E-Lojistik Nedir? Avantajları Nelerdir?

Yazar: Ferad Osman Sali
Güncellenme Tarihi: 16.01.2024
E-Lojistik Nedir? Avantajları Nelerdir?

Ticaret, günümüzde artık çevrimiçi mağazalar aracılığı ile daha sık yapılıyor. Bu online alışveriş sistemleri de e-ticaret ve e-lojistik kavramlarının daha çok duyulmasını sağlıyor. Geniş kitleye hitap etmek, daha geniş sınırlara ulaşmak için e-ticaret ile e-lojistik bir arada yürüyebiliyor. Bu ortaklığın arkasında ise büyük oranda e-lojistik yer alıyor.

Peki, e-lojistik neyi ifade ediyor? Bu soru işaretine yanıt bulmak için İdeasoft size rehberlik edecek!

Lojistik süreçte, elektronik sistemlerin daha çok öne çıktığı e-lojistik kavramını merak edilen detayları ile öğrenmek için bu içeriğimizi okuyabilirsiniz. E-lojistik ile ticari süreç nasıl işliyor, hangi avantajları var diye merak ediyorsanız, aradığınız pek çok bilgiyi bu içeriğimizde okuyabilirsiniz!

e-lojistik avantajları

E-Lojistik Nedir?

E-lojistik kavramını tam olarak açıklamadan önce lojistik kelimesinin ne ifade ettiğini hatırlatmak gerekiyor. Lojistik, ürün ya da hizmet gibi kaynakları üreticiden tüketiciye ulaştırma sürecidir. En özet haliyle nakliye işlemidir. Lojistik, profesyonel şekilde işlediği gibi en kısa sürede ulaşımı da hedefler. Teknoloji ve elektronik sistemlerin gelişmesi sayesinde ticarette e-lojistik kavramı da sıkça kullanılır oldu.

E-lojistik ise, elektronik lojistik olarak kullanılan bir ticari terimdir.  İşletme ve firmaların içinde bulunduğu lojistik süreçlerin, elektronik ticaret ve bilgi teknolojileri kullanılarak yönetilmesini anlatmak için kullanılır. Geleneksel lojistik süreçlerinin dijitalleştirilmesi olarak da ifade edilebilir. Nakliye ve ulaşım sistemlerinin, daha hızlı ve profesyonel ortamda düzenlenmesini anlatır.

E-lojistik, siparişlerin elektronik ortamda birçok başlık içinde düzenlenmesini sağlamaktadır. Firma ve işletmelerin daha resmi ve profesyonel şekilde çalışmasına imkan sunan bir sistemdir. Kişilere ve firmalara kolaylık sağlaması için elektronik veri alışverişi, otomatik envanter yönetimi, akıllı lojistik ağları, takip ve izleme sistemleri gibi teknolojiler kullanılmaktadır. Büyük ya da küçük işletmelerin ticarette rakiplerine göre öne çıkmasını hızlandırır. E-lojistik sayesinde, firmaların kusursuz bir nakliye süreci tamamlaması mümkündür.

elektronik nakliye

E-Lojistik Avantajları Nelerdir?

Ürün ve hizmetlerini, e-lojistik kullanarak ulaştırmayı seçen firmalar daha avantajlı şekilde ticaretini yapar. Bu avantajlara değinecek olursak, size birçok konudan bahsedebiliriz. İşte, e-lojistik sürecinin avantajları!

Verimlilik Artışı Sağlar

E-lojistik, süreçlerin dijitalleştirilmesini kolaylaştırır. Sürecin otomasyonuyla lojistik işlemlerin daha verimli bir şekilde yönetilmesi için uygun koşulları sağlar. Manuel veri girişinde yaşanacak riskleri azaltır.

Geleneksel işlemlerinin azalmasıyla hata oranını düşürür. Böylece lojistik aşamada yaşanacak zaman kaybı büyük oranda önlenir. Bu avantaj sayesinde işletmelerin operasyonel verimliliğini uzun vadede artırır.

Hızlı ve İzlenebilir Teslimat Oluşturur

E-lojistik ile ticaret yapan firma ve işletmeler, siparişlerin elektronik olarak alınması için gerekli altyapıyı kullanır. Siparişlerin kolayca işlenmesini sağlar ve sipariş takibini kolaylaştırır. Bu sayede, müşterilere daha hızlı ve izlenebilir teslimat süreçleri elektronik ortamda sunulur.

Nakliye edilmesi gereken siparişlerin taşıma aşamaları, daha kolay sistemle takip edilebilir. Müşterilere gerçek zamanlı ve belgeli şekilde bilgi verilebilir. Siparişi verilen ürün ve hizmetlerin teslimatlarını zamanında yapmak daha kolay olur. E-lojistik hızlı teslimat imkanı sunar.

Stok Yönetimi ve Envanter Kontrolü Yapar

Günümüzde pek çok firmanın tercih ettiği e-lojistik, envanter yönetimini kolaylaştıran bir süreçtir. Elektronik envanter takibi sayesinde stok seviyeleri anında izlenebilir.

Ürünlerin tüketim trendleri ve sipariş durumları, daha hassas şekilde takip edilebilir. Bu avantaj da işletmelerin stok maliyetlerini optimize etmelerini hızlandırmaktadır. Ayrıca gelen talep üzerine çalışmalarını sağlayarak stokların güncellenmesini de kolaylaştırır.

İletişim ve İşbirliği Kolaylığı Kazandırır

Ticarette iletişim ve işbirliği oldukça önemlidir. E-lojistik, işletmeler arasındaki iletişimi ve işbirliğini geliştirerek daha profesyonel çalışma ortamı hazırlar. Elektronik veri alışverişi ve entegrasyon sayesinde, tedarikçiler, taşıyıcılar ve müşteriler arasında etkili iletişim kurulabilir.

Bu avantajı sayesinde işletmeler arasında daha hızlı ve doğru bilgi paylaşımı sağlanabilir. Böylece e-lojistik tedarik zinciri yönetimini iyileştirebilir. Çalışma ekibi arasında işbirliği ve koordinasyonu güçlendirerek performansı yükseltebilir.

Müşteri Memnuniyeti ve Lojistik Hizmet Kalitesi Sağlar

E-ticarette müşteri memnuniyeti, ticaretin geleceğini belirler. E-lojistik, müşteri memnuniyetini artırmaya yardım eden bir süreçtir. Hızlı ve izlenebilir teslimat süreçleri sayesinde müşterilere daha iyi hizmet sunulabilir.

Müşterilerin, siparişlerini anında elektronik ortamda takip etmeleri için gerekli altyapı hazırlanır. Ürün ve hizmet takibi için bilgi alabilmeleri kolaylaşır. Böylece firma ile müşteri arasındaki iletişim de deneyim de iyileşebilir.

Maliyet Tasarrufu İmkanı Sunar

Geleneksel yönteme göre daha avantajlı olan e-lojistik, işletmelere maliyet tasarrufu imkanı sunmaktadır. Bu avantajı sayesinde günümüzde birçok işletme e-lojistik ile ürünlerini pazara ve müşteriye sunmayı tercih eder. Dijitalleştirilmiş ve otomatikleştirilmiş süreçler pek çok konuda olumlu etki bırakır. Elektronik ortamda düzenlenen belge ve süreçler, işgücü maliyetlerini büyük oranda azaltır.

Ayrıca, envanter yönetimi ve stok optimizasyonu da sağladığı için stok maliyetlerini ciddi boyutta düşürür. Verimli taşıma ve rotalama planlaması da hazırladığı için nakliye maliyetlerini azaltmaktadır. Maliyet giderlerini azaltarak kazancın yükselmesine yardımcı olur.

Veri Analitiği ve Karar Destek Sistemini Destekler

E-lojistik, işletmelerin sahip olduğu verinin toplanmasını kolaylaştırır. Düzenlemeler elektronik ortamda kayıt altına alındığı için verilerin pek çok açıdan analiz edilmesini sağlar. Bu verilerin analiziyle, işletmeler lojistik süreçlerini daha iyi ve sistematik boyutta anlayabilir.

Verilerin analizini yapan işletmeler, geliştirilmesi gereken süreçleri daha kısa sürede iyileştirebilir ve kararlarını destekleyebilirler. E-lojistik sayesinde veri analitiği, talep tahmini, envanter optimizasyonu, rotalama planlaması gibi görevler profesyonel ortamda tamamlanabilir. E-lojistik ile pazara açılan işletmeler, rakiplerine göre daha fazla öne çıkar ve itibar kazanabilir.

e-lojistik avantajları nelerdir?

E-Lojistik Neden Önemlidir?

E-ticaret hayatında başarılı adımlar atmak isteyen işletmeler, gelişmelere ve değişmelere açık olmalıdır. Geleneksel nakliye yöntemleri ile zaman ve maliyet kaybı yaşanabilir. Bu nedenle, günümüzde e-lojistik daha da önem kazanmıştır. E-lojistik sürecine giren firma ve işletmeler, kısa sürede etkili bir nakliye aşamasından geçeceği için müşterileri tarafından itibar kazanır. Satışların ve hizmet taleplerinin artması konusunda, e-lojistik önemlidir.

Hizmet ve ürün talebinde bulunan müşteriler, daha kısa sürede profesyonel süreçlerde alışveriş yapmak ister. Bu alışverişlerin verimli ve profesyonel şekilde gerçekleşmesi için e-lojistikten faydalanılır. Bu konuda yine e-lojistik sürecinin önemi akıllara gelir. Eğer güçlü ve tecrübeli bir e-lojistik sistemine sahipseniz, e-ticaret hayatınızda rakiplerinize göre daha önde yer alabilirsiniz.

e-lojistik neden önemlidir?

E-Lojistik ile Geleneksel Lojistik Arasındaki Fark Var Mıdır?

Teknoloji ve ulaşım günümüzde, eskiye göre oldukça gelişmiş durumdadır. Günümüzden seneler öncesini düşündüğünüzde, ulaşım ağı bu kadar rahat değilken, işletmeler geleneksel lojistik sistemi ile ticaret yapmaktaydı. Şimdi ise e-lojistik ile ürünlerini geniş bir alana gönderen işletmeler mevcut.

Peki, e-lojistik ile geleneksel lojistik arasında fark var mı? Bu konuya kısaca değinmek istiyoruz.

  • Geleneksel lojistikte belge ve kağıt kullanımı daha yaygınken, e-lojistik tüm düzenlemeleri elektronik ortamda hazırlar.
  • Geleneksel lojistik sürecinde manuel düzenleme daha çok kullanıldığı için zaman kaybı çok yaşanır.
  • E-lojistik süreci, bilgisayar ortamında hazırlandığı için pratik ve hızlı şekilde işlemler yapılır.
  • E-lojistik için formlar üzerinden lojistik kayıtları yapıldığından, belgede ve bilgilerde eksiklik yaşanmaz.
  • Geleneksel lojistikte verilere ve izinlere ulaşım zor olduğundan karar alma süreci uzayabilir.
  • E-lojistik, geleneksel lojistik sürecinde göre daha kolay, hızlı, güvenilir ve resmi düzenleme imkanı sunar.
geleneksel ve e-lojistik farkları

E-lojistik Faaliyetleri Nelerdir?

Müşteri memnuniyetini kazanmak ve e-ticaret satışlarının devamını sağlamak için e-lojistik faaliyetleri özenle düzenlenir. Bu faaliyetleri özetleyecek şekilde sizlere açıklayabiliriz.

  • E-ticaret platformu üzerinden sipariş alınır ve onaylanır.
  • Sipariş stoklanır ve gerekli bilgilere göre düzenlenir.
  • Kargolama ve lojistik süreç için gerekli olan hazırlıklar yapılır.
  • Sipariş paketlerine etiket ve bilgilendirme yazıları eklenir.
  • Verimli ve hızlı teslimat rotaları planlanır.
  • Lojistik süreçte zarar görmemesi için ürünler özenle ambalajlanır.
  • Gümrük aşamaları varsa resmi şekilde tamamlanır.
  • Sonraki siparişlerde sorun oluşmaması için sipariş analizi yapılır.

E-Lojistiğin Temel Dinamikleri Nelerdir?

E-lojistik bazı önemli temel dinamikler üzerine düzenlenir. Bu dinamikler satıcı ile alıcı arasındaki iletişimi destekler, siparişlerin güvenle ulaşmasını sağlar.

  • Bilgi ve teknoloji entegrasyonu sayesinde tedarik zinciri boyunca sorunsuz iletişim imkanı sunar.
  • E-ticaret entegrasyonu sayesinde müşteri ile satıcının e-ticarette aktif olması sağlanır.
  • Gerçek zamanlı görünürlük sağlandığında siparişleri anında takip imkanı  sunulur.
  • Envanter yönetimi olduğunda stoklar ve siparişler profesyonel şekilde işler.
  • Sipariş karşılama,  Otomasyon ve robot teknolojisi sayesinde hızlı ve güvenilir şekilde gerçekleşir.
  • Veri analitiği güncel şekilde düzenlendiğinde, veriye dayalı kararlar almak kolaylaşır, böylece e-ticarette verim artar.
  • Müşteri deneyimi dinamiği ise e-ticaret lojistiği ve geleceği için oldukça önemlidir.

E-Lojistik Sürecini Etkileyen Kritik Faktörler Nelerdir?

E-lojistik sürecinde olmazsa olmaz, kritik faktörler yer alır. Bu kritik faktörleri inceledikten sonra e-ticaret hayatınızda daha başarılı bir yol izleyebilirsiniz.

  • Sağlam ve profesyonel bilgi teknolojileri altyapısı
  • Sistemlerin kusursuz şekilde işlenmesi
  • Veri analitiği araçlarına sahip olmak ve kullanmak
  • Etkin ve uzman envanter yönetimi
  • Son aşama kargolama ve teslimat çözümleri
  • Siber tehdit unsurlarını önleyen teknik çözümler
  • Resmi kurallara ve mevzuata uygun hareket etmek
  • E-ticaret için iyileştirme ve analiz süreçlerini yönetmek

Lojistik Faaliyetlerinde Bilişim Teknolojilerinden Faydalanma Hakkında

Lojistik faaliyetlerinde bilişim teknolojileri kullanmak, işletmelerin daha verimli ilerlemesine katkı sağlar. Ticarette rekabetçi ve müşteri odaklı olması için ortam hazırlar. Bu teknolojiler, tedarik zinciri yönetimi, nakliye yönetimi, depolama ve envanter yönetimi, veri analitiği ve raporlama, müşteri hizmetleri gibi alanlarda kullanılmaktadır. Bilişim teknolojilerini kullanan firmalar, işletme geleceğini de düşünerek profesyonel ve güvenilir adımlar atar. Geleneksel yöntemlere kıyasla, daha yenilikçi ve hızlı satış imkanı sunar.

 

E-ticarette ve E-Lojistikte Barkod - RFID sistemlerinin Önemi

E-ticarette sözü geçen barkod ve RFID sistemleri, ürün takibi ve envanter yönetimi gibi süreçleri otomatikleştirmek için kullanılır. Bu sistemler sayesinde,  e-ticaret sürecini daha verimli hale getirmek kolaylaşır. Teknolojik bir çözüm seçeneğidir. Barkod sistemleri, ürünlerin tanımlanması ve izlenmesi için yaygın olarak kullanılır. Özellikle de e-ticarette önemli bir rolü vardır.

RFID (Radyo Frekansı Tanımlama) sistemleri ise, kablosuz iletişim teknolojisi kullanarak nesnelerin tanımlanmasını ve izlenmesini sağlayan bir son teknoloji çözümdür. RFID ile e-ticaret siparişleri daha hızlı takip edilir. RFID sistemleri, barkod sistemlerine kıyasla daha hızlı ve otomatik bir veri toplama süreci sunduğu için birçok firma işletmesinde RFID sistemine yer verir.

E-ticarette öne çıkan her iki sistem, kurulum maliyetleri ve entegrasyon zorlukları gibi bazı zorluklar yaşatabilir. İşletmeler bütçelerine ve beklentilerine en uygun sistemi seçerek satışlarını organize edebilir.

E-Lojistik Nasıl Yapılır?

Teknoloji ve elektronik sistemlerden faydalanarak ticaret hayatınıza devam etmek isterseniz, e-lojistikten faydalanabilirsiniz. E-lojistik yapmak için aşamaları hakkında bilgi sahibi olmanız gerekir.

  • Kaynak Planlama (ERP), Depo Yönetimi Sistemi (WMS) ve Taşıma Yönetim Sistemi (TMS) yazılımlarını kullanmalısınız.
  • lojistik ve tedarik zinciri yönetiminizi tek bir merkezde toplayıp profesyonel sistemle takip etmelisiniz.
  • RFID ve IoT teknolojilerini kullanarak ürünler üzerinde gerçekleşen hareketleri takip edebilirsiniz.
  • Nakliye maliyetlerini en aza indirmek adına Taşıma Yönetim Sistemi (TMS) kullanmayı denemelisiniz.
  • Depo yönetim sistemine hakim olmak için yazılım kullanarak e-lojistiği organize edebilirsiniz.
  • Siparişlerinizi sorunsuz ve müşteri memnuniyeti kazanarak tamamlamak için profesyonel olduğu kadar hızlı kargo imkanı sunan firmalarla çalışmalısınız.
  • Ürün paketleme aşamasında özenli, tutarlı ve güvenli hareket etmelisiniz.
  • Olası sipariş sorunları için müşteri desteği sunan sistemler kullanmalısınız.
  • Periyodik olarak e-lojistik analizi yapmalısınız.

E-lojistik Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

E-Lojistik Uygulamaları Nelerdir?

E-lojistik kendi içinde birçok aşamadan oluşur. Bu aşamalar,

  • Satın Alma
  • Talep Tahmini
  • Stok Planlama ve Tahmini
  • Sipariş Süreci
  • Depolama
  • Ambalajlama
  • Yükleme
  • Taşıma
  • Müşteri Hizmetleri ve Geri Dönüşüm olarak ifade edilebilir.

Lojistik Uygulamalarının Amaçları Nelerdir?

Geleneksel ve e-lojistik uygulamalarının ortak bir amacı vardır. Satın alınan hizmet ya da ürünün, müşteriye doğru şekilde, kısa sürede, güvenilir bir teslimat sistemi ile sunulmasıdır.

e-lojistik hakkında sık sorulanlar

İlginizi Çekebilir:

Navlun Nedir ve Lojistik İşlemlerdeki Önemi Nedir?

E-Ticarette Lojistik Yönetimi Nedir, Nasıl Yapılır, Neden Önemlidir?

Yurt Dışı Kargo: Nasıl Gönderilir? En İyi Kargo Firmaları

E-ticarette Kargo Anlaşması Nasıl Yapılır 2023 Rehberi

E-ihracatta Kargolama Süreci Nasıl İşler?

ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler