E-ticarette doğru kargo operasyonu, başarının sırrıdır. Bugün, e-ticaret siteleri için şikayet sitelerindeki içeriklerin, yaklaşık yüzde 20’sini kargo ile alakalı sorunlar oluşturuyor. Bir müşteri kazanmanın dahi ciddi bir maliyeti ve emeği olan e-ticaret dünyasında, kargo sorunları müşteri kaybına neden olabilir. Peki e-ticaret yapmak isteyenler, kargo anlaşmasını nasıl yapmalı? Lojistik operasyonlarda nelere dikkat etmelisiniz?
E-ticarette kargo operasyonu, müşteri memnuniyetini doğrudan etkiler. Müşteri şikayetlerinin %20'si kargo sorunlarından kaynaklanır. Bu nedenle, doğru kargo anlaşması yaparak operasyonu profesyonel şekilde yönetmek, müşteri kaybını önlemek için kritik öneme sahiptir.
E-ticarette kargo hızı ve kalitesi, müşteri memnuniyetini etkileyen en önemli kriterlerdendir. Tüketiciyi memnun edemeyen ve müşteri kaybeden bir marka, zor günlerle karşılaşabilir. Bu sorunları ortadan kaldırmanın yolu ise, ilk adımda doğru bir e-ticaret kargo anlaşmasıdır. E-ticaret kargo firmaları ile çalışarak, süreci profesyonel hale getirmenin artıları şöyledir:
- Gönderimin hızlı ve sorunsuz olması memnuniyeti artırır
- Profesyonel kargo operasyonu, müşteri sadakatini olumlu etkiler
- İade, değişim ve depolama kaynaklı sorunları azaltır
- Hazır e-ticaret altyapısı ile entegre olarak çalışır
E-ticarette kargo operasyonu doğru yürütüldüğünde avantaj sağlarken, yanlış yönetildiğinde ciddi sorunlar doğurur. Bu anlamda markalar için önem taşıyan birkaç kilit nokta şu şekildedir:
- Birden fazla kargo firması seçeneği satışları artırır
- Ücretsiz kargo opsiyonu, müşteriler için olumlu bir faktördür
- Kargo kampanyaları sayesinde ortalama sepet tutarı artar
- Ürün sayfalarında, kargo süreci ile ilgili bilgi vermek deneyimi olumlu etkiler
Tüm bu avantajlar, doğru bir kargo firması seçimi ve iyi bir entegrasyon ile mümkün olur. Peki nasıl başlayacaksınız?
Hemen E-ticaret'e Başlayın!
E-ticaret adım atmadan önce, IdeaSoft e-ticaret yazılımlarını ücretsiz deneyebilirsiniz.
E-Ticaret Kargo Anlaşması Nasıl Yapılır?
Kargo ücretleri, bireysel gönderimler için ciddi bir maliyet oluşturabilir. Bu hem alıcı hem de satıcı için olumsuz bir durumdur. Ancak günlük gönderim sayısına göre, daha düşük gönderim fiyatları üzerine anlaşma sağlayabilirsiniz. Kargolama sürecinde, gönderiler desi üzerinden hesaplanır. Desi, bir paketin en, boy ve yüksekliğinin cm cinsinden çarpımının 3000’e bölümü ile ortaya çıkar, yani hacimsel ağırlıktır.
Kargo anlaşması yaparken, gönderi sayınıza göre kargo firmalarından daha uygun fiyatlar üzerine anlaşma sağlayabilirsiniz. Bunun için vergi levhası, sicil gazetesi nüshası, faaliyet belgesi ve kimlik fotokopisi gibi belgeler gereklidir.
Müşterilerinize daha uygun fiyatlarla satış yaparken, kâr marjını artırmanın yolu kargo operasyonunun da uygun fiyatlı olmasıdır. Bu anlamda, öncelikle ofisinize veya depoya yakın bir kargo şubesi bulun. E-ticaret sitesi için kargo anlaşmasında aşağıdaki belgeler gerekir:
- Vergi levhası
- Sicil gazetesi nüshası
- Faaliyet belgesi, imza sirküsü
- Kimlik fotokopisi
Yukarıdaki belgeleri hazırladıktan sonra, gönderim sayınıza göre bir teklif alabilirsiniz. Farklı kargo firmalarından teklif almayı da unutmayın. Bazı kullanıcılar, “vergi levhası olmadan kargo anlaşması yapılır mı” sorusunun yanıtını merak ediyor. Bu mümkün olmadığı gibi, vergi levhası olmadan e-ticaret üzerinden satış yapmak da kanuni olarak mümkün değildir. Çünkü satış yaptığınız müşterinize, ürünün faturasını kesmeli, dolayısı ile şirket sahibi olmalısınız.
Hangi Kargo Firması ile Çalışmalı?
E-ticaret, müşteriler için ürünün satın alındığı andan, kutunun açılmasına uzanan bir deneyimdir. Bu süreçte gönderici sorumluluklarını yerine getirse dahi, kargo firması kaynaklı sorunlar da e-ticaret sitesine bir olumsuz puan olarak dönecektir. Örneğin, ürünün geç gitmesi, yolda zarar görmesi ve iade/değişim talebinin ortaya çıkması olasıdır. Bu nedenle müşteri yorumları olumlu, profesyonel bir kargo firması ile çalışmalısınız. Seçim yaparken aşağıdaki konuları dikkate alın:
- Kargo şubesi, ofis/depo alanına yakın olmalı
- Desi fiyat teklifi uygun olmalı
- Birden fazla kargo firması ile anlaşma seçeneğini değerlendirin
- Taahhüt süresini kontrol edin
- Şubelerin açılış kapanış saatlerini kontrol edin
- Şube ağını inceleyin
DHL, UPS, Aras, Yurtiçi, MNG, Sürat, PTT Kargo gibi şirketlerin yanında, günümüzde Kargonomi, Hepsijet, Horoz, Borusan gibi alternatifler de vardır. Hangi firma ile çalışacağınıza karar verdikten sonra, ikinci aşamada kargo entegrasyonları gelir.
Doğru kargo firması ile anlaşma, hızlı ve sorunsuz gönderimler sağlar. Profesyonel kargo operasyonu, müşteri sadakatini artırır, iade ve depolama sorunlarını azaltır. Entegrasyon ile kargo süreçlerini e-ticaret altyapınıza entegre etmek, daha sorunsuz bir deneyim sunar.
E-Ticaret Kargo Entegrasyonu Nedir?
Hızlı ve uygun maliyetli şekilde, hazır e-ticaret sitesi altyapısı kurduktan sonra, kargo sürecini entegre hale getirmelisiniz. Hızlı ve sorunsuz bir kargo teslimi kadar, lojistik entegrasyonların da önemi yüksektir. E-ticaret kargo gönderimi aşamasında, gönderinin nerede olduğu, ne zaman alıcıya ulaştırılacağı gibi bilgiler entegrasyon üzerinden sağlanır. E-ticaret kargo yönetimi noktasında, entegrasyon şu avantajları sağlar:
- Siparişlerin şirkete bildirilmesi: Kargo firması, siparişle ilgili bilgileri otomatik olarak alır.
- Veri hatalarını minimize edilmesi: Adres, isim, ürün gibi bilgilerde hata ve eksikler en aza iner.
- Barkodlama: Kargo etiketleme ve barkodlama işlemleri, entegrasyon üzerinde yer alır.
- Müşteriyi bilgilendirme: Süreçle ilgili müşteri her aşamada bilgi sahibi olur.
- Gönderi takibi: Gönderinin dağıtım rotası, ne zaman alıcıya gideceği sistemde yer alır.
E-ticaret siteleri için kargo yönetiminin önemli bir öğesi olan entegrasyon süreci, sorunsuz bir deneyim için önemlidir. CRM (müşteri ilişkileri yönetimi) ve ERP (kurumsal kaynak planlaması) gibi farklı iş altyapıları ile birlikte çalışabilen sistem, e-ticaret sitenizin müşterilere karşı daha profesyonel bir hizmet vermesini sağlar.
Kargo firması seçerken birden fazla seçenek sunmak, ücretsiz kargo opsiyonları ve kargo kampanyaları gibi faktörler, müşteriler için olumlu etki yaratır. Ürün sayfalarında kargo süreci hakkında bilgi vermek de deneyimi olumlu etkiler ve satışları artırır.
E-Ticaret Kargo Ücretleri Ne Kadar? (2024)
Girişimcilerin, online satış sürecinde merak ettiği konulardan biri de kargo ücretleri. Liste fiyatlarından bağımsız olarak, desi hesaplama üzerinden kargolama ücreti teklifi almak mümkündür. Fakat önde gelen birkaç kargo firmasının ücretleri ne kadar, bakalım.
- PTT Kargo: 1kg/desi ürün gönderim ücreti şehir içi 75 TL, şehir dışı içinse 100 TL’dir.
- Yurtiçi Kargo: 1 kg/desi ürün gönderim fiyatı şehir içi 88 TL, şehir dışı içinse 160 TL’dir.
- Sürat Kargo: 1 kg/desi altındaki gönderim fiyatı şehir içi 79 TL, 1000 km üzeri 172 TL’dir.
Fakat, gönderi sayısı üzerinden özel anlaşma yaparak daha uygun gönderim fiyatları için teklif alabilirsiniz. Aras Kargo, MNG Kargo, Kargonomi ve Sendeo gibi firmalardan da teklif alarak, karar verin.
E-Ticarette Ortaya Çıkan Kargo Şikayetleri Nelerdir?
Türkiye e-ticaret sektöründe, binlerce işletme ve milyonlarca müşteri her gün ciddi bir hacim yaratıyor. Bu hacim, 2023 yılında neredeyse 2 trilyon liraya yaklaştı. Bununla birlikte, e-ticarette kargo problemleri de arttı. Şikayetvar gibi şikayet sitelerinde Trendyol, Hepsiburada gibi pazar yerleri başta olmak üzere yüzlerce e-ticaret platformunda, yaygın e-ticaret kargo sorunu şikayetleri şu şekildedir:
- Kargo, belirlenen süreden daha geç teslim edildi
- Kargo, gönderim sürecinde hasar gördü
- Kargo yanlış bir adrese gönderildi
- Teslimat personeli, adreste alıcı bulamadığı için ürünü teslim etmedi
Bu gibi sorunların önüne geçmenin yöntemi, doğru firma seçimi ile etkili bir entegrasyondur. Bu sayede alıcıya her aşamada bilgi verilir, günün yanı sıra gönderinin hangi saat aralığında ulaştırılacağı dahi bilgi verilir.
E-Ticaret Sitelerinin, Kargo Sürecinde Dikkat Etmesi Gerekenler Neler?
Ürünün teslimat aşaması, firma seçimi, desi fiyatları anlaşması ve entegrasyon haricinde farklı açılardan da önemlidir. Örneğin, e-ticaret kargo kutusu marka imajının bir parçasıdır. Dolayısıyla, karton ve kolilerin tasarımı, logo ve diğer detaylar marka imajına uygun olarak tercih edilebilir. Ürünün kategorisine göre, etkili bir koruma sağlayacak sağlam paketlemenin yanı sıra, kurumsal kimliğin parçası olacak seçimler yapmalısınız.
Doğru kargo firması seçimi, ofis/depo alanınıza yakınlık, uygun desi fiyatı ve birden fazla kargo firması ile anlaşma gibi faktörlere bağlıdır. Firmaların taahhüt süreleri, açılış-kapanış saatleri ve şube ağı da dikkate alınmalıdır.
Kargoların teslim süresi, firmaya göre değişmekle birlikte mesafeye göre belli bir ortalamaya sahiptir. Paket teslim süresi genel olarak şu şekildedir:
- 600 kilometre mesafe altındaki kargolar, 1 ile 3 iş günü içinde teslim edilir.
- 1200 kilometreye mesafeye kadar olan kargolar, 4 iş gününe kadar teslim edilir.
- 1200 kilometre mesafe üzerindeki kargolar ise, 5 iş gününe kadar teslim edilir.
Elbette birçok müşterinin beklentisi, kısa sürede hatta 1 gün içinde kargonun ulaşmasıdır. Memnuniyeti sağlamak adına bunu başarmak, fark yaratabilir. Doğru firma seçimi, etkili bir entegrasyon ve operasyon yönetimi ile bunu sağlayabilirsiniz. Günümüzde, Amazon gibi sektör öncüsü bazı firmalar kargo teslim süresine göre, farklı fiyat opsiyonları dahi sunuyor.
Türkiye e-ticaret sektöründe kargo sorunları arasında, geç teslimat, hasarlı ürünler, yanlış adrese teslimat gibi problemler başı çeker. Doğru kargo firması seçimi ve etkili entegrasyon bu sorunların önüne geçmek için önemlidir.
Dijital pazarlama için en önemli metriklerden biri CAC, yani müşteri edinim maliyetidir. Kargo gibi, sürecin son halkası olan bir aşamada hata yaparak müşteri kaybetmek, e-ticaret girişimleri için büyük kayba yol açabilir. Bu nedenle, lojistik operasyonları profesyonel şekilde yönetmeli, doğru iş ortakları ile çalışmalısınız.
E-ticaret Kargo Anlaşması Nasıl Yapılır?
E-ticaret kargo anlaşması yapmak için öncelikle ofisinize veya deponuza yakın bir kargo şubesi bulun. Anlaşma yapmak için gerekli belgeler vergi levhası, sicil gazetesi nüshası, faaliyet belgesi, imza sirküsü ve kimlik fotokopisidir. Bu belgeleri hazırladıktan sonra gönderim sayınıza göre kargo firmasından teklif alabilirsiniz. Farklı kargo firmalarından da teklifler almayı unutmayın.
E-ticaret Kargo Entegrasyonu Nedir?
E-ticaret kargo entegrasyonu, e-ticaret sitesi altyapısının kargo süreci ile entegre hale getirilmesidir. Bu entegrasyon, kargo gönderimi aşamasında gönderinin nerede olduğu, ne zaman alıcıya ulaştırılacağı gibi bilgilerin sistem üzerinden sağlanmasına olanak tanır. Bu sayede siparişlerin bildirilmesi, veri hatalarının minimize edilmesi, barkodlama ve müşteriyi bilgilendirme gibi avantajlar sağlar.
E-ticaret Kargo Ücretleri 2024 Yılında Ne Kadar?
2024 yılında e-ticaret kargo ücretleri kargo firmasına ve gönderinin desisine göre değişmektedir. Örneğin, PTT Kargo'nun 1 kg/desi ürün gönderim ücreti şehir içi 75 TL, şehir dışı için 100 TL’dir. Yurtiçi Kargo'nun ise 1 kg/desi ürün gönderim fiyatı şehir içi 88 TL, şehir dışı için 160 TL’dir. Gönderi sayısına göre özel anlaşma yaparak daha uygun gönderim fiyatları da alınabilir.
E-ticaret Kargo Şikayetleri Nelerdir?
Türkiye e-ticaret sektöründe sıkça rastlanan kargo şikayetleri arasında kargonun belirlenen süreden daha geç teslim edilmesi, gönderim sürecinde hasar görmesi, yanlış adrese gönderilmesi ve teslimat personelinin adreste alıcı bulamaması gibi sorunlar yer almaktadır. Bu gibi sorunların önüne geçmek için doğru kargo firması seçimi ve etkili bir entegrasyon önemlidir.
E-ticaret Sitelerinin Kargo Sürecinde Dikkat Etmesi Gerekenler Nelerdir?
E-ticaret sitelerinin kargo sürecinde dikkat etmesi gerekenler arasında kargo firması seçimi, desi fiyatları anlaşması, entegrasyon, kargo kutusu tasarımı ve marka imajı bulunmaktadır. Ayrıca, kargoların teslim süresi de müşteri memnuniyeti açısından önemlidir. Ürünlerin korunaklı bir şekilde paketlenmesi ve teslimat sürecinin doğru yönetilmesi müşteri deneyimini olumlu etkiler.
Popüler Videolar