Call to Action (CTA) Nedir? Ne İçin Kullanılır?

11 Mart 2022
Markethinkers
Call to Action (CTA) Nedir? Ne İçin Kullanılır?

Başta e-ticaret siteleri olmak üzere pek çok yerde karşınıza bazı klişe kelime öbekleri çıkabilir. E-ticaret sitesi sahibi olarak kullandığınız ya da online alışveriş müşterisi olarak karşılaştığınız bu sık kullanılan kelimeler, “call to action” olarak adlandırılır. Kullanıcıların harekete geçmesi, ilgili site için oldukça önemlidir ve CTA cümleleri ile bu hareketliliği sağlamak oldukça popüler bir yöntemdir. Yaygın bir şekilde kullanıldığı için uygulaması basit gibi görünen bu yöntem, aslında büyük bir hassasiyet gerektirir. Peki tam olarak CTA nedir, nasıl oluşturulur?

Call to Action (CTA) Nedir?

CTA (call to action), web sitelerinde bulunan herhangi bir aracın anında teşvik yaratması ve kullanıcıların harekete geçmesini sağlamak amacıyla kullanılan bir pazarlama yöntemidir. Temelde birkaç kelimelik bir mesajdır fakat site içerisinde çeşitli tasarımlarla kullanıcıya gösterilebilir. Blog, kategori, ürün açıklaması gibi site için metinlerde, bazı cümlelerin finalinde CTA mesajı bulunur. Reklam görsellerinde de sıkça kullanılan bu mesajlar, site içerisinde dikkat çekici bir butonun üzerine de yazılabilir.

CTA şeklinde kısaltılan call to action, bire bir çeviri yapıldığında Türkçede “eylem çağrısı” olarak karşılık buluyor. Fakat bu modelin kullanım amacı, bir çağrı yapmaktan çok daha fazlasıdır. O nedenle Türkçede daha çok “harekete geçirici mesaj” olarak kullanılır. Amaçlanan etkiyi yaratabilmesi için varlığı net olmalıdır ve bir çeşit emir ifadesi içermelidir.

Call to Action Ne İçin Kullanılır?

CTA, pazarlama iletişimi sürecinde önemli bir parça olarak kullanılır. Pazarlama iletişimi, mevcut ve potansiyel müşterilere, satın alma amacı güderek ulaşmak için planlanan tüm eylemleri kapsar. Call to action cümleleri de tam olarak bunun için kullanılır. Mesaj metni olarak tüketici ile iletişim kuran bu mesajlar, satın almaya yönelik bir teşvik içerir.

Tek kullanım amacının satış olduğunu söylemek de mümkün değildir. Çünkü kullanıcıyı herhangi bir eylem için harekete geçirmeyi amaçlayan tüm metinler, butonlar ve görseller, CTA olarak kabul edilir. Harekete geçirici mesajlar ile kullanıcılar üye olmaya, iletişime geçmeye, kampanyaya katılmaya ya da bilgi paylaşmaya davet edilebilir.

Call to Action Neden Önemlidir?

CTA mesajları, bir sitenin sadık kullanıcılar edinmesinde önemli rol oynar. Bir haber ya da blog sitesi söz konusu olduğunda üye toplamak önemlidir ve bu CTA ile sağlanabilir. Söz konusu e-ticaret sitesi olduğunda ise harekete geçirici mesajların önemi daha çok artar. Çünkü alışveriş siteleri, sadece satış yaparak hayatına devam edebilir. Bu nedenle satışa teşvik eden her uygulama önemlidir.

Call to action mesajları ile çeşitli bildirimler yapılarak o an sitede bulunan bir kullanıcının, satın alma eylemi gerçekleştirmesi sağlanabilir. Örneğin indirimli bir ürünü sepetine eklemiş olan kullanıcıya, indirimin kısa bir süre sonra biteceğini bildiren bir CTA, ilgili sepetin ödeme almasını sağlayabilir. Bu yöntem, sitede aktif olmayan kullanıcılara yönelik bir şekilde de kullanılabilir. Sepetinde ürün olmasına rağmen bir süredir alışveriş yapmayan müşteriye özel bir indirim tanımlayarak harekete geçirici mesaj göndermek de etkili olabilir. Kısaca CTA, e-ticarette satış rakamları için çok önemlidir.

Etkili Call to Action Nasıl Oluşturulur?

CTA kullanımı oldukça eski ve yaygın bir pazarlama yöntemidir. Dolayısıyla kullanıcılar, sürekli aynı mesajları görmekten sıkılmış olabilir. Bu da harekete geçirici mesajların etkisini minimuma indirir ve yapılan çalışmadan olumlu sonuç alınamayabilir. Bu nedenle call to action çalışmalarına önem verilmeli ve doğru yöntemler izlenmelidir. Trendleri takip ederek müşterilerin dikkatini çekebilmek önemlidir. Ayrıca metin, buton ve görsel çalışmalarını farklı bir şekilde planlayıp bir bütün olarak sunabilmek de gereklidir.

Tasarıma Önem Verin

Buton ve görsel şeklindeki CTA çalışmalarında mesaj kadar tasarımın da önemi vardır. Çünkü kullanıcılar sadece ne mesaj verildiğine değil, o mesajın nasıl verildiğine de dikkat eder. Dikkat çekmeyen bir butonun harekete geçirme gücü elbette düşük olacaktır. Buton tasarımına önem verip mesajı o şekilde yerleştirmek gerekir. Görsel tasarımlarda ise renk seçimi ile birlikte görselin boyutuna da dikkat edilmelidir. Ekranı gereğinden fazla kaplayan CTA görsellerinden olumlu sonuçlar alınmayabilir.

Yazı Tipi Boyutunu Düzenle

Yazı tipi boyutu hem metin hem de görsel çalışmalar için önemlidir. Bilgi verici bir blog içeriğinde CTA cümlesi kullanmak oldukça faydalıdır. Fakat bu cümleyi metnin genelinden daha büyük ya da daha küçük yazmak hatalı bir eylem olabilir. Son derece doğal ve metnin içindeymiş gibi bir izlenim verilmelidir. Buton tasarımlarında yazı tipi boyutu, şeklin dışına çıkmayacak şekilde ayarlanmalıdır. Görsel tasarımlarda ise söz konusu görselin dikkat çekici detaylarını kapatmayacak bir boyut seçilmelidir.

Kullanılan İfadeler Anlaşılır ve Güvenilir Olmalı

CTA mesajlarında yer alan her bir kelime, özenle seçilmelidir. Son derece net mesajlar vermek çok önemlidir. Örneğin kullanıcıyı “Satın alabilir misin?” gibi tartışmalı cevapları olan bir cümle ile harekete geçirmek zordur. Bu nedenle CTA çalışmalarında daha çok emir cümleleri kullanılır. “Satın Al” şeklinde bir mesaj verildiğinde, kullanıcının ilgili ürüne olan ihtiyacına da bir çağrışım yapılmış olur. Mesajda bir bilgi varsa güvenilir olmasına da dikkat edilmelidir. Bu durum özellikle indirim çağrısı yapan butonlar için önemlidir.

Duygu Veya Ünlem İçeren Sözcükler Kullanılmalı

CTA çalışmalarında yer verilen harekete geçiren sözlerin duygulara da hitap etmesi gerekir. Yaratıcılık, bu metinler için son derece önemlidir. Klasik bir şekilde “satın al” mesajı vermenin etkisi eskisi kadar yüksek değildir. Duygu veya ünlem içeren CTA’lar söz konusu olduğunda hızlı yemek sipariş uygulamaları örnek olarak gösterilebilir. Örneğin “Hemen sipariş ver, sıcak sıcak ye!” şeklindeki bir mesaj, sıcak bir yemek yemenin vereceği güzel duyguyu vurgular. Tüketici ise bunu düşündüğünde o yemeği yemek ister ve call to action çalışması satın alma ile sonuçlanır.

Call to Action Oluşturmanın Sağladığı Yararlar Nelerdir?

Call to action oluşturmanın çok sayıda faydası vardır. Öyle ki CTA çalışması yapmayan bir e-ticaret sitesi bulabilmek neredeyse imkânsızdır. Kullanıcıları e-ticaret sitesine çekmek, harekete geçirmekten daha kolaydır. O nedenle siteye trafik çekme girişimleri site dışı çalışmalarla sınırlı bırakılmaz ve harekete geçirici mesajlar ile bu trafiklerin olumlu sonuçlanması sağlanır. CTA kullanmanın faydaları şu şekilde sıralanabilir:

  • Satın almaya yönelik eyleme geçme çağrısı yapıldığında potansiyel müşterileri, reel müşterilere çevirir.
  • Satışların artmasında önemli bir rol oynar.
  • E-ticaret sitesine daha aktif bir şekilde trafik çeker.
  • Hedef kitledeki kullanıcıların, hedeflenen eylemleri gerçekleştirmesine yardımcı olur.
  • Sosyal medyada kullanıldığında yorum ve beğeni gibi etkileşimleri artırır.
  • Tüketiciler ile iletişim kurma konusunda müşteri memnuniyetini artırıcı etkisi vardır.
  • Yönlendirici olarak kullanıcıların bazı sayfalara ulaşmasını kolaylaştırır.

Call To Action Örnekleri Nelerdir?

Call to action örnekleri incelendiğinde, verilen mesajların kullanıcıları cezbettiği görülebilmektedir. Sınırlı süreli teklifler ve indirimler için “%20 indirim için gece yarısından önce sipariş ver!” ve “Sadece ilk 100 kişi indirim kuponu kazanacak, acele et!” gibi örnekler verilebilir. İndirimli ürün söz konusu olduğunda stok bilgisi de CTA için bir konu olabilir. “Sınırlı sayıda ayakkabıları 149,99’a almak için hemen tıkla!” gibi bir mesaj ile müşterinin satın alma eylemini daha hızlı gerçekleştirmesi sağlanabilir.

CTA mesajları satış dışında bilgi verme amacıyla da kullanılabilir. Ki bu da satışlara önemli oranda etki eder. Örneğin özelleştirilebilir ürünler için “Renk seçin, beden seçin” gibi mesajlara yer verilmesi, kullanıcının işini kolaylaştıracağı için satın alma ihtimali de artar. Çalışma sistemini ya da kampanyaları anlatma yoluyla da müşterileri satın alma konusunda ikna etmek mümkündür. Yapılan bir kampanyanın detayları ile ilgili bir video hazırlanabilir ve “Detaylı bilgi için aşağıdaki videoyu izleyin!” gibi bir CTA kullanılabilir. Üye ve abone toplama sürecinde ise “İndirim kuponu kazanmak için üye ol!” tarzı harekete geçirici mesajlar popülerdir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

İçerik üretimi ve pazarlaması 2020'de nasıl şekillenecek?
İçerik üretimi ve pazarlaması 2020'de nasıl şekillenecek?
İçerik üretimi ve içerik pazarlaması 2020’de de hem B2C hem de B2B firmaları için önemli pazarlama yöntemleri arasında yer almaya devam edecek. İçerik üretimi, tüketicilere ulaşmak, marka bilinirliği artırmak ve etkileşim...
9 Aralık 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitesi açarken kaçınmanız gereken hatalar
E-ticaret sitesi açarken kaçınmanız gereken hatalar
E-ticaret sektörüne girmek isteyen kişilerin genellikle yaptığı bazı hatalar, işlerinin uzun soluklu olmamasına neden oluyor. Bir e-ticaret sitesi kurmak işleri ayakta tutmak için ne yazık ki yeterli değil. Bunu bir iş kurmak olarak...
5 Kasım 2016
Sinan Oypan
Ticaret Sicil Gazetesi Nedir? Nasıl Sorgulanır? Neden Gereklidir?
Ticaret Sicil Gazetesi Nedir? Nasıl Sorgulanır? Neden Gereklidir?
Ticaret ile uğraşan her girişim, resmî kurumlara bu konuya dair bildirimde bulunur. Bu andan itibaren o girişim, şirket kimliği kazanır ve pek çok faaliyeti kayıt altına alınır. Birtakım özellikleri karşılayan işletmelerin...
6 Ocak 2022
Markethinkers
Long Tail SEO nedir ve neden önemlidir?
Long Tail SEO nedir ve neden önemlidir?
Long Tail SEO nedir ve neden önemlidir? Hepsi ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. E-ticaret firmalarının SEO konusuna özellikle yatırım yapmaları gerekiyor. Organik arama sonuçlarında ön sıralara çıkabilmek ve bu sayede de...
23 Nisan 2017
Sinan Oypan
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı, e-ticarette geri dönüşüm sağlamanızı sağlayan bölümlerden biridir ve doğru bir şekilde optimize edilmelidir. Form doldurma alanlarının düzgün bir şekilde hazırlanmaması, kullanıcı...
9 Nisan 2019
Sinan Oypan
Okula dönüş alışverişi sürecini karlı bir şekilde nasıl yönetebilirsiniz?
Okula dönüş alışverişi sürecini karlı bir şekilde nasıl yönetebilirsiniz?
Okula dönüş alışverişi, her yıl e-ticaret sektöründe hareketlenmelerin olmasını sağlarken, okulların açılmaya başlayacak olması ve yazın bitişi de sektörel canlanmanın olmasını sağlıyor. Her yıl Eylül ayında yaz...
4 Eylül 2019
Sinan Oypan
Girişimcilik hakkında bilinmesi gereken 46 önemli istatistik (İnfografik)
Girişimcilik hakkında bilinmesi gereken 46 önemli istatistik (İnfografik)
Girişimcilik ekosistemi her geçen gün daha fazla talep görmeye başlıyor. Kişilerin, kendi işlerini yapma istekleri, farklı pazarlarda gördükleri fırsatlar ve kendi ekipleriyle çalışma istekleri gibi birçok faktör girişimcilik...
14 Kasım 2016
Sinan Oypan
Sosyal medya trendleri | 2019 yılında öne çıkacaklar
Sosyal medya trendleri | 2019 yılında öne çıkacaklar
Sosyal medya trendleri her yıl değişmekte ve gelişmekte. Bu yazımızda 2019 yılında öne çıkacak sosyal medya trendlerini ele alacağız. 2018’in bitimine sayılı günler kala, 2019’un sosyal medya trendleri üzerinde konuşmaya...
12 Aralık 2018
Sinan Oypan
Firmalar İçin İlgi Çekici 10 Youtube İçerik Fikri
Firmalar İçin İlgi Çekici 10 Youtube İçerik Fikri
Youtube içerik fikri geliştirmek, uzun vadede Youtube kanalınızdan daha fazla geri dönüşüm almanıza ve burada daha fazla içerik üretmenize yardımcı olur. Kullanabileceğiniz birçok farklı Youtube içerik fikri bulunuyor. Bu fikirler...
25 Eylül 2020
Sinan Oypan
Ortaklık kurmadan önce dikkat etmeniz gereken 5 önemli detay
Ortaklık kurmadan önce dikkat etmeniz gereken 5 önemli detay
Kendi işinizi kurarken ya da bir e-ticaret sitesi açmak istiyorken, bir ya da birden fazla ortakla işe girmek isteyebilirsiniz. Bu hem maddi hem de manevi açıdan üzerinizden birçok yükü kaldırır. Ancak ortaklıkların doğru...
7 Ocak 2017
Sinan Oypan
2018’de niş e-ticaret sitesi açarken yararlanabileceğiniz ipuçları
2018’de niş e-ticaret sitesi açarken yararlanabileceğiniz ipuçları
Niş pazarlar halen Türkiye’de talepte olan bir alan. Birçok sektörde doldurulabilecek niş iş alanları bulunuyor. Yatay e-ticaret sitelerine kıyasla belli ürün veya kategorilerine yönelmek ve daha niş bir kitleye ulaşmak, yeni...
21 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-ticaret steniz için kullanabileceğiniz video içerik türleri
E-ticaret steniz için kullanabileceğiniz video içerik türleri
Video içerik trendinin yükselişte olması, içerik pazarlama çalışmalarının da video içeriklere kaymasına neden oluyor. Günümüzde, internet kullanıcılarının video tüketimi oldukça arttı. Uzun blog yazıları ya da sıradan...
18 Haziran 2016
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın