Yazılım Nedir?

8 Eylül 2021
Markethinkers
Yazılım Nedir?

Karmaşık tablolar arasında aranılan bilgi, birkaç saniye hatta daha da kısa bir zaman içinde bulunabiliyor. Video oyunları, çok kompleks yapılara dönüşmüş durumda. Sanat, tabletlerin ekranına dokunarak üretilebiliyor. Ticaret, artık neredeyse tamamen dijital cihazlarla yönetilen bir faaliyet. Birbiriyle ilgisiz görünen ve sayısı kolayca artırılabilecek bu örneklerin temelinde çok büyük bir ortak nokta vardır. Bu ortak nokta, hem gündelik hayatın hem de iş yaşamının birer unsuruna dönüşen bu eylemlerin yazılımlar aracılığıyla gerçekleşiyor oluşudur.

Yazılım Nedir?

Yazılım, temelde bilgisayara nasıl çalışacağını söyleyen komutlar ve veriler bütünüdür. Bir bilgisayarın iki ana unsuru olan yazılım ve donanım, fonksiyonel olabilmek için birbirine bağımlıdır. Bilgisayarın fiziksel parçalarından oluşan kısım donanım iken bu parçaları yazılım denilen görünmez kısım işlevsel kılar. Bu işlevselliği, farklı amaçlara hizmet etmek üzere yazılım programlar ve kodlar ortaya çıkarır. Bunun nasıl gerçekleştiğini genel hatlarıyla şöyle özetleyebiliriz:

Kullanıcı, kullanmakta olduğu uygulama ya da programda yaptığı işlemler ile işletim sistemine komutlar gönderir. İşletim sistemi de bu komutları donanıma iletir. Donanım bu komutları istenilen sonuçların ortaya çıkması için işler. Sonrasında işletim sistemi bu yeni verileri, uygulama yazılımına iletir ve hâlihazırda bu program içinde çalışan kullanıcı yaptığı işlemin karşılığını alır. Bu özeti yaparken kullandığımız işletim sistemi ve uygulama yazılımı gibi terimler, farklı yazılım türlerini ifade eder. Şimdi bu komutlar ve veriler bütünlerinin en yaygın kullanılan çeşitlerine bakalım.

Yazılım Çeşitleri Nelerdir?

Yazılımlar, ilk etapta farkına varmasak da gündelik hayatın her yerinde karşımıza çıkar. Eğlence, sanayi, sağlık, eğitim, pazarlama, e-ticaret gibi sayısız alan ve sektörde, günümüzde görmediğimiz kodlarla harekete geçirilen araçlar kullanılmaktadır. Bu geniş kullanım alanı farklı ihtiyaçlara karşılık veren farklı türlerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Yazılım çeşitleri genel itibarı ile dört ana başlıkta toplanabilir.

Uygulama Yazılımları

Kullanıcı odaklı geliştirilen yazılımlardır. Belirli bir amacı gerçekleştirmek ya da ihtiyacı karşılamak amacı taşırlar. İnternette gezinmeyi sağlayan web tarayıcılar, resim yapma programları ya da elektronik cihazların eğlence potansiyelini ortaya çıkaran oyunlar bu kategoriye dâhil edilebilir. Bu yazılımlar, bilgisayar ya da akıllı telefon gibi cihazların temel kullanımın alanlarının genişleyip çeşitlendirilmesine olanak sağlar.

Sistem Yazılımları

Donanım ile uygulamalar arasındaki bağlantıyı kurarlar. Kendi içinde üç alt kategoriye ayrılır. Bunlardan en bilineni işletim sistemleridir. İşletim sistemi, bir cihazdaki tüm uygulamaların üzerinde çalışır ve onların donanım kaynaklarına ulaşmasını sağlar. Windows, Android, iOS, macOS, Linux en bilinen örnekleridir. Bilgisayara bağlanan herhangi bir aygıtın çalışmasını sağlayan sürücüler, bir diğer sistem yazılımı türüdür. Son tür olan hizmet programları ise bilgisayarların bakımını yapmayı kolaylaştırarak kullanıcılara disk biçimlendirme, dosya transferi yapma, virüs temizleme gibi işlemleri gerçekleştirme imkânı verir.

Bilgisayar Yazılımları

Programlar ve verilerin de arasında bulunduğu bilgisayar sistemleri tarafından işlenen tüm bilgiler bu başlık altında alınabilir. Daha net dille ifade edecek olursak, bilgisayar donanımın çalışmasını ve işlevsel leşmesini sağlayan komutlardan oluşan tüm programlar bilgisayar yazılımı olarak tanımlanır.

Elektronik Yazılımlar

Elektronik bir cihazın çalışmasını sağlamak için geliştiriler. Sanayide kullanılan büyük makineler daha küçük ev aletlerine kadar birçok cihaz bu komutlar bütünleri sayesinde çalışır. Bilgisayar yazılımlarından farkı, mutlaka bir elektronik devreye ve yapılacak işe bağlı olarak mekanik bir tasarıma ihtiyaçlar duymalarıdır.

Yazılım Niye Önemlidir?

Genel çerçeveden bakınca bugün gelinen noktada yazılımın olmadığı bir dünya hayal etmek bile mümkün değildir. Yazılımların olmadığı bir dünyada bilgisayar ve telefonlar çalışmaz, banka hesaplarına erişilemez, sağlık sistemlerinde ciddi aksamalar olur, borsa faaliyetleri yürütülemez... Böyle bir durumda kaosun ortaya çıkması an meselesidir Buradan hareketle günümüzde yazılımların ne denli önemli olduğunu rahatlıkla görebiliriz.

Daha küçük ölçekte de bu kod ve komut bütünleri, hem hayatı hem de ticari faaliyetleri ciddi şekilde kolaylaştırır. Zamandan ve harcadığınız efordan tasarruf etmemizi sağlar. Bunun yanında yazılımlar, yoğun rekabet ortamında fark yaratmanızı sağlar. Güvenli ve kolay kullanılan e-ticaret yazılımları, ticari faaliyetlerinizde müşterilerle buluşmanızı kolaylaştırır. Bu nedenle gündelik hayatta olduğu gibi iş hayatında da doğru programların tercihi son derece önemlidir.

Yazılımda Dikkat Edilmesi Gereken Unsurlar Nelerdir?

Bir yazılım öncelikle, beklenti ve ihtiyaçlara tamemen karşılık vermelidir. Aksi hâlde farklı programlar kullanmaya ihtiyaç duyabilirsiniz. Bu da hem maddi külfet getirir hem de işlerinizin pratik şekilde sürmesini engeller.

Tercih ettiğiniz program, kolay kullanılabilir olmalıdır. Kullanıcı dostu bir arayüze sahip, işlemleri en pratik ve kolay şekilde yapmanıza olanak veren programları tercih etmelisiniz.

Yazılımın güncellenebilir olması da dikkat edilmesi gereken bir unsurdur. Trendlerin son derece hızlı şekilde değiştiği dijital çağda, kullandığımız her şey güncelliğini yitirme riski ile karşı karşıyadır. Bu nedenle ortaya çıkabilecek gelişmelere kolaylıkla ayak uydurabilecek şekilde geliştirilmiş yazılımları tercih ederek, kısa vadede yeni ihtiyaçların ortaya çıkmasını engelleyebilirsiniz.

Yazılımcı Ne İş Yapar?

Yazılımcı; mobil cihazlarda, bilgisayarlarda ya da elektronik eşyalarda kullanılmak üzere yazılım programı tasarlar ve geliştirir. Bunun yanında tamamlanmış programların daha kullanışlı ve sorunsuz hâle gelmesini sağlamak amacıyla onların gelişmesine yardımcı olur, çözümler üretir. Bu açıdan bakıldığında yazılımcılığın, dijital çağın en seçkin mesleklerinden biri olduğu söylenebilir. Bu meslekte başarılı olmak için yazılım terimleri ve yazılım dili bilmek elzemdir.

Yazılım Dili Ne Demektir?

Programlama dili olarak da bilinen bu kavram, kısaca bilgisayarla iletişim kurmaya yarayan dil olarak tanımlanabilir. Yazılımcı, bu dilleri kullanarak yapılmasını istediği eylemin bilgisayar tarafından algılanmasını sağlar. Programlama dillerinin en ilkel versiyonunun 1833 yılında geliştirilen Analytical Engine olduğu kabul edilir. Tarihsel süreçte yaklaşık 800 farklı programlama dili geliştirilmiştir.

En Çok Kullanılan Yazılım Kodlama Dilleri Nelerdir?

Teknolojinin gelişmesi ve ihtiyaçların farklılaşıp çeşitlenmesine bağlı olarak farklı yazılım dilleri ortaya çıkmıştır. Programlama dilleri, donanıma müdahale etme miktarına bağlı olarak düşük, orta ve yüksek seviye şekilde kategorize edilir. Şimdi bu dillerin en sık tercih edilen tülerine bakalım.

C++

Bjarne Stroustrup tarafından 1979 yılında geliştirilmiş olan programlama dilidir. Orta seviyeli bir dil olmasından dolayı, yüksek seviyeli dillerle birlikte kullanılması hâlinde daha iyi performans verdiği söylenebilir. Hızın önemli olduğu oyun, işletim sistemleri, görüntü işleme ve sürücüler gibi alanlarda tercih edilir.

Java

Bu programlama dili açık kodludur ve nesneye yönelik olması ile dikkat çeker. Farklı fonksiyonlara göre şekillendirilebilir. Öğrenmenin görece kolay olduğu bu dil, Android işletim sistemi için geliştirilen oyun ve uygulamalar için sıklıkla kullanılır. Ek olarak web tabanlı uygulamalar için de en sık tercih edilen dillerin başında gelir.

Python

Basit ve dinamik yapısı ile öne çıkan bir programlama dilidir. 1991’de Guido Van Rossum tarafından geliştirilmiştir. Neredeyse her alanda kullanılabilen bu dil, yazılım ve kodlamaya başlamayı düşünenler için de oldukça uygun bir yapıya sahiptir.

C#

Microsoft tarafından geliştirilmiştir. Kullanılması ve öğrenmesi kolay olan programlama dillerinden biridir. C programlama dili ile C++’ın bir araya getirilmesiyle oluşturulmuştur. Oyunların, mobil uygulamalarının, konsol uygulamalarının, web servislerinin ve Windows form uygulamalarının kodlanmasından rahatlıkla kullanılabilir.

HTML

İlk kez 1993 yılında kullanılmaya başlanmıştır. Web site tasarım ve kurulumları için tercih edilir. HTML’i kendi başına bir programa dili olarak tanımlama yanlış olur. Bu dili yorumlama yetisine sahip programlar vasıtasıyla çalıştırılabilen programların yazılmasına olanak sağlar. CSS ve JavaScript ile birlikte kullanıldığında HTML, görsel anlamda güçlü, dinamik yapıların ortaya çıkmasını sağlar.

PHP

Web tabanlı sistemlerin kurulması için son derece kullanışlıdır. Açık kaynak kodlu ve Linux tabanlı olması ile dikkat çeker. Google arama motoru, Facebook ve Twitter gibi çok sık kullanılan dijital mecralar bu dilim kullanılması ile oluşturulabilir.

ASP

Web sayfaları oluşturmak üzere, Microsoft tarafından geliştirilmiştir. Tek başına çalışamaz, bir web sunucusuna ihtiyaç duyar. Bu programlama dili ile bir e-ticaret sitesi oluşturmak oldukça kolaydır.

SQL

Verileri tasarlamak ve yönetmek için kullanılan bir dildir. HTML gibi kendi başına kullanılamaz. Sadece veri tabanları üzerinde; bilgi ekleme, değiştirme, sorgulama ve çıkartma gibi amaçlarla kullanılır.

CSS

Web sitelerinin görsel olarak şekillendirilmesi için oldukça kullanışlı bir programlama dilidir. İnternet sitelerinde bulunan fontlar, renkler, ara başlıklar, görsel efektler gibi unsurları CSS aracılığıyla rahatlıkla kontrol edebilirsiniz.

E-Ticaret Yazılımları Nedir?

E-ticaret yazılımları, ürün ya da hizmetlerinizi internet üzerinden müşterilerle buluştuğunuz, e-ticaret sisteminin kurulmasında kullanacağınız yazılım örnekleri şeklinde tanımlanabilir. Bu programlar aracılığıyla ürünlerinizi satacağınız sitenin kurulumunun yanında envanterinizi gözetim altında tutabilir, ödemeleri kabul edip kontrolünü sağlayabilir ve siparişlerinizi yönetebilirsiniz. Bu temel fonksiyonların dışında e-ticaret yazılımları, tasarımın özgünleştirilmesi ve SEO çalışmaları gibi konularda da size yardımcı olur.

E-Ticaret Yazılımları Hangi Özelliklere Sahip Olmalıdır?

Bu tür programlar, genellikle tüm e-ticaret faaliyetlerinizi bir arada yürütmenize olanak veren bir arayüze sahiptir. Bu arayüz üzerinden kontrol edebileceğiniz özellikler sayesinde, online mağazanız üzerinden satış yapmanız oldukça kolaylaşır. Peki iyi bir e-ticaret programında hangi özellikler mutlaka bulunmalıdır?

Güvenli Ödeme Seçenekleri

Kullanıcılar, sizin internet sitenizden alışveriş yaparken ödeme bilgilerini kullanırlar. Bu bilgilerin, kötü niyetli kişilerin eline geçmesi sıklıkla karşılaşılabilen bir durumdur. Dolayısıyla güvenli ödeme seçenekleri içeren bir yazılım kullanarak hem müşterilerin sitenize güvenmelerini sağlarsınız hem de sorunsuz bir alışveriş sürecinin ardından daha sonraki alışverişlerde de sizi tercih etmeleri konusunda ikna edici olma şansını yakalarsınız.

Entegrasyon Çözümleri

İyi bir e-ticaret yazılımı, kargo sistemleri, tedarikçi firmalar ve muhasebe uygulamaları ile entegre olarak faaliyetlerinizi çok daha kolay bir şekilde takip etmenizin önünü açar. Bunun yanında pazaryeri olarak tanımlanan ve birçok e-ticaret firmasını bir araya getiren Amazon, N11, Gittigidiyor, Hepsiburada gibi sitelerle entegre şekilde çalışan bir yazılım, çok daha fazla müşteriye ulaşmanızı kolaylaştırır. Bu nedenle zengin entegrasyon çözümleri sunan bir yazılım tercih ederek birçok farklı avantajı birlikte elde edebilirsiniz.

Ürün Yönetimi

Ürün yönetimi, e-ticarette zaman zaman sorun oluşturabilen bir konudur. Ürünleri; özellikleri ya da markalarına göre kategorize etmek, doğru görsellerle kullanıcılara sunmak ekstra özen gerektirir. Bu konularda kolaylık sağlayan bir program tercih ederek zamandan tasarruf ederken sitenizi daha profesyonel bir görünüme kavuşturabiliriz.

Müşteri Hizmetleri

Kullanacağınız yazılımı sağlayan şirketin size güçlü bir satış sonrası destek sağlaması oldukça önemlidir. Böylelikle karşılaşabileceğiniz en ufak sorun dahi en kısa sürede çözülür ve ticari işlemlerinize problemsiz şekilde devam edebilirsiniz. Bunun yanında çeşitli videolar ve eğitimler ile size yardımcı olacak bir müşteri hizmetleri ağına sahip bir yazılımı tercih ederek olası sorunları çözmek konusunda elinizi daha da güçlendirebilirsiniz.

Sipariş Yönetimi

Güçlü bir sipariş yönetimi modülüne sahip bir program kullanarak, siparişlerin takip edilmesi, kargolanması ve raporlanması konusunda büyük bir kolaylık elde edebilirsiniz.

Hazır E-Ticaret Yazılımlarında Güvenlik Nasıl Sağlanır?

E-ticaret yazılımları, SSL sertifikaları ve 3D Secure gibi ödeme altyapılarını kendi sistemlerine entegre ederek güçlü bir güvenlik imkânı sağlar. SSL sertifikaları; 40, 56, 128 ve 256 bit gibi göstergelerle seviyelendirilir. Bu sertifikalardaki bit sayısının artışı, güvenlik düzeyinin de daha yüksek olduğunu işaret eder. Daha yüksek bite sahip bir SSL sertifikası sağlayan bir programı tercih ederek sitenizin güvenliğini artırabilirsiniz.

3D Secure ise çalıntı kredi kartları ile yapılacak alışverişleri önlemek adına çok kullanışlı bir sistemdir. Yazılımlar bu özelliği opsiyonel olarak bünyelerine katarak hem kullanıcı hem de sitenin sahibi için güvenlik düzeyini artırırlar. Bu özellikleri destekleyen bir yazılım ile her yönüyle daha güvenli bir e-ticaret deneyimi yaşayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

E-ticaret sitenizdeki ürün çekimi nasıl yapılır?
E-ticaret sitenizdeki ürün çekimi nasıl yapılır?
E-ticaret sitenizdeki ürün çekimi nasıl yapılır, ürün fotoğrafı çekmek için gerekenler, ürün çekimi için fotoğraf makinesi, ürün çekimi için ışık, evde ürün fotoğrafı çekmek, profesyonel ürün fotoğraf çekimi,...
10 Ekim 2016
Sinan Oypan
Sosyal medyada kriz yönetimini nasıl yapmalısınız?
Sosyal medyada kriz yönetimini nasıl yapmalısınız?
Sosyal medya üzerindeki müşteri ilişkileri çoğu zaman krizlere neden olabiliyor ve sosyal paylaşım platformlarındaki bu tür krizler, markalar için büyük tehlikelere yol açabiliyor. Bu krizlerin büyümesinin sebebi ise, sosyal...
20 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Sepeti terk edenlere hatırlatma e-postası gönderirken nelere dikkat etmelisiniz?
Sepeti terk edenlere hatırlatma e-postası gönderirken nelere dikkat etmelisiniz?
Hatırlatma e-postası e-ticaret şirketleri için hayati bir öneme sahiptir. Ama e-ticaret firmalarının büyük bir çoğunluğu sepette ürün bırakan kullanıcılara hatırlatma e-posta göndermiyor. Bu da potansiyel müşterileri...
25 Ağustos 2017
Sinan Oypan
2017’de şirketlerin içerik pazarlama çalışmaları nasıl şekillenecek?
2017’de şirketlerin içerik pazarlama çalışmaları nasıl şekillenecek?
İçerik üretiminin önemi 2017 yılında da devam edecek ve bu alana yatırım yapan firmalar, ürettikleri içerikler sayesinde daha geniş kitlelere ulaşma şansı bulabilecekler. Her alanda olduğu gibi, önümüzdeki yıl içerik...
17 Aralık 2016
Sinan Oypan
Görsel ögeler e-posta pazarlama çalışmalarında nasıl kullanır?
Görsel ögeler e-posta pazarlama çalışmalarında nasıl kullanır?
Görsel ögeler, e-posta pazarlama çalışmalarında kullanmak, e-postaların tıklanma ve geri dönüşüm oranlarını artırmak için de oldukça önemlidir. Geçtiğimiz günlerde “Eposta pazarlama çalışmalarında görsel ögeler neden...
5 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Dönüşüm sağlayan influencer pazarlama stratejisinde neler olmalı?
Dönüşüm sağlayan influencer pazarlama stratejisinde neler olmalı?
Influencer pazarlama stratejileri, tanınmış kişi ya da hesaplarla yapacağınız pazarlama ve reklam çalışmalarınızdan daha fazla geri dönüşüm almanız için önemlidir. Belli bir strateji olmadan doğruca anlaşma yapmak ve bir...
21 Nisan 2019
Sinan Oypan
Web sitenizde ürün karşılaştırma özelliğini nasıl kullanmalısınız?
Web sitenizde ürün karşılaştırma özelliğini nasıl kullanmalısınız?
E-ticaret sitelerinde ürün karşılaştırma özelliğini kullanıcılara sunmak, satın alma sürecinde tüketicilerin kararlarını daha etkili bir şekilde vermelerini sağlar. Ürün karşılaştırma özelliğini etkili bir şekilde...
25 Aralık 2019
Sinan Oypan
Yerel işletmeler internetten satışa nasıl başlayabilirler?
Yerel işletmeler internetten satışa nasıl başlayabilirler?
Yerel işletmeler, fiziki mağazaları üzerinden sadece belli bir konuma satış yapabildikleri için, işletmelerini büyütmeleri de daha zor olabiliyor. Sadece bu konumu ziyaret eden kişilerin belli bir bölümüne ulaşabildikleri için bu...
1 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Instagram reklam verme ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram reklam verme ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram reklam verme sürecinde, doğru adımları takip etmeniz ve doğru kampanyaları hazırlamanız alacağınız geri dönüşümleri artırır. Bir içerik hazırlayıp, doğrudan reklam kampanyası oluşturmak bu süreçte doğru bir...
21 Ekim 2020
Sinan Oypan
SEO ve strateji geliştirmede negatif yorumları nasıl kullanabilirsiniz?
SEO ve strateji geliştirmede negatif yorumları nasıl kullanabilirsiniz?
Negatif yorumlar genellikle e-ticaret firmalarının istemedikleri birşeydir. Ancak doğru açıdan bakıldığında olumsuz yorumlar e-ticaret firmalarına yeni stratejler geliştirme de bir hayli yardımcı olabilir. Tüketicilerin ürün ve...
7 Eylül 2018
Sinan Oypan
E-ticarette kriz yönetimi nasıl yapılmalı?
E-ticarette kriz yönetimi nasıl yapılmalı?
Kriz yönetimi, e-ticaret firmalarının kimi zaman ilgilenmeleri gereken konulardan biri olmak zorunda oluyor. İstenmeyen bir olaydan sonra ortaya çıkabilecek krizlerin yanı sıra markadan bağımsız olarak sektörün getirdiği ve dış...
10 Nisan 2020
Sinan Oypan
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? E-Ticaret sitesi ürün sayfalarında site içi SEO ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazımızda. E-ticaret sitenizi kurmanız tek başına yeterli değil. Sitenize eklediğiniz ürünlerinizin arama...
4 Eylül 2018
Sinan Oypan