SaaS Nedir?

1 Haziran 2021
Markethinkers
SaaS Nedir?

Dijital olarak yönetilen ve yürütülen işlerin en önemli parçaları donanımlar ve yazılımlardır. Donanım konusundaki teknolojik gelişmeler, çok kısa sürede devasa bilgisayarları cebinizdeki küçük telefonların içine yerleştirmeyi başardı. Bu süreçte yazılımlar da önemli rol oynadı. Günümüzde bu yazılımlar, pek çok donanım ihtiyacını da ortadan kaldırdı. Örneğin SaaS teknolojisi ile hizmet alışverişinde ihtiyacınız olan tek şey internet bağlantısı olan bir cihazdır. Peki SaaS nedir ve farkında olmadan yoğun bir şekilde kullandığınız bu teknoloji nasıl çalışır?

SaaS Nedir?

SaaS, “hizmet olarak yazılım” anlamına gelen “Software as a Service” tabirini kısaca ifade eden bir terimdir. Gerçek anlamda da pek çok hizmeti sadece yazılım üzerinden sunabilen bir teknolojiyi ifade eder. Hem iş hem de kişisel gereksinimleri karşılayabilen SaaS, herhangi bir uygulama ve ekstra fiziksel donanımlar gerektirmeden, sadece internet bağlantısı bulunan bir cihazdan tarayıcıya girmek suretiyle kullanılabilen yazılımları kapsayan bir yöntemdir. Başta e-posta servisleri olmak üzere takvimden ofis araçlarına, depolama hizmetlerinden web sitesi araçlarına kadar pek çok hizmet SaaS şeklinde sunulmaktadır.

SaaS’ın Temel Özellikleri Nelerdir?

SaaS adı verilen yazılımlarda veriler hosting yöntemi ile barındırılır ve hizmet, bulut tabanlı bir kullanım prensibi ile çalışır. Kullanıcılar sadece tarayıcı kullanarak ilgili verilere erişebilir, alınan hizmet kapsamında düzenleme ve güncellemeler yapabilir. Genellikle aylık ya da yıllık aboneliklerle ücretlendirilen bu yazılımlardan, “kullandıkça öde” mantığı ile yararlanmak mümkündür.

Yazılımların merkezi donanım, temel altyapı, uygulama ve ara yazılım yönetimi servisi sağlayan kurumun görevidir. Güvenliğin ve yönetimin merkezi bir şekilde sağlandığı SaaS hizmeti, çoklu kullanıcı mimarisine uyumlu olduğu için özellikle iş organizasyonlarında kullanılır.

En Çok Bilinen SaaS İş Modeline Sahip Markalar Hangileridir?

Geliştirildiği günden itibaren dijital araçların ve hizmetlerin neredeyse tamamını yayılmış olan SaaS, yaygın olarak tercih edilen markaların çoğu için bir iş modeli hâline gelmiş durumdadır. Bu modeli kullanan en popüler markalardan biri HootSuite’tir. HootSuite, sosyal ağların tek bir panoya entegre edilerek yönetilmesine olanak tanıyan bir hizmettir.

Online toplantılar, canlı dersler, çevrim içi etkinlikler ve yayınlar için sıklıkla tercih edilen Zoom da bulut tabanlı yazılımlar geliştirerek hizmet verir. Görev, proje ve organizasyon yönetimi için kullanılan bir SaaS olarak da Asana karşımıza çıkmaktadır. Pazarlama ve satış dünyasının en kapsamlı hizmetlerinden birini sunan HubSpot da bu iş modeline sahiptir.

SaaS Modelinin Avantajları Nelerdir?

  • Ortalama iş ve kişisel bilgisayarlarla uyumlu donanımsal yapılandırmaya ve altyapıya sahiptir. Özel bir donanım ve personel ekibi gerektirmez.
  • Erişim için internet bağlantısı yeterlidir. Masaüstü ve dizüstü bilgisayarların yanında tablet ve akıllı telefondan mobil erişim imkânı da vardır.
  • Güncellemeler kolay ve hızlı bir şekilde, işlemleri kesintiye uğratmadan yapılır. Sistemin yavaşlamasına sebep olan testler yoktur ve güvenlik güncellemeleri uzun sürmez.
  • Veriler güvenli bir şekilde bulutta depolanır. Bu sayede hem veri kaybı yaşanmaz hem de yazılıma erişilen her cihazdan ilgili verilere de erişilebilir.
  • Maliyeti düşük, kullanımı kolaydır. Ölçeklenebilir olduğu için proje ve organizasyonların boyutuna göre tercih yapma özgürlüğü vardır.

SaaS Modelinin Dezavantajları Nelerdir?

  • Veri güvenliğinden her zaman emin olmak mümkün değildir. Hassas verilerin bir hizmet sağlayıcısıyla paylaşılması, kontrol edilemez bir durum yaratabilir.
  • Performans düşmeleri ile karşılaşma ihtimali vardır. Uzak bir veri merkezinden alınan yazılım hizmetinin performansı güçlü donanımlarla çalıştırılan masaüstü uygulamalarına göre düşük olabilir.
  • SaaS ile şirket içi API’lar arasında uyumsuzluk olabilir. Harici yazılımlar ile entegrasyonu zordur.
  • Kullanıcı sayısı arttıkça kontrol edilmesi zorlaşabilir. Kullanıcılardan birinde bulunan güncelleme eksikliği, tüm kullanıcıları etkileyebilir.
  • Kesintisiz ve hızlı bir internet erişimi şarttır. İnternet bağlantısında ortaya çıkabilecek sorunlar, verilere ulaşmayı imkânsız hâle getirebilir.

SaaS Örnekleri Nelerdir?

Sonradan erişmek, görüntülemek, düzenlemek ve güncellemek için veri girişi ve kaydı yapılabilen hemen her hizmet SaaS örneği olabilir. En çok bilinen ve yaygın bir şekilde kullanılan örnek, e-posta servisleridir. GMail, Outlook, Yandex Mail gibi hizmetlerin tümü bu mantıkla çalışır.

“Bulut” teriminin kullanıldığı hizmetlerin çoğu da yazılımsaldır. Google Drive, iCloud, Dropbox gibi bulut depolama hizmetlerine de tarayıcıdan ulaşmak mümkündür. Slack gibi iletişim uygulamaları, Zendesk gibi canlı sohbet hizmetleri, G Suite gibi çevrimiçi iş araçları ve Canva gibi tasarım yazılımları SaaS örnekleri arasında gösterilebilir.

Geleneksel E-ticaret Platformu ile SaaS Sistemlerin Farkları Nelerdir?

Geleneksel e-ticaret platformu, basit kullanıma sahip karmaşık altyapıları ifade eder. Altyapı ve arka plan konusunda karmaşık dizilere sahip olsa da API ve SaaS sayesinde kullanıcı dostu bir hâle gelir. Yazılımlar, geleneksel e-ticaret platformları için bir araç olabilir. Çünkü bu yazılımlar genellikle spesifik bir hizmet için hazırlanır. Görev kapsamı ve fonksiyonları sınırlıdır.

Bununla birlikte SaaS modeli ile hizmet veren IdeaSoft gibi e-ticaret platformları da mevcuttur. Platformların sunduğu e-ticaret paketleri ile söz konusu hizmetlerden faydalanabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Rakiplerinizi incelemek müşteri hizmetlerinizi nasıl geliştirebilir?
Rakiplerinizi incelemek müşteri hizmetlerinizi nasıl geliştirebilir?
E-ticarette rakip analizi yapmak, birçok konuda stratejilerinizi geliştirmek için faydalı bir çalışmadır. Pazarlama, satış ve fiyat politikalarının yanı sıra müşteri hizmetleri konusunda da rakip analizleri yaparak,...
15 Kasım 2017
Sinan Oypan
Markaların yaptığı Instagram hesap yönetimi hataları
Markaların yaptığı Instagram hesap yönetimi hataları
Instagram hesap yönetimi, doğru yapıldığında yeni kitlelere ulaşılmasını sağlarken, bir topluluk oluşturmaya ve pazarlama çalışmalarından daha fazla verim alınmasına yardımcı olur. Ancak markalar bazen deneyimsizlikten bazen de...
15 Temmuz 2020
Sinan Oypan
KOBİ’ler E-ticaretle Satışlarını %30 Artırıyor
KOBİ’ler E-ticaretle Satışlarını %30 Artırıyor
Geleneksel ticaretin aksine hızlı bir büyüme ivmesi yakalayan e-ticaret; tüketicileri, şirketleri ve ekonomileri hızla dijitalleştiriyor. Tüketicilerin %78’i bugün internetten araştırarak satın alma kararını veriyor. E-ticaretin...
7 Kasım 2019
Savaş Çetinkaya
Özel alışveriş sitelerinin düşüşü ve dikey e-ticaretin yükselişi
Özel alışveriş sitelerinin düşüşü ve dikey e-ticaretin yükselişi
Kendi işini kurmak isteyen girişimciler yeni iş fikirleri üzerine düşünürken, e-ticaret modellerini de göz önünde bulundurmaya çalışıyorlar. Farklı iş modelleri girişimcilerin yapacakları yatırımları doğrudan etkilerken,...
2 Haziran 2017
Sinan Oypan
Black Friday için kullanabileceğiniz 6 sıra dışı kampanya alternatifi
Black Friday için kullanabileceğiniz 6 sıra dışı kampanya alternatifi
Black Friday kampanyaları bu indirim döneminde satışlarınızı artırma konusunda size yardımcı olabilecek pazarlama çalışmaları arasında yer alıyor. Geleneksel promosyon çalışmaları yerine tüketicilerin ilgisini çekebilecek...
10 Kasım 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya paylaşımı için en uygun zaman nasıl bulunur?
Sosyal medya paylaşımı için en uygun zaman nasıl bulunur?
Sosyal medya yönetimindeki en önemli unsurlardan biri de doğru zamanda paylaşım yaparak, daha fazla kişiye ulaşmak ve etkileşimi artırmaktır. Tabii ki bunu yapmak için bazı testler ve analizler yapmanız gerekiyor. Sosyal...
18 Ağustos 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları kış sezonu için nasıl hazırlanmalı?
E-ticaret firmaları kış sezonu için nasıl hazırlanmalı?
Kış sezonu yaklaşmaya başladı ve e-ticaret firmalarının bu sezonda ne gibi kampanyalar ve çalışmalar yapacaklarını şimdiden planlamaları gerekmekte. Ön hazırlık yapmanız, yoğun geçecek kış sezonunda daha fazla geri dönüş...
5 Eylül 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya pazarlamanın 5 temel elementi
Sosyal medya pazarlamanın 5 temel elementi
Dijital pazarlamada markaların ve reklam verenlerin sıklıkla yararlandıkları mecralar arasında sosyal platformlar yer alıyor. Sosyal medya tüketicilere ulaşmak, yeni hedef kitleler bulmak, tüketicilerle iletişimde kalmak ve...
18 Ocak 2018
Sinan Oypan
Kendi niş pazarınızı nasıl bulabilirsiniz?
Kendi niş pazarınızı nasıl bulabilirsiniz?
Bir girişimci olmak istiyorsanız, karşılaşacağınız en büyük zorluklardan biri de size uygun bir iş alanı ve pazarı bulmak olacaktır. Size uygun bir niş pazarı nasıl bulacağınızı ve bu pazarda neler yapabileceğinizi önceden...
25 Haziran 2016
Sinan Oypan
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 3. Bölüm
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 3. Bölüm
Dijital içeriklerin ölçümlenmesi, e-ticaret sitesinde ve sosyal mecralarda yapılan pazarlama çalışmalarından nasıl sonuçlar alındığının görülmesini sağlar. İnternet ortamında paylaşılan içerikler olması nedeniyle de bu...
16 Ağustos 2017
Sinan Oypan
E-ticarette marka bilinirliği nasıl artırılır?
E-ticarette marka bilinirliği nasıl artırılır?
Marka bilinirliği, tüketicilerin ürünleriniz, hizmetleriniz ve markanız hakkında daha fazla bilgi sahibi olmalarını sağlar. E-ticarette marka bilinirliğinizi artırmak için yararlanabileceğiniz birçok farklı yöntem ve strateji...
26 Mart 2020
Sinan Oypan
İndirim dönemlerinde e-posta pazarlama hataları
İndirim dönemlerinde e-posta pazarlama hataları
İndirim dönemlerinde e-posta pazarlama çalışmalarınızı artırarak, takipçilerinize ve müşterilerinize ulaşmak; böylelikle de geri dönüşümlerinizi artırmak isteyebilirsiniz, tatil deönemlerinde de. E-posta pazarlama...
22 Kasım 2016
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin