SaaS Nedir?

1 Haziran 2021
Markethinkers
SaaS Nedir?

Dijital olarak yönetilen ve yürütülen işlerin en önemli parçaları donanımlar ve yazılımlardır. Donanım konusundaki teknolojik gelişmeler, çok kısa sürede devasa bilgisayarları cebinizdeki küçük telefonların içine yerleştirmeyi başardı. Bu süreçte yazılımlar da önemli rol oynadı. Günümüzde bu yazılımlar, pek çok donanım ihtiyacını da ortadan kaldırdı. Örneğin SaaS teknolojisi ile hizmet alışverişinde ihtiyacınız olan tek şey internet bağlantısı olan bir cihazdır. Peki SaaS nedir ve farkında olmadan yoğun bir şekilde kullandığınız bu teknoloji nasıl çalışır?

SaaS Nedir?

SaaS, “hizmet olarak yazılım” anlamına gelen “Software as a Service” tabirini kısaca ifade eden bir terimdir. Gerçek anlamda da pek çok hizmeti sadece yazılım üzerinden sunabilen bir teknolojiyi ifade eder. Hem iş hem de kişisel gereksinimleri karşılayabilen SaaS, herhangi bir uygulama ve ekstra fiziksel donanımlar gerektirmeden, sadece internet bağlantısı bulunan bir cihazdan tarayıcıya girmek suretiyle kullanılabilen yazılımları kapsayan bir yöntemdir. Başta e-posta servisleri olmak üzere takvimden ofis araçlarına, depolama hizmetlerinden web sitesi araçlarına kadar pek çok hizmet SaaS şeklinde sunulmaktadır.

SaaS’ın Temel Özellikleri Nelerdir?

SaaS adı verilen yazılımlarda veriler hosting yöntemi ile barındırılır ve hizmet, bulut tabanlı bir kullanım prensibi ile çalışır. Kullanıcılar sadece tarayıcı kullanarak ilgili verilere erişebilir, alınan hizmet kapsamında düzenleme ve güncellemeler yapabilir. Genellikle aylık ya da yıllık aboneliklerle ücretlendirilen bu yazılımlardan, “kullandıkça öde” mantığı ile yararlanmak mümkündür.

Yazılımların merkezi donanım, temel altyapı, uygulama ve ara yazılım yönetimi servisi sağlayan kurumun görevidir. Güvenliğin ve yönetimin merkezi bir şekilde sağlandığı SaaS hizmeti, çoklu kullanıcı mimarisine uyumlu olduğu için özellikle iş organizasyonlarında kullanılır.

En Çok Bilinen SaaS İş Modeline Sahip Markalar Hangileridir?

Geliştirildiği günden itibaren dijital araçların ve hizmetlerin neredeyse tamamını yayılmış olan SaaS, yaygın olarak tercih edilen markaların çoğu için bir iş modeli hâline gelmiş durumdadır. Bu modeli kullanan en popüler markalardan biri HootSuite’tir. HootSuite, sosyal ağların tek bir panoya entegre edilerek yönetilmesine olanak tanıyan bir hizmettir.

Online toplantılar, canlı dersler, çevrim içi etkinlikler ve yayınlar için sıklıkla tercih edilen Zoom da bulut tabanlı yazılımlar geliştirerek hizmet verir. Görev, proje ve organizasyon yönetimi için kullanılan bir SaaS olarak da Asana karşımıza çıkmaktadır. Pazarlama ve satış dünyasının en kapsamlı hizmetlerinden birini sunan HubSpot da bu iş modeline sahiptir.

SaaS Modelinin Avantajları Nelerdir?

  • Ortalama iş ve kişisel bilgisayarlarla uyumlu donanımsal yapılandırmaya ve altyapıya sahiptir. Özel bir donanım ve personel ekibi gerektirmez.
  • Erişim için internet bağlantısı yeterlidir. Masaüstü ve dizüstü bilgisayarların yanında tablet ve akıllı telefondan mobil erişim imkânı da vardır.
  • Güncellemeler kolay ve hızlı bir şekilde, işlemleri kesintiye uğratmadan yapılır. Sistemin yavaşlamasına sebep olan testler yoktur ve güvenlik güncellemeleri uzun sürmez.
  • Veriler güvenli bir şekilde bulutta depolanır. Bu sayede hem veri kaybı yaşanmaz hem de yazılıma erişilen her cihazdan ilgili verilere de erişilebilir.
  • Maliyeti düşük, kullanımı kolaydır. Ölçeklenebilir olduğu için proje ve organizasyonların boyutuna göre tercih yapma özgürlüğü vardır.

SaaS Modelinin Dezavantajları Nelerdir?

  • Veri güvenliğinden her zaman emin olmak mümkün değildir. Hassas verilerin bir hizmet sağlayıcısıyla paylaşılması, kontrol edilemez bir durum yaratabilir.
  • Performans düşmeleri ile karşılaşma ihtimali vardır. Uzak bir veri merkezinden alınan yazılım hizmetinin performansı güçlü donanımlarla çalıştırılan masaüstü uygulamalarına göre düşük olabilir.
  • SaaS ile şirket içi API’lar arasında uyumsuzluk olabilir. Harici yazılımlar ile entegrasyonu zordur.
  • Kullanıcı sayısı arttıkça kontrol edilmesi zorlaşabilir. Kullanıcılardan birinde bulunan güncelleme eksikliği, tüm kullanıcıları etkileyebilir.
  • Kesintisiz ve hızlı bir internet erişimi şarttır. İnternet bağlantısında ortaya çıkabilecek sorunlar, verilere ulaşmayı imkânsız hâle getirebilir.

SaaS Örnekleri Nelerdir?

Sonradan erişmek, görüntülemek, düzenlemek ve güncellemek için veri girişi ve kaydı yapılabilen hemen her hizmet SaaS örneği olabilir. En çok bilinen ve yaygın bir şekilde kullanılan örnek, e-posta servisleridir. GMail, Outlook, Yandex Mail gibi hizmetlerin tümü bu mantıkla çalışır.

“Bulut” teriminin kullanıldığı hizmetlerin çoğu da yazılımsaldır. Google Drive, iCloud, Dropbox gibi bulut depolama hizmetlerine de tarayıcıdan ulaşmak mümkündür. Slack gibi iletişim uygulamaları, Zendesk gibi canlı sohbet hizmetleri, G Suite gibi çevrimiçi iş araçları ve Canva gibi tasarım yazılımları SaaS örnekleri arasında gösterilebilir.

Geleneksel E-ticaret Platformu ile SaaS Sistemlerin Farkları Nelerdir?

Geleneksel e-ticaret platformu, basit kullanıma sahip karmaşık altyapıları ifade eder. Altyapı ve arka plan konusunda karmaşık dizilere sahip olsa da API ve SaaS sayesinde kullanıcı dostu bir hâle gelir. Yazılımlar, geleneksel e-ticaret platformları için bir araç olabilir. Çünkü bu yazılımlar genellikle spesifik bir hizmet için hazırlanır. Görev kapsamı ve fonksiyonları sınırlıdır.

Bununla birlikte SaaS modeli ile hizmet veren IdeaSoft gibi e-ticaret platformları da mevcuttur. Platformların sunduğu e-ticaret paketleri ile söz konusu hizmetlerden faydalanabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

İnternette kozmetik satışı yaparken nelere dikkat edilmeli
İnternette kozmetik satışı yaparken nelere dikkat edilmeli
Online kozmetik, özellikle de kadın hedef kitleye ulaşmak için oldukça etkili ve hızlı büyüyen bir sektör. Son yıllarda yapılan araştırmalara göre, çalışan kadınların %68’i internetten alışveriş yapmayı tercih ediyor....
15 Ağustos 2017
IdeaSoft
E-ticaret firmaları TikTok reklamları ile geri dönüşümlerini nasıl artırabilir?
E-ticaret firmaları TikTok reklamları ile geri dönüşümlerini nasıl artırabilir?
E-ticaret firmaları TikTok reklamları ile son dönemlerin en popüler sosyal ağlarından biri haline gelen TikTok üzerinden yeni kitlelere ulaşma ve geri dönüşümlerini artırma şansı yakalayabilirler. Özellikle genç internet...
1 Kasım 2019
Sinan Oypan
E-ticarette Sanal POS ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette Sanal POS ile ilgili bilmeniz gerekenler
İnternet üzerinden satış yaparken ve kredi kartı ile ödeme alırken, Sanal POS’lardan yararlanmak gerekiyor. POS (point of sale), Türkçesiyle “ödeme noktası” anlamına gelmektedir. Sanal POS ise online mecralar üzerinden ödeme...
25 Nisan 2017
Sinan Oypan
Kapıda ödeme sistemi nedir? Ne gibi avantajları vardır?
Kapıda ödeme sistemi nedir? Ne gibi avantajları vardır?
E-ticaret sitelerinde birden fazla ödeme yönteminin olması, farklı tüketicilerin farklı taleplerini karşılayarak, geri dönüşüm oranlarının artırılmasını sağlar. Bu ödeme yöntemlerinden biri de kapıda ödeme sistemidir....
11 Haziran 2016
Sinan Oypan
B2B firmaları için içerik pazarlama trendleri | 2019 (İnfografik)
B2B firmaları için içerik pazarlama trendleri | 2019 (İnfografik)
İçerik pazarlama çalışmaları B2C firmaları için önemli olduğu gibi B2B firmaları için de gereklidir. İçerik pazarlama çalışmaları, organik olarak trafiği artırmanın yanı sıra, farklı hedef kitlelere ulaşmayı sağlarken,...
28 Nisan 2019
Sinan Oypan
Google Analytics kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Google Analytics kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Google Analytics e-ticaret siteniz üzerinde gerçekleşen birçok eylemi takip edebileceğiniz ve sonrasında da bu eylemler ve aldığınız geri dönüşümlerin analizi ile yeni stratejiler geliştirmenize yardımcı olan bir araç. Ücretsiz...
11 Eylül 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin Twitter takipçi sayısını artırmak için neler yapmalısınız?
E-ticaret sitenizin Twitter takipçi sayısını artırmak için neler yapmalısınız?
Twitter takipçi artırma çalışmaları, e-ticaret sitenizin Twitter üzerindeki etkileşimlerini ve geri dönüşümlerini artırmak için oldukça önemli. Organik olarak takipçi artırma çalışmaları yapmak, doğrudan sizinle ilgilenen...
3 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticarette yaz sezonu için pazarlama taktikleri
E-ticarette yaz sezonu için pazarlama taktikleri
Yaz sezonu genellikle birçok sektörde durgun geçse de bu sezonu hareketlendirmek için de bir takım çalışmalar yapılabilir. Yaz sezonu sürecinde tüketicilerin aralıklı olarak tatile çıkmaları, sektörlerin durgunlaşmasına neden...
2 Temmuz 2019
Sinan Oypan
İçerik pazarlama ve SEO arasındaki farklar nelerdir? - 2. Bölüm
İçerik pazarlama ve SEO arasındaki farklar nelerdir? - 2. Bölüm
İçerik pazarlama ve SEO birbiriyle uyum içerisinde olan; ancak iki farklı kavramdır. Bu sebeple de internet siteleri üzerinde bu çalışmaları yaparken ve bu iki unsur için stratejiler belirlerken öncelikle aralarındaki farkları bilmek...
12 Eylül 2017
Sinan Oypan
IdeaSoft Youtube sayfamız yeni video içerikleriyle yayında!
IdeaSoft Youtube sayfamız yeni video içerikleriyle yayında!
2 yılı aşkın bir süredir e-ticaret sektörü, e-ticaret yapan ve yapacak girişimciler için sayısız içerik ürettik. Dijital pazarlamadan sosyal medyaya, kargo yönetiminden SEO'ya kadar neredeyse değinmediğimiz konu ve içerik kalmadı....
9 Ocak 2018
Seyhun Özkara
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 3. Bölüm
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 3. Bölüm
Belli bir ürün, hizmet, kampanya ya da konuyu barındırmak ve detaylı bir şekilde konuyla ilgili içerikleri internet kullanıcılarıyla paylaşarak, geri dönüşümleri artırmayı sağlayan Landing Page’ler, e-ticarette önemli bir rol...
7 Eylül 2017
Sinan Oypan
Sanal Mağaza Açmak İsteyenlere Öneriler
Sanal Mağaza Açmak İsteyenlere Öneriler
Sanal mağaza açmak, sanal dükkan açmak, online mağaza açmak, internet mağazası açmak, sanal pazar açmak, sanal market kurmak vb ne derseniz deyin; tek bir başlık altında topladığımızda internette mağaza açmak ili ilgili tüm merak...
24 Mayıs 2016
IdeaSoft