Mobil Uygulama Tasarımlarında Dikkat Edilmesi Gerekenler
Akıllı cihazların yaygınlaşması kullanıcı alışkanlıklarını ciddi anlamda değiştirmiştir. Günümüzde internet erişiminin büyük bir kısmı mobil cihazlar üzerinden sağlanır. Bu bağlamda, mobil uygulama yayınlamak işinizi ve ürünlerinizi hedef kitleniz ile buluşturmak açısından büyük fayda sağlar.
İÇİNDEKİLER
Son yıllarda elde edilen istatistikler dünya nüfusunun büyük bir kısmının akıllı telefon kullanıcısı olduğunu gösterir. Aynı rakamlar, Türkiye’de nüfusun %61’inin bu cihazları kullandığını ortaya koyar. Bu araştırmalar, söz konusu cihazlar için geliştirilmiş uygulamaların önemini gösterir niteliktedir. Sizin için hazırladığımız bu yazıyı okuyarak, işiniz için mobil uygulama geliştirmenizi kolaylaştıracak bilgileri edinebilirsiniz.
Mobil Uygulama Türleri Nelerdir?
Mobil uygulama türleri kullanım amaçlarına göre kategorize edilebilir. Sosyal medya aplikasyonları en çok tercih edilen uygulamalar olarak bilinir. Bu aplikasyonların temel amacı kullanıcılara arkadaş çevreleriyle veya kendi ilgi alanlarını paylaşan insanlarla iletişim kurma olanağı sunmaktır. Forbes tarafından yayınlanan bir habere göre tüm dünyada en çok kullanılan 10 aplikasyonun 5’i sosyal medya uygulamasıdır. En çok tercih edilen uygulama kategorileri ise şunlardır;
- Kitap
- Eğitim
- Eğlence
- Oyun
- Sağlık/Fitness
- Müzik
- Navigasyon
- Haber
- Dergi/Gazete
- Zaman organizasyonu
- Seyahat
- Hava durumu
- Spor
Telefondan alışveriş olanağı sunan aplikasyonlar da tüm dünyada en çok tercih edilenler arasındadır. Bu uygulamalar kullanıcılara istedikleri ürünleri inceleme ve satın alma olanağı sunar. Bir alışveriş aplikasyonu geliştirerek müşterilerin ürün ve hizmetlerinizi satın almalarını sağlayabilirsiniz.
Mobil Uygulama Oluşturma Yöntemleri Nelerdir?
Akıllı cihaz aplikasyonları platforma ve yazılım türüne göre değişiklik gösterir. Mobil uygulama geliştirme yaparken öncelikle hangi üründe kullanılacağına karar vermeniz gerekir. Tek bir işletim sistemi için geliştirilen uygulamalar native olarak adlandırılır. Bu aplikasyonlar iOS, Android, Blackberry, Symbian gibi platformlardan yalnızca birinde kullanılabilir. Native yazılımların en büyük avantajı iyi bir kullanıcı deneyim sağlamasıdır. Bu yazılımlar spesifik işletim sistemlerine göre özel yapıldığı için yüksek performans sağlar. Native uygulamaların dezavantajı ise maliyetinin yüksek olmasıdır.
Cross platform hybrid uygulamaları tarayıcı üzerinden kullanılır. Bu aplikasyonlar, mobil internet tarayıcısı ve javascript motorunu kullanarak çalışır. CPH yazılımlarının en büyük avantajı kolay geliştirilebilir olmasıdır. Mobil uygulama yapmaya yeni başladıysanız bu tür aplikasyonlar sizin için uygundur.
Android, iOS, Symbian gibi platformlardan ikisinde veya daha fazlasında kullanılabilen aplikasyonlar Hybrid olarak adlandırılır. Bunlar farklı işletim sistemlerinde çalışmak için özel olarak kodlanır. Hybrid uygulamaların en büyük avantajı düşük maliyetle oluşturulabilmesidir. Bu yazılımların optimizasyonları Native uygulamalara göre daha zor olabilir. Geniş bir müşteri kitlesine erişmek ve işinizi hedef kitlenizle buluşturmak istiyorsanız Hybrid mobil uygulama geliştirmeniz tavsiye edilir.
Mobil Uygulama Tasarımlarında Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?
Mobil uygulamanın her şeyden önce kullanıcı beklentilerini karşılaması gerekir. Örneğin, bir fotoğraf aplikasyonu kullanıcıya telefonun kamerasının sahip olmadığı özellikleri sunabilmelidir. Beklentilerin karşılanması fonksiyonellik kadar kullanım kolaylığına da bağlıdır. Uygulamayı çalıştıran bir kişi sunulan bütün imkânlara kısa sürede erişebilmelidir.
Güvenlik, mobil uygulama tasarımında dikkat edilmesi gereken önemli konulardan biridir. Dizayn edilen aplikasyonun kullanıcıların bilgilerini, verilerini ve cihaz performansını tehlikeye atmaması önemlidir. Özellikle alışveriş uygulamaları gibi önemli bilgileri barındıran yazılımlarda üst seviyede bir güvenlik uygulanmalıdır. Çevrimiçi bağlantı sağlayan aplikasyonlarda kullanıcı hesap girişi olmalı ve şifre korumaya alınmalıdır.
Arayüz
Arayüz, kullanıcının uygulamanın sunduğu fonksiyonlara erişmesini sağlayan temel unsurdur. Aplikasyonun kullanışlı olması büyük ölçüde arayüze bağlıdır.
Mobil uygulama arayüzünün minimal bir yapıda olması önemlidir. Karmaşık bir tasarım kullanıcının ilgisini kaybetmesine sebep olur. Her şeyin ana sayfa üzerinden erişilebildiği, sade ve kullanıcı dostu bir tasarım mobil uygulama için idealdir. Aplikasyonun sunduğu işlevlere yandan ve üstten açılan menüler vasıtasıyla erişilebilir.
Oyun, hava durumu ve spor gibi doğrudan satış amacı olmayan uygulamalarda reklam yerleştirmek mümkündür. Böyle bir durumda reklamların arayüzde rahatsız edici olmayacak bir biçimde konumlandırılması gerekir. Markanızı temsil eden isim ve logo da arayüz üzerinde yer almalıdır.
Kullanım Kolaylığı (UX/UI)
Kullanıcı deneyimi mobil uygulama kalitesini belirleyen temel unsurlardan biridir. Aplikasyonun tercih edilebilirliği fonksiyonel ve konforlu olmasına bağlıdır. UX/UI tasarımı uygulayarak kullanıcı deneyimini iyileştirebilirsiniz.
Etkin bir arayüz tasarımı kullanıcıların uygulamada rahatça gezinmelerini sağlar. Bu dizayn, aplikasyonun kullanım süresini de büyük ölçüde arttırır. Deneyim odaklı iyileştirmeler mobil uygulamalar için büyük öneme sahiptir. UX/UI odaklı bir tasarım anlayışı aplikasyonun fonksiyonelliğini yükseltir. Bu sayede üst düzey bir kullanıcı deneyimi sağlanır.
Yol Haritası Tasarımı
Kullanıcı ihtiyaçlarına hitap eden bir mobil uygulama tasarlamak için kapsamlı bir yol haritası çıkarmak gerekir. Rakip analizi, bu süreçte büyük öneme sahiptir. Yayınlamayı düşündüğünüz aplikasyonun muadillerini gözden geçirerek rakiplerinizin olumlu ve olumsuz yönlerini ortaya koyabilirsiniz. Bu sayede tasarım kalitesini arttıracak bir yol haritası çıkarabilirsiniz.
Mobil uygulama maliyeti yazılım sürecinden önce hesaplanmalıdır. Aplikasyonun dizaynı, oluşturulması, dağıtımı ve tanıtımı için yapacağınız harcamaları önceden planlamanız tavsiye edilir. Bu süreçte, bilişim alanında faaliyet gösteren girişimciler için yürürlüğe konan kredi ve hibelerden yararlanabilirsiniz.
Görsel Uyumluluğu ve Boyutlandırması
Akıllı cihazların farklı ekran boyutları ve çözünürlükleri vardır. Uygulamanız spesifik bir işletim sistemi veya model için özel olarak dizayn edilmemişse farklı boyutlara uygun olmalıdır. Görsel açıdan uyumsuz bir aplikasyon kullanıcıya iyi bir deneyim vadetmez. Mobil uygulama, kullanıma açık olan bütün işletim sistemlerinin ekran boyutlarıyla uyumlu olmalıdır.
Telefon ve tabletlerin aydınlatma teknolojileri de modellere göre değişiklik gösterir. Bu cihazlarda LED, OLED, AMOLED gibi farklı ekran parlaklık teknoloji ve ayarları kullanılır. Dizayn ettiğiniz aplikasyonun kullanıma açık sürümlerdeki parlaklık ve çözünürlük oranlarına da uygun olması gerekir.
İşletim Sistemi Uyumluluğu
İşletim sistemi uyumluluğu mobil uygulamanızın indirilmesi için önemli bir husustur. Aplikasyonunuzun geniş bir kitleye hitap etmesini istiyorsanız farklı işletim sistemleriyle uyumlu olması gerekir. Özellikle ürün ve hizmet satışı yapılan uygumaların geniş bir kitleye hitap etmesi önemlidir.
Geliştirme esnasında iOS ve Android gibi uygulamaların sistem gereksinimlerini öğrenmek faydalı olur. Aplikasyonun cihazın performansında düşüşe sebep olmaması için farklı işletim sistemlerine göre optimize edilmesi gerekir.
İçeriklerin Güncelliği
Kullanıcının ihtiyaçlarına hitap eden bir uygulama geliştirmek için içeriklerin güncelliğine dikkat etmeniz gerekir. Özellikle mobil pazarlama aplikasyonlarında bu husus büyük bir önem taşır. Güncel içerikler, kullanıcı kitlesiyle etkin bir iletişim kurmanızı sağlar. Eski ve geçerliliğini yitirmiş unsurlar ise motivasyon kaybına sebep olur.
Uygulamalarınızın fonksiyonelliğini ve geçerliliğini koruması için düzenli olarak güncellenmesi gerekir. Örneğin; bir satış uygulamanız varsa özel günlere, tatillere ve sezonlara özgü içerikler ekleyebilirsiniz. Bu sayede kullanıcının gerçek zamanlı bir deneyim yaşamasını sağlayabilirsiniz.
İşiniz İçin Mobil Uygulama Geliştirmenin Avantajları ve Dezavantajları Nelerdir?
Mobil uygulama hazırlamanın en büyük avantajı hedef kitleyle sürekli bir iletişim sağlamasıdır. Özel bir aplikasyonla müşterilerinizin markanızdan düzenli olarak haberdar olmalarını sağlayabilirsiniz. Satışa sunduğunuz yeni ürünleri, kampanyalarınızı ve indirimlerinizi bu sayede müşterilerinize bildirebilirsiniz. Tüketici deneyimini baz alarak tasarlanmış bir mobil uygulama e-ticaret faaliyetlerinde büyük katkı sağlar.
Veri toplama olanağı da mobil uygulama kurmanın sağladığı avantajlar arasındadır. Aplikasyonunuz tarafından sağlanan verilerle tüketici davranışlarını ölçümlemek mümkündür. Örneğin; spesifik bir ürününüzün en çok hangi bölgede satıldığını öğrenmek isterseniz bu dataları kullanabilirsiniz.
Güncelleme zorunluluğu mobil uygulama hazırlamanın getirdiği dezavantajlar arasındadır. Android, iOS gibi işletim sistemleri düzenli olarak güncellenir. Uygulamaların son sürümlerde çalışması için yeni değişiklikler yayınlamak gerekir. Bu da ciddi bir maliyet gerektirebilir. Tasarım aşamasında etkin bir plan hazırlayarak bu durumu dezavantaj olmaktan çıkarabilirsiniz.
Popüler Videolar