Blog Nedir?

3 Eylül 2021
Markethinkers
Blog Nedir?

İnternet ortaya çıktığında, kullanıcıların genellikle pasif pozisyonda kaldığı bir mecraydı. İçeriğindeki uçsuz bucaksız bilgi havuzu, sadece okunabilen, bakılabilen, izlenebilen ya da dinlenebilen bir yapıdaydı. Bu hâliyle de çok büyük imkânlar sunuyordu ama 2000’li yılların başında internetin kullanım şeklinde ciddi bir kırılma yaşandı. Pasif konumdaki kullanıcılar, birer içerik üreticisine dönüştü. Web 2.0 olarak bilinen bu yeni internet sitesi formatının kullanılmaya başlanması ile birlikte sosyal medya kanalları hayatımıza girdi. Bu dönüşüm yaşanırken çok kullanışlı bir içerik üretme mecrası daha ortaya çıktı: Bloglar.

Blog Nedir?

Blog kelimesinin Türkçede karşılığı olan “ağ günlüğü” ifadesi, pek yaygın kullanılmıyor olsa da bu tip internet sitelerinin işlevini net şekilde belirtir. Zira genel itibariyle bloglar, klasik günlüklerin dijital ortama taşınmış, teknolojiye ayak uydurmuş hâli olarak tanımlanabilir. İnternet tarihinin ilk blogu kabul edilen, 1994 yılında üniversite öğrencisi Justin Hall tarafından açılan “Justin’s Links from the Underground” da aslında web ortamında tutulan bir günlükten ibarettir. 1997 yılında “web log” olarak isimlendirilmeye başlayan bu siteler, 1999’da bugün kullanılmaya devam eden adını almış ve bilinen formatını kazanmaya başlamıştır. Fakat bu tip içeriklerin günümüzde hem kişisel hem de kurumsal iletişimin, dolayısıyla e-ticaretin önemli bir unsuruna dönüşmesine giden sürecin hızlanması Web 2.0 formatının getirdiği imkânlar ile gerçekleşir. Çünkü bu yeni teknoloji ile birlikte, ortalama bir internet kullanıcısı bile kişisel deneyimlerini, bir konuya dair fikirlerini, kolaylıkla dijital ortamda paylaşabilme imkânına kavuşur. Bu dönüşümün elverdiği imkânlar doğrultusunda blog yazmak internet kullanıcıları arasında gittikçe popülerlerlik kazanır; bu formatta birçok kişisel internet sitesi açılır.

Blog siteleri; metin, görsel, video ya da fotoğraf gibi içeriklerin paylaşılabildiği web tabanlı ağlardır. Bu tip sitelerde gönderiler genellikle, günlük formatını andırır şekilde güncelden daha eski içeriklere doğru sıralanır. WordPress, Blogger, Tumblr ve Medium gibi servisler üzerinden blog oluşturmak ücretsiz ve kolaydır. Herhangi bir kod ya da programlara bilgisi olmadan da temel internet okuryazarlığına sahip tüm kullanıcılar kendi bloglarını oluşturabilir.

Blog Açarken Nelere Dikkat Edilmelidir?

Blog oluşturmak, teknik olarak oldukça kolay olsa da bu alanda başarı sağlamak istiyorsanız bazı temel konuları her zaman göz önünde bulundurmalısınız. Aksi hâle açtığınız site, diğer birçok iyi niyetli girişim gibi internetin sonsuz boşluğunda potansiyel kitlesi ile buluşamadan atıl bir hâlde kalabilir. Peki blog açarken öncelikle nelere dikkat edilmelidir?

Kişisel ağ günlüğünüzü açarken öncelikle amacınızı net şekilde belirlemelisiniz. Çünkü amacınız ne tür içeriklere yer vereceğiniz noktasında belirleyicidir. Örneğin, maddi kazanç elde etme beklentisi ile blog kurmak, daha çok kişiye ulaşabileceğiniz türden içerikler üretmenizi gerektirir. Şayet yalnızca kendi yazma arzunuzu tatmin etmeyi hedefliyorsanız doğrudan kişisel ilgi alanlarınıza yönelmeniz, süreklilik ve devamlılık sağlamanız açısından çok daha isabetli bir tercih olur.

Blog kurma aşamasında, içerik üreteceğiniz konuyu seçmek de hayati önem taşır. Bu noktada düşünmeniz gereken birincil faktör, hangi konularda yazarken daha çok keyif alacağınızdır. İçerik üretimi, günümüzde bir işe dönüşmüş olsa da özellikle kişisel olarak blog sitesi kurmak ve buradan paylaşım yapmaktan keyif almanız önemlidir. Dolayısıyla sıkılmadan üretebileceğiniz, üretirken de yeni bilgiler edinmekten hoşnut olacağınız alanlara yönelerek bunu kendiniz için keyifli bir faaliyete dönüştürebilirsiniz. Burada göz ardı etmemeniz gereken bir diğer detay, odaklandığınız alanda ne tür bir farklılık yaratacağınızdır. Aklınızdaki içeriğe dair yaptığınız bir Google araması ile birçok benzer blog fikirleri ile karşılaşmanız sürpriz olmaz. Bu durumda o alanda özgünleşebileceğiniz noktalara odaklanarak fark yaratabilirsiniz.

İçerik üretmeye karar verdiğiniz alanla ilgili, bağlantılı bir isim bulmanız daha geniş bir kitleye ulaşmanızı ciddi şekilde kolaylaştırır. Çünkü kullanıcı kitlesi, içeriklerin kalitesine olduğu kadar o içeriklerin bulunduğu sitenin kendisine de dikkat etme eğilimindedir. Bu nedenle odaklandığınız konulardan uzaklaşmadan ilgi çekici ve akılda kalıcı bir isim bulmanız blog imajına olumlu katkı yapar. Bu noktada, sitenizin ismi için bir ücret ödeyip ödemeyeceğinize de karar vermeniz gerekir. Blogger ya da WordPress gibi servisler ücretsiz olsa da açtığınız blog adresi, bu hizmetlerin subdomain’i şeklinde olacaktır. Örneğin, WordPress kullanarak ücretsiz blog açıp XYZ ismini seçtiğinizi düşünelim. Adresi xyz.wordpress.com olacaktır. Ama site ismi için bir domain ücreti ödemeye karar vermeniz hâlinde xyz.com, xyz.net türevinden adreslere sahip olabilirsiniz ki bu, içeriklerinizin çok daha profesyonel görünmesini sağlar.

Blogların Web Sitesi Tasarımı Nasıl Olmalıdır?

Bir blogun tasarımı, kimliğini ve içeriğini yansıtacak şekilde içerikle alakalı olmalıdır. Bu sayede sayfalar arasında gezinen bir kullanıcı, yansıtmak istediğiniz atmosferin içine daha kolay bir şekilde çekilir. Tasarım konusunda dikkat edilmesi gereken bir diğer husus da sadeliktir. Göz yoran, aranılan bilgiye ulaştırmayı zorlaştıran karmaşık tasarımlar, kullanıcıların uzaklaşmasına neden olabilir. Mobil internet kullanımının her geçen gün daha da arttığı ortamda seçeceğiniz temanın mobil uyumlu olması da elzem hâle gelmiştir. Aksi hâle mobil bir cihazdan blogunuza giren kullanıcı içeriklerinize ulaşmak konusunda ciddi sorunlar yaşayabilir. Bu nedenle blog temaları arasından sade, çarpıcı ve mobil uyumlu bir tasarım tercih ederek sitenizin tatminkâr bir kullanıcı deneyimi vadetmesini sağlayabilirsiniz.

Blog Türleri Nelerdir? Ne Amaçla Kullanılır?

Blogların yaygınlaşmasına bağlı olarak farklı blog türleri ortaya çıkmıştır. Bu alt türler, farklı amaç ve beklentilere hizmet eder. Şimdi belli başlı blog tiplerine ve bunların hangi amaçlarla kullanıldığına bakalım.

Kişisel Bloglar

Bu tür siteler, genellikle tek bir internet kullanıcısı tarafından oluşturulur. O kullanıcının özel bir alandaki bilgi ve fikirleri üzerine inşa edilebilirler. Aynı zamanda belli bir odak noktasına sahip olmayan, blogların ortaya çıkış amacına paralel şekilde günlük şeklinde kullanılan sitelere de oldukça popülerdir.

Kurumsal Bloglar

Bu tür içerikler, kurumsal iletişim açısından oldukça işlevseldir. Şirketler, bu tür içeriklerle müşterileri ile aracısız şekilde, samimi bir etkileşim içine girebilir. Bu yaklaşım, marka kimliğinin inşasında oldukça önemlidir. Özellikle e-ticaret siteleri, kurumsal bloglara her geçen gün daha çok ağırlık verme eğilimindedir. Bu sayede hizmet ve ürünlerini daha doğrudan ve samimi bir şekilde tanıtırken internet sitelerine trafik çekerek potansiyel müşteri ile buluşmalarını kolaylaştırırlar.

Topluluk Blogları

Üyelik sistemi ile girilebilen ve bu üyelerin paylaştıkları içerikler ile oluşan bloglar bu isimle anılır. Bu tür siteler, genellikle kendi sunucuları üzerinde bulunan yazılımları kullanır. Paylaşımların denetlenmesi amacıyla kimi kullanıcılar admin olarak görevlendirilebilir.

Moda Blogları

Moda blogları; kıyafet ve aksesuar trendlerini takip eden, moda endüstrisine dair gelişmelere değinen sitelerdir. Bu siteler, sokak modasından ünlülerin giyim tercihlerine kadar farklı alanlara odaklanabilir. Bu tür içeriklerin moda endüstrisi üzerindeki etkisi, blogların tüketim alışkanlıklarına yön verme yetisini kanıtlar niteliktedir.

Seyahat Blogları

Seyahat blogları; bu alanda kendini geliştirmiş kişilerin yaptıkları seyahatler ve gezip gördüğü yerler hakkındaki görüş ve deneyimlerini aktardığı içerikleri barındırır. Özellikle tatil ve seyahat planı yapılırken bu tür bloglara sıklıkla göz gezdirilir.

Temasal Bloglar

Sadece belirli bir alana odaklanmış içeriklerin yer aldığı, genellikle bu alanın uzmanları tarafından yazılan içeriklerdir. Politikadan edebiyata, spordan pazarlamaya birçok farklı alanda olabilirler. Bu alanlarla ilgili kişileri bir araya getirmeleri, bu tür sitelerin önemli işlevlerinden biridir.

Blog Sayfalarının Başlıca Özellikleri Nelerdir?

Ağ günlükleri olarak da isimlendirebileceğimiz bu tür siteler, çok farklı konulara odaklanabilir. Buna bağlı olarak çok farklı amaçlara hizmet edebilir fakat bu, birçok ortak özelliğe sahip olmalarına engel değildir. Bu özellikler şöyle sıralanabilir:

  • Hem bilgisayarlar hem de mobil cihazlardan ulaşılabilir. Bu nedenle kullanım potansiyeli çok yüksektir.
  • Metinlerin yanında ses, fotoğraf, animasyon, video vb. multimedya dosyalarını içerebilir.
  • Etiket ve kategori sistemleri sayesinde içeriklerin sınıflandırılması, dolayısıyla erişilmesi kolaydır.
  • İlgili sitelere üye olan kullanıcılara yeni güncellemeler ve içerikler, bülten sistemi ile e-posta üzerinden ulaştırılabilir.
  • Kurulması, yönetilmesi ve kullanımı oldukça kolaydır.
  • Eklentiler aracılığıyla birçok farklı özelliğe sahip olacak şekilde geliştirilebilir.

E-Ticaret Sitelerinde Blogun Önemi Nedir?

İnternet üzerinden alışveriş yapan kişi sayısı gün geçtikçe artıyor. Bu dönemde kullanıcıyla buluşmak ve etkili iletişim kurmak e-ticaretin en önemli püf noktalarından biri hâline gelmiş durumda. SeeWhy’ın yaptığı bir araştırma, bir alışveriş sitesine giren kişilerin %99’luk bir kısmının ilk ziyaretlerinde alışveriş yapmadığını gösteriyor. Bu kişilerin %75’lik bir kısmı ise bu siteye alışveriş yapmak için geri dönme eğilimindedir. İşte bu kesimi alışveriş yapmaya ikna etmek e-ticaret alanındaki başarı için belirleyici noktaların başında gelir. E-ticarette blog kullanımı, bu ikna süreci için pek çok farklı açıdan önemli bir silah olarak değerlendirilebilir. Peki ama nasıl?

  • Bu tür içerikler, müşterilerinizle doğrudan iletişim kurmanızı mümkün kılar. Böylece kullanıcıların, firmanızı kendilerine daha yakın hissetmesini sağlayabilirsiniz.
  • Google, düzenli güncellenen blogları arama sonuçlarında üst sıralara çıkarır. Bu şekilde sitenizin potansiyel müşterilerinin karşısına çıkma ihtimalini ciddi şekilde artırabilirsiniz.
  • Markanızını ve vizyonunuzu geniş kitlelere ulaştırabilecek içerikler, marka kimliğinizin oluşması açısından çok önemlidir. Kimliği oluşmuş bir marka, müşterilerce çok daha kolay fark edilir.
  • Sattığınız ürüne ve hizmete dair ya da bunlarla alakalı konulara değindiğiniz içerikler, firmanızın o alanda uzman olduğu imajını güçlendirir. Bu tür bloglar ile müşterilerin güvenini kolaylıkla kazanabilirsiniz. Ayrıca ürünleriniz ve hizmetlerinize yönelik gelişmeler ışığında güncel içerikler hazırlayarak yaşayan ve dinamik bir marka olduğunuzu müşteriler nezdinde daha görünür kılabilirsiniz.
  • Birçok e-ticaret sitesi, çok fazla tekil sayfadan oluşur. Çok sayıda indekslenmiş sayfaya sahip olmak SEO uygulamaları açısından oldukça faydalıdır. Bu tür sayfalar ile değerli bilgileri kullanıcılara sunarken internetteki etki alanınız genişletebilirsiniz.
  • Çok takip edilen bir blogger’ın blog önerileri arasına girmek, e-ticaret sitenizin genel değerini artırmanızı ve daha geniş bir kitleye ulaşmanızı sağlar.
  • Blogların önemli özelliklerinden olan bülten sistemini kullanarak güncel faaliyetlerinizi müşterilerinize kolaylıkla ulaştırıp duyurabilirsiniz.

E-Ticaret Siteleri İçin Blog Oluştururken Nelere Dikkat Edilmelidir?

Bir e-ticaret sitesi için blog oluştururken öncelikle dikkat etmeniz gerekenler, yayın stratejiniz ve yayın planınızdır. Yayınlayacağınız içerikleri mümkün olduğunca uzun, geniş kapsamlı ve bilgilendirici şekilde hazırlayarak Google sıralamalarında üst sıralarda daha kolay şekilde çıkabilirsiniz. Ayrıca çabuk şekilde güncelliğini yitireceklerden ziyade evergreen içeriklere yer vermeniz site trafiğinizi ve SEO başarınızı sürekli kılma konusunda oldukça yardımcıdır.

Hubspot’ın yaptığı bir araştırma, ayda 16’dan fazla içerik paylaşan kurumsal blogların, 4’ten daha az içerik üretenlere kıyasla 3,5 kat daha çok trafik aldığını kanıtlar. Dolayısıyla kaliteden ödün vermeden, sık ve çok içerik paylaşmak da e-ticaret sitenizin başarısı için önemli bir faktördür. Linkleme de blogunuzu oluştururken dikkat etmeniz gereken önemli konulardan biridir. Bir konuda bilgi almak için göz atılacak bir içeriğinin içine yerleştirdiğiniz ürün sayfası linkleri ile müşteriler ve ürünleriniz arasında pratik bir bağlantı kurabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Sosyal ağlarda takipçi artırma için neler yapmalısınız?
Sosyal ağlarda takipçi artırma için neler yapmalısınız?
Sosyal ağlarda takipçi artırma çalışmaları yapmanız, markanızın daha fazla kişiye ulaşmasını sağladığı gibi ürünlerinize talep yaratmak için de önemlidir. Takipçi sayınızı artırmak için sosyal ağlarda yapabileceğiniz...
14 Ekim 2020
Sinan Oypan
E-ticarette depolama alanı verimli bir şekilde nasıl düzenlenir?
E-ticarette depolama alanı verimli bir şekilde nasıl düzenlenir?
E-ticarette depolama alanı yönetimi, siparişlerin doğru bir şekilde gönderilmesini sağlarken, depo maliyetlerinin düşürülmesine de yardımcı olur. Depolama alanı verimli kullanılmadığında hem iş yapma süresi uzar, hem iş...
22 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Sosyal medyada kriz yönetimini nasıl yapmalısınız?
Sosyal medyada kriz yönetimini nasıl yapmalısınız?
Sosyal medya üzerindeki müşteri ilişkileri çoğu zaman krizlere neden olabiliyor ve sosyal paylaşım platformlarındaki bu tür krizler, markalar için büyük tehlikelere yol açabiliyor. Bu krizlerin büyümesinin sebebi ise, sosyal...
20 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Yeni açtığınız e-ticaret sitenizi nasıl duyurabilirsiniz?
Yeni açtığınız e-ticaret sitenizi nasıl duyurabilirsiniz?
Yeni bir e-ticaret sitesi açmayı planlıyorsanız ya da yeni bir site kurduysanız bundan sonraki süreçte markanızı tanıtmanız gerekecek. Farklı ve geniş hedef kitlelere ulaşabilmek için bazı pazarlama ve tanıtım çalışmaları...
28 Ekim 2016
Sinan Oypan
İnternette En Çok Satılan Ürünler
İnternette En Çok Satılan Ürünler
E-ticaret sektörü gelişti, büyüdü ve dünya genelinde alışveriş alışkanlıklarını önemli ölçüde değiştirdi. Bu durumun temelini oluşturan unsur internette her şeyin satılmasından ziyade talebin çok olduğu ürünlerin...
14 Eylül 2021
Markethinkers
Reklam videoları hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam videoları hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam videoları günümüzde kullanıcılara tarafından daha çok etkileşim aldığı için e-ticaret firmalarınca da sıklıklı kullanılmakta. Eskiden video reklamlar sadece televizyon ekranlarında görülebilmekteyken, gelişen teknoloji...
2 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama nedir? Neden Facebook paylaşımları için tek bir doğru zaman yok, Facebook paylaşımları için doğru zamanlama nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabını bu yazımızda. Facebook...
8 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticarette Haziran ayı satış verileri
E-ticarette Haziran ayı satış verileri
E-ticarette haziran ayı satış verileri her ay olduğu gibi bu ay da pek çok farklı sektörü içinde barındırıyor. E-ticarete olan talep her geçen gün ivme kazanırken, online platformlarda satışa sunulan ürün çeşitliliği de...
10 Temmuz 2020
IdeaSoft
E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama
E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama
Ürün maliyeti hesaplama, e-ticaret firmaları için önemli konulardan biridir; özellikle kendi üretimizini yapıyorsanız, şirket giderleri için bu maliyetleri bilmelisiniz. Ürün maliyetlerinizin yüksek olması, satış fiyatlarınızın...
29 Şubat 2020
Sinan Oypan
Instagram’da paylaşım için en doğru zamanı bulmak ve erişimleri artırmak
Instagram’da paylaşım için en doğru zamanı bulmak ve erişimleri artırmak
Günümüzün en popüler sosyal platformu olması nedeniyle Instagram üzerindeki erişimlerinizi artırmanız ve daha çok kişiye ulaşmanız, bu mecra üzerinden elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olur....
13 Eylül 2018
Sinan Oypan
İşletmeler için Instagram hesap yönetimi için ipuçları
İşletmeler için Instagram hesap yönetimi için ipuçları
Instagram hesap yönetimi için bir strateji ve içerik planınızı oluşturmanız; uzun vadede bu platform üzerinden daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlar. Instagram hesap yönetimi yaparken bazı kurallara dikkat etmeniz ve bazı...
2 Kasım 2020
Sinan Oypan
Orijinal ürün açıklamaları oluşturmak için neler yapmalısınız?
Orijinal ürün açıklamaları oluşturmak için neler yapmalısınız?
Ürün açıklamalarının tüketicilerin satın alma kararlarına büyük bir etkisi bulunuyor. Dikkat ve ilgi çeken orijinal ürün açıklamaları oluşturduğunuzda ziyaretçileri sayfa üzerinde de daha fazla tutabilirsiniz. Yetersiz ve...
18 Ekim 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin