E-ticarette işletme yönetimi nasıl yapılır?

18 Haziran 2020
Sinan Oypan

İşletme yönetimi, e-ticarette önemli bir yere sahip olduğu gibi şirketlerin de özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri. Özellikle işlerini büyütmek isteyen küçük işletmelerin bu konu üzerinde çalışmaları stratejiler oluşturarak yol haritalarını belirlemeleri oldukça önemli. İşletme yönetimi doğru bir şekilde yapılmadığında, hem operasyonel, hem pazarlama, hem şirket içi yönetim konusunda bir takım problemlerle karşılaşılacağı için şirketin büyümesi de zorlaşır.

İşletme yönetimi nedir?

İşletme yönetimi, bir işletmenin hukuksal, finansal çalışmalarının takibinin yapılması; şirket içi personel ve yöneticiler arasındaki uyumlu çalışması için gerekli olan prosedürlerin belirlenmesi, pazarlama ve reklam çalışmalarının takibinin yapılması; işletme ile ilgili hedef ve amaçların belirlenerek bunları hayata geçirecek planların yapılmasını kapsamaktadır.

Şirket içi atılacak olan adımların belirlenmesinin yanı sıra şirketin uzun vadede başarıya ulaşmasını sağlayacak plan ve stratejilerin oluşturulması da işletme yönetimi dahilindedir.

E-ticaret firmalarının da kendi bünyelerinde bu çalışmaları yapmaları, daha stabil bir büyüme planı ile işlerini uzun vadede sürdürebilmelerini sağladığı için işletme yönetimine ciddi şekilde önem vermeleri gerekmektedir.

İşletme yönetimi nasıl yapılır?

Şirket hedeflerinin belirlenmesi

İşletme yönetimi sürecinde yapılması gereken çalışmaların başında şirket hedeflerinin belirlenmesi gelmektedir. Şirketin kısa, orta ve uzun vadeli hedeflerinin planlanması, bu planların nasıl hayata geçirileceği ile ilgili stratejileri oluşturmak ve bunların uygulanması için gerekli adımları atmak; öncelikli çalışmalar arasındadır.

Şirketinizin uzun vadede başarısını sağlamak için bu planların ve uygulama stratejilerinin belirlenmesi oludkça önemlidir ve unutulmaması gerekir.

Yönetici ve personel iletişimi yönetimi

Yöneticiler ve personel arasındaki iletişimin yönetilmesi ve çalışanlar için gerekli prosedürlerin hazırlanması da işletme yönetimi içerisinde olan çalışmalardan biri. Yöneticilerin görevlerinin yanı sıra personelle olan iletişim kuralları, personelin görev dağılımı, iş atamaları, yeni işe alımlar, işten çıkarmalar gibi insan kaynakları odağında da gerekli planlamaların ve yol haritalarının belirlenmesi bu süreçte üzerinde durulması gereken konular arasındadır.

Şirket planlarının uygulanması

Yukarıda da bahsettiğimiz şirketin kısa, orta ve uzun vadeli planlarının hazırlanmasının yanı sıra bu planların uygulanması için de gerekli olan adımların nasıl atılacağının belirlenmesi bu sürece dahildir. Yapılacak işlerden kimlerin sorumlu olacağı, farklı işlere göre ekiplerin oluşturulması, operasyonel sürecin nasıl yönetileceği, pazarlama ve reklam çalışmaları için ne tür kanallardan yararlanılacağı, bu çalışmalar için gerekli olan bütçelerin hesaplanması, iş takibinin nasıl ve kimler tarafından yapılacağı gibi konular işletme yönetimi sırasında üzerinde durulması gereken konular arasında yer alıyor.

Finansal yönetimin yapılması

İşletme yönetimi aynı zamanda finansal planlamaları ve uygulamaları da kapsamaktadır. Şirketin mali taraftaki her hareketinin planlanması, gelir gider hesaplarının yapılması ve takip edilmesi de bu süreçte yapılması gereken çalışmalardır.

Hangi çalışmalara ne kadarlık bir bütçe ayrılacağını, eldeki sermayenin verimli bir şekilde kullanılması, pazarlama ve reklam bütçelerinin planlanması, şirket giderlerinin kontrol altında tutulması ve kasaya giren sıcak para akışının da takibinin yapılması önemlidir. Bunların yanı sıra depo ve lojistik maliyetlerinin hesaplanarak da optimize edilmesi finansal yönetim sürecinde yapılması gereken işler arasında yer alır.

İlgili rehber: E-ticarette finans yönetimi ile ilgili dikkat etmeniz gerekenler

Vergi ve ödemelerin takibi

İşletme yönetimi yaparken sorumlu ve yükümlü olduğunuz vergilerin takibini ve ödemelerini de yapmanız bir hayli önemli. Şirket olarak, yaptığınız satışlar sonrasında ödemeniz gereken vergiler bulunduğu gibi, vergi mükellefi olduğunuz için de takibini yapmanız gereken başka vergileriniz de bulunur.

İlgili rehber: E ticaret vergileri hangileridir? | E ticaret vergi süreci

Lojistik yönetim

Lojistik yönetim de önemli alanlardan biri. Ürün tedarik süreçleri, ürünün tedarikçiden ulaşım süreçleri, siparişlerin tüketiciye ulaştırılma süreçleri takip edilmelidir. Bunlara ek olarak lojistik süreçlerin maliyetlerini de hesaplanarak, en uygun hale optimize edilmelidir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketleri için lojistik yönetimi ipuçları

Lojistik yönetim içerisinde, depo kullanımı ve yönetimi, stok takibi ve yönetimi, deponun verimli kullanılması, e-ticaret sitesinde görünen ürün adetleriyle mevcut stok adetlerinin uyumluluğunu sağlamak da işletme yönetimi sürecinde yapılması gereken çalışmalar arasında yer alır.

İlgili rehber: Yeni başlayanlar için depo ve stok yönetim ipuçları

İlgili rehber: Tedarik zinciri nedir ve neden önemlidir?

Pazarlama ve reklam çalışmalarının planlanması

Pazarlama ve reklam çalışmaları, marka ve ürün bilinirliğini artırarak, ürüne talep yaratılması için de önemlidir. Bu sebeple de işletme yönetimi sürecinde bu konuların da planlanması gerekir. Pazarlama ve reklam işlerinden sorumlu olan ekibi belirleyerek, bu ekiple beraber nasıl çalışmalar yapmanız gerektiğini planlamanız ve gereken optimum bütçeyi belirleyerek, bu çalışmaların düzenli bir şekilde yürütülmesini de sağlamanız önemlidir.

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Ürün yönetimi

İşletme yönetimi, e-ticaret sitenizdeki ürün gruplarının belirlenmesi, ürüne talep yaratma ile ilgili stratejilerin oluşturulması, ürün geliştirme ve tüketicilerin beklentilerini karşılayacak yeni ürünler bulma gibi süreçleri de kapsamaktadır.

İlgili rehber: E-ticarette ürün yönetimi nasıl daha iyi yapılır?

Ürün yönetimi yaparken, arama motorları üzerindeki görünürlüğü artırmak için SEO çalışmalarını belirlemek, ürünün tedariğinin düzenli olarak sağlanması için alternatif tedarikçilerin bulunması, talep gören ve görmeyen ürünlerin belirlenerek, satışı az olan ürünlerin satışını artırmak için stratejiler geliştirmek de önemlidir.

Müşteri ilişkileri ve iletişimi

İşletme yönetimi yaparken şirket içi sorumluluklarınız olduğu gibi müşterilerinize karşı da bir sorumluluğunuz bulunur. Bu sorumluluğu yerine getirmek için de müşteri ilişkilerine yönelik bir prosedür oluşturmanız, çağrı merkezinizdeki personeli eğitmeniz ve bu prosedürlerin tüm müşterilere aynı standart ve kalitede uygulanmasından de sorumlusunuzdur.

İlgili rehber: E-ticarette müşteri memnuniyeti kazanma taktikleri

Müşteri ilişkilerinizi geliştirmek ve müşteri memnuniyetini artırmak için, destek ekibinizin iyi donanımlı olması gerekmektedir ve bu görev de sizin sorumluluğunuzdadır. Ekipman olarak donanımlı olmanın yanı sıra iletişim prosedürlerinin de ekipteki çalışanlara doğru aktarılması da gerekmektedir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Hedef kitlenize ulaşmak için Youtube’u nasıl kullanabilirsiniz?
Video içeriklerin etkileşim ve geri dönüşüm oranlarının artması Youtube gibi video platformlarının da reklam verenler ve firmalar için daha önemli hale gelmesini sağladı. Video içerik üretimi yapan firmalar Youtube üzerinden...
15 Mart 2018
Sinan Oypan
İçerik üretimi ve pazarlaması 2020'de nasıl şekillenecek?
İçerik üretimi ve içerik pazarlaması 2020’de de hem B2C hem de B2B firmaları için önemli pazarlama yöntemleri arasında yer almaya devam edecek. İçerik üretimi, tüketicilere ulaşmak, marka bilinirliği artırmak ve etkileşim...
9 Aralık 2019
Sinan Oypan
Instagramda satış yapmak isteyenlere öneriler
İnstagramda satış yapmak için gerekenler nelerdir, instagramdan satış nasıl yapılır, instagram ticari hesap açma, instagramda satış arttırmak için yapılması gerekenler, instagramda satış...
1 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
B2B firmaları sosyal medyayı nasıl kullanabilirler?
Sosyal medya pazarlama B2C firmaları için oldukça etkili sonuçlar veriyor. Ancak B2B firmaları kimi zaman sosyal ağlardan yararlanmakta zorluk çekebiliyorlar. Sosyal medya pazarlama marka bilinirliği, ürün tanıtımı gibi konularda...
6 Nisan 2017
Sinan Oypan
Bir e-ticaret şirketinin iflas etmesine neden olan durumlar
E-ticarette başarı hikayelerinin yanı sıra başarısızlık hikayeleri de bulunuyor. Birçok firma farklı sebeplerden dolayı iflasını açıklayarak işini sonlandırabiliyor. Başarı hikayelerinden dersler alındığı gibi...
5 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Yoğun dönemlerde hızlı kargo gönderimi ile ilgili ipuçları
Tatil, özel günler, indirim dönemleri gibi yoğun dönemlerde hızlı kargo gönderimi yapmak ve bu sürece hazır olmak e-ticaret firmaları için önemlidir. Yoğun dönemlerde, gelen taleplerin artması kargo sürecini de zorlaştırırken,...
28 Ekim 2019
Sinan Oypan
Farkında olmadan para kaybetmenize neden olan SEO çalışmaları
SEO çalışmaları doğru yapılmadığında şirketlerin para kaybetmesine ve bu çalışmalardan aldıkları verimin düşük olmasına neden olabilir. Bunun nedeni de arama motorlarının algoritmaları zaman içerisinde güncellenir ve sizin...
25 Nisan 2019
Sinan Oypan
Kendi işini kurmak isteyenlerin bilmesi gereken 5 önemli konu
İş kurmak ve kendinize ait bir şirket sahibi olmak size farklı fırsat kapılarını açabileceği gibi hayalini kurduğunuz işin de sahibi olmanın ilk adımlarını atmanızı sağlar. İş kurmak için birçok farklı konu hakkında bilgi...
4 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticarette otomatik mail gönderimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Otomatik mail gönderimi, e-ticaret sitenizin e-posta listesine abone olmuş kişilere belli periyotlarda, belli konseptler üzerinden e-posta gönderimleri yapmanıza yardımcı olur. 3. parti e-posta yazılımlarıyla bu otomatik mail...
16 Şubat 2019
Sinan Oypan
Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?
Marka konumlandırma, e-ticaret firmanızın sektörde ve pazarınızda kendine nasıl bir yer bulacağını belirlemeniz için gereklidir. Rekabet durumu, pazarın mevcut durumu ve şirketinizin ulaşmak istediği hedef kitleye göre markanın...
9 Mart 2020
Sinan Oypan
E ticaret siteleri için yönetim ipuçları
E ticaret siteleri, bell başlı bir takım unsurlar içerir ve yönetim aşamasında bu unsurların takibinin ve kontrolünün yapılması gerekir. Bir e-ticaret sitesi açıp, içerisine ürünleri yerleştirmek tek başına yeterli değildir....
30 Temmuz 2020
Sinan Oypan
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri yazımızda e ticaret sitelerinin URL'lerini nasıl kullanmalısınız, nelere dikkat etmelisiniz ve daha fazlasının cevabını bulacaksınız. SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri E-ticaret...
19 Temmuz 2018
Sinan Oypan