Girişim Sermayesi (Venture Capital) Nedir? Nasıl Alınır?

Yazar: Ferad Osman Sali   -   Güncellenme Tarihi: 08.11.2024
Girişim Sermayesi (Venture Capital) Nedir? Nasıl Alınır?

Girişim sermayesi, yeni girişimlere yatırımı amaçlayan fikirlerin gerçeğe dönüşmesini sağlayan bir yatırım modelidir. Girişim sermayesi veya risk sermayesi, girişimciler için çoğu durumda bir can simidi olurken, yatırımcılar içinse getiri potansiyeli ile birlikte riski de çok yüksek olan bir yatırımdır. 

Girişim sermayesi alabilmek, yatırım çekebilmek için işletmelerin belli bir seviyeye ulaşması önem taşır. Bununla birlikte hem yatırım almadan hem de yatırım aldıktan sonra, işletmelerin belli kurallara uyması gereklidir. Bu nedenle girişimler için yatırım alma hem de şirketi ilerletmek adına, girişim sermayesi alma prosedürü konusunda bilgili olmalıdır.

Girişim sermayesi, yeni girişimlerin büyümesi için sermaye sağlayarak finansal destek sunan bir yatırım modelidir.

Girişim Sermayesi (Venture Capital) Nedir?

Startup yani yeni girişimler hemen her sektörde yer alan ve sayısı gitgide artan yapılardır. Bununla birlikte, yeni girişimlerin pazar araştırması sürecinden, ürünün satış ve pazarlamasına giden yolda en önemli ihtiyacı sermayedir. Sermaye ihtiyacını karşılamak içinse, girişim sermayesi büyük bir kolaylık sağlar. Risk sermayesi (VC) olarak da adlandırılan bu yatırım modelinde, birden farklı yol söz konusu olabilir. Nitelikli yatırımcı olarak kabul edilen yatırımcılar üzerinden gelen yatırımların çeşitleri ve özellikleri değişir.

Hemen E-ticaret'e Başlayın!

E-ticaret adım atmadan önce, IdeaSoft e-ticaret yazılımlarını ücretsiz deneyebilirsiniz.

image

Kurumsal, geleneksel ve enformel girişim sermayesi gibi farklı sermaye modelleri girişimlere çeşitli avantajlar sunar.

Kurumsal Girişim Sermayesi

Kurumsal girişim sermayesi, amacı girişimlerin stratejik hedeflere ulaşmasına yardımcı olmak olan bir kaynaktır. Bu sermaye modeli her şirketin, kendi faaliyet alanı dışındaki şirketlere yatırım yapmasına olanak tanır. Bu model genellikle, şirketten hisse senedi alarak gerçekleşir. Bununla birlikte, kurumsal yatırımcılar startuplar için ayırdığı finansal kaynağın yanı sıra, kurumsal deneyimleri ve iş ağları ile de işin büyümesine destek sağlar.

girişim sermayesi nedir

Geleneksel Girişim Sermayesi

Geleneksel girişim sermayesi, en eski ve temel model olarak kabul edilir. Bu modelde genellikle bankalar, kredi veren odalar ve benzeri yapılardan gelen fonlar toplanır. Bu modelde ortalık söz konusu olmadığı için, sermaye alınan yerin ismi, çalışma alanı önemli değildir. Buna örnek olarak, Türkiye’de birçok işletmenin destek için başvuru yaptığı KOSGEB verilebilir.

Enformel Girişim Sermayesi

Girişimcilik dünyasında son yıllarda öne çıkan bir diğer model de enformel girişim sermayesidir. Bu model, melek yatırımcıların yatırımlarına dayanır. Melek yatırımcılar, doğrudan iletişime geçebildikleri markalar ile, işin boyutunu, hedeflerini ve yatırım ihtiyacını öğrenebilir, buna göre ihtiyaç duyulan tutarda yatırım yapabilir. Türkiye’de birçok melek yatırımcı grubu ve bireysel yatırımcılar, projelere yatırım yapmayı sürdürüyor. 

Girişim Sermayesi Almak İçin Yatırımcı Sunumu Nasıl Hazırlanır? 

Günümüzde girişimler için sermaye en önemli faktörlerden biridir. Yapılan araştırmalara göre, başarısız olan startuplar için, başarısızlığın nedenleri içinde ilk sırada sermaye gelir. Peki geleneksel veya enformel girişim sermayesi almak için ne yapmak, nasıl bir yol haritası oluşturmak gerekir?

Yatırımcı sunumu hazırlarken iş planı, pazar analizi, kazanç modeli ve finansal ihtiyaçlar detaylı bir şekilde açıklanmalıdır.

Bir iş planını, yatırımcılara cazip bir şekilde sunmak adına, iyi bir sunum yapmak ilk adımdır. Yatırımcı sunumu olarak da geçen bu içerikte girişiminize yatırım yapmakla ilgilenenler, işi tüm yönleriyle görebilmelidir. Girişim sermayesi almak için öncelikle projeyi her yönüyle ortaya koymalısınız. Bu sunumda aşağıdaki bilgiler yer almalıdır: 

  • Problem ve çözüm: Ürünün hangi probleme, nasıl bir çözüm ve yenilik getirdiğini açıklayın.
  • Pazar: Pazar büyüklüğünü, trendlerini ve büyüme potansiyelini ortaya koyun.
  • Müşteri: Hedef kitleyi anlatın ve segmentasyon ile, demografik özellikleri ile ortaya koyun. 
  • Ürün: Ürününüzü tüm yönleriyle detaylı bir şekilde anlatın. 
  • Rekabet: Hangi ürün ve şirketlerle, nasıl bir rekabet içinde olacağınızı belirtin. 
  • Kazanç modeli: Yatırımcılara, ürünün hangi yöntemlerle, nasıl para kazacağını anlatın.
  • Pazarlama: Ürüne yönelik satış ve pazarlama kanallarının, stratejinizin nasıl olacağını anlatın.
  • Finansal ihtiyaç: İhtiyaç duyduğunuz yatırımın ne kadar olduğunu anlatın.

Yatırımcı sunumu hazırlarken diğer bir önemli konu da, yatırım tutarının hangi alanlarda kullanılacağına yönelik bilgi vermektir. Bununla birlikte bir girişim, gelecek yıllara ilişkin finansal tahminlerini ve elbette, satış veya halka arz gibi hedef çıkış stratejisini anlatmalıdır. 

girişime yatırım almak

Kimler Girişim Sermayesi Almak için Uygundur? 

Nitelikli yatırımcılar, mail kutusuna her gün yüzlerce iş fikri ve yatırım talebi alan insanlardır. Bu anlamda, girişim sermayesi alabilmek için işi belli bir seviyeye getirmek önemlidir. Girişim sermayesi almak için olması gereken belli başlı kriterler ise şu şekildedir:

  • İş fikrinin benzerleri olsa dahi, yenilikçi olmalı ve yenilikçi bir sektörde geliştirilmelidir.
  • Pazar veya ürünün büyüme potansiyeli olan bir sektörde olması önem taşır.
  • İş planında finansal modeli açıkça ortaya konan işler, yatırımcılar açısından ön plandadır.
  • Girişimde yer alan ekip üyelerinin deneyimi, nitelikleri önemlidir.
  • Yatırım talebinin makul olması gerekir, çok yüksek talepler yatırımcıların iştahını kaçırabilir.
  • Fikir aşamasındaki girişimler, yatırım almakta zorlanır. Bu nedenle fikir, ürün aşamasına gelmelidir. 

Hemen E-ticaret'e Başlayın!

E-ticaret adım atmadan önce, IdeaSoft e-ticaret yazılımlarını ücretsiz deneyebilirsiniz.

image

Yatırım almak, girişimin büyümesine olanak tanırken, şirket üzerinde kontrol kaybı gibi bazı dezavantajları da içerir.

Girişim Sermayesi Almanın Avantajları Nelerdir?

İş planı için bir sermaye almak elbette fikir veya MVP aşamasındaki bir ürün için ciddi satış pazarlama ve benzeri harcamalar yapılmasına fırsat oluşması anlamına gelir. Bu anlamda öne çıkan avantajlar şu şekildedir:

  • Yatırım, girişimcilerin ihtiyacı olan finansmanı karşılaması demektir ve işin büyümesini sağlar.
  • Yatırımcılar, iş dünyasında sahip olduğu ağı girişim için olumlu yönde kullanılabilir.
  • Girişimciler, yatırımcı çekerek aldığı riski en aza indirme şansını yakalar.
  • Halka arz veya satış gibi büyük çıkış hedeflerine ulaşma şansı artar. 

Yatırım Almanın Dezavantajları Nelerdir?

  • Girişim için yatırım alan girişimciler, şirket üzerindeki kontrolünün azalma riskiyle karşı karşıyadır. 
  • Yatırımcıların çok yüksek hisse alarak işe girmesi, karar alma süreçlerinde sorun çıkarabilir.
  • Yatırımcı ve girişimci arasında bir işbirliği, ortak vizyon gerektiği için, uyum sağlamak çok önemlidir.
  • Yatırımcılar, koydukları sermayeden yüksek geri dönüş beklentisi içine girebilir.

Girişim sermayesi nedir?

Girişim sermayesi, yeni girişimlere finansman sağlayarak onların büyümesine destek olan bir yatırım modelidir.

VC nedir?

VC, "venture capital" yani girişim sermayesinin kısaltması olup, risk sermayesini ifade eder.

Girişim sermayesinin dezavantajları nelerdir?

Sermaye karşılığında hisse veren girişimcilerin söz hakkı azalabilir ve uyum sağlamak zorunlu hale gelir.

Girişim sermayesi almak için sunum nasıl hazırlanır?

İyi bir yatırımcı sunumu, problemler, çözümler, pazar ve finansal bilgiler gibi tüm detayları kapsamalıdır.

ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar