Çok kanallı depo yönetimi nedir ve nasıl yapılmalıdır?

18 Nisan 2019
Sinan Oypan

Depo yönetimi, e-ticaret firmaları için önemli konulardan biri ve birden fazla kanal üzerinde satış çalışmaları yapanlar için de çok kanallı depo yönetiminin iyi bir şekilde yapılması gerekir. Kendi e-ticaret sitenizden satış yapmanın yanı sıra farklı hedef kitlelere ulaşmak ve markanızı büyütmek için sanal pazaryerleri gibi farklı kanallar üzerinde de satış yapmayı deneyebilirsiniz, bu durumda da depo yönetiminizi optimize ederek, çok kanallı bir yapıya geçmeniz gerekir.

Çok kanallı depo yönetimi nedir?

Birden fazla kanal üzerinde satış yaptığınızda, deponuzu ve ürünlerinizi de yönetmeniz zorlaşacaktır ve bu çalışmaların da iyi bir şekilde yapılması gerekecektir. Sadece e-ticaret siteniz üzerinden satış yaptığınızda, deponuzu tek bir kanal üzerinde düzenler, stok yönetimini tek bir kanal üzerinden planlarsınız. Ancak sanal pazaryerlerinde de bir mağazanız olduğunda, deponuzu ve stok yönetiminizi de dallara ayırmanız gerekir.

Çok kanallı depo yönetimi de, birden fazla kanal üzerindeki satışlarınızın tek bir depo kanalı üzerinden yönetilmesidir. Bunu gerçekleştirebilmek için de şunları yapabiliyor olmanız gerekir:

  • Farklı satış kanallarındaki ürün bilgilerinin tek bir çatı altında toplanması
  • Farklı kanallar üzerinden satılan ürünlerin stok yönetiminin tek çatı altında yapılması
  • Tedarikçi firmalarla olan iletişimin optimize edilmesi
  • İşiniz büyüdükçe, farklı satış kanallarındaki ürün seçeneklerinin de genişletilipi yönetilmesi

Birden fazla kanal üzerinde satış yapmak, marka bilinirliği ve geri dönüşümler için önemli olsa da doğru bir şekilde yönetilmediğinde de bazı sorunlarla karşılaşılabilir. Bu nedenle de dikkatli olunması ve doğru adımların atılması önemlidir. Çok kanallı depo yönetiminde ise yapabileceğiniz çalışmaları şöyle sıralayabiliriz.

İlgili rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları

Çok kanallı depo yönetiminde dikkat etmeniz gerekenler

En çok satan temel ürünlerinizi belirleyin

Birçok e-ticaret şirketi, gelirlerinin çoğunu belli ürünlerden elde eder. 80/20 kuralı da satışlarda geçerlidir. Bu kurala göre, satışlarınızın yüzde 80’i, ürünlerinizin yüzde 20’lik bir bölümünden gerçekleşir. Bu noktada da çok kanallı depo yönetiminde, en çok satan ve size en çok getiri sağlayan temel ürünlerinizi belirlemeniz oldukça önemlidir.

Bu ürünleri belirleyerek, depo ve stok yönetiminde bu ürünlere öncelik vererek, stoklarınızın tükenmemesini sağlayarak, gelirlerinizi sürekli bir şekilde artırabilirsiniz.

Stok takip ve analizlerinizi yapın

Çok kanallı satışlarda, stok takipleri ve analizleri oldukça önemlidir. Ürünlerinizin stok takiplerini ve analizlerini yaptığınızda, hangi ürünlerin ne sıklıkta stoğu tükendiğini görebilirsiniz. Yaptığınız analizler sonrasında da ne sıklıkta ürün stoklarınızı yenilemeniz gerektiğine dair zamansal verileri ortaya çıkartabilirsiniz. Bu çalışmaları yapmak için şu adımları takip edebilirsiniz:

  • Geçmişe yönelik satış verilerini inceleyin. Böylelikle ürünlerin satış aralıklarını öğrenebilirsiniz.
  • Satın alma süreçlerini takip edin. Bu süreçleri takip ettiğinizde de belli bir ürünün ne kadarlık bir zaman içerisinde satıldığını ve stoklarının yenilenmesi gerektiğini öğrenebilirsiniz.
  • Stok alt limitlerinizi belirleyin. Stok alt limitleri belirlemeniz, herbir ürün için stok yenilemek için belli bir alt limit oluşturur. Bu alt limite ulaşıldığında ürünün tedarik sürecini başlatarak stoklarınızı yenilemeniz, ürünün stoklarının tükenmesini önleyecektir.

Çok kanallı depo yönetimi için ölçmeniz gereken metrikleri belirleyin

Çok kanallı depo yönetimi iyi bir şekilde yapabilmek için düzenli olarak belli metriklerin üzerinden geçerek analiz ve ölçümlemelerinizi yapmanız önemlidir. Bu metrikleri şöyle sıralayabiliriz:

Envanter devir daimi: Belli bir zaman içerisinde ürünlerin kaç adet sattığının ölçümlenmesi. Bu genellikle yıllık periyotlar içerisinde yapılır. Böylelikle hangi ürünlerin satıp satmadığını görebilirsiniz.

Depo yönetim maliyetleri: Yıl içerisinde depo maliyetleri için harcadığınız bütçe.

Stokların, kara dönüş süreci: Stoktaki ürünlerinizin satılarak, şirketin kara geçişi için geçen süre.

Ürünlerin tüketicilere teslim ediliş süreci: Bir ürün satıldıktan sonra, depodan çıkarak tüketiciye teslim edilmesinde geçen süre. Bu sürenin optimize edilmesi ve hızlandırılması, deponuzda tuttuğunuz ürünlerin de daha hızlı devir daim olmasını sağlar.

Bu metrikler haricinde de kendi işiniz ve sektörünüze de göre de farklı metrikleri belirleyerek, satışlarınızı ve depo yönetiminizi yapabilirsiniz.

Sonuç olarak; çok kanallı depo yönetim için envanter yönetimini iyi bir şekilde yaparak, stoklarınızı takip etmeniz ve birden fazla satış kanalı verimli bir şekilde yönetmeniz gerekir.

İdeaSoft e-ticaret altyapı paketlerini kullanarak, depo yönetim araçlarından da yararlanabileceğiniz gibi farklı sanal pazaryelerinde mağazlar açarak, hızlı ve kolay bir şekilde e-ticaret sitenizdeki ürünleri bu mecralar üzerinde listeleyerek, kolay bir şekilde çok kanallı satışa geçebilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunarak hizmetlerimizi de hemen denemeye başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Sık yapılan Linkedin reklam hataları
Linkedin reklam hataları, bu platform üzerinde çıktığınız reklam kampanyalarının performansını düşürerek, geri dönüşümlerinizi azaltacaktır. Bu nedenle de reklam ayarlarınızı yaparken bazı konulara dikkat etmeniz ve...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
Salgın sürecinde ürün tedarik işlemlerinde dikkat etmeniz gerekenler
Yaşamakta olduğumuz bu salgın sürecinde ürün tedarik işlemlerinde de bir takım problemler oluşuyor ve e-ticare firmalarını zorda bırakıyor. Bu sebeple de ürün tedarik işlemlerinde ön hazırlıklar yapmanız ve bazı önemli...
3 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmeler sosyal medyada nasıl daha başarlı olabilirler?
Küçük işletmeler işlerini büyütmek, markalarını ve ürünlerini yeni ve farklı kitlelere tanıtmak ve yeni müşteri kitleleri edinmek için sosyal medya pazarlamadan yararlanabilirler. Sosyal ağlar, marka ve ürün bilinirliğini...
26 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticarette müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette dikkat edilmesi ve ölçümlenmesi gereken metriklerden biri de müşteri edinme maliyetidir. Bu metrik, yapılan pazarlama ve reklam stratejilerinin ne kadar etkili olduğunu anlamak için bir hayli önemlidir. Bu rehberimizde de...
24 Nisan 2018
Sinan Oypan
E-ticarette kredi kartı sahteciliğine işaret eden 6 durum
E-ticaret firmalarının korkulu rüyalarından biri olarak sayılabilecek kredi kartı sahteciliği; firmaların özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri. İnternet üzerinden yapılan sahtecilik işlemleri hem firmalara hem de...
27 Aralık 2017
Sinan Oypan
SEO çalışmalarında en çok geri dönüşüm sağlayan 5 içerik türü
SEO çalışmaları yaparken, size en çok geri dönüşüm sağlayacak olan içerik türlerine yatırım yapmanız ve odaklanmanız, bu çalışmalardan alacağınız geri dönüşümleri artırmanıza yardımcı olur. Doğru içerik türleri...
3 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Kriz iletişimi ve yönetimi nasıl yapılmalı?
Kriz iletişimi ve yönetimi günümüzde markaların üzerinde durmaları ve önem vermeleri konulardan biri. E-ticaret alanında tüketiciler birçok farklı konuda sorun yaşayabildikleri içim bu sorunlar iyi bir şekilde yönetilmediğinde...
20 Nisan 2020
Sinan Oypan
Neden mobil uyumlu site tasarımına yatırım yapmalısınız?
Dünkü yazımızda mobil uygulamaların e-ticaret için bir zorunluluk olup olmadığını ele almıştık. Dilerseniz buraya tıklayarak dünkü yazımızı okuyabilirsiniz. Bugünkü yazımızda da e-ticaret firmalarının neden mobil uygulama...
14 Mart 2017
Sinan Oypan
Yazacak konu bulamadığınızda yeni içerik fikirleri nasıl oluşturabilirsiniz?
Blog içeriği oluşturmak bazen zor olabiliyor ve bu nedenle de bir süre sonra konu bulunamadığı için blog çalışmalarına ara verilebiliyor. Konu sıkıntısı çekmeye başladığınızda izleyebileceğiniz bazı yollar bulunuyor. Bu...
7 Ağustos 2016
Sinan Oypan
E Ticaret Sitesi Kurma Rehberi 2020
E ticaret sitesi kurmak ve internetten satış yapmak istiyorum diyorsanız, A'dan Z'ye tüm konuları bu makalemizde bulabilirsiniz. İhtiyaç duyabileceğiniz e ticaret sitesi kurmak için gerekli evraklar, gerekli belgeler, e ticaret sitesi kurma...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
Kampanya dönemi stok yapma taktikleri
Kampanya ve fırsat dönemleri öncesinde e-ticaret sitenizde stok yapma ve yönetim çalışmalarına ağırlık vermeniz gerekir. Stok yapmak ve kampanya sürecinde öne çıkacak olan ürünleri e-ticaret sitenizde mevcut halde tutmanız ve...
23 Ekim 2020
Sinan Oypan
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil cihaz kullanımının artmasıyla beraber e-ticaret de bu kanala doğru şekillenmeye başladı. Mobil cihazlar üzerinde kullanılan uygulamaların yanı sıra mobil cihazlara uyumlu web sitelerinin kullanımı da arttı. Tabii ki bu...
22 Eylül 2016
Sinan Oypan