Çok kanallı depo yönetimi nedir ve nasıl yapılmalıdır?

18 Nisan 2019
Sinan Oypan

Depo yönetimi, e-ticaret firmaları için önemli konulardan biri ve birden fazla kanal üzerinde satış çalışmaları yapanlar için de çok kanallı depo yönetiminin iyi bir şekilde yapılması gerekir. Kendi e-ticaret sitenizden satış yapmanın yanı sıra farklı hedef kitlelere ulaşmak ve markanızı büyütmek için sanal pazaryerleri gibi farklı kanallar üzerinde de satış yapmayı deneyebilirsiniz, bu durumda da depo yönetiminizi optimize ederek, çok kanallı bir yapıya geçmeniz gerekir.

Çok kanallı depo yönetimi nedir?

Birden fazla kanal üzerinde satış yaptığınızda, deponuzu ve ürünlerinizi de yönetmeniz zorlaşacaktır ve bu çalışmaların da iyi bir şekilde yapılması gerekecektir. Sadece e-ticaret siteniz üzerinden satış yaptığınızda, deponuzu tek bir kanal üzerinde düzenler, stok yönetimini tek bir kanal üzerinden planlarsınız. Ancak sanal pazaryerlerinde de bir mağazanız olduğunda, deponuzu ve stok yönetiminizi de dallara ayırmanız gerekir.

Çok kanallı depo yönetimi de, birden fazla kanal üzerindeki satışlarınızın tek bir depo kanalı üzerinden yönetilmesidir. Bunu gerçekleştirebilmek için de şunları yapabiliyor olmanız gerekir:

  • Farklı satış kanallarındaki ürün bilgilerinin tek bir çatı altında toplanması
  • Farklı kanallar üzerinden satılan ürünlerin stok yönetiminin tek çatı altında yapılması
  • Tedarikçi firmalarla olan iletişimin optimize edilmesi
  • İşiniz büyüdükçe, farklı satış kanallarındaki ürün seçeneklerinin de genişletilipi yönetilmesi

Birden fazla kanal üzerinde satış yapmak, marka bilinirliği ve geri dönüşümler için önemli olsa da doğru bir şekilde yönetilmediğinde de bazı sorunlarla karşılaşılabilir. Bu nedenle de dikkatli olunması ve doğru adımların atılması önemlidir. Çok kanallı depo yönetiminde ise yapabileceğiniz çalışmaları şöyle sıralayabiliriz.

İlgili rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları

Çok kanallı depo yönetiminde dikkat etmeniz gerekenler

En çok satan temel ürünlerinizi belirleyin

Birçok e-ticaret şirketi, gelirlerinin çoğunu belli ürünlerden elde eder. 80/20 kuralı da satışlarda geçerlidir. Bu kurala göre, satışlarınızın yüzde 80’i, ürünlerinizin yüzde 20’lik bir bölümünden gerçekleşir. Bu noktada da çok kanallı depo yönetiminde, en çok satan ve size en çok getiri sağlayan temel ürünlerinizi belirlemeniz oldukça önemlidir.

Bu ürünleri belirleyerek, depo ve stok yönetiminde bu ürünlere öncelik vererek, stoklarınızın tükenmemesini sağlayarak, gelirlerinizi sürekli bir şekilde artırabilirsiniz.

Stok takip ve analizlerinizi yapın

Çok kanallı satışlarda, stok takipleri ve analizleri oldukça önemlidir. Ürünlerinizin stok takiplerini ve analizlerini yaptığınızda, hangi ürünlerin ne sıklıkta stoğu tükendiğini görebilirsiniz. Yaptığınız analizler sonrasında da ne sıklıkta ürün stoklarınızı yenilemeniz gerektiğine dair zamansal verileri ortaya çıkartabilirsiniz. Bu çalışmaları yapmak için şu adımları takip edebilirsiniz:

  • Geçmişe yönelik satış verilerini inceleyin. Böylelikle ürünlerin satış aralıklarını öğrenebilirsiniz.
  • Satın alma süreçlerini takip edin. Bu süreçleri takip ettiğinizde de belli bir ürünün ne kadarlık bir zaman içerisinde satıldığını ve stoklarının yenilenmesi gerektiğini öğrenebilirsiniz.
  • Stok alt limitlerinizi belirleyin. Stok alt limitleri belirlemeniz, herbir ürün için stok yenilemek için belli bir alt limit oluşturur. Bu alt limite ulaşıldığında ürünün tedarik sürecini başlatarak stoklarınızı yenilemeniz, ürünün stoklarının tükenmesini önleyecektir.

Çok kanallı depo yönetimi için ölçmeniz gereken metrikleri belirleyin

Çok kanallı depo yönetimi iyi bir şekilde yapabilmek için düzenli olarak belli metriklerin üzerinden geçerek analiz ve ölçümlemelerinizi yapmanız önemlidir. Bu metrikleri şöyle sıralayabiliriz:

Envanter devir daimi: Belli bir zaman içerisinde ürünlerin kaç adet sattığının ölçümlenmesi. Bu genellikle yıllık periyotlar içerisinde yapılır. Böylelikle hangi ürünlerin satıp satmadığını görebilirsiniz.

Depo yönetim maliyetleri: Yıl içerisinde depo maliyetleri için harcadığınız bütçe.

Stokların, kara dönüş süreci: Stoktaki ürünlerinizin satılarak, şirketin kara geçişi için geçen süre.

Ürünlerin tüketicilere teslim ediliş süreci: Bir ürün satıldıktan sonra, depodan çıkarak tüketiciye teslim edilmesinde geçen süre. Bu sürenin optimize edilmesi ve hızlandırılması, deponuzda tuttuğunuz ürünlerin de daha hızlı devir daim olmasını sağlar.

Bu metrikler haricinde de kendi işiniz ve sektörünüze de göre de farklı metrikleri belirleyerek, satışlarınızı ve depo yönetiminizi yapabilirsiniz.

Sonuç olarak; çok kanallı depo yönetim için envanter yönetimini iyi bir şekilde yaparak, stoklarınızı takip etmeniz ve birden fazla satış kanalı verimli bir şekilde yönetmeniz gerekir.

İdeaSoft e-ticaret altyapı paketlerini kullanarak, depo yönetim araçlarından da yararlanabileceğiniz gibi farklı sanal pazaryelerinde mağazlar açarak, hızlı ve kolay bir şekilde e-ticaret sitenizdeki ürünleri bu mecralar üzerinde listeleyerek, kolay bir şekilde çok kanallı satışa geçebilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunarak hizmetlerimizi de hemen denemeye başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?
Son yıllarda oldukça popülerleşmeye başlayan ve geçtiğimiz yıl Türkiye'de de hem fiziki hem de online mağazaların da pazarlama ve satış planlarına dahil ettiği Kara Cuma (Black Friday), 1980’lerde Amerika’da ortaya...
24 Ekim 2018
Sinan Oypan
Etkileşimlerinizi artırmak için Instagram’da günlük olarak yapmanız gerekenler
Sosyal medya pazarlamadan iyi sonuçlar alabilmek için düzenli olarak bu mecralar üzerinde çalışmalar yapmanız ve her gün aktif bir şekilde bu platformları takip etmeniz gerekir. Tabii ki sosyal medya yönetiminde içerik yönetimi...
17 Eylül 2018
Sinan Oypan
Apple’ın pazarlama stratejisinden öğrenilebilecek 8 ders
iPhone 7’nin tanıtılmasıyla beraber Apple ile ilgili haberler de artmaya başladı. Teknoloji dünyasının merakla beklediği bu gelişmeden sonra birçok mecrada Apple ile ilgili haberler de arttı. Ancak burada ele alacağımız konu biraz...
12 Eylül 2016
Sinan Oypan
Ağustos ayı için içerik pazarlama fikirleri
Dönemsel olarak farklı içerik çalışmaları yaparak, e-ticaret sitenizin blog bölümünü canlı tutabilirsiniz. Aylık olarak planlar yapmak ve bir sonraki ay için bir plan belirlemek bu açıdan faydalı bir çalışmadır. Her ay ve her...
28 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Girişimcileri ilgilendiren dijital marketing istatistikleri | 2019 (İnfografik)
Dijital marketing çalışmaları, girişimcilerin internet üzerinden tüketicilere ulaşmalarını, marka bilinirliklerini ve gelirlerini artırmaları için önemli bir yere sahiptir. Doğru pazarlama çalışmalarını yapmak, doğru kanallara...
19 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Hazır e ticaret sistemleri neden avantajlı?
Hazır e ticaret sistemleri, e-ticarete yeni başlamak isteyen, fiziki mağazasını internete taşımak isteyen veya site altyapı kurulumu gibi teknik işlerle ilgilenmeden doğrudan işine odaklanmak isteyenler için birçok çözüm sunuyor....
25 Haziran 2020
Sinan Oypan
Yan marka için yeni bir web sitesi açmak gerekli mi?
Ana e-ticaret şirketinizin yanı sıra, farklı ürün satışları yapmak ya da pazarda farklı bir rakip firma algısı yaratmak için yan marka kurabilirsiniz. Tabii ki yan marka kurduğunuzda, akla gelen sorulardan biri bu marka için yeni...
24 Mart 2019
Sinan Oypan
2018’de e-ticarette kişiselleştirmede nasıl başarılı olabilirsiniz?
E-ticarette kişiselleştirme işlemi günümüzde geri dönüşümleri artırmak için oldukça iyi bir yöntem. Hem site üzerinde hem de pazarlama çalışmalarında bu kişiselleştirmeleri sunarak daha sadık ve mutlu müşteri kitleleri...
30 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları yakında Instagram üzerinden ürün satışı yapabilecekler
Son dönemlerde Instagram, reklam gelirlerini artırmak için firmalara farklı reklam modelleri sunmaya başladı. Markaların bu mecradaki faaliyetlerinin artması ve reklamlara da ilgi göstermesi, Instagram için yeni bir alan doğmasına...
8 Kasım 2016
Sinan Oypan
Ürün tanıtımı için etkili bir video hazırlama ipuçları
Ürün tanıtımları yapmak için video hazırlamak, yaptığınız bu içerikler sayesinde daha fazla geri dönüşüm almanıza yardımcı olacaktır. Video içerikler, günümüzde hem etkileşim hem de ürün tanıtımlarında da geri...
5 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz için blog yazmaya başlarken neler yapmalısınız?
İçerik pazarlama e-ticaret firmaları için büyük önem taşıyan pazarlama faaliyetlerinden biri ve bunu en iyi şekilde yapabilmek için e-ticaret firmanız için bir blog oluşturmanız gerekiyor. Türkiye’deki e-ticaret sitelerinin...
12 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 1. Bölüm
E-ticaret sitenizin ve ürünlerinizin tanıtımını yapmak ve Google üzerinden sitenize dönüşümler sağlamak için Google Adwords kampanyalarından yararlanabilirsiniz. Adwords, Google’ın reklam aracı ve bu araç üzerinde kendi...
18 Mayıs 2017
Sinan Oypan