MRR (Monthly Recurring Revenue) Nedir, Nasıl Hesaplanır?

Yazar: Meriç Baha Özbek   -   Güncellenme Tarihi: 25.10.2024
MRR (Monthly Recurring Revenue) Nedir, Nasıl Hesaplanır?

MRR (Monthly Recurring Revenue) aylık yinelenen gelir anlamına gelen bir terimdir. Abonelik veya SaaS (bulut tabanlı hizmet yazılımları) için kullanılan bu metrik, girişimlerin büyüme grafiğine dair önemli bir fikir verir. Bu anlamda, startup’lara yatırım yapan sermaye gruplarının da önemsediği bir veridir. Aylık düzenli gelir modeline sahip girişimler, sürdürülebilir bir büyümeyi simgeleyebilir. Bu nedenle birçok marka, MRR seviyesini yükseltmeyi hedefler. 

MRR hesaplama işleminde farklı modeller kullanılabilir. Girişimlerin aylık, altı aylık ve yıllık geliri üzerinden, MRR hesabı yapmak mümkündür. Girişimcilik dünyasında, aylık düzenli gelir modeline sahip girişimler sağlıklı bir nakit akışı yaratması nedeniyle, yatırımcılar cephesinde ilgi çekicidir. Bu nedenle MRR, finansal açıdan sağlıklı ve yatırım yapmanın cazip olduğu girişimlerde öne çıkar. Kritik bir performans ölçütü olan MRR (Monthly Recurring Revenue) düzeyini yükseltmek, birçok girişimin ana hedefidir. 

Hemen E-ticaret'e Başlayın!

E-ticaret adım atmadan önce, IdeaSoft e-ticaret yazılımlarını ücretsiz deneyebilirsiniz.

image

MRR (Monthly Recurring Revenue) Nedir?

MRR (Monthly Recurring Revenue), abonelik temelli ürün grupları için kullanılan bir metriktir. İşletmelerin, aylık periyotta abonelik kaynaklı gelirlerinin toplamıdır. Yani Apple’ın iPhone ürünleri için bir MRR söz konusu değildir. Ancak abonelik modeline sahip iCloud hizmeti için bir MRR’den söz edilebilir. Aylık yenilenen gelir ifadesi, daha çok aşağıdaki iş modelleri için kullanılır:

  • Bulut tabanlı hizmetler
  • SaaS (Yazılım olarak hizmet - Software as a Service)
  • Abonelik modelleri

MRR (Monthly Recurring Revenue), yani aylık düzenli gelir, abonelik tabanlı işletmelerin her ay elde ettiği gelir miktarını ifade eder. Bu, SaaS ve abonelik hizmetleri sunan şirketler için önemli bir metriktir.

MRR (Aylık Yinelenen Gelir) Nasıl Hesaplanır?

Monthly-Recurring-Revenue

MRR ne demek sorusuna yanıt olarak, basit MRR hesaplama formülü verilebilir. Aylık yinelenen gelir hesaplama formülü şu şekildedir:

  • MRR = Bir ay içinde hizmetten faydalanan kullanıcı sayısı * ortalama brüt abonelik geliri

Bu basit formülden yola çıkarsak, aylık aktif 1000 kullanıcısı olan ve her bir kullanıcıdan ortalama 250 TL kazanan bir SaaS için MRR, 250 bin TL olacaktır. Bir işletmenin finansal grafiğinde, herhangi bir ayın MRR verisi tek başına yeterli bir veri olmayabilir. Ancak 6 aylık, 1 yıllık periyotta MRR’nin düzenli bir çizgi yakalaması, bu ürünün başarılı olduğunu, bir ürün pazar uyumu yakaladığını gösterir. 

Girişimcilik Dünyasında MRR Neden Önemlidir?

MRR, girişimcilik dünyasında tekrarlayan ödemeleri yansıtır. Abonelik modelinden gelen gelir, işletmenin sürdürülebilir bir gelir akışına sahip olduğunu gösterir. Özellikle bulut tabanlı, SaaS modellerinde MRR büyük önem taşır. Çünkü bir veya birkaç yıllık projeksiyonlarda, ürünün ne kadar gelir elde edebileceği, büyüme oranına göre nasıl bir gelir artışı olacağı öngörülebilir. MRR, girişimlerde aşağıdaki noktalarda önemli bir yardımcı ve metriktir:

  • Performans analizi
  • Satış tahminlerinde bulunma
  • Geliri izleme ve büyüme tahminlerini şekillendirme
  • Finansal sağlık durumunu gösterme
  • Şirketin değerlemesini yapma

Girişimcilik dünyasında MRR, sürdürülebilir gelir akışı olan işletmeler için önemli bir göstergedir. Yatırımcılar, MRR düzeyi yüksek olan girişimlerin büyüme potansiyelini daha cazip bulur.

Startup Değerleme Sürecinde MRR Nasıl Kullanılır?

Monthly-Recurring-Revenue

Startup yani girişim ekonomisi, Türkiye için oldukça değerlidir. Startup’ların yatırım alması veya satılması sürecinde ise, değerleme önem taşır. Yerli ve yabancı yatırımcıların dikkatini çeken bir girişimde, dikkate alınan birkaç önemli KPI (anahtar performans göstergesi) vardır. Skor kartı değerlendirmesi, Berkus değerlendirmesi, karne yöntemi, nakit akışı ile değer yaratma ve rakip firmalarla karşılaştırma bunlar içindedir. MRR ise, sağlıklı bir finansal profilin en önemli göstergelerinden olmasıyla önem taşır. MRR, startup değerleme hesaplaması alanında, aşağıdaki yöntemlerin parçasıdır: 

  • Yatırımcı çarpanı analizi: Bir MRR’nin 5x gibi bir çarpanla yapılan tahminidir.
  • Büyüme hızı: MRR’nin grafiği, büyüme hızına dair fikir veren bir veridir.
  • Yapılandırma: MRR’nin alt kırılımlarından yola çıkarak, şirkete dair içgörüler verir. 

Startup’ların MRR üzerinden büyüme stratejileri geliştirmesi, sağlıklı bir finansal yapı oluşturmasına yardımcı olur. Abonelik sayısını artırmak, MRR’yi yükseltmenin en etkili yollarından biridir.

Büyüme Hızı ve MRR İlişkisi 

Aylık düzenli gelir, bir girişimin yaşam döngüsüne dair önemli fikirler verir. Aylık yinelenen gelir grafiğine bakarak, bir şirketin geleceğine dair finansal tahminlerde bulunmak daha kolaydır. Şirketin büyüme hızı ve MRR arasındaki ilişki, grafiğe döküldüğünde anlamlıdır. Örneğin, A şirketinin MRR düzeyi ortalaması 2024 yılında 1 milyon lira olurken, 2025 yılında 1,45 milyon lira olmuşsa, yüzde 45’lik büyümeden söz edilebilir. Bununla birlikte, MRR’nin bileşenlerini analiz etmek de önemlidir. Bu nedenle aşağıdaki analiz faydalı olabilir:

  • MRR’ye katkı sağlayan farklı abonelik modelleri ayrı olarak ele alınır
  • En çok hangi ürünün, hizmetin kendi içindeki MRR düzeyinin yüksek olduğu tespit edilir
  • Büyüme hızını artırmak adına ilgili ürün ve hizmet grubuna odaklanılır

Girişimciler Büyüme Sürecinde MRR'yi Nasıl Kullanabilir?

Abonelik modeline sahip, bulut tabanlı SaaS girişimlerde, MRR göstergesi oldukça değerlidir. Bununla birlikte, girişimlerin büyüme aşamasında MRR’den faydalanması gereklidir. Zira hem yatırımcılar hem de sektör, bir startup’ı değerlendirirken MRR hesaplamaya önem verir. Aylık yinelenen gelir, girişimlerin kasasına giren düzenli nakiti temsil eder. Startup’ların başarısız olma nedenleri içinde ilk sırada, nakit akışı sorunları ve yatırım bulamama yer alır. Bu anlamda, yeni bir girişim için aylık düzenli gelir, sürdürülebilir büyümenin anahtarıdır. MRR artırmaya odaklanan ve ürün pazar uyumunu yakalayan firmalar, yatırım çekmeden büyüme şansına sahiptir. 

Girişimcilik ekosisteminde, MRR'nin düzenli olarak artış göstermesi, yatırımcılar ve şirket yöneticileri için olumlu bir sinyal olarak görülür. Büyüme hızı ve MRR arasındaki ilişki, bir şirketin sürdürülebilir büyüme potansiyelini gösterir.

MRR (Aylık Düzenli Gelir) Nasıl Artırılır?

Aylık yinelenen geliri artırmak için birçok yöntem mevcuttur. Bunların başında, ürün pazar uyumuna yönelik araştırmalar gelir. MRR nasıl artırılır sorusuna yanıt, her ürün-hizmet grubunda farklıdır ve sektör dinamiklerine göre değişir. Ancak en temel madde, MRR’ye katkı sağlayan ürünlere, hizmetlere odaklanmaktır. Bunu anlamanın yolu da, MRR yapılandırmadan geçer. 

Örneğin, Spotify örneğinden yola çıkalım. Spotify, bulut tabanlı bir müzik akış servisidir ve abonelik modeliyle gelir elde eder. Spotify’da bireysel, duo ve aile adında farklı paketler vardır. Spotifty, bu abonelik modelleri içinde en yüksek kâr marjına ve MRR’ye sahip olduğu abonelik modelini teşvik edebilir. Böylece, MRR artışı sağlanır. Bununla birlikte, MRR formülü abone sayısı ile abone başı gelir olduğu için, yeni abone kazanımı en kritik nokta olacaktır.  

MRR (aylık düzenli gelir) modeli nedir?

MRR, aylık yinelenen gelir demektir ve abonelik modeline sahip girişimlerin, aboneliklerden her ay elde ettiği geliri ifade eder.

MRR açılımı nedir?

MRR, aylık yinelenen gelir anlamına gelen, İngilizce “Monthly Recurring Revenue” ifadesinin kısaltmasıdır.

MRR nasıl hesaplanır?

MRR hesaplamada formül, toplam aylık abone sayısı ile abonelik gelirinin çarpımıdır. Örneğin, 10 dolar abonelik ücretine sahip bir girişimin, 1000 abonesi varsa MRR’si 10 bin dolar olacaktır.

Girişimciler için MRR neden önemlidir?

MRR, girişimlerin sağlıklı bir finansal tablosu olmasını sağlayan önemli bir metriktir. Bu nedenle, MRR’si yüksek olan girişimlerin başarı şansı yüksektir.

ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Meriç Baha Özbek
Meriç Baha Özbek

E-ticaret Danışmanı

Meriç Baha Özbek, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. 2 yıldır SEO ve dijital pazarlama, e-ticaret alanlarında çalışmaktadır. Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar