fbpx

Sosyal Ticaret Nedir? Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

31 Ocak 2021
Markethinkers

Sosyal Ticaret Nedir?

Elektronik ticaret ile sosyal medya kanallarının kesişimini ifade eden sosyal ticaret kavramı, son yıllarda sıklıkla karşımıza çıkmakta. Bu kavram, İlk olarak Yahoo tarafından 2005 yılında kullanıldı. Temelleri ise 2008 yılında atıldı. Peki, daha somut bir şekilde ifade edecek olursak sosyal ticaret nedir?

Günümüz dünyasının en çok kullanılan sosyal medya ağları olan Facebook, Twitter ve Instagram gibi platformlar üzerinden uygulanan alışveriş sistemine sosyal ticaret deniyor. Yani sadece bir satın alma işlemi değil, aynı zamanda yönlendirme yoluyla pazarlama faaliyetinde bulunmak da diyebiliriz. Bu sayede, müşterilere diğer müşterilerin tecrübe ve beğenilerini aktarma imkanı da doğuyor.

İlk zamanlar, sosyal ticaretin bu kadar yaygınlaşacağı düşünülmüyordu. Başta sadece bir varsayım olarak görülen bu ticaret yöntemi, sosyal medya kullanımının müthiş bir şekilde artmasıyla büyük bir sükse yaşadı. Akıllı telefonların kendi başına bir ekosistem geliştirmesiyle birlikte, artık elektronik ticaretin yerini yavaş yavaş s-ticaret almaya başladı.

E-Ticaret ve Sosyal Ticaret İlişkisi Nedir?

Tüketicilerin giderek daha fazla online alışveriş yaptığı sosyal ağlar, çeşitli markalarla bağlantı kurarak kullanıcıları kendilerine yönlendiriyor. Bu da e-ticaret ve sosyal ticaret ilişkisi hakkında bizim için önemli bir ipucu veriyor.

Son zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre en etkili e-ticaret pazarının sosyal ticaret olduğu ortaya çıktı. Bu anlamda markalar sosyal medya hesaplarını artık sadece reklam için değil, satış amacıyla da kullanmaya başladı.

Özellikle küçük işletmelerin avantaj sahibi olduğu s-ticaret alanı ile e-ticaret altyapınızı birleştirerek sosyal medya hesabınız aracılığıyla ürünlerinizi satabilirsiniz.

Türkiye’de yapılan bir ankete göre tüketicilerin %83’ü, bir ürünü satın almadan önce çeşitli sosyal medya platformlarında ürün hakkında araştırma yapıyor. Ek olarak bu platformlarda bulunan “satın al” butonunun, beğendiği ürünleri satın almasında etkili olduğunu söyleyen %16’lık bir kesim de var. Tüketicilerin %61’ini etkileyen en önemli nokta ise ürün için sosyal medyada yapılan yorumlar. Büyük bir çoğunluk, yapılan olumlu yorumların alışveriş tercihleri için belirleyici olduğundan bahsediyor.

Dünyada, e-ticaret alanındaki alışverişlerin %51’i mobil üzerinden gerçekleştiriliyor. Türkiye’de de bu oran %50 seviyesinde, yani neredeyse aynı. Durum böyle olunca s-ticaret kapsamındaki alışverişlerde, mobil cihazlarda kullanılan sosyal medya kanalları da etkili oluyor.

Araştırmalar gösteriyor ki 2015 yılındaki s-ticaret hacmi 5 milyar dolar iken, 2016 yılında 50 milyar dolar seviyesine ulaşmış durumda. Technavio Küresel Sosyal Ticaret Pazarı’nın sunmuş olduğu 2017-2021 raporuna göre ise gelecek yıl s-ticaret pazarının %34 büyümesi ve 166 milyar dolarlık bir rakama ulaşması bekleniyor.

Sosyal Ticaretin Avantajları Nelerdir?

Her ne kadar s-ticaret, bir e-ticaret uzantısı gibi görülse de esasında sunduğu avantajlar ile başlı başına bir sistem. Sosyal ticaretin avantajlarını şu şekilde sıralayabiliriz:

  • S-ticaret, sosyal medya kaynaklarının algoritmaları dahilinde performans gösterir. Böylece ne kadar yüksek trafik olursa, o hesaplar o kadar öncelikli olur. Siz de pazarlama maliyetlerini sıfıra indirirsiniz.
  • Tamamen sosyal medya odaklı bir ticaret sistemi olduğu için kullanıcılarla direkt olarak iletişim sağlayabilir ve kendinizi geliştirmeniz adına etkili geri bildirimler alabilirsiniz.
  • Sosyal ticaret ile e-ticaret alanlarının entegrasyonu sayesinde müşteri kitlenizi ayrıntılı bir şekilde analiz edebilirsiniz. Özellikle e-ticaret sitesi sahipleri, müşterileriyle ilgili istatiksel verileri kolaylıkla elde edebilirken s-ticaret alanındaki faaliyetlerini de geliştirerek bu bilgi ağını genişletir. Bu sayede müşterilerinizle ilişkileriniz kolaylaşır. Üstelik hizmet ve ürünlerinizi de verilere göre çeşitlendirebilir ve kişiselleştirebilirsiniz.

Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

Tüketiciler üzerinde yapılan araştırmalara göre sosyal medya platformlarındaki reklamların, satın alma süreci üzerinde etkili olduğu gözlemlenmiştir. Kullanıcıların %37’si, ilgi çekici ve açıklayıcı olan bir görselin karar mekanizmalarını etkilediğini belirtmiştir. Ek olarak ürünü deneyimleyen müşterilerin verdikleri referans ise %32 oranında bir etkileşim sağlamıştır.

Genel olarak görsel odaklı bir kuruluşa sahip olan sosyal medya kanallarında, en fazla satış potansiyeline sahip olan sektörler giyim ve aksesuardır. İkinci sırada ise elektronik kategorisi yer alır.

S-ticaret yapmak için uygulanması gereken süreçler:

  1. Ürün katalogları oluşturmak
  2. Müşterilerin ürün hakkında merak ettiği noktaları sorabilecekleri bir destek veya sohbet kanalı açmak
  3. Detaylı ürün tanıtımı için videolar hazırlamak
  4. Ürünler hakkında detaylı bilgi içeren açıklamalar yazmak
  5. Sosyal medya üzerinden ödeme alabileceğiniz altyapıları kullanmak

Sosyal medya ağları alanında en geniş kitleye sahip olan Facebook, aylık 2,45 milyar aktif kullanıcıya sahiptir. Müşterilerinizle etkileşim halinde olabileceğiniz Facebook mağazaları için yapmanız gerekenler:

  • Ticaret Yöneticisi’nde hesap açın.
  • Bir koleksiyon oluşturun.
  • Mağazanızı yayınlayın.

Bir diğer önemli platform olan Instagram, s-ticaret alanında ilgi çekici bir vitrin görevi görmektedir. Bu sayede kullanıcılar “Keşfet” özelliği ile ürünlerinize ulaşabilmektedir.

Instagram üzerinde s-ticaret yapmanın ilk adımı bir işletme hesabı sahibi olmaktır. Standart bir profille kıyaslandığında işletme hesapları ekstradan çeşitli satış ve raporlama seçeneğine sahiptirler. Ek olarak oluşturacağınız hashtag’ler ile organik aramalarınızı güçlendirebilirsiniz. Müşterilerin beğenisine sunduğunuz ürünlere dair aşağıdaki bilgilere yer vermeniz gerekir.

  • Ürünün resmi
  • Ürün açıklaması
  • Ürünün fiyatı
  • Kullanıcıyı satın alma işlemi için web sitenize yönlendirecek bir bağlantı

Twitter üzerinden satış yapma işlemleri, diğer platformlar kadar öne çıkmasa da ürün ve hizmetlerinizin bağlantılarını tweet atarak paylaşabileceğiniz bir alandır. Bu tweet’ler sayesinde e-ticaret sitenizde yer alan ürün sayfalarına doğrudan yönlendirme yapabilir, ürün satışlarınızı artırabilirsiniz.

Sosyal Ticaret Örnekleri Nelerdir?

Sosyal ticaret alanında en çok karşımıza çıkan platformlar; Facebook, Instagram ve Pinterest olmaktadır.

Facebook: Milyonlarca insana ulaşma imkanı sağlayan sosyal medya devi, kendi Facebook Business modülünü geliştirmiştir. Hangi hizmeti veya ürünü satarsanız satın, işletmenizi rahatlıkla taşıyabileceğiniz bir alandır.

Instagram: Yapılan araştırmalar gösteriyor ki ülkemizde s-ticaret alanı en çok Instagram üzerinden talep görüyor. Özellikle butik mağazacılık hizmeti ve platformun yaratılış olarak sosyal ticarete uygun olması, bu alanda ön plana çıkmasına yardımcı oluyor.

Pinterest: Sadece görsellik üzerine kurulu olan bu sosyal medya ağı, Türkiye’de çok aktif olmasa da pano oluşturma özelliği ile kolay alışveriş imkanı tanımaktadır. Bu sayede ürün kataloglarını rahatlıkla yükleyerek satışa dönüştürmek üzere pinleyebilirsiniz. Hatta ürünlerin benzer örneklerine göz atabilir ve giyim kategorisinde geziniyorsanız kombin önerisi bile alabilirsiniz.

Twitter: S-ticaret alanında rakiplerine göre daha zayıf kalan Twitter, çeşitli reklam ve kampanyalar için fırsat tanımaktadır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Pazarlama ve markalaşmada renklerin psikolojisi (İnfografik)
Pazarlama ve markalaşma sürecinde kullanılan renkler, tüketicilere farklı mesajlar verir. Bu gizli mesajlar, marka ile ilgili bazı fikirlerin kullanıcıların kafasında oluşmasını sağlar. Doğru kullanılan renkler hem pazarlama...
1 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-posta kampanyalarının optimizasyonu için test etmeniz gereken 3 element
E-posta pazarlamalarından yüksek verim almak, hem içeriklerinizi daha çok kişiye ulaştırmanızı sağlar hem de geri dönüşümlerinizin artmasına yardımcı olur. E-posta abone sayınız yüksek olsa da gönderiler sonrasındaki açılma...
9 Ağustos 2017
Sinan Oypan
E posta gönderim sıklığı ne olmalıdır?
E posta gönderim sıklığı; E-posta pazarlama yaparken, firmaların en sık sordukları sorulardan birisidir. E-ticaret firmalarına oldukça yüksek oranda geri dönüşüm sağladığı için, e-ticaret firmaları her fırsatta e-posta...
14 Ağustos 2016
Sinan Oypan
E-ticarette sahte kullanıcı yorumlarıyla ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette kullanıcı yorumları sosyal kanıt açısından oldukça önemlidir. Bu yorumlar, tüketicilerin satın alma kararlarına doğrudan etki ettiği için e-ticaret firmaları site üzerindeki kullanıcı yorumlarını artırmaya...
22 Şubat 2018
Sinan Oypan
Sepeti terk edenlere hatırlatma e-postası gönderirken nelere dikkat etmelisiniz?
Hatırlatma e-postası e-ticaret şirketleri için hayati bir öneme sahiptir. Ama e-ticaret firmalarının büyük bir çoğunluğu sepette ürün bırakan kullanıcılara hatırlatma e-posta göndermiyor. Bu da potansiyel müşterileri...
25 Ağustos 2017
Sinan Oypan
SEO problemleri ve yanıtları
SEO problemleri ve SEO çalışmaları E-ticaret siteleri için bir hayli önemlidir. Tabii ki SEO çalışmaları yaparken firmalar birçok farklı problemle karşılaşabiliyor ve bu alana yeni olan kişilerin kafalarında soru işaretleri...
15 Mayıs 2017
Sinan Oypan
2019’da radarınızda olması gereken dijital pazarlama trendleri
2019’da dijital pazarlama trendleri yine değişiklik gösterecek; ancak 2018’da popülerleşmeye başlayan bazı akımların 2019’da da popülerliği devam ediyor olacak. 2019’un dijital pazarlama trendlerini ele aldığımızda,...
18 Aralık 2018
Sinan Oypan
Web site trafiği yüksek ama karlılık oranı azsa ne yapmalısınız?
E-ticarette pazarlama çalışmalarıyla web site trafiğinizi artırabilirsiniz; ancak karlılık oranı az ise bazı konuları yanlış yapıyor olabilirsiniz. Tüketiciler site üzerinde zaman geçiriyor; ancak alışveriş yapmıyorlarsa...
15 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticarette depolama alanı verimli bir şekilde nasıl düzenlenir?
E-ticarette depolama alanı yönetimi, siparişlerin doğru bir şekilde gönderilmesini sağlarken, depo maliyetlerinin düşürülmesine de yardımcı olur. Depolama alanı verimli kullanılmadığında hem iş yapma süresi uzar, hem iş...
22 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Instagram'da ürün satmak isteyenlere alternatif fikirler
Instagram’da ürün satmak isteyenlere alternatif fikirleri ele alacağımız bu yazımızın yanında; instagram satış fikirleri, instagramda ne satılır / instagramda ne satabilirim, instagramda satış kargo ve daha fazlasını da ele...
9 Aralık 2018
Sinan Oypan
Dijital pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?
Dijital pazarlama e-ticaret firmalarının pazarlama stratejilerinde önemli bir yer tutar. Doğru hazırlanmış bir strateji e-ticaret firmalarının marka ve ürün bilinirliklerini artırmada önemli bir rol oynar. Herhangi bir plan...
3 Ekim 2017
Sinan Oypan
Twitter paylaşımları için ideal gün ve saatler nasıl belirlenir?
Twitter paylaşımları için ideal gün ve saatleri belirlemeniz, paylaşımlarınızdan alacağınız geri dönüşümleri artırmanızı sağlar. Tabii ki bu ideal paylaşım zamanları farklı şirketler ve sektörler için değişiklik...
9 Nisan 2020
Sinan Oypan