Sosyal Ticaret Nedir? Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

31 Ocak 2021
Markethinkers
Sosyal Ticaret Nedir? Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

Sosyal Ticaret Nedir?

Elektronik ticaret ile sosyal medya kanallarının kesişimini ifade eden sosyal ticaret kavramı, son yıllarda sıklıkla karşımıza çıkmakta. Bu kavram, İlk olarak Yahoo tarafından 2005 yılında kullanıldı. Temelleri ise 2008 yılında atıldı. Peki, daha somut bir şekilde ifade edecek olursak sosyal ticaret nedir?

Günümüz dünyasının en çok kullanılan sosyal medya ağları olan Facebook, Twitter ve Instagram gibi platformlar üzerinden uygulanan alışveriş sistemine sosyal ticaret deniyor. Yani sadece bir satın alma işlemi değil, aynı zamanda yönlendirme yoluyla pazarlama faaliyetinde bulunmak da diyebiliriz. Bu sayede, müşterilere diğer müşterilerin tecrübe ve beğenilerini aktarma imkanı da doğuyor.

İlk zamanlar, sosyal ticaretin bu kadar yaygınlaşacağı düşünülmüyordu. Başta sadece bir varsayım olarak görülen bu ticaret yöntemi, sosyal medya kullanımının müthiş bir şekilde artmasıyla büyük bir sükse yaşadı. Akıllı telefonların kendi başına bir ekosistem geliştirmesiyle birlikte, artık elektronik ticaretin yerini yavaş yavaş s-ticaret almaya başladı.

E-Ticaret ve Sosyal Ticaret İlişkisi Nedir?

Tüketicilerin giderek daha fazla online alışveriş yaptığı sosyal ağlar, çeşitli markalarla bağlantı kurarak kullanıcıları kendilerine yönlendiriyor. Bu da e-ticaret ve sosyal ticaret ilişkisi hakkında bizim için önemli bir ipucu veriyor.

Son zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre en etkili e-ticaret pazarının sosyal ticaret olduğu ortaya çıktı. Bu anlamda markalar sosyal medya hesaplarını artık sadece reklam için değil, satış amacıyla da kullanmaya başladı.

Özellikle küçük işletmelerin avantaj sahibi olduğu s-ticaret alanı ile e-ticaret altyapınızı birleştirerek sosyal medya hesabınız aracılığıyla ürünlerinizi satabilirsiniz.

Türkiye’de yapılan bir ankete göre tüketicilerin %83’ü, bir ürünü satın almadan önce çeşitli sosyal medya platformlarında ürün hakkında araştırma yapıyor. Ek olarak bu platformlarda bulunan “satın al” butonunun, beğendiği ürünleri satın almasında etkili olduğunu söyleyen %16’lık bir kesim de var. Tüketicilerin %61’ini etkileyen en önemli nokta ise ürün için sosyal medyada yapılan yorumlar. Büyük bir çoğunluk, yapılan olumlu yorumların alışveriş tercihleri için belirleyici olduğundan bahsediyor.

Dünyada, e-ticaret alanındaki alışverişlerin %51’i mobil üzerinden gerçekleştiriliyor. Türkiye’de de bu oran %50 seviyesinde, yani neredeyse aynı. Durum böyle olunca s-ticaret kapsamındaki alışverişlerde, mobil cihazlarda kullanılan sosyal medya kanalları da etkili oluyor.

Araştırmalar gösteriyor ki 2015 yılındaki s-ticaret hacmi 5 milyar dolar iken, 2016 yılında 50 milyar dolar seviyesine ulaşmış durumda. Technavio Küresel Sosyal Ticaret Pazarı’nın sunmuş olduğu 2017-2021 raporuna göre ise gelecek yıl s-ticaret pazarının %34 büyümesi ve 166 milyar dolarlık bir rakama ulaşması bekleniyor.

Sosyal Ticaretin Avantajları Nelerdir?

Her ne kadar s-ticaret, bir e-ticaret uzantısı gibi görülse de esasında sunduğu avantajlar ile başlı başına bir sistem. Sosyal ticaretin avantajlarını şu şekilde sıralayabiliriz:

  • S-ticaret, sosyal medya kaynaklarının algoritmaları dahilinde performans gösterir. Böylece ne kadar yüksek trafik olursa, o hesaplar o kadar öncelikli olur. Siz de pazarlama maliyetlerini sıfıra indirirsiniz.
  • Tamamen sosyal medya odaklı bir ticaret sistemi olduğu için kullanıcılarla direkt olarak iletişim sağlayabilir ve kendinizi geliştirmeniz adına etkili geri bildirimler alabilirsiniz.
  • Sosyal ticaret ile e-ticaret alanlarının entegrasyonu sayesinde müşteri kitlenizi ayrıntılı bir şekilde analiz edebilirsiniz. Özellikle e-ticaret sitesi sahipleri, müşterileriyle ilgili istatiksel verileri kolaylıkla elde edebilirken s-ticaret alanındaki faaliyetlerini de geliştirerek bu bilgi ağını genişletir. Bu sayede müşterilerinizle ilişkileriniz kolaylaşır. Üstelik hizmet ve ürünlerinizi de verilere göre çeşitlendirebilir ve kişiselleştirebilirsiniz.

Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

Tüketiciler üzerinde yapılan araştırmalara göre sosyal medya platformlarındaki reklamların, satın alma süreci üzerinde etkili olduğu gözlemlenmiştir. Kullanıcıların %37’si, ilgi çekici ve açıklayıcı olan bir görselin karar mekanizmalarını etkilediğini belirtmiştir. Ek olarak ürünü deneyimleyen müşterilerin verdikleri referans ise %32 oranında bir etkileşim sağlamıştır.

Genel olarak görsel odaklı bir kuruluşa sahip olan sosyal medya kanallarında, en fazla satış potansiyeline sahip olan sektörler giyim ve aksesuardır. İkinci sırada ise elektronik kategorisi yer alır.

S-ticaret yapmak için uygulanması gereken süreçler:

  1. Ürün katalogları oluşturmak
  2. Müşterilerin ürün hakkında merak ettiği noktaları sorabilecekleri bir destek veya sohbet kanalı açmak
  3. Detaylı ürün tanıtımı için videolar hazırlamak
  4. Ürünler hakkında detaylı bilgi içeren açıklamalar yazmak
  5. Sosyal medya üzerinden ödeme alabileceğiniz altyapıları kullanmak

Sosyal medya ağları alanında en geniş kitleye sahip olan Facebook, aylık 2,45 milyar aktif kullanıcıya sahiptir. Müşterilerinizle etkileşim halinde olabileceğiniz Facebook mağazaları için yapmanız gerekenler:

  • Ticaret Yöneticisi’nde hesap açın.
  • Bir koleksiyon oluşturun.
  • Mağazanızı yayınlayın.

Bir diğer önemli platform olan Instagram, s-ticaret alanında ilgi çekici bir vitrin görevi görmektedir. Bu sayede kullanıcılar “Keşfet” özelliği ile ürünlerinize ulaşabilmektedir.

Instagram üzerinde s-ticaret yapmanın ilk adımı bir işletme hesabı sahibi olmaktır. Standart bir profille kıyaslandığında işletme hesapları ekstradan çeşitli satış ve raporlama seçeneğine sahiptirler. Ek olarak oluşturacağınız hashtag’ler ile organik aramalarınızı güçlendirebilirsiniz. Müşterilerin beğenisine sunduğunuz ürünlere dair aşağıdaki bilgilere yer vermeniz gerekir.

  • Ürünün resmi
  • Ürün açıklaması
  • Ürünün fiyatı
  • Kullanıcıyı satın alma işlemi için web sitenize yönlendirecek bir bağlantı

Twitter üzerinden satış yapma işlemleri, diğer platformlar kadar öne çıkmasa da ürün ve hizmetlerinizin bağlantılarını tweet atarak paylaşabileceğiniz bir alandır. Bu tweet’ler sayesinde e-ticaret sitenizde yer alan ürün sayfalarına doğrudan yönlendirme yapabilir, ürün satışlarınızı artırabilirsiniz.

Sosyal Ticaret Örnekleri Nelerdir?

Sosyal ticaret alanında en çok karşımıza çıkan platformlar; Facebook, Instagram ve Pinterest olmaktadır.

Facebook: Milyonlarca insana ulaşma imkanı sağlayan sosyal medya devi, kendi Facebook Business modülünü geliştirmiştir. Hangi hizmeti veya ürünü satarsanız satın, işletmenizi rahatlıkla taşıyabileceğiniz bir alandır.

Instagram: Yapılan araştırmalar gösteriyor ki ülkemizde s-ticaret alanı en çok Instagram üzerinden talep görüyor. Özellikle butik mağazacılık hizmeti ve platformun yaratılış olarak sosyal ticarete uygun olması, bu alanda ön plana çıkmasına yardımcı oluyor.

Pinterest: Sadece görsellik üzerine kurulu olan bu sosyal medya ağı, Türkiye’de çok aktif olmasa da pano oluşturma özelliği ile kolay alışveriş imkanı tanımaktadır. Bu sayede ürün kataloglarını rahatlıkla yükleyerek satışa dönüştürmek üzere pinleyebilirsiniz. Hatta ürünlerin benzer örneklerine göz atabilir ve giyim kategorisinde geziniyorsanız kombin önerisi bile alabilirsiniz.

Twitter: S-ticaret alanında rakiplerine göre daha zayıf kalan Twitter, çeşitli reklam ve kampanyalar için fırsat tanımaktadır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Performans pazarlama çalışmalarını nasıl yapabilirsiniz?
Performans pazarlama çalışmalarını nasıl yapabilirsiniz?
Geçtiğimiz günlerde performans pazarlama hakkında bir giriş yapmıştık ve performans pazarlamanın ne olduğu ve nasıl ölçümlenebileceği üzerinde durmuştuk. Performans pazarlama farklı alanlarda ve farklı amaçlarla...
15 Şubat 2019
Sinan Oypan
Bir sonraki e-posta kampanyanızda deneyebileceğiniz 5 taktik
Bir sonraki e-posta kampanyanızda deneyebileceğiniz 5 taktik
E-posta pazarlama çalışmalarınızı düzenli olarak geliştirmek ve farklı stratejilerle bu çalışmaları desteklemek, uzun vadede e-posta çalışmalarınızdan alacağınız geri dönüşümleri de olumlu bir şekilde etkileyecektir....
22 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Bundle’lar ile kampanya ürünleri nasıl öne çıkartılır?
Bundle’lar ile kampanya ürünleri nasıl öne çıkartılır?
Kampanya ürünleri bir araya getirerek bir bundle haline dönüştürmek, ortalama sepet tutarını artırarak, daha yüksek satış hacimlerine ulaşmanıza yardımcı olur. Farklı şekillerde bu bundle’lar kullanılabilmektedir ve hedef...
10 Şubat 2020
Sinan Oypan
Mobil e-posta tasarımında dikkat etmeniz gerekenler
Mobil e-posta tasarımında dikkat etmeniz gerekenler
Mobil e-posta tasarımına sahip olmak e-posta pazarlamada, gönderilen içeriklerin daha fazla etkileşim almasını ve okunma oranlarını artırmasını sağlayacaktır. Bunun nedeni ise, e-posta kullanımında mobil cihazların etkisinin bir...
24 Haziran 2016
Sinan Oypan
Küçük işletmelerin kullanabileceği pazarlama yöntemleri
Küçük işletmelerin kullanabileceği pazarlama yöntemleri
Küçük işletmelerin işlerini büyütmek ve markalarını tanıtmak için pazarlama yöntemleri geliştirmeleri ve uygulamaları gerekir. Küçük işletmeler, düşük bütçeler gerektiren pazarlama yöntemleri kullanarak, yeni hedef...
14 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Başarılı bir video içerik stratejisi nasıl oluşturulur?
Başarılı bir video içerik stratejisi nasıl oluşturulur?
Video içeriklerin popülerliğinin artmasıyla beraber firmalar da video içerik oluşturmaya ya da video içerik üreticileriyle beraber çalışmaya başladı. Etkileşim oranlarının yüksek olması nedeniyle video içerikler e-ticaret...
31 Ekim 2017
Sinan Oypan
SEO haricinde sitenize trafik çekmenizi sağlayacak yöntemler
SEO haricinde sitenize trafik çekmenizi sağlayacak yöntemler
E-ticaret sitenize trafik çekmek için sadece SEO çalışmalarından yararlanmanız gerekmiyor. Farklı alternatif yöntemlerden yararlanarak da web sitenize çektiğiniz trafiği artırma şansınız olur. Trafiğinizi artırmak için arama...
29 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Video reklamlar verirken üzerinde durmanız gereken 4 kriter
Video reklamlar verirken üzerinde durmanız gereken 4 kriter
Sosyal mecralar üzerindeki video izlenim oranlarının artması ve video içeriklerin oluşturulmasının da artık eskiye kıyasla daha kolay bir hale gelmesi, markalar için video reklamların önünü açmaya başladı. Eskiden çoğunlukla...
28 Ocak 2017
Sinan Oypan
Blogunuzda hediye önerileri yazarak satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Blogunuzda hediye önerileri yazarak satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Blogunuzda hediye önerileri yazmak, satışlarınızı artırmanıza yardımcı olurken, farklı hedef kitlelere ulaşmanızı ve organik olarak da trafik çekmenize yardımcı olur. Özellikle tatil ve özel günler yaklaştığında bu...
22 Kasım 2018
Sinan Oypan
Online market kurmanın avantajları nelerdir?
Online market kurmanın avantajları nelerdir?
Son yıllardaki dijital dönüşümle hayatımıza giren online market uygulamaları corona virüs döneminde hayatımızı kolaylaştıran hizmetlerden biri oldu. Evde kaldığımız süreçte online süpermarket uygulamalarını sıkça tercih...
22 Mayıs 2020
İbrahim Çelebi
E-ticaret siteniz yurtdışına satış için hazır mı?
E-ticaret siteniz yurtdışına satış için hazır mı?
Yurtdışına satış yapmak ve farklı ülkelere açılmak e-ticaret firmalarının büyümesine katkı sağlayacak durumlardan biridir. Bu fikir kulağa güzel gelse de yurtdışı satışlarını ve operasyonlarını yürütmek bir hayli zor...
18 Aralık 2017
Sinan Oypan
''Showrooming''in e-ticaret firmalarına yararları nedir?
''Showrooming''in e-ticaret firmalarına yararları nedir?
E-ticaretin en büyük dezavantajlarından biri, tüketicilerin ürünleri bire bir inceleyememeleri. Tüketicilerin bir kısmı, ürünleri satın almadan önce incelemek ve ürünün kalitesini yakından görmek istiyorlar. Bu nedenle de online...
4 Ağustos 2016
Sinan Oypan