Sosyal Ticaret Nedir? Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

31 Ocak 2021
Markethinkers
Sosyal Ticaret Nedir? Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

Sosyal Ticaret Nedir?

Elektronik ticaret ile sosyal medya kanallarının kesişimini ifade eden sosyal ticaret kavramı, son yıllarda sıklıkla karşımıza çıkmakta. Bu kavram, İlk olarak Yahoo tarafından 2005 yılında kullanıldı. Temelleri ise 2008 yılında atıldı. Peki, daha somut bir şekilde ifade edecek olursak sosyal ticaret nedir?

Günümüz dünyasının en çok kullanılan sosyal medya ağları olan Facebook, Twitter ve Instagram gibi platformlar üzerinden uygulanan alışveriş sistemine sosyal ticaret deniyor. Yani sadece bir satın alma işlemi değil, aynı zamanda yönlendirme yoluyla pazarlama faaliyetinde bulunmak da diyebiliriz. Bu sayede, müşterilere diğer müşterilerin tecrübe ve beğenilerini aktarma imkanı da doğuyor.

İlk zamanlar, sosyal ticaretin bu kadar yaygınlaşacağı düşünülmüyordu. Başta sadece bir varsayım olarak görülen bu ticaret yöntemi, sosyal medya kullanımının müthiş bir şekilde artmasıyla büyük bir sükse yaşadı. Akıllı telefonların kendi başına bir ekosistem geliştirmesiyle birlikte, artık elektronik ticaretin yerini yavaş yavaş s-ticaret almaya başladı.

E-Ticaret ve Sosyal Ticaret İlişkisi Nedir?

Tüketicilerin giderek daha fazla online alışveriş yaptığı sosyal ağlar, çeşitli markalarla bağlantı kurarak kullanıcıları kendilerine yönlendiriyor. Bu da e-ticaret ve sosyal ticaret ilişkisi hakkında bizim için önemli bir ipucu veriyor.

Son zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre en etkili e-ticaret pazarının sosyal ticaret olduğu ortaya çıktı. Bu anlamda markalar sosyal medya hesaplarını artık sadece reklam için değil, satış amacıyla da kullanmaya başladı.

Özellikle küçük işletmelerin avantaj sahibi olduğu s-ticaret alanı ile e-ticaret altyapınızı birleştirerek sosyal medya hesabınız aracılığıyla ürünlerinizi satabilirsiniz.

Türkiye’de yapılan bir ankete göre tüketicilerin %83’ü, bir ürünü satın almadan önce çeşitli sosyal medya platformlarında ürün hakkında araştırma yapıyor. Ek olarak bu platformlarda bulunan “satın al” butonunun, beğendiği ürünleri satın almasında etkili olduğunu söyleyen %16’lık bir kesim de var. Tüketicilerin %61’ini etkileyen en önemli nokta ise ürün için sosyal medyada yapılan yorumlar. Büyük bir çoğunluk, yapılan olumlu yorumların alışveriş tercihleri için belirleyici olduğundan bahsediyor.

Dünyada, e-ticaret alanındaki alışverişlerin %51’i mobil üzerinden gerçekleştiriliyor. Türkiye’de de bu oran %50 seviyesinde, yani neredeyse aynı. Durum böyle olunca s-ticaret kapsamındaki alışverişlerde, mobil cihazlarda kullanılan sosyal medya kanalları da etkili oluyor.

Araştırmalar gösteriyor ki 2015 yılındaki s-ticaret hacmi 5 milyar dolar iken, 2016 yılında 50 milyar dolar seviyesine ulaşmış durumda. Technavio Küresel Sosyal Ticaret Pazarı’nın sunmuş olduğu 2017-2021 raporuna göre ise gelecek yıl s-ticaret pazarının %34 büyümesi ve 166 milyar dolarlık bir rakama ulaşması bekleniyor.

Sosyal Ticaretin Avantajları Nelerdir?

Her ne kadar s-ticaret, bir e-ticaret uzantısı gibi görülse de esasında sunduğu avantajlar ile başlı başına bir sistem. Sosyal ticaretin avantajlarını şu şekilde sıralayabiliriz:

  • S-ticaret, sosyal medya kaynaklarının algoritmaları dahilinde performans gösterir. Böylece ne kadar yüksek trafik olursa, o hesaplar o kadar öncelikli olur. Siz de pazarlama maliyetlerini sıfıra indirirsiniz.
  • Tamamen sosyal medya odaklı bir ticaret sistemi olduğu için kullanıcılarla direkt olarak iletişim sağlayabilir ve kendinizi geliştirmeniz adına etkili geri bildirimler alabilirsiniz.
  • Sosyal ticaret ile e-ticaret alanlarının entegrasyonu sayesinde müşteri kitlenizi ayrıntılı bir şekilde analiz edebilirsiniz. Özellikle e-ticaret sitesi sahipleri, müşterileriyle ilgili istatiksel verileri kolaylıkla elde edebilirken s-ticaret alanındaki faaliyetlerini de geliştirerek bu bilgi ağını genişletir. Bu sayede müşterilerinizle ilişkileriniz kolaylaşır. Üstelik hizmet ve ürünlerinizi de verilere göre çeşitlendirebilir ve kişiselleştirebilirsiniz.

Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

Tüketiciler üzerinde yapılan araştırmalara göre sosyal medya platformlarındaki reklamların, satın alma süreci üzerinde etkili olduğu gözlemlenmiştir. Kullanıcıların %37’si, ilgi çekici ve açıklayıcı olan bir görselin karar mekanizmalarını etkilediğini belirtmiştir. Ek olarak ürünü deneyimleyen müşterilerin verdikleri referans ise %32 oranında bir etkileşim sağlamıştır.

Genel olarak görsel odaklı bir kuruluşa sahip olan sosyal medya kanallarında, en fazla satış potansiyeline sahip olan sektörler giyim ve aksesuardır. İkinci sırada ise elektronik kategorisi yer alır.

S-ticaret yapmak için uygulanması gereken süreçler:

  1. Ürün katalogları oluşturmak
  2. Müşterilerin ürün hakkında merak ettiği noktaları sorabilecekleri bir destek veya sohbet kanalı açmak
  3. Detaylı ürün tanıtımı için videolar hazırlamak
  4. Ürünler hakkında detaylı bilgi içeren açıklamalar yazmak
  5. Sosyal medya üzerinden ödeme alabileceğiniz altyapıları kullanmak

Sosyal medya ağları alanında en geniş kitleye sahip olan Facebook, aylık 2,45 milyar aktif kullanıcıya sahiptir. Müşterilerinizle etkileşim halinde olabileceğiniz Facebook mağazaları için yapmanız gerekenler:

  • Ticaret Yöneticisi’nde hesap açın.
  • Bir koleksiyon oluşturun.
  • Mağazanızı yayınlayın.

Bir diğer önemli platform olan Instagram, s-ticaret alanında ilgi çekici bir vitrin görevi görmektedir. Bu sayede kullanıcılar “Keşfet” özelliği ile ürünlerinize ulaşabilmektedir.

Instagram üzerinde s-ticaret yapmanın ilk adımı bir işletme hesabı sahibi olmaktır. Standart bir profille kıyaslandığında işletme hesapları ekstradan çeşitli satış ve raporlama seçeneğine sahiptirler. Ek olarak oluşturacağınız hashtag’ler ile organik aramalarınızı güçlendirebilirsiniz. Müşterilerin beğenisine sunduğunuz ürünlere dair aşağıdaki bilgilere yer vermeniz gerekir.

  • Ürünün resmi
  • Ürün açıklaması
  • Ürünün fiyatı
  • Kullanıcıyı satın alma işlemi için web sitenize yönlendirecek bir bağlantı

Twitter üzerinden satış yapma işlemleri, diğer platformlar kadar öne çıkmasa da ürün ve hizmetlerinizin bağlantılarını tweet atarak paylaşabileceğiniz bir alandır. Bu tweet’ler sayesinde e-ticaret sitenizde yer alan ürün sayfalarına doğrudan yönlendirme yapabilir, ürün satışlarınızı artırabilirsiniz.

Sosyal Ticaret Örnekleri Nelerdir?

Sosyal ticaret alanında en çok karşımıza çıkan platformlar; Facebook, Instagram ve Pinterest olmaktadır.

Facebook: Milyonlarca insana ulaşma imkanı sağlayan sosyal medya devi, kendi Facebook Business modülünü geliştirmiştir. Hangi hizmeti veya ürünü satarsanız satın, işletmenizi rahatlıkla taşıyabileceğiniz bir alandır.

Instagram: Yapılan araştırmalar gösteriyor ki ülkemizde s-ticaret alanı en çok Instagram üzerinden talep görüyor. Özellikle butik mağazacılık hizmeti ve platformun yaratılış olarak sosyal ticarete uygun olması, bu alanda ön plana çıkmasına yardımcı oluyor.

Pinterest: Sadece görsellik üzerine kurulu olan bu sosyal medya ağı, Türkiye’de çok aktif olmasa da pano oluşturma özelliği ile kolay alışveriş imkanı tanımaktadır. Bu sayede ürün kataloglarını rahatlıkla yükleyerek satışa dönüştürmek üzere pinleyebilirsiniz. Hatta ürünlerin benzer örneklerine göz atabilir ve giyim kategorisinde geziniyorsanız kombin önerisi bile alabilirsiniz.

Twitter: S-ticaret alanında rakiplerine göre daha zayıf kalan Twitter, çeşitli reklam ve kampanyalar için fırsat tanımaktadır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Markalar 2019’da sosyal medya pazarlama hakkında neler düşünüyor?
Markalar 2019’da sosyal medya pazarlama hakkında neler düşünüyor?
Günümüzde en yaygın şekilde kullanılan sosyal medya pazarlama çalışmaları, 2019’da da markaların en çok tercih ettiği pazarlama yöntemlerinden bir olmaya devam edecek. Markaların sosyal medya pazarlamayı tercih etmelerinin...
7 Nisan 2019
Sinan Oypan
Yeni ürün araştırma yöntemleri nelerdir?
Yeni ürün araştırma yöntemleri nelerdir?
İnternetten ürün satış yapmak isteyen ya da yeni ürünler bulmak isteyenler farklı araştırma yöntemleri kullanarak, satacak yeni ürünler bulabilirler. Yeni ve farklı ürünler, tüketicilere ulaşmak için etkili olacağı gibi...
9 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için girişim pazarlama ipuçları
Yeni başlayanlar için girişim pazarlama ipuçları
Girişim pazarlama ipuçlarıyla, yeni kurduğunuz işinizin tanıtımı doğru ve verimli bir şekilde yaparak, işinizi büyütmek için ilk adımlarınızı atabilirsiniz. Başlangıçta düşük bütçeli pazarlama çalışmaları yaparak,...
19 Mart 2020
Sinan Oypan
Tüketici davranışları işletmeleri nasıl etkiliyor?
Tüketici davranışları işletmeleri nasıl etkiliyor?
Tüketici davranışları koronavirüs ile birlikte şekil değiştirirken, birçok sektörde ekonomi sekteye uğratıyor. İşletmelerin sürecin üstesinden gelebilmeleri için devlet destek paketleri açıklanırken, özellikle ticari işletmeler...
4 Nisan 2020
İbrahim Çelebi
Sektör analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?
Sektör analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?
Pazarı tanımak, daha iyi stratejiler geliştirmek ve rakiplerin önüne geçebilmek için sektör analizi yapmak gerekir. Özellikle yeni başlayanlar bir işe girişmeden önce o sektörü detaylı olarak araştırmalılar ve fikir sahibi...
8 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Müşterileri verilerileri ile şirketinizde yapabileceğiniz 4 geliştirme
Müşterileri verilerileri ile şirketinizde yapabileceğiniz 4 geliştirme
E-ticarette müşterilerle ilgili veri toplamak oldukça önemlidir; çünkü bu verilerin analizi ve takibi ile şirketiniz için bir çok geliştirme yapabilir ve yeni stratejiler belirleyebilirsiniz. Müşteri verilerinden bahsederken,...
29 Eylül 2016
Sinan Oypan
Instagram Story paylaşımlarını nasıl geliştirebilirsiniz?
Instagram Story paylaşımlarını nasıl geliştirebilirsiniz?
Instagram Story, bir diğer adıyla da Instagram Hikaye paylaşımları, son dönemlerde oldukça popüler paylaşım formatlarından biri oldu. Kullanıcı alışkanlıklarının normal gönderilerden hikayelere geçmesi nedeniyle, geri...
11 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-posta pazarlamada video içerikler nasıl kullanılabilir?
E-posta pazarlamada video içerikler nasıl kullanılabilir?
E-posta pazarlamada video içerikler nasıl kullanılabilir? E-posta pazarlamada video içerik kullanımı ile ilgili dikkat edilmesi gerekenler nelerdir? Bu ve e-posta pazarlamada video kullanımı ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu...
24 Ekim 2017
Sinan Oypan
Şirketiniz için belirlemeniz gereken sosyal medya hedefleri nelerdir?
Şirketiniz için belirlemeniz gereken sosyal medya hedefleri nelerdir?
Sosyal medya yönetimi ve pazarlama e-ticaret firmaları için bir hayli önemlidir. Marka bilinirliğini artırma, ürün tanıtımları yapmak ve tüketicilerle etkileşim kurabilmek için sosyal ağlar günümüzde sıklıkla ve öncelikle...
19 Şubat 2017
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için e-ticarette kampanya yönetimi
Yeni başlayanlar için e-ticarette kampanya yönetimi
E-ticarette kampanya oluşturma ve bu oluşturulan kampanyaların yönetimi oldukça önemlidir. Kampanyalar marka bilinirliğini artırma, ürün tanıtımları yapma, tüketicilerle etkileşime geçme ve ekstra trafik oluşturmak için e-ticaret...
13 Şubat 2018
Sinan Oypan
Dijital Pazarla
Dijital Pazarla"ma" Yanında Ol!
Küresel bir salgın ile mücadele ettiğimiz zor günlere hazırlıksız yakalanan şirketler Covid-19 karşısında büyük bir sınav veriyor.Alınan tedbirlere hızlıca adapte olmak adına yeni iş modelleri geliştiren firmalar şimdi de...
31 Mart 2020
İbrahim Çelebi
Ziyaretçi girişiyle ödemelere izin vermek neden önemli?
Ziyaretçi girişiyle ödemelere izin vermek neden önemli?
E-ticaret siteleri eskiden ödeme işlemleri için tüketicilerin abone olmalarını zorunlu tutmayı tercih ediyorlardı; ancak son yıllarda artık ziyaretçi girişi ile yapılan alışverişlerin önemi de artmaya başladı. Tüketiciler her...
9 Şubat 2018
Sinan Oypan