Sosyal Ticaret Nedir? Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

31 Ocak 2021
Markethinkers
Sosyal Ticaret Nedir? Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

Sosyal Ticaret Nedir?

Elektronik ticaret ile sosyal medya kanallarının kesişimini ifade eden sosyal ticaret kavramı, son yıllarda sıklıkla karşımıza çıkmakta. Bu kavram, İlk olarak Yahoo tarafından 2005 yılında kullanıldı. Temelleri ise 2008 yılında atıldı. Peki, daha somut bir şekilde ifade edecek olursak sosyal ticaret nedir?

Günümüz dünyasının en çok kullanılan sosyal medya ağları olan Facebook, Twitter ve Instagram gibi platformlar üzerinden uygulanan alışveriş sistemine sosyal ticaret deniyor. Yani sadece bir satın alma işlemi değil, aynı zamanda yönlendirme yoluyla pazarlama faaliyetinde bulunmak da diyebiliriz. Bu sayede, müşterilere diğer müşterilerin tecrübe ve beğenilerini aktarma imkanı da doğuyor.

İlk zamanlar, sosyal ticaretin bu kadar yaygınlaşacağı düşünülmüyordu. Başta sadece bir varsayım olarak görülen bu ticaret yöntemi, sosyal medya kullanımının müthiş bir şekilde artmasıyla büyük bir sükse yaşadı. Akıllı telefonların kendi başına bir ekosistem geliştirmesiyle birlikte, artık elektronik ticaretin yerini yavaş yavaş s-ticaret almaya başladı.

E-Ticaret ve Sosyal Ticaret İlişkisi Nedir?

Tüketicilerin giderek daha fazla online alışveriş yaptığı sosyal ağlar, çeşitli markalarla bağlantı kurarak kullanıcıları kendilerine yönlendiriyor. Bu da e-ticaret ve sosyal ticaret ilişkisi hakkında bizim için önemli bir ipucu veriyor.

Son zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre en etkili e-ticaret pazarının sosyal ticaret olduğu ortaya çıktı. Bu anlamda markalar sosyal medya hesaplarını artık sadece reklam için değil, satış amacıyla da kullanmaya başladı.

Özellikle küçük işletmelerin avantaj sahibi olduğu s-ticaret alanı ile e-ticaret altyapınızı birleştirerek sosyal medya hesabınız aracılığıyla ürünlerinizi satabilirsiniz.

Türkiye’de yapılan bir ankete göre tüketicilerin %83’ü, bir ürünü satın almadan önce çeşitli sosyal medya platformlarında ürün hakkında araştırma yapıyor. Ek olarak bu platformlarda bulunan “satın al” butonunun, beğendiği ürünleri satın almasında etkili olduğunu söyleyen %16’lık bir kesim de var. Tüketicilerin %61’ini etkileyen en önemli nokta ise ürün için sosyal medyada yapılan yorumlar. Büyük bir çoğunluk, yapılan olumlu yorumların alışveriş tercihleri için belirleyici olduğundan bahsediyor.

Dünyada, e-ticaret alanındaki alışverişlerin %51’i mobil üzerinden gerçekleştiriliyor. Türkiye’de de bu oran %50 seviyesinde, yani neredeyse aynı. Durum böyle olunca s-ticaret kapsamındaki alışverişlerde, mobil cihazlarda kullanılan sosyal medya kanalları da etkili oluyor.

Araştırmalar gösteriyor ki 2015 yılındaki s-ticaret hacmi 5 milyar dolar iken, 2016 yılında 50 milyar dolar seviyesine ulaşmış durumda. Technavio Küresel Sosyal Ticaret Pazarı’nın sunmuş olduğu 2017-2021 raporuna göre ise gelecek yıl s-ticaret pazarının %34 büyümesi ve 166 milyar dolarlık bir rakama ulaşması bekleniyor.

Sosyal Ticaretin Avantajları Nelerdir?

Her ne kadar s-ticaret, bir e-ticaret uzantısı gibi görülse de esasında sunduğu avantajlar ile başlı başına bir sistem. Sosyal ticaretin avantajlarını şu şekilde sıralayabiliriz:

  • S-ticaret, sosyal medya kaynaklarının algoritmaları dahilinde performans gösterir. Böylece ne kadar yüksek trafik olursa, o hesaplar o kadar öncelikli olur. Siz de pazarlama maliyetlerini sıfıra indirirsiniz.
  • Tamamen sosyal medya odaklı bir ticaret sistemi olduğu için kullanıcılarla direkt olarak iletişim sağlayabilir ve kendinizi geliştirmeniz adına etkili geri bildirimler alabilirsiniz.
  • Sosyal ticaret ile e-ticaret alanlarının entegrasyonu sayesinde müşteri kitlenizi ayrıntılı bir şekilde analiz edebilirsiniz. Özellikle e-ticaret sitesi sahipleri, müşterileriyle ilgili istatiksel verileri kolaylıkla elde edebilirken s-ticaret alanındaki faaliyetlerini de geliştirerek bu bilgi ağını genişletir. Bu sayede müşterilerinizle ilişkileriniz kolaylaşır. Üstelik hizmet ve ürünlerinizi de verilere göre çeşitlendirebilir ve kişiselleştirebilirsiniz.

Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

Tüketiciler üzerinde yapılan araştırmalara göre sosyal medya platformlarındaki reklamların, satın alma süreci üzerinde etkili olduğu gözlemlenmiştir. Kullanıcıların %37’si, ilgi çekici ve açıklayıcı olan bir görselin karar mekanizmalarını etkilediğini belirtmiştir. Ek olarak ürünü deneyimleyen müşterilerin verdikleri referans ise %32 oranında bir etkileşim sağlamıştır.

Genel olarak görsel odaklı bir kuruluşa sahip olan sosyal medya kanallarında, en fazla satış potansiyeline sahip olan sektörler giyim ve aksesuardır. İkinci sırada ise elektronik kategorisi yer alır.

S-ticaret yapmak için uygulanması gereken süreçler:

  1. Ürün katalogları oluşturmak
  2. Müşterilerin ürün hakkında merak ettiği noktaları sorabilecekleri bir destek veya sohbet kanalı açmak
  3. Detaylı ürün tanıtımı için videolar hazırlamak
  4. Ürünler hakkında detaylı bilgi içeren açıklamalar yazmak
  5. Sosyal medya üzerinden ödeme alabileceğiniz altyapıları kullanmak

Sosyal medya ağları alanında en geniş kitleye sahip olan Facebook, aylık 2,45 milyar aktif kullanıcıya sahiptir. Müşterilerinizle etkileşim halinde olabileceğiniz Facebook mağazaları için yapmanız gerekenler:

  • Ticaret Yöneticisi’nde hesap açın.
  • Bir koleksiyon oluşturun.
  • Mağazanızı yayınlayın.

Bir diğer önemli platform olan Instagram, s-ticaret alanında ilgi çekici bir vitrin görevi görmektedir. Bu sayede kullanıcılar “Keşfet” özelliği ile ürünlerinize ulaşabilmektedir.

Instagram üzerinde s-ticaret yapmanın ilk adımı bir işletme hesabı sahibi olmaktır. Standart bir profille kıyaslandığında işletme hesapları ekstradan çeşitli satış ve raporlama seçeneğine sahiptirler. Ek olarak oluşturacağınız hashtag’ler ile organik aramalarınızı güçlendirebilirsiniz. Müşterilerin beğenisine sunduğunuz ürünlere dair aşağıdaki bilgilere yer vermeniz gerekir.

  • Ürünün resmi
  • Ürün açıklaması
  • Ürünün fiyatı
  • Kullanıcıyı satın alma işlemi için web sitenize yönlendirecek bir bağlantı

Twitter üzerinden satış yapma işlemleri, diğer platformlar kadar öne çıkmasa da ürün ve hizmetlerinizin bağlantılarını tweet atarak paylaşabileceğiniz bir alandır. Bu tweet’ler sayesinde e-ticaret sitenizde yer alan ürün sayfalarına doğrudan yönlendirme yapabilir, ürün satışlarınızı artırabilirsiniz.

Sosyal Ticaret Örnekleri Nelerdir?

Sosyal ticaret alanında en çok karşımıza çıkan platformlar; Facebook, Instagram ve Pinterest olmaktadır.

Facebook: Milyonlarca insana ulaşma imkanı sağlayan sosyal medya devi, kendi Facebook Business modülünü geliştirmiştir. Hangi hizmeti veya ürünü satarsanız satın, işletmenizi rahatlıkla taşıyabileceğiniz bir alandır.

Instagram: Yapılan araştırmalar gösteriyor ki ülkemizde s-ticaret alanı en çok Instagram üzerinden talep görüyor. Özellikle butik mağazacılık hizmeti ve platformun yaratılış olarak sosyal ticarete uygun olması, bu alanda ön plana çıkmasına yardımcı oluyor.

Pinterest: Sadece görsellik üzerine kurulu olan bu sosyal medya ağı, Türkiye’de çok aktif olmasa da pano oluşturma özelliği ile kolay alışveriş imkanı tanımaktadır. Bu sayede ürün kataloglarını rahatlıkla yükleyerek satışa dönüştürmek üzere pinleyebilirsiniz. Hatta ürünlerin benzer örneklerine göz atabilir ve giyim kategorisinde geziniyorsanız kombin önerisi bile alabilirsiniz.

Twitter: S-ticaret alanında rakiplerine göre daha zayıf kalan Twitter, çeşitli reklam ve kampanyalar için fırsat tanımaktadır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Online Petshop Açmak ve Petshop Ürünleri Satmak
Online Petshop Açmak ve Petshop Ürünleri Satmak
Online petshop açmak / online pet shop açmak ve petshop ürünleri satmak, sanal pet shop nasıl açılır, pet shop açma maliyeti / pet shop açma fiyatı yani pet shop açmak ne kadara mal olur, petshop açmak için gerekli belgeler /...
8 Mayıs 2018
IdeaSoft
E-ticarette kendi markanızı nasıl yaratabilirsiniz?
E-ticarette kendi markanızı nasıl yaratabilirsiniz?
Marka yaratma süreci e-ticaret firmalarını bir hayli zorlayabiliyor. Özellikle yeni ya da belli bir süredir pazarda olan; ancak belli bir hedef kitleye kendini tanıtamamış firmalar için, markalaşma biraz zorlu bir süreç. E-ticarette...
28 Mart 2018
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada mikro sitelerin gücünden nasıl yararlanabilirsiniz?
Dijital pazarlamada mikro sitelerin gücünden nasıl yararlanabilirsiniz?
Dijital pazarlamada farklı kanallardan yararlanmak, genel olarak yaptığınız pazarlama çalışmalarını destekleyecektir. Dijital pazarlama çalışmalarınızda yararlanabileceğiniz kanallardan biri de mikro sitelerdir. Mikro siteler,...
10 Ağustos 2016
Sinan Oypan
E-ticarette geri dönüşüm optimizasyonunda yapılan hatalar
E-ticarette geri dönüşüm optimizasyonunda yapılan hatalar
E-ticaret sitenizde geri dönüşümleri artıracak çalışmalar yapmanız ve bu yönde stratejiler geliştirmeniz, uzun vadede başarılı olmanızı sağlarken, gelirlerinizi de artırmanıza yardımcı olur. Ancak kimi zaman e-ticaret...
24 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Görsel reklam tasarımı yaparken bilmeniz gerekenler
Görsel reklam tasarımı yaparken bilmeniz gerekenler
Görsel reklam tasarımı yaparken, tüketicilerin ilgisini ve dikkatini çekecek tasarımlarınızın olması geri dönüşümlerinizi artırır. Reklam tasarımı yaparken dikkat edilmesi gereken bazı kurallar vardır. Bu kuralların, tasarım...
26 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinin başarılı olamamalarına neden olan 7 durum
E-ticaret sitelerinin başarılı olamamalarına neden olan 7 durum
İnternet üzerinden satış yapmak için bir e-ticaret sitesi kurmanız tek başına yeterli değildir. Siz sitenizi açabilirsiniz; ancak tüketicileri buraya çekemedikten ve onları site üzerinde tutarak alışveriş yapmaya...
10 Şubat 2017
Sinan Oypan
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde hangi kanalların olması gerekir?
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde hangi kanalların olması gerekir?
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde, birçok farklı kanal yer alır ve tüketicilere bu farklı kanallar üzerinden hizmet sunulur. Birden fazla kanal üzerinde müşteri hizmetleri sunmak, hizmet kalitesini artırırken, farklı...
25 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticarette neden SEO araçları kullanmalısınız?
E-ticarette neden SEO araçları kullanmalısınız?
SEO araçları, e-ticaret sitenizin arama motorlarına optimizasyonunun nasıl olduğunu ölçümleme de SEO performansınızı artırmada önemli bir rol oynar. SEO araçları kullanmadan da performans artırma ve ölçümleme çalışmaları...
13 Haziran 2019
Sinan Oypan
IdeaSoft ile Shopify Karşılaştırması
IdeaSoft ile Shopify Karşılaştırması
Shopify Nedir? Shopify, dijital dünyanın en popüler markalarından biridir. Dünya genelinde hizmet veriyor oluşu, markaya bu popülariteyi getirmiştir. Üç arkadaşın snowboard ekipmanlarını internetten satmaya çalışması ile doğmuş...
7 Mayıs 2021
Markethinkers
İşletmeler İçin Twitter Kullanım Rehberi
İşletmeler İçin Twitter Kullanım Rehberi
Twitter ile güçlerini birleştiren e-ticaret işletmeleri, sosyal medyayı en faydalı şekilde kullananlar arasında gösterilebilir. Temelinde insanların iletişim kurmasını sağlama amacı yatan sosyal ağlar, günümüzde amacından...
17 Aralık 2021
Markethinkers
E-posta pazarlama ile ilgili en sık sorulan sorular ve yanıtları
E-posta pazarlama ile ilgili en sık sorulan sorular ve yanıtları
E-posta pazarlama ile ilgili en sık sorulan sorular; e-posta gönderimi için en uygun zaman nedir, hangi sıklıkta e-posta göndermek gerekiyor, e-postaların uzunlukları ne kadar olmalı; bu ve daha fazlasının cevabı bu...
23 Ekim 2016
Sinan Oypan
Ödeme sayfalarında geri dönüşümlerinizi artırmanızı sağlayacak ipuçları
Ödeme sayfalarında geri dönüşümlerinizi artırmanızı sağlayacak ipuçları
Ödeme sayfaları geri dönüşümlerinizi bir hayli etkilemektedir. Sepeti terk etme oranlarının yükselmesine neden olabileceği gibi, ödeme sayfalarınız aynı zamanda geri dönüşümlerinizi yükseltebileceğiniz bir alan da...
24 Nisan 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin