API Nedir? Ne İşe Yarar? Nasıl Kullanılır?

Yazar: Savaş Çetinkaya   -   Güncellenme Tarihi: 12.07.2024
API Nedir? Ne İşe Yarar? Nasıl Kullanılır?

Web sitesi ve mobil uygulama gibi dijital araçlar, karmaşık işlemleri kolaylıkla halletmeyi sağlar. Bu kolaylık, yazılımcılar tarafından yapılan geliştirmeler sayesinde kullanıcılara sunulur. Ancak bu süreçte kullanıcılar kadar geliştiriciler de kolaylığa ihtiyaç duyar çünkü bir dijital araç her zaman başka bir dijital araç ile ilişki içinde çalışır. Bu ilişkiyi mümkün kılan ise API’dir. Peki, API nedir, nasıl çalışır ve ne işe yarar?

API Nedir?

API Nedir? Nasıl Ortaya Çıkmıştır?

API, Türkçede “Uygulama Programlama Arayüzü” anlamına gelen “Application Programming Interface” teriminin baş harflerinden oluşur. Kısaca API, kendi verileri ve çalışma prensipleri ile geliştirilmiş uygulamaların birbirleri ile iletişime geçerek çalışmasını sağlayan yazılımdır.

API Nedir?

API (Application Programming Interface), uygulamaların birbirleriyle iletişime geçmesini sağlayan bir yazılımdır. 1970'li yıllarda geliştirilmiş ve 1990'larda aktif olarak kullanılmaya başlanmıştır.

Sistemin 1970'li yıllarda geliştirildiği düşünülmektedir. API terimi, 1974 yılında Christopher J. Date'in yayımladığı "The Relational and Network Approaches: Comparison of the Application Programming Interface" adlı makalede geçmektedir. 1990’lı yıllarda daha aktif kullanılmaya başlanan bu yazılımlar, günümüzdeki dijital araçların hemen hepsinde bulunmaktadır.

Bir uygulama, kendi bünyesinde bulunmayan bilgi ve fonksiyonları, API sayesinde başka bir uygulamadan alarak kullanıcıya sunar. Bu, geliştiricilerin yeni programlamalar yapmalarına gerek kalmadan kullanıcılar için pratik ve hızlı kullanım sağlar.

Örneğin, e-ticaret sitenizin bir mobil uygulaması varsa büyük ölçüde API'lerden faydalanıyorsunuz demektir. Müşterilerinizin mobil uygulamanızda görüntülediği ürün bilgileri, API aracılığıyla e-ticaret sitenizden alınarak gösterilir. Aynı şekilde kullanıcının verdiği siparişin size ulaşma sürecinde de API’lar devreye girer.

API Nedir? Nasıl Ortaya Çıkmıştır?

API Türleri Nelerdir?

API'ların nasıl kullanıldığını takip etmek ve yanlış kullanımını azaltmak için API anahtarı kullanılır. API anahtarı, kullanıcı verilerinden oluşan ve arayüzün çağrılması esnasında iletilen kod yapısıdır. Çalışma prensipleri ve erişim sınırlandırmaları doğrultusunda birden fazla arayüz türü mevcuttur:

  • Partner API'lar: İş ortaklığı süreçlerinde bir ortak tarafından diğeri için sunulur. Sadece ortaklığa dahil olanlar tarafından özel yetkiler dahilinde kullanılabilir.
  • Internal (Private) API'lar: Şirket gibi sadece belli bir grubun erişimindeki uygulamalar arasında iletişim kurmak için kullanılır. Bu API'lara yetkilendirilmiş grubun dışında kalan kullanıcılar erişemez.
  • Open (Public) API'lar: İlgili uygulamaya erişimi bulunan kullanıcıların tamamı tarafından kullanılabilen, herkese açık arayüzlerdir. Tamamen açık olabilir veya API anahtarı ya da kayıt işlemi gerektirebilir.
  • Composite API'lar: Çok sayıda arayüzü birbirine bağlamak amacıyla kullanılan API'lardır. Geliştirilmesi için de birtakım arayüzlere ihtiyaç duyulur.

API Türleri

Partner API, Internal (Private) API, Open (Public) API ve Composite API olmak üzere dört tür API vardır. Her biri farklı kullanım alanlarına ve erişim kısıtlamalarına sahiptir.

E-Ticaret Siteleri Neden API’ye İhtiyaç Duyar?

API'lar, e-ticaret siteleri için büyük önem taşır çünkü e-ticaret sitelerinde çok sayıda fonksiyon bulunur ve bu fonksiyonların her biri farklı bir hizmet altyapısına sahip olabilir. API'lar olmadan bu fonksiyonlara erişim oldukça zordur. E-ticaret siteleri ürün ekleme, sipariş ve ödeme alma, kargo hesaplama, e-fatura ve muhasebe gibi pek çok süreç için API'lara ihtiyaç duyar.

E-Ticaret Siteleri Neden API’ye İhtiyaç Duyar?

E-Ticarette API

E-ticaret siteleri, ürün ekleme, sipariş ve ödeme alma, kargo hesaplama gibi işlemler için API'lara ihtiyaç duyar. Bu sayede kullanıcılar hızlı ve sorunsuz bir alışveriş deneyimi yaşar.

Kullanıcıların sitenizden alabileceği hizmetleri hızlı ve sorunsuz bir şekilde verebilmek, ürünlere erişimi kolaylaştırmak ve sipariş sürecinin tüm kanallardan tamamlanabilmesi API'lar ile mümkündür.

IdeaSoft’un API Ne İşe Yarar? IdeaSoft API Kullanarak Neler Yapabilirsiniz?

E-ticaret siteniz için ihtiyaç duyduğunuz tüm çözümleri IdeaSoft olarak sunmaktayız. IdeaSoft API ile e-ticaret sitenizin efektifliğini artırabilir, gerekli tüm fonksiyonları sitenize tanımlayarak müşterilerinizin kullanımına sunabilirsiniz. IdeaSoft API kullanarak yapabileceğiniz işlemlerden bazıları şunlardır:

  • Ürünler: Marka, fiyat, görsel, kategori, özellik gibi detaylar özelinde ürün ve ürün listesi alma, oluşturma, güncelleme ve silme.
  • Siparişler: Teslimat adresi, üye ve fatura bilgileri, sipariş ve sipariş kalemi gibi detaylar doğrultusunda veritabanı optimizasyonu ve alışveriş operasyonu.
  • Ödemeler: Yirmi adet ödeme altyapısı sağlayıcısı, ödeme kanalları ve ödemelerle alakalı tüm verilere ve servislere ulaşma.
  • Hızlı Satın Al Bağlantıları: Kullanıcıyı tek bir tıklama ile ilgili ürünün sepete eklenmiş olduğu e-ticaret mağazasına yönlendirme.
  • Kargo Firmaları: Mağaza sahibi tarafından kargo firması oluşturma, tanımlı kargo firmalarının servislerinden yararlanma ve ücretsiz kargo imkanı sunma.

IdeaSoft API

IdeaSoft API ile ürün yönetimi, sipariş ve ödeme işlemleri, kargo firması tanımlama gibi birçok işlem yapılabilir. Bu API, e-ticaret sitenizin işlevselliğini artırır.

Tüm hizmetlere ve detaylı bilgilere IdeaSoft API Dokümanı aracılığıyla ulaşabilirsiniz.

API Nedir ve Nasıl Ortaya Çıkmıştır?

API, "Uygulama Programlama Arayüzü" anlamına gelen "Application Programming Interface" teriminin kısaltmasıdır. Farklı yazılımların birbiriyle iletişime geçerek çalışmasını sağlar. API'nin 1970'li yıllarda geliştirildiği ve ilk olarak 1974'te Christopher J. Date'in bir makalesinde tanıtıldığı düşünülmektedir. Günümüzde dijital araçların hemen hepsinde kullanılmaktadır.

API Türleri Nelerdir?

API'lar kullanım ve erişim sınırlandırmalarına göre çeşitli türlere ayrılır:

  • Partner: İş ortaklığı süreçlerinde kullanılan, sadece ortaklığa dahil olanlar tarafından kullanılabilir.
  • Internal (Private): Şirket içi uygulamaların iletişim kurması için kullanılır ve dış erişime kapalıdır.
  • Open (Public): Herkese açık olan ve kullanıcıların tamamı tarafından kullanılabilen arayüzlerdir.
  • Composite: Çok sayıda arayüzü birbirine bağlamak amacıyla kullanılan arayüzlerdir.

E-Ticaret Siteleri Neden API’ye İhtiyaç Duyar?

E-ticaret sitelerinde birçok fonksiyon bulunur ve bu fonksiyonlar farklı hizmet altyapılarına sahip olabilir. API'lar, bu fonksiyonlara erişimi kolaylaştırır ve kullanıcıların sitenizden hızlı ve sorunsuz bir şekilde hizmet almasını sağlar. Ürün ekleme, sipariş ve ödeme alma, kargo hesaplama gibi birçok süreç API'lar sayesinde gerçekleştirilir.

IdeaSoft API Ne İşe Yarar ve Neler Yapabilirsiniz?

IdeaSoft API, e-ticaret sitenizin efektifliğini artırmak için gerekli tüm fonksiyonları sağlar. IdeaSoft API kullanarak yapabileceğiniz bazı işlemler şunlardır:

  • Ürünler: Marka, fiyat, görsel, kategori, özellik gibi detaylar özelinde ürün ve ürün listesi alma, oluşturma, güncelleme ve silme.
  • Siparişler: Teslimat adresi, üye ve fatura bilgileri, sipariş ve sipariş kalemi gibi detaylar doğrultusunda veritabanı optimizasyonu ve alışveriş operasyonu.
  • Ödemeler: Yirmi adet ödeme altyapısı sağlayıcısı, ödeme kanalları ve ödemelerle alakalı tüm verilere ve servislere ulaşma.
  • Hızlı Satın Al Bağlantıları: Kullanıcıyı tek bir tıklama ile ilgili ürünün sepete eklenmiş olduğu e-ticaret mağazasına yönlendirme.
  • Kargo Firmaları: Mağaza sahibi tarafından kargo firması oluşturma, tanımlı kargo firmalarının servislerinden yararlanma ve ücretsiz kargo imkânı sunma.
ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Savaş

Popüler Videolar