API Nedir?

23 Mayıs 2021
Markethinkers
API Nedir?

Web sitesi ve mobil uygulama gibi dijital araçlar, karmaşık işlemlerin kolaylıkla halledilmesini sağlar. Söz konusu kolaylık, yazılımcılar tarafından yapılan geliştirmeler sayesinde kullanıcılara sunulur. Bu süreçte kullanıcılar kadar geliştiriciler de kolaylığa ihtiyaç duyar. Çünkü bir dijital araç, her zaman başka bir dijital araç ile ilişki içerisinde çalışır. Bu çalışmanın mümkün olması ise API ile mümkündür. Peki API nedir, nasıl çalışır, ne işe yarar?

API Nedir? Nasıl Ortaya Çıkmıştır?

API, Türkçede “Uygulama Programlama Arayüzü” anlamına gelen “Application Programming Interface” tanımının baş harflerinden ortaya çıkmış bir terimdir. Kısa bir tanımla API, kendine ait veriler ve çalışma prensipleri ile geliştirilmiş uygulamaların, birbirileri ile iletişime geçerek çalışmasını mümkün kılan yazılımdır.

Sistemin 1970’li yıllarda geliştirildiği düşünülmektedir. Öyle ki terimin tanıtımına, 1974 yılında Christopher J. Date tarafından yayımlanan "The Relational and Network Approaches: Comparison of the Application Programming Interface" adlı makalede rastlanmaktadır. 1990’lı yıllarda daha aktif bir şekilde kullanılmaya başlayan bu yazılımlar, günümüzdeki dijital araçların hemen hepsinde bulunmaktadır.

Bir uygulama, kendi bünyesinde bulunmayan bilgi ve fonksiyonları, bileşiklerine dahil edilen API sayesinde, söz konusu bilgi ve fonksiyonların kaynağı konumundaki uygulamadan alarak kullanıcıya sunar. Bu sayede geliştiricilerin yeni programlamalar yapmalarına gerek kalmaz. Kullanıcılar için de pratik ve hızlı bir kullanım söz konusu olur.

Örneğin e-ticaret sitenizin bir mobil uygulaması varsa büyük ölçüde bu arayüzlerden faydalanıyorsunuz demektir. Müşterilerinizin mobil uygulamanız içerisinde görüntülediği ürünlere ait bilgiler, bir arayüz aracılığı ile e-ticaret sitenizden alınarak görüntülenir. Aynı şekilde kullanıcının verdiği siparişin size ulaşma sürecinde de API’lar devreye girer.

Mobil uygulamadan ziyade e-ticaret sitenizin kendisi ile ilgili bir örnek ise üçüncü parti servisler ile üyelik kabul etme sürecidir. E-ticaret sitesine “Facebook ile üye ol” butonu koyduğunuzda bu buton, uygulama programlama arayüzü sayesinde çalışır. Sizin siteniz ile Facebook arasında köprü olan yazılım, siteler arası veri transferi sağlar.

API Türleri Nelerdir?

Uygulama programlama arayüzlerinin nasıl kullanıldığını takip etmek ve yanlış kullanımını azaltmak adına API anahtarı kullanılır. API anahtarı, kullanıcı verilerinden oluşan ve arayüzün çağrılması esnasında iletilen kod yapısıdır. Çalışma prensipleri ve erişim sınırlandırmaları doğrultusunda birden fazla arayüz mevcuttur.

Partner

Partner arayüzler, iş ortaklığı süreçlerinde bir ortak tarafından diğeri için sunulur. Sadece ortaklığa dahil olanlar tarafından, özel yetkiler dahilinde kullanılabilir. Stratejik amaçlar doğrultusunda kurulan iletişimler için işlevseldir.

Internal (Private)

Bu arayüz türü, şirket gibi sadece belli bir grubun erişimindeki uygulamaların arasında iletişim kurmak için kullanılır. Internal arayüzlere, yetkilendirilmiş grubun dışında kalan kullanıcılar tarafından erişilemez.

Open (Public)

Open, ilgili uygulamaya erişimi bulunan kullanıcıların tamamı tarafından kullanılabilen, herkese açık arayüz türüdür. Tamamen açık bir durumda olabilmekle birlikte kimi zaman API anahtarı ya da kayıt işlemi gerektirebilir. Kullanıcılar ile birlikte geliştiricilerin erişimine de açıktır ve genellikle harici kullanıcıları hedefler.

Composite

Composite, API’lar için kullanılan bir API türüdür. Çok sayıda arayüzü birbirine bağlamak amacıyla kullanılan arayüzleri ifade eder. Geliştirilmesi için de birtakım arayüzlere ihtiyaç duyulur.

E-Ticaret Siteleri Neden API’ye İhtiyaç Duyar?

API’lar, e-ticaret siteleri için ciddi önem arz ederler. Çünkü e-ticaret sitelerinde çok sayıda fonksiyon bulunur ve bu fonksiyonların her biri, farklı bir hizmet altyapısına sahip olabilir. Uygulama programlama arayüzleri olmadan söz konusu fonksiyonlara erişim oldukça zordur. E-ticaret siteleri ürün ekleme, sipariş ve ödeme alma, kargo hesaplama, e-fatura ve muhasebe gibi pek çok süreç için API’lara ihtiyaç duyar.

Kullanıcıların sitenizden alabileceği hizmetleri hızlı ve sorunsuz bir şekilde verebilmeniz, ürünlere erişimi kolaylaştırmanız ve sipariş sürecinin tüm kanallardan tamamlanabilmesi, bu arayüzlerle mümkündür.

IdeaSoft’un API Ne İşe Yarar? IdeaSoft API Kullanarak Neler Yapabilirsiniz?

E-ticaret siteniz için ihtiyaç duyduğunuz tüm çözümleri IdeaSoft olarak sunmaktayız. Bu doğrultuda geliştirmiş olduğumuz IdeaSoft API ile e-ticaret sitenizin efektifliğini artırabilir, gerekli tüm fonksiyonları sitenize tanımlayarak müşterilerinizin kullanımına sunabilirsiniz. IdeaSoft API kullanarak yapabileceğiniz çok sayıda işlem mevcuttur. Bunlardan bazıları şu şekilde sıralanabilir:

  • Ürünler: Marka, fiyat, görsel, kategori, özellik gibi detaylar özelinde ürün ve ürün listesi alma, oluşturma, güncelleme ve silme.
  • Siparişler: Teslimat adresi, üye ve fatura bilgileri, sipariş ve sipariş kalemi gibi detaylar doğrultusunda veritabanı optimizasyonu ve alışveriş operasyonu.
  • Ödemeler: Yirmi adet ödeme altyapısı sağlayıcısı, ödeme kanalları ve ödemelerle alakalı tüm verilere ve servislere ulaşma.
  • Hızlı Satın Al Bağlantıları: Kullanıcıyı tek bir tıklama ile ilgili ürünün sepete eklenmiş olduğu e-ticaret mağazasına yönlendirme.
  • Kargo Firmaları: Mağaza sahibi tarafından kargo firması oluşturma, tanımlı kargo firmalarının servislerinden yararlanma ve ücretsiz kargo imkânı sunma.

Tüm hizmetlere ve detaylı bilgilere IdeaSoft API Dokümanı aracılığıyla ulaşabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Facebook reklam vermek neden hala önemli?
Facebook reklam vermek neden hala önemli?
Facebook reklam vermek, günümüzde halen e-ticaret firmaları için önemli pazarlama yöntemlerinden biri olarak öne çıkmakta. Facebook dediğimizde sadece bu platformu değil aynı zamanda Instagram’ı da ele almak gerekiyor....
20 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarının bilmesi gereken 7 sosyal medya istatistiği
E-ticaret firmalarının bilmesi gereken 7 sosyal medya istatistiği
E-ticaret firmaları sosyal mecralardan sıkça yararlanıyorlar. Marka veya ürünü tanıtımı yapmanın yanı sıra tüketicilerle etkileşime geçmek için de bu mecralarda yer alıyorlar. Bu platformlarda yer alan firmaların, dönemsel...
27 Eylül 2016
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinde iade koşulları neden önemli?
E-ticaret şirketlerinde iade koşulları neden önemli?
İnternetten alışverişler, fiziki mağazalara göre daha farklı bir yapıdadır ve tüketiciler de bu nedenle internetten alışverişlerde iade politikalarına daha fazla önem vermektedirler. E-ticaret firmalarının iade politikalarına bu...
3 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Long Tail SEO nedir ve neden önemlidir?
Long Tail SEO nedir ve neden önemlidir?
Long Tail SEO nedir ve neden önemlidir? Hepsi ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. E-ticaret firmalarının SEO konusuna özellikle yatırım yapmaları gerekiyor. Organik arama sonuçlarında ön sıralara çıkabilmek ve bu sayede de...
23 Nisan 2017
Sinan Oypan
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil cihaz kullanımının artmasıyla beraber e-ticaret de bu kanala doğru şekillenmeye başladı. Mobil cihazlar üzerinde kullanılan uygulamaların yanı sıra mobil cihazlara uyumlu web sitelerinin kullanımı da arttı. Tabii ki bu...
22 Eylül 2016
Sinan Oypan
E-ticarette kriz yönetimi nasıl yapılmalı?
E-ticarette kriz yönetimi nasıl yapılmalı?
Kriz yönetimi, e-ticaret firmalarının kimi zaman ilgilenmeleri gereken konulardan biri olmak zorunda oluyor. İstenmeyen bir olaydan sonra ortaya çıkabilecek krizlerin yanı sıra markadan bağımsız olarak sektörün getirdiği ve dış...
10 Nisan 2020
Sinan Oypan
E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette stok takibi, sipariş yönetimi, siparişlerin kargolanması ve sonrasında da stokların yenilenmesi söz konusu olduğunda önemli konulardan biri. Stok takibi yaparken, bir yandan da stok yönetimi çalışmaları da yapacağınız...
18 Kasım 2019
Sinan Oypan
Mobil ticaret optimizasyonunda üzerinde durulması gereken 6 konu
Mobil ticaret optimizasyonunda üzerinde durulması gereken 6 konu
Mobil ticaret, hızlı bir şekilde büyümeye devam ediyor ve 2021 yılında toplam e-ticaret satışlarının yüzde 54’ünün mobil üzerinden gerçekleşmesi bekleniyor. Günümüzün dijital çağında akıllı telefonları sürekli...
27 Mart 2019
Sinan Oypan
Facebook Reklam Ölçüleri Kullanım Rehberi
Facebook Reklam Ölçüleri Kullanım Rehberi
Facebook reklam ölçüleri yani facebook reklam görsel boyutu, facebook / instagram video boyutu, instagram fotoğraf ölçüleri, facebook görsel boyutları özetle facebook reklam görsel boyutları bu yazımızda. Reklamlarda facebook ve...
14 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-ticaret Siteleri için 7 Gelişmiş Google Analytics Raporu
E-ticaret Siteleri için 7 Gelişmiş Google Analytics Raporu
İnternet sitelerinin trafik verilerinin takibini sağlayan uygulamalardan biri olan Google Analytics, en yaygın kullanılan web analytics ürünüdür. Google tarafından ücretsiz olarak kullanıma açılmasının yanında kullanım kolaylığı...
11 Haziran 2020
Cenk Kanıkman
Sitenizde bulunması gereken e ticaret ödeme sistemleri
Sitenizde bulunması gereken e ticaret ödeme sistemleri
e ticaret ödeme sistemlerine ister elektronik ödeme sistemleri ister online ödeme sistemleri ister sanal ödeme sistemleri ister sanal pos ödeme sistemleri isterseniz de internet ödeme sistemleri olarak adlandırın bu yazımızda e ticaret...
10 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticarette SMS pazarlamadan nasıl yararlanabilirsiniz?
E-ticarette SMS pazarlamadan nasıl yararlanabilirsiniz?
SMS kullanımları pazarlama alanında e-posta ve diğer dijital kanallardan daha eskiye dayanıyor. Bu sebeple de hem firmaların hem de kullanıcıların daha alışkın olduğu pazarlama araçlarından biri. Tüketicilere doğrudan telefon...
27 Şubat 2018
Sinan Oypan