API Nedir?

23 Mayıs 2021
Markethinkers
API Nedir?

Web sitesi ve mobil uygulama gibi dijital araçlar, karmaşık işlemlerin kolaylıkla halledilmesini sağlar. Söz konusu kolaylık, yazılımcılar tarafından yapılan geliştirmeler sayesinde kullanıcılara sunulur. Bu süreçte kullanıcılar kadar geliştiriciler de kolaylığa ihtiyaç duyar. Çünkü bir dijital araç, her zaman başka bir dijital araç ile ilişki içerisinde çalışır. Bu çalışmanın mümkün olması ise API ile mümkündür. Peki API nedir, nasıl çalışır, ne işe yarar?

API Nedir? Nasıl Ortaya Çıkmıştır?

API, Türkçede “Uygulama Programlama Arayüzü” anlamına gelen “Application Programming Interface” tanımının baş harflerinden ortaya çıkmış bir terimdir. Kısa bir tanımla API, kendine ait veriler ve çalışma prensipleri ile geliştirilmiş uygulamaların, birbirileri ile iletişime geçerek çalışmasını mümkün kılan yazılımdır.

Sistemin 1970’li yıllarda geliştirildiği düşünülmektedir. Öyle ki terimin tanıtımına, 1974 yılında Christopher J. Date tarafından yayımlanan "The Relational and Network Approaches: Comparison of the Application Programming Interface" adlı makalede rastlanmaktadır. 1990’lı yıllarda daha aktif bir şekilde kullanılmaya başlayan bu yazılımlar, günümüzdeki dijital araçların hemen hepsinde bulunmaktadır.

Bir uygulama, kendi bünyesinde bulunmayan bilgi ve fonksiyonları, bileşiklerine dahil edilen API sayesinde, söz konusu bilgi ve fonksiyonların kaynağı konumundaki uygulamadan alarak kullanıcıya sunar. Bu sayede geliştiricilerin yeni programlamalar yapmalarına gerek kalmaz. Kullanıcılar için de pratik ve hızlı bir kullanım söz konusu olur.

Örneğin e-ticaret sitenizin bir mobil uygulaması varsa büyük ölçüde bu arayüzlerden faydalanıyorsunuz demektir. Müşterilerinizin mobil uygulamanız içerisinde görüntülediği ürünlere ait bilgiler, bir arayüz aracılığı ile e-ticaret sitenizden alınarak görüntülenir. Aynı şekilde kullanıcının verdiği siparişin size ulaşma sürecinde de API’lar devreye girer.

Mobil uygulamadan ziyade e-ticaret sitenizin kendisi ile ilgili bir örnek ise üçüncü parti servisler ile üyelik kabul etme sürecidir. E-ticaret sitesine “Facebook ile üye ol” butonu koyduğunuzda bu buton, uygulama programlama arayüzü sayesinde çalışır. Sizin siteniz ile Facebook arasında köprü olan yazılım, siteler arası veri transferi sağlar.

API Türleri Nelerdir?

Uygulama programlama arayüzlerinin nasıl kullanıldığını takip etmek ve yanlış kullanımını azaltmak adına API anahtarı kullanılır. API anahtarı, kullanıcı verilerinden oluşan ve arayüzün çağrılması esnasında iletilen kod yapısıdır. Çalışma prensipleri ve erişim sınırlandırmaları doğrultusunda birden fazla arayüz mevcuttur.

Partner

Partner arayüzler, iş ortaklığı süreçlerinde bir ortak tarafından diğeri için sunulur. Sadece ortaklığa dahil olanlar tarafından, özel yetkiler dahilinde kullanılabilir. Stratejik amaçlar doğrultusunda kurulan iletişimler için işlevseldir.

Internal (Private)

Bu arayüz türü, şirket gibi sadece belli bir grubun erişimindeki uygulamaların arasında iletişim kurmak için kullanılır. Internal arayüzlere, yetkilendirilmiş grubun dışında kalan kullanıcılar tarafından erişilemez.

Open (Public)

Open, ilgili uygulamaya erişimi bulunan kullanıcıların tamamı tarafından kullanılabilen, herkese açık arayüz türüdür. Tamamen açık bir durumda olabilmekle birlikte kimi zaman API anahtarı ya da kayıt işlemi gerektirebilir. Kullanıcılar ile birlikte geliştiricilerin erişimine de açıktır ve genellikle harici kullanıcıları hedefler.

Composite

Composite, API’lar için kullanılan bir API türüdür. Çok sayıda arayüzü birbirine bağlamak amacıyla kullanılan arayüzleri ifade eder. Geliştirilmesi için de birtakım arayüzlere ihtiyaç duyulur.

E-Ticaret Siteleri Neden API’ye İhtiyaç Duyar?

API’lar, e-ticaret siteleri için ciddi önem arz ederler. Çünkü e-ticaret sitelerinde çok sayıda fonksiyon bulunur ve bu fonksiyonların her biri, farklı bir hizmet altyapısına sahip olabilir. Uygulama programlama arayüzleri olmadan söz konusu fonksiyonlara erişim oldukça zordur. E-ticaret siteleri ürün ekleme, sipariş ve ödeme alma, kargo hesaplama, e-fatura ve muhasebe gibi pek çok süreç için API’lara ihtiyaç duyar.

Kullanıcıların sitenizden alabileceği hizmetleri hızlı ve sorunsuz bir şekilde verebilmeniz, ürünlere erişimi kolaylaştırmanız ve sipariş sürecinin tüm kanallardan tamamlanabilmesi, bu arayüzlerle mümkündür.

IdeaSoft’un API Ne İşe Yarar? IdeaSoft API Kullanarak Neler Yapabilirsiniz?

E-ticaret siteniz için ihtiyaç duyduğunuz tüm çözümleri IdeaSoft olarak sunmaktayız. Bu doğrultuda geliştirmiş olduğumuz IdeaSoft API ile e-ticaret sitenizin efektifliğini artırabilir, gerekli tüm fonksiyonları sitenize tanımlayarak müşterilerinizin kullanımına sunabilirsiniz. IdeaSoft API kullanarak yapabileceğiniz çok sayıda işlem mevcuttur. Bunlardan bazıları şu şekilde sıralanabilir:

  • Ürünler: Marka, fiyat, görsel, kategori, özellik gibi detaylar özelinde ürün ve ürün listesi alma, oluşturma, güncelleme ve silme.
  • Siparişler: Teslimat adresi, üye ve fatura bilgileri, sipariş ve sipariş kalemi gibi detaylar doğrultusunda veritabanı optimizasyonu ve alışveriş operasyonu.
  • Ödemeler: Yirmi adet ödeme altyapısı sağlayıcısı, ödeme kanalları ve ödemelerle alakalı tüm verilere ve servislere ulaşma.
  • Hızlı Satın Al Bağlantıları: Kullanıcıyı tek bir tıklama ile ilgili ürünün sepete eklenmiş olduğu e-ticaret mağazasına yönlendirme.
  • Kargo Firmaları: Mağaza sahibi tarafından kargo firması oluşturma, tanımlı kargo firmalarının servislerinden yararlanma ve ücretsiz kargo imkânı sunma.

Tüm hizmetlere ve detaylı bilgilere IdeaSoft API Dokümanı aracılığıyla ulaşabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Twitter etkileşim artırma taktikleri
Twitter etkileşim artırma taktikleri
Twitter etkileşim artırma çalışmaları yapmanız, Twitter üzerinden sitenize daha fazla kişiyi çekmenize yardımcı olacağı gibi marka bilinirliğinizi de artırmanızda rol oynar. Etkileşimlerinizi artırabilmek için yeni takipçi...
21 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticarette sadık müşterileri kaçıran büyük hatalar
E-ticarette sadık müşterileri kaçıran büyük hatalar
E-ticarette sadık müşterilerinizi kaçıran büyük hatalar, şirketin uzun vadede karlılığını tehlikeye atarken, şirketin başarılı olmasının da önüne geçer. Yapılan bu büyük hatalar, günümüz e-ticaret ekosisteminde...
25 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Blogunuz için içerik planı yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Blogunuz için içerik planı yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
İçerik pazarlama çalışmaları yaparken bir plana sadık olmanız ve bu plan dahilinde çalışmalarınızı yapmanız, uzun vadede içerik çalışmalarınızın daha sağlıklı olmasına yardımcı olacaktır. Tabii ki içerik planı...
21 Aralık 2016
Sinan Oypan
Video düzenleme ve üretimi trendleri 2020'de ne olacak?
Video düzenleme ve üretimi trendleri 2020'de ne olacak?
Dijital pazarlamada video düzenleme ve üretimi önemli bir yere sahip ve video içeriklerin popülerliği 2020’de de devam edecek. Video içerik üretimine ağırlık vermek, e-ticaret firmalarının kitlelere ulaşmalarını...
11 Aralık 2019
Sinan Oypan
Dönüşüm oranı nedir ve bu oranı nasıl artırabilirsiniz?
Dönüşüm oranı nedir ve bu oranı nasıl artırabilirsiniz?
E-ticarette dönüşüm oranı, firmaların yaptıkları çalışmalarda ne kadar başarılı olduklarını gösteren metriklerden biridir. Tam olarak dönüşüm oranının tanımını vermemiz gerekirse: firma tarafından daha önceden...
27 Şubat 2017
Sinan Oypan
Sosyal ağlarda takipçi artırma için neler yapmalısınız?
Sosyal ağlarda takipçi artırma için neler yapmalısınız?
Sosyal ağlarda takipçi artırma çalışmaları yapmanız, markanızın daha fazla kişiye ulaşmasını sağladığı gibi ürünlerinize talep yaratmak için de önemlidir. Takipçi sayınızı artırmak için sosyal ağlarda yapabileceğiniz...
14 Ekim 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde aylık olarak yapmanız gereken SEO kontrolleri
E-ticaret sitenizde aylık olarak yapmanız gereken SEO kontrolleri
E-ticaret sitenizin SEO performansını düzenli olarak kontrol etmeniz, organik arama sonuçlarından el edeceğiniz web trafiği için oldukça önemlidir. Ne yazık ki SEO çalışmaları bir kez yapılan bir uygulama değildir ve devamlı...
31 Ekim 2016
Sinan Oypan
Bundle’lar ile kampanya ürünleri nasıl öne çıkartılır?
Bundle’lar ile kampanya ürünleri nasıl öne çıkartılır?
Kampanya ürünleri bir araya getirerek bir bundle haline dönüştürmek, ortalama sepet tutarını artırarak, daha yüksek satış hacimlerine ulaşmanıza yardımcı olur. Farklı şekillerde bu bundle’lar kullanılabilmektedir ve hedef...
10 Şubat 2020
Sinan Oypan
Instagram hesap açma ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram hesap açma ilgili bilmeniz gerekenler
Sosyal medya pazarlama çalışmalarınız için Instagram hesap açma ve yönetme ile ilgili de bilgi sahip olmanız gerekiyor. Günümüzdeki en popüler sosyal ağ olması nedeniye Instagram hesap açma sürecinde doğru adımları atmanız ve...
29 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Yöresel ve Organik Ürünlerinizi İnternette Nasıl Satabilirsiniz?
Yöresel ve Organik Ürünlerinizi İnternette Nasıl Satabilirsiniz?
Yöresel ve organik ürünlerinizi internette satmak özetle organik ürün satışı yapmak istiyorum ya da bir diğer deyişle organik gıda satışı yapmak istiyorum diyorsanız; organik ürünler online satış sitesi nasıl kurulur,...
2 Ağustos 2017
IdeaSoft
E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
Fiziki mağazalar, e-ticaret firmalarından birçok konuda ders alabilecekleri gibi, e-ticaret siteleri de fiziki mağaza yönetimi konusundan birçok şey öğrenebilir. Fiziki mağaza yönetimi, e-ticarete kıyasla çok uzun süredir yapılmakta...
28 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Instagram’dan canlı yayın nasıl yapılır?
Instagram’dan canlı yayın nasıl yapılır?
Son dönemlerde canlı yayınların popülerliği bir hayli artmaya başladı. Özellikle Facebook ve sonrasında Instagram üzerinden canlı yayın yapmanın mümkün olması, hem kullanıcıları hem de markaları canlı yayınlara...
20 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin