API Nedir?

23 Mayıs 2021
Markethinkers
API Nedir?

Web sitesi ve mobil uygulama gibi dijital araçlar, karmaşık işlemlerin kolaylıkla halledilmesini sağlar. Söz konusu kolaylık, yazılımcılar tarafından yapılan geliştirmeler sayesinde kullanıcılara sunulur. Bu süreçte kullanıcılar kadar geliştiriciler de kolaylığa ihtiyaç duyar. Çünkü bir dijital araç, her zaman başka bir dijital araç ile ilişki içerisinde çalışır. Bu çalışmanın mümkün olması ise API ile mümkündür. Peki API nedir, nasıl çalışır, ne işe yarar?

API Nedir? Nasıl Ortaya Çıkmıştır?

API, Türkçede “Uygulama Programlama Arayüzü” anlamına gelen “Application Programming Interface” tanımının baş harflerinden ortaya çıkmış bir terimdir. Kısa bir tanımla API, kendine ait veriler ve çalışma prensipleri ile geliştirilmiş uygulamaların, birbirileri ile iletişime geçerek çalışmasını mümkün kılan yazılımdır.

Sistemin 1970’li yıllarda geliştirildiği düşünülmektedir. Öyle ki terimin tanıtımına, 1974 yılında Christopher J. Date tarafından yayımlanan "The Relational and Network Approaches: Comparison of the Application Programming Interface" adlı makalede rastlanmaktadır. 1990’lı yıllarda daha aktif bir şekilde kullanılmaya başlayan bu yazılımlar, günümüzdeki dijital araçların hemen hepsinde bulunmaktadır.

Bir uygulama, kendi bünyesinde bulunmayan bilgi ve fonksiyonları, bileşiklerine dahil edilen API sayesinde, söz konusu bilgi ve fonksiyonların kaynağı konumundaki uygulamadan alarak kullanıcıya sunar. Bu sayede geliştiricilerin yeni programlamalar yapmalarına gerek kalmaz. Kullanıcılar için de pratik ve hızlı bir kullanım söz konusu olur.

Örneğin e-ticaret sitenizin bir mobil uygulaması varsa büyük ölçüde bu arayüzlerden faydalanıyorsunuz demektir. Müşterilerinizin mobil uygulamanız içerisinde görüntülediği ürünlere ait bilgiler, bir arayüz aracılığı ile e-ticaret sitenizden alınarak görüntülenir. Aynı şekilde kullanıcının verdiği siparişin size ulaşma sürecinde de API’lar devreye girer.

Mobil uygulamadan ziyade e-ticaret sitenizin kendisi ile ilgili bir örnek ise üçüncü parti servisler ile üyelik kabul etme sürecidir. E-ticaret sitesine “Facebook ile üye ol” butonu koyduğunuzda bu buton, uygulama programlama arayüzü sayesinde çalışır. Sizin siteniz ile Facebook arasında köprü olan yazılım, siteler arası veri transferi sağlar.

API Türleri Nelerdir?

Uygulama programlama arayüzlerinin nasıl kullanıldığını takip etmek ve yanlış kullanımını azaltmak adına API anahtarı kullanılır. API anahtarı, kullanıcı verilerinden oluşan ve arayüzün çağrılması esnasında iletilen kod yapısıdır. Çalışma prensipleri ve erişim sınırlandırmaları doğrultusunda birden fazla arayüz mevcuttur.

Partner

Partner arayüzler, iş ortaklığı süreçlerinde bir ortak tarafından diğeri için sunulur. Sadece ortaklığa dahil olanlar tarafından, özel yetkiler dahilinde kullanılabilir. Stratejik amaçlar doğrultusunda kurulan iletişimler için işlevseldir.

Internal (Private)

Bu arayüz türü, şirket gibi sadece belli bir grubun erişimindeki uygulamaların arasında iletişim kurmak için kullanılır. Internal arayüzlere, yetkilendirilmiş grubun dışında kalan kullanıcılar tarafından erişilemez.

Open (Public)

Open, ilgili uygulamaya erişimi bulunan kullanıcıların tamamı tarafından kullanılabilen, herkese açık arayüz türüdür. Tamamen açık bir durumda olabilmekle birlikte kimi zaman API anahtarı ya da kayıt işlemi gerektirebilir. Kullanıcılar ile birlikte geliştiricilerin erişimine de açıktır ve genellikle harici kullanıcıları hedefler.

Composite

Composite, API’lar için kullanılan bir API türüdür. Çok sayıda arayüzü birbirine bağlamak amacıyla kullanılan arayüzleri ifade eder. Geliştirilmesi için de birtakım arayüzlere ihtiyaç duyulur.

E-Ticaret Siteleri Neden API’ye İhtiyaç Duyar?

API’lar, e-ticaret siteleri için ciddi önem arz ederler. Çünkü e-ticaret sitelerinde çok sayıda fonksiyon bulunur ve bu fonksiyonların her biri, farklı bir hizmet altyapısına sahip olabilir. Uygulama programlama arayüzleri olmadan söz konusu fonksiyonlara erişim oldukça zordur. E-ticaret siteleri ürün ekleme, sipariş ve ödeme alma, kargo hesaplama, e-fatura ve muhasebe gibi pek çok süreç için API’lara ihtiyaç duyar.

Kullanıcıların sitenizden alabileceği hizmetleri hızlı ve sorunsuz bir şekilde verebilmeniz, ürünlere erişimi kolaylaştırmanız ve sipariş sürecinin tüm kanallardan tamamlanabilmesi, bu arayüzlerle mümkündür.

IdeaSoft’un API Ne İşe Yarar? IdeaSoft API Kullanarak Neler Yapabilirsiniz?

E-ticaret siteniz için ihtiyaç duyduğunuz tüm çözümleri IdeaSoft olarak sunmaktayız. Bu doğrultuda geliştirmiş olduğumuz IdeaSoft API ile e-ticaret sitenizin efektifliğini artırabilir, gerekli tüm fonksiyonları sitenize tanımlayarak müşterilerinizin kullanımına sunabilirsiniz. IdeaSoft API kullanarak yapabileceğiniz çok sayıda işlem mevcuttur. Bunlardan bazıları şu şekilde sıralanabilir:

  • Ürünler: Marka, fiyat, görsel, kategori, özellik gibi detaylar özelinde ürün ve ürün listesi alma, oluşturma, güncelleme ve silme.
  • Siparişler: Teslimat adresi, üye ve fatura bilgileri, sipariş ve sipariş kalemi gibi detaylar doğrultusunda veritabanı optimizasyonu ve alışveriş operasyonu.
  • Ödemeler: Yirmi adet ödeme altyapısı sağlayıcısı, ödeme kanalları ve ödemelerle alakalı tüm verilere ve servislere ulaşma.
  • Hızlı Satın Al Bağlantıları: Kullanıcıyı tek bir tıklama ile ilgili ürünün sepete eklenmiş olduğu e-ticaret mağazasına yönlendirme.
  • Kargo Firmaları: Mağaza sahibi tarafından kargo firması oluşturma, tanımlı kargo firmalarının servislerinden yararlanma ve ücretsiz kargo imkânı sunma.

Tüm hizmetlere ve detaylı bilgilere IdeaSoft API Dokümanı aracılığıyla ulaşabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Black Friday indirim dönemi için yapmanız gereken kontrol listesi
Black Friday indirim dönemi için yapmanız gereken kontrol listesi
Black Friday indirim dönemi, son birkaç yıldır Türkiye’de de ilgi ve talep görmeye başladığı için e-ticaret siteleri bu döneme şimdiden hazırlanmaya başlamalılar. Bu sene 29 Kasım Cuma gününe denk gelecek olan Black Friday...
30 Eylül 2019
Sinan Oypan
Kargo gönderme sürecinde müşteri deneyimini nasıl geliştirebilirsiniz?
Kargo gönderme sürecinde müşteri deneyimini nasıl geliştirebilirsiniz?
Kargo gönderme süreci, e-ticarette müşteri deneyimin artırmak için önemli bir konudur ve kargo ile ilgili konuların iyi yönetilmesi gerekir. İnternetten alışverişlerde tüketicilerin en çok önem verdikleri konulardan biri olması...
12 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtıktan sonra atılması gereken birçok adım bulunuyor; ancak bu adımlardan bazılarının öncelikleri daha yüksek. Başlangıç sürecinde doğru adımları atabilmek, işinizi büyütmek, markanızı yaratmak ve...
16 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Retargeting reklamlarınızda yatırım getirisini artıracak ipuçları - 1. Bölüm
Retargeting reklamlarınızda yatırım getirisini artıracak ipuçları - 1. Bölüm
Retargeting reklamlar e-ticaret firmalarının sıklıkla kullandığı reklam araçları arasında yer alıyor. Retargeting reklamlar, herhangi bir sebeple siteden ayrılan ziyaretçilere tekrar ulaşmak ve onları tekrar siteye çekmek...
10 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Hazır e-ticaret paketlerini tercih etmeniz için 10 neden
Hazır e-ticaret paketlerini tercih etmeniz için 10 neden
Hazır e-ticaret paketleri daha önce e-ticaret sitesi kurmamış ya da teknik konularla ilgilenmeden sadece işine odaklanarak müşterilerine iyi bir online alışveriş deneyimi sunmak isteyen firmalar tarafından sıklıkla tercih ediliyor. Bu...
27 Ekim 2018
Sinan Oypan
Ürün tanıtımı için etkili bir video hazırlama ipuçları
Ürün tanıtımı için etkili bir video hazırlama ipuçları
Ürün tanıtımları yapmak için video hazırlamak, yaptığınız bu içerikler sayesinde daha fazla geri dönüşüm almanıza yardımcı olacaktır. Video içerikler, günümüzde hem etkileşim hem de ürün tanıtımlarında da geri...
5 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-posta Pazarlaması Nedir? Nasıl Yapılır?
E-posta Pazarlaması Nedir? Nasıl Yapılır?
E-Posta Pazarlama Nedir? Geleneksel posta servisi yerine elektronik ortamda gönderilen doğrudan postalara e-posta ya da elektronik posta adı verilmektedir. Peki e-posta pazarlaması nedir? E-posta pazarlama ya da email marketing; mevcut...
11 Ocak 2021
Markethinkers
Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?
Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?
Tüketici davranışları, e-ticaret şirketlerinin özellikle üzerinde durmaları, analiz ederek öğrenmeleri gereken konulardan biri. Tüketicilerin, satın alma ve bir ürüne ilgi duyma sürecini en iyi şekilde anlamak, pazarlama ve satış...
3 Ocak 2020
Sinan Oypan
IdeaSoft - 2017 KOBİ E-ticaret Raporu yayınlandı
IdeaSoft - 2017 KOBİ E-ticaret Raporu yayınlandı
Küçük ve orta ölçekli işletmelere e-ticaret süreçlerinde ışık tutması amacıyla hazırladığımız 2017 Kobi E-ticaret Raporu yayında! Kobilerin e-ticaretteki rolüne ilişkin önemli detaylar içeren raporumuzda; aktif...
28 Mayıs 2018
Savaş Çetinkaya
n11 Mağaza Açma Rehberi 2021
n11 Mağaza Açma Rehberi 2021
n11 mağaza açma diğer bir deyişle n11 dükkan açma ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. Bir şirketiniz bulunuyorsa n11 üzerinde kendi mağazanızı açarak, ürünlerinizi burada listeleyebilir ve satışa...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
SEO analiz nasıl yapılır?
SEO analiz nasıl yapılır?
E-ticaret siteniz için SEO analiz çalışmaları yapmanız, arama motoru uyumluluğu söz konusu olduğunda sitenizin ne durumda olduğunu görmenizi sağlar. SEO analiz çalışmaları, mevcut durumunuzu gösterdiği gibi, yanlış ya da sonuç...
11 Ekim 2019
Sinan Oypan
Alibaba'dan ürün tedarik etmek | Dikkat etmeniz gerekenler!
Alibaba'dan ürün tedarik etmek | Dikkat etmeniz gerekenler!
Alibaba’dan ürün tedarik etmek / alibabadan ürün almak ya da dropshipping çalışmaları yapmak, farklı ürünleri temin etmenize yardımcı olacaktır. Özellikle çok satılan ve talep gören ürünlerde doğru tedarikçileri seçmek ve bu...
31 Ocak 2019
Sinan Oypan