Google Alışveriş ve Ürün Reklamları Rehberi ( Merchant Center )

Yazar: Ferad Osman Sali
Güncellenme Tarihi: 01.04.2024
Google Alışveriş ve Ürün Reklamları Rehberi ( Merchant Center )

Google alışveriş reklamları, 2012 yılında ‘’Ürün listeme reklamları’’ olarak ortaya çıkmıştır. 2016 yılına gelindiğinde ise ismi ‘’Alışveriş reklamları’’ olarak revize edilmiştir. İlk olarak ABD’de kullanılmaya başlayan bu reklam türü 2014 yılında Türkiye’de kullanıma açılmıştır. 2020 yılında alınan Rekabet Kurumu kararına göre bu reklam çeşidi Türkiye’den kaldırılmıştır. Müzakerelerin devam etmesi sonucunda ise 2023 yılında tekrar kullanıma sunulmuştur.

Google alışveriş reklamları; Google SERP sıralamalarında, görüntü reklam ağında ve Youtube’da potansiyel müşterilere ulaşmak için kullanılan etkili bir reklam çeşididir. Bu reklam çeşidi ile insanlara güncel ve dinamik reklam deneyimi yaşatabilirsiniz.

Google alışveriş reklamları şu şekilde çalışmaktadır:

  1. İlk olarak bir ürün feed dosyası oluşturun.
  2. Bu dosyayı yükleyebilmek için Google Merchant Center hesabı açın ve platforma giriş yapın.
  3. Daha sonra bir Google Ads hesabı oluşturun.
  4. Bir kampanya oluşturun ve reklamı yayınlayın.
merchant center pazarlama

Ürün Feed Nedir?

Ürün feed, arama motorlarına ürün detaylarınızı bildirmek için gönderilen liste tarzında bir dosya formatıdır. Tercihe göre ürün feed dosyası XML, JSON, CSV gibi formatlar ile yapılabilmektedir. Dijital pazarlama kanallarına gönderilen ürün feed dosyasında ürün isimleri, fiyatları, detaylı açıklamaları, ürünün görselleri, ürüne ait stok bilgisi, kategorisi gibi detaylar yer almaktadır. Arama motorlarına ve dijital pazarlama kanallarına göndereceğiniz ürün feedleri sayesinde E-ticaret envanter bilgilerinizi anlık olarak güncelleyebilirsiniz.

Arama motorları, dijital pazarlama kanalları, pazar yerleri ve ürün karşılaştırma sitelerine tek dosya ile ürünleriniz kolayca gönderilebilmektedir. Potansiyel müşterileriniz farklı platformlarda ürünlerinizi kolayca güncel bir şekilde bulabilmektedir. Buna bağlı olarak ürün feedlerinin etkili kullanımında kazancınız da yükselebilir. Ekstra olarak şu faydaları da görebilirsiniz;

  • Her platforma tek tek ürün bilgilerinin girilmesi sonucunda ciddi bir zaman kaybı yaşayabilirsiniz. Hazırlayacağınız tek dosya ile dakikalar içerisinde tüm ürünlerinizin bilgisini birçok platform ile paylaşabilirsiniz. Zaman tasarrufu yapabilirsiniz.
  • Ürün bilgilerini toplu bir şekilde kontrollü bir şekilde girmek hata riskini oldukça azaltır. Ürünler ile tek tek uğraşmak hata riskini arttırabilir.
  • Tüm platformlarda güncel bilgiler ile tutarlı bir alışveriş deneyimi sağlar. Potansiyel müşteriler, her platformda farklı fiyatlar görmez.
  • Arama motorları ve pazar yerlerine entegre bir şekilde ürün bilgilerinizi gönderdiğinizde daha fazla görüneceksiniz. Böylelikle satışlarınızda ve marka bilinirliliğinizde ciddi bir artış yaşanacaktır.
  • Güncelleme maliyetini düşürebilirsiniz. Tek dosya üzerinden yapılan düzenleme sayesinde kısa sürede hazırlayabilirsiniz.
ürün reklamları

Ürün Feed’i Nerede Kullanılır?

Ürün feed, ürünlerinizin bilgisini vermek için; arama motorları, e-ticaret siteleri, karşılaştırma yapan alışveriş siteleri, Facebook, Google Merchant Center ve fiyat karşılaştırma sitelerinde kullanılmaktadır. Detaylı olarak platform analizi yapacak olursak;

  • Arama motorları: Google, Bing, Yandex vs.
  • E-Ticaret siteleri: Trendyol, Hepsiburada, N11, Amazon
  • Pazar Yerleri: eBay, Etsy
  • Karşılaştırma yaptıran siteler: Akakçe, Enuygun, Cimri vs.

Göndermiş olduğunuz dosya sayesinde yukarıda belirtilen tüm platformlarda

Merchant Center Hesabını Google ADS’e Bağlama

Merchant Center’a eklediğiniz ürün bilgilerinin Google Ads’de yayınlanması için iki platformu birbirine bağlamanız gerekmektedir. Bunun için şu adımları takip ediniz:

Adım 1: Merchant Center’a giriş yapın ve sağ üst tarafta bulunan işletme adınızın üstüne tıklayın. Açılan küçük panelde ‘’İşletme Yöneticisi’nde yönet’’ seçeneğine tıklayınız.

Adım 2: Daha sonra ‘’Google Ads’i ekle’’ seçeneğine tıklayın.

Adım 3: Son olarak ilgili ADS hesabınızı seçin ve iki platformu birbirine bağlayın.

Ürün Feed Oluşturma Adımları

Ürün feed akışını başlatmadan önce ilk olarak reklamda çıkmasını talep ettiğiniz ürünlerin bulunduğu dosyası hazırlamanız gerekmektedir. Dosyanızı uygun formatta hazırladıktan sonra yayınlama adımlarına geçebilirsiniz:

  1. Ürün feed oluşturmak için ilk olarak Google ADS hesabınıza giriş yapın.
  2. Google ADS hesabınıza girdikten sonra ‘’Araçlar’’ sekmesine tıklayın.
  3. ‘’İş Verileri’’ yazısına tıklayın.
  4. Üst tarafta bulunan ‘’Veri Feed’leri’’ alanına giriş yapın.
  5. Artı düğmesine tıklayın ve ardından ‘’Dinamik reklam feed’’ seçin. Daha sonra işletmenizin türünü seçerek ilerleyin.
  6. Bu alanda ise ürün feed dosyası yükleme alanı ile karşılaşacaksınız. ‘’Dosya seç’’ sekmesine tıklayın.
  7. Son olarak ‘’Uygula’’ seçeneğine tıklayın işlemi tamamlayın.

Google Merchant Center Hesabı Kurulumu

Google Merchant Center kurulumu için ilk olarak buraya tıklayın ve kayıt sayfasına doğrudan giriş yapın.

Açılan sayfada sorular yer alacaktır. Sorulara doğru bir şekilde cevap vererek bir sonraki adıma geçin.

Bilgileri girdikten sonra Google Merchant Center’in ne işe yaradığı hakkında kısa bir bilgilendirme çıkacaktır. Bu bilgilendirmenin en altında yer alan ‘’ihtiyacınız olanlar’’ başlığı altındaki bilgileri okuyun ve ‘’Merchant Center’a geç’’ seçeneğine tıklayın.

Bu aşamada ise işletmenize ait bilgiler istenecektir. Bilgileri doğru bir şekilde girip şartları kabul edin ve bir sonraki aşamaya geçiş yapın.

Aşamaları doğru bir şekilde tamamladıysanız Merchant Center kurulumu başarıyla tamamlanmıştır.

Kayıt işlemi tamamlandıktan sonra karşınıza yukarıdaki bilgi paneli çıkacaktır. Burada işletmenize ait bilgileri doldurun ve daha sonra ürün performansınızı takip edin.

Ürün Feed Formatı ve Gereksinimleri

Ürün feed formatı; XML, TSV, CSV veya JSON şeklinde olmalıdır. Doğru format ve doğru bilgilerle dosyanızı ilgili platformlara yükleyebilirsiniz. Bu dosyalar üzerinde oluşturacağınız bilgiler ile reklamlarınızın dinamik olmasını sağlayabilirsiniz.

Ürün Feed Dosyasında Olması Gereken Bilgiler

Ürünlerinizin daha fazla kişiye ulaşması ve etkili bir pazarlama için şu bilgiler mutlaka dosyanızda olmalıdır:

  • Ürünün adı
  • Ürünün kimliği
  • Ürünün satış fiyatı
  • Ürünün dahil olduğu kategori
  • Ürün resmi URL’si
  • Ürünün stok durumu
  • Ürüne ait GTIN numarası
  • Vergi bilgileri
  • Nakliyeye ait bilgiler
  • Ürünün mevcut durumu

Ürün Feed Optimizasyon Teknikleri

Ürün feed optimizasyonu ile bir dosya üzerinden düzenleme yaparak bütün dijital pazarlama kanallarında ürününüzdeki değişiklikleri güncelleyebilirsiniz. Böylelikle tutarlı bir pazarlama stratejisi yapabilirsiniz. Belirtilen optimizasyonları yaptığınızda şu faydaları görürsünüz:

  • Reklamlarınız daha fazla gösterim alır.
  • Reklamlar, potansiyel müşteriler ile buluşur.
  • Dönüşüm maliyetiniz düşer.
  • Tıklama oranınız artar.
  • Daha fazla satış yaparsınız.

1.Başlıklar ve Açıklamaların Optimize Edilmesi

Reklamlarınızın ön planda görünmesi için ürün başlıklarını, açıklamalarını, fiyatı, resim URL’sini, kategorisini ve stok durumunu doğru bir şekilde optimize etmeniz gerekmektedir. Ürün bilgilerini doğru bir şekilde gönderdiğinizde kullanıcı niyeti ile eşleşir ve buna bağlı olarak geri dönüşüm artar.

2.Görsel Kalitesi ve GTIN Kullanımı

Reklamlarınızda kullanacağınız ürün görselleri yüksek kalitede ve net bir görüntüde olmalıdır. Resim boyutunuz, fazla büyük olmayacak şekilde feed boyutlarını destekler nitelikte olmalıdır. Görseller, birden fazla cihaz türünde gösterileceği için uygun boyutlarda olmalıdır. Ürün görsellerinizin boyutlarını kısaltarak, görselleri daha kısa sürede karşı tarafa yükleyebilirsiniz.

3.Anahtar Kelime Kullanımı

Potansiyel müşterilerinizin ürünleriniz ile karşılaşabilmesi için ilgili anahtar kelimeleri ürün açıklaması ve başlığında kullanmanız gerekir. Anahtar kelime yoğunluğunuza dikkat etmelisiniz. Anahtar kelimeleri çok fazla kullanmadan özgün bir şekilde ürün açıklamalarınızı yazmalısınız. Bu optimizasyon sayesinde reklamlarınız ilgili kişilere daha fazla gösterilecektir.

4.Feed Kurallarını Stratejinize Göre Ayarlayın

Feed kuralları, dosyanız üzerinde genel bir düzenleme sağlamanıza olanak sağlar. Örnek olarak, bütün reklam başlıklarının kelime baş harfleri büyük olsun kuralını eklediğinizde tüm başlıklarınız kuralınıza uygun bir şekilde görünecektir.

5.Sürekli Olarak Güncelleme Yapın

Ürün performans analizleri sonucunda sürekli olarak analiz yapın. Yaptığınız doğru güncellemeler sonrasında aynı bütçe ile daha fazla kişiye erişebilirsiniz. Böylelikle potansiyel müşterilere bir adım daha yaklaşmış olacaksınız.

Sık Karşılaşılan Sorunlar ve Çözümleri

Google ürün feed’inizde bir hata meydana geldiğinde uyarı maili gelecektir. Gelen uyarı mailini dikkate alarak mevcut hatayı düzeltip reklamlarınızın devam etmesini sağlayabilirsiniz. Ürün feed ekleme sürecinde en fazla karşılaşılan problem Google Merchant ve Google Ads platformlarının birbirine bağlanmamasıdır. Senkronize bir çalışma için bu iki platform birbirine bağlanmalıdır. Dosya formatının doğru olduğundan emin olunmalıdır. Detaylar için feed hatalarına geçebiliriz:

Yaygın Feed Hataları ve Düzeltme Yöntemleri

Yaygın feed hataları, alışveriş reklam kampanyanızın onaylanmaması ve düzgün işlememsi ile sonuçlanmaktadır. En fazla karşılaşılan ve reklam işleyişine etki eden hatalar şu şekildedir:

  • Feed format hatası
  • Geçersiz özellik:gtin
  • Özellik İnceleniyor Sorunu
  • Yinelenen Ürün Sorunu
  • Görsellerin Boyut ve Kalitesizlik Sorunu

Feed Format Hatası

Feed dosyasının uygun formatta yapılmaması ve yüklenmeye çalışması durumunda feed format hatasını alabilirsiniz. Bu hata ile karşılaşmamak için ürün feed formatınızın XML, JSON, CSV olduğundan emin olmanız gerekmektedir. 

Geçersiz Özellik: gtin

GTIN özelliğini kullanırken ayarlanan özelliğin sayı yerine karakter ya da farklı tanımlayıcıların yapılması sonucunda bu hata meydana çıkar. GTIN biçimlendirmesini ve değerlerinizi kontrol etmeniz gerekir.

Özellik İnceleniyor Sorunu

Bu sorun başlık, görsel, ürün açıklaması, format vb. tarzda ortaya çıkabilir. Sorunu çözmek için hatanın yanında parantez içinde belirtilen yazıya odaklanmanız gerekir. Örneğin, özellik inceleniyor (Başlık) sorunu, başlığınızda bir sorun olduğu anlamına gelmektedir. Başlığınızın belirtilen kurallar çerçevesinde hazırlandığını ve Google politikalarına aykırı kelimeleri içermediğinden emin olmanız gerekir.

Yinelenen Ürün Sorunu

Bir ürünü birden fazla eklemeniz sonucunda ortaya çıkan hatadır. Bu hatayı düzeltmek için dosyanızı gözden geçirmeniz gerekmektedir. Ürün feed dosyanızda aynı ürünün birden fazla olduğunu kontrol edin ve ürünü teke düşürün.

Görsellerin Boyut ve Kalitesizlik Problemi

Görsellerinizin boyutlarının uymaması ve net olmaması sonucunda ortaya çıkan problemdir. Bu problemi ortadan kaldırmak için ürün görsellerinizin kaliteli olduğundan emin olmanız gerekir.

Google Merchant Center Politikaları ve Uyumluluk

Google alışveriş reklam kampanyanızın onaylanması ve reklamlarınızın yayınlanması için Google Merchant Center kurallarına uymanız gerekir. Bu kurallara uymadığınız taktirde reklamlarınız onaylanmaz ve hesabınız askıya alınabilir. Bu kurallar genel olarak şu şekildedir:

  • Sahte, tehlikeli, cinsel içerikli ve yasadışı ürünlerin reklamı yapılamaz.
  • Yasaklanmış uygulamaların reklamı yapılamaz. Dolandırıcılık, yasadışı işlemler, spam uygulamalar ve yanıltıcı reklamlar yasaktır.
  • Alkol, kumar ürünleri ve sağlık ürünleri reklamı yasaktır.
  • Müşteri bilgilerinin güvenli bir şekilde toplanması.
  • İade ve değişim politikası hakkında bilgi verilmesi.
  • Ürün bilgisinin güncel ve doğru olmaması reklamın kaldırılmasına neden olmaktadır.
  • Kaliteli bir deneyim için şeffaf olunmalı; ürün sayfalarına bağlantı verin, iade ve değişim şartlarınızı belirtin, müşteri desteği sağlayın.

İlginizi Çekebilecek Yazılar

Google Merchant Center Nedir? E- Ticaretteki Kullanımı Nasıldır?

Faydalı Kaynaklar:

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler