Private Label Nedir? Özel Markalı Ürünler Hakkında Bilgiler

Yazar: Ferad Osman Sali   -   Güncellenme Tarihi: 13.11.2024
Private Label Nedir? Özel Markalı Ürünler Hakkında Bilgiler

Private label, başka bir marka tarafından üretilen bir ürünü, bir başka marka adı altında satma stratejisidir. Üretim sürecinde yer almadan, kendi markasını oluşturmak isteyen işletmeler için uygun bir model olan private label stratejisi, satış ve pazarlama gücü olan markalar için avantajlıdır. Özellikle, çok zincirli şubeleri olan markalar, private label modeli ile kendi markası altında birçok ürünü müşterilerine satabilir. Ürünün özelliklerinden ambalajına kadar, tüm özellikler satıcı markanın kontrolü altında olduğu için, PL ürünler sayesinde yeni bir marka inşa etmek dahi mümkündür. Private label ciddi avantajlar içerse de, çeşitli dezavantajları da olabilir. 

Private label ürünler, başka bir marka tarafından üretilen ürünlerin perakendeci markası altında satıldığı bir modeldir.

Hemen E-ticaret'e Başlayın!

E-ticaret adım atmadan önce, IdeaSoft e-ticaret yazılımlarını ücretsiz deneyebilirsiniz.

image

Private Label Ürünlerin Özellikleri Nelerdir?

Perakende ve tüketici cephesinde özel marka olarak da bilinen private label ürünler, hem üreticiler hem de markalar için önemli bir fırsattır. Özel marka ürünler, satış ağı güçlü olan markaların üretim maliyeti ortaya koymadan, kendisine ait markaları müşterilerine satmasını sağlar. Özel markalı ürünlerde ambalaj, marka ismi ve tasarım özgün olmalıdır. Bu da, üretici markadan ziyade, yeni marka ile kullanıcı arasında bir bağ kurulmasını sağlar. Perakende satış markaları bu model sayesinde kendi markalarını kullanıcılara benimsetebilir. 

private label ürün üretmek

Private label, gıda alanında olabildiği gibi giyim, elektronik ürün gibi alanlarda da söz konusu olabilen bir uygulamadır. Geçmiş yıllarda, perakendeciler tarafından satılan private label ürünlerin düşük kaliteli olduğu algısı mevcuttu. Ancak son yıllarda, PL ürünlerin fiyat performans bakımından öne çıkan, güvenilir ürünler olduğu algısı daha çok hakim olmuştur. 

Private label stratejisi ile kendi markanız altında çeşitli ürünler satarak yeni bir marka inşa edebilir ve müşteri bağlılığı yaratabilirsiniz.

Private Label Ürünlerin Avantajları Nelerdir?

PL ürünler, işletmeler için birçok avantaj sağlar. Bunlar şu şekildedir:

  • Private label ürünler, rakip ürünlere göre fiyat bakımından her zaman rekabetçidir. 
  • Üretici marka ile yapılan anlaşmaya bağlı olarak, kâr marjı yüksek olabilir. 
  • PL ürünler, yeni marka oluşturma ve müşteri sadakati oluşturmak adına avantajlıdır.
  • PR ürünlerin kalitesi, müşteriler için markanın kalite ve güven algısını pekiştirir.
  • Müşterilerin beklentilerine göre ürün oluşturma, private label ürünler ile çok daha kolaydır.
  • Perakendeciler, PL ürünlerin içeriğinden ambalajına kadar her aşamada söz sahibidir. 
  • Tüketiciler açısından, PL ürünler daha uyguna, kaliteli ürünlere erişmeyi kolay hale getirir.
  • Üreticiler için piyasada ani ortaya çıkan talepte, kısa sürede aksiyon almayı sağlar. 

Private Label Ürünlerin Dezavantajları Nelerdir?

Private label ürün satış stratejisinin çeşitli dezavantajları da mevcuttur:

  • PL ürünler, rakip ürünlere göre ilk etapta düşük bilinirliğe sahip olduğu için daha az satabilir.
  • Ürünün üreticisi kaynaklı olarak tedarik zinciri sürecinde çeşitli zorlukların yaşanması olasıdır.
  • Ürün, birçok rakibe sahip olacağı için markanın kendi kimliğini yakalaması zaman alabilir.
  • Kalite bakımından istenen seviyeyi bulamayabilen PL ürünler, güven ve prestij algısına zor ulaşabilir.

Private label ürünler sahip oldukları dezavantajlar bakımından da dikkate alınmalıdır. Zira ürünün üretici markanın diğer ürünlerinden farklılaşması, müşteri cephesinde güvenilir ve prestijli bir ürün olması zaman alıcı olabilir. Bu nedenle satış ve pazarlama stratejisi üzerine yoğunlaşmak gerekir. 

Private Label Ürün Nasıl Oluşturulur?

PL ürün oluşturma sürecinde markalar birçok adıma dikkat etmelidir. Satış ve pazarlama stratejisinin doğru kurulması, başarının anahtarıdır: 

  • Perakende satış markaları, ürünle ilgili pazar araştırması yaparak ihtiyaçları ve rakibi analiz etmelidir.
  • Perakendeci, üretici ile görüşerek ürünün içeriği, markası ve ambalajı ile ilgili görüşün.
  • Ürün özellikleri belirlendikten sonra, ürünün kalitesi ve fiyatı üzerinde kararlar alınır.
  • Üretim, üreticinin tesislerinde gerçekleşir ve ürünler perakendeciye teslim edilir.
  • Perakendeci, ürünlerin pazarlamasını reklam veya özel promosyonlar ile gerçekleştirir.

PL ürün oluşturmada ilk aşama her zaman pazar araştırmasıdır. Bu süreçte ürünle ilgili anketler ve araştırmalar, veriler kullanılır. Tedarikçi seçimi de başarının kilit noktalarından biridir. Çünkü PL ürünler uygun fiyatlı olmasına karşın, belli bir kalite standardını da sağlamalıdır. Ürünle ilgili geri bildirimleri takip etmek ve müşterilere destek sağlamak önemlidir. 

Pazar trendlerini takip etmek, PL ürünlerde en önemli konulardan biridir. Bununla birlikte, ürünler bilinmeyen yeni bir marka ile pazara girdiği için, fiyatlandırma stratejisi oldukça önemlidir. Genellikle müşteriler, PL ürün ile bilinen markalı bir ürün arasında anlamlı bir fiyat farkı gördüğü takdirde satın alma eğilimine sahip olur. 

Amazon ve Diğer Online Pazar Yerlerinde Private Label Nasıl Yapılır?

Private label her ne kadar, fiziksel perakende markaları için akla gelse de, online pazar yerlerinde de private label ile ürün satışı mümkündür. Amazon, bu konuda ilk akla gelen yerler içinde yer alsa da Amazon haricinde eBay, ETSY gibi platformlarda da PL ürün satışı yaparak gelir elde etmek mümkün hale geldi.

  • Amazon’da private label ile satış yapmak için, Amazon FBA sistemine kayıt olmalısınız.
  • eBay: Ebay’in de kendine özel bir private label ürün satış sistemi mevcuttur.
  • ETSY: ETSY’de, genellikle el emeği ve özgün tasarımlı ürünlerde private label tercih edilebilir.
  • Alibaba: Alibaba ve Aliexpress’te, pl ürünleri kalabalık Asya pazarına sunabilirsiniz. 

Pazar yerlerinde PL ürün satmak, hem ürün gamında esneklik hem de uygun fiyat avantajı sağladığı için markalar adına önemlidir. Ancak ürün pazar uyumunu yakalamak, rekabetçi fiyatlandırma ortaya koyabilmek adına hem ürün seçimi hem de doğru tedarikçi ile yola çıkmak çok önemlidir. 

Private Label Ürün Örnekleri Nelerdir?

PL ürünler aslında günlük yaşamda birçok noktada karşınıza çıkan ürün seçenekleridir. Perakendenin önde gelen birçok markasının raflarında, PL ürünler bulmak mümkündür. Gıda başta olmak üzere birçok alanda private label, özel marka ürünleri bulabilirsiniz. Türkiye’de popüler markalar ve sahip oldukları bazı PL ürünler şu şekildedir:

  • BİM, Dost markalı süt ürünlerini, File market de Harras markası süt ve et ürünlerini PL olarak satmaktadır.
  • A101, temizlik ürünleri alanında Vera, süt ürünleri alanında ise Birşah markasını PL olarak sunar.
  • Amazon, günlük kullanım için sunduğu ev eşyalarında, AmazonBasics PL markasını kullanır.
  • Trendyol ise, TrendyolMan ve TrendyolMilla adı altında, tekstil alanında PL ürün satmaktadır.

PL ürün nedir?

PL ürün, private label’ın kısaltması olup, perakendecilerin başka markalara ürettirerek kendi markaları altında sattıkları özel ürünlerdir.

Private label ürünler ile markalı ürünler arasındaki fark nedir?

Private label ürünler, markalı ürünlere göre daha özgün tasarımlara sahip olabilir ve özel olarak üretilir; kalite çoğu zaman benzerdir.

Private label ürünlerin fiyatları neden daha düşüktür?

Private label ürünlerde perakendeci üretim sürecine dahil olmadığı için, üretici anlaşmalarına bağlı olarak fiyat avantajı sunulabilir.

Private label ürünler kaliteli mi?

Çoğu private label ürün, sektördeki lider markalar tarafından üretildiği için kalite standartlarına sahiptir, ancak kalite anlaşmalara göre değişebilir.

ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar