Headless E-Commerce Nedir? Özellikleri Nelerdir?

14 Mayıs 2021
Markethinkers
Headless E-Commerce Nedir? Özellikleri Nelerdir?

İnternet ortamını ve dijital dünyayı en efektif biçimde zenginleştiren öğelerden biri hiç şüphesiz e-ticaret siteleridir. Hem dijital araçların kullanılması hem de sonuç olarak elle tutulabilir, fiziksel bir nesneye sahip olunması, e-ticaret sitelerini sanal dünya ile gerçek yaşamı birleştiren unsur yapan detaydır. Buna bağlı olarak kullanıcı deneyimi doğrultusunda geliştirilmesi gereken e-ticaret platformları için farklı teknolojiler ve sistemler de geliştirilmektedir. Söz konusu sistemlerden biri, “Headless Ecommerce” adı verilen platform modelidir.

Headless E-Commerce Nedir?

Headless Ecommerce kavramını terimlerle tanımlayacak olursak, frontend ve backend ögelerinin ve kodlarının ayrı ayrı düzenlenmesi, yazılması ya da kodlanması diyebiliriz. Bu noktada frontend ve backend kavramlarını da bilmekte fayda vardır.

Frontend, “ön uç” olarak da bahsedilen bir yapıdır ve kullanıcının tarayıcıda görüntülediği kısmı ifade eder. Kullanıcı bu kısımdaki butonlar aracılığıyla web sitesi ile iletişime geçer. Backend ise sunucu ve veri tabanı gibi öğelerden oluşan, “arka uç” olarak kabul edilen, arka plandaki geliştirmeleri ve kodları içeren kısımdır.

Headless Ecommerce mantığıyla çalışan platformlarda e-ticaret sitesinin bu iki yüzü ayrı ayrı hazırlanır. Backend kısmında sitenin içerik ve uygulama yönetimi hazırlanırken frontend kısmında görsel ve tasarım aşaması hazırlanır. İki uç birbirinden bağımsız olduğundan dolayı çoğu zaman bir tarafta değişiklik yaparken diğer tarafta herhangi bir eylem gerekmez.

Çalışma mantığının temel bileşenlerinden biri API’lardır. Kullanıcılar e-ticaret sitesi üzerindeki frontend öğeleri ile bir etkileşimde bulunduklarında -örneğin “Sepete Ekle” butonuna tıkladıklarında- API (Uygulama Programlama Arayüzü) bağlantısı ile backend öğesi olan sunucuya istek gönderilir. Sunucu gelen isteği okur ve cevap olarak gerekli verileri API bağlantısına gönderir. Bu veriler tarayıcı tarafından işlenir ve site üzerinden istenen etkileşim yerine getirilir.

Headless Ecommerce mantığıyla çalışan bir e-ticaret sitesinin backend kısmında içerik (CMS), müşteri (CRM), sipariş (OMS) gibi yönetim sistemleri bulunur. Bu arka plandaki bileşenler, sitenin çalışmasını sağlayan temel parçaları içerir. Frontend kısmını ise e-ticaret sitenizin vitrini olarak kabul edebilirsiniz. Ürünleriniz backend kısmındadır ama frontend kısmında, site tasarımına entegre bir şekilde sergilenir. Sitenizin tüm görselliği bu ön kısımla alakalıdır.

Headless E-Commerce Avantajları Nelerdir?

Headless Ecommerce sisteminin en önemli avantajı, tasarımın özel olarak hazırlanabilmesi ve ihtiyaçlar doğrultusunda hızlı bir şekilde değiştirilebilmesidir. Bu imkânı sunan unsur, “headless” mantığının ta kendisidir. Backend kodlarına bir bağımlılık olmadığı için frontend öğeleri özgürce şekillendirilebilir. Bu avantaj, e-ticaret sitenizi güncellerken size zaman kazandırır.

Aynı şekilde bu avantaja bağlı olarak A/B testlerini verimli ve kolay bir şekilde yapabilmek de mümkündür. Birden fazla tasarım şablonunu deneyerek kullanıcı deneyimi ölçebilir ve elde ettiğiniz sonuçlar doğrultusunda yapacağınız geliştirmelerle dönüşüm oranınızı yükseltebilirsiniz.

Headless Ecommerce mimarisinin bir başka avantajı da güncel dijital alışkanlıklara uyumlu olması ve bu doğrultuda fonksiyonlarının zenginleştirilebilmesidir. Headless Ecommerce mimarisindeki e-ticaret siteleri, tüm cihazlara optimize olabilir. Hem masaüstünde hem de mobil cihazlarda fonksiyonlarını yitirmeden çalışır. Bunun yanında API’lar yardımıyla daha kapsamlı çalışabilen bir e-ticaret sitesi yaratabilirsiniz.

Headless E-Commerce Dezavantajları Nelerdir?

Headless Ecommerce modelinde bir e-ticarete sahip olmanın ciddi dezavantajları da vardır. Çözülmesi gereken en büyük sorun, kodlamadır. Size hazır bir site sunulmadığı için hem backend hem de frontend kısımları sonradan kodlanır. Profesyonel boyutta bir kodlama bilginiz yoksa tasarımcılardan ve geliştiricilerden destek almanız gerekir.

Bir diğer detay, “headless” mimarisinin e-ticarete özel olmamasıdır. Bir web sitesinde e-ticaret yapabilmek için sipariş, müşteri, sepet, ödeme gibi yönetim sistemlerine ihtiyaç vardır. Bu sistemlerin de sonradan API’lar ile siteye entegre edilmesi gerekir. Hizmet sağlayıcınız API hizmeti sunmuyorsa, üçüncü parti uygulamalara ihtiyaç duyarsınız.

Headless Ecommerce modelindeki sitenizi verimli bir dükkâna dönüştürmek için çok sayıda aracı siteye bağlamak durumundasınız. Çok sayıda araç ise siteyi karmaşık hale getirebilir ve bu da sitenizin yüklenme hızını düşürebilir.

Headless E-Commerce mı Hazır E-Ticaret Paketi mi?

E-ticaret sitesi sahibi olmak istediğinizde Headless Ecommerce modelini kullanabilir ya da hazır e-ticaret paketlerine yönelebilirsiniz. Hangisini seçeceğinize ihtiyaçlarınız doğrultusunda karar verebilirsiniz. Çünkü bu iki model arasında birkaç temel fark var.

Headless Ecommerce mimarisinin dezavantajlarını oluşturan durumları karşılamak için ciddi bir bütçe ve zaman ayırmanız gerekir. Eğer avantajlı durumların sizin için yeterli olduğunu düşünüyorsanız, dezavantajlarını da karşılamak suretiyle bu modeli seçebilirsiniz. Ama e-ticaret sitesi sahibi olmanın daha pratik bir yolu olduğunu da unutmamalısınız.

Hazır e-ticaret paketleri, uzun vadede daha ekonomiktir ve size zaman kaybettirmez. Çünkü adından da anlaşılacağı üzere “hazır” bir mimarisi vardır ve kısa süre içinde satış yapmaya başlayabilirsiniz. IdeaSoft olarak hazır e-ticaret paketleri konusunda verdiğimiz hizmetler, bu ayrımı yapmanıza yardımcı olabilir.

Pek çok farklı e-ticaret sitesi paketi vardır ve ihtiyaçlarınızı karşılayacak hizmetleri içeren bir paket seçebilirsiniz. Bu sayede kullanmayacağınız hizmetlere para ödememiş olursunuz. Kullanıcı dostu arayüzler ve paneller sayesinde e-ticaret sitenizi daha kolay ve pratik bir şekilde yönetebilirsiniz. Ayrıca kod bilgisi gerektirmez. Bu detay hem zaman hem de maliyet konusunda önemli bir avantaj sağlar.

Paketler dahilindeki siteler e-ticarete özel olarak hazırlandığı için sipariş, ürün, ödeme, pazarlama gibi çeşitli konularda işlerinizi kolaylaştıracak modülleri de içerir. Arama motoru optimizasyonu (SEO), pazaryeri ve muhasebe entegrasyonu, sanal POS entegrasyonu ve kargo yönetim modülü gibi zengin seçenekleri destekleyen bir e-ticaret sitesine sahip olabilirsiniz. Ayrıca 7/24 hizmet veren teknik destek hattı ile her adımda profesyonel destek almanız da mümkün.

E-ticarette dijital reklamcılık da çok önemlidir. Headless Ecommerce şeklinde bir e-ticaret siteniz olduğunda, reklamlarla ayrıca ilgilenmeniz gerekir. Fakat hazır paketlerde bu konuda için geliştirilmiş çözümler vardır. Örneğin IdeaSoft olarak geliştirdiğimiz OtoPilot akıllı reklam otomasyonu sayesinde alışveriş reklamlarınız otomatik olarak optimize edilir sonuçlarını detaylı raporlarla görebilirsiniz.

IdeaSoft Altyapısı Neden Diğer E-Ticaret Çözümlerinden Daha Avantajlıdır?

IdeaSoft hizmetlerinden yararlanmak, en avantajlı e-ticaret çözümlerinden biridir. Çünkü e-ticaretin her aşaması için geliştirilmiş hizmetlerimiz vardır. Özellikle ürün ve sipariş yönetimi konusunda üst düzey çözümler sunarız. İhtiyaç duyulan tüm araçlar halihazırda mevcutken entegrasyon çözümleri ile e-ticaret süreçlerinizi otomatize ederiz.

Alanında uzman geniş tasarımcı ekibimiz ile profesyonel tasarım desteği sunarız. E-ticaret sitenizi size özel tasarlayabilir, seçtiğiniz bir temayı özelleştirebilir ya da kendi tasarımınızı IdeaSoft altyapısına monte edebiliriz. IdeaExport ile e-ihracat yaparak dünyaya açılabilir, E-ticaret Çözüm Merkezi’ndeki iş ortaklarımızdan her konuda indirimli hizmetler alabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

2017’de internet sitesi tasarım trendleri nasıl değişecek?
2017’de internet sitesi tasarım trendleri nasıl değişecek?
2017’ye az bir süre kaldı ve her yıl olduğu gibi tasarım konusunda da önümüzdeki yıl bazı değişikliklerin olacak. Yavaş yavaş internet site tasarımlarında da bu değişiklikleri görmeye de başladık. 2016’da olduğu gibi...
13 Kasım 2016
Sinan Oypan
Satış sonrası e-posta pazarlama çalışmaları
Satış sonrası e-posta pazarlama çalışmaları
Satış sonrası e-posta pazarlama emailing'de bir hayli önemli bir yere sahiptir. E-posta pazarlama, sadece yeni ürün veya kampanya duyuruları yapmak için kullanılan bir yöntem değildir. Aynı zamanda satış sonrasında da geri...
13 Şubat 2017
Sinan Oypan
E-ticarette yeni ürün geliştirme ipuçları
E-ticarette yeni ürün geliştirme ipuçları
E-ticarette yeni ürün geliştirme, yeni ürünleri piyasa sürmek, rekabette öne çıkmak ve pazar hakimiyetini artırmak için gerekli çalışmalardan biri. Farklı ürün gamları oluşturmak, farklı sorunları çözecek alternatifler...
5 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 2. Bölüm
E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 2. Bölüm
Dünkü yazımızda e-ticaret sitelerindeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebileceğinize dair bir giriş yapmış ve olumsuz yorum yapan kullanıcı profillerini sizlerle paylaşmıştık. Bu profilleri belirlemek ve tanımak, olumsuz yorumlara...
25 Mart 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya hesabı açmadan önce bilmeniz gerekenler
Sosyal medya hesabı açmadan önce bilmeniz gerekenler
Sosyal medya hesabı açmadan önce, hem kullanacağınız sosyal ağ ile ilgili bazı bilgiler toplamanız hem de genel olarak sosyal medya pazarlama hakkında bir takım bilgilere sahip olmanız önemli. Sosyal medya için içerik üretmek,...
23 Nisan 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde canlı destek sistemi kullanmak neden önemli
E-ticaret sitenizde canlı destek sistemi kullanmak neden önemli
Canlı destek sistemi son yıllarda e-ticaret sitelerinde müşteri desteği konusunda firmalara birçok avantaj ve kolaylık sağlıyor. Canlı destek kullanımı firmalara yarar sağladığı gibi siteyi ziyaret eden kullanıcıların da satış...
3 Ocak 2018
Sinan Oypan
IdeaSoft App Store - E-ticaret Uygulama Mağazası
IdeaSoft App Store - E-ticaret Uygulama Mağazası
E-ticaret dünyasındaki tüm ihtiyaçlarınızı karşılamak için sunduğumuz hizmetlere IdeaSoft App Store’u da ekledik. Sunduğumuz bu e-ticaret uygulama mağazası sayesinde sitenizi yeni bir seviyeye taşıyabilir, müşterilerinize daha...
16 Ağustos 2021
Markethinkers
Tek ürün eticaret satış sitesi nasıl kurulur?
Tek ürün eticaret satış sitesi nasıl kurulur?
Tek ürün eticaret satış sitesi nasıl kurulur, tek ürün satış sitesinin avanjtaları ve tek ürün eticaret yazılımı konuları bu yazımızda. Günümüzde internetten satış dediğinizde veya e-ticaret sitesi kurmak istiyorum...
13 Ocak 2017
Savaş Çetinkaya
Sitenizdeki kullanıcı yorumlarını nasıl artırabilirsiniz ve bu yorumları nasıl yönetmelisiniz?
Sitenizdeki kullanıcı yorumlarını nasıl artırabilirsiniz ve bu yorumları nasıl yönetmelisiniz?
Kullanıcı yorumları e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Müşterilerinizin markanız, ürünleriniz ve hizmetlerinizle ilgili yaptığı yorumlar, sitenizi ziyaret eden diğer kullanıcılar için bir referans olmaktadır. Site...
6 Kasım 2016
Sinan Oypan
Meta açıklaması nedir ve yazarken nelere dikkat etmelisiniz?
Meta açıklaması nedir ve yazarken nelere dikkat etmelisiniz?
E-ticaret siteniz üzerinde SEO çalışmaları yaparken özellikle üzerinde durmanız gereken unsurlardan biri de meta açıklamalarıdır. Web siteniz üzerindeki her sayfa üzerinde bulunması gereken bu meta açıklamaları üzerinde gerekli...
11 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için Youtube video içerik hazırlama rehberi
Yeni başlayanlar için Youtube video içerik hazırlama rehberi
Youtube video içerik üretimi, bugünlerde e-ticaret firmaları için de pazarlama açısından bir hayli önemli olmaya başladı. Tüketicilerin salgın sürecinde evde kalıyor olmaları ve bu süreçte internet kullanımının da artması,...
14 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Rekabetten sıyrılabilmek için girişiminizin cevaplaması gereken 23 soru
Rekabetten sıyrılabilmek için girişiminizin cevaplaması gereken 23 soru
Türkiye’deki girişimcilik sektörünün her gün giderek büyümesi ve özellikle e-ticaret sektörüne yeni oyuncuların girmesi, bu alandaki rekabetin de giderek artmasına neden oluyor. Bir de e-ticaret sektörüne adım atmak isteyen...
11 Ekim 2016
Sinan Oypan