Headless E-Commerce Nedir? Özellikleri Nelerdir?

14 Mayıs 2021
Markethinkers
Headless E-Commerce Nedir? Özellikleri Nelerdir?

İnternet ortamını ve dijital dünyayı en efektif biçimde zenginleştiren öğelerden biri hiç şüphesiz e-ticaret siteleridir. Hem dijital araçların kullanılması hem de sonuç olarak elle tutulabilir, fiziksel bir nesneye sahip olunması, e-ticaret sitelerini sanal dünya ile gerçek yaşamı birleştiren unsur yapan detaydır. Buna bağlı olarak kullanıcı deneyimi doğrultusunda geliştirilmesi gereken e-ticaret platformları için farklı teknolojiler ve sistemler de geliştirilmektedir. Söz konusu sistemlerden biri, “Headless Ecommerce” adı verilen platform modelidir.

Headless E-Commerce Nedir?

Headless Ecommerce kavramını terimlerle tanımlayacak olursak, frontend ve backend ögelerinin ve kodlarının ayrı ayrı düzenlenmesi, yazılması ya da kodlanması diyebiliriz. Bu noktada frontend ve backend kavramlarını da bilmekte fayda vardır.

Frontend, “ön uç” olarak da bahsedilen bir yapıdır ve kullanıcının tarayıcıda görüntülediği kısmı ifade eder. Kullanıcı bu kısımdaki butonlar aracılığıyla web sitesi ile iletişime geçer. Backend ise sunucu ve veri tabanı gibi öğelerden oluşan, “arka uç” olarak kabul edilen, arka plandaki geliştirmeleri ve kodları içeren kısımdır.

Headless Ecommerce mantığıyla çalışan platformlarda e-ticaret sitesinin bu iki yüzü ayrı ayrı hazırlanır. Backend kısmında sitenin içerik ve uygulama yönetimi hazırlanırken frontend kısmında görsel ve tasarım aşaması hazırlanır. İki uç birbirinden bağımsız olduğundan dolayı çoğu zaman bir tarafta değişiklik yaparken diğer tarafta herhangi bir eylem gerekmez.

Çalışma mantığının temel bileşenlerinden biri API’lardır. Kullanıcılar e-ticaret sitesi üzerindeki frontend öğeleri ile bir etkileşimde bulunduklarında -örneğin “Sepete Ekle” butonuna tıkladıklarında- API (Uygulama Programlama Arayüzü) bağlantısı ile backend öğesi olan sunucuya istek gönderilir. Sunucu gelen isteği okur ve cevap olarak gerekli verileri API bağlantısına gönderir. Bu veriler tarayıcı tarafından işlenir ve site üzerinden istenen etkileşim yerine getirilir.

Headless Ecommerce mantığıyla çalışan bir e-ticaret sitesinin backend kısmında içerik (CMS), müşteri (CRM), sipariş (OMS) gibi yönetim sistemleri bulunur. Bu arka plandaki bileşenler, sitenin çalışmasını sağlayan temel parçaları içerir. Frontend kısmını ise e-ticaret sitenizin vitrini olarak kabul edebilirsiniz. Ürünleriniz backend kısmındadır ama frontend kısmında, site tasarımına entegre bir şekilde sergilenir. Sitenizin tüm görselliği bu ön kısımla alakalıdır.

Headless E-Commerce Avantajları Nelerdir?

Headless Ecommerce sisteminin en önemli avantajı, tasarımın özel olarak hazırlanabilmesi ve ihtiyaçlar doğrultusunda hızlı bir şekilde değiştirilebilmesidir. Bu imkânı sunan unsur, “headless” mantığının ta kendisidir. Backend kodlarına bir bağımlılık olmadığı için frontend öğeleri özgürce şekillendirilebilir. Bu avantaj, e-ticaret sitenizi güncellerken size zaman kazandırır.

Aynı şekilde bu avantaja bağlı olarak A/B testlerini verimli ve kolay bir şekilde yapabilmek de mümkündür. Birden fazla tasarım şablonunu deneyerek kullanıcı deneyimi ölçebilir ve elde ettiğiniz sonuçlar doğrultusunda yapacağınız geliştirmelerle dönüşüm oranınızı yükseltebilirsiniz.

Headless Ecommerce mimarisinin bir başka avantajı da güncel dijital alışkanlıklara uyumlu olması ve bu doğrultuda fonksiyonlarının zenginleştirilebilmesidir. Headless Ecommerce mimarisindeki e-ticaret siteleri, tüm cihazlara optimize olabilir. Hem masaüstünde hem de mobil cihazlarda fonksiyonlarını yitirmeden çalışır. Bunun yanında API’lar yardımıyla daha kapsamlı çalışabilen bir e-ticaret sitesi yaratabilirsiniz.

Headless E-Commerce Dezavantajları Nelerdir?

Headless Ecommerce modelinde bir e-ticarete sahip olmanın ciddi dezavantajları da vardır. Çözülmesi gereken en büyük sorun, kodlamadır. Size hazır bir site sunulmadığı için hem backend hem de frontend kısımları sonradan kodlanır. Profesyonel boyutta bir kodlama bilginiz yoksa tasarımcılardan ve geliştiricilerden destek almanız gerekir.

Bir diğer detay, “headless” mimarisinin e-ticarete özel olmamasıdır. Bir web sitesinde e-ticaret yapabilmek için sipariş, müşteri, sepet, ödeme gibi yönetim sistemlerine ihtiyaç vardır. Bu sistemlerin de sonradan API’lar ile siteye entegre edilmesi gerekir. Hizmet sağlayıcınız API hizmeti sunmuyorsa, üçüncü parti uygulamalara ihtiyaç duyarsınız.

Headless Ecommerce modelindeki sitenizi verimli bir dükkâna dönüştürmek için çok sayıda aracı siteye bağlamak durumundasınız. Çok sayıda araç ise siteyi karmaşık hale getirebilir ve bu da sitenizin yüklenme hızını düşürebilir.

Headless E-Commerce mı Hazır E-Ticaret Paketi mi?

E-ticaret sitesi sahibi olmak istediğinizde Headless Ecommerce modelini kullanabilir ya da hazır e-ticaret paketlerine yönelebilirsiniz. Hangisini seçeceğinize ihtiyaçlarınız doğrultusunda karar verebilirsiniz. Çünkü bu iki model arasında birkaç temel fark var.

Headless Ecommerce mimarisinin dezavantajlarını oluşturan durumları karşılamak için ciddi bir bütçe ve zaman ayırmanız gerekir. Eğer avantajlı durumların sizin için yeterli olduğunu düşünüyorsanız, dezavantajlarını da karşılamak suretiyle bu modeli seçebilirsiniz. Ama e-ticaret sitesi sahibi olmanın daha pratik bir yolu olduğunu da unutmamalısınız.

Hazır e-ticaret paketleri, uzun vadede daha ekonomiktir ve size zaman kaybettirmez. Çünkü adından da anlaşılacağı üzere “hazır” bir mimarisi vardır ve kısa süre içinde satış yapmaya başlayabilirsiniz. IdeaSoft olarak hazır e-ticaret paketleri konusunda verdiğimiz hizmetler, bu ayrımı yapmanıza yardımcı olabilir.

Pek çok farklı e-ticaret sitesi paketi vardır ve ihtiyaçlarınızı karşılayacak hizmetleri içeren bir paket seçebilirsiniz. Bu sayede kullanmayacağınız hizmetlere para ödememiş olursunuz. Kullanıcı dostu arayüzler ve paneller sayesinde e-ticaret sitenizi daha kolay ve pratik bir şekilde yönetebilirsiniz. Ayrıca kod bilgisi gerektirmez. Bu detay hem zaman hem de maliyet konusunda önemli bir avantaj sağlar.

Paketler dahilindeki siteler e-ticarete özel olarak hazırlandığı için sipariş, ürün, ödeme, pazarlama gibi çeşitli konularda işlerinizi kolaylaştıracak modülleri de içerir. Arama motoru optimizasyonu (SEO), pazaryeri ve muhasebe entegrasyonu, sanal POS entegrasyonu ve kargo yönetim modülü gibi zengin seçenekleri destekleyen bir e-ticaret sitesine sahip olabilirsiniz. Ayrıca 7/24 hizmet veren teknik destek hattı ile her adımda profesyonel destek almanız da mümkün.

E-ticarette dijital reklamcılık da çok önemlidir. Headless Ecommerce şeklinde bir e-ticaret siteniz olduğunda, reklamlarla ayrıca ilgilenmeniz gerekir. Fakat hazır paketlerde bu konuda için geliştirilmiş çözümler vardır. Örneğin IdeaSoft olarak geliştirdiğimiz OtoPilot akıllı reklam otomasyonu sayesinde alışveriş reklamlarınız otomatik olarak optimize edilir sonuçlarını detaylı raporlarla görebilirsiniz.

IdeaSoft Altyapısı Neden Diğer E-Ticaret Çözümlerinden Daha Avantajlıdır?

IdeaSoft hizmetlerinden yararlanmak, en avantajlı e-ticaret çözümlerinden biridir. Çünkü e-ticaretin her aşaması için geliştirilmiş hizmetlerimiz vardır. Özellikle ürün ve sipariş yönetimi konusunda üst düzey çözümler sunarız. İhtiyaç duyulan tüm araçlar halihazırda mevcutken entegrasyon çözümleri ile e-ticaret süreçlerinizi otomatize ederiz.

Alanında uzman geniş tasarımcı ekibimiz ile profesyonel tasarım desteği sunarız. E-ticaret sitenizi size özel tasarlayabilir, seçtiğiniz bir temayı özelleştirebilir ya da kendi tasarımınızı IdeaSoft altyapısına monte edebiliriz. IdeaExport ile e-ihracat yaparak dünyaya açılabilir, E-ticaret Çözüm Merkezi’ndeki iş ortaklarımızdan her konuda indirimli hizmetler alabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Hedef kitlesi Z kuşağı olanlar için pazarlama ipuçları
Hedef kitlesi Z kuşağı olanlar için pazarlama ipuçları
Z kuşağı, 2020 yılından sonra dünya üzerindeki en büyük tüketici kitlelerinden biri olmaya başlayacak ve bu sebeple de markaların Z kuşağı ile şimdiden iyi bir iletişim kurmaya başlaması önemli. Z kuşağı, teknoloji ile...
1 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticarette lojistik yönetimi ile ilgili kullanabileceğiniz ipuçları
E-ticarette lojistik yönetimi ile ilgili kullanabileceğiniz ipuçları
E-ticaretin en önemli bölümlerinden biri şüphesiz lojistiktir. Lojistik yönetiminin doğru yapılması ve planlanması, işlerin yolunda gitmesini sağlayacağı gibi, ürün yönetimi ve ürünlerin müşterilere gönderilmesinde daha az...
19 Şubat 2018
Sinan Oypan
Kargo sürecinde müşterileri mutsuz eden 3 durum
Kargo sürecinde müşterileri mutsuz eden 3 durum
E-ticarette müşteri memnuniyetini sağlamak için en önemli unsurlardan biri de kargo ve kargo sürecinin yönetilmesi. Bu süreçte sorun yaşanmaması ve mümkün olan en kısa sürede kargonun, alıcıya teslim edilmesi, müşterilerin...
24 Aralık 2016
Sinan Oypan
Corona virüs salgınında fiziki mağazalar e-ticaretten nasıl yararlanabilir?
Corona virüs salgınında fiziki mağazalar e-ticaretten nasıl yararlanabilir?
Corona virüs salgını nedenilye insanların dışarıya çıkmamaları, özellikle fiziki mağazaları ciddi bir şekilde etkilemeye başladı. Sokağa çıkmama uyarıları devam ederken de fiziki mağazalar, işlerini devam ettirebilmek için...
25 Mart 2020
Sinan Oypan
Her e-ticaret sitesinde olması gereken 72 özellik (İnfografik)
Her e-ticaret sitesinde olması gereken 72 özellik (İnfografik)
Her e-ticaret sitesi içerisinde bazı özelliklerin olması gerekir ve bu özelliklerin herbirinin farklı amacı bulunur. Sıfırdan bir e-ticaret sitesi kurarken bu özellikleri web sitenize eklemeniz faydalı olacaktır. Bu unsurların...
2 Nisan 2019
Sinan Oypan
Kötü müşterilerin işletmenize zarar verdiğini gösteren 4 işaret
Kötü müşterilerin işletmenize zarar verdiğini gösteren 4 işaret
Genellikle e-ticaret sitenizi ve işinizi geliştirmekle ilgili bilgileri paylaştık sizinle; ancak bir de işletmenize zarar verebilecek kötü müşteriler olduğu gerçeğini de unutmamak gerekiyor. Bir e-ticaret sitesi sahibiyseniz ve uzun...
16 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticarette geri dönüşüm sağlayan video içerik türleri
E-ticarette geri dönüşüm sağlayan video içerik türleri
Özellikle son 2 yıldır, video içeriklerin popülerleşmeye başlamasıyla beraber şirketler için video pazarlamanın önemi biraz daha artmaya başladı. Youtube haricinde Facebook ve Instagram üzerinde de video paylaşımlarının artması...
8 Nisan 2017
Sinan Oypan
İnternetten ürün satmak isteyenler için yol haritası
İnternetten ürün satmak isteyenler için yol haritası
İnternetten ürün satmak istiyorum ya da internetten mal satmak istiyorum diyenler esatış nasıl yapılır sorusunun cevabını arıyor. İnternetten satış işini online satış platformlarına taşımak isteyenler için yol haritası...
5 Ocak 2020
Savaş Çetinkaya
Mobil site üzerinde kullanıcı deneyimini artırmak için yapmanız gerekenler
Mobil site üzerinde kullanıcı deneyimini artırmak için yapmanız gerekenler
Akıllı telefonların günlük hayatımızın bir parçası olması, mobil uyumlu e-ticaret sitelerini de bir standart haline dönüştürüyor. Fakat sitenizi mobile uyumlu yapmak da tek başına yeterli olmuyor. Aynı zamanda mobil siteniz...
9 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticarette mobil reklam performansı nasıl artırılır?
E-ticarette mobil reklam performansı nasıl artırılır?
Mobil reklam, e-ticaret firmaları için günümüzdeki en önemli geri dönüşüm kanallarından biri olarak öne çıkıyor. Mobil cihazlarda görünen reklamların performansını artırmak da reklam kampanyalarından alınacak geri...
13 Kasım 2019
Sinan Oypan
Yeni ürün lansmanı yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Yeni ürün lansmanı yaparken dikkat etmeniz gerekenler
E-ticarette yeni ürün lansmanı sırasında tüketicilerin dikkatini çekmek ve ürüne olan talebi artırmak için yapabileceğiniz birçok çalışma bulunuyor. Tüketicilerin tepkisini ölçmek, ürünün hatalarını görmek, geri...
1 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler
Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler
E-ticarete bütçe hazırlama, finansal durumu kontrol altına almanızı sağlayacağı gibi elinizdeki sermayeyi de daha verimli bir şekilde yönetmenize yardımcı olur. Bütçe hazırlama sayesinde elinizdeki parayı daha iyi bir şekilde...
23 Aralık 2019
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin