Alternatif Ödeme Sistemi Nedir?

9 Eylül 2021
Markethinkers
Alternatif Ödeme Sistemi Nedir?

Alışveriş ve ticaretin hiçbir zaman değişmeyen en temel unsuru paradır. Para unsuru değişmez fakat paranın kendisi değişir. Öyle ki günümüzde para yerine geçen çok sayıda ödeme aracı var ve nakit paranın yakın gelecekte tamamen işlevini yitireceği de beklentiler arasında.

Durum e-ticarette de pek farklı değil. Banka ve kredi kartlarının domine ettiği bir ödeme sistemi artık eskisi kadar kabul görmemekte. Bu durumun çözümü ise alternatif ödeme yöntemleri. Tüketicide para yerine geçen tüm araçları kabul edebilmek, bir e-ticaret sitesinin tercih edilmesindeki en önemli sebeplerden biridir.

Alternatif Ödeme Sistemi Nedir?

Alternatif ödeme sistemi, geleneksel ticaretin geleneksel ödeme aracı olan nakit paraya ve e-ticaretin klasik kredi kartlarına alternatif yaratan bir altyapı sistemleri bütünüdür. E-ticaret sitelerinde yaygın olarak banka ve kredi kartları ile birlikte kapıda ödeme seçeneği bulunur. Fakat tüketicilerin varlıkları bunlarla sınırlı değildir. Ayrıca kart bilgilerini verme konusunda şüphesi bulunan kullanıcı sayısı da bir hayli fazladır. Alternatif ödeme yöntemleri, tüketicilere çeşitli ödeme seçenekleri ve güvenli ödeme fırsatı sunar.

Alternatif Ödeme Sistemleri Kullanmanın Avantajları Nelerdir?

Alternatif ödeme sistemleri, yaygınlığını her geçen gün artırmaktadır. Önceden banka ve kredi kartı dışında kalan ödeme sistemleri çok fazla tercih edilmezdi. Bunun sebebi güvenlik şüphesi ve sistem hakkındaki sınırlı bilgidir. Fakat sonrasında bankaların, mobil operatörlerin ve çeşitli altyapı servislerinin girişimleri ile alternatif ödeme yöntemlerinin sayısı arttı. Bununla birlikte hem e-ticaret siteleri için hem de kullanıcılar için daha fazla avantaj söz konusu oldu. Bu avantajlardan bazıları şu şekilde sıralanabilir:

  • Aynı anda daha fazla kişiye hitap etme
  • Spesifik ödeme araçlarını kullananlardan ödeme alma
  • Birkaç saniyede hızlı bir şekilde ödeme yapma fırsatı yaratma
  • Zaman kaybı yaşatan yöntemlere karşı alternatif sunma
  • Basit ve kolay kullanım sayesinde kullanıcının işini kolaylaştırma
  • Kullanıcı adına güvenlik riskini ortadan kaldırma
  • Daha fazla para akışı imkânı ve daha kolay tahsilat yapma
  • Hata oranını en aza indirme

E-Ticarette Alternatif Ödeme Sistemleri ve Modelleri Nelerdir?

Alternatif ödeme yöntemleri arasında kartlar dışında ilk akla gelenler kapıda ödeme ve havale/EFT seçenekleridir. Fakat e-ticaret dünyası, çok daha fazlasını sunabilecek bir kapasiteye sahiptir. Geliştirilen altyapılar ve yeni hizmet sistemleri ile birlikte paraya olan bakış da değiştiği için, alternatif ödeme yöntemlerinin sayısının arttığını söylemek mümkündür.

Online Cüzdanlar

Dijital cüzdan, e-cüzdan ya da online cüzdan olarak adlandırılan bu yöntem, tek tıkla ödeme yapmaya imkân veren bir sistemdir. Cüzdana önceden para yüklendiği takdirde kullanıma hazır hâle gelir. Kullanım sırasında kart, kart numarası, 3D Secure ya da SMS ile kod girme gerektirmez. Online cüzdan içerisindeki bakiye ile doğrudan ödeme yapılır.

Mobil Cüzdanlar

Akıllı telefonlar hayatın o kadar içine girdiler ki artık para yerine bile kullanılabilecek durumdalar. Geliştirilen ve kullanımı yaygınlaşan mobil cüzdanlar, banka ve kredi kartlarını telefona entegre etmeye imkân tanır. Mobil cüzdan uygulamalarına kaydedilen kartlar, telefondaki NFC teknolojisi ve POS cihazlarındaki temassız özelliği ile birlikte kullanılır, kart ve nakit para taşımaya gerek kalmaz.

Asenkron Ödeme Sistemleri (Havale & EFT)

Kartsız bir şekilde ödeme yapmaya imkân tanıyan havale ve EFT yöntemleri, asenkron ödeme sistemi olarak bilinir. Anlık ödeme gerçekleşmediği asenkron adı verilen bu yöntemde kullanıcının kart numarasını girmesine, hatta bir karta sahip olmasına bile gerek yoktur. Bir banka hesabına sahip olması yeterlidir. Satıcının banka hesabına, ürün ya da hizmet tutarının gönderilmesi ile alışveriş tamamlanır.

Kartlı Ödeme Sistemleri

Hem geleneksel hem de e-ticarette en çok kullanılan alternatif ödeme yöntemlerinden biridir. Maaşların banka üzerinden verilmesi ve kredi kartlarının önemli avantajlar sunması ile birlikte yaygınlaşan kartlar, e-ticaretin büyümesi ile de başlıca ödeme aracı oldu. E-ticarette özel güvenlik ve şifreleme altyapıları sayesinde kart üzerindeki numaraları, son kullanma tarihini ve güvenlik kodunu yazarak ödeme yapabilmek mümkün.

SMS Ödeme Sistemleri

SMS ödeme sistemleri, çoğunlukla dijital içerik alınırken, mobil uygulamalara abone olurken ve oyun içi satın alımlarda kullanılır. Geçmişi akıllı telefonlardan öncesine dayanan bu yöntem, cep telefonuna zil sesi ya da duvar kâğıdı gibi multimedya içerikleri satın almak için kontörle ödeme yapma şeklinde işliyordu. Günümüzde ise yapılan harcama telefon faturasına yansıtılır. Bazı e-ticaret siteleri de bu yöntem ile ödeme kabul eder.

Kripto Para Birimleri

Kripto para, ne olduğu ile ilgili hâlâ bir sürü soru işareti olsa da kendini kabul ettirmeyi başarmış bir ödeme aracıdır. Bazı ülkelerin resmî olarak tanıdığı, bazı ülkelerin ise yasakladığı kripto paraların, gelecekte klasik nakit paranın yerine geçeceği de pek çok uzman tarafından dile getirilen bir düşünce. Yine de hem fiziksel işletmelerin hem de e-ticaret sitelerinin bir kısmı, kripto parayı alternatif ödeme yöntemleri arasında kabul etmektedir.

En Çok Tercih Edilen Sanal Pos Firmaları

Alternatif ödeme yöntemlerini e-ticaret sitesinde sunabilmek için sanal POS kullanmak zorunlu bir hâle gelmiştir. E-ticarette sanal pos, sitedeki ekosistemin en önemli parçasıdır. Bankaların sunduğu sanal POS’lar hem yüksek maliyet hem de temin etme zorluğu nedeniyle çok fazla tercih edilmez. Onların yerine dijital altyapı servislerinin geliştirdiği sistemler kullanılır.

İyzico

Ödeme sistemleri sektörünün liderleri arasında bulunan İyzico, BDDK ve PCI-DSS lisansları ile hizmet verir. Önemli bir finans teknoloji şirketidir ve 37.000’den fazla e-ticaret sitesine ödeme altyapısı sunmaktadır. Yapay zekâ destekli teknolojileri ve sunduğu yüksek güvenlik ile hem e-ticaret sitelerinin hem de kullanıcıların en çok tercih ettiği altyapılar arasındadır.

PayTR

PayTR, adından da anlaşılabileceği üzere yerli bir ödeme altyapısıdır. Türk mühendisler tarafından geliştirilen PayTR, aynı zamanda TCMB tarafından da yetkilendirilmiş bir ödeme kuruluşudur. 2009 yılında kurulan PayTR; sanal POS, B2B tahsilat, sahtecilik önleme, pazaryeri, mobil POS, tek tıkla ödeme ve linkle ödeme gibi çeşitli konularda 50 binden fazla e-ticaret sitesine hizmet vermektedir.

Paratika

Paratika, Payten çatısı altındaki Nestpay Ödeme Hizmetleri’nin sanal POS hizmeti veren sistemidir. Merkez Bankası onaylı ve lisanslı bir şekilde hizmet veren Paratika, %97 başarılı işlem oranı ile dikkat çeker. Türkiye’deki en geniş ödeme altyapısı ekosistemlerinden birine sahip olan firma, tek tıkla ödeme ve fraud kontrol sistemi de sunmaktadır.

Esnek Pos

Esnek Pos, Türkiye’de hizmet veren en eski ödeme ödeme kuruluşlarından biri olan Elekse Ödeme çatısı altındadır. BDDK Ödeme Kuruluş Faaliyet lisansı bulunan Esnek Pos’un kendi bünyesinde geliştirilen farklı hizmetleri de vardır. Sanal POS ile birlikte para havalesi ve fatura tahsilatı gibi sistemleri de bulunur. PCI DSS Veri Güvenliği Standardı’na uygun olduğu için e-ticaret siteleri tarafından güvenilen bir altyapıdır.

Paytrek

Yerli ödeme altyapı firmalarından biri olan Paytrek, %100 Türk sermayesi ile 2015 yılında kuruldu ve 2016 yılında BDDK yetkisi aldı. Sanal POS ve Gateway altyapıları ile hizmet veren firma, 8 farklı kredi kartından hem taksitli hem de tek çekim ödeme almaya uygundur. Entegrasyon ve üyelik ücreti yoktur. Ayrıca kart saklama ve tekrarlı ödeme gibi sistemleri de mevcuttur.

iPara

iPara, Türkiye’nin ilk online ödeme hizmeti veren kuruluşu olma özelliği taşır. Tek entegrasyon ile 8 farklı bankanın kredi kartlarını kabul eder. 7/24 ödeme almaya imkân verir ve sahtecilik kontrolleri üst düzeydedir. Tekrarlayan ödeme, kart saklama, tek tıkla ödeme ve link ile ödeme gibi alternatif ödeme yöntemleri de sunar.

Paynet

En geniş kapsamlı ödeme altyapılarından biri olan Paynet, tüm bankalara ait kartlardan ödeme almaya olanak tanır. Nakit akışı yönetme konusunda kolaylık sağlayan firma, sanal POS ile birlikte Paylink adını verdiği bir de link ile ödeme alma hizmeti sunmaktadır. Düzenle ödeme modülü ve kart saklama servislerini de sunan Paynet’e, IdeaSoft iş birliği sayesinde ücretsiz üye olmak mümkündür.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Dikkat çeken bir iletişim sayfası hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Dikkat çeken bir iletişim sayfası hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
E-ticaret sitenizdeki önemli sayfalardan biri de iletişim sayfasıdır. Sitenizi ziyaret eden ve ürünleriniz hakkında detaylı bilgi almak ya da satın alma sonrasında size ulaşmak isteyen kişiler için bu sayfalar oldukça önemlidir....
10 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E mağaza açmadan önce yapmanız gerekenler
E mağaza açmadan önce yapmanız gerekenler
E mağaza açmak ve internetten satış yapmak günümüzde oldukça kolaylaştı ve bu sayede birçok kişi hayalindeki işi hayata geçirebiliyor. Ancak tek başına bir online mağaza açmak yeterli değil. Site açma süreci kolay olsa da...
5 Ağustos 2020
Sinan Oypan
SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi
SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi
SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi nedir? Swot analizi örneği / swot analizi örnekleri ele alındığında en iyi swot analizi nasıl yapılır? Neden swot analizi yapmalısınız? Swot analizi ne demek? Bu ve daha...
16 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 3. Bölüm
Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 3. Bölüm
Ürün tanıtım videoları son dönemlerde oldukça popüler olmaya başladı ve e-ticaret firmaları da hem geri dönüşümlerini artırmak hem de tüketicilere ürünlerini daha iyi yansıtmak için video içerikler üretiyor. Geçtiğimiz...
19 Mart 2017
Sinan Oypan
Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?
Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?
Tüketici davranışları, e-ticaret şirketlerinin özellikle üzerinde durmaları, analiz ederek öğrenmeleri gereken konulardan biri. Tüketicilerin, satın alma ve bir ürüne ilgi duyma sürecini en iyi şekilde anlamak, pazarlama ve satış...
3 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticarette neden SEO araçları kullanmalısınız?
E-ticarette neden SEO araçları kullanmalısınız?
SEO araçları, e-ticaret sitenizin arama motorlarına optimizasyonunun nasıl olduğunu ölçümleme de SEO performansınızı artırmada önemli bir rol oynar. SEO araçları kullanmadan da performans artırma ve ölçümleme çalışmaları...
13 Haziran 2019
Sinan Oypan
Etkileyeci başlıklar kullanmak blog içerikleriniz için neden önemli?
Etkileyeci başlıklar kullanmak blog içerikleriniz için neden önemli?
Blog yazılarınızı daha etkileyici ve dikkat çekici bir hale getirmek için kullanabileceğiniz taktiklerden biri de yazılarınızın başlıklarını değiştirmek olacaktır. Sosyal ağlar da ya da Google üzerinde kullanıcılar sizin...
27 Kasım 2016
Sinan Oypan
Dikkat çekici bir ‘’Hakkımızda’’ sayfası nasıl hazırlanır?
Dikkat çekici bir ‘’Hakkımızda’’ sayfası nasıl hazırlanır?
E-ticaret sitenizin olmazsa olmazlarından biri de "hakkımızda sayfası" dır. Bu sayfalar oldukça önemlidir; çünkü tüketicilere kendinizi tanıtabildiğiniz, kendi hikayenizi onlarla paylaşabildiğiniz bir alandır. Bu sayfa,...
11 Ocak 2017
Sinan Oypan
Başarılı bir marka yaratmak için ipuçları
Başarılı bir marka yaratmak için ipuçları
E-ticaret sektöründe başarılı ve uzun ömürlü bir marka yaratmak için izlenmesi gereken birçok farklı adım ve strateji bulunuyor. Doğru adımları atmanız ve işin en başında bir marka kimliği yaratmanız, uzun vadede markalaşma...
19 Ekim 2020
Sinan Oypan
Kullanıcıların sizin için içerik oluşturmalarını nasıl sağlayabilirsiniz? - 2. Bölüm
Kullanıcıların sizin için içerik oluşturmalarını nasıl sağlayabilirsiniz? - 2. Bölüm
Kullanıcılar tarafından oluşturulan içerikler markaların pazarlama çalışmaları için oldukça etkilidir. Hem maliyetin düşük olması, hem tüketicilerle etkileşim yaratması hem de sosyal kanıt konusunda fayda sağlamasından...
19 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Duygusal pazarlama nedir ve dijital pazarlamada neden önemlidir?
Duygusal pazarlama nedir ve dijital pazarlamada neden önemlidir?
Duygusal pazarlama, farkında olmadan da olsa birçok pazarlama çalışmasında yapılıyor. Tabii ki doğrudan bu amaçla yapılan pazarlama çalışmaları da bulunuyor. Tüketicilerin duygularına yönelik içerikler ve mesajlar üretmek,...
21 Mart 2018
Sinan Oypan
E-ticaret'e Yeni Başlayanlar için E-ticaret Rehberi
E-ticaret'e Yeni Başlayanlar için E-ticaret Rehberi
E-ticaret süreçleri e-ticaret sitesi kurmak ve online satış süreçlerine başlamak isteyen firmalar için dışarıdan bakıldığında zor bir süreç gibi görünebilir. Fakat adım adım takip edeceğiniz adımlardan oluşan bir süreçtir....
2 Nisan 2015
Seyhun Özkara