AdBlock Nedir? Reklam Engelleme Programı Nasıl Kullanılır?

1 Eylül 2021
Markethinkers
AdBlock Nedir? Reklam Engelleme Programı Nasıl Kullanılır?

Dijital reklamlar, başta e ticaret firmaları olmak üzere pek çok marka ve web sitesinin en önemli pazarlama araçlarından biridir. Reklam çeşidinin çok olması, daha fazla kişiye ulaşması ve hedef kitleye göre özelleştirilebilmesi, internet reklamlarının artmasındaki belirleyici unsurlardır. Fakat reklam sayısının artması, sayfa yapısından dolayı reklamların ekranı kaplaması ve kötü niyetli reklamların türemesi, kullanıcı için webde gezinme deneyimini olumsuz etkileyen durumlardır. Bu durumlardan doğan “reklamsızlık” ihtiyacını ise AdBlock adı verilen uygulama ve eklentiler karşılamaktadır.

AdBlock Nedir?

AdBlock reklam engelleyici olarak geliştirilmiş olan yazılımlara verilen genel bir addır. Reklam engelleyiciler, internet ortamında kullanıcının karşılaşabileceği hemen her reklamı görünmez hâle getirebilen yazılımlardır. Genellikle bir tarayıcı uygulaması olarak hizmete sunulur ve eklenti olarak tarayıcıya eklenir. Aktif olduğu sürece reklamları otomatik olarak engeller, kullanıcının herhangi bir işlem yapmasına gerek kalmaz.

Chrome, Safari, Firefox, Opera gibi popüler tarayıcıların tümünde hizmete sunulmuş en az bir reklam engelleyici bulabilmek mümkündür. Bununla birlikte mobil cihazlarda da reklam engellemeyi mümkün hâle getiren birtakım uygulamalar vardır. Kullanıcı için deneyimi artıran bir yazılım olan AdBlock, reklam yayıncılarının gelirlerini ve reklam yayınlayan markaların internetteki görünürlüğünü olumsuz yönde etkiler.

AdBlock Neden Kullanılır?

Reklam engelleyici kullanmanın en önemli nedeni, kullanıcıların görmek istemedikleri reklamlarla sık sık karşılaşmalarıdır. Özellikle remarketing yöntemini kullanan web sitelerinin reklamları, daha önce o siteye girmiş kullanıcının karşısına tekrar tekrar çıkar. Bu durum kullanıcı için can sıkıcı olabilir ve AdBlock eklentileri ile söz konusu reklamların bir kısmı engellenebilir.

İnternette gezinme deneyimini artırmak da reklam engelleyici kullanmanın başlıca sebeplerindendir. Bu da arama motoru ya da banner reklamlardan ziyade pop-up ve video reklamlardan kaynaklanmaktadır. Videonun bir anda durup araya reklamın girmesi ya da bir sitede gezinirken aniden ortaya çıkan reklama yanlışlıkla tıklamak, deneyim açısından pek de kullanışlı değildir. AdBlock ile web siteleri görsel olarak daha verimli, işlev olarak da daha kullanışlı hâle getirmek mümkündür.

Reklam engelleyiciler kötü niyetli ve clickbait reklamları da engellediği için güvenlik amacıyla da kullanılır. Bazı yanıltıcı reklamlar kullanıcıyı güvenilir olmayan bir siteye yönlendirebilir. Ayrıca clickbait yani tık tuzağı içeren reklamlar, virüs içeren dosyaların bilgisayara indirilmesine sebep olabilir. Bu riskin önüne geçmek için reklamları engellemek son derece verimli bir yöntemdir.

Bunların yanında, gereğinden fazla reklam bulunan internet sitelerinin daha yavaş yüklenmesi de söz konusudur. Reklamların devre dışı kalması ile birlikte siteler daha hızlı yüklenir ve zaman kaybı ortadan kalkar.

Ancak bilmek gerekir ki, reklamverenlerin bazı reklam engelleme programları ile yaptıkları özel anlaşmalar nedeniyle kullanacağınız eklentinin bazı reklamları göstermeye devam etmesi gibi durumlar ile karşılaşabilirsiniz.

AdBlock Kullanmanın Avantajları Nelerdir?

Tarayıcılarda karşılaşılan reklamları engellemek, aslında göründüğünden daha avantajlıdır. Fakat bu avantaj sadece kullanıcı için geçerlidir. Reklam veren ve reklam yayınlayan tarafta olanlar için AdBlock eklentileri, daha çok dezavantajlı olur. Öyle ki bazı web siteleri reklam engelleyicileri tespit eder ve kullanıcıya eklentinin devre dışı bırakılması gerektiğini söyler. Aksi hâlde siteye giriş mümkün olmaz. Bu detayın haricinde reklam engelleyicilerin pek çok avantajı vardır ve bu avantajlardan bazıları şöyle sıralanabilir:

  • Reklamsız bir internet deneyimini mümkün kılar.
  • İstenmeyen reklamları ortadan kaldırır.
  • Web sitelerinin daha sade görünmesine yardımcı olur.
  • Site üzerindeki reklam yükünü ortadan kaldırarak sayfanın hızlı yüklenmesini sağlar.
  • Reklamları otomatik olarak tespit ettiği için kullanımı kolaydır.
  • Reklamlar üzerinden güvenilir olmayan sitelere girilmesini önler.
  • Reklamların ekranı ve içeriği kapatmasına izin vermez.
  • Videoların reklam nedeniyle yarıda kesilmesini engeller.
  • Hareketli reklamlar da engellenir ve sayfada dikkat dağıtan bir unsur bulunmaz.
  • Bazı engelleyicilerde, faydalı reklamları görmeye devam etmek isteyenler için belirli reklamlara izin verme özelliği de vardır.
  • Kötü niyetli reklamları da engellediği için zararlı dosyaların yanlışlıkla indirilmesine sebep olmaz.

AdBlock Nasıl Kurulur?

AdBlock eklentisi kurmak için masaüstü tarayıcılarda bulunan, app store ve benzeri isimlerle adlandırılan uygulama mağazasına girmek yeterlidir. Popüler tarayıcıların hepsine reklam engelleyici kurulabilir fakat her biri için ayrı ayrı adımların izlenmesi gerekebilir. AdBlock uzantısı olarak da bilinen bu uygulamalar genellikle birkaç saniyede yüklenir ve kolayca aktifleştirilebilir. En çok tercih edilen eklentiler arasında ise AdBlock Plus, uBlock Origin, AdGuard ve AdBlocker Ultimate vardır.

Chrome

AdBlock Chrome eklentisi yüklemek için girilmesi gereken adres Chrome Web Mağazası’dır. Mağazanın “uzantılar” bölümündeki kategoriler ya da arama çubuğu, reklam engelleyici bulmak için kullanışlıdır. Uzantının sayfasına girdikten sonra “Chrom’a ekle” butonuna basmak yeterlidir. Bu işlemin ardından tarayıcıyı yeniden başlatmak gerekebilir.

Firefox

AdBlock Mozilla eklentilerine Firefox Add-Ons hizmeti ile ulaşılabilir. Arama çubuğunu kullanarak hızlıca bir reklam engelleyici bulunabilir. Eklenti sayfasındaki “Uzantıyı yükle” butonuna tıkladıktan sonra Mozilla Firefox tarayıcıyı reklamsız kullanmak mümkün hâle gelir.

Safari

MacBook’ların ana tarayıcısı olan Safari’de de reklamları engellemek kolay bir işlemle mümkündür. AdBlock Safari uygulamalarına ulaşmak için tarayıcı menüsünden “Safari Genişletmeleri” bağlantısına gidilmelidir. Bu işlem kullanıcıyı App Store’a yönlendirir ve mağaza içerisinde bir reklam engelleyici bulunarak tarayıcıya yüklenebilir.

Opera

Opera, sahip olduğu özellikler ile diğerlerinden ayrılan bir tarayıcıdır. Benzersiz özelliklerinden biri de entegre reklam engelleyicidir. Opera’daki dahili reklam engelleyici açmak, reklamsız bir internet için yeterlidir. Fakat yine de AdBlock Opera eklentilerin birini yüklemek de kullanıcıya sunulan bir başka seçenektir. Eklenti yüklemek için “Opera addons” isimli eklenti mağazası ziyaret edilebilir.

AdBlock Nasıl Kaldırılır?

AdBlock kapatma ya da kaldırma işlemi de en az kurulum kadar kolaydır. Eklentiler her tarayıcıda farklı bir menü altında bulunabilir bu nedenle kullanılan tarayıcıya özel bir işlem yapmak gerekebilir. Bununla birlikte eklentiyi kaldırmak yerine devre dışı bırakmak da bir çözümdür. AdBlock devre dışı bırakma ve kaldırma işlemleri için izlenecek adımlar aşağıdaki gibidir.

  • Chrome için “⋮ işareti > Diğer araçlar > Uzantılar” adımları izlenir.
    • Kaldırmak için “Kaldır” butonuna, devre dışı bırakmak içinse uzantı kutusunun sağ alt köşesindeki mavi düğmeye tıklanır.
    • Adres çubuğunun yanında çıkan eklenti logosuna tıklamak ya da uzantı simgesine sağ tıklamak da bu işlemler için kullanışlıdır.
  • Firefox için “☰ işareti > Eklentiler” adımları izlenir.
    • Reklam engelleme eklentisinin sağ tarafındaki “Devre Dışı Bırak” ya da “Kaldır” butonuna tıklanır.
  • Safari için “Safari > Tercihler > Genişletmeler” adımları izlenir.
    • Devre dışı bırakmak için onay kutusundaki seçim kaldırılır. Tamamen kaldırmak için eklenti seçilir ve “Kaldır” düğmesine basılır.
  • Opera için “Opera düğmesi > Eklentiler > Eklenti Yöneticisi” adımları izlenir.
    • Reklam engelleyici eklentisinin yanındaki butonlar kullanılarak kaldırma ya da devre dışı bırakma işlemi tamamlanır.

AdBlock Hangi Reklamları Engeller?

Verimli çalışan bir reklam engelleyici, web sitelere yerleştirilmiş olan yazılı, görsel ya da video temelli reklamların hemen hepsini ortadan kaldırabilir. Girilen bir site eklentinin beyaz listesine, yani reklam göstermesine izin verilen sitelere eklenmemişse, o sitedeki küçük ya da büyük tüm reklamlar engellenir.

Pop-Up (Açılır Pencere) Reklamları

Açılır pencere reklamları, kullanıcılar için en kötü deneyimi sunan reklam modellerinden biridir. Çünkü bu reklamlar, bir web sitesine girildiği an açılır ve genellikle ekranı kaplar. Bir köşesinde, bir çarpı butonu bulunur fakat yine de bir anda açılması, kullanıcılar tarafından hoş karşılanmaz.

Banner Reklamlar

Banner reklamlar genellikle sitenin en üstünde ya da en altında bulunur. İçeriğin orta kısımlarına da yerleştirilebilen bu reklamlar, görsel açıdan bir karmaşa yaratabilir. AdBlock ile ortadan kaldırıldığında, siteyi kullanmak daha kolay bir hâle gelebilir.

Video Reklamlar

AdBlock YouTube gibi platformlardaki video reklamları da engeller. Bu eklentilerin en sevilen özelliklerinden biri budur. Özellikle YouTube videolarının başındaki, ortasındaki ve sonundaki reklamları engellemesi, izleme ve dinleme konusundaki deneyimi artırır. Ayrıca YouTube’un sağ üst tarafındaki reklam alanı da bu eklentiler sayesinde ortadan kalkar. Fakat unutulmaması gereken detay, videoyu hazırlayan kişinin alacağı sponsorlu ürün yerleştirmelerinin engellenemeyeceğidir.

Sosyal Medya Reklamları

Facebook, Twitter, Twitch ve benzeri sosyal ağlar, reklam yayınlamak için en verimli alanlardır. Dolayısıyla bu platformlarda sosyal medya reklamlarını sıklıkla görmek mümkündür. Reklam engelleme eklentisi kullanıldığında, sosyal medya platformlarında reklamlar değil sadece gönderiler olur. Ancak unutmamak gerekir ki, reklam engelleme uygulamaları sosyal medyadaki reklamları sadece browser üzerinde engelleyebilmektedir.

Arama Motoru Reklamları

Arama motorunda bir anahtar kelime aratıldığında, ilk birkaç sırada çıkan siteler çoğu zaman reklamdır. Bu siteler aranan kelime ile ilgilidir fakat kullanıcının sorusuna her zaman cevap veremeyebilir. Tarayıcıda reklam engelleme uzantısı varsa arama yapıldığında sadece organik sonuçlar görüntülenir.

Mail Tanıtımları

Mail servislerinin bazılarında, markalardan gelen reklam maillerinin düşeceği bir tanıtım kutusu olur. AdBlock uygulamaları bu kutularda da çalışır ve markaların e-posta üzerindeki reklamlarını görünmez kılar. Fakat abone olunmuş bir web sitesinin reklam amaçlı e-postaları gelen kutusunda görünmeye devam edebilir.

Telefona AdBlock Kurulur mu?

Tarayıcı reklamları, akıllı telefonlarda da kolayca engellenebilir. AdBlock mobil uygulamaları, masaüstü eklentiler kadar kapsamlı olmasalar da reklam engelleme ihtiyacını asgari düzeyde karşılayabilirler. AdBlock Android uygulamaları için Play Store, iOS uygulamaları içinse App Store içerisinde arama yapılabilir. Bu uygulamalar genellikle tüm mobil tarayıcılarda çalışmaz. Ayrıca dahili reklam engelleyicisi bulunan bazı mobil tarayıcılar da vardır. Söz konusu tarayıcılar üzerinden girilen bir mobil site tamamen reklamsız olur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi
A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi
A/B testi nedir ve e-ticaret firmaları için A/B testi neden önemlidir? A/B testleri ne için yapılır? A/B testi nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Rehber yazılarımızda sıkça A/B testlerinden bahsediyoruz....
24 Eylül 2016
Sinan Oypan
İlgi çekici Instagram Hikaye tasarımı ipuçları - (Örnekli Anlatım)
İlgi çekici Instagram Hikaye tasarımı ipuçları - (Örnekli Anlatım)
İlgi çekici ve farklı Instagram Hikaye tasarımı ile 2021 yılında bu platformdaki geri dönüşüm ve etkileşimlerinizi artırabilirsiniz. Instagram normal gönderiler kullanıcılara ulaşmanın tek yolu olmadığı için hikaye...
4 Ocak 2021
Sinan Oypan
Pazarlamada kitle psikolojisi nasıl kullanılır?
Pazarlamada kitle psikolojisi nasıl kullanılır?
Kitle psikolojisi üzerine çalışmak ve bunu anlamak, tüketicilerin satın alma kararlarını nasıl verdiklerini anlamanızı sağlar. Bunu kavradığınızda; pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi daha etkili bir şekilde...
22 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticarette dikkat çekici bir menü tasarımı ve navigasyon hazırlama ipuçları
E-ticarette dikkat çekici bir menü tasarımı ve navigasyon hazırlama ipuçları
Menü tasarımı ve navigasyon, e-ticaret siteleri üzerinde tüketicilerin aradıkları ürün ya da içeriklere ulaşmalarını sağlar. Bu nedenle de kullanıcı deneyimi açısından da bu iki unsur önemli bir rol oynamaktadır. İyi...
14 Haziran 2020
Sinan Oypan
İnternetten satış yapmak için neler gerekiyor?
İnternetten satış yapmak için neler gerekiyor?
İnternetten satış yapmak, günümüzde hayalinizdeki işi ortaya koymak ve girişimci olmak için yapabileceğiniz işlerden biri olarak öne çıkmakta. Türkiye’deki girişimcilik ekosisteminin büyümesi ve kullanıcıların internetten...
21 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz 8 satış tekniği – 2020
E-ticarette kullanabileceğiniz 8 satış tekniği – 2020
Doğru satış tekniği kullanmak, e-ticarette satışlarınızı ve karlılığınızı artırmada önemli bir rol oynadığı için satış stratejilerinizin üzerinde planlamalar yapmanız önemlidir. İnternetten satışlarda kullanılabilecek...
28 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Girişimci olmaktan korkanların arkasına sığındıkları bahaneler
Girişimci olmaktan korkanların arkasına sığındıkları bahaneler
Kendi işinin sahibi olmak isteyen ama bunu yapmaktan korkan kişiler genellikle benzer bahaneler üretiyorlar. Bu bahaneler yüzünden de birçok kişi kendi işini kuramıyor. Tabii ki kendi işinizi kurmak zorlu bir süreçtir ve bu alanda...
20 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?
Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?
Son birkaç aydır küresel olarak yaşanan sağlık krizi, firmaların pazarlama ve reklam verme yöntemlerini de değiştirmeye başladı. Yaşanan gelişmeler nedeniyle insanların alışveriş ve yaşam alışkanlıklarının değişmesi...
5 Nisan 2020
Sinan Oypan
Fiziki mağazanızın e-ticarette başarılı olmasına yardım edecek ipuçları
Fiziki mağazanızın e-ticarette başarılı olmasına yardım edecek ipuçları
Fiziki mağazanızı internete taşıyarak yeni ve daha geniş hedef kitlelere ulaşabilirsiniz. Bir internet sitesi kurup, ürünlerinizi buraya yerleştirdiğinizde e-ticarete ilk adımlarınızı atabilirsiniz. Sitenin altyapı işlerini...
23 Haziran 2016
Sinan Oypan
Yaz dönemi için kampanyalar hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Yaz dönemi için kampanyalar hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Mayıs ayıyla beraber bahar döneminden yavaş yavaş çıkmaya ve yaz sezonuna geçiş yapmaya başlıyoruz. Bu değişimle beraber e-ticaret firmaları da yaz dönemi için farklı kampanya çalışmaları yapmaya başlıyor. Yaz dönemine...
3 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Blog kurma sürecinde özellikle bilmeniz gerekenler
Blog kurma sürecinde özellikle bilmeniz gerekenler
Blog kurma, e-ticaret sitelerinin içerik pazarlama çalışmalarında özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri olarak öne çıkmakta. Doğru stratejiyle hazırlanmış bir blog, uzun vadede hem e-ticaret sitesine SEO değeri katar...
18 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Dropshipping nedir? | Stoksuz satış nedir?
Dropshipping nedir? | Stoksuz satış nedir?
Dropshipping nedir / stoksuz satış yani stoksuz e ticaret nedir, dropship ne demek, dropshipping avantajları, dropshipping dezavantajları ve dahası bu yazımızda. E-ticaret şirketlerinin ürün satışında kullandığı yöntemlerden biri...
1 Mayıs 2017
Sinan Oypan