fbpx

ROAS Nedir? Nasıl Hesaplanır?

20 Şubat 2021
Markethinkers

Dijital reklamların her kitleye ulaşılabilecek yeni yöntemlerinin doğması ve e-ticaret sektörünün büyümesinde rol oynaması, yeni nesil ticari araçların geliştirilmesine neden oldu. Söz konusu reklamların asıl cazibesi ise ölçülebilir olmalarından kaynaklanmaktadır. Yeni nesil tabirinin kullanıldığı her ortamda yeni bir terimle karşılaşmak da muhtemeldir. Dijital reklam, e-ticaret, ticari araç ve ölçülebilirlik konuları bir araya gelince karşımıza çıkabilecek ilk terim ROAS olabilir. Peki ROAS nedir, ne işe yarar?

ROAS Nedir?

ROAS teriminin Türkçeleşmiş karşılığı, aynı zamanda bu terimin tanımı olarak da kullanılabilir. “Return on Ad Spend” kelimelerinin baş harfleri ile ortaya çıkan ROAS’ın Türkçesi, “reklam harcamalarının geri dönüşü ve/veya getirisi” şeklindedir.

Reklam maliyetlerinin verimli kullanılmasını sağlayan ROAS, dijital reklamlar için hesaplanan ve takip edilen bir pazarlama metriğidir. Spesifik bir reklamın gideri ile o reklam sayesinde doğan gelir göz önüne alınarak elde edilen ROAS değeri, reklamın sayısal performansını net bir şekilde ortaya koyar.

ROAS Hesaplaması Nasıl Yapılır?

ROAS hesabı yapmak, gelecekteki reklam stratejilerinin belirlenmesine yardımcı olur. Basit bir denklem ile reklam performansını yüzdesel oran ile ölçebilir, hedefinize ulaşıp ulaşamadığınızı görebilirsiniz. Google Ads ve Facebook, bu araçlar ile verdiğiniz reklamların ROAS değerini sizin için hesaplar. Kendiniz hesaplamak istiyorsanız, söz konusu denklem şöyledir:

  • ROAS = (Reklam Geliri / Reklam Maliyeti) x 100

ROAS değeri hesaplarken reklam sayesinde elde edilen gelir, reklam için ödenen ücrete bölünür ve sonucun yüzdesel oranını görebilmek adına 100 ile çarpılır. Örneğin 150 TL ödenen bir reklam sayesinde 450 TL tutarında satış yapılması durumunda;

  • ROAS = (450/150) x 100

şeklinde bir hesaplama yapılır. Bu işlem sonucunda elde edilen ROAS değeri 3 ya da %300 olarak ifade edilir.

Elde Edilen ROAS Değeri Nasıl Yorumlanır?

ROAS değerini hesaplamak, tek başına çok bir anlam ifade etmez. Elde edilen ROAS değerini okuyabilmek, yorumlayabilmek ve analiz edebilmek gerekir. Yukarıdaki örneğe dönecek olursak, ROAS’ın 300 olması, reklamın oldukça başarılı sonuçlar verdiğini gösterir. Bu sonuç, her 1 TL reklam harcamasına karşılık 3 TL gelir elde ettiğiniz anlamına gelir.

Yapılan dijital reklam çalışmasının başarısız olduğu senaryoları da düşünmek gerekir. Örneğin 200 TL ödenen bir reklam üzerinden 50 TL gelirin elde edildiği bir senaryoda;

  • ROAS=50/200*100

şeklinde bir denklem ortaya çıkar. Elde edilen ROAS 0,25 ya da %25 olur ve reklamdan zarar edilen bir durum olarak yorumlanır.

Kısaca yüzdelik ROAS değerinin 99 ve altı olması zarar, 101 ve üzeri olması kâr olarak yorumlanabilir. 100 olduğunda ise kâr ya da zarar durumu ortaya çıkmaz, reklam gideri ve elde edilen gelir eşit demektir.

ROAS Hesaplamasında Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

ROAS basit bir formülle hesaplanabilir fakat bu şekilde elde edilen sonuç sadece sayısaldır. Reklamın gerçek hayatta nasıl bir fayda sağladığını görmek için göz önünde bulundurulması gereken başka metrikler de vardır. Bu metrikler çerçevesinde ROAS değeri 1,5 (%150) olan bir e-ticaret sitesi kâr ederken 3 (%300) olanın zarar etme ihtimali de vardır.

  • Kâr Marjı

ROAS hesabındaki “gelir” kalemi, ürünün satış fiyatı ile ortaya çıkar. Ama bu ürünün üretimi ya da tedariği için de para harcadığınızı unutmamanız lazım. Örneğin toplam maliyeti 50 TL olan bir ürünün 100 TL’ye satıldığı bir senaryoda kâr marjınız %50, kârınız da 50 TL’dir. Bu ürünün reklam kampanyasındaki ROAS değerinin 1,5 (%150) olması, basit hesaba göre kazançlı olduğu fikrini verebilir.

Aslında bu hesap, her bir ürün için reklama 66,50 TL harcamış olduğunuzu gösterir ve aslında her üründe 16,50 TL zarar ettiğiniz anlamına gelir. %50 kâr marjı olan bir ürün için ROAS en az 2 (%200), %25 için 4 (%400), %20 için 5 (%500) olmalıdır.

  • Dönüşüm Oranı & Ortalama Sipariş Tutarı

Reklam yatırımınızı satış hacminizi artırmak ve yüksek kâr elde etmek için yaptıysanız, bu detaya dikkat etmelisiniz. Reklam kaynaklı toplam geliri, sipariş sayısına bölerek ortalama sipariş tutarını bulmanız ve dönüşüm oranı ile karşılaştırmanız doğru fikirler verebilir. Örneğin ortalam sipariş tutarınızın 20 TL olduğu bir reklam çalışmasında tıklama başına 2 TL ödüyorsanız, kâr ve zarar durumu doğurmayan 1 (%100) ROAS için %10 dönüşüm oranına ihtiyacınız olur. Böylesine küçük bir getiri için bu dönüşüm oranı yüksek sayılabilir.

  • Reklamın Süresi

Sağlıklı bir ROAS hesabı için, hesabı yaptığınız süreyi reklamdaki ürün veya hizmete bağlı olarak belirlemeniz gerekir. 1 hafta gibi kısa süreleri kapsayan dönemsel reklam kampanyalarında bu süreyi kısa tutabilirsiniz. Fakat bazı ürünlerin satışı uzun süreleri kapsayabilir ve azar azar satılması bile kârlı olabilir. Bu gibi durumlarda reklamın yayınlandığı gün ile ROAS hesabının yapıldığı gün arasında uzun bir zaman olması, daha sağlıklı sonuçlar elde etmenizi sağlar.

  • Reklamın Amacı

ROAS değerinin bir şeyler ifade etmesi, verilen reklamına amacına göre de değişir. Bu hesaplama çoğunlukla satış odaklı reklamlar için yapılır. Eğer reklamı satış odaklı değil de marka bilinirliği, duyuru, tanıtım, üye toplama, anket yapma gibi amaçlarla verdiyseniz, ROAS değeriniz çok düşük çıkmasına rağmen amacınıza ulaşmış olabilirsiniz. Böyle durumlarda ROAS hesaplamasına gerek duyulmaz.

E-Ticaret Siteleri İçin ROAS Neden Önemlidir?

Bir e-ticaret sitesinin hem marka bilinirliğinin hem de satıştaki artışlarının devamlılığı için reklam çok önemli bir unsurdur. Ancak başarılı reklam çalışmaları ile e-ticaret siteleri ayakta kalabilir. Dolayısıyla reklam kampanyalarının analiz edilmesi ve gelecekteki kampanyaların da buna bağlı olarak planlanması gerekir. Bu noktada ise ROAS devreye girer.

ROAS, basit bir gelir - gider hesabından çok daha fazlasıdır. Farklı reklam türleri ve alanları için ROAS hesabı yapılabilir ve hangi stratejinin daha verimli olduğu bulunabilir. Doğru stratejiyi bulmak, doğru bütçe optimizasyonu yapabilmeyi sağlar ve sonuç olarak minimum maliyet - maksimum kazanç dengesi kurulabilir.

Google Reklamlarınızın ROAS Değerini Nasıl Öğrenebilirsiniz?

ROAS, Google Ads’in Akıllı Teklif Stratejileri kapsamında da yer alan bir metriktir. Google Ads ile verdiğiniz reklamlarda hedef ROAS belirleyerek reklamlarınızı daha verimli bir hale getirebilirsiniz. Bu reklamlarınızın ROAS değerini öğrenmek içinse özel sütunlar kullanmalısınız.

Google Ads hesabınızı Google Analytics ile bağlamanız, dönüşüm izleme ayarlarını yapmanız ve bir web geliştiriciden destek alarak “Dönüşüm değeri/maliyet” sütunu oluşturmak için dönüşüm izleme etiketi ekleyebilirsiniz. Bu sütun size Google reklamlarınızın ROAS değerini gösterir.

Yüksek ROAS Elde Etmek İçin Neler Yapmalısınız?

Yüksek ROAS, her e-ticaret sitesinin ihtiyaç duyduğu bir metrik değeridir. Sadece reklam vermek tek başına yeterli değildir. Verdiğiniz reklamın hem Google’ı hem de kullanıcıları memnun etmesi gerekir. Bu noktada atmanız gereken ilk adım, doğru reklam kurulumu ve optimizasyonudur.

ROAS değerinin yükselmesine doğrudan etki eden reklam kurulumunu ve optimizasyonunu doğru ve etkili bir şekilde yapabilmek için IdeaSoft OtoPilot’tan yararlanabilirsiniz. OtoPilot akıllı bir reklam otomasyonudur ve tüm reklam sürecini sizin yerinize yöneterek yüksek ROAS elde etmenizi sağlar.

Reklamlardaki her unsur birbirini tetikler ve bir bütünlük sağlanmazsa ROAS değeri yükselmez. Dolayısıyla tüm unsurlara ayrı özen göstermelisiniz. Reklamızının cezbedici bir görseli ve ikna edici bir metni olduğundan emin olmalısınız. CTA yani harekete geçirici butonun ya da metnin gerçekten harekete geçirici olması, renginin iyi seçilmesi ve yerleşiminin doğru yapılması gerekir.

Bu noktaya kadar her şeyi doğru yapmış olsanız bile ROAS değeriniz yükselmeyebilir. Çünkü reklamlarınıza tıklayan kullanıcıların beklentilerini karşılayamamış olabilirsiniz. Bu noktada sitenizin hızı çok önemlidir. Siteniz hızlı bir şekilde açılmaz ve işlemezse kullanıcı alışveriş yapmadan oradan uzaklaşabilir. Ayrıca hatrı sayılır bir oranda mobil kullanıcı olduğunu unutmamalısınız ve sitenizin mobil uyumlu versiyonunu da kullanıma açmalısınız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

İnternetten Satış Yapmak İçin Bilmeniz Gerekenler
Ülkemizde eticaret ekosistemi gelişim gösterirken; büyük, orta ve küçük ölçekli işletmeler ürünlerini geniş kitlelere ulaştırmak için internetten satış yapmaya başladı. Hızlı...
20 Kasım 2019
Ideasoft Admin
E-ticarette olumsuz kullanıcı yorumları neden önemli?
E-ticarette kullanıcı yorumları, sosyal kanıt ve kullanıcıların satın alma kararlarını etkilemek için oldukça önemlidir. Tabii ki olumlu kullanıcı yorumları önemli olsa da, olumsuz yorumların da önemli bir yeri bulunur. Sadece...
26 Mayıs 2018
Sinan Oypan
İşletmeler için takipçi artıracak Tiktok içerik fikirleri
Tiktok içerik fikirleri, kullanıcılar arasında popüler olmaya başlayan ve gelecek vaad eden bu platform üzerindeki çalışmalarınız için önemli. Özellikle takipçi kazanmak ve bu platformdaki verimliliğini artırmak isteyen...
6 Kasım 2020
Sinan Oypan
İnternetten Ayakkabı Satmak Rehberi 2020
İnternetten ayakkabı satmak için bir e-ticaret sitesi kurmanız gerekiyor. Online mağazanız üzerinden kendi ürettiğiniz ayakkabıları satabileceğiniz gibi toptan aldığınız ürünleri ya da stoksuz satış (Dropshipping) yöntemiyle...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı, e-ticarette geri dönüşüm sağlamanızı sağlayan bölümlerden biridir ve doğru bir şekilde optimize edilmelidir. Form doldurma alanlarının düzgün bir şekilde hazırlanmaması, kullanıcı...
9 Nisan 2019
Sinan Oypan
Site üzerinde geçirilen süreyi artırmak için kullanabileceğiniz taktikler
E-ticaret sitelerinde geçirilen süreyi artırmak, kullanıcıların site üzerinde daha fazla ürünü incelemesini sağlarken, aynı zamanda geri dönüşümlerin de artırılmasına yardımcı olur. Web site trafiği analizlerinde de önemli...
23 Nisan 2018
Sinan Oypan
Günümüzde içerik pazarlama çalışmalarının durumu (İnfografik | 2019)
Günümüzde içerik pazarlama, firmalar ve reklam verenler için oldukça önemli pazarlama kanallarından biri olmaya devam ediyor. Kullanıcılara farklı içeriklerle ulaşmak, SEO odaklı içeriklerle organik olarak web siteye trafik çekmek,...
7 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Basın bülteninizi göndermeden önce dikkat etmeniz gerekenler
Dünkü yazımızda dikkat çekici bir basın bülteninin nasıl hazırlanacağını sizinle paylaşmıştık. Bugünkü yazımızda da basın bülteninizi yayıncılara göndermedence dikkat etmeniz ve bilmeniz gereken bir takım detayları...
7 Mart 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya reklam türleri nelerdir?
Sosyal medya reklam türleri, etkleşimlerinizi ve geri dönüşümlerinizi artırırken, yeni kitlelere ulaşmanıza da yardımcı olmaktadır. Sosyal ağlar günümüzde en etkili pazarlama kanalları arasında yer aldığı için bu...
21 Eylül 2020
Sinan Oypan
Tüketicilerin internet sitenizi sevmeleri için kullanmanız gereken 7 yöntem
Online satış yaparken, tüketicilere karşı en önemli silahınız internet sitenizdir. Bu alan sizin dükkanınız ve vitrininizdir. Bu nedenle de vitrininizi ve dükkanızı ne kadar dikkat çekici yaparsanız, tüketicileri burada daha uzun...
1 Eylül 2016
Sinan Oypan
Videolarınızdan daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlayacak ipuçları
Video içerikler günümüzde en çok etkileşimi sağlayan içerik türleri arasında yer alıyor. Kullanıcıların videolara ilgi artmasının yanı sıra sosyal mecraların da video içerikleri daha fazl ön plana çıkartıyor olması ve...
1 Haziran 2018
Sinan Oypan
Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) nedir ve nasıl hesaplanır?
E-ticaret firmaları, internet sitelerini ziyaret eden kişileri, bu kişlerin site üzerinde yaptıkları aktiviteleri takip ve analiz ederek birçok bilgi edinebilirler. Bu bilgiler doğrultusunda ise hem site üzerinde geliştirmeler...
9 Aralık 2016
Sinan Oypan