ROAS Nedir? Nasıl Hesaplanır?

20 Şubat 2021
Markethinkers
ROAS Nedir? Nasıl Hesaplanır?

Dijital reklamların her kitleye ulaşılabilecek yeni yöntemlerinin doğması ve e-ticaret sektörünün büyümesinde rol oynaması, yeni nesil ticari araçların geliştirilmesine neden oldu. Söz konusu reklamların asıl cazibesi ise ölçülebilir olmalarından kaynaklanmaktadır. Yeni nesil tabirinin kullanıldığı her ortamda yeni bir terimle karşılaşmak da muhtemeldir. Dijital reklam, e-ticaret, ticari araç ve ölçülebilirlik konuları bir araya gelince karşımıza çıkabilecek ilk terim ROAS olabilir. Peki ROAS nedir, ne işe yarar?

ROAS Nedir?

ROAS teriminin Türkçeleşmiş karşılığı, aynı zamanda bu terimin tanımı olarak da kullanılabilir. “Return on Ad Spend” kelimelerinin baş harfleri ile ortaya çıkan ROAS’ın Türkçesi, “reklam harcamalarının geri dönüşü ve/veya getirisi” şeklindedir.

Reklam maliyetlerinin verimli kullanılmasını sağlayan ROAS, dijital reklamlar için hesaplanan ve takip edilen bir pazarlama metriğidir. Spesifik bir reklamın gideri ile o reklam sayesinde doğan gelir göz önüne alınarak elde edilen ROAS değeri, reklamın sayısal performansını net bir şekilde ortaya koyar.

ROAS Hesaplaması Nasıl Yapılır?

ROAS hesabı yapmak, gelecekteki reklam stratejilerinin belirlenmesine yardımcı olur. Basit bir denklem ile reklam performansını yüzdesel oran ile ölçebilir, hedefinize ulaşıp ulaşamadığınızı görebilirsiniz. Google Ads ve Facebook, bu araçlar ile verdiğiniz reklamların ROAS değerini sizin için hesaplar. Kendiniz hesaplamak istiyorsanız, söz konusu denklem şöyledir:

  • ROAS = (Reklam Geliri / Reklam Maliyeti) x 100

ROAS değeri hesaplarken reklam sayesinde elde edilen gelir, reklam için ödenen ücrete bölünür ve sonucun yüzdesel oranını görebilmek adına 100 ile çarpılır. Örneğin 150 TL ödenen bir reklam sayesinde 450 TL tutarında satış yapılması durumunda;

  • ROAS = (450/150) x 100

şeklinde bir hesaplama yapılır. Bu işlem sonucunda elde edilen ROAS değeri 3 ya da %300 olarak ifade edilir.

Elde Edilen ROAS Değeri Nasıl Yorumlanır?

ROAS değerini hesaplamak, tek başına çok bir anlam ifade etmez. Elde edilen ROAS değerini okuyabilmek, yorumlayabilmek ve analiz edebilmek gerekir. Yukarıdaki örneğe dönecek olursak, ROAS’ın 300 olması, reklamın oldukça başarılı sonuçlar verdiğini gösterir. Bu sonuç, her 1 TL reklam harcamasına karşılık 3 TL gelir elde ettiğiniz anlamına gelir.

Yapılan dijital reklam çalışmasının başarısız olduğu senaryoları da düşünmek gerekir. Örneğin 200 TL ödenen bir reklam üzerinden 50 TL gelirin elde edildiği bir senaryoda;

  • ROAS=50/200*100

şeklinde bir denklem ortaya çıkar. Elde edilen ROAS 0,25 ya da %25 olur ve reklamdan zarar edilen bir durum olarak yorumlanır.

Kısaca yüzdelik ROAS değerinin 99 ve altı olması zarar, 101 ve üzeri olması kâr olarak yorumlanabilir. 100 olduğunda ise kâr ya da zarar durumu ortaya çıkmaz, reklam gideri ve elde edilen gelir eşit demektir.

ROAS Hesaplamasında Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

ROAS basit bir formülle hesaplanabilir fakat bu şekilde elde edilen sonuç sadece sayısaldır. Reklamın gerçek hayatta nasıl bir fayda sağladığını görmek için göz önünde bulundurulması gereken başka metrikler de vardır. Bu metrikler çerçevesinde ROAS değeri 1,5 (%150) olan bir e-ticaret sitesi kâr ederken 3 (%300) olanın zarar etme ihtimali de vardır.

  • Kâr Marjı

ROAS hesabındaki “gelir” kalemi, ürünün satış fiyatı ile ortaya çıkar. Ama bu ürünün üretimi ya da tedariği için de para harcadığınızı unutmamanız lazım. Örneğin toplam maliyeti 50 TL olan bir ürünün 100 TL’ye satıldığı bir senaryoda kâr marjınız %50, kârınız da 50 TL’dir. Bu ürünün reklam kampanyasındaki ROAS değerinin 1,5 (%150) olması, basit hesaba göre kazançlı olduğu fikrini verebilir.

Aslında bu hesap, her bir ürün için reklama 66,50 TL harcamış olduğunuzu gösterir ve aslında her üründe 16,50 TL zarar ettiğiniz anlamına gelir. %50 kâr marjı olan bir ürün için ROAS en az 2 (%200), %25 için 4 (%400), %20 için 5 (%500) olmalıdır.

  • Dönüşüm Oranı & Ortalama Sipariş Tutarı

Reklam yatırımınızı satış hacminizi artırmak ve yüksek kâr elde etmek için yaptıysanız, bu detaya dikkat etmelisiniz. Reklam kaynaklı toplam geliri, sipariş sayısına bölerek ortalama sipariş tutarını bulmanız ve dönüşüm oranı ile karşılaştırmanız doğru fikirler verebilir. Örneğin ortalam sipariş tutarınızın 20 TL olduğu bir reklam çalışmasında tıklama başına 2 TL ödüyorsanız, kâr ve zarar durumu doğurmayan 1 (%100) ROAS için %10 dönüşüm oranına ihtiyacınız olur. Böylesine küçük bir getiri için bu dönüşüm oranı yüksek sayılabilir.

  • Reklamın Süresi

Sağlıklı bir ROAS hesabı için, hesabı yaptığınız süreyi reklamdaki ürün veya hizmete bağlı olarak belirlemeniz gerekir. 1 hafta gibi kısa süreleri kapsayan dönemsel reklam kampanyalarında bu süreyi kısa tutabilirsiniz. Fakat bazı ürünlerin satışı uzun süreleri kapsayabilir ve azar azar satılması bile kârlı olabilir. Bu gibi durumlarda reklamın yayınlandığı gün ile ROAS hesabının yapıldığı gün arasında uzun bir zaman olması, daha sağlıklı sonuçlar elde etmenizi sağlar.

  • Reklamın Amacı

ROAS değerinin bir şeyler ifade etmesi, verilen reklamına amacına göre de değişir. Bu hesaplama çoğunlukla satış odaklı reklamlar için yapılır. Eğer reklamı satış odaklı değil de marka bilinirliği, duyuru, tanıtım, üye toplama, anket yapma gibi amaçlarla verdiyseniz, ROAS değeriniz çok düşük çıkmasına rağmen amacınıza ulaşmış olabilirsiniz. Böyle durumlarda ROAS hesaplamasına gerek duyulmaz.

E-Ticaret Siteleri İçin ROAS Neden Önemlidir?

Bir e-ticaret sitesinin hem marka bilinirliğinin hem de satıştaki artışlarının devamlılığı için reklam çok önemli bir unsurdur. Ancak başarılı reklam çalışmaları ile e-ticaret siteleri ayakta kalabilir. Dolayısıyla reklam kampanyalarının analiz edilmesi ve gelecekteki kampanyaların da buna bağlı olarak planlanması gerekir. Bu noktada ise ROAS devreye girer.

ROAS, basit bir gelir - gider hesabından çok daha fazlasıdır. Farklı reklam türleri ve alanları için ROAS hesabı yapılabilir ve hangi stratejinin daha verimli olduğu bulunabilir. Doğru stratejiyi bulmak, doğru bütçe optimizasyonu yapabilmeyi sağlar ve sonuç olarak minimum maliyet - maksimum kazanç dengesi kurulabilir.

Google Reklamlarınızın ROAS Değerini Nasıl Öğrenebilirsiniz?

ROAS, Google Ads’in Akıllı Teklif Stratejileri kapsamında da yer alan bir metriktir. Google Ads ile verdiğiniz reklamlarda hedef ROAS belirleyerek reklamlarınızı daha verimli bir hale getirebilirsiniz. Bu reklamlarınızın ROAS değerini öğrenmek içinse özel sütunlar kullanmalısınız.

Google Ads hesabınızı Google Analytics ile bağlamanız, dönüşüm izleme ayarlarını yapmanız ve bir web geliştiriciden destek alarak “Dönüşüm değeri/maliyet” sütunu oluşturmak için dönüşüm izleme etiketi ekleyebilirsiniz. Bu sütun size Google reklamlarınızın ROAS değerini gösterir.

Yüksek ROAS Elde Etmek İçin Neler Yapmalısınız?

Yüksek ROAS, her e-ticaret sitesinin ihtiyaç duyduğu bir metrik değeridir. Sadece reklam vermek tek başına yeterli değildir. Verdiğiniz reklamın hem Google’ı hem de kullanıcıları memnun etmesi gerekir. Bu noktada atmanız gereken ilk adım, doğru reklam kurulumu ve optimizasyonudur.

ROAS değerinin yükselmesine doğrudan etki eden reklam kurulumunu ve optimizasyonunu doğru ve etkili bir şekilde yapabilmek için IdeaSoft OtoPilot’tan yararlanabilirsiniz. OtoPilot akıllı bir reklam otomasyonudur ve tüm reklam sürecini sizin yerinize yöneterek yüksek ROAS elde etmenizi sağlar.

Reklamlardaki her unsur birbirini tetikler ve bir bütünlük sağlanmazsa ROAS değeri yükselmez. Dolayısıyla tüm unsurlara ayrı özen göstermelisiniz. Reklamızının cezbedici bir görseli ve ikna edici bir metni olduğundan emin olmalısınız. CTA yani harekete geçirici butonun ya da metnin gerçekten harekete geçirici olması, renginin iyi seçilmesi ve yerleşiminin doğru yapılması gerekir.

Bu noktaya kadar her şeyi doğru yapmış olsanız bile ROAS değeriniz yükselmeyebilir. Çünkü reklamlarınıza tıklayan kullanıcıların beklentilerini karşılayamamış olabilirsiniz. Bu noktada sitenizin hızı çok önemlidir. Siteniz hızlı bir şekilde açılmaz ve işlemezse kullanıcı alışveriş yapmadan oradan uzaklaşabilir. Ayrıca hatrı sayılır bir oranda mobil kullanıcı olduğunu unutmamalısınız ve sitenizin mobil uyumlu versiyonunu da kullanıma açmalısınız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

SEO problemleri ve yanıtları
SEO problemleri ve yanıtları
SEO problemleri ve SEO çalışmaları E-ticaret siteleri için bir hayli önemlidir. Tabii ki SEO çalışmaları yaparken firmalar birçok farklı problemle karşılaşabiliyor ve bu alana yeni olan kişilerin kafalarında soru işaretleri...
15 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E mağaza açmadan önce yapmanız gerekenler
E mağaza açmadan önce yapmanız gerekenler
E mağaza açmak ve internetten satış yapmak günümüzde oldukça kolaylaştı ve bu sayede birçok kişi hayalindeki işi hayata geçirebiliyor. Ancak tek başına bir online mağaza açmak yeterli değil. Site açma süreci kolay olsa da...
5 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil cihaz kullanımının artmasıyla beraber e-ticaret de bu kanala doğru şekillenmeye başladı. Mobil cihazlar üzerinde kullanılan uygulamaların yanı sıra mobil cihazlara uyumlu web sitelerinin kullanımı da arttı. Tabii ki bu...
22 Eylül 2016
Sinan Oypan
Instagram Hikaye paylaşımları için alternatif fikirler (Örnekli Anlatım)
Instagram Hikaye paylaşımları için alternatif fikirler (Örnekli Anlatım)
Instagram Hikaye paylaşımları günümüzde oldukça popüler olması markaları da bu özelliği kullanmaya özellikle yönlendiriyor. Geçtiğimiz yıl içerisinde hikaye kullanımlarının artmasıyla beraber buradaki reklam modellerinin de...
15 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Az sermaye ile iş kurmak mümkün mü?
Az sermaye ile iş kurmak mümkün mü?
Kendi işini yapmak ve hayalini gerçekleştirmek isteyenler az sermaye ile iş kurmak ve internetten satış için farklı alternatifler aramakta. Peki, az sermaye ile iş kurmak mümkün mü? Eğer yapılabiliyorsa e-ticaret alanında neler...
4 Haziran 2020
Sinan Oypan
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 2. Bölüm
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 2. Bölüm
Landing Page kullanımı e-ticaret sitelerinde önemli bir yere sahiptir ve doğru bir şekilde kurgulanan bu sayfalar geri dönüşümlerin artmasına yardımcı olur. Tasarımsal ve içerik olarak bu sayfaların hazırlanışında dikkat...
6 Eylül 2017
Sinan Oypan
Kurumsal firmalar için alternatif sosyal medya içerikleri
Kurumsal firmalar için alternatif sosyal medya içerikleri
Kurumsal firmalar sosyal medya üzerinde etkileşim yaratabilecek uzun soluklu içerik fikirleri bulmakta zorlanabiliyorlar. Bu nedenle de düzenli paylaşımlar yapmaları zorlaştığı için de bu platformlar üzerinden bekledikleri geri...
12 Ekim 2020
Sinan Oypan
E ticaret SEO nasıl yapılır? - 2019
E ticaret SEO nasıl yapılır? - 2019
E ticaret SEO çalışmaları, organik olarak trafik alarak sitenize daha fazla ziyaretçi çekmek ve geri dönüşümlerinizi artırmak için oldukça önemlidir. E-ticarette SEO söz konusu olduğunda yapılabilecek birçok çalışma bulunuyor....
6 Kasım 2019
Sinan Oypan
Remarketing çalışmalarında sıklıkla yapılan hatalar
Remarketing çalışmalarında sıklıkla yapılan hatalar
E-ticaret sitenizi ziyaret eden ancak herhangi bir sebeple siteyi terk eden kullanıcıları tekrar sitenize çekmek için kullandığınız retargeting reklamların optimizasyonu oldukça önemlidir. Bu optimizasyonların yapılmaması...
3 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı, e-ticarette geri dönüşüm sağlamanızı sağlayan bölümlerden biridir ve doğru bir şekilde optimize edilmelidir. Form doldurma alanlarının düzgün bir şekilde hazırlanmaması, kullanıcı...
9 Nisan 2019
Sinan Oypan
Online pazar yerleri mi yoksa kendi e-ticaret siteniz mi avantajlı?
Online pazar yerleri mi yoksa kendi e-ticaret siteniz mi avantajlı?
Online pazar yerleri / online pazar yeri mi daha avantajlı yoksa kendi e ticaret siteniz mi daha avantajlı? Gelip hep birlikte bu sorunun cevabını arayalım. İnternet üzerinden satış yapmanın birçok farklı yolu bulunuyor. Kendi...
22 Ocak 2018
Sinan Oypan
Reklam analizi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam analizi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam analizi yaptığınızda, dijital veya fiziksel kanallar üzerindeki reklamlarınızın nasıl bir performans sergilediğini ve yatırım getirinizi ölçebilirsiniz. Reklam kampanyalarınız sonrasında analiz yapmadığınızda bu...
14 Şubat 2020
Sinan Oypan