Network nedir? Network Nasıl Oluşturulur?

30 Ağustos 2019
Sinan Oypan

Network kurmak, iş hayatında çevrenizi genişletmek ve isminizi duyurmak için önemli konulardan biri olarak öne çıkar. Bulunduğunuz sektör içindeki ya da farklı sektörlerdeki kişilerle iyi iş ve arkadaşlık ilişkileri kurmak, iş hayatında size birçok fayda sağlayacaktır.

Bu rehberimizde de network’ün ne olduğundan ve kendi network’ünüzü kurarken nelere dikkat etmeniz gerektiğini ele alacağız.

Network nedir?

Network kurmak (networking), karşılıklı olarak birbirine fayda sağlamak amacıyla iş hayatındaki profesyoneller, çalışanlar ve/ya potansiyel müşterilerle iş ve arkadaşlık ilişkilerini geliştirmek olarak tanımalanabilir. Türkçe’ye “iş ağını genişletmek” olarak da çevirebileceğimiz Networking’in asıl amacı kendinizi ve işinizi, iş hayatındaki diğer kişilere tanıtmak ve uzun vadede bu kişileri müşteriniz haline dönüştürmektir.

İlgili rehber: Girişimciler network kurmaya neden önem vermeli?

Network’ün avantajları nelerdir?

Network kurmanın iş hayatında sağladığı birçok avantaj bulunuyor. Bu avantajları da şöyle sıralayabiliriz:

Yeni kişlerle tanışma ve referans alma şansı

Network kurma çalışmalarınız esnasında sektör veya sektör dışından birçok kişi ile tanışma fırsatı elde edersiniz. Yeni kişilerle tanıştığınızda hem potansiyel yeni müşterilere ulaşma şansınız olur hem de yaptığınız işler konusunda onları bilgilendirdiğinizde, onları referans kaynağı olarak kullanabilirsiniz. Bunların yanı sıra ortaklıklar, farklı projeler, karşılıklı olarak fayda sağlayacak iş anlaşmaları da yapmak için fırsatınız olur.

Kendinizi ve markanızı tanıtma şansınız olur

Network kurma sürecinde, tanıştığınız kişilere kendinizi ve markanızı tanıtma şansı da yakalarsınız. İş hayatındaki profesyonellere işinizi tanıtmanız ve kendi kişisel markanızı tanıtmanız, size işle ilgili birçok farklı kapının aralanmasını sağlayabilir.

Sektördeki güncel konuları takip edebilirsiniz

Sektörünüze hakim olmak ve güncel konulardan haberdar olmak için de network çalışmaları yapmanız önemlidir. Özellikle sizinle aynı sektördeki kişilerle iletişim içinde olmak, güncel mevzulara daha hakim olmanızı sağlayacağı için kendi işinizi güncel tutmanızı sağlar.

Sorun çözmenize yardımcı olur

İşle ilgili bir takım sorunlarla karşılaştığınızda, bu konular hakkında fikir sahibi olan kişilere ulaşmanız gerekebilir. Networking yaptığınızda da bu fırsat karşınıza çıkacaktır. Bu süreçte tanıştığınız kişiler, karşılaştığınız problemleri çözmenize yardımcı olabilir. Bu kişiler doğrudan konu hakkında fikir sahibi olmasalar bile kendi çevrelerinde size yönlendirebilecekleri birileri olabilir.

Bilgi paylaşım fırsatı

Yeni bilgiler veya bir şeyler öğrenmek için de networking önemli bir araçtır. Tanıştığınız her yeni insan, size iş veya hayatla ilgili yeni bir şeyler öğretebilir. Bilgi paylaşımı için de network kurabilir, hem kendi deneyimlerinizi başkalarıyla paylaşabilir hem de başkalarının deneyimlerinden kendinize ders çıkartabilirsiniz.

İlgili rehber: Networkünüzde bulunması gereken anahtar kişiler

Network nasıl oluşturulur?

Network kurarken özellikle dikkat etmeniz gereken bir takım konular da bulunuyor. Bunlara dikkat ettiğinizde daha sağlam temelleri olan bir iş ağı kurabilir ve uzun süre boyunca bu ilişkileri devam ettirebilirsiniz.

Doğru etkinliklere katılın

Her etkinlik, doğru kişilerle tanışmanızı sağlamayabilir. Bunun yanı sıra her etkinlik networking için de uygun olmayabilir. Bu sebeple de etkinliklere katılmadan önce, bu etkinlikleri araştırın, katılımcı ve konuşmacıların listesine bakın, etkinlikte network kurmak için gerekli boş zamanların olup olmadığını inceleyin. Eğer network oluşturmak için doğru bir etkinlik değilse, istediğiniz kişilerle tanışma fırsatınız da olmayabilir.

Giyiminize özen göstererek, profesyonel görünün

Network çalışmalarında ilk izlenim oldukça önemlidir. Bu sebeple de kıyafet seçiminiz ve nasıl giyindiğiniz de bu süreçte dikkat etmeniz gereken noktalardan biridir. Profesyonel bir şekilde giyinmek ve etkinliğe katılırken kıyafetinizi özenle seçmeniz de tanıştığınız kişilerde iyi bir ilk izlenim bırakmanızı sağlayacaktır.

Yüz yüze görüşmelere önem verin

Günümüzde sosyal ağlar üzerinde de network kurma çalışmaları yapılabiliyor. Ancak hiçbir şey yüz yüze görüşmenin yerini tutmamaktadır. Karşınızdaki kişi ile bir bağ kurmak ve uzun vadeli bir dostluğun olması için yüz yüze görüşmeyi tercih edin. Sosyal ağlar üzerinden tanıştığınız kişileri, bir iş yemeğine ya da kahve içmeye davet ederek yüz yüze görüşmeyi sağlamayı deneyebilirsiniz. Bu hem onlara daha fazla değer verdiğinizi gösterirken, aradaki bağlantının da daha güçlü olmasına yardımcı olacaktır.

İki tarafında bir kazancı olması çok önemli

Network kurarken, girişimcilerin en sık yaptığı hatalardan biri network çalışmalarını sadece tek taraflı bir şekilde kurmak oluyor. Ancak insanlar tek taraflı bu ilişkilere sıcak bakmadıkları gibi, bu tür yaklaşımları olan insanları da güvenilir bulmuyor. Bu sebeple de aradaki ilişkiler iyi kurulamadığı gibi bu yaklaşımdaki kişilerin sektörde kötü bir ünleri oluyor.

Network’ün amacı iki taraf için de faydalı olabilecek bir iş ilişkisi geliştirmektir. Sadece kendinize odaklanmayarak, karşı taraf için de birşeyler yapacağınızı göstermeniz önemli bir konudur.

Sorular sorun ve dinleyin

İnsanlar, başkalarının konuşmasını dinlemektense kendileri konuşmayı ve insanların onları dinlemelerini severler. Network çalışmalarınızda karşınızdaki kişileri hem daha iyi tanımak, hem de onların ilgisini çekerek aranızdaki ilişkiyi güçlendirmek için onlara birçok farklı soru sorun ve onları ilgi ile dinleyin. İlginizi belli etmeniz ve onları dinlediğinizi göstermeniz de aranızda daha iyi bir bağ kurmanıza yardımcı olacak faktörlerden biri.

Hazırlıklı olun

Özellikle networking için bir etkinliğe gittiğinizde hazır olmanız da oldukça önemlidir. Orada yeni kişilerle tanıştığınızda, kendi yaptığınız işleri ve markanızı en iyi şekilde tanıtabilecek kapasitede olmanız gerekli. Takılmadan, öz güvenli bir şekilde yaptığınız işleri anlatarak, karşınızdaki kişinin ilgisini çekecek bir konuşma yapabilmeniz gerekir. Bu sebeple de network çalışmaları yapmadan önce bu konuşmanın pratiğini de yapmayı deneyebilirsiniz.

Tanımadığınız kişilerin yanına oturun

Network kurmanın amacı tanımadığınız kişilerle görüşmektir. Bu sebeple de etkinliklerde daha önce tanışmadığınız kişilerin yanına oturmayı deneyebilirsiniz. Böylelikle bu süreçte onlarla tanışabilir, onlara kendinizi ve işinizi tanıtarak iş ağınıza bu kişileri de katabilirsiniz.

Yalnız duran kişilerle konuşun

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi yeni kişilerle tanışmak için yalnız duran kişilerle konuşmayı da deneyebilirsiniz. Network etkinliklerinde insanlar biriyle tanışma amacındadır ve yalnız duran kişilerle konuşmak da size bu fırsatı sağlayabilir. Onların yanına giderek bir sohbet başlatarak, onları tanıyabilirsiniz.

Kibar bir şekilde başkalarıyla görüşmeye devam edin

Bu etkinliklerde sadece bir kişi ile sohbet etmenize de gerek yok. Karşınızdaki kişi ile bir iletişim kurduktan ve onların iletişim bilgilerini aldıktan sonra, bu ilişkiyi daha sonrasında da devam ettirebilirsiniz. Bu bilgileri aldıktan sonra kibar bir şekilde müsade isteyerek, farklı kişilerle tanışmaya çalışın.

Aradaki ilişkiyi sıcak tutun

Etkinliklerde insanlar tanıştıktan sonra aradaki ilişkiyi de sıcak tutmanız önemlidir. Bu sebeple de belli aralıklarla bu kişilerle bir araya gelmeye çalışabilirsiniz. Bunun mümkün olmadığı durumlarda da telefon ya da sosyal ağlar üzerinden düzenli olarak bu kişilere ulaşmak ve onlarla iletişim kurmak da aradaki ilişkinin sıcak kalmasını sağlayacaktır.

Konu her zaman iş olmamalı

Tanıştığınız kişilerle iletişim kurmak için illa işle ilgili bir konunun öne çıkmasını da beklememelisiniz. Bu durumda da sadece işiniz düştüğünde bu kişiler ulaşıyor gibi görünürsünüz. Bunun yerine daha samimi bir iletişim ve arkadaşlık kurmak için konunun iş olmadığı durumlarda da bu kişilere ulaşarak onlarla sohbet etmelisiniz. Günlük konulardan konuşmak ve bir arkadaşlık geliştirmek için iş haricindeki konular hakkındada görüşmeniz ya da onların halini hatrını sormanız dahi aranızdaki ilişkinin devamlılığı için önemli.

Bunun yanı sıra özel günler (doğum günleri, evlilik yıl dönümler, terfiler vb.) söz konusu olduğunda da bu kişilere ulaşarak onları tebrik etmeniz de bu kişilerin size olan bakışını daha olumlu yönde değiştirecektir.

Kartvizitlerinizi unutmayın

Network ile ilgili etkinliklere giderken, kartvizitlerinizi de unutmamalısınız. Her ne kadar dijital bir çağda yaşıyor olsak da hızlı bir şekilde iletişim bilgilerinizi paylaşabilmek için kartvizitler halen oldukça etkilidir. Bu sebeple de hazırlıklı gitmeniz önemli.

Farklı sektörlerdeki kişilerle de tanışın

Yeni fırsatlar yakalamak ve çevrenizi daha geniş tutmak için başka sektörlerdeki kişilerle de tanışmalısınız. Farklı sektörlerdeki kişiler, yeni fırsatları görmenizi sağlayabilecekleri gibi size hiç beklemediğiniz konularda da yardım edebilirler.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Fiziki mağazanızı internete taşımadan önce bilmeniz gerekenler
Fiziki mağaza sahipleri internet üzerinden satış yapabilmek için e-ticaret sektörüne yönelmeye başlıyor. Türkiye’deki e-ticaret hacminin düzenli olarak artmasından ve kullanıcıların internetten alışveriş alışkanlığı...
13 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarının sıklıkla yaptığı 6 finansal hata
E-ticarette bütçe yönetimi oldukça önemli bir kavramdır. Gelir ve giderlerin iyi bir şekilde tutulması, şirket içi harcamaların, maaşların ve vergilerin kontrol edilip, bütçeyi bu kriterlere göre ayarlamak e-ticaret şirketlerinin...
7 Eylül 2016
Sinan Oypan
Etkileyeci başlıklar kullanmak blog içerikleriniz için neden önemli?
Blog yazılarınızı daha etkileyici ve dikkat çekici bir hale getirmek için kullanabileceğiniz taktiklerden biri de yazılarınızın başlıklarını değiştirmek olacaktır. Sosyal ağlar da ya da Google üzerinde kullanıcılar sizin...
27 Kasım 2016
Sinan Oypan
Rakiplerinizi analiz ederek ürün ve kampanya kalitenizi nasıl artırabilirsiniz?
E-ticarette rakip analizi yapmak, rakip firmaların reklam ve pazarlama çalışmalarını incelemek ve araştırmalardan geri bildirimler çıkartmak kendi iş stratejilerinizi daha iyi hale getirmenize yardımcı olur. Sektörde sizden daha iyi...
12 Nisan 2018
Sinan Oypan
Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları
Pazarlama strateji hataları, marka konumlandırması ve marka algısı sürecinde problemlerin oluşmasına neden olurken, pazarlama çalışmaları için ayrılan bütçenin de boşa harcanmasına neden olmakta. Markaların sık yaptığı ...
25 Ekim 2019
Sinan Oypan
Kargo maliyetlerini düşürmek için ortalama sepet tutarınızı nasıl artırabilirsiniz?
E-ticaret firmalarının en yüksek gider kalemlerinden biri de kargo maliyetleridir. Kargo firmalarıyla anlaşmalar yapılsa dahi ürün gönderim başına belli bir ücret ödenmesi gerekir. Kargo maliyetlerini düşürmek için e-ticaret...
28 Şubat 2018
Sinan Oypan
KOSGEB destek kredisi nasıl alınır ve başvuru koşulları nelerdir?
Girişimciler için kredi desteği sağalayan KOSGEB’e başvurabilmek için girişimcilerin bazı kriterleri yerine getirmeleri gerektirmektedir. KOSGEB sadece KOBİ’lere destek sağlayan bir kurum değildir; girişimciler de KOSGEB’in...
17 Kasım 2016
Sinan Oypan
Ana sayfada slider kullanmak e-ticarette neden iyi bir yöntem değil?
İnternet sitesi tasarımlarında slider kullanmak oldukça yaygın yöntemlerden biri; ancak son birkaç yıldır tasarım trendlerinin değişmesi ve kullanıcı deneyimini artıracak yeni çözümlerin araştırılması, ana sayfada slider...
16 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Nedir? Farkları Nelerdir?
Her işinizi gören internet ortamının teknolojileri gelişmeye devam ederken geleneksel yöntemleri kullanmaya devam etseniz de bazı süreçlerinizi elektronik ortama taşımak zorunlu hale gelmiştir. Ticari kazanç sağlayan her eylemin...
15 Şubat 2021
Markethinkers
E-ticarette kampanya planlaması nasıl yapılır?
E-ticarette farklı kampanyalar düzenlemek, marka bilinirliği ve satışları artırmak için sıklıkla kullanılan pazarlama ve reklam araçlarından biri. Dünkü yazımızda yeni başlayanlar için e-ticarette kampanya yönetimine dair bir...
14 Şubat 2018
Sinan Oypan
Native advertising nedir ve e-ticaret firmalarına ne gibi yararlar sağlar
Geçtiğimiz günlerde yazdığımız 2017 pazarlama trendleri ve 2017 içerik pazarlama trendleri yazılarında native advertising konusundan bahsetmiştik. Önümüzdeki yıl, şirketlerin bu alanda yaptıkları reklam ve pazarlama...
20 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticarette otomatik mail gönderimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Otomatik mail gönderimi, e-ticaret sitenizin e-posta listesine abone olmuş kişilere belli periyotlarda, belli konseptler üzerinden e-posta gönderimleri yapmanıza yardımcı olur. 3. parti e-posta yazılımlarıyla bu otomatik mail...
16 Şubat 2019
Sinan Oypan