Kitle iletişim araçları, teknolojinin değişimi ile beraber de şekil ve form değiştirmektedir. Geçtiğimiz zamanlarda kitle iletişim araçlarının; basılı gazete, dergi, radyo, televizyon ve sinema gibi formları hayatımızdaydı. 21. yüzyılda iletişim araçlarına internet de dahil oldu ve iletişim daha farklı bir boyuta geçmiş oldu. İnternet kullanımının yaygınlaşması, maliyetlerinin düşmesi ve geniş kitleler tarafından tercih edilmesine yol açtı. Böylece internet, kitle iletişim araçları arasında en baskın formlardan biri olmaya başladı.
Kitle iletişim araçları
Geniş kitlelere ulaşılmasını ve iletişim kurulmasını sağlayan iletişim kanallarına verilen isimdir. Bunlar: televizyon, sinema, dergi, gazete, internet yayınları ve platformları ilk akla gelenlerdir.
Kitle iletişim araçlarının amacı ve görevi; Bilgileri, düşünceleri, haberleri ve fikirleri kısa zaman içerisinde geniş kitlelere ulaştırmak ve yaymaktır.
Televizyonun icadı ile 20. yy’ın yarısından itibaren görüntülü yayınlar da kitle iletişimde önemli rol oynamaya başladı. 1990’larda dünya genelinde internet kullanımı yaygınlaşmaya başladı. Ardından 2005 sonrası internette sosyal medya platformları kullanıcıların ilgisini çekmeye başladı. Böylece kitle iletişimi şekil değiştirmeye başladı. Özellikle internet kullanımının bilgisayarlardan, kullanıcıların cebine geçişi de önemli bir rol oynadı.
Günümüzde en hızlı şekilde kitlelere ulaşma şekli bu sebeple de internet olmaya başladı. İnternet aynı zamanda gazete ve dergilerin, basılı ve fiziksel yayınların yanı sıra dijitalde yayınlamaya başladı.
Sosyal medya platformlarının yaygınlaşması da kitle iletişim araçları üzerinde büyük rol oynamaktadır. Özellikle reklam ve pazarlama araçlarını şirketlere sunmasıyla farklı bir yöne doğru şekillenmeye başladığını söylemek mümkün.
Hemen E-ticaret'e Başlayın!
E-ticaret adım atmadan önce, IdeaSoft e-ticaret yazılımlarını ücretsiz deneyebilirsiniz.
E-ticaret firmaları kitle iletişim araçlarını nasıl kullanabilirler?
Aynı zamanda iletişim araçları, yeni kitlelere ulaşma ve mevcut hedef kitleyi büyütmek için kullanılmaktadır. Ayrıca yeni ürün tanıtımları, kampanya duyuruları ve marka bilinirliğini artırmak için de kullanılır. Burada da farklı iletişim kanallarının nasıl kullanılabileceği ile ilgili bazı ipuçlarını paylaşacağız.
Televizyon reklamları
Günümüzde markaların halen sıklıkla kullandığı pazarlama ve reklam kanallarından biri de televizyon. Televizyon özellikle Türkiye'de birçok kişinin gün içerisinde birkaç saatini geçirdiği mecralardan biridir. Dolayısıyla TV reklamları e-ticaret siteleri tarafından kullanılmaya devam ediyor.
TV reklamlarının maliyetleri reklamın yayınlanacağı kanala ve yayın saatine göre değişiklik göstermektedir. Prime time olarak da bilinen, en yoğun saatlerde yayınlanan reklamların maliyetleri yüksek olabilmekte. Bunun yanı sıra reklamın süresine göre de reklam maliyetleri değişebilmektedir. Ve bu reklamların da belli bir süre kısıtlaması da vardır. Aşağıdaki rehberimizde bu konuyla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz.
Gazete ve Dergi
Basılı yayınlar da günümüzde halen kitle iletişim araçları arasında yaygın bir şekilde kullanılmakta. Geçmiş yıllara kıyasla gördükleri talep biraz azalmıştır. Fakat ulaşmak istediğiniz hedef kitleye göre halen etkisi bulunan kanallardır. Z kuşağı basılı yayınlardan ziyade internet yayınlarını takip ediyor. Yaş olarak 30’un üzerinde olan kitleler halen basılı yayınlara da ilgi gösteriyor.
Ayrıca dergi ve yayınlarda reklam yayımlamak, markanızı ulaşmak istediğiniz kitlelere yakınlaştıracaktır. Ama bu mecralarda reklam vermeden önce hedef kitle analizi yapmanız gerekmektedir. Böylelikle doğru hedef kitleye ulaşacağınız kanallara yönelmeniz önemlidir.
Sinema
Televizyondan biraz daha farklı bir kitle iletişim kanalı olsa da günümüzde şirketler için bir tanıtım kanalıdır. Aynı zamanda farklı filmlere göre farklı hedef kitlelere ulaşılmasını sağlamaktadır. Genellikle de film gösterimlerinden önceki 15 dakikalık bölümde farklı firmaların farklı reklamları gösterilmektedir. Ayrıca e-ticaret şirketlerinin aktif olarak kullandıkları bir kanal değildir.
Hedef kitlenin kontrol edilememesi ve televizyona kıyasla daha limitli bir erişimi olması sebebiyle az kullanılmaktadır. Sinema, bunların yanı sıra dönüşümlerin zor ölçümlenmesi nedeniyle de daha az tercih edilmektedir.
Pandemi ile birlikte Netflix, Amazon Prime gibi dijital platformların kullanımının artması, sinemaya film üretimi de azaldı. Günümüzde daha çok dijital kanallara film ve içerik üretimi yapılmaktadır.
Radyo
Bu Radyo yayınları da tüketicilerin hayatında önemli yere sahip olan kitle iletişim araçları arasındadır. Gün içerisinde müzik dinlemek, haber almak ve vakit geçirmek için de iyi bir alternatiftir. Dolayısıyla kimi markalar için çok iyi de bir reklam alanıdır.
Yeni kitlelere ulaşmak ya da marka bilinirliğini artırmak için farklı radyo kanalları ile iletişime geçilebilmektedir. Ayrıca yine önemli olan konulardan biri de hedef kitleyi göz önünde tutmaktır. Hedef kitlenize ve müşteri profilinize uygun olan yayınların yapıldığı zaman aralıkları tercih edilmelidir. Aynı zamanda doğru radyolara reklam vermek, alınan sonuçları da arttırmaya yardımcı olacaktır.
İnternet ve dijital pazarlama
Günümüzün en yaygın şekilde kullanılan kitle iletişim aracı da şüphesiz internet. İnternet üzerinde yapılan dijital pazarlama çalışmaları, hızla geniş kitlelere ulaşılmasını sağlamaktadır. Bahsettiğimiz gibi internet kullanımının yaygınlaşmasıyla beraber internet içeriklerinin sayısı da ve günlük tüketimi de arttı.
- Ayrıca dijital pazrlama kanallarında göz atacak olursa şu şekildedir:
- Dijital yayıncıları,
- Arama motoru reklamları,
- Sosyal medya platformları üzerinde reklam ve organik olarak içerik paylaşımları,
- Web site üzerindeki blog çalışmaları gibidir.
Dijital pazarlama çalışmalarının sağladığı en büyük avantajlardan biri de ölçümlenme konusudur. Geleneksel medya kanalları üzerinde yapılan tanıtımların, gerçekten kaç kişi tarafından görüldüğü takip edilememektedir. Aynı zamanda ne kadarlık bir geri dönüşüm sağlandı, yatırım getirisi nedir bilinmemektedir.
Ancak internet üzerinde yaptığınız tanıtım ve reklam çalışmalarında, yapılan kampanyanın kaç kişiye eriştiği bilinmektedir. Ayrıca kaç kişi tarafından görüldüğü, kaç kişinin etkileşime girdiği ve bilinmektedir. Bu sayede de herbir reklamın performansı analiz edilebilmektedir. Dolayısıyla yatırım getitirisi ve bir müşteri kazanma maliyetleri de hesaplanabilmektedir.
İnternet reklamları, geniş kitlelere çok hızlı bir şekilde ulaşma imkanı sağlamaktadır. Aynı zamanda ölçümlenebilmesi nedeniyle e-ticaret firmaları çok sık tercih etmektedir. Markanızın tanıtımını internet ortamında yapmak için de bir dijital pazarlama stratejisine ihtiyacınız vardır. Aşağıdaki rehberimizde de bu konu hakkında detaylı bilgiler bulabilirsiniz.
Popüler Videolar