Kitle iletişim araçları nelerdir ve şirketler bunları nasıl kullanabilir?

13 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Kitle iletişim araçları nelerdir ve şirketler bunları nasıl kullanabilir?
Kitle iletişim araçları, çok uzun zamandır var olmakla beraber, teknolojinin değişimi ile beraber de şekil ve form değiştirmektedir.. Geçtiğimiz yüz yılda basılı gazete, dergi, radyo, televizyon ve sinema gibi formları olan kitle iletişim araçlarına, 21. yüzyılda internet de dahil oldu ve iletişim daha farklı bir boyuta geçmiş oldu. İnternet kullanımının yaygınlaşması, maliyetlerinin düşmesi ve geniş kitleler tarafından tercih edilmesiyle de internet kitle iletişim araçları arasında en baskın formlarda biri olmaya başladı.

Kitle iletişim araçları

Kitle iletişim araçları, geniş kitlelere ulaşılmasını ve iletişim kurulmasını sağlayan, televizyon, sinema, dergi, gazete, internet yayınları ve platformları gibi iletişim kanallarına verilen isimdir. Kitle iletişim araçlarının amacı ve görevi bilgileri, düşünceleri, haberleri ve fikirleri kısa zaman içerisinde geniş kitlelere ulaştırmaktır. 20. yüzyılda basılı medyanın ağırlıklı olarak kullanıldığı ve televizyonun icadı ile 20. yy’ın yarısından itibaren görüntülü yayınlar da kitle iletişiminde önemli rol oynamaya başladı. 1990’larda dünya genelinde internet kullanımının yaygınlaşmaya başlaması ve özellikle de 2005 sonrası internette sosyal medya platformlarının kullanıcıların ilgisini çekmesiyle beraber de kitle iletişimi şekil değiştirmeye başladı. Özellikle akıllı telefonlarla beraber internet kullanımının bilgisayarlardan, kullanıcıların cebine geçişi de bu geçişte önemli bir rol oynadı. Günümüzde en hızlı şekilde kitlelere ulaşma şeklide bu sebeple de internet olmaya başladı. İnternet aynı zamanda gazete ve dergilerin de basılı ve fiziksel yayınların yanı sıra internet üzerinde de yayına geçişlerinde de önemli bir etken oldu. Sosyal medya platformlarının yaygınlaşması, reklam ve pazarlama araçlarını şirketlere sunmasıyla da kitle iletişim araçları farklı bir yöne doğru şekillenmeye başladı.

E-ticaret firmaları kitle iletişim araçlarını nasıl kullanabilirler?

Pazarlama ve reklam çalışmalarında kitle iletişim araçları, yeni kitlelere ulaşma ve mevcut hedef kitleyi büyükmek için kullanılabileceği gibi, yeni ürün tanıtımları, kampanya duyuruları ve marka bilinirliğini artırmak için de kullanılabilir. Burada da farklı iletişim kanallarının nasıl kullanılabileceği ile ilgili bazı ipuçlarını paylaşacağız.

Televizyon reklamları

Günümüzde markaların halen sıklıkla kullandığı pazarlama ve reklam kanallarından biri de televizyon. Halen yaygın şekilde kullanılan ve özellikle Türkiye’de de birçok kişinin gün içerisinde birkaç saatini geçirdiği mecralardan biri olması nedeniyle TV reklamları e-ticaret firmalarınca kullanılabilir. TV reklamlarının maliyetleri reklamın yayınlanacağı kanala ve yayın saatine göre değişiklik göstermektedir. Prime time olarak da bilinen, en yoğun saatlerde yayınlanan reklamların maliyetleri yüksek olabilmekte. Bunun yanı sıra reklamın süresine göre de reklam maliyetleri değişebilmektedir ve bu reklamların da belli bir süre kısıtlaması da vardır. Aşağıdaki rehberimizde bu konuyla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz. İlgili rehber: E-ticaret şirketleri için TV reklamlarının avantaj ve dezavantajları

Gazete ve Dergi

Basılı yayınlar da günümüzde halen kitle iletişim araçları arasında yaygın bir şekilde kullanılmakta. Geçmiş yıllara kıyasla gördükleri talep biraz azalmış olsa da ulaşmak istediğiniz hedef kitleye göre halen etkisi bulunan kanallardır. Z kuşağı basılı yayınlardan ziyade internet yayınlarını takip ediyor olsa da yaş olarak 30’un üzerinde olan kitleler halen basılı yayınlara da ilgi gösteriyor. Sektörel dergi ve yayınlarda reklamlar yayımlamak, markanızı sektörel olarak ulaşmak istediğiniz kitlelere yakınlaştırabilir. Öncelikli olarak bu mecralarda reklam vermeden önce hedef kitle analizi yapmanız ve doğru hedef kitleye ulaşacağınız kanallara yönelmeniz önemlidir. İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Sinema

Sinema, televizyondan biraz daha farklı bir kitle iletişim kanalı olsa da günümüzde şirketler için bir tanıtım kanalı. Sinema, farklı filmlere göre farklı hedef kitlelere ulaşılmasını sağlamakta. Genellikle de film gözterimlerinden önceki 15 dakikalık bölümde farklı firmaların farklı reklamları gösterilmektedir. E-ticaret şirketlerinin aktif olarak kullandıkları bir kanal olmadığını da belirtilelim. Hedef kitlenin çok fazla kontrol edilmemesi ve televizyona kıyasla daha limitli bir erişimi olmasının yanı sıra geri dönüşümlerinin ölçümlenmesi de zor olması nedeniyle kitle iletişim araçları arasında sinema, diğer kanallara göre e-ticaret firmalarınca günümüzde daha az tercih edilmektedir.

Radyo

Radyo yayınları da günümüzde halen tüketicilerin hayatında önemli yere sahip olan kitle iletişim araçları arasında yer almakta. Gün içerisinde müzik dinlemek, haber almak ve vakit geçirmek için iyi bir alternatif olan radyo üzerinde de reklamlar verilebilmekte. Yeni kitlelere ulaşmak ya da marka bilinirliğini artırmak için farklı radyo kanalları ile iletişime geçilebilir. Yine önemli olan konulardan biri de hedef kitleyi göz önünde tutmaktır. Hedef kitlenize ve müşteri profilinize uygun olan yayınların yapıldığı zaman aralıklarında doğru radyolara reklamlar vermek, alacağınız sonuçları da artırmanıza yardımcı olabilir.

İnternet ve dijital pazarlama

Günümüzün en yaygın şekilde kullanılan kitle iletişim aracı da şüphesiz internet. İnternet üzerinde yapılan dijital pazarlama çalışmaları, çok hızlı şekilde geniş kitlelere ulaşılmasını sağlamakta. Yazının başında da ele aldığımız gibi, internet kullanımının yaygınlaşmasıyla beraber internet içeriklerine erişimin çok kolaylaşması interneti günümüzün en önemli iletişim kanalı haline getiriyor. Dijital yayıncıları, arama motoru reklamları, sosyal medya platformları üzerinde reklam ve organik olarak içerik paylaşımları, web site üzerindeki blog çalışmaları gibi birçok farklı dijital pazarlama kanalı bulunmakta. Dijital pazarlama ve internet üzerindeki tanıtım çalışmalarının sağladığı en büyük avantajlardan biri de ölçümlenme konusunda çok verimli olması. Geleneksel medya kanalları üzerinde yapılan tanıtımların, gerçekten kaç kişi tarafından görüldüğü ve ne kadarlık bir geri dönüşüm sağlanarak yatırım getirisinin hesaplanması net bir şekilde mümkün değildir. Ancak internet üzerinde yaptığınız tanıtım ve reklam çalışmalarında, yapılan kampanyanın kaç kişiye eriştiği, kaç kişi tarafından görüldüğü, kaç kişinin bu reklamlarla etkileşime girdiği ve reklam sonrasında yapılan satışların ölçümlenmesi mümkündür. Bu sayede de herbir reklamın performansı analiz edilerek, yatırım geetirisi ve bir müşteri kazanma maliyetleri hesaplanabilir. Geniş kitlelere çok hızlı bir şekilde ulaşma imkanı sağlamasının yanı sıra reklam harcamalarının net bir şekilde ölçümlenmesi nedeniyle internetteki pazarlama ve reklam çalışmaları e-ticaret firmalarınca günümüzde çok sık bir şekilde tercih edilmektedir. Markanızın tanıtımını internet ortamında yapmak için de bir dijital pazarlama stratejisine ihtiyacınız vardır. Aşağıdaki rehberimizde de bu konu hakkında detaylı bilgiler bulabilirsiniz. İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Fiyat bilgilendirme sayfalarında kullanabileceğiniz taktikler
Fiyat bilgilendirme sayfalarında kullanabileceğiniz taktikler
E-ticaret siteniz üzerindeki fiyat bilgilendirme sayfalarında bir takım çalışmalar yapmanız ve bu sayfaları hem tasarım hem de içerik olarak geliştirmeniz, bu sayfalar üzerinden elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza...
8 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya paylaşımlarının performansını nasıl artırabilirsiniz?
Sosyal medya paylaşımlarının performansını nasıl artırabilirsiniz?
Sosyal medya paylaşımları, organik olarak belli bir erişim getirse de, sosyal ağların algoritmaları bu erişimleri engelleyebiliyor. Bu noktada da sosyal medya paylaşımları daha fazla etkileşim alsın diye küçük reklamlarla...
11 Mayıs 2019
Sinan Oypan
n11 Mağaza Açma Rehberi
n11 Mağaza Açma Rehberi
n11 Mağaza Günümüzde iyiden iyiye yaygınlaşmakta olan sanal pazar yeri platformlarını, internetin günün her saati kalabalık olan caddeleri olarak yorumlamak çok da yanlış olmayacaktır. Fiziksel bir dükkânın ürün ya da...
17 Kasım 2021
Markethinkers
Facebook sayfa beğendirme yöntemleri
Facebook sayfa beğendirme yöntemleri
Facebook sayfa beğendirme yöntemleri nelerdir, facebook sayfa beğendirme için neler yapılmalıdır, facebook sayfa beğendirme için reklam kullanılmalı mıdır; bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Facebook sayfa...
4 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Sosyal medyada etkileşime neden daha fazla önem vermelisiniz?
Sosyal medyada etkileşime neden daha fazla önem vermelisiniz?
Halen daha takipçi satın alarak, takipçi sayısını artıran firmalar bulunuyor; ancak çok fazla takipçiye sahip olmak etkileşim oranının yüksek olmasını sağlamıyor. Sosyal medyada etkileşim oranın yüksek olması, takipçi...
15 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Pop-Up Nedir? Kullanımı İle İlgili Merak Ettikleriniz
Pop-Up Nedir? Kullanımı İle İlgili Merak Ettikleriniz
İnternette gezinirken yeni bir siteye ya da sayfaya girdiğimizde karşımıza zaman zaman isteğimiz dışında başka pencereler de açılır. Kullanıcıların büyük bir çoğunluğunun mesafeli yaklaştığı, hatta içeriğine bakmadan...
17 Aralık 2021
Markethinkers
E-ticaret firmanızı rakiplerinizden farklılaştırmak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret firmanızı rakiplerinizden farklılaştırmak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sektörünün büyümesiyle beraber, sektördeki rekabette önemli bir şekilde artmaya başladı. Benzer ürün gamlarını satan e-ticaret sitlerinin artmasıyla beraber, firmalar bu rekabetle baş etmekte zorlanabiliyorlar. Aynı iş...
1 Nisan 2017
Sinan Oypan
Hedef kitlenize ulaşmak için Youtube’u nasıl kullanabilirsiniz?
Hedef kitlenize ulaşmak için Youtube’u nasıl kullanabilirsiniz?
Video içeriklerin etkileşim ve geri dönüşüm oranlarının artması Youtube gibi video platformlarının da reklam verenler ve firmalar için daha önemli hale gelmesini sağladı. Video içerik üretimi yapan firmalar Youtube üzerinden...
15 Mart 2018
Sinan Oypan
Başarılı bir video pazarlama çalışmasında dikkat edilmesi gereken unsurlar
Başarılı bir video pazarlama çalışmasında dikkat edilmesi gereken unsurlar
Video pazarlama çalışmalarının önemi son dönemde iyice artmaya başladı ve markalar da pazarlama çalışmalarında videolara yer vermeyi daha fazla düşünür hale geldiler. Görsel çalışmaların yerini artık bu videolar alıyor....
18 Eylül 2016
Sinan Oypan
Kendin yap ürünleri nasıl işe dönüştürülür?
Kendin yap ürünleri nasıl işe dönüştürülür?
Online alışveriş her geçen gün artarken e-ticaret pazarı da sektör çeşitliliğini artırmaya başlıyor. Bunlardan biri de “kendin yap” ingilizce tabiriyle DIY (Do It Yourself) sektörü… Özellikle son zamanlarda, pandeminin...
28 Ağustos 2020
IdeaSoft
Sitenizin SEO’sunu geliştirmek için kaçınmanız gereken uygulamalar
Sitenizin SEO’sunu geliştirmek için kaçınmanız gereken uygulamalar
Doğru bir SEO strateji uygulamak, e-ticaret sitenizin arama motorlarında daha iyi bir şekilde indekslenmesine yardımcı olur. Arama motorlarında üst sıralardaki görünürlüğünüzün artması da organik olarak elde edeceğiniz trafiğin...
25 Eylül 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde aylık olarak yapmanız gereken SEO kontrolleri
E-ticaret sitenizde aylık olarak yapmanız gereken SEO kontrolleri
E-ticaret sitenizin SEO performansını düzenli olarak kontrol etmeniz, organik arama sonuçlarından el edeceğiniz web trafiği için oldukça önemlidir. Ne yazık ki SEO çalışmaları bir kez yapılan bir uygulama değildir ve devamlı olarak...
31 Ekim 2016
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın