Kitle iletişim araçları nelerdir ve şirketler bunları nasıl kullanabilir?

13 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Kitle iletişim araçları nelerdir ve şirketler bunları nasıl kullanabilir?
Kitle iletişim araçları, çok uzun zamandır var olmakla beraber, teknolojinin değişimi ile beraber de şekil ve form değiştirmektedir.. Geçtiğimiz yüz yılda basılı gazete, dergi, radyo, televizyon ve sinema gibi formları olan kitle iletişim araçlarına, 21. yüzyılda internet de dahil oldu ve iletişim daha farklı bir boyuta geçmiş oldu. İnternet kullanımının yaygınlaşması, maliyetlerinin düşmesi ve geniş kitleler tarafından tercih edilmesiyle de internet kitle iletişim araçları arasında en baskın formlarda biri olmaya başladı.

Kitle iletişim araçları

Kitle iletişim araçları, geniş kitlelere ulaşılmasını ve iletişim kurulmasını sağlayan, televizyon, sinema, dergi, gazete, internet yayınları ve platformları gibi iletişim kanallarına verilen isimdir. Kitle iletişim araçlarının amacı ve görevi bilgileri, düşünceleri, haberleri ve fikirleri kısa zaman içerisinde geniş kitlelere ulaştırmaktır. 20. yüzyılda basılı medyanın ağırlıklı olarak kullanıldığı ve televizyonun icadı ile 20. yy’ın yarısından itibaren görüntülü yayınlar da kitle iletişiminde önemli rol oynamaya başladı. 1990’larda dünya genelinde internet kullanımının yaygınlaşmaya başlaması ve özellikle de 2005 sonrası internette sosyal medya platformlarının kullanıcıların ilgisini çekmesiyle beraber de kitle iletişimi şekil değiştirmeye başladı. Özellikle akıllı telefonlarla beraber internet kullanımının bilgisayarlardan, kullanıcıların cebine geçişi de bu geçişte önemli bir rol oynadı. Günümüzde en hızlı şekilde kitlelere ulaşma şeklide bu sebeple de internet olmaya başladı. İnternet aynı zamanda gazete ve dergilerin de basılı ve fiziksel yayınların yanı sıra internet üzerinde de yayına geçişlerinde de önemli bir etken oldu. Sosyal medya platformlarının yaygınlaşması, reklam ve pazarlama araçlarını şirketlere sunmasıyla da kitle iletişim araçları farklı bir yöne doğru şekillenmeye başladı.

E-ticaret firmaları kitle iletişim araçlarını nasıl kullanabilirler?

Pazarlama ve reklam çalışmalarında kitle iletişim araçları, yeni kitlelere ulaşma ve mevcut hedef kitleyi büyükmek için kullanılabileceği gibi, yeni ürün tanıtımları, kampanya duyuruları ve marka bilinirliğini artırmak için de kullanılabilir. Burada da farklı iletişim kanallarının nasıl kullanılabileceği ile ilgili bazı ipuçlarını paylaşacağız.

Televizyon reklamları

Günümüzde markaların halen sıklıkla kullandığı pazarlama ve reklam kanallarından biri de televizyon. Halen yaygın şekilde kullanılan ve özellikle Türkiye’de de birçok kişinin gün içerisinde birkaç saatini geçirdiği mecralardan biri olması nedeniyle TV reklamları e-ticaret firmalarınca kullanılabilir. TV reklamlarının maliyetleri reklamın yayınlanacağı kanala ve yayın saatine göre değişiklik göstermektedir. Prime time olarak da bilinen, en yoğun saatlerde yayınlanan reklamların maliyetleri yüksek olabilmekte. Bunun yanı sıra reklamın süresine göre de reklam maliyetleri değişebilmektedir ve bu reklamların da belli bir süre kısıtlaması da vardır. Aşağıdaki rehberimizde bu konuyla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz. İlgili rehber: E-ticaret şirketleri için TV reklamlarının avantaj ve dezavantajları

Gazete ve Dergi

Basılı yayınlar da günümüzde halen kitle iletişim araçları arasında yaygın bir şekilde kullanılmakta. Geçmiş yıllara kıyasla gördükleri talep biraz azalmış olsa da ulaşmak istediğiniz hedef kitleye göre halen etkisi bulunan kanallardır. Z kuşağı basılı yayınlardan ziyade internet yayınlarını takip ediyor olsa da yaş olarak 30’un üzerinde olan kitleler halen basılı yayınlara da ilgi gösteriyor. Sektörel dergi ve yayınlarda reklamlar yayımlamak, markanızı sektörel olarak ulaşmak istediğiniz kitlelere yakınlaştırabilir. Öncelikli olarak bu mecralarda reklam vermeden önce hedef kitle analizi yapmanız ve doğru hedef kitleye ulaşacağınız kanallara yönelmeniz önemlidir. İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Sinema

Sinema, televizyondan biraz daha farklı bir kitle iletişim kanalı olsa da günümüzde şirketler için bir tanıtım kanalı. Sinema, farklı filmlere göre farklı hedef kitlelere ulaşılmasını sağlamakta. Genellikle de film gözterimlerinden önceki 15 dakikalık bölümde farklı firmaların farklı reklamları gösterilmektedir. E-ticaret şirketlerinin aktif olarak kullandıkları bir kanal olmadığını da belirtilelim. Hedef kitlenin çok fazla kontrol edilmemesi ve televizyona kıyasla daha limitli bir erişimi olmasının yanı sıra geri dönüşümlerinin ölçümlenmesi de zor olması nedeniyle kitle iletişim araçları arasında sinema, diğer kanallara göre e-ticaret firmalarınca günümüzde daha az tercih edilmektedir.

Radyo

Radyo yayınları da günümüzde halen tüketicilerin hayatında önemli yere sahip olan kitle iletişim araçları arasında yer almakta. Gün içerisinde müzik dinlemek, haber almak ve vakit geçirmek için iyi bir alternatif olan radyo üzerinde de reklamlar verilebilmekte. Yeni kitlelere ulaşmak ya da marka bilinirliğini artırmak için farklı radyo kanalları ile iletişime geçilebilir. Yine önemli olan konulardan biri de hedef kitleyi göz önünde tutmaktır. Hedef kitlenize ve müşteri profilinize uygun olan yayınların yapıldığı zaman aralıklarında doğru radyolara reklamlar vermek, alacağınız sonuçları da artırmanıza yardımcı olabilir.

İnternet ve dijital pazarlama

Günümüzün en yaygın şekilde kullanılan kitle iletişim aracı da şüphesiz internet. İnternet üzerinde yapılan dijital pazarlama çalışmaları, çok hızlı şekilde geniş kitlelere ulaşılmasını sağlamakta. Yazının başında da ele aldığımız gibi, internet kullanımının yaygınlaşmasıyla beraber internet içeriklerine erişimin çok kolaylaşması interneti günümüzün en önemli iletişim kanalı haline getiriyor. Dijital yayıncıları, arama motoru reklamları, sosyal medya platformları üzerinde reklam ve organik olarak içerik paylaşımları, web site üzerindeki blog çalışmaları gibi birçok farklı dijital pazarlama kanalı bulunmakta. Dijital pazarlama ve internet üzerindeki tanıtım çalışmalarının sağladığı en büyük avantajlardan biri de ölçümlenme konusunda çok verimli olması. Geleneksel medya kanalları üzerinde yapılan tanıtımların, gerçekten kaç kişi tarafından görüldüğü ve ne kadarlık bir geri dönüşüm sağlanarak yatırım getirisinin hesaplanması net bir şekilde mümkün değildir. Ancak internet üzerinde yaptığınız tanıtım ve reklam çalışmalarında, yapılan kampanyanın kaç kişiye eriştiği, kaç kişi tarafından görüldüğü, kaç kişinin bu reklamlarla etkileşime girdiği ve reklam sonrasında yapılan satışların ölçümlenmesi mümkündür. Bu sayede de herbir reklamın performansı analiz edilerek, yatırım geetirisi ve bir müşteri kazanma maliyetleri hesaplanabilir. Geniş kitlelere çok hızlı bir şekilde ulaşma imkanı sağlamasının yanı sıra reklam harcamalarının net bir şekilde ölçümlenmesi nedeniyle internetteki pazarlama ve reklam çalışmaları e-ticaret firmalarınca günümüzde çok sık bir şekilde tercih edilmektedir. Markanızın tanıtımını internet ortamında yapmak için de bir dijital pazarlama stratejisine ihtiyacınız vardır. Aşağıdaki rehberimizde de bu konu hakkında detaylı bilgiler bulabilirsiniz. İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Markaların günlük olarak yaptığı Instagram hataları
Markaların günlük olarak yaptığı Instagram hataları
Instagram hataları, markaların bu mecra üzerinde elde ettikleri geri dönüşümlerin azalmasına neden oluyor. Markaların büyük bir bölümünün de günlük olarak yaptığı benzer Instagram hataları, markaların hem zaman hem de para...
21 Aralık 2018
Sinan Oypan
Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri nasıl hesaplanır?
Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri nasıl hesaplanır?
E-ticaret sitesi maliyetleri, yıllık bazda hesaplanmalı ve böylelikle şirket için gerekli sermayenin hazır edilmesi gerekir. Yıllık bazda e-ticaret sitesi maliyetleri, farklı kalemlerden oluşur ve sitenizi yönetirken tüm maliyet...
31 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-ticarette ürün yönetimi nasıl daha iyi yapılır?
E-ticarette ürün yönetimi nasıl daha iyi yapılır?
E-ticarette ürün yönetimi, uzun vadede başarılı bir e-ticaret sitesi yönetmenin altın anahtarlarından biri. Stokların kontrolü, popüler ürünlerin beğenilmesi, ürünle ilgili talep yaratılması gibi birçok konu ürün yönetimi...
21 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Sitenizdeki kullanıcı yorumlarını nasıl artırabilirsiniz ve bu yorumları nasıl yönetmelisiniz?
Sitenizdeki kullanıcı yorumlarını nasıl artırabilirsiniz ve bu yorumları nasıl yönetmelisiniz?
Kullanıcı yorumları e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Müşterilerinizin markanız, ürünleriniz ve hizmetlerinizle ilgili yaptığı yorumlar, sitenizi ziyaret eden diğer kullanıcılar için bir referans olmaktadır. Site...
6 Kasım 2016
Sinan Oypan
Yeni ürünleriniz satmak için video içeriklerinizi nasıl hazırlayabilirsiniz?
Yeni ürünleriniz satmak için video içeriklerinizi nasıl hazırlayabilirsiniz?
Daha önceki yazılarımızda e-ticarette video kullanmanın öneminden bahsetmiştik. Videolar blog yazılarından ve fotoğraflardan daha çok ilgi görüyor ve ürünler hakkında daha görsel bir izlenim yarattığı için tüketicilerin...
1 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Arkadaşlarınızla iş kurarken nelere dikkat etmelisiniz?
Arkadaşlarınızla iş kurarken nelere dikkat etmelisiniz?
Arkadaşlarla beraber bir girişim kurma fikri, şuanki girişimicilik ekosisteminde oldukça yaygın; fakat sosyal çevrenizdeki kişilerle iş yapmak her zaman iyi sonuçlar vermiyor. Arkadaşlık ve iş oldukça farklı kulvarlar ve...
3 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticarette site trafiği nasıl artırılır?
E-ticarette site trafiği nasıl artırılır?
E-ticarette site trafiği artırmak için organik olarak arama sorguları üzerinden kullanıcılara ulaşma haricinde de yapabileceğiniz çalışmalar bulunuyor. Site trafiğini artırmanız, e-ticaret sitenize daha fazla tüketiciyi çekmenizi...
20 Ocak 2020
Sinan Oypan
Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?
Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?
Tüketici davranışları, e-ticaret şirketlerinin özellikle üzerinde durmaları, analiz ederek öğrenmeleri gereken konulardan biri. Tüketicilerin, satın alma ve bir ürüne ilgi duyma sürecini en iyi şekilde anlamak, pazarlama ve satış...
3 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz için blog yazmaya başlarken neler yapmalısınız?
E-ticaret siteniz için blog yazmaya başlarken neler yapmalısınız?
İçerik pazarlama e-ticaret firmaları için büyük önem taşıyan pazarlama faaliyetlerinden biri ve bunu en iyi şekilde yapabilmek için e-ticaret firmanız için bir blog oluşturmanız gerekiyor. Türkiye’deki e-ticaret sitelerinin...
12 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Ürün paketleme ve depo yönetim stratejileri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Ürün paketleme ve depo yönetim stratejileri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Paketleme ve depo yönetiminin nasıl yapıldığı, e-ticaret firmalarının başarısını ve uzun vadedeki karlılığını koruma da önemli bir yere sahiptir. Doğru stratejilerin belirlenmesi, maliyetlerin kontrol altında tutulması,...
9 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Başarılı bir video içerik stratejisi nasıl oluşturulur?
Başarılı bir video içerik stratejisi nasıl oluşturulur?
Video içeriklerin popülerliğinin artmasıyla beraber firmalar da video içerik oluşturmaya ya da video içerik üreticileriyle beraber çalışmaya başladı. Etkileşim oranlarının yüksek olması nedeniyle video içerikler e-ticaret...
31 Ekim 2017
Sinan Oypan
Düşük PPC (Tıklama başına maliyet) reklam bütçesi olanlar için tavsiyeler
Düşük PPC (Tıklama başına maliyet) reklam bütçesi olanlar için tavsiyeler
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak için farklı dijital platformlardan yararlanabilirsiniz. Tabii ki bu platformlar üzerinde reklam kampanyaları oluştururken de belli bir bütçenizin olması gerekiyor. Özellikle yeni girişimler ya da...
25 Temmuz 2018
Sinan Oypan