Instagram Algoritması Nedir, Nasıl Çalışır? (2025)

Yazar: Meriç Baha Özbek   -   Güncellenme Tarihi: 15.01.2025
Instagram Algoritması Nedir, Nasıl Çalışır? (2025)

Instagram algoritması, sosyal medya platformunda kullanıcıların eriştiği içeriği belirleyen, arka plandaki sistemdir.Instagram’ın tek bir algoritması yoktur. Şirket, resmi sitesinde her bir içerik modeli için ayrı algoritma olduğunu açıkladı. 

Instagram akış (feed), keşfet ve reels gibi uygulama özelliklerinin her birinde, bir sıralama sistemi içeren özel algoritma çalışır. Instagram algoritması, zaman içerisinde gelen yeni özelliklerle değişebilir.

İşin marka veya influencer hesapları tarafında ise, algoritmayı anlamak daha da önemli hale gelmekte. Çünkü Instagram algoritmasını doğru okuduğunuzda, keşfet sayfası üzerinden milyonlarca hesaba ulaşmak mümkündür. 

Hemen E-ticaret'e Başlayın!

E-ticaret adım atmadan önce, IdeaSoft e-ticaret yazılımlarını ücretsiz deneyebilirsiniz.

image

Algoritma Nedir? Sosyal Ağlardaki Önemi

Algoritma, bir sorunu çözme veya bir hedefi gerçekleştirmek için tasarlanmış işlemlerin adımıdır. Örneğin, bir yol tarifi adımları algoritma formatında olabilir. Sosyal medya platformlarında algoritma ise, daha çok “keşfet” akışına veya anasayfaya düşen gönderilerin sıralanması için kullanılır. Sosyal medya algoritmalarının amacı, kullanıcıların en çok seveceği, etkileşimde bulunduğu içeriği sunmaktır. Bu durum, uygulamanın kullanım süresini artıracağı için, algoritmanın başarısı platformun başarısıdır.

Sosyal medya uygulamalarında algoritmanın önemini gösteren temel örneklerden biri, TikTok oldu. TikTok algoritması, kullanıcıların ilgi alanına göre içerikleri öne çıkararak, uygulamanın popüler olmasında önemli rol oynadı. Aynı algoritmanın benzerleri Instagram, YouTube, LinkedIn veya X (Twitter) platformlarında da mevcuttur. 

Ücretsiz e-kitap:

Ücretsiz Instagram Rehberi!

Formu doldurun, 14 adımda etkili instagram kullanımını anlattığımız e-kitabı indirin.

Instagram Algoritması Nedir?

Instagram algoritması, hesapların paylaştığı gönderi, video ve reels içeriklerini ana sayfa akışı ve keşfet sayfasında sıralayan bir sistemdir. Instagram öne çıkarma yöntemleri olarak adlandırılan birçok işlem, esasen uygulamanın algoritmasıdır. Algoritmanın genel özellikleri şöyledir:

  • Kullanıcıların ilgi alanlarına göre verileri toplar ve en iyi içerikleri öne çıkarır
  • Bir hesabın etkileşimleri, keşfet sayfasındaki içerikleri şekillendirir
  • Ana sayfa akışı ve hikayeler, takip edilen ve en çok etkileşim verilen hesaplardır
  • Hesabın aktif kullanım süresi, algoritma tarafından dikkate alınır
  • Organik olmayan sahte etkileşimler, algoritma tarafından fark edilir
  • Instagram algoritması, periyodik olarak güncellenir. 

Instagram algoritması, platformda kullanıcıların hangi içerikleri göreceğini belirleyen bir sistemdir. Bu algoritma, kullanıcıların ilgi alanlarına ve etkileşimlerine göre çalışarak içerikleri sıralar ve öne çıkarır.

Instagram Algoritması 2025'te Nasıl Çalışıyor?

İnstagram Algoritması

Algoritmanın çalışma prensibi, kullanıcılar açısından çok önemlidir. Öyle ki, 1000 takipçisi bile bulunmayan bir hesabın keşfete düşmesi, milyonlarca erişim ve binlerce takipçi anlamına gelebilir. Bu nedenle, Instagram keşfet neye göre çıkıyor sorusunun yanıtı tüm kullanıcılar için önem taşır. 

Güncel Instagram algoritması, ortalama izlenme süresini esas alır. Bu nedenle, ilgi çekici içerikler üretin.

Görsel içeriklerin kalitesinin yüksek olması önemlidir, özellikle kapak görseli seçimine özen gösterin.

Hashtag içeriği ilgili kitlelere ulaştırsa da, onlarca etiket kullanımı algoritmada öne çıkmayı sağlamaz.

İçerik zamanı önemlidir, bu nedenle güncel konulara değinen içerikleri, düzenli şekilde paylaşın.

Etkileşim, algoritmayı tetikleyen bir veridir. Fakat beğeni kadar yorum, kaydetme ve paylaşım da önemlidir. 

Genel olarak, Instagram algoritmasına yönelik değil de, kullanıcıyı memnun etmeye yönelik içeriklerin başarı şansı yüksektir. İzlenme oranı ve etkileşim arttıkça, Instagram sizi keşfet ve akışta öne çıkarır. Bu nedenle, izlenme süresi ortalaması uzun, yani ilgi çekici içerikler üretmek en önemli noktadır. 

Instagram algoritması, kullanıcıların en çok ilgisini çeken içerikleri keşfet sayfasında öne çıkarmak üzere çalışır. Kullanıcı etkileşimleri, izleme süresi ve içerik kalitesi gibi faktörler algoritmanın nasıl çalıştığını belirler.

Instagram Anasayfa Akışı (Feed) Algoritması

Instagram anasayfa akışı (feed) algoritmasının amacı, hem takip ettiğiniz hesaplar hem de uygulama önerileri ile size iyi bir deneyim yaşatmaktır. Uygulamada kullanıcıların çok zaman geçirmesi adına, algoritma beğeni ve yorumlardan yola çıkarak önerilerde bulunur. Anasayfada reels, fotoğraf-video içerikleri ve sponsorlu gönderilerin sıralamasında, aşağıdaki etkenler önemli rol oynar:

  • Kullanıcıların etkileşim geçmişi
  • Paylaşım yapan kişi ile etkileşim düzeyi
  • Gönderinin aldığı etkileşimin zamana göre hızı
  • Beğeni, yorum ve kaydetme gibi etkinlikler

Instagram Keşfet Algoritması

Instagram keşfet algoritması, uygulamada ön plana çıkmak isteyen tüm hesaplar için oldukça önemlidir. Keşfet sayfası, uygulamada takip edilmeyen hesapların da dahil olduğu, en iyi içeriklerini bir seçkisidir. Instagram keşfet algoritması nedir veya Instagram keşfet neye göre çıkıyor sorusunun yanıtı, işletmeler, markalar adına yanıtı merak edilen bir sorudur. Uygulamada, kullanıcıların en çok zaman geçirdiği özelliklerden olması nedeniyle, keşfet algoritması Instagram için önemlidir.

Temel olarak, Instagram algoritma kuralları kapsamında keşfet sayfası, kullanıcıların etkileşim verdiği, ilgi gösterdiği konulara göre şekillenir. Ancak bununla sınırlı değildir. Instagram’da hesabını keşfete çıkarmak isteyen bir işletme veya içerik üretici, aşağıdaki noktalara dikkat etmelidir:

  • İçeriğin beğenilme, kaydedilme oranı yüksek olmalıdır
  • Reels içerikler için görsel kalitesinin yanı sıra kapak ilgi çekici olmalıdır
  • İçeri izleyen kullanıcının, detaylara ve profile tıklama olasılığı yüksek olmalıdır
  • Paylaşım zamanı, içeriğin güncel olması, hashtag ile desteklenmesi başarı şansını artırır. 

Instagram keşfet algoritması, kullanıcıların en çok ilgilendiği içerikleri belirleyerek takip etmedikleri hesaplardan gelen paylaşımları keşfet sayfasında öne çıkarır. Bu algoritma, etkileşim oranı yüksek içerikleri tercih eder.

Instagram Hikâyeler Algoritması

Instagram hikayeler nasıl çalışıyor, neye göre sıralanıyor sorusunun yanıtı da, reels ve fotoğraf/video içeriklerle benzerdir. Bir hesabın, en çok takip ettiği, etkileşime girdiği hesapların hikâyeleri sıralamada önceliklidir. Instagram hikâyelerini ön plana çıkarmanın yolu da, bu etkileşimin kurulmasını sağlamaktır. Kullanıcılarla bağ kuran, yanıt veren, sorularını yanıtlayan hesapların hikâyelerinin ön plana çıkma şansı daha yüksektir. Instagram’da hikayeleri izleyenler neye göre sıralanıyor sorusunun net bir yanıtı ise yoktur. Şirket, bu konuda sıralama faktörünü paylaşmadı. Fakat bilinmesi gereken, hikâyelere ilk bakan kişilerin, genellikle profilinize en çok etkileşim veren hesaplar olmasıdır.

Instagram Algoritması İle Başarılı Olmanın İpuçları

İnstagram Algoritması

BTK raporuna göre, Türkiye’de aktif Instagram kullanıcılarının sayısı 60 milyona yakın. Bu da, platformu en popüler sosyal ağ haline getiriyor. Instagram’da takipçi sayısını artırma, bu yönüyle hem içerik üreticileri hem de işletmeler için Instagram algoritmasını doğru analiz etmek gereklidir. İşin temel kuralı, doğru ve kaliteli içeriktir. 500 takipçisi olan bir hesap paylaşım yaptığında, bu paylaşım önce küçük bir gruba gösterilir. Paylaşımı gören kullanıcıların etkileşim oranı düşükse, gönderinin dağıtımı az olur ve çok az kişiye ulaşır. Ancak tersi durumda, gönderinin dağıtımı artırılır ve keşfet sayfasına dahi düşebilir. 

Ücretsiz e-kitap:

Ücretsiz Instagram Rehberi!

Formu doldurun, 14 adımda etkili instagram kullanımını anlattığımız e-kitabı indirin.

Algoritmalar, sosyal medya platformlarında kullanıcıların ilgisini çeken içerikleri öne çıkararak etkileşim oranlarını artırmayı hedefler. Instagram'da da bu sistem, keşfet ve akıştaki içeriklerin sıralanmasını sağlar.

Düzenli Paylaşımlar Yapın 

Instagram algoritmasının gücünü arkasına almak isteyen hesaplar, mutlaka düzenli paylaşım yapmalıdır. Instagram, her gün milyonlarca kullanıcının kullandığı bir uygulama olarak her zaman güncel içerikleri insanlara sunmak ister. Bu nedenle, ön plana çıkaracağı hesapların aktif olması değerlidir. Günlük veya haftalık bazda paylaşım planı belirlemek, gönderilerin algoritma tarafından öne çıkarılması şansını artırır. 

Hikaye ve Reels Paylaşımlarını Es Geçmeyin 

Popüler sosyal medya uygulamasında, içerik çeşitliliğine sahip olmak avantajdır. Instagram, kurulduğu ilk dönemde sadece fotoğraf paylaşımına olanak tanıyan bir mecrayken, bugün farklı içerik formatları da mevcut. Sadece standart fotoğraf/video gönderisi ile sınırlı kalmamak, hikâyelerle kullanıcılarla olan bağı güçlendirmek bu nedenle önem taşır. Bunun yanında, dikey video formatı son dönemde oldukça popülerdir. Bu nedenle, reels paylaşımlarını aksatmamak öne çıkma şansını artırır. Hatta birçok hesap, sadece reels paylaşımları ile geniş kitlelere ulaşmayı başarıyor. 

Hedef Kitlenize Uygun İçerik Üretin 

Hedef kitlenin ilgi alanlarını ve reaksiyon göstereceği konuları, içerik formatlarını bilmek önemlidir. Bunun yanında, içerik üreticileri mutlaka bu içerikleri iyi bir iletişimle desteklemelidir. Örneğin, reels paylaşımı yaptıktan sonra insanların soruları varsa yanıtlamak, doğru bir yoldur. Kitlenin demografik yapısına, ilgi alanlarına uygun içeriklerin başarı şansı artar. 

Trendleri İhmal Etmeyin 

Instagram, güncel konularda içeriklerin ön plana çıktığı sosyal ağlardan biridir. Instagram yeni algoritma değişikliğine gitse dahi, bu gerçek değişmez. Bu nedenle, güncel trendlere yönelik içerik üretmek her zaman önemlidir. İlgili konularda gerek görsel gerek de bağlam açısından kaliteli içeriklerin keşfete düşme şansı yükselir. Elbette bu içerikleri, zaman zaman hashtag etiketleri ile desteklemek, kullanıcıları etkileşime girmeye davet eden detaylara girmek önem taşır. 

Sponsorlu İçerikleri Kullanın 

Kaliteli bir Instagram hesabı inşa etmenin yollarından biri, takipçi kitlesini artırma sürecinde sponsorlu içeriklerden de yararlanmaktır. Özellikle, bir topluluk oluşturmak, belli hedef kitleye yönelik içerik üretmek isteyen içerik üreticileri ve markalar, dönem dönem bunu kullanmalıdır. Örneğin, ortalamanın yüzde 50 üzerinde etkileşim alan bir içerik mevcutsa, bu içeriği sponsorlu şekilde ön plana çıkarmak hem takipçi kazanma hem de organik etkileşim elde etme anlamına gelir. 

Özgün ve Etkileşim Odaklı İçerik Üretin 

Instagram öne çıkarma işleminde, mutlaka önemsenmesi gereken bir diğer konu da, benzersiz içerikler üretmektir. Bugün sosyal medyada hemen her konuda birbirine benzer içerik üreten birçok hesap mevcuttur. Benzer işler içinde rekabet şansınız düşük olacakken, özgün içerikler üretildiğinde başarı şansı çok daha yüksek olur. Instagram algoritması 2025 ve ilerleyen yıllarda, içerik özgünlüğünü ön plana çıkarmaya devam edecek. 

Erişim ve Etkileşim Verilerine Önem Verin 

Sosyal medya uygulamasında, analitik verilere ulaşmak kolaydır. Bu verileri düzenli olarak takip etme, önemli içgörüler sağlar. Instagram keşfet algoritması veya akış, hikaye algoritmasının temel dinamikleri bellidir. Bu da, kullanıcıyı memnun eden içeriklerin şansının daha yüksek olmasıdır. Bu başarıyı artırmak adına, hedef kitle ve içerik analizlerini önemseyin. Çok fazla dikkat çeken, başarılı içeriklerin arkasındaki sırrı çözmek çok önemlidir. Instagram keşfet neye göre çıkıyor diyen birçok içerik üretici, en çok etkileşim ve erişim alan içeriklerini incelediğinde, bu sorunun yanıtını bulabilir. 

Instagram algoritmasının 2025'teki işleyişini anlamak için, kaliteli ve düzenli içerik üretmek ve hedef kitlenize uygun paylaşımlar yapmak önemlidir. Özellikle reels ve hikayeler algoritma tarafından öne çıkarılan içerikler arasında yer alır.

Instagram Algoritmasında Öne Çıkmak İçin Öneriler 

İnstagram Algoritması

Instagram algoritması, periyodik olarak değişen ancak temel özellikleri açık olan bir sistemdir. Instagram, bir kullanıcının uygulamada olabildiğince çok zaman geçirmesini ister, çünkü platformun reklam kazancı ancak bu şekilde artar. Keşfet, akış veya diğer özelliklerde öne çıkan içeriklerin sırrı da insanlara uygulamada zaman harcatacak türden başarılı olmasıdır. Kaliteli içerik üretmenin yanında, algoritmada başarılı olma konusunda dikkate alınması gereken şunlardır:

  • Takipçilerin aktif olduğu gün ve saat dilimlerinde paylaşım yapmaya özen gösterin
  • Hedef kitleye hitap eden samimi ve bağ kuran bir dil, başarı şansını artıran etkenlerdendir
  • Hikayelerde aktif olmaya çalışın, bu durum reels ve diğer içeriklerin başarısını etkiler
  • Kopya içerikten kaçının ve olabildiğince benzersiz, kaliteli içerikler üretin
  • Topluluk kurallarına aykırı olan konularda asla içerik üretmeyin
  • Dikey formatlı içeriklere odaklanın, yüksek görüntü kalitesi ve kurgu üzerine çalışın.

Sıkça Sorulan Sorular (SSS)

Instagram keşfete nasıl düşülür?

Instagram keşfet algoritması, paylaşım sıklığı, ortalama izlenme süresi gibi birçok kriteri baz alarak gönderileri öne çıkarır. Bu nedenle, keşfete düşmenin yolu ilgi çekici ve benzersiz içerik üretmektir.

2025'te Instagram algoritması nasıl çalışıyor?

2025 Instagram algoritması, keşfet, anasayfa akışı ve hikayeler için farklı işler. Algoritma, takipçilerin etkileşim oranı başta olmak üzere birçok girdi ile çalışarak içerikleri sıralar.

Instagram algoritması ne zaman değişiyor?

Instagram algoritması periyodik olarak değişir, ancak uygulama her değişikliği duyurmaz. Çok önemli güncellemelerde ise uygulama kullanıcıları bilgilendirilir.

Instagram algoritmasını sıfırlamanın yolu var mı?

Kullanıcılar, Instagram algoritmasının önerdiği içeriklerden rahatsız olduğu takdirde, önerilen içeriklere geri bildirimde bulunarak akışın değişmesini sağlayabilir.

ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Meriç Baha Özbek
Meriç Baha Özbek

E-ticaret Danışmanı

Meriç Baha Özbek, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. 2 yıldır SEO ve dijital pazarlama, e-ticaret alanlarında çalışmaktadır. Yazar hakkında detaylı bilgi