Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi arasındaki farklar neler? (İnfografik)

1 Şubat 2019
Sinan Oypan
Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi arasındaki farklar neler? (İnfografik)

E-ticaret sitesi tasarımındaki en önemli konular arasında kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi gelmektedir. Kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü kavramlarının tam anlaşılması ve site tasarımında bu iki unsurun birbiriyle uyumlu bir şekilde hazırlanması, kullanıcıların e-ticaret sitesini daha rahat kullanmalarını sağlarken bir yandan da siteden elde edilecek geri dönüşümleri artırır.

Kullanıcı deneyimi, kullanıcıları site üzerinde daha fazla tutmayı sağladığı gibi site üzerinde daha fazla sayfanın ziyaret edilmesini de sağlar. Bunların yanı sıra kullanıcı deneyimi aynı zamanda SEO’yu da doğrudan etkilemektedir. Ziyaretçilerin sitede daha uzun süre kalmaları ve sitede daha fazla sayfayı ziyaret etmeleri sayfa değerini arıtmakta ve bu da sitenin daha üst sıralarda listelenmesine yardımcı oluyor. Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor? isimli rehberimizden bu konu hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz.

Peki, kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü arasında ne gibi farklılar bulunuyor? Ve bu iki öğeyi iç içe nasıl kullanmanız gerekiyor? Bu soruların yanıtlarını da aşağıda sizinle paylaşıyoruz.

Kullanıcı arayüzü nedir?

İngilizcede UI yani User Interface olarak geçen kullanıcı arayüzü, tasarımın nasıl göründüğü ile ilgilenen alandır. Arayüz tasarımcılar, web tasarım öğelerinin konumları, renkleri, şekilleri, öğeler arasındaki boşlukları gibi tasarımla ilgili teknik konularla ilgilenir ve en güncel tasarımı yakalama üzerine çalışırlar.

Toptal’ın hazırladığı infografikte, kullanıcı arayüzünün detayları şu şekilde ele alınmış:

  • Kullanıcı arayüzü, bir web sitesi ya da mobil uygulama üzerindeki butonları, kontrolleri ve tasarım öğelerini ele alır.
  • Kullanıcı arayüzü, tasarımın genel olarak nasıl göründüğü ile ilgilenir.
  • Tasarımcılar, tekil sayfalar ve bu sayfaların birbiriyle olan etkileşimleri ile ilgilenir.
  • Kullanıcı arayüzü, daha sanatsal bir yaklaşımdır.
  • Kullanıcı arayüzü, belli desenler ve tekrar eden öğelerin bir bütünüdür ve kişiye göre değişiklik gösterebilir.

Kullanıcı deneyimi nedir?

Kullanıcı deneyimi, İngilizce’de UX yani User Experience olarak geçmekte. Kullanıcı deneyiminin ise site tasarımına yaklaşımı biraz daha farklıdır. İsminde de anlaşılabileceği gibi kullanıcı deneyimi, site ya da uygulamayı kullanan kişilerin deneyimleri üzerine odaklanan bir alandır.

Kullanıcıların belli şablonlar ve site öğeleri ile nasıl etkileşime girdiğini, bu öğelerin kullanışlılığı, fiziksel olarak kullanıcıların tasarımla kolay bir şekilde etkileşime girip giremediği gibi konular bu konunun özelinde eline alınır. Kullanıcı deneyiminin odaklandığı konu başlıklarını şu şekilde listeleyebiliriz:

  • Kullanıcı deneyimi, ziyaretçilerin ve kullanıcıların sitedeki öğelerle nasıl etkileşime girdiği, bu öğelerin etkileşimleri sırasındaki akışlarla ve genel kullanılabilirlik düzeyiyle ilgilenir.
  • Tasarımı gerçekte kullanacak olan kişilerle ilgilenir.
  • Kullanıcı deneyimi tasarımcıları, genel tasarım şablonu ve test yapılabilecek prototipler üzerinde çalışır.
  • Tasarımcılar, site üzerindeki öğelerin birbiriyle uyumu ve kullanıcıların bu öğeler arasındaki geçişleri üzerinde çalışır.
  • Tasarımın kullanışlılığı ve tasarımın amacı üzerine odaklanır.
  • Belli bir problemi çözmek üzerinedir.
  • Çoğunlukla verileri inceleyerek bu araştırmaları ve tasarımları yapar.

Hangisi daha önemli?

Aslında kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzünü bir bütün olarak düşünmek gerekir. Biri olmadan diğerinin etkisi olmayacaktır. Bu sebeple de ikisi de önemlidir diyebiliriz.

Kullanıcı arayüzü tasarlanırken kimi zaman tasarım çok ön planda tutulabildiği için, yapılan tasarım kullanışlılığını kaybedebiliyor. Tasarımda yeni öğelerin kullanımı farklı geçişlerin hazırlanması, görsel öğelerin konumları kimi zaman kullanıcıların kafalarını karıştırabiliyor ve sitenin kullanılabilirliğini zorlaştırıyor.

Kimi zaman da kullanıcı deneyiminin çok fazla üzerine düşüldüğü için arayüz geri planda bırakıldığı için tasarımsal ve görsel olarak web sitesi özelliğini ve kullanışlılığını yitirebiliyor. Bu sebeple de kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyiminin beraber çalışması ve bir bütün oluşturması gerekir.

Bu iki kavramın beraber etkili ve doğru bir şekilde kullanılması, web sitesi ya da uygulamadan alınacak geri dönüşümlerin artmasını sağlarken, kullanıcıların sitede daha fazla vakit geçirmelerini de sağlar.

Toptal’ın hazırladığı infografiği aşağıda inceleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

SEO danışmanlığı nedir? Nasıl alınmalı?
SEO danışmanlığı nedir? Nasıl alınmalı?
E-ticaret firmaları internet üzerindeki görünürlüklerini artırmak ve sitelerine organik olarak daha fazla trafik çekmek için SEO danışmanlığı almak isteyebilirler. SEO danışmanı, en temel özetiyle, SEO konusunda sitesini...
18 Eylül 2019
Sinan Oypan
Başarılı bir e-posta kampanyası için 12 temel öğe
Başarılı bir e-posta kampanyası için 12 temel öğe
E-posta kampanyası / e-posta pazarlama çalışmaları e-ticaret firmalarının geri dönüşümlerine doğrudan etki eder ve diğer pazarlama çalışmalarından daha fazla yatırım getirisi sağlar. Bu sebeple de bir e-posta abone listesi...
18 Nisan 2018
Sinan Oypan
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde hangi kanalların olması gerekir?
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde hangi kanalların olması gerekir?
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde, birçok farklı kanal yer alır ve tüketicilere bu farklı kanallar üzerinden hizmet sunulur. Birden fazla kanal üzerinde müşteri hizmetleri sunmak, hizmet kalitesini artırırken, farklı...
25 Mart 2019
Sinan Oypan
Blog kurma sürecinde özellikle bilmeniz gerekenler
Blog kurma sürecinde özellikle bilmeniz gerekenler
Blog kurma, e-ticaret sitelerinin içerik pazarlama çalışmalarında özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri olarak öne çıkmakta. Doğru stratejiyle hazırlanmış bir blog, uzun vadede hem e-ticaret sitesine SEO değeri katar...
18 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni bir girişim başlatma ve internet üzerinden ürünlerinizi satışa çıkartma fikri cazip olsa da şirketinizi ilk açtığınız zamanlarda özellikle dikkat etmeniz gereken bir takım unsurlar bulunur. Doğru planların ve stratejilerin...
5 Haziran 2018
Sinan Oypan
Hizmet İhracatı Nedir? Hizmet İhracatı Faturası Nasıl Kesilir?
Hizmet İhracatı Nedir? Hizmet İhracatı Faturası Nasıl Kesilir?
İhracat konsepti, akla öncelikle ürünlerin birtakım lojistik süreçlerin ardından son kullanıcıya ya da diğer bir şirkete ulaştırılmasına dayanan ticari faaliyetleri getirir. Fakat yurt dışına mal dışında, hizmet satışı da...
17 Mayıs 2022
Markethinkers
Black Friday için kullanabileceğiniz 6 sıra dışı kampanya alternatifi
Black Friday için kullanabileceğiniz 6 sıra dışı kampanya alternatifi
Black Friday kampanyaları bu indirim döneminde satışlarınızı artırma konusunda size yardımcı olabilecek pazarlama çalışmaları arasında yer alıyor. Geleneksel promosyon çalışmaları yerine tüketicilerin ilgisini çekebilecek...
10 Kasım 2018
Sinan Oypan
Pazarlama ve markalaşmada renklerin psikolojisi (İnfografik)
Pazarlama ve markalaşmada renklerin psikolojisi (İnfografik)
Pazarlama ve markalaşma sürecinde kullanılan renkler, tüketicilere farklı mesajlar verir. Bu gizli mesajlar, marka ile ilgili bazı fikirlerin kullanıcıların kafasında oluşmasını sağlar. Doğru kullanılan renkler hem pazarlama...
1 Aralık 2017
Sinan Oypan
Google Analytics ile metriklerin ölçümlenmesinde dikkat edilmesi gerekenler
Google Analytics ile metriklerin ölçümlenmesinde dikkat edilmesi gerekenler
E-ticarette bazı metrikler belirlemeniz ve bunları ölçümlemeniz işinizi geliştirmenizde ve uzun vadede karlılığınızı artırabilmek için önemlidir. İşinizin başarılı olabilmesi için bir takım stratejiler belirlemeniz ve bunları...
12 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Firmalar İçin İlgi Çekici 10 Youtube İçerik Fikri
Firmalar İçin İlgi Çekici 10 Youtube İçerik Fikri
Youtube içerik fikri geliştirmek, uzun vadede Youtube kanalınızdan daha fazla geri dönüşüm almanıza ve burada daha fazla içerik üretmenize yardımcı olur. Kullanabileceğiniz birçok farklı Youtube içerik fikri bulunuyor. Bu fikirler...
25 Eylül 2020
Sinan Oypan
E-posta pazarlamada başlık kullanımlarında dikkat edilmesi gerekenler
E-posta pazarlamada başlık kullanımlarında dikkat edilmesi gerekenler
E-posta pazarlamada başlık kullanımları bir mailing çalışmasının başarısını etkileyen en önemli faktörlerindendir. Bu yazımızda e-posta pazarlamada başlık kullanımları ile ilgili dikkat edilmesi gerekenleri ele...
31 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Dinamik Fiyatlandırma Nedir? Stratejileri Nelerdir?
Dinamik Fiyatlandırma Nedir? Stratejileri Nelerdir?
Başarılı bir satıcı olabilmenin yolu, satış stratejilerine doğru bir şekilde uygulamaktan geçer. E-ticaret dünyasına entegre edilebilen onlarca stratejiden bir ya da birkaçını verimli bir şekilde kullanmak, kazancı artırmak için...
27 Temmuz 2021
Markethinkers
Detaylı Bilgi İçin Arayın