Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi arasındaki farklar neler? (İnfografik)

1 Şubat 2019
Sinan Oypan

E-ticaret sitesi tasarımındaki en önemli konular arasında kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi gelmektedir. Kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü kavramlarının tam anlaşılması ve site tasarımında bu iki unsurun birbiriyle uyumlu bir şekilde hazırlanması, kullanıcıların e-ticaret sitesini daha rahat kullanmalarını sağlarken bir yandan da siteden elde edilecek geri dönüşümleri artırır.

Kullanıcı deneyimi, kullanıcıları site üzerinde daha fazla tutmayı sağladığı gibi site üzerinde daha fazla sayfanın ziyaret edilmesini de sağlar. Bunların yanı sıra kullanıcı deneyimi aynı zamanda SEO’yu da doğrudan etkilemektedir. Ziyaretçilerin sitede daha uzun süre kalmaları ve sitede daha fazla sayfayı ziyaret etmeleri sayfa değerini arıtmakta ve bu da sitenin daha üst sıralarda listelenmesine yardımcı oluyor. Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor? isimli rehberimizden bu konu hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz.

Peki, kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü arasında ne gibi farklılar bulunuyor? Ve bu iki öğeyi iç içe nasıl kullanmanız gerekiyor? Bu soruların yanıtlarını da aşağıda sizinle paylaşıyoruz.

Kullanıcı arayüzü nedir?

İngilizcede UI yani User Interface olarak geçen kullanıcı arayüzü, tasarımın nasıl göründüğü ile ilgilenen alandır. Arayüz tasarımcılar, web tasarım öğelerinin konumları, renkleri, şekilleri, öğeler arasındaki boşlukları gibi tasarımla ilgili teknik konularla ilgilenir ve en güncel tasarımı yakalama üzerine çalışırlar.

Toptal’ın hazırladığı infografikte, kullanıcı arayüzünün detayları şu şekilde ele alınmış:

  • Kullanıcı arayüzü, bir web sitesi ya da mobil uygulama üzerindeki butonları, kontrolleri ve tasarım öğelerini ele alır.
  • Kullanıcı arayüzü, tasarımın genel olarak nasıl göründüğü ile ilgilenir.
  • Tasarımcılar, tekil sayfalar ve bu sayfaların birbiriyle olan etkileşimleri ile ilgilenir.
  • Kullanıcı arayüzü, daha sanatsal bir yaklaşımdır.
  • Kullanıcı arayüzü, belli desenler ve tekrar eden öğelerin bir bütünüdür ve kişiye göre değişiklik gösterebilir.

Kullanıcı deneyimi nedir?

Kullanıcı deneyimi, İngilizce’de UX yani User Experience olarak geçmekte. Kullanıcı deneyiminin ise site tasarımına yaklaşımı biraz daha farklıdır. İsminde de anlaşılabileceği gibi kullanıcı deneyimi, site ya da uygulamayı kullanan kişilerin deneyimleri üzerine odaklanan bir alandır.

Kullanıcıların belli şablonlar ve site öğeleri ile nasıl etkileşime girdiğini, bu öğelerin kullanışlılığı, fiziksel olarak kullanıcıların tasarımla kolay bir şekilde etkileşime girip giremediği gibi konular bu konunun özelinde eline alınır. Kullanıcı deneyiminin odaklandığı konu başlıklarını şu şekilde listeleyebiliriz:

  • Kullanıcı deneyimi, ziyaretçilerin ve kullanıcıların sitedeki öğelerle nasıl etkileşime girdiği, bu öğelerin etkileşimleri sırasındaki akışlarla ve genel kullanılabilirlik düzeyiyle ilgilenir.
  • Tasarımı gerçekte kullanacak olan kişilerle ilgilenir.
  • Kullanıcı deneyimi tasarımcıları, genel tasarım şablonu ve test yapılabilecek prototipler üzerinde çalışır.
  • Tasarımcılar, site üzerindeki öğelerin birbiriyle uyumu ve kullanıcıların bu öğeler arasındaki geçişleri üzerinde çalışır.
  • Tasarımın kullanışlılığı ve tasarımın amacı üzerine odaklanır.
  • Belli bir problemi çözmek üzerinedir.
  • Çoğunlukla verileri inceleyerek bu araştırmaları ve tasarımları yapar.

Hangisi daha önemli?

Aslında kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzünü bir bütün olarak düşünmek gerekir. Biri olmadan diğerinin etkisi olmayacaktır. Bu sebeple de ikisi de önemlidir diyebiliriz.

Kullanıcı arayüzü tasarlanırken kimi zaman tasarım çok ön planda tutulabildiği için, yapılan tasarım kullanışlılığını kaybedebiliyor. Tasarımda yeni öğelerin kullanımı farklı geçişlerin hazırlanması, görsel öğelerin konumları kimi zaman kullanıcıların kafalarını karıştırabiliyor ve sitenin kullanılabilirliğini zorlaştırıyor.

Kimi zaman da kullanıcı deneyiminin çok fazla üzerine düşüldüğü için arayüz geri planda bırakıldığı için tasarımsal ve görsel olarak web sitesi özelliğini ve kullanışlılığını yitirebiliyor. Bu sebeple de kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyiminin beraber çalışması ve bir bütün oluşturması gerekir.

Bu iki kavramın beraber etkili ve doğru bir şekilde kullanılması, web sitesi ya da uygulamadan alınacak geri dönüşümlerin artmasını sağlarken, kullanıcıların sitede daha fazla vakit geçirmelerini de sağlar.

Toptal’ın hazırladığı infografiği aşağıda inceleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Youtube içerik üretmek e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube içerik üretmek, videolarla tüketicilere ulaşmak geri dönüşümleri artırmak ve marka bilinirliği artırmak için oldukça önemli. Tabii ki Youtube üzerinde yer almanın sağladığı avantajlar sadece bunlarla da sınırlı...
6 Şubat 2020
Sinan Oypan
Marka imajı nedir ve neden önemlidir?
Marka imajı, günümüzde tüketicilerin memnuniyetini ve marka algısını tanımlamada önemli olan kriterlerden biri. Markanın kullanıcılar gözündeki imajı, şirketin büyümesine ya da zarar etmesine neden olabilecek durumlardan biri...
28 Ekim 2020
Sinan Oypan
E ticaret nasıl yapılır ve aşamaları nelerdir?
E ticaret nasıl yapılır / e ticaret sitesi nasıl yapılır, e ticaret sitesi yapımında dikkat edilmesi gereken e ticaret bilgileri nelerdir, sanal ticaretteki (e satiş, online ticaret) bilmeniz gerekenler özetle e ticaret nedir nasıl...
13 Aralık 2016
Sinan Oypan
Youtube marka hesabı açarken nelere dikkat etmelisiniz?
Youtube marka hesabı açarak, e-ticaret sitenizi tanıtacak video içerikleri oluşturarak, yeni kitlelere de ulaşabilirsiniz. Youtube içerik üretimi günümüzde oldukça yaygınlaştığı gibi geçtiğimiz pandemi döneminde de birçok...
24 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Facebook yönetimi ipuçları
E-ticaret Facebook çalışmaları bir e ticaret sitesinin artık olmazsa olmazlarındandır. E-ticaret sitenizi tanıtmak için sosyal medya pazarlama çalışmaları yapıyor olabilirsiniz. Bu çalışmalardaki en önemli mecralardan biri de...
1 Kasım 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarını ilgilendiren 6 sosyal medya güncellemesi
Sosyal medya pazarlama, e-ticaret firmalarının sıklıkla kullandığı pazarlama yöntemlerinden biri. Marka ve ürün tanıtımlarının yanı sıra yeni hedef kitlelere ulaşmak için de sosyal platformalar, firmalar için önemli bir rol...
29 Mart 2017
Sinan Oypan
Instagram'da marka yaratmak için neler yapmalısınız?
Instagram’da bir marka yaratmak için farklı stratejiler geliştirebilir ve bu stratejilerle markanızın geniş kitleler tarafından tanınmasını sağlayabilirsiniz. Bu stratejiler, marka kimliğinin oluşmasını sağlarken, şirket olarak...
30 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Sosyal medyada en çok etkileşim getiren içerik türleri
Sosyal medya üzerinde paylaşım yaparken ki asıl amaç takipçilerle etkileşime geçmek oluyor. Tabii ki bunu sağlamak için de doğru içerik türlerinden yararlanmak ve takipçilerin beklentilerini karşılamak gerekiyor. Doğru içerik...
23 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Basın bülteninizi göndermeden önce dikkat etmeniz gerekenler
Dünkü yazımızda dikkat çekici bir basın bülteninin nasıl hazırlanacağını sizinle paylaşmıştık. Bugünkü yazımızda da basın bülteninizi yayıncılara göndermedence dikkat etmeniz ve bilmeniz gereken bir takım detayları...
7 Mart 2017
Sinan Oypan
Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 2. Bölüm
Dünkü yazımızda video ekipmanları ve planlama üzerinde durmuştuk. Yazı serimizin bugünkü bölümünde ise video çekim teknikleri ve çekim yaparken özellikle dikkat etmeniz gereken konuları ele alıyor olacağız. Serinin ilk...
18 Mart 2017
Sinan Oypan
Sosyal kanıt üzerine çalışmalar yaparken dikkat etmeniz gerekenler
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak ve tüketicilerin markanıza olan bakış açısını etkilemek için sosyal kanıt çalışmalarından yararlanabilirsiniz. Markanızın dışardan görünen imajı, tüketicilere yansıttığınız...
10 Mayıs 2018
Sinan Oypan
E-ticarette işletme yönetimi nasıl yapılır?
İşletme yönetimi, e-ticarette önemli bir yere sahip olduğu gibi şirketlerin de özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri. Özellikle işlerini büyütmek isteyen küçük işletmelerin bu konu üzerinde çalışmaları...
18 Haziran 2020
Sinan Oypan