fbpx

Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi arasındaki farklar neler? (İnfografik)

1 Şubat 2019
Sinan Oypan
Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi arasındaki farklar neler? (İnfografik)

E-ticaret sitesi tasarımındaki en önemli konular arasında kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi gelmektedir. Kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü kavramlarının tam anlaşılması ve site tasarımında bu iki unsurun birbiriyle uyumlu bir şekilde hazırlanması, kullanıcıların e-ticaret sitesini daha rahat kullanmalarını sağlarken bir yandan da siteden elde edilecek geri dönüşümleri artırır.

Kullanıcı deneyimi, kullanıcıları site üzerinde daha fazla tutmayı sağladığı gibi site üzerinde daha fazla sayfanın ziyaret edilmesini de sağlar. Bunların yanı sıra kullanıcı deneyimi aynı zamanda SEO’yu da doğrudan etkilemektedir. Ziyaretçilerin sitede daha uzun süre kalmaları ve sitede daha fazla sayfayı ziyaret etmeleri sayfa değerini arıtmakta ve bu da sitenin daha üst sıralarda listelenmesine yardımcı oluyor. Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor? isimli rehberimizden bu konu hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz.

Peki, kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü arasında ne gibi farklılar bulunuyor? Ve bu iki öğeyi iç içe nasıl kullanmanız gerekiyor? Bu soruların yanıtlarını da aşağıda sizinle paylaşıyoruz.

Kullanıcı arayüzü nedir?

İngilizcede UI yani User Interface olarak geçen kullanıcı arayüzü, tasarımın nasıl göründüğü ile ilgilenen alandır. Arayüz tasarımcılar, web tasarım öğelerinin konumları, renkleri, şekilleri, öğeler arasındaki boşlukları gibi tasarımla ilgili teknik konularla ilgilenir ve en güncel tasarımı yakalama üzerine çalışırlar.

Toptal’ın hazırladığı infografikte, kullanıcı arayüzünün detayları şu şekilde ele alınmış:

  • Kullanıcı arayüzü, bir web sitesi ya da mobil uygulama üzerindeki butonları, kontrolleri ve tasarım öğelerini ele alır.
  • Kullanıcı arayüzü, tasarımın genel olarak nasıl göründüğü ile ilgilenir.
  • Tasarımcılar, tekil sayfalar ve bu sayfaların birbiriyle olan etkileşimleri ile ilgilenir.
  • Kullanıcı arayüzü, daha sanatsal bir yaklaşımdır.
  • Kullanıcı arayüzü, belli desenler ve tekrar eden öğelerin bir bütünüdür ve kişiye göre değişiklik gösterebilir.

Kullanıcı deneyimi nedir?

Kullanıcı deneyimi, İngilizce’de UX yani User Experience olarak geçmekte. Kullanıcı deneyiminin ise site tasarımına yaklaşımı biraz daha farklıdır. İsminde de anlaşılabileceği gibi kullanıcı deneyimi, site ya da uygulamayı kullanan kişilerin deneyimleri üzerine odaklanan bir alandır.

Kullanıcıların belli şablonlar ve site öğeleri ile nasıl etkileşime girdiğini, bu öğelerin kullanışlılığı, fiziksel olarak kullanıcıların tasarımla kolay bir şekilde etkileşime girip giremediği gibi konular bu konunun özelinde eline alınır. Kullanıcı deneyiminin odaklandığı konu başlıklarını şu şekilde listeleyebiliriz:

  • Kullanıcı deneyimi, ziyaretçilerin ve kullanıcıların sitedeki öğelerle nasıl etkileşime girdiği, bu öğelerin etkileşimleri sırasındaki akışlarla ve genel kullanılabilirlik düzeyiyle ilgilenir.
  • Tasarımı gerçekte kullanacak olan kişilerle ilgilenir.
  • Kullanıcı deneyimi tasarımcıları, genel tasarım şablonu ve test yapılabilecek prototipler üzerinde çalışır.
  • Tasarımcılar, site üzerindeki öğelerin birbiriyle uyumu ve kullanıcıların bu öğeler arasındaki geçişleri üzerinde çalışır.
  • Tasarımın kullanışlılığı ve tasarımın amacı üzerine odaklanır.
  • Belli bir problemi çözmek üzerinedir.
  • Çoğunlukla verileri inceleyerek bu araştırmaları ve tasarımları yapar.

Hangisi daha önemli?

Aslında kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzünü bir bütün olarak düşünmek gerekir. Biri olmadan diğerinin etkisi olmayacaktır. Bu sebeple de ikisi de önemlidir diyebiliriz.

Kullanıcı arayüzü tasarlanırken kimi zaman tasarım çok ön planda tutulabildiği için, yapılan tasarım kullanışlılığını kaybedebiliyor. Tasarımda yeni öğelerin kullanımı farklı geçişlerin hazırlanması, görsel öğelerin konumları kimi zaman kullanıcıların kafalarını karıştırabiliyor ve sitenin kullanılabilirliğini zorlaştırıyor.

Kimi zaman da kullanıcı deneyiminin çok fazla üzerine düşüldüğü için arayüz geri planda bırakıldığı için tasarımsal ve görsel olarak web sitesi özelliğini ve kullanışlılığını yitirebiliyor. Bu sebeple de kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyiminin beraber çalışması ve bir bütün oluşturması gerekir.

Bu iki kavramın beraber etkili ve doğru bir şekilde kullanılması, web sitesi ya da uygulamadan alınacak geri dönüşümlerin artmasını sağlarken, kullanıcıların sitede daha fazla vakit geçirmelerini de sağlar.

Toptal’ın hazırladığı infografiği aşağıda inceleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Reklam vermeden önce landing page’lerinizin hazır olduğuna neden emin olmalısınız?
Reklam vermeden önce landing page’lerinizin hazır olduğuna neden emin olmalısınız?
Online reklamlar vererek ürün ve marka tanıtımı yapmak isteyebilirsiniz; fakat reklamlarınızı vermeden önce ürünlerinizle ya da reklamınızla ilgili olan landing page’lerinizin (varış sayfalarınızın) hazır olması ve...
28 Haziran 2016
Sinan Oypan
Markalar 2019’da sosyal medya pazarlama hakkında neler düşünüyor?
Markalar 2019’da sosyal medya pazarlama hakkında neler düşünüyor?
Günümüzde en yaygın şekilde kullanılan sosyal medya pazarlama çalışmaları, 2019’da da markaların en çok tercih ettiği pazarlama yöntemlerinden bir olmaya devam edecek. Markaların sosyal medya pazarlamayı tercih etmelerinin...
7 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları Instagram Hikayeler özelliğinden nasıl faydalanabilirler?
E-ticaret firmaları Instagram Hikayeler özelliğinden nasıl faydalanabilirler?
Instagram’ın geçtiğimiz aylarda yayınladığı Hikayeler özelliği, platforma Snapchat vari bir hava katmıştı. Türkiye’de birçok e-ticaret firması Snapchat’te yer almakta zorlanıyorlar. Hem hedef kitle hem de paylaşılacak...
4 Kasım 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları Amazon'dan neler öğrenebilir?
E-ticaret firmaları Amazon'dan neler öğrenebilir?
Amazon, günümüzdeki en başarlı e-ticaret devlerinden biri ve e-ticaret firmaları da Amazon’un bu başarısından kendilerine dersler çıkarabilirler. Amazon günümüzde tabii ki finansal olarak büyük bir güce sahip olduğu için...
23 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Sosyal sorumluluk projeleri pazarlamada nasıl kullanılır?
Sosyal sorumluluk projeleri pazarlamada nasıl kullanılır?
Sosyal sorumluluk projeleri, şirketinizin belli konulardaki duyarlılığını gösterirken, marka imajınızı da tüketicilerin gözünde olumlu yönde etkiler. Farklı projelerde yer almak ya da yani projeler başlatarak, tüketicilerin önem...
27 Mart 2020
Sinan Oypan
Girişimcilik hakkında bilinmesi gereken 46 önemli istatistik (İnfografik)
Girişimcilik hakkında bilinmesi gereken 46 önemli istatistik (İnfografik)
Girişimcilik ekosistemi her geçen gün daha fazla talep görmeye başlıyor. Kişilerin, kendi işlerini yapma istekleri, farklı pazarlarda gördükleri fırsatlar ve kendi ekipleriyle çalışma istekleri gibi birçok faktör girişimcilik...
14 Kasım 2016
Sinan Oypan
Girişimciler için 5 satış ve pazarlama taktiği
Girişimciler için 5 satış ve pazarlama taktiği
Yeni girişimcilerin kendilerini ve ürünlerini tanıtmaları için hem satış hem de pazarlama taktiklerinden yararlanmaları gerekiyor. Bu iki unsur, yeni girişimler için oldukça önemlidir; çünkü pazarlama olmadan satış yapmak...
26 Ocak 2017
Sinan Oypan
Yılbaşı kampanyaları tanıtımı için kullanabileceğiniz yöntemler
Yılbaşı kampanyaları tanıtımı için kullanabileceğiniz yöntemler
Yılbaşı kampanyaları, yeni yıla girmeden önce yıl sonu satışlarını artırmak için e-ticaret firmalarına bir fırsat yarattığı için özellikle üzerinde durulması gereken çalışmalardan biri. Yılbaşı kampanyaları tanıtımı...
13 Aralık 2019
Sinan Oypan
B2B'de online satışları artırmak için hangi ürün detayları üzerinde durulmalı?
B2B'de online satışları artırmak için hangi ürün detayları üzerinde durulmalı?
B2B’nin yapısı B2C’den farklı olsa da aslında iki tarafta da birçok benzerlik bulunuyor. Bu benzerliklerden biri de ürün sayfaları ve ürün detayları üzerindeki bilgiler. Son kullanıcı ya da toptan alıcı da olsa, bir internet...
27 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Müşteri hizmetlerinde “İlk Temasta Çözüm” nedir ve neden önemlidir?
Müşteri hizmetlerinde “İlk Temasta Çözüm” nedir ve neden önemlidir?
Müşteri hizmetleri e-ticaret firmalarının en önemli alanlarından biridir ve müşteri memnuniyetini artırma adına bu bölümlerin üzerinde önemli bir yük bulunur. Satış öncesi ve sonrasında müşterilerle iyi iletişim kurmak ve...
27 Kasım 2017
Sinan Oypan
SEO raporu nasıl hazırlanır?
SEO raporu nasıl hazırlanır?
SEO raporu hazırlamak, e-ticaret sitenizin SEO performansını daha iyi analiz etmek ve bu konuda yaptığınız çalışmaları daha iyi bir şekilde takip etmenizi kolaylaştırır. Kendi SEO çalışmalarınızı yapıyorsanız, bu raporları...
27 Eylül 2019
Sinan Oypan
B2B siteleri için sosyal medya kullanım ipuçları – 2020
B2B siteleri için sosyal medya kullanım ipuçları – 2020
B2B siteleri için sosyal medya pazarlama ve yönetimi, yeni kitlelere ulaşarak ürünlerini tanıtabilmeleri ve ürünlere talep yaratabilmeleri için önemli. B2B firmalar doğrudan tüketicilere ulaşmıyor olsalar da ürünlerine talep...
14 Ağustos 2020
Sinan Oypan