Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi arasındaki farklar neler? (İnfografik)

1 Şubat 2019
Sinan Oypan

E-ticaret sitesi tasarımındaki en önemli konular arasında kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi gelmektedir. Kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü kavramlarının tam anlaşılması ve site tasarımında bu iki unsurun birbiriyle uyumlu bir şekilde hazırlanması, kullanıcıların e-ticaret sitesini daha rahat kullanmalarını sağlarken bir yandan da siteden elde edilecek geri dönüşümleri artırır.

Kullanıcı deneyimi, kullanıcıları site üzerinde daha fazla tutmayı sağladığı gibi site üzerinde daha fazla sayfanın ziyaret edilmesini de sağlar. Bunların yanı sıra kullanıcı deneyimi aynı zamanda SEO’yu da doğrudan etkilemektedir. Ziyaretçilerin sitede daha uzun süre kalmaları ve sitede daha fazla sayfayı ziyaret etmeleri sayfa değerini arıtmakta ve bu da sitenin daha üst sıralarda listelenmesine yardımcı oluyor. Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor? isimli rehberimizden bu konu hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz.

Peki, kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü arasında ne gibi farklılar bulunuyor? Ve bu iki öğeyi iç içe nasıl kullanmanız gerekiyor? Bu soruların yanıtlarını da aşağıda sizinle paylaşıyoruz.

Kullanıcı arayüzü nedir?

İngilizcede UI yani User Interface olarak geçen kullanıcı arayüzü, tasarımın nasıl göründüğü ile ilgilenen alandır. Arayüz tasarımcılar, web tasarım öğelerinin konumları, renkleri, şekilleri, öğeler arasındaki boşlukları gibi tasarımla ilgili teknik konularla ilgilenir ve en güncel tasarımı yakalama üzerine çalışırlar.

Toptal’ın hazırladığı infografikte, kullanıcı arayüzünün detayları şu şekilde ele alınmış:

  • Kullanıcı arayüzü, bir web sitesi ya da mobil uygulama üzerindeki butonları, kontrolleri ve tasarım öğelerini ele alır.
  • Kullanıcı arayüzü, tasarımın genel olarak nasıl göründüğü ile ilgilenir.
  • Tasarımcılar, tekil sayfalar ve bu sayfaların birbiriyle olan etkileşimleri ile ilgilenir.
  • Kullanıcı arayüzü, daha sanatsal bir yaklaşımdır.
  • Kullanıcı arayüzü, belli desenler ve tekrar eden öğelerin bir bütünüdür ve kişiye göre değişiklik gösterebilir.

Kullanıcı deneyimi nedir?

Kullanıcı deneyimi, İngilizce’de UX yani User Experience olarak geçmekte. Kullanıcı deneyiminin ise site tasarımına yaklaşımı biraz daha farklıdır. İsminde de anlaşılabileceği gibi kullanıcı deneyimi, site ya da uygulamayı kullanan kişilerin deneyimleri üzerine odaklanan bir alandır.

Kullanıcıların belli şablonlar ve site öğeleri ile nasıl etkileşime girdiğini, bu öğelerin kullanışlılığı, fiziksel olarak kullanıcıların tasarımla kolay bir şekilde etkileşime girip giremediği gibi konular bu konunun özelinde eline alınır. Kullanıcı deneyiminin odaklandığı konu başlıklarını şu şekilde listeleyebiliriz:

  • Kullanıcı deneyimi, ziyaretçilerin ve kullanıcıların sitedeki öğelerle nasıl etkileşime girdiği, bu öğelerin etkileşimleri sırasındaki akışlarla ve genel kullanılabilirlik düzeyiyle ilgilenir.
  • Tasarımı gerçekte kullanacak olan kişilerle ilgilenir.
  • Kullanıcı deneyimi tasarımcıları, genel tasarım şablonu ve test yapılabilecek prototipler üzerinde çalışır.
  • Tasarımcılar, site üzerindeki öğelerin birbiriyle uyumu ve kullanıcıların bu öğeler arasındaki geçişleri üzerinde çalışır.
  • Tasarımın kullanışlılığı ve tasarımın amacı üzerine odaklanır.
  • Belli bir problemi çözmek üzerinedir.
  • Çoğunlukla verileri inceleyerek bu araştırmaları ve tasarımları yapar.

Hangisi daha önemli?

Aslında kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzünü bir bütün olarak düşünmek gerekir. Biri olmadan diğerinin etkisi olmayacaktır. Bu sebeple de ikisi de önemlidir diyebiliriz.

Kullanıcı arayüzü tasarlanırken kimi zaman tasarım çok ön planda tutulabildiği için, yapılan tasarım kullanışlılığını kaybedebiliyor. Tasarımda yeni öğelerin kullanımı farklı geçişlerin hazırlanması, görsel öğelerin konumları kimi zaman kullanıcıların kafalarını karıştırabiliyor ve sitenin kullanılabilirliğini zorlaştırıyor.

Kimi zaman da kullanıcı deneyiminin çok fazla üzerine düşüldüğü için arayüz geri planda bırakıldığı için tasarımsal ve görsel olarak web sitesi özelliğini ve kullanışlılığını yitirebiliyor. Bu sebeple de kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyiminin beraber çalışması ve bir bütün oluşturması gerekir.

Bu iki kavramın beraber etkili ve doğru bir şekilde kullanılması, web sitesi ya da uygulamadan alınacak geri dönüşümlerin artmasını sağlarken, kullanıcıların sitede daha fazla vakit geçirmelerini de sağlar.

Toptal’ın hazırladığı infografiği aşağıda inceleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret firmaları için Twitter kullanımı ipuçları
Twitter kullanımı, günümüzde e-ticaret firmaları için halen önemli sosyal medya pazarlama çalışmalarından biri. Özellikle Instagram öncesinde oldukça popüler olan; ancak sonrasında popülerliği biraz azalmış olan bir platform...
17 Haziran 2019
Sinan Oypan
Kısa mesaj reklamları yaparken kullanabileceğiniz taktikleri
Kısa mesaj reklamlar, tüketicilere ulaşmak için hem fiziksel hem de online mağazalar tarafından sıklıkla kullanılan reklam yöntemlerinden biri. Kısa mesajlarla ile tüketicilere reklam gösterimleri yaparken dikkat etmeniz gereken bazı...
18 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinde iade koşulları neden önemli?
İnternetten alışverişler, fiziki mağazalara göre daha farklı bir yapıdadır ve tüketiciler de bu nedenle internetten alışverişlerde iade politikalarına daha fazla önem vermektedirler. E-ticaret firmalarının iade politikalarına bu...
3 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Şirket kültürünüzün çökmesine neden olabilecek 4 durum
Bir şirketin sağlıklı bir şekilde ayakta durabilmesi ve uzun süreli olabilmesindeki en temel öğelerden biri de sağlam bir şirket kültürünün oluşturulmasıdır. Şirket kültürünün sağlam olması, şirket içindeki personelin...
31 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Google Trends Türkiye'den e-ticarette nasıl yararlanabilirsiniz?
Google Trends Türkiye, e-ticaret firmalarının pazarlama, reklam ve SEO çalışmaları için kullanabilecekleri önemli analiz araçlarından biri. Trend olan konuları belirlemek, konumlara göre kullanıcıların hangi konulara daha fazla...
24 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Banner tasarımlarında dikkat edilmesi gereken hususlar
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak, ürünlerinizi veya hizmetlerinizin reklamını yapmak ya da kampanyalarınızı duyurmak için banner reklamlardan yararlanabilirsiniz. Banner tasarımlarınızı yaparken de dikkat etmeniz ve...
2 Eylül 2016
Sinan Oypan
Kargo sürecinde müşterileri mutsuz eden 3 durum
E-ticarette müşteri memnuniyetini sağlamak için en önemli unsurlardan biri de kargo ve kargo sürecinin yönetilmesi. Bu süreçte sorun yaşanmaması ve mümkün olan en kısa sürede kargonun, alıcıya teslim edilmesi, müşterilerin...
24 Aralık 2016
Sinan Oypan
Facebook marka sayfası nasıl optimize edilir?
Facebook marka sayfası optimize edilirken nelere dikkat edilmelidir? Facebook marka sayfası neden önemlidir? Marka sayfanızda eylem çağrı butonunu nasıl kullanmalısınız? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Facebook marka...
22 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Yazacak konu bulamadığınızda yeni içerik fikirleri nasıl oluşturabilirsiniz?
Blog içeriği oluşturmak bazen zor olabiliyor ve bu nedenle de bir süre sonra konu bulunamadığı için blog çalışmalarına ara verilebiliyor. Konu sıkıntısı çekmeye başladığınızda izleyebileceğiniz bazı yollar bulunuyor. Bu...
7 Ağustos 2016
Sinan Oypan
E-ticarette içerik pazarlama ile satış arttırmanın yolları
İçerik pazarlama, e-ticarette satış arttırmanın yolları arasında yer almakta ve doğru yapıldığında geri dönüşümlere iyi bir etkisi bulunmaktadır. İçerik pazarlama stratejileri belirlemek ve yapılacak çalışmaları bir plan...
15 Haziran 2019
Sinan Oypan
Online itibar yönetimi hakkında bilmeniz gerekenler
Online itibar yönetimi, internet üzerinden iş yapan tüm kurum ve kişilerin özellikle üzerinde durması gereken konulardan biri. Adından da anlaşılabileceği gibi bu kavram, internet üzerinde yaptığınız işler sonucunda edindiğiniz...
23 Nisan 2019
Sinan Oypan
Organik instagram sayfa büyütme stratejileri
instagram sayfa büyütme stratejileri nelerdir, instagram fan sayfası nasıl açılır, instagram fan sayfası açmak için dikkat edilmesi gerekenler; özetle instagram sayfası nasıl büyütülür ve daha fazlası bu yazımızda. instagram...
31 Temmuz 2017
Sinan Oypan