Canonical URL (Etiket) Nedir ve Nasıl Kullanılır?

Yazar: Ferad Osman Sali
Güncellenme Tarihi: 17.05.2024
Canonical URL (Etiket) Nedir ve Nasıl Kullanılır?

E-ticaret sitelerinin SEO çalışmalarında yapması gerekenlerden biri de canonical URL veya canonical etiket kullanımıdır. Web sitenizin arama motorlarında daha iyi indekslenmesi ve sayfa değerlerinin artırılarak arama sonuçlarında üst sıralarda yer alması için canonical URL kullanımlarından yararlanmanız gerekir.

Canonical URL (Etiket) Nedir?

Canonical URL, bir web sitesinde farklı sayfalarda yer alan aynı içeriğin arama motorlarınca hangisinin indeksleneceğini ve asıl sayfa olarak gösterileceğini belirtir.

Canonical URL Nedir?

Canonical URL, aynı içeriğe sahip farklı sayfalarda, arama motorlarına hangi sayfanın öncelikli olduğunu belirtir.

Örneğin, bir ürünle ilgili renk, beden veya diğer özelliklerle benzer sayfalar oluşturduğunuzda, içerik aynı olacağı için canonical URL kullanımıyla bu sayfalardan hangisinin daha öncelikli olduğunu arama motorlarına belirtmeniz gerekir. Aksi takdirde, site üzerinde kopya içerik oluşacağı için sayfa değerleri düşer ve bu sayfalar doğru bir şekilde indekslenemez.

Canonical URL (Etiket) Nedir?

Canonical ve 301 Yönlendirme Arasındaki Farklar

Canonical etiket ve 301 yönlendirme amaçları ve kullanım yerleri bakımından farklıdır.

Ürün varyasyon sayfaları hazırladığınızda veya benzer kategoriler oluşturduğunuzda, bu sayfaların hepsinin site üzerinde mevcut olmasını istiyorsanız, kopya içeriğin oluşmaması için canonical etiket kullanmalısınız. Bu sayede benzer içeriğe sahip farklı sayfalarınız olabilir ve bunlardan hangisinin öncelikli olarak indekslenmesi gerektiğini arama motorlarına belirtirsiniz.

Ancak bir sayfayı yayından kaldırmak istiyorsanız (örneğin stoğu biten bir ürün sayfası), ziyaretçilerin 404 hata sayfası görmemesi için kaldırılacak sayfanın bağlantısını başka bir sayfaya yönlendirmeniz gerekir. Bu durumda 301 yönlendirme kullanılır. Canonical ve 301 yönlendirme arasındaki temel fark budur.

Canonical ve 301 Yönlendirme Arasındaki Farklar

Canonical vs 301 Yönlendirme

Canonical etiket, benzer sayfalar arasında tercih yaparken, 301 yönlendirme kaldırılan sayfaları farklı bir sayfaya yönlendirir.

Hangi Durumlarda Canonical URL Kullanmak Gerekir?

E-ticaret siteniz üzerinde farklı durumlarda canonical URL kullanmanız gerekir:

  • Ürün Varyasyonları: Ürünlerin renk, beden, eklenti, teknik özellik gibi farklı amaçlarla ek sayfaları yapıldığında canonical etiket kullanmanız gerekir.
  • Devam Sayfaları: Kategori sayfalarında devam içerikleri için ek sayfalar oluştuğunda bu ek sayfalar için canonical kullanmanız, asıl kategori sayfasının indekslenmesini sağlar.
  • Farklı Kategorilerdeki Aynı Ürün Sayfaları: Bir ürün birden fazla kategori altında listelendiğinde, ürünün doğru bir şekilde indekslenmesini sağlamak için orijinal sayfasına canonical etiketle yönlendirme yapmanız önemlidir.
  • Benzer İçerikler: Kampanya veya indirimle ilgili varış sayfaları ya da benzer içeriğe sahip diğer tüm içerik sayfalarınızda da canonical kullanmanız gerekir. Aksi takdirde, bu benzer sayfalar doğru bir şekilde indekslenmez ve arama motorlarındaki sıralamanız düşer.
  • Mobil veya Alt Alan Adları: Mobil cihazlara özel hazırlanmış sayfalarınız varsa, bu mobil URL’leri canonical etiket ile orijinal sayfalara yönlendirmelisiniz. Alt alan adlarınız varsa ve bu alanlarda benzer veya aynı içerikler bulunuyorsa, canonical etiket ile asıl sayfayı belirtmeniz gerekir.

Canonical URL Kullanım Durumları

Ürün varyasyonları, devam sayfaları, farklı kategorilerdeki aynı ürün sayfaları ve benzer içerikler için canonical kullanmak gereklidir.

Canonical URL Kullanımlarında Dikkat Etmeniz Gerekenler

Benzer veya aynı içeriğe sahip sayfalarda canonical kullandığınızda, diğer sayfaları kaldırmamaya özen göstermelisiniz. Canonical etiketi, hangi sayfanın indeksleneceğini arama motorlarına gösterdiği için diğer sayfalar sitenizde kalabilir. Bu sayfalar başka sitelerden link yönlendirmesi almış olabilir, bu yüzden kaldırıldıklarında ziyaretçiler 404 hata sayfasına ulaşabilir. Bu da potansiyel trafiği ve geri dönüşümü kaçırmanıza neden olur.

Dikkat Edilmesi Gerekenler

Benzer sayfaları kaldırmayın; orijinal veya SEO değeri yüksek sayfalara yönlendirme yaparak sayfa değerini koruyun.

Canonical etiket kullanımlarında, orijinal sayfaya veya SEO değeri yüksek olan sayfaya yönlendirme yapmanız önemlidir. Böylelikle, SEO değeri yüksek olan sayfanın bu değerini korumasını sağlarsınız. Henüz bir indeks değeri olmayan yeni sayfalarınız varsa, bu durumda ilk oluşturduğunuz sayfaya canonical etiketle yönlendirme yapmanız daha doğru olacaktır.

Canonical URL (Etiket) nedir?

Canonical URL, bir web sitesinde farklı sayfalarda yer alan aynı içeriğin, arama motorlarınca hangisinin indeks sıralamasının üstte olacağını ve asıl sayfa olarak gösterileceğini belirten özelliktir. Bu, sayfa içeriği aynı olduğunda hangi sayfanın öncelikli olduğunun arama motorlarına bildirilmesini sağlar.

Canonical ve 301 yönlendirme arasındaki farklar nelerdir?

Canonical etiket, benzer içeriğe sahip farklı sayfaların hangisinin öncelikli olarak indekslenmesi gerektiğini arama motorlarına bildirirken, 301 yönlendirme bir sayfayı kalıcı olarak başka bir sayfaya yönlendirmek için kullanılır. Örneğin, stoğu biten bir ürün sayfasını 301 yönlendirme ile başka bir sayfaya yönlendirebilirsiniz.

Hangi durumlarda canonical URL kullanmak gerekir?

Ürün varyasyonları, devam sayfaları, farklı kategorilerdeki aynı ürün sayfaları, benzer içerikler, mobil veya alt alan adları gibi durumlarda canonical etiket kullanmak gereklidir. Bu sayede kopya içerik oluşumu engellenir ve arama motorlarında doğru sayfa indekslenir.

Canonical URL kullanımlarında dikkat etmeniz gerekenler nelerdir?

Benzer veya aynı içeriğe sahip sayfalarda canonical kullanırken, diğer sayfaları kaldırmamalısınız. Orijinal sayfaya veya SEO değeri yüksek olan sayfaya yönlendirme yapmalısınız. Bu, sayfa değerinin korunmasını sağlar ve potansiyel trafiği kaybetmemenizi sağlar.

ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler