Canonical URL (etiket) nedir ve e-ticaret siteleri için neden önemlidir?

6 Ocak 2019
Sinan Oypan

E-ticaret sitelerinin SEO çalışmalarında yapması gereken çalışmalardan biri de canonical URL ya da canonical etiket kullanımlarıdır. Arama motorlarında web sitenin daha iyi bir şekilde indekslenmesi ve sayfa değerlerinin artırılarak, arama sorgularında üst sıralarda yer almak için e-ticaret sitenizde canonical URL kullanımlarından yararlanmanız gerekir.

Canonical URL (Etiket) nedir?

Bir web sitesinde farklı sayfalarda yer alan aynı içeriğin, arama motorlarınca hangisinin indeks sıralamasının üstte olacağını ve asıl sayfa olarak gösterileceğinin belirtilmesi sağlayan özelliktir.

Örneğin bir ürünle ilgili renk, beden veya diğer özellikleri ile benzer sayfalar oluşturduğunuzda, sayfa içeriği aynı olacağı için canonical URL kullanımıyla, bu sayfalardan hangisinin daha öncelikli olduğunun arama motorlarına belirtilmesi gerekir. Aksi taktirde site üzerinde kopya içerik oluşacağı için sayfa değerleri düşecektir ve arama motorlarında bu sayfalar doğru bir şekilde indekslenemeyecektir.

Site üzerinde kopya içerik sunmamak ve ürünler ya da diğer varış sayfalarınızın iyi bir şekilde indekslenmesi için canonical etiket kullanımlarını yapmanız gerekir.

Canonical ve 301 yönlendirme arasındaki farklar neler?

Canonical etiket ve 301 yönlendirme çalışmalarının amaçları ve kullanım yerleri farklıdır.

Bir ürünle ilgili varyasyon sayfaları hazırladığınızda ya da benzer kategoriler oluşturduğunuzda bu sayfaların hepsinin site üzerinde mevcut olmasını istiyorsanız, kopya içeriğin oluşmaması için canonical etiket kullanmalısınız. Böylelikle benzer içeriğe sahip farklı sayfalarınız olabilir ve bunlardan hangisinin öncelikli olarak indekslenmesi gerektiğini arama motorlarına belirtebilirsiniz.

Ancak eğer bir sayfayı yayından kaldırmak istiyorsanız, (Örneğin, stoğu biten bir ürün sayfası) bu durumda ziyaretçilerin 404 hata sayfası görmemesi için, kaldırılacak sayfanın bağlantısını farklı bir sayfaya yönlendirmeniz gerekir. Bu durumda da 301 yönlendirme kullanılır. Canonical ve 301 yönlendirme arasındaki fark temel olarak bu şekildedir.

Geçtiğimiz günlerde 301 yönlendirmelerin ne olduğunu detaylı bir şekilde ele almıştık. “301 yönlendirme nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir? isimli rehberimizden bu konu hakkında daha fazla bilgi sahibi olabilirsiniz.

Hangi durumlarda canonical URL kullanmak gerekir?

E-ticaret siteniz üzerinde farklı şekillerde ve amaçlarla canonical kullanımı yapmanız gerekir.

Ürün varyasyonları: Ürünlerin renk, beden, eklenti, teknik özellik gibi farklı amaçlarla ek sayfaları yapıldığında canonical etiket kullanmanız gerekir.

Devam sayfaları: Kategori sayfalarında devam içerikleri için ek sayfalar oluştuğunda da bu ek sayfalar için canonical kullanmanız, asıl kategori sayfasının indekslenmesini sağlar.

Farklı kategorilerdeki aynı ürün sayfaları: Bir ürün birden fazla kategori altında listelenebileceği için, bu ürünün doğru bir şekilde indekslenmesinin sağlanması gerekir. Bu durumda da ürünün orijinal sayfasına canonical etiketle yönlendirme yapmanız önemlidir.

Benzer içerikler: kampanya ya da indirimle ilgili varış sayfaları ya da benzer içeriğe sahip olabilecek diğer tüm içerik sayfalarınızda da canonical kullanmanız oldukça önemlidir. Aksi taktirde bu benzer sayfalar da doğru bir şekilde indekslenmeyeceği için arama motorlarındaki sıralamanız düşebilir.

Mobil ya da alt alan adları: Mobile özel hazırlanmış sayfalarınız varsa ve mobil URL’lerin de canonical etiket ile orijinal sayfalara yönlendirilmeleri gerekir. Bununla beraber eğer alt alan adlarınızı bulunuyorsa ve bunlarda da benzer ya da aynı içerikler yer alıyorsa, canonical etiket ile asıl sayfayı belirtmeniz gerekir.

Canonical URL kullanımlarında dikkat etmeniz gerekenler

Benzer ya da aynı içeriğe sahip sayfalarda canonical kullandığınızda, diğer sayfaları kaldırmamaya özen göstermelisiniz. Canonical etiketi zaten, hangi sayfanın indeksleneceğini arama motorlarına gösterdiği için, diğer sayfalar sitenizde bulunmaya devam edebilir. Bu sayfalar başka sitelerden link yönlendirmesi almış olabileceği için, bu sayfaları kaldırmanız halinde ziyaretçiler 404 hata sayfasına ulaşabilir. Bu da potansiyel trafiği ve geri dönüşümü kaçırmanıza neden olur.

Canonical etiket kullanımlarında, orijinal sayfaya ya da SEO değeri yüksek olan sayfaya yönlendirme yapmanız da önemlidir. Böylelikle sayfa değeri yüksek olan sayfanın bu değerini korumasını sağlarsınız. Henüz bir indeks değeri olmayan yeni sayfalarınız bulunuyorsa bu durumda da ilk oluşturmuş olduğunuz sayfaya yapmanız daha doğru olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 2. Bölüm
E-ticaret sitelerinde geri dönüşümleri etkileyen birçok faktör bulunuyor. E-ticaret site tasarımının yanı sıra kullanılan içerikler ve içeriklerin konumları ziyaretçilerin eylemlerini etkiliyor. E-ticaret sitesi sahiplerinin, geri...
14 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-ticarette kişiselleştirme neden önemlidir ve nasıl yapılır?
Online satışlarınızı ve müşteri memnuniyetinizi artırmak için kullanabileceğiniz yöntemlerden biri de e-ticarette kişiselleştirme çalışmaları yapmak. Online alışverişlerde tüketicilerin ilgisini çekebilecek ve onlarla ilgili...
17 Ocak 2017
Sinan Oypan
Sitenizin SEO’sunu geliştirmek için kaçınmanız gereken uygulamalar
Doğru bir SEO strateji uygulamak, e-ticaret sitenizin arama motorlarında daha iyi bir şekilde indekslenmesine yardımcı olur. Arama motorlarında üst sıralardaki görünürlüğünüzün artması da organik olarak elde edeceğiniz trafiğin...
25 Eylül 2017
Sinan Oypan
E ticarette şirket kurmak neden gerekli ve önemli?
E-ticaret sitesi kurmak, internetten satış yapmak veya online mağazanız ile kendi işinizi kurmak için için şirket kurmak gerekmektedir. Şirket kurmak farklı şekillerde yapılabilmektedir. Şahıs, anonim ve limited şirket...
26 Haziran 2020
Sinan Oypan
Google Trends’ten SEO ve içerik pazarlamada yararlanma
Google Trends’ten SEO ve içerik pazarlamada nasıl yararlanabilirsiniz? Google Trends'te anahtar kelime hacimlerini nasıl öğrenebilirsiniz? Google Trendler ile ileriye dönük çalışmalarınızı nasıl planlayabilirsiniz? Bu ve daha fazla...
28 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Kampanyalı ürünler ile satışları nasıl artırabilirsiniz?
Kampanyalı ürünler ile satışları artırmak, uzun süredir hem e-ticaret hem de fiziki mağazalar tarafından sıklıkla kullanılmakta. İnternette satış yaparken de kampanyalardan farklı şekillerde farklı amaçlar için...
11 Haziran 2020
Sinan Oypan
Kıyafet satan siteler için Pinterest neden önemli?
Sosyal medya pazarlama söz konusu olduğunda Pinterest, kıyafet satan siteler için aslında oldukça etkili platformlardan biri. Türkiye’de de belli bir kullanıcı tabanının olması ve Pinterest’in de Türkçe dil desteğinin...
19 Nisan 2019
Sinan Oypan
İnternette satış yaparken özellikle dikkat etmeniz gerekenler
İnternette satış yapmak, günümüzde yaygınlaşmaya başladı ve böylelikle e-ticaret sektörü de Türkiye’de büyümeye devam ediyor. Tabii ki bir e-ticaret sitesi kurmak ve satacak ürünler bulmak tek başına bu süreçte yeterli...
11 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya içerik takvimi nasıl oluşturulur?
Sosyal medya pazarlamada belli bir stratejinin ve düzenin olması, bu alandaki çalışmalarınızdan daha fazla verim almanızı sağlayabilir. Birçok e-ticaret firmasının yaptığı hatalardan biri de sosyal mecralarda bir içerik takvimi...
8 Haziran 2016
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için reklam stratejisi rehberi
Doğru reklam stratejisi şirketinizin tanıtımını daha etkili bir şekilde yapmanızı sağlarken, elinizdeki bütçeyi de daha iyi bir şekilde yönetmenize yardımcı olur. Doğru strateji için de reklam kampanyaları hazırlarken bazı...
22 Şubat 2020
Sinan Oypan
Promosyon ürünler ile satışları artırma taktikleri
E-ticarette satışları artırmak, yeni kitlelere ulaşmak ve ortalama sepet tutarını artırmak için promosyon ürünler öne çıkartılmaktadır. Promosyonel ürünlerle, tüketicilere fırsatlar ya da kampanyalar sunmak hem kısa hem de...
6 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Hedef kitle analizi nasıl yapılır?
Hedef kitle analizi yapmadan, iş planınızı oluşturamaz, pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi geliştirerek ürünlerinizin tanıtımını yapamazsınız. Markanızı tanımlayan ve marka konumlandırmasında önemli bir yere sahip olan...
10 Mart 2020
Sinan Oypan