Dijital Cüzdan Nedir? Nasıl Kullanılır?

14 Mart 2022
Savaş Çetinkaya
Dijital Cüzdan Nedir? Nasıl Kullanılır?

Temassız ödeme ve online ödeme alışkanlıkları her geçen gün biraz daha artıyor. Tüketiciler, dijital çağın getirdiği hız ve pratiklik ihtiyacını, alışveriş sürecinde bu tip ödeme yöntemleri ile karşılıyor. Dijital cüzdan ise bu ihtiyaca yönelik olarak yapılan fintech (finansal teknoloji) çalışmalarının bir sonucudur. Mağazaların dijitalleştiği bir alışveriş ortamında paranın ve cüzdanın da dijital hâle gelmesi son derece doğal bir durumdur. Dijital cüzdanın bir ihtiyaç olduğu ise hızla yaygınlaşmış olmasından anlaşılabilir. Hızla yaygınlaşan dijital cüzdan nedir, ne işe yarar, nasıl kullanılır?

Dijital Cüzdan Nedir?

Dijital cüzdan, adını tam anlamıyla karşılayabilen bir kavramdır. Tüketicilerin para ve kart gibi ödeme araçlarını dijital ortamda taşımasını sağlayan bir teknolojidir. Çoğunlukla mobil uygulama ya da bulut sistem olarak kullanılır. Kullanıcılar, farklı bankalara ve ödeme kuruluşlarına ait bütün banka ve kredi kartlarını dijital cüzdanda taşıyabilir. 

Bu teknoloji, bilgisayar ve akıllı telefon gibi cihazları birer ödeme aracına çevirir. Cüzdandaki kartlar, fiziksel alışveriş sırasında temassız ödeme ve NFC teknolojileri ile birlikte kullanılır. Online alışverişlerde ise bulutta tanımlı olan kart bilgileri otomatik olarak gelir ve anlık ödeme yapılabilir. Kısaca dijital cüzdan, fiziksel cüzdanın sanal hâlidir. 

Dijital Cüzdan Kullanmak Güvenli mi?

Teknolojinin ilk ortaya çıktığı dönemlerde, elektronik cüzdanın güvenli olup olmadığı konusunda tartışmalar vardı. Günümüzde bankaların kartlı ödeme sistemlerine, online alışverişe hatta ATM’lere karşı bile bir güven şüphesi her zaman vardır. Fakat tüketiciye hizmet veren dijital cüzdan markalarının bir kısmı bankaların girişimidir. Bir kısmı ise BDDK (Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu) ya da TCMB (Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası) gibi kurumlar tarafından yetkilendirilmiş bir şekilde hizmet verir. 

Dijital cüzdan, doğru bir şekilde kullanıldığı takdirde son derece güvenlidir. Öncelikle gerekli izinleri almış, onaylı ve yetkili bir markadan e-cüzdan hizmeti alındığından emin olunmalıdır. Ayrıca ödemeler şifresiz bir şekilde tamamlandığı için cüzdana erişilebilen bilgisayar ve telefonların dikkatli kullanılması gerekir. 

Dijital Cüzdan Ne İşe Yarar?

Dijital cüzdan, para yerine geçer. Hem fiziksel mağazalarda hem de alışveriş sitelerinde kullanılabilir. Bu teknoloji sayesinde nakit paraya, kredi kartına ya da kart numaralarını tek tek yazmaya gerek yoktur. Önceden uygulamaya tanımlanan kartlar üzerinden, dijital teknolojiler sayesinde ödeme yapılabilir. Dijital cüzdan kripto para biriktirmeye ve hatta kripto para ile ödeme yapmaya bile imkân verir. Bu teknoloji, global anlamda en çok tercih edilen ödeme yöntemleri arasına girmeye de adaydır. 

Dijital Cüzdan Kullanmanın Faydaları Nelerdir?

Dijital hesap cüzdanının tüketiciler için pek çok faydası vardır. Faydalı, kullanışlı ve güvenli olduğu için hızla yaygınlaşmıştır. Google, Apple gibi büyük markaların cüzdan uygulamalarını hizmete sunmaları da bu teknolojinin faydalı olduğunun göstergelerindendir. Ayrıca e-cüzdan sadece tüketiciler için değil, e-ticaret siteleri için de önemli avantajlar sunar. Dijital cüzdanın sağladığı faydalara şöyle örnekler verilebilir:

  • Sahip olunan tüm banka ve kredi kartları tek bir uygulamadan görülebilir.
  • Ayrı ayrı her kartın bakiyesi ile birlikte toplam varlıklar hakkında bilgi alınabilir.
  • Gelir - gider işlemleri pratik bir şekilde takip edilebilir.
  • Fiziksel bir cüzdan taşıma ihtiyacını ortadan kaldırır. 
  • Banka hesabı olmadan da kullanılabilmesi mümkündür. 
  • Cüzdan uygulamasının sunduğu özel indirimler ve kampanyalardan yararlanma fırsatı vardır. 
  • Güçlü şifreleme altyapıları ve parmak izi, PIN gibi doğrulama sistemleri sayesinde son derece güvenlidir. 
  • Kartların kaybolma ve çalınma riskini ortadan kaldırır. 
  • Temassız ödeme ve NFC teknolojileri sayesinde ödeme işlemleri birkaç saniyede tamamlanır. 
  • Online alışverişte tek tek kart numarası, son kullanma tarihi, güvenlik numarası ve doğrulama kodu gibi bilgilerin girilmesine gerek kalmaz. Tek tıkla ödeme mümkün olur. 
  • Kripto para işlemlerini pratik ve güvenli bir şekilde yapmayı mümkün kılar. 
  • Uluslararası ödeme yapmayı destekleyen e-cüzdanlar sayesinde yurt dışından alışveriş yapılabilir. E-ticaret siteleri de bu yöntemle yurt dışından ödeme alabilir. 
  • E-ticaret siteleri, dijital cüzdan kullanan tüketicilerin satın alma alışkanlıklarını daha kolay analiz edebilir ve bu şekilde özel kampanyalar düzenleyebilir. 

Dijital Cüzdan Nasıl Kullanılır?

Dijital cüzdan kullanabilmek için öncelikle kullanılan akıllı telefona bir cüzdan uygulaması indirilmelidir. Açılan cüzdan hesabına, aynı ya da farklı bankalardan alınmış banka ve kredi kartları tanımlanmalıdır. Bunun için kart bilgileri girilmeli ve onay verilmelidir. Buna ek olarak bazı cüzdan uygulamaları, bir kart bağlamadan da kullanılabiliyor. Bu tip cüzdanlara bağlı bir hesap numarası olur ve banka hesabından cüzdana bakiye aktarılabilir. 

Fiziksel bir mağazadan ya da marketten alışveriş yapılırken dijital cüzdan kullanılabilir. Bunun için ödeme aşamasında POS cihazına, NFC bağlantısı açık bir telefonun okutulması yeterlidir. Online alışverişte ise bulut cüzdan servislerinden faydalanılabilir. Elektronik cüzdanlar tarayıcılarda da aktifleştirilebilir. Bu süreçte de ödeme adımında kayıtlı kartlar listelenir ve işaretlenen karttan ödeme alınır. 

Dijital Cüzdan Kullanmak İçin Gerekenler Nelerdir?

Bu teknolojiyi kullanmak için dijital cüzdan oluşturmak yeterlidir. Efektif bir kullanım için banka hesabı ya da kredi kartına ihtiyaç vardır. Kartsız kullanıma izin veren cüzdan uygulamalarından harcama yapabilmek için bakiye yüklenmelidir. Bakiye yüklemesi için de aynı şekilde banka hesabı gerekir. Bazı cüzdan hesaplarına ATM üzerinden bakiye yüklemek de mümkündür. Cüzdan hesabı ile temassız ödeme yapabilmek için NFC teknolojisini destekleyen bir akıllı telefon gereklidir. 

Kimler Dijital Cüzdan Kullanabilir?

Dijital cüzdan uygulamaları herkesin kullanımına açıktır. Fakat yasal zorunluluklar nedeniyle 18 yaş sınırı vardır. Ama yine de bazı cüzdan uygulamaları, daha küçük yaştaki kullanıcılara da hizmet verebilir. Bunun sebebi, özellikle çocukların oyun ve uygulama içi satın alımları güvenli bir şekilde yapmasını sağlamaktır. Ayrıca bir yetişkin, kendi cüzdan hesabını kullanabilmesi için bir çocuğa verebilir. 

Dijital Cüzdan Kullanım Alanları Nelerdir?

Elektronik cüzdanın kullanım alanı son derece geniştir. Hem fiziksel hem de sanal olarak kullanılabilmesi, kullanım alanını genişleten en önemli detaylardan biridir. Mağaza, market, akaryakıt istasyonu, kafe, restoran gibi sektör fark etmeksizin POS cihazı bulunan bütün iş yerlerinde kullanılabilir. En iyi dijital cüzdan kullanım alanlarından biri ise online alışveriştir. E-ticaret ödeme sistemleri arasında bulunan bu teknoloji sayesinde alışveriş yapılan siteye kart ile ilgili bilgiler vermeye gerek yoktur. Ayrıca bu ödeme yöntemi oldukça hızlıdır.

Elektronik cüzdanın kullanım alanlarından biri de kimlik doğrulaması gerektiren işlemlerdir. Örneğin 18 yaş sınırının bulunduğu uygulamalarda yapılan harcamalarda, sistem hesap sahibinin yaşını doğrulayabilir. Alkol ve tütün ürünleri alışverişlerinde de kimlik sorgulaması yapmaya gerek kalmaz. Ayrıca geliştirilen yeni teknolojiler doğrultusunda cüzdan hesaplarına kimlik ve ehliyet gibi belgeler de tanımlanabiliyor. 

Dijital Cüzdan Kullanmanın E-Ticaret İçin Sağladığı Avantajlar Nelerdir?

E-ticarette alışveriş sitelerinin alternatif ödeme sistemi dâhilindeki hizmetleri kullanması, müşteri açısından önemlidir. Online alışveriş yapan tüketiciler, işlemlerini çok hızlı ve kolay bir şekilde halletmek isterler. Cüzdan hesapları ise bunu mümkün kılar. Bir e-ticaret sitesi, dijital cüzdanlardan gelen ödemeleri kabul ettiği takdirde pek çok tüketici tarafından daha fazla tercih edilir. 

Bu durumun bir de güvenlik boyutu vardır. Normal şartlarda e-ticaret sitelerindeki formlara girilen kart bilgileri, alışveriş yapılan site tarafından görüntülenemez. Fakat yine de tüketiciler bu konuda tedirginlik hissedebiliyor ve kart bilgilerini siteye girmekten çekiniyor. Elektronik cüzdanlar sayesinde e-ticaret sitesine kart bilgisi vermeye gerek yoktur. Bu da dijital cüzdan ile ödeme kabul eden e-ticaret sitesini, tüketicinin gözünde daha güvenli yapar. 

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Savaş
Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

E-ticaret firmaları Facebook mesajları nasıl kullanabilir?
E-ticaret firmaları Facebook mesajları nasıl kullanabilir?
Facebook mesajları, müşteri ilişkileri kurmak ve sosyal medya üzerinden müşteri hizmeti sunma konusunda e-ticaret firmalarına önemli bir kaynak sunuyor. Son yıllarda Facebook Messenger uygulaması üzerinden, şirket sayfalarına özel...
19 Nisan 2020
Ferad Osman Sali
Provizyon Nedir? Provizyonda Bekleyen Ödeme Nedir?
Provizyon Nedir? Provizyonda Bekleyen Ödeme Nedir?
Günümüzde kredi kartlarıyla yapılan alışverişlerin önemli bir kısmını oluşturan provizyon, hem kullanıcıların hem de satıcıların güvende olmasını sağlar. Peki "Provizyon nedir ve nasıl çalışır? Ödeme işlemlerinde...
27 Nisan 2023
Ferad Osman Sali
E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
Fiziki mağazalar, e-ticaret firmalarından birçok konuda ders alabilecekleri gibi, e-ticaret siteleri de fiziki mağaza yönetimi konusundan birçok şey öğrenebilir. Fiziki mağaza yönetimi, e-ticarete kıyasla çok uzun süredir yapılmakta...
28 Mayıs 2019
Ferad Osman Sali
E-ticaret siteniz için nasıl logo yapabilirsiniz?
E-ticaret siteniz için nasıl logo yapabilirsiniz?
E-ticaret siteniz için gerekli olanlardan biri de iyi bir logodur. Logonuzun dikkat çekici ve akılda kalıcı olması, markanızın bilinirliğini artırmada ve kurumsallaşma yolunda önemli bir adımdır. Tabii ki iyi bir logo yapmanın...
18 Ocak 2017
Ferad Osman Sali
İçerik pazarlama çalışmalarınızın sonuç vermemesinin 5 nedeni
İçerik pazarlama çalışmalarınızın sonuç vermemesinin 5 nedeni
E-ticaret firmaları alan adı otoritelerini ve SEO değerlerini güçlendirmek, yeni tüketicilere ulaşmak, organik ve sosyal yönlendirme trafiği çekmek ve marka değeri yaratmak için içerik pazarlama çalışmaları yapıyorlar. Fakat bu...
4 Ekim 2016
Ferad Osman Sali
Yaz dönemi için kampanyalar hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Yaz dönemi için kampanyalar hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Mayıs ayıyla beraber bahar döneminden yavaş yavaş çıkmaya ve yaz sezonuna geçiş yapmaya başlıyoruz. Bu değişimle beraber e-ticaret firmaları da yaz dönemi için farklı kampanya çalışmaları yapmaya başlıyor. Yaz dönemine uygun...
3 Mayıs 2018
Ferad Osman Sali