2023 KOBİ E-Ticaret Raporu: Yeni Rekorlar ve Trendler

22 Ocak 2024
Ferad Osman Sali
2023 KOBİ E-Ticaret Raporu: Yeni Rekorlar ve Trendler

E-ticaret dünyasında heyecan verici bir yılı daha geride kaldı ve IdeaSoft'un geliştirdiği altyapıyı kullanan KOBİ'ler, 2023 yılında da dikkat çekici başarılar elde etti. E-ticarete başlayanların sayısı her geçen gün artarken sektör büyümeye devam etti ve toplam hacim %118 artış göstererek toplam ciro 15 milyar TL’yi aştı.

Ödeme ve kargo seçeneklerinden sipariş verilen bölgelerin dağılımına kadar detaylı olarak yayınladığımız raporda dikkat çeken yükselişler var. 2022 yılının verilerini de karşılaştırarak yayınladığımız 2023’ün e-ticaret verileri, kobilere ve şirketlere önemli bir rehber olacak.

IdeaSoft altyapısını kullanan 19.000+ e-ticaret sitesinin; 9 milyondan fazla siparişi analiz edilerek yapılan, 2023'ün e-ticaret raporu sizlerle:

Toplam Hacimde Çarpıcı Artış: 15 Milyar TL'yi Aştı

2023 yılı, IdeaSoft kullanan e-ticaret sitelerinin toplam hacminde muazzam bir yükselişe tanıklık etti. 2022'ye göre %118'lik artışla, toplam ciro tam 15 milyar TL'yi aşarak yeni rekorunu kırdı. Toplam satılan ürün sayısı yüzbinleri gördü ve 103.640,231 ürün satışı yapıldı. Sepet tutarı ortalaması ise 1.711 TL’ye kadar yükseldi.

Mobil Alışverişte Patlama: Yüzde 71.3 Artış

Siparişlerin %71.3'ü mobil cihazlar üzerinden gerçekleşti. Mobilden satılan ürün adedi 6.517.44 olurken, masaüstü cihazlar üzerinden verilen sipariş sayısı 2.624.432 olarak görüldü. Bu sayı 2022'ye göre düşüş göstererek yüzde 28.7 oldu. 2022 yılında masaüstü cihazlar üzerinden verilen sipariş oranı yüzde 38.01’di. Şirketler için dijitalleşmenin öneminin her geçen gün arttığını söyleyebiliriz.

Bölgelere Göre Sipariş Analizi: Marmara Lider Konumda

Sipariş veren bölgelerdeki sıralama değişmedi; Marmara Bölgesi %42.08'lik sipariş oranıyla yine birinci sıradaki yerini korudu. Güneydoğu Anadolu ise %4.06'lık oranla en az sipariş veren bölge oldu. Diğer bölgelerdeki sipariş oranlarını incelediğimizde ise İç Anadolu'nun yüzde 16,80, Karadeniz'in yüzde 14.49, Ege'nin yüzde 7.92, Akdeniz'in yüzde 10.08, Doğu Anadolu'nun yüzde 4.57 ile öne çıktığını görüyoruz. 

İl Bazlı Satış Hacimleri: Ardahan, Muğla, Konya Yükseliyor

İl bazlı sipariş verilerinde ilk üç sıra değişmezken, Ardahan, Muğla ve Konya gibi şehirlerin büyüyen satış hacimleri dikkat çekti. İstanbul, Ankara ve İzmir ise hala en çok sipariş veren şehirler arasında yerlerini koruyor. İllere göre satış hacimleri; Kocaeli yüzde 2.91, Ankara yüzde 9.28, Eskişehir yüzde 1.35, Adana yüzde 3.96, Ardahan yüzde 3.78, Bartın yüzde 1.85, İstanbul yüzde 27.69, Tekirdağ yüzde 1.54, Adıyaman yüzde 1.90, Konya yüzde 2.26, İzmir yüzde 7.03, Balıkesir yüzde 1.27, Manisa yüzde 1.76, Muğla yüzde 2.08, Gaziantep yüzde 1.46, diğer iller ise yüzde 29.08 olarak gerçekleşti.

Ücretsiz Kargo Tercihi: İşletmelerin Stratejik Avantajı

IdeaSoft altyapısı kullanan e-ticaret sitelerinden satılan ürünlerin yüzde 47.69'u ücretsiz kargo seçeneği ile satıldı. Paylaşılan verilere göre işletmelerin yüzde 52,31’i kargo ücreti alırken, yüzde 47,69'u ise kargo ücreti almıyor.

Mevsim, Gün ve Saat Analizi: Satışlar Zirveye Yürüyor

Mevsim bazında satış verilerine bakıldığında, sonbaharın %32.12'lik oranla en çok tercih edilen mevsim olduğu görüldü. Haftanın en yoğun günü Salı, en çok tercih edilen saat aralığı ise 14.00-15.00 oldu. Pazartesi yüzde 11.33, Çarşamba yüzde 15.71, Perşembe yüzde 15.57, Cuma yüzde 14.70, Cumartesi yüzde 13.52, Pazar yüzde 11.74 şeklinde gerçekleşti.

Ödeme Seçenekleri ve Taksit Analizi: Kredi Kartı İlk Sırada

Sipariş veren kullanıcıların %77.12'si en çok kredi kartıyla ödeme seçeneğini tercih ediyor. Tek çekim ödeme seçeneği %84.22 ile birinci sırada yer alırken, kapıda ödeme %14.21'lik oranla ikinci sıradaki tercih oldu.. Yüzde 8.67 ile Havale - EFT üçüncü sırada yer aldı.

Ciro Bazında Yükselen Sektörler: Mobilya, Saat ve Optik, Çanta

Toplam ciro bazında en çok büyüyen sektörler arasında Mobilya %507.41'lik büyümeyle zirveye otururken, Saat ve Optik ile Çanta da dikkat çeken performans sergileyen sektörler arasında yer aldı. 10.854.13 TL sepet ortalaması ve yüzde 507.41 ile Mobilya, 3.784.86 TL sepet ortalaması ve yüzde 307.54 ile Saat ve Optik öne çıkıyor. Aynı şekilde 706,51 TL sepet ortalaması ve yüzde 297.73 ile Çanta da ilk üçte kendine yer buluyor. Diğer kategoriler ise Cep Telefonu, Motosiklet Ekipmanları, Elektrik, Elektronik, Av ve Kamp Outdoor ve Isıtma ve Soğutma oldu.

Sipariş Adedi Bazında Yıldız Sektörler: Mobilya, Saat ve Optik, Çanta

Sipariş adedi bazında en çok büyüyen sektörler arasında yine Mobilya, Saat ve Optik ile Çanta öne çıkıyor. Kullanıcılar, bu kategorilere olan ilgilerini sipariş adetleriyle gösteriyor. Buna göre; Mobilya kategorisi yüzde 154.90 ile, Saat ve Optik yüzde 146.61 ile ve Çanta kategorisi yüzde 132.85 ile öne çıkıyor. En çok büyüyen diğer kategoriler ise Av ve Kamp Outdoor, Kişisel Bakım ve Kozmetik, Motosiklet Ekipmanları, Elektrik, Elektronik, Hırdavat ve Yapı Market ve Müzik Aletleri oldu.

Trendlerin Lideri: Hırdavat ve Yapı Market Sektörü

Toplam satış en yüksek sektörler arasında Hırdavat ve Yapı Market Sektörü liderliğini koruyor. İlk on sektör arasında, bu sektörü Mobilya, Elektronik, Gıda, Beyaz Eşya ve Ev Aletleri, Av ve Kamp Outdoor, Otomotiv Yedek Parça gibi çeşitli sektörler takip ediyor.

2023 KOBİ E-Ticaret Raporu, e-ticaretin hız kesmeden büyüdüğünü ve işletmelerin rekabet avantajı sağlamak adına stratejik değişikliklere odaklandığını da bizlere gösteriyor. Gelecek yıllarda e-ticaretin bu yükselişini sürdürmesi beklenirken, işletmelerin raporun sunduğu verilere göre strateji geliştirmeleri de önem arz ediyor. 

IdeaSoft, işletmelerin e-ticaretteki yolculuğunda her gün geliştirdiği yazılım ve özellikleriyle dijitalleşmelerinin önündeki tüm engelleri kaldırıyor. Düzenlediği etkinliklerle şehir şehir gezerek küçük ve orta ölçekli işletmelerin dijitalleşmesine liderlik etmeye devam ediyor. Pazarlama araçlarını geliştiriyor ve halihazırda çalıştığı işletmelere her gün rekabet avantajı sağlayacak özellikler sunuyor. 

Siz de bugün e-ticarete adım atarak yüksek e-ticaret hacminden yararlanmaya başlayabilirsiniz!

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

Etkinlikleri öne çıkartacak sosyal medya kullanımı ipuçları
Etkinlikleri öne çıkartacak sosyal medya kullanımı ipuçları
E-ticaret siteniz özelinde düzenlediğiniz ya da sponsorluğunu yaptığınız etkinliklerde sosyal medya kullanımı ipuçları ile bu etkinliklerinizi öne çıkartabilirsiniz. Etkinliklerinizi öne çıkartmanız, sosyal ağlar üzerinde daha...
25 Mayıs 2019
Ferad Osman Sali
Yapay Zeka Pazarlaması (AI Marketing) Nedir?
Yapay Zeka Pazarlaması (AI Marketing) Nedir?
Yapay Zeka Pazarlaması; son yıllarda hayatımıza dahil olan yapay zeka teknolojilerini kullanarak pazarlama stratejileri oluşturmaktır. Artık yapay zeka teknolojisini kullanarak; konuları optimize edebilir, müşteri deneyimini...
8 Ocak 2024
Ferad Osman Sali
Akılda kalıcı bir marka sloganı nasıl yaratılır?
Akılda kalıcı bir marka sloganı nasıl yaratılır?
Akılda kalıcı bir marka sloganı yaratmanız, marka bilinirliğinizi artırmanıza yardımcı olmaktadır. Aynı zamanda tüketicilerin gözünde de marka imajınızın oluşmasını sağlamaktadır. Başarılı ve iyi işler başaran firmaları...
4 Nisan 2020
Ferad Osman Sali
E-ticaret firmaları Kasım indirimleri için nasıl hazırlanmalı?
E-ticaret firmaları Kasım indirimleri için nasıl hazırlanmalı?
Özellikle Black Friday ile beraber Kasım indirimleri son birkaç yıldır Türkiye’de de bir hayli popüler olmaya başladı. Bu dönemde e-ticaret firmaları genel satış adetlerini artırma ve yıl kapanmadan cirolarını biraz daha...
4 Kasım 2020
Ferad Osman Sali
Online satış sitesi fiziki mağazalara neler kazandırır?
Online satış sitesi fiziki mağazalara neler kazandırır?
Online satış sitesi kurmak, fiziki mağazaları yeni kitlelere açarken, uzun vadede gelirlerini daha fazla artırmalarına da yardımcı olur. E-ticarete girmek ve internetten satış yapmak fiziki mağazaların, daha önce ulaşamadıkları...
22 Mart 2020
Ferad Osman Sali
E-ticarette SEO Hakkında Tüm Bilmeniz Gerekenler
E-ticarette SEO Hakkında Tüm Bilmeniz Gerekenler
Google, Yandex ve Yahoo gibi arama dizinlerinde çıkan sonuçlar tüketici davranışları üzerinde büyük bir etkiye sahiptir. Bu arama motorlarında üst sıralarda yer alan siteler, kullanıcılar tarafından güvenilir olarak algılanır....
18 Ekim 2022
Savaş Çetinkaya