E-Ticaret Hukuku Hakkında Bilmeniz Gerekenler

4 Temmuz 2022
Savaş Çetinkaya
E-Ticaret Hukuku Hakkında Bilmeniz Gerekenler

E ticaret hukuku / e-ticaret hukuku diğer isimlendirmeleriyle elektronik ticaret kanunu, yeni e ticaret kanunu, e ticaret mevzuatı, e ticaret yönetmeliği, e ticaret kanunu yönetmeliği vb; özetle eticaret hukuku hakkında her şey bu mini e ticaret rehberinde.

Kendi e-ticaret sitesini kurarak internet üzerinde satış yapmak isteyenlerin e-ticaret hukuku hakkında da bir takım konuları özellikle bilmesi gerekiyor. E-ticaret hukuku işletmelerin yaptıkları işi daha güvenilir bir halde yapmalarını teşvik ederek, tüketicilerin de bu işletmeler üzerinden güvenli bir şekilde alışveriş yapmalarını ve böylelikle internet üzerindeki alışverişlerin daha sağlam temeller üzerinde yapılmasını sağlıyor. E-ticaret hukukunda yer alan konular işletmeler için yasal bir zorunluluk halini aldığı için, internetten satış yapanların bu yasalara ve uygulamalara uymaları gerekiyor.

Peki, girişimcilerin, kendi işini kurmak ya da işini internete taşımak isteyen kişilerin e-ticaret hukuku hakkında bilmesi gereken konular neler?

E-Ticaret Kanunun İlgililere Getirdiği Yükümlülükler Nelerdir?

Online mecralar üzerinden yapılan ticaret faaliyetleri çeşitli kanuni yükümlülüklere bağlıdır. Bu kanunlar tüketicinin korunması ve adil bir ticari ortam oluşması için gereken hükümleri içerir. Alıcı ve satıcı taraflarının uyması gereken bazı hususlar vardır. E-ticaret hukuku aynı zamanda her iki tarafa da haklarını korumak için alan tanır.

Satış işlemine dair bütün süreçler e-ticaret hukuki düzenlemeleri içinde yer alır. Ödeme kanalları, ürün teslimi, satın alma işlemi, alıcının bilgilendirilmesi gibi bütün aşamalar kanuni olarak belirlenmiştir. Teslimat sırasında yaşanması mümkün olan aksaklıklarla ilgili yapılması gerekenler de e-ticaret hukuku kapsamında belirtilir. Bu kanunlar, satıcı firmalar, pazar yeri platformları ve tüketiciler için bağlayıcıdır.

E-Ticaret Kanunuyla Satış Yapanlara Getirilen Yükümlülükler Nelerdir?

Online satış yapan kişi ve firmalar ilgili kurumlara bilgi verme yükümlülüğüne sahiptir. E-ticaret kanunu kapsamında, satış sürecinin şeffaf ve açıklanabilir olması gerekir. Ürün özellikleri, fiyatları ve diğer konular açık bir biçimde iletilmeli ve yanıltıcı olmamalıdır

Kişisel verilerin korunması da e-ticaret ve hukuk açısından önemli bir konudur. Servis sağlayıcıları, kullanıcıların verilerini üçüncü kişilerin eline geçme riskine karşı korumakla mükelleftir. Web sitenize SSL sertifikası kurarak müşterilerinizin bilgilerini koruyabilirsiniz.

Kampanya, indirim, hediye ve promosyonlarla ilgili yükümlülükler de kanunlarla belirtilir. E-ticaret firmaları ve pazar yeri platformları kampanya düzenleme hakkına sahiptir. Bu kampanyaların koşulları açık bir biçimde belirtilmeli ve sitede yer almalıdır.

E-Ticaret Kanunu ile Tüketicilere Sunulan Haklar Nelerdir?

E-ticaret hukuku tüketicilere bazı haklar tanır. Online alışveriş yapan tüketiciler cayma hakkına sahiptir. Bu hak kapsamında, satın alınan ürün 14 gün içinde teslim edilebilir. Böyle bir durumda, satıcının ürün bedelini eksiksiz biçimde göndermesi gerekir. Çabuk bozulan ürünler ve fikir/sanat eserleri (kitap, film gibi) bu hakkın kapsamı dışında kalabilir.

Tüketici, alıcıdan bilgi talep etme hakkına sahiptir. Alışverişin adil ve hukuki koşullara uygun olması için, müşterilerinizi satın alma süreci boyunca bilgilendirmeniz gerekir. Satıcı, tüketicinin ürünle ilgili sorularına yanıt vermekle sorumludur. Müşterinin garanti belgesi talep etme hakkı da bulunur.

Alıcı, satıcı firmayla bir anlaşmazlık yaşaması durumunda Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne başvuru yapma hakkına sahiptir. Heyet, alıcı lehine karar verirse satıcının şikayete konu olan zararı karşılaması gerekir. Diğer yandan, müşterinin hakları olduğu kadar yükümlülükleri de vardır. Alıcı, ürün ödemesini zamanında yapma zorunluluğuna sahiptir.

E-Ticarette Satış Yaparken Uyulması Gereken Kurallar Nelerdir?

“E-ticaret hukuku nedir?” sorusunu yanıtlarken satış sürecinde uyulması gereken kanunlardan bahsetmek faydalı olur. Ürün tesliminin sorunsuz gerçekleşmesi için bu kanunlara uyulması gerekir. Hukuki düzenlemeler genel olarak satıcının veya pazar yeri platformunun uyması gereken yükümlülükleri kapsar. Bu süreçte alıcının da doğal olarak bazı mükellefiyetleri vardır.

E-ticaret hukuku genel hükümler, satıcıların alıcıya ve resmi kurumlara karşı uymakla mükellef olduğu kanunları içerir. Satış yapmadan önce konuyla ilgili kuralları detaylı incelemenizi tavsiye ederiz. Bu sayede, ürünlerinizi yasal bir sorun yaşamadan satabilirsiniz.

Satış Öncesinde Uyulması Gereken Kurallar

Satış sözleşmesi e-ticaret hukuku kapsamında dikkat edilmesi gereken konulardan biridir. Ürünün satışıyla ilgili bütün detayların sözleşmede yer alması önemlidir. Bu sözleşmeyi ödeme sayfasından önce göstererek alıcının bilgi edinmesini sağlayabilirsiniz. Mesafeli satış anlaşmasında yer alan bütün maddelerin açık ve anlaşılır olması gerekir. Fiyat politikası, teslim koşulları ve diğer hususlar sözleşmede belirtilmelidir.

Ürünlerle ve satış koşullarıyla ilgili bilgiler sadece sözleşmede değil, sitede veya uygulamada da net biçimde aktarılmalıdır. Örneğin, bir indirim söz konusuysa tutarını ve geçerli olduğu süreyi belirtmeniz gerekir. Özetlemek gerekirse, satış işleminin yasal bir sorun olmadan gerçekleşmesi bütün bilgilerin net bir biçimde iletilmesine bağlıdır.

Satış Sonrasında Uyulması Gereken Kurallar

E-ticaret hukuku kapsamında satıcının alıcıya sipariş onayı gönderme zorunluluğu vardır. Ödeme işlemi tamamlandığında, tüketiciye siparişin alındığına dair e-posta, SMS veya uygulama bildirimi yoluyla bilgilendirme yapılmalıdır. Alıcının teslime kadar bütün aşamalardan haberdar edilmesi de önemlidir. Satış işleminde veya teslimatta bir sorun olduysa alıcıya bildirilmelidir. Bu hususta, iki taraf arasındaki anlaşmaya göre sipariş tesliminin ertelenmesi, ürün değişimi veya iadesi söz konusu olabilir.

E Ticaret Hukukunda Cayma Hakkı

E-ticarette cayma hakkı, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun gereğince, tüketici ürünü teslim aldıktan 14 gün içinde herhangi bir sebep göstermeden ürünü iade etme hakkıdır. Ürünün iadesinde herhangi bir sebep koşulu olmadığı gibi iade ürünlerin kargo gönderim ücretlerini de e-ticaret firması karşılamak zorundadır. Önceden 7 gün olan bu süre, yeni yönetmelikten sonra 14 güne çıkarılmıştır.

Cayma Hakkı hakkında daha fazla bilgi almak için “E-ticaret cayma hakkı konusunda bilmeniz gerekenler” isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

E Ticaret Hukukunda Mesafeli Satış Sözleşmesi

Mesafeli satış sözleşmesi, internet üzerinden satış yaparken, tüketici ile işletme arasında yapılan, uzaktan iletişim kanalları ile yapılan işlemlerin onaylanmasını sağlayan bir sözleşmedir. Bu sözleşmede tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı gerekmeksizin, mal veya hizmetlerin uzaktan pazarlanılmasını sağlayan bir sistem çerçevesinde, ürün satışının işletme ve tüketici arasında gerçekleşebilmesini sağlar.

6 Mart 2011 tarihili resmi gazetede 27886 sayılı yönetmelik ile düzenlenmiş olana mesafeli satış sözleşmesinin onaylanmış halinin satıcı firma tarafından 3 yıl boyunca saklanması gerekmektedir.

E-Ticaret Hukukunda Gizlilik Sözleşmesi

E-ticaret hukuku ile ilgili bilinmesi gereken konulardan biri de gizlilik sözleşmesi. İnternette kişisel verilerin gizliği artık günümüzde oldukça önemli konulardan biri hale geldiği için e-ticaret firmalarının bu konuda özellikle dikkatli olması gerekiyor.

Gizlilik sözleşmesi kapsamında e-ticaret siteleri ziyaretçilerin ve müşterilerinin iletişim ve kişisel bilgilerini 3. partilerle paylaşmadan gizli bir şekilde tutacaklarını belirttikleri sözleşmedir. Bu sözleşme gereğince;

  • Satıcı firmalar, tüketicilerin kredi kartı bilgilerini kesinlikle saklı tutmayacakları
  • Tüketicinin telefon numarası ve e-posta adresi gibi iletişim bilgilerinin standart ürün teslimatı prosedürü için tutulacağı belirtilir.

Gizlilik sözleşmesi hakkında detaylı bilgi almak için “E-ticaret gizlilik sözleşmesi hakkında bilinmesi gerekenler” isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

E Ticaret Hukukunda E-Fatura Zorunluluğu

E-fatura ve e-arşiv, e-ticaret hukukunda da kendine yer edinmiş konulardan biri. E-fatura geçme zorunluluğu şu an tüm e-ticaret firmaları için geçerli değil. Yıllık cirosu 5 milyon TL’nin üzerinde olan e-ticaret firmaları şu an için bu uygulamaya geçmekle yükümlüler.

Bu koşulu yerine getirmeyen işletmelerin e-faturaya geçmeleri zorunlu olmasa da e-faturanın avantajlarından yararlanmak için bu uygulamaya geçebilirler.

E-fatura hakkında detaylı bilgi almak için “E-ticarette e-fatura zorunluluğu hakkında bilinmesi gerekenler” isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

E Ticaret Hukukunda İade Koşulları

E-ticaret hukukunda önemli bir yere sahip olan konulardan biri de iade koşullarıdır. Yukarıda cayma hakkı kanunu bölümünde bahsettiğimiz gibi tüketicilerin 14 gün içinde ürünü iade etmeleri yasal bir süreçtir ve e-ticaret firmalarının bu nedenle de iade koşullarını iyi bir şekilde belirlemiş olmaları gerekiyor.

İade koşullarınız ürün gruplarına göre değişebileceği gibi tek bir standart iade koşulu da arıyor olabilirsiniz. E-ticaret siteniz üzerinde tüketicilerin bu iade koşullarına rahatlıkla ve tüm sayfalar üzerinden ulaşabiliyor olamaları gerekiyor. Site üzerindeki footer alanında iade koşullarınıza yönlendirme yapabileceğiniz bir link paylaşabileceğiniz gibi ödeme sayfalarınızda da tüketicilerin bu bilgilere ulaşabilmelerini sağlayan bir link paylaşımı yapabilirsiniz.

İade koşulları ile ilgili daha fazla bilgi almak isterseniz “İade politikanızı oluştururken dikkat etmeniz gerekenler” İsimli rehberimizi inceleyebilirsiniz.

E-Ticaret Kanunun Getirdiği Yükümlülüklere Uyulmamasının Sonuçları Nelerdir?

Tüketiciler satıcılar ile olan anlaşmazlıklarında Ticaret Bakanlığı’na veya Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurabilirler. Başvurular, bakanlık tarafından incelenir ve hükme bağlanır. E-ticaret hukuku kapsamında yer alan yükümlülüklere uymamak idari para cezası başta olmak üzere birçok yaptırıma sebep olabilir. Para cezaları, kanunda belirtilir ve enflasyona göre değişiklik gösterebilir. İhlal edilen kanuna göre ödenmesi gereken ceza artabilir. Böyle bir durumla karşılaşmamak için satış işlemini yapmadan önce kanunları incelemek faydalı olur.

Online satış işlemleriyle ilgili kanuni denetimler Ticaret Bakanlığı’nın yetki alanındadır. Bakanlık, bu denetlemeleri yaparak firmalara yaptırım uygulama yetkisine sahiptir. E-ticaret yapan firmalar ve pazar yerleri de bakanlığa bilgi aktarımı yapmakla yükümlüdür.

E-ticaret vergi kanunu da uyulması zorunlu olan bir yönetmeliktir. Online satış yapan firmalar vergi mükellefiyetine sahiptir. Her firmanın, bulunduğu sektöre, kazancına, şirket tipine ve diğer özelliklere göre belirlenen vergileri ödemesi gerekir. Bu ödemelerin yapılmaması para cezası başta olmak üzere birçok yaptırıma tabidir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Savaş
Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

Yaz mevsimi boyunca satışları artırmak için ipuçları
Yaz mevsimi boyunca satışları artırmak için ipuçları
Yaz mevsimi genellikle, birçok sektörde yavaş giden ve satışların düştüğü bir dönem olarak geçiyor ve bu da e-ticaret firmalarını olumsuz etkilemekte. Şirket çalışanlarının tatile gitmesi ve havaların ısınması burada önemli...
25 Mayıs 2020
Ferad Osman Sali
Google optimizasyon neden önemli?
Google optimizasyon neden önemli?
Google optimizasyon yani bir diğer adıyla da SEO çalışmaları, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durması gereken konulardan biri. Organik arama trafiği yaratmak, güvenilirlik sağlamak ve rekabette öne çıkabilmek için bu...
17 Haziran 2020
Ferad Osman Sali
Sosyal medya pazarlama için video içerik nasıl üretebilirsiniz?
Sosyal medya pazarlama için video içerik nasıl üretebilirsiniz?
Video içerik üretimi, sosyal medya pazarlama çalışmalarında etkileşim ve geri dönüşümleri artırmada önemli rol oynamaktadır. E-ticaret firmaları sosyal ağlar üzerinde daha etkili sonuçlar alabilmek için video içerik üretimine...
6 Mayıs 2019
Ferad Osman Sali
İçerik pazarlamanın e-ticaret firmanıza ne gibi yararları olur?
İçerik pazarlamanın e-ticaret firmanıza ne gibi yararları olur?
2017’de pazarlama trendlerinde içerik pazarlamanın bu yıl oldukça önemli bir hale geleceğinden bahsetmiştik. Bunun nedeni de artık tüketiciler, doğrudan reklam içeriklerini görmek istemeyip, kendilerine bir fayda sağlayacak...
31 Ocak 2017
Ferad Osman Sali
Z Kuşağı Nedir? E-Ticarete Ne Kadar Yatkındır?
Z Kuşağı Nedir? E-Ticarete Ne Kadar Yatkındır?
Dünyanın ve toplumların olgunlaşmasını sağlayan en önemli unsur değişimdir. Çok da geniş olmayan aralıklarla değişen sosyal yaşam olgusu, toplumu oluşturan kişileri de belirli gruplara ayırmış durumdadır. Uzmanların ve sade...
30 Haziran 2023
Savaş Çetinkaya
B2B e-ticaret firmaları B2C iş modeline geçerken neler yapmalı?
B2B e-ticaret firmaları B2C iş modeline geçerken neler yapmalı?
B2B e-ticaret firmaları, hedef kitlelerini genişletmek ve yeni bir kanal üzerinden satış yapmak için B2C iş modeline de geçebilirler. Özellikle üretici firmalar için bu durum, doğrudan tüketicilere ulaşma fırsatını sağladığı...
24 Ağustos 2019
Ferad Osman Sali