Yeni Başlayanlar İçin Reklam Stratejisi Rehberi

Yazar: Savaş Çetinkaya
Güncellenme Tarihi: 08.09.2022
Yeni Başlayanlar İçin Reklam Stratejisi Rehberi

İletişim, bir marka için ürün ve hizmet kalitesi kadar önemlidir. Markanızın hedef kitleniz tarafından tercih edilmesini sağlamak etkili bir reklam stratejisi ile mümkündür. Bu strateji, hedef kitlenize nasıl ulaşacağınız ve markanızı onların nezdinde nerede konumlandıracağınızı belirler. İyi kurulmuş bir stratejiyle ürün ve hizmetlerinizle ilgilenen kişilerin markanıza yönelmelerini sağlayabilirsiniz. Sizin için hazırladığımız bu içeriği okuyarak “Reklam stratejisi nasıl yapılır?” sorusuna detaylı bir yanıt bulabilirsiniz.

Reklam Stratejileri Nelerdir?

Potansiyel tüketicileri ürün ve hizmetleri satın almaya ikna etmek için yapılan çalışmalar reklam olarak adlandırılır. Bu çalışmanın temel amacı, ürünü ve markayı tüketici nezdinde ilgi çekici hâle getirerek satın alma kararını etkilemektir. Söz konusu çalışmaları etkili kılmak için yapılan planlar ise reklam stratejisi olarak tanımlanır. Bu işlemlerin temel amaçları şunlardır:

  • Tüketiciye doğru mesajı iletmek
  • Eldeki kaynakları verimli kullanmak
  • Kesin bir etki yaratmak

Odak nokta belirleme reklam stratejisi oluştururken ilk aşamadır. Etkin bir strateji yürütmenin yolu markanın kendini konumlandıracağı yeribelirlemesinden geçer. Hedef kitle araştırması yürüterek bu konuda doğru bir strateji tasarlamak mümkündür.

Reklam, firmanın kamuya gösterilen yüzüdür. Bu sebeple reklam çalışması yapmak, esnek ve yaratıcı bir planlama gerektirir. Reklam stratejisi, hedef kitlenin isteklerine ve ihtiyaçlarına uygun olarak markayı ön plana çıkarmayı amaçlar. Söz konusu planlamanın hedefi, marka hakkında farkındalık oluşturmaktır.

Reklam Stratejilerinin Pazarlamada Önemi Nedir?

INC’de yayınlanan bir makalede Harvard Üniversitesi kapsamında yapılan bir araştırmasında tüketicilerin fiziksel ve nörolojik tepkileri ölçülerek pazarlama çalışmalarına gösterdikleri reaksiyon kayıt altına alınmıştır. Bu çalışma, duyguların satın alma sürecinde büyük bir etkiye sahip olduğunu gösterir. Başka bir ifadeyle duygular satın alma kararını belirlemekte rasyonel süreçlerden çok daha etkilidir.

Söz konusu çalışmada elde edilen sonuçlar, tüketiciyle duygusal bağ kurmanın önemini işaret eder. Ürün hakkında nesnel veriler sunmak tek başına yeterli değildir. Tüketiciler, güvendikleri ve yakınlık duydukları markalarla ilgilenmeye meyillidir. Bunu sağlamak ise başarılı bir reklam çalışmasıyla mümkün olur. Özenli bir çalışma yürüterek tüketiciyle marka arasında kuvvetli bağlar kurulabilir.

Reklam stratejisi oluşturmanın temel amacı, markayla hedef kitle arasında kuvvetli bir duygusal etkileşim kurmaktır. Etkin bir planlama yaparak marka mesajını dikkat çekici hâle getirebilirsiniz. Bu sayede hedef kitlenize hitap eden bir çalışma ortaya koyabilir ve onların güvenini kazanabilirsiniz.

Yaratıcı Reklam Stratejileri Nasıl Hazırlanır?

Tüketicilerin muadiliniz olan firmalar yerine sizi tercih etmesinin yolu “Neden?” sorusuna tatmin edici bir yanıt bulmalarından geçer. Reklam stratejisi temelde bu soruya etkin bir cevap vermeyi amaçlar. Ürünlerinizin ve markanızın tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamanın yanı sıra onların hayatındaki bir soruna çözüm bulması gerekir. Hedefe yönelik bir reklam stratejisi oluşturarak bu çözümü görünür kılabilirsiniz.

Etkin bir reklam stratejisi oluşturmak için önceki çalışmaları analiz etmek oldukça faydalıdır. Hedef kitlenizin önceki kampanyalara verdiği tepkiler, yeni stratejiler belirlemek konusunda size yardımcı olur. Bu ölçümler aynı zamanda markanızın kamuoyu tarafından nasıl algılandığını da gösterir. Örneğin; bir reklam çalışmasından sonra satışlarınız düştüyse hatalı adımlar attığınızı düşünebilirsiniz. Bu reklamı başarılı olan çalışmalarınızla kıyaslayarak eksik noktaları bulmanız olanaklı hâle gelir.

Hedef kitle araştırması reklam stratejisi belirlemek için hayati bir öneme sahiptir. Marka başarısı, hitap ettiğiniz kitlenin sorunlarına çözümler üretmekle doğrudan alakalıdır. Reklamlarınızın üslubunu ve anlatısını bu kitlerinin özelliklerine göre kurgulamanız faydalı olur. Örneğin; outdoor sporlarla ilgili ürünler satan bir e-ticaret siteniz varsa hedef kitleniz kamp, trekking gibi etkinlikleri seven kişiler olacaktır. Bu durumda, kampçılıkla ilgili dergileri okuyarak, forumları ve sosyal medya mecralarını inceleyerek reklam stratejiniz için kullanışlı veriler elde edebilirsiniz.

Yeni Başlayanlar İçin Reklam Stratejisi Rehberi

Marka başarısı elde etmenin yolu ürün ve hizmetlerinize ihtiyaç duyan kullanıcıların nezdinde güvenilir bir yere sahip olmaktan geçer. Reklam stratejisinin temel amacı hedef kitlenin sempatisini kazanmak olmalıdır. Bu hususta geliştirilen strateji aşağıdaki aşamaları içermelidir.

  • Konumlandırma
  • Yayın mecralarının seçimi
  • Mesajın oluşturulması
  • Mesajın iletilmesi
  • Bütçe kontrolü
  • Ölçümleme

Reklam çalışmalarının bir diğer amacı da yüksek satış rakamları elde etmenin yanında ihtiyaç hâlinde akla gelen markalardan olmaktır. Ürünlerinizi ve hedef kitlenizi tanıyıp uygun çözümler üreterek bunu başarabilirsiniz. Reklamlarınızın başarısını sağlamak için aşağıdaki hususlara dikkat etmenizi tavsiye ederiz.

Ürünlerinizi İyi Tanıyın

Reklam ve pazarlama çalışmalarınızı verimli bir şekilde yapabilmek için sattığınız ürün ya da hizmetlerinizi en iyi şekilde tanımanız gerekiyor. Ürünün teknik özelliklerinin yanı sıra bu ürünün, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünü, pazarda nasıl bir şekilde konumlandırılacağı ve kimlere ulaşacağı gibi soruların yanıtlarını biliyor olmanız önemlidir.

Ürününüzü iyi tanımamanız durumunda, reklam ve pazarlama çalışmalarınız için ne tür içerikler hazırlayacağınıza, ne tür reklam modelleri kullanacağınıza, nasıl hedeflemeler yaparak reklam performansınızı artıracağınıza karar veremezsiniz. Bu nedenle de öncelikli ürünlerinizi iyi tanıyarak işe başlamanız önemli.

Hedef Kitlenizi Belirleyin

Bir sonraki adımınız ise hedef kitlenizi belirlemek olmalı. Reklam stratejisi üzerine çalışırken hedef kitleniz hakkında da detaylı bilgi sahibi olmanız gerekiyor. Reklamlarınızın doğru kişilere gösterilmesi için doğru hedeflemeleri yapmanız gerekir. Bunu yapabilmek için de hedef kitlenizi ve ideal müşteri profilinizi belirlemeniz önemlidir.

Dijital pazarlama çalışmaları yaparken ve reklam kampanyaları oluştururken, farklı reklam mecraları üzerinde farklı hedefleme özelliklerinden yararlanırsınız. Kullanıcıların demografik bilgilerinin yanı sıra ilgi alanları, maddi durumları ve konumları gibi bilgilerin de girişini yaparak reklamlarınızın doğru kitlelere gösterilmesini sağlarsınız.

Bütçenizi Belirleyin

Reklam stratejisi hazırlarken, yıl içerisinde pazarlama ve reklam çalışmaları için harcayacağınız reklam bütçesini de belirlemeniz gerekir. Yıllık plan yapmanız, uzun vadede reklam kampanyalarınızı yönetirken daha verimli hedeflemeler yapmanızı ve reklam içeriklerinizi daha iyi oluşturmanıza yardımcı olur.

Yıl içerisinde çıkacağınız hem dönemsel hem de sürekli reklamlarınız için ne kadarlık bir bütçe ayıracağınızı belirleyerek, reklamlarınıza ne kadarlık harcama yaptığınızı ve reklamlarınızın nasıl bir getiri sağladığını görebilirsiniz.

Reklam bütçenizi belirlerken, farklı dijital kanallara ve bu kanallar üzerinde çıkmak istediğiniz kampanyalara göre dallandırmanız ve kategorilere ayırmanız gerekir. Böylelikle farklı projeler için farklı kanallara yatırım yaparak, elinizdeki bütçeyi daha etkin bir şekilde kullanabilirsiniz.

İlgili rehber: Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler

Hangi Dijital Kanallara Yatırım Yapacağınızı Belirleyin

Dijital pazarlama çalışmalarınızı hangi kanallar üzerinde yoğunlaştıracağınızı da belirlemeniz önemlidir. Böylelikle sadece hedef kitlenizin aktif bir şekilde yer aldığı kanallar üzerine bütçe ve iş gücü ayıracak reklam stratejisi belirleyebilir ve elinizdeki bütçeyi daha verimli bir şekilde yönetebilirsiniz.

Hedef kitlenizin aktif bir şekilde yer aldığı mecraların dışına çıkmak, iş gücünüzü verimsiz kullanmanıza neden olacağı gibi ayırdığınız bütçeden de elde edeceğiniz yatırım getirisini düşürecektir. Bu sebeple de analizlerinizi iyi yapmanız, hedef kitlenizi iyi tanımanız ve onların hangi mecralar üzerinde vakit geçirdiklerini araştırmanız gerekir. Aşağıdaki rehberimizde bu konuyla ilgili daha detaylı bilgi bulabilirsiniz.

İlgili rehber:Markanız için hangi sosyal ağın daha uygun olduğunu nasıl bulunur?

Reklam Mesajınızı Belirleyin

Fotoğraf makinesi markası Polaroid 80’li yıllarda yürüttüğü bir çalışmada reklam mesajı belirlemek konusunda iyi bir örnek ortaya koymuştur. Marka, bu süreçte ürününü bir fotoğraf makinesi değil sosyal kolaylaştırıcı olarak tanımlamıştır. Reklamlarda kameranın teknik özelliklerinden değil kullanıcının hayatında yarattığı farktan bahsedilir ve “Anı yaşama” konusuna vurgu yapılır. Polaroid’in bu çalışmaları, markanın büyümesini ve satışların artmasını sağlamıştır.

Kendi alanında başarılı markaları incelediğimizde hepsinin bir mottosunun olduğunu görebiliriz. McDonalds’ın “İşte bunu seviyorum” sloganı buna örnek gösterilebilir. Marka mesajınız tüketicilerin sizi nasıl gördüğünü belirler. Bu yüzden reklam stratejisi belirlerken öncelikle bir mesaj oluşturmanız gerekir. Anlatıyı, üslubu ve içerik kurgularını bu mesajın üzerine inşa ederek başarılı bir çalışma yürütebilirsiniz. Bir reklam mesajının aşağıdaki ögelere sahip olması gerekir.

  • Fikir
  • Çarpıcılık
  • İlginçlik
  • Bilgi verme
  • Çekicilik

Reklam stratejisi iyi bir fikir etrafında şekillenmelidir. Yaptığınız çalışmaların ürünlerinizin ayrıcalıklı özelliklerinden bahsetmesi önemlidir. Polaroid örneğinde olduğu gibi söz konusu özelliklerin kullanıcıların hayatına dokunan yanlarına değinilebilir. Bu sayede tüketici kitlenizle aranızda sağlam bir duygusal bağ kurabilirsiniz.

İçerik Planınızı Oluşturun

Reklam stratejisi üzerinde çalışırken içerik planınızı da hazırlamalısınız. Son detayları belli olmasa dahi yılın hangi dönemlerinde ne tür içerikler hazırlayacağınızı, dönemsel kampanya içeriklerinizi ve bu içeriklerin çeşitlerini belirleyerek işe başlayabilirsiniz.

İlgili rehber:Sosyal medya içerik takvimi nasıl oluşturulur?

Bunun yanı sıra organik olarak da ne tür paylaşımlar yapacağınızı ve markanızı organik yollardan nasıl büyütebileceğinizi de araştırmanız gerekiyor. Bunun için de hem yazılı, hem görsel hem de video içerik planlarınızı oluşturmanız ve bunları reklam kampanyalarınızla eş süreçli yönetmeniz, uzun vadede daha planlı bir şekilde stratejilerinizi geliştirmenize yardımcı olur.

İlgili rehber: Blog çalışmalarınız için nasıl içerik takvimi hazırlayabilirsiniz?

Reklam Stratejisi ile İlgili Sık Sorulan Sorular Nelerdir?

Reklam stratejisi oluştururken dikkat edilmesi gereken bazı hususlar vardır. Marka iletişiminin her aşamasında titiz davranmak gerekir. Yaratıcılık ile kurumsal temsiliyet arasındaki dengeyi korumak önemli bir konudur. Aşağıdaki hususlara dikkat ederek bu dengeyi koruyabilir ve etkili reklam çalışmaları yapabilirsiniz.

Reklam Kampanyalarında Hedef Kitle Nasıl Belirlenir?

Reklam stratejisi oluştururken hedef kitle üzerine çalıştığınızda, markanızı ve ürünlerinizi kime ulaştırmak istediğinizi belirlemelisiniz. Bununla beraber ürününüzün hangi sorunları çözdüğünü ve hangi tüketici grubunun bu üründen yararlanabileceğiniz analiz ederek hedef kitlenizi oluşturmaya başlayabilirsiniz.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Dijital Pazarlamada Kullanabileceğiniz Reklam Türleri Nelerdir?

Dijital kanallar üzerinde kullanabileceğiniz birçok farklı reklam türü bulunuyor. Banner (Display) reklamlar, SEO ve SEM, sosyal medya reklamları, doğal (Native) reklamlar, Retargeting, influencer pazarlama, video reklamlar bu reklamlar türlerinden bazılarıdır.

İlgili rehber: Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz reklam türleri

Reklam Metinleri Nasıl Yazılır?

Reklam metinlerinizin ilgi çekici olması gerekir. Bunun için mesajınızı uzatan ve gereksiz olan cümle ya da kelimeleri kullanmamaya özen gösterin. Tüketicinin sorununu nasıl çözdüğünüzü anlatacak yapılarak kullanırken, pozitif bir yaklaşımınız olsun. Bununla beraber klişe cümle kalıplarından uzak durarak kullanıcılara reklamınıza tıklamaları için bir neden vererek eyleme çağrı ifadelerinizi kullanın.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Savaş
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler