E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler

28 Nisan 2017
Sinan Oypan

İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin yaygınlaşmasıyla beraber tüketiciler de yasal hakları konusunda daha bilgili bir hale gelmeye başladı. Satıcı firmayı koruyan yasal hakların olduğu kadar tüketiciyi koruyan bir takım haklar bulunuyor. Bu haklardan biri de cayma hakkı olarak isimlendiriliyor.

Tüketiciler yaptıkları bir alışveriş sonrasında memnun olmadıkları bir ürünü iade etme hakkına sahipler. Fiziki mağazalarda olduğu gibi online mağazalarda da tüketicilerin iade hakları bulunuyor.

Cayma hakkı nedir?

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun gereğince, tüketiciler ürünün kendilerine ulaşmasından itibaren 14 gün içerisinde ürünü satın almaktan vazgeçebilirler ve herhangi bir sebep göstermeden satıcı firmadan ürünün iadesini talep edebilirler. 14 günlük bu iade süreci içerisinde herhangi bir sebep aranmamaktadır ve ürün iadelerinde kargo ücretleri de e-ticaret firmasının sorumluluğundadır.

Eski yönetmelikte bu süreç 7 gün olarak belirtiliyordu; fakat yeni düzenlemenin ardından bu süreç 14 güne kadar uzatılmış bulunuyor. Cayma hakkı ürün, tüketiciye teslim edildiği günden itibaren başlar; birden fazla ürün sipariş edilmesi ve farklı zamanlarda teslim edilmesi durumunda her bir ürünün teslim tarihinden itibaren bu süreç başlamaktadır.

E-ticaret sitelerinin cayma hakkını bildirmemeleri durumunda, bu süreç daha da uzayabiliyor. E-ticaret sitesinin bu hakkı bildirmediği kanıtlanırsa, cayma hakkı süresi 14 gün artı 1 yıla kadar uzayabiliyor.

Bu kanun çerçevesinde tüm e-ticaret firmaları cayma hakkına uymaları gerekmektedir.

İlgili rehber: E-ticaret sitelerinde bulunması gereken hukuki metinler

Cayma hakkı hakkında bilinmesi gerekenler

Yeni yönetmelik gereğince, cayma hakkının nerede nasıl gösterileceği ve tüketicinin bu konuda nasıl bilgilendirileceğine dair bilgiler ve yönlendirmeler de bulunuyor.

Satın alma öncesi bildirimesi zorunlu bilgiler

Tüketici bir ürünü satın almadan önce ona bildirilmesi zorunlu olan bir takım bilgiler bulunuyor. Tüketicinin cayma hakkından ne zaman yararlanmaya başlayacağı, hangi durumlarda bu haktan yararlanamayacağı, iade koşulları, iadenin hangi taşıyıcı firma (ya da firmalar) ile yapılabileceği, kargo ücreti haricindeki diğer masraflar açıkça tüketiciye bildirilmek zorundadır. Bu bilgilerin ödeme işlemlerinden önce gösterilmesi, yeni yönetmelik gereğince zorunlu hale getirilmiştir.

Ürünün iade ücreti nasıl ödenir?

Ürün iadelerinde ücretin tüketiciye nasıl ödeneceği, ödeme yöntemlerine bağlı olarak değişebiliyor. Kredi kartı ile yapılan alışverişlerin iadesinde, banka ile iletişime geçilerek, iade durumunun bankaya bildirilmesi gerekiyor. Tüketici hangi ödeme yöntemini kullandıysa, e-ticaret firmasının bu yöntem ile para iadesi yapması gerekmektedir. Aynı zamanda bu ödemenin tek seferde yapılması da zorunlu tutulmaktadır.

Cayma hakkını kapsamayan işlemler ve girişimler hangileri?

Cayma hakkı bazı işlem ve girişimler için geçerli tutulmamaktadır. Cayma hakkının geçerli olmadığı işlem ve girişimler ise şu şekilde:

  • Finansal hizmetler,
  • Şans oyunları,
  • Konut kiralama,
  • Paket turlar,
  • Catering hizmetleri,
  • Montaj ve bakım hizmetleri,
  • Bakım evi hizmetleri.

Kendi e-ticaret sitenizi açmak istiyorsanız ya da mevcut bir e-ticaret siteniz bulunuyorsa iade koşullarınızı gözden geçirmeli, gerektiğinde belli aralıklarla gerekli düzenlemeleri yaparak güncelleştirmeniz ve tüketicileri cayma hakkı konusunda bilgilendirmeniz oldukça önemlidir.

Henüz bir e-ticaret siteniz yoksa ve kendi online mağazanızı kurmak istiyorsanız e-ticaret paketlerimizden faydalanabilirsiniz. 15 günlük deneme süreci başlatarak da hizmetlerimizi kullanmaya ve denemeye başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Hobinizi E-Ticarete Nasıl Dönüştürürsünüz?
Stresli yaşam koşullarında hobiler stresi kafamızdan atarak, rahatlamayı ve keyifli vakit geçirmeyi sağlar. Her insan zevkleri ve yeteneği ölçüsünde kendine bir hobi seçer. Bu hobiler kimi zaman dağcılık, yüzme, gastronomi, doğa...
26 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
Dikey video içeriklere neden önem vermelisiniz? (İnfografik)
Son dönemlerde video içerik çalışmalarında dikey videolar oldukça öne çıkmaya başladı ve bunun da nedeni akıllı telefonlarda tam ekran video izleme sağlayan sosyal ağlar oldu. Birçok kişi için dikey videolar tercih edilmese de...
17 Mart 2019
Sinan Oypan
Facebook'da Takipçi Arttırma İpuçları
Facebook takipçi kasma (face takipçi kasma) diğer bir deyişle facebook takipçi arttırma, facebook takipçi açma ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazıda. Facebook üzerinde açmış olduğunuz sayfanızın çok fazla sayıda kişi...
13 Mart 2014
Savaş Çetinkaya
E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?
E-ticaret firmalarının yedek bir finansal planlama yapmaları, uzun vadede olası bir olumsuzluk ya da kötü olay anında şirkettin nakit akışının devam etmesini sağlar. Finansal planlama, şirketin kısa, orta ve uzun vadede nakit...
2 Ağustos 2019
Sinan Oypan
2019'da görsel içerik pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken istatistikler (İnfografik)
Görsel içerik pazarlama her geçen daha önemli olmaya başlıyor ve içerik paylaşımlarında görsel içeriklerin olması, geri dönüşümleri de artırıyor. Yazılı içeriklerin yerini alan görseller, kullanıcıların dikkatini daha...
22 Mart 2019
Sinan Oypan
B2B nedir? B2B nasıl yapılır?
E-ticarette birçok iş modeli bulunuyor ve B2B de bu iş modellerinden biri olarak öne çıkmakta ve yaygın bir şekilde yapılmakta. B2B iş modeli hem geleneksel hem de online ticarette kullanılmakta. B2B nedir? B2B İngilizce...
2 Eylül 2019
Sinan Oypan
Adwords reklamlarında para kaybetmenize neden olan hatalar
Adwords reklam çalışmaları doğru yapılmadığında ya da reklam kampanyaları doğru optimize edilmediğinde para kaybedilmesine neden olur. Reklam optimizasyonları üzerinde çalışılarak Adwords kampanyalarınızdan daha çok geri...
29 Mart 2019
Sinan Oypan
Sosyal mecralarda ne tür canlı yayınlar yapabilirsiniz?
Özellikle Instagram’ın canlı yayın özelliğini duyurmasının ardından, hem kullanıcılar hem de markalar canlı yayın içeriklerine bir hayli önem vermeye başladı. Canlı yayın yapmanın kolay bir hale gelmesi ve herkes tarafından...
24 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi ipuçları
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi için bir strateji oluşturmak ve atılacak adımları bilmek, ilk etapta en önemli konulardan biri. Para yatırıp bir iş kurmak kolay gibi görünse de işin arka plandaki yönetim sürecinin de...
31 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticarette blog oluşturma ve yazma sırasında yapılan hatalar
E-ticarette blog oluşturma ve yazma, farklı tüketici kitlelerine ulaşma, organik ve sosyal yönlendirme trafiği çekme, farklı sitelerden link alarak site değerini artırma gibi konularda önemli bir araçtır. Blog oluşturma sürecinde ve...
4 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Canonical URL (etiket) nedir ve e-ticaret siteleri için neden önemlidir?
E-ticaret sitelerinin SEO çalışmalarında yapması gereken çalışmalardan biri de canonical URL ya da canonical etiket kullanımlarıdır. Arama motorlarında web sitenin daha iyi bir şekilde indekslenmesi ve sayfa değerlerinin...
6 Ocak 2019
Sinan Oypan
Affiliate marketing'in e-ticaret sitelerine sağladığı avantajlar neler?
Geçtiğimiz günlerde affiliate marketing nedir sorusunun yanıtını vererek, affiliate marketing çalışmalarını nasıl yapabileceğinizi ele almıştık. Doğru yapıldığında e-ticaret firmalarının geri dönüşümlerini artırmada...
22 Nisan 2019
Sinan Oypan