fbpx

E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler

28 Nisan 2017
Sinan Oypan

İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin yaygınlaşmasıyla beraber tüketiciler de yasal hakları konusunda daha bilgili bir hale gelmeye başladı. Satıcı firmayı koruyan yasal hakların olduğu kadar tüketiciyi koruyan bir takım haklar bulunuyor. Bu haklardan biri de cayma hakkı olarak isimlendiriliyor.

Tüketiciler yaptıkları bir alışveriş sonrasında memnun olmadıkları bir ürünü iade etme hakkına sahipler. Fiziki mağazalarda olduğu gibi online mağazalarda da tüketicilerin iade hakları bulunuyor.

Cayma hakkı nedir?

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun gereğince, tüketiciler ürünün kendilerine ulaşmasından itibaren 14 gün içerisinde ürünü satın almaktan vazgeçebilirler ve herhangi bir sebep göstermeden satıcı firmadan ürünün iadesini talep edebilirler. 14 günlük bu iade süreci içerisinde herhangi bir sebep aranmamaktadır ve ürün iadelerinde kargo ücretleri de e-ticaret firmasının sorumluluğundadır.

Eski yönetmelikte bu süreç 7 gün olarak belirtiliyordu; fakat yeni düzenlemenin ardından bu süreç 14 güne kadar uzatılmış bulunuyor. Cayma hakkı ürün, tüketiciye teslim edildiği günden itibaren başlar; birden fazla ürün sipariş edilmesi ve farklı zamanlarda teslim edilmesi durumunda her bir ürünün teslim tarihinden itibaren bu süreç başlamaktadır.

E-ticaret sitelerinin cayma hakkını bildirmemeleri durumunda, bu süreç daha da uzayabiliyor. E-ticaret sitesinin bu hakkı bildirmediği kanıtlanırsa, cayma hakkı süresi 14 gün artı 1 yıla kadar uzayabiliyor.

Bu kanun çerçevesinde tüm e-ticaret firmaları cayma hakkına uymaları gerekmektedir.

İlgili rehber: E-ticaret sitelerinde bulunması gereken hukuki metinler

Cayma hakkı hakkında bilinmesi gerekenler

Yeni yönetmelik gereğince, cayma hakkının nerede nasıl gösterileceği ve tüketicinin bu konuda nasıl bilgilendirileceğine dair bilgiler ve yönlendirmeler de bulunuyor.

Satın alma öncesi bildirimesi zorunlu bilgiler

Tüketici bir ürünü satın almadan önce ona bildirilmesi zorunlu olan bir takım bilgiler bulunuyor. Tüketicinin cayma hakkından ne zaman yararlanmaya başlayacağı, hangi durumlarda bu haktan yararlanamayacağı, iade koşulları, iadenin hangi taşıyıcı firma (ya da firmalar) ile yapılabileceği, kargo ücreti haricindeki diğer masraflar açıkça tüketiciye bildirilmek zorundadır. Bu bilgilerin ödeme işlemlerinden önce gösterilmesi, yeni yönetmelik gereğince zorunlu hale getirilmiştir.

Ürünün iade ücreti nasıl ödenir?

Ürün iadelerinde ücretin tüketiciye nasıl ödeneceği, ödeme yöntemlerine bağlı olarak değişebiliyor. Kredi kartı ile yapılan alışverişlerin iadesinde, banka ile iletişime geçilerek, iade durumunun bankaya bildirilmesi gerekiyor. Tüketici hangi ödeme yöntemini kullandıysa, e-ticaret firmasının bu yöntem ile para iadesi yapması gerekmektedir. Aynı zamanda bu ödemenin tek seferde yapılması da zorunlu tutulmaktadır.

Cayma hakkını kapsamayan işlemler ve girişimler hangileri?

Cayma hakkı bazı işlem ve girişimler için geçerli tutulmamaktadır. Cayma hakkının geçerli olmadığı işlem ve girişimler ise şu şekilde:

  • Finansal hizmetler,
  • Şans oyunları,
  • Konut kiralama,
  • Paket turlar,
  • Catering hizmetleri,
  • Montaj ve bakım hizmetleri,
  • Bakım evi hizmetleri.

Kendi e-ticaret sitenizi açmak istiyorsanız ya da mevcut bir e-ticaret siteniz bulunuyorsa iade koşullarınızı gözden geçirmeli, gerektiğinde belli aralıklarla gerekli düzenlemeleri yaparak güncelleştirmeniz ve tüketicileri cayma hakkı konusunda bilgilendirmeniz oldukça önemlidir.

Henüz bir e-ticaret siteniz yoksa ve kendi online mağazanızı kurmak istiyorsanız e-ticaret paketlerimizden faydalanabilirsiniz. 15 günlük deneme süreci başlatarak da hizmetlerimizi kullanmaya ve denemeye başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret sitesi tasarım ilkeleri nelerdir?
E-ticaret sitesi kurarken tasarım ilkeleri üzerinde durarak, tasarımlarınızı bu ilkelere göre yapmanız, sitenizin kullanıcı deneyimini geliştirir. Tasarım ilkeleri ile ilerlediğinizde, site navigasyonundan, ürün sayfası...
10 Mayıs 2020
Sinan Oypan
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri yazımızda e ticaret sitelerinin URL'lerini nasıl kullanmalısınız, nelere dikkat etmelisiniz ve daha fazlasının cevabını bulacaksınız. SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri E-ticaret...
19 Temmuz 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarının sıklıkla yaptığı 6 finansal hata
E-ticarette bütçe yönetimi oldukça önemli bir kavramdır. Gelir ve giderlerin iyi bir şekilde tutulması, şirket içi harcamaların, maaşların ve vergilerin kontrol edilip, bütçeyi bu kriterlere göre ayarlamak e-ticaret şirketlerinin...
7 Eylül 2016
Sinan Oypan
Gerilla pazarlama nedir, avantajları nelerdir? (Gerilla pazarlama örnekleri)
Son yıllarda özellikle birçok firmanın başvurduğu; markaya dikkat çekerek, marka bilinirliğini artırmak için yapılan gerilla pazarlama çalışmaları, hiç beklenmedik bir anda tüketicilerin karşısına çıkması ve yaratıcı...
7 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde mutlaka olması gereken web sayfaları
E-ticaret sitelerinde mutlaka olması gereken ve tüketicilerin kolay erişebilmleri gereken bazı web sayfaları bulunur. Bu sayfalar, hem e-ticaret sitesinin ne ile ilgili olduğunu gösterir hem de firma ile hizmetleri hakkında bir takım...
13 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 3. Bölüm
Online satışlarda geri dönüşümleri artırmak şirketin karlılığını ve satış oranlarını artıracağı için özellikle üzerinde durulması gereken konulardan biridir. Satış sayfalarınızda hem içerik hem de tasarım olarak...
17 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-ticaret için Vergi Mükellefi Olmak Gerekli Midir?
Fiziki mağazalardaki alışveriş sürecini sanal mağazacılığa taşıma aracı olan e-ticaret, son yıllardaki dijital dönüşümün olumlu bir getirisi olarak karşımızda durur. Büyüyen e-ticaret pazarında yerini almak isteyen büyük,...
28 Şubat 2020
İbrahim Çelebi
IdeaSoft Youtube sayfamız yeni video içerikleriyle yayında!
2 yılı aşkın bir süredir e-ticaret sektörü, e-ticaret yapan ve yapacak girişimciler için sayısız içerik ürettik. Dijital pazarlamadan sosyal medyaya, kargo yönetiminden SEO'ya kadar neredeyse değinmediğimiz konu ve içerik kalmadı....
9 Ocak 2018
Seyhun Özkara
Etkili bir PR çalışmasının olmazsa olmaz 4 önemli özelliği
PR nedir yani PR çalışması nedir, PR nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazıda. Bir e-ticaret sitesi kurduktan sonra yapılması gereken işlerden biri de etkili bir PR çalışması yapmak olacaktır. PR (Public Relations), yani halkla...
30 Temmuz 2016
Sinan Oypan
SEO hizmeti alırken nelere dikkat edilmelidir?
Bir SEO ajansı ile anlaşarak SEO hizmeti alırken, bazı konuların üzerinden geçmeniz ve alacağınız hizmetlerle ilgili mümkün olduğunca bilgi toplamanız gerekir. Bulunduğunuz pazarda öne çıkmak, satışlarınızı artırarak yeni...
28 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Twitter paylaşımları için ideal gün ve saatler nasıl belirlenir?
Twitter paylaşımları için ideal gün ve saatleri belirlemeniz, paylaşımlarınızdan alacağınız geri dönüşümleri artırmanızı sağlar. Tabii ki bu ideal paylaşım zamanları farklı şirketler ve sektörler için değişiklik...
9 Nisan 2020
Sinan Oypan
İnternet Üzerinden Parfüm Satışı Yapmak
Günümüzde dikey e-ticaret (belirli bir kategoride ürün veya hizmet satışı) tercih edildiği için internetten para kazanma yolları epeyce çeşitlenmiş bulunuyor. Siz de internetten parfüm satmak istiyorum diyorsanız, e-ticaret sitesi...
25 Ağustos 2017
Gökçe Beyazaslan