E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler

28 Nisan 2017
Sinan Oypan

İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin yaygınlaşmasıyla beraber tüketiciler de yasal hakları konusunda daha bilgili bir hale gelmeye başladı. Satıcı firmayı koruyan yasal hakların olduğu kadar tüketiciyi koruyan bir takım haklar bulunuyor. Bu haklardan biri de cayma hakkı olarak isimlendiriliyor.

Tüketiciler yaptıkları bir alışveriş sonrasında memnun olmadıkları bir ürünü iade etme hakkına sahipler. Fiziki mağazalarda olduğu gibi online mağazalarda da tüketicilerin iade hakları bulunuyor.

Cayma hakkı nedir?

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun gereğince, tüketiciler ürünün kendilerine ulaşmasından itibaren 14 gün içerisinde ürünü satın almaktan vazgeçebilirler ve herhangi bir sebep göstermeden satıcı firmadan ürünün iadesini talep edebilirler. 14 günlük bu iade süreci içerisinde herhangi bir sebep aranmamaktadır ve ürün iadelerinde kargo ücretleri de e-ticaret firmasının sorumluluğundadır.

Eski yönetmelikte bu süreç 7 gün olarak belirtiliyordu; fakat yeni düzenlemenin ardından bu süreç 14 güne kadar uzatılmış bulunuyor. Cayma hakkı ürün, tüketiciye teslim edildiği günden itibaren başlar; birden fazla ürün sipariş edilmesi ve farklı zamanlarda teslim edilmesi durumunda her bir ürünün teslim tarihinden itibaren bu süreç başlamaktadır.

E-ticaret sitelerinin cayma hakkını bildirmemeleri durumunda, bu süreç daha da uzayabiliyor. E-ticaret sitesinin bu hakkı bildirmediği kanıtlanırsa, cayma hakkı süresi 14 gün artı 1 yıla kadar uzayabiliyor.

Bu kanun çerçevesinde tüm e-ticaret firmaları cayma hakkına uymaları gerekmektedir.

İlgili rehber: E-ticaret sitelerinde bulunması gereken hukuki metinler

Cayma hakkı hakkında bilinmesi gerekenler

Yeni yönetmelik gereğince, cayma hakkının nerede nasıl gösterileceği ve tüketicinin bu konuda nasıl bilgilendirileceğine dair bilgiler ve yönlendirmeler de bulunuyor.

Satın alma öncesi bildirimesi zorunlu bilgiler

Tüketici bir ürünü satın almadan önce ona bildirilmesi zorunlu olan bir takım bilgiler bulunuyor. Tüketicinin cayma hakkından ne zaman yararlanmaya başlayacağı, hangi durumlarda bu haktan yararlanamayacağı, iade koşulları, iadenin hangi taşıyıcı firma (ya da firmalar) ile yapılabileceği, kargo ücreti haricindeki diğer masraflar açıkça tüketiciye bildirilmek zorundadır. Bu bilgilerin ödeme işlemlerinden önce gösterilmesi, yeni yönetmelik gereğince zorunlu hale getirilmiştir.

Ürünün iade ücreti nasıl ödenir?

Ürün iadelerinde ücretin tüketiciye nasıl ödeneceği, ödeme yöntemlerine bağlı olarak değişebiliyor. Kredi kartı ile yapılan alışverişlerin iadesinde, banka ile iletişime geçilerek, iade durumunun bankaya bildirilmesi gerekiyor. Tüketici hangi ödeme yöntemini kullandıysa, e-ticaret firmasının bu yöntem ile para iadesi yapması gerekmektedir. Aynı zamanda bu ödemenin tek seferde yapılması da zorunlu tutulmaktadır.

Cayma hakkını kapsamayan işlemler ve girişimler hangileri?

Cayma hakkı bazı işlem ve girişimler için geçerli tutulmamaktadır. Cayma hakkının geçerli olmadığı işlem ve girişimler ise şu şekilde:

  • Finansal hizmetler,
  • Şans oyunları,
  • Konut kiralama,
  • Paket turlar,
  • Catering hizmetleri,
  • Montaj ve bakım hizmetleri,
  • Bakım evi hizmetleri.

Kendi e-ticaret sitenizi açmak istiyorsanız ya da mevcut bir e-ticaret siteniz bulunuyorsa iade koşullarınızı gözden geçirmeli, gerektiğinde belli aralıklarla gerekli düzenlemeleri yaparak güncelleştirmeniz ve tüketicileri cayma hakkı konusunda bilgilendirmeniz oldukça önemlidir.

Henüz bir e-ticaret siteniz yoksa ve kendi online mağazanızı kurmak istiyorsanız e-ticaret paketlerimizden faydalanabilirsiniz. 15 günlük deneme süreci başlatarak da hizmetlerimizi kullanmaya ve denemeye başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Online pazar yerlerinin (Marketplace) avantaj ve dezavantajları nelerdir?
Online pazar yerleri, satıcılar ve alıcıları birleştiren üçüncü parti platformlardır. Firmalar bu platformlar üzerinde kendi ürünlerini sergileyebilir; tüketiciler de bu mecralar üzerinde farklı firmaların farklı ürünlerine...
16 Haziran 2017
Sinan Oypan
Sevgililer Günü’nde satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Sevgililer Günü her yıl olduğu gibi e-ticaret firmalarının dört gözle beklediği dönemlerden biri. E-ticaret firmaları bu dönemde düzenledikleri kampanyalar ve fırsatlarla satışlarını artırabilirler. Tüketicilerin ilgi...
29 Ocak 2018
Sinan Oypan
İnternetten para kazanma rehberi
İnternet son 20 yılda milyonlarca insan için para kazanma ve ticaret aracı haline geldi. İnternet, bu alanı tamamen bir kariyer olarak görenler için de, yan projeler ile ek gelir kazanmak isteyler (Genç girişimciler, çalışanlar,...
9 Kasım 2016
Savaş Çetinkaya
İlgi çekecek ürün videoları hazırlamak için 5 ipucu
Video içerik üretmek artık eskiye kıyasla oldukça kolay ve akıllı telefonlar üzerindeki uygulamalar ile akıcı, akılda kalıcı ve ilgi çekici videolar hazırlamak oldukça mümkün. Elinizde video içerikler için belli bir bütçe...
29 Ocak 2017
Sinan Oypan
Turizm firmaları için dijital pazarlama ipuçları
Turizm firmaları için dijital pazarlama çalışmaları günümüzde oldukça önemli yer aldığı gibi geri dönüşümlerini artırmak için de önemlidir. Tüketicilerin büyük bir bölümü yılda ortalama 2 kez tatile çıkmakta ve tatile...
10 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Adwords reklam kampanyalarında sıkça yapılan hatalar
Adwords reklam kampanyaları, Google üzerinden sitenize trafik çekmek ve ürün satışı yapmak için oldukça önemlidir. E-ticaret firmaları için bir hayli önemli bir reklam aracı olan Adwords, doğru kullanıldığında marka ve ürün...
7 Şubat 2017
Sinan Oypan
Mobil site yüklenme hızını artırmak için neler yapabilirsiniz?
Web site hızının yanı sıra web sitenizin mobildeki açılma hızı da kullanıcı deneyimini önemli bir şekilde etkileyeceği için üzerinde durulması gereken bir konudur. Kullanıcıların mobil kullanım alışkanlıklarının artması...
13 Nisan 2018
Sinan Oypan
Markaların yaptığı Instagram hesap yönetimi hataları
Instagram hesap yönetimi, doğru yapıldığında yeni kitlelere ulaşılmasını sağlarken, bir topluluk oluşturmaya ve pazarlama çalışmalarından daha fazla verim alınmasına yardımcı olur. Ancak markalar bazen deneyimsizlikten bazen de...
15 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil cihaz kullanımının artmasıyla beraber e-ticaret de bu kanala doğru şekillenmeye başladı. Mobil cihazlar üzerinde kullanılan uygulamaların yanı sıra mobil cihazlara uyumlu web sitelerinin kullanımı da arttı. Tabii ki bu...
22 Eylül 2016
Sinan Oypan
İnternetten kıyafet satan sitelerin yapması ve yapmaması gereken 8 çalışma
İnternetten kıyafet satan siteler ya da kıyafet satmayı düşünen girişimciler, başlangıç sürecinde iş yönetimi ile ilgili konulara özellikle dikkat etmeli. İşin satış, pazarlama kısmının yanı sıra bir e-ticaret sitesi kurma...
20 Aralık 2018
Sinan Oypan
Instagram profil analizi ile rakiplerinizin önüne geçin
Instagram profil analizi ile rakiplerinizin pazarlama ve reklam stratejileri hakkında birçok bilgi edinebilir ve rekabette onların önüne geçebilirsiniz. Rakip analizi yapmak ve rakiplerin ne gibi çalışmalar yaptıklarını yakından...
30 Kasım 2020
Sinan Oypan
Mobil reklam ve pazarlamada en çok yapılan hatalar
Dijital pazarlama çalışmaları artık mobilde de önemli bir rol oynuyor ve e-ticaret firmaları mobil kullanıcılarına ulaşmak için mobil reklam ve pazarlama çalışmaları da yapıyorlar. Tabii ki mobilde pazarlama çalışmaları...
10 Temmuz 2016
Sinan Oypan