E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler

28 Nisan 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler

İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin yaygınlaşmasıyla beraber tüketiciler de yasal hakları konusunda daha bilgili bir hale gelmeye başladı. Satıcı firmayı koruyan yasal hakların olduğu kadar tüketiciyi koruyan bir takım haklar bulunuyor. Bu haklardan biri de cayma hakkı olarak isimlendiriliyor.

Tüketiciler yaptıkları bir alışveriş sonrasında memnun olmadıkları bir ürünü iade etme hakkına sahipler. Fiziki mağazalarda olduğu gibi online mağazalarda da tüketicilerin iade hakları bulunuyor.

Cayma hakkı nedir?

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun gereğince, tüketiciler ürünün kendilerine ulaşmasından itibaren 14 gün içerisinde ürünü satın almaktan vazgeçebilirler ve herhangi bir sebep göstermeden satıcı firmadan ürünün iadesini talep edebilirler. 14 günlük bu iade süreci içerisinde herhangi bir sebep aranmamaktadır ve ürün iadelerinde kargo ücretleri de e-ticaret firmasının sorumluluğundadır.

Eski yönetmelikte bu süreç 7 gün olarak belirtiliyordu; fakat yeni düzenlemenin ardından bu süreç 14 güne kadar uzatılmış bulunuyor. Cayma hakkı ürün, tüketiciye teslim edildiği günden itibaren başlar; birden fazla ürün sipariş edilmesi ve farklı zamanlarda teslim edilmesi durumunda her bir ürünün teslim tarihinden itibaren bu süreç başlamaktadır.

E-ticaret sitelerinin cayma hakkını bildirmemeleri durumunda, bu süreç daha da uzayabiliyor. E-ticaret sitesinin bu hakkı bildirmediği kanıtlanırsa, cayma hakkı süresi 14 gün artı 1 yıla kadar uzayabiliyor.

Bu kanun çerçevesinde tüm e-ticaret firmaları cayma hakkına uymaları gerekmektedir.

İlgili rehber: E-ticaret sitelerinde bulunması gereken hukuki metinler

Cayma hakkı hakkında bilinmesi gerekenler

Yeni yönetmelik gereğince, cayma hakkının nerede nasıl gösterileceği ve tüketicinin bu konuda nasıl bilgilendirileceğine dair bilgiler ve yönlendirmeler de bulunuyor.

Satın alma öncesi bildirimesi zorunlu bilgiler

Tüketici bir ürünü satın almadan önce ona bildirilmesi zorunlu olan bir takım bilgiler bulunuyor. Tüketicinin cayma hakkından ne zaman yararlanmaya başlayacağı, hangi durumlarda bu haktan yararlanamayacağı, iade koşulları, iadenin hangi taşıyıcı firma (ya da firmalar) ile yapılabileceği, kargo ücreti haricindeki diğer masraflar açıkça tüketiciye bildirilmek zorundadır. Bu bilgilerin ödeme işlemlerinden önce gösterilmesi, yeni yönetmelik gereğince zorunlu hale getirilmiştir.

Ürünün iade ücreti nasıl ödenir?

Ürün iadelerinde ücretin tüketiciye nasıl ödeneceği, ödeme yöntemlerine bağlı olarak değişebiliyor. Kredi kartı ile yapılan alışverişlerin iadesinde, banka ile iletişime geçilerek, iade durumunun bankaya bildirilmesi gerekiyor. Tüketici hangi ödeme yöntemini kullandıysa, e-ticaret firmasının bu yöntem ile para iadesi yapması gerekmektedir. Aynı zamanda bu ödemenin tek seferde yapılması da zorunlu tutulmaktadır.

Cayma hakkını kapsamayan işlemler ve girişimler hangileri?

Cayma hakkı bazı işlem ve girişimler için geçerli tutulmamaktadır. Cayma hakkının geçerli olmadığı işlem ve girişimler ise şu şekilde:

  • Finansal hizmetler,
  • Şans oyunları,
  • Konut kiralama,
  • Paket turlar,
  • Catering hizmetleri,
  • Montaj ve bakım hizmetleri,
  • Bakım evi hizmetleri.

Kendi e-ticaret sitenizi açmak istiyorsanız ya da mevcut bir e-ticaret siteniz bulunuyorsa iade koşullarınızı gözden geçirmeli, gerektiğinde belli aralıklarla gerekli düzenlemeleri yaparak güncelleştirmeniz ve tüketicileri cayma hakkı konusunda bilgilendirmeniz oldukça önemlidir.

Henüz bir e-ticaret siteniz yoksa ve kendi online mağazanızı kurmak istiyorsanız e-ticaret paketlerimizden faydalanabilirsiniz. 15 günlük deneme süreci başlatarak da hizmetlerimizi kullanmaya ve denemeye başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Blog yazıları ve stratejilerinde kaçınmanız gereken hatalar
Blog yazıları ve stratejilerinde kaçınmanız gereken hatalar
Blog yazısı hazırlarken ve blog stratejilerinizi belirlerken kaçınmanız gereken bir takım hatalar bulunur. Bu hataları düzenli olarak yapmanız, içerik stratejinizin başarısız olmasına ve blog yazılarınızın da beklediğiniz...
26 Nisan 2019
Sinan Oypan
Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru
Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru
Yatırım almak yeni girişimcilerin işlerini büyütebilmek adına yatırımcılarla görüştüğü en önemli aşamadır. Ancak yatırımcıların dikkatini çekmek tek başına yeterli değil. Aynı zamanda yatırımcılarla yapılacak olan ...
20 Ekim 2017
Sinan Oypan
Mobil site üzerinde müşteri hizmetleri sunarken nelere dikkat etmelisiniz?
Mobil site üzerinde müşteri hizmetleri sunarken nelere dikkat etmelisiniz?
Mobil site tasarımı, masaüstü görünümün mobil cihazlara uyumlu hale getirilmesiyle hazırlansa da müşteri hizmetleri söz konusu olduğunda mobil cihazlarda tasarımı yaparken bazı konulara dikkat etmek ve kullanıcı deneyimi odaklı...
26 Şubat 2019
Sinan Oypan
Facebook ürün etiketleme nasıl yapılır?
Facebook ürün etiketleme nasıl yapılır?
Facebook ürün etiketleme özelliğiyle, marka sayfalarında kullanılacak yeni bir özelliği daha sayfa yöneticilerine sundu. Bu özellikle beraber, sayfanız üzerinde bir ürün paylaşıyorsanız, bu ürünü etiketleyerek, ürün hakkında...
6 Ocak 2017
Sinan Oypan
Sosyal medyanın psikolojisini anlayarak pazarlama çalışmalarınızı geliştirin
Sosyal medyanın psikolojisini anlayarak pazarlama çalışmalarınızı geliştirin
Sosyal medya pazarlama markaların sıklıkla kullandığı pazarlama yöntemlerinden biri. Markaların sosyal ağlara bu kadar yönelmesinin sebebini ise, internet kullanıcılarının günlük zamanlarının önemli bir bölümünü bu...
12 Temmuz 2017
Sinan Oypan
B2B siteler salgın döneminde e-ticarete daha fazla nasıl adapte olabilirler?
B2B siteler salgın döneminde e-ticarete daha fazla nasıl adapte olabilirler?
B2B siteler, COVID-19 virüs salgını döneminde birçok işletme gibi e-ticarete yönelmeye başladılar ve bunun mantıklı sebepleri bulunuyor. Salgın nedeniyle uygulanan sokağa çıkma engelleri ve sosyal mesafe önlemleri, B2B sitelerin de...
29 Nisan 2020
Sinan Oypan
Instagram influencer hesaplarla çalışırken nelere dikkat etmelisiniz?
Instagram influencer hesaplarla çalışırken nelere dikkat etmelisiniz?
Instagram influencer hesaplarla, son dönemlerde birçok markanın tanıtım ve marka bilinirliği için başvurduğu yöntemlerden biri oldu. Tanınmış kişi ve hesaplar, geniş kitlelere ulaşma imkanı sağladıkları için markalar ürün...
5 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Instagram’da başarının sırrı mükemmel fotoğraflar değil
Instagram’da başarının sırrı mükemmel fotoğraflar değil
Özellikle geçtiğimiz yıl Instagram, firmalar arasında bir hayli popüler olmaya başladı. İnternet kullanıcılarının bir kısmının artık bu platformu daha aktif bir şekilde kullanıyor olmaları ve Instagram’ın markalara sunduğu...
25 Ocak 2017
Sinan Oypan
İnternetten antika ürün satmak isteyenler neler yapmalı?
İnternetten antika ürün satmak isteyenler neler yapmalı?
Antika ürün satmak / antika eşya satmak istiyorum diyor ve internetten ikinci el antika eşya satışı yapmak istiyorsanız bu yazı tam size göre. İnternetten antika ürün satmak Antika ürünlerin satışı ve ikinci el eşya...
14 Ağustos 2017
IdeaSoft
Instagram'da reklam verirken özellikle dikkat etmeniz gerekenler
Instagram'da reklam verirken özellikle dikkat etmeniz gerekenler
Instagram’da reklam verirken, bazı ayarlarınızı özenle yapmanız, reklam modelini doğru seçmeniz ve içeriklerinizi de hedef kitlenize uyumlu şekilde ayarlarmanız gerekli. Doğru adımları atmamak, reklamları doğru bir şekilde...
18 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Facebook reklam hataları | 3 ölümcül hata
Facebook reklam hataları | 3 ölümcül hata
Facebook reklam hataları günümüzde sosyal medya reklamı veren firmalar için hayati bir öneme sahiptir. Bu yazımızda sizinle facebook reklam hataları arasından yapmamanız gereken 3 ölümcül hatayı ele alacağız. Facebook reklam...
30 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Dijital pazarlama ajansı ile çalışmadan önce bilmeniz gerekenler
Dijital pazarlama ajansı ile çalışmadan önce bilmeniz gerekenler
Dijital pazarlama ajansı ile çalıştığınızda, pazarlama tarafındaki çalışmalarınızın verimini artırırken, bu işleri daha profesyonel olarak da yapabilirsiniz. E-ticaret sitenizi yönetirken, kendi başınıza pazarlama...
9 Eylül 2020
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin