E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler

Ferad Osman Sali
Güncellenme Tarihi: 25.01.2018
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler

A/B testleri e-ticarette birçok farklı amaç için kullanılıyor. Herhangi bir eylemi farklı yollardan ele alarak, en iyi sonuçları ve performansı gösteren versiyonu bulmak için bu testlerden yararlanılıyor. A/B testlerinizi daha iyi bir hale getirmek ve bu testlerden daha iyi sonuçlar alabilmek için bu testlerle ilgili bir takım detayları bilmeniz gerekiyor. Bu rehberimizde de bu detayları sizlerle paylaşıyor olacağız.

A/B testi nedir?

A/B testleri yazının başında da belirttiğimiz gibi belli bir eylemi (ana sayfa tasarımı, reklam kampanyası vb.) farklı opsiyonlarla deneyerek, hangi versiyonun daha iyi performans sergilediğini görmek amacıyla yapılır.

multivariate

A/B testleri nasıl çalışır?

A/B testinin çalışma prensibini basite indirgemek için basit bir örnek üzerinden gidelim. İki farklı ana sayfa tasarımı hazırladığınızı ele alalım. Ziyaretçilerinizin yarısına 1. versiyonu, diğer yarısına da 2. versiyonu gösterdiğinizde, en çok geri dönüşümü sağlayan ya da belirlediğiniz hedefi gerçekleştiren versiyon, sizin için daha iyi sonuçlar veriyor demektir. Böylelikle bu test sayesinde ana sayfa tasarımınız konusunda bir araştırma yapmış olursunuz.

A/B testlerinin süresi ne kadar olmalı?

Bunun için tek bir doğru yanıt bulunmasa da A/B testlerinizi en az bir haftalık periyotlarla devam ettirmeniz gerekir. Bunun sebebi de yaptığınız çalışmalardan mümkün olduğunca veri toplamaktır. Ana sayfa üzerinde bu testleri yapıyorsanız, farklı kaynaklardan gelen kullanıcıları takip etmeniz ve mümkün olduğunca fazla trafik çekmeniz gerekir ki böylelikle analiz edebilecek bir veri elde edin.

Bu testleri yaparken, trafik kaynaklarını, kullanıcıların verdikleri tepkileri, geri dönüşüm oranlarını, hemen çıkma oranları gibi verileri takip etmeniz oldukça önemlidir. Aynı zamanda anormal durumları da göz önünde bulundurmanız gerekir. Örneğin Cuma günleri e-postalar üzerinden elde edilen geri dönüşümler genellikle düşmektedir. Bu durumda bu anormal işleyişleri de sürenizin içine dahil ederek, testlerinizin süresini optimize etmelisiniz.

Neden A/B testleri yapmalısınız?

Yaptığınız çalışmaları daha verimli bir hale getirerek, sizin için en iyi performansı gösteren stratejileri belirlemek için bu testlere ihtiyacınız vardır. Basit bir örnekle A/B testi ile nasıl bir ölçümleme yapabileceğinizi anlatalım.

Facebook üzerinde bir kampanya için 200 TL ayırdığınızı varsayalım. İki farklı reklam kampanyası oluşturarak bu bütçeyi ikiye bölelim. İlk reklamda 100 TL’lik bir bütçe kullandınız. Bu reklamı görerek sitenize 10 kişi gelsin ve siteniz üzerindeki ortalama sepet tutarı 25 TL olsun. Bu 10 kişiden, 8’i satın alma işlemi gerçekleştirmeden siteyi terk etti ve diğer ikisi 25’er TL’lik iki alışveriş yaptı. Bu durumda 50 TL’lik satış yapmış olmanıza rağmen, 50 TL zararda olursunuz.

İkinci reklam kampanyasında ise sitenize yine 10 kişi gelmiş olsun. Bunlardan 5’i satın alma işlemini gerçekleştirirken, diğer 5’i siteyi terk ediyor. Bu durumda ortalama sepet tutarınızı 25 TL olarak varsayarsak toplam kazancınız 125 TL olacaktır ve 25 TL kara geçmiş olursunuz.

Bu basit bir örnek olsa da yaptığınız çalışmalarda farklı alternatifleri test etmeniz, hangi çalışmanın veya stratejinin size daha iyi sonuç vereceğini görmenize yardımcı olur.

A/B testleri neler üzerinde yapılır?

A/B testlerinin kapsadığı alanlar oldukça geniştir. E-ticaret siteniz ve dijital pazarlama ile ilgili birçok alanda bu testleri yapabilirsiniz. Bunlardan birkaçını burada paylaşalım.

  • Varış sayfası tasarım testleri
  • Eyleme çağrı ifadelerinin testleri
  • Görsel öğelerin testleri (Hem reklamlarda hem web site üzerindekiler)
  • Reklamlarla ilgili testler (Hedef kitle, reklam modeli, reklam içerikleri, reklam başlıkları, görseller vb.)
  • Ürün sayfalarıyla ilgili testler (Ürün açıklamaları, görseller, tasarımsal detaylar)
  • Kullanıcı deneyimi testleri
  • E-posta abonelik testleri
  • Site üzerinde kullanılan formlarla ilgili testler

Bu örnekleri çoğaltmak mümkün. Burada önemli olan geri dönüşümlerinize etki edecek olan faktörleri belirleyerek, en iyi stratejilerinizi belirlemek olacaktır.

A/B testlerinde analiz edilecek veriler

Yaptığınız çalışmaya göre analiz etmeniz gereken verileriniz değişebilir. Ancak genel olarak ele alındığında, kullanıcıların en çok tercih ettikleri ve size en çok geri dönüşüm sağlayan bulgular sizin için önemli olacaktır.

Örneğin e-posta abonelik formlarının testlerini yaparken, form uzunluklarını analiz edebilir ve hangi formun size daha fazla abone kazandırdığını takip edebilirsiniz.

Reklam çalışmalarınızda, kullandığınız görselleri, başlık ve açıklama metinlerini inceleyebilirsiniz. Burada yine hangi reklam çalışmasında daha fazla tıklama ve erişim elde ettiğinizi ve bunlardan ne kadarının size geri dönüşüm sağladığını ölçümlemeniz gerekir. Yaptığınız çalışmalarla ilgili olabilecek ve geri dönüşümlerinizi ölçebileceğiniz verileri toplamak ve bu verileri analiz etmek önceliğiniz olmalı.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler