E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler

25 Ocak 2018
Sinan Oypan
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler

A/B testleri e-ticarette birçok farklı amaç için kullanılıyor. Herhangi bir eylemi farklı yollardan ele alarak, en iyi sonuçları ve performansı gösteren versiyonu bulmak için bu testlerden yararlanılıyor. A/B testlerinizi daha iyi bir hale getirmek ve bu testlerden daha iyi sonuçlar alabilmek için bu testlerle ilgili bir takım detayları bilmeniz gerekiyor. Bu rehberimizde de bu detayları sizlerle paylaşıyor olacağız.

A/B testi nedir?

A/B testleri yazının başında da belirttiğimiz gibi belli bir eylemi (ana sayfa tasarımı, reklam kampanyası vb.) farklı opsiyonlarla deneyerek, hangi versiyonun daha iyi performans sergilediğini görmek amacıyla yapılır.

multivariate

A/B testleri nasıl çalışır?

A/B testinin çalışma prensibini basite indirgemek için basit bir örnek üzerinden gidelim. İki farklı ana sayfa tasarımı hazırladığınızı ele alalım. Ziyaretçilerinizin yarısına 1. versiyonu, diğer yarısına da 2. versiyonu gösterdiğinizde, en çok geri dönüşümü sağlayan ya da belirlediğiniz hedefi gerçekleştiren versiyon, sizin için daha iyi sonuçlar veriyor demektir. Böylelikle bu test sayesinde ana sayfa tasarımınız konusunda bir araştırma yapmış olursunuz.

A/B testlerinin süresi ne kadar olmalı?

Bunun için tek bir doğru yanıt bulunmasa da A/B testlerinizi en az bir haftalık periyotlarla devam ettirmeniz gerekir. Bunun sebebi de yaptığınız çalışmalardan mümkün olduğunca veri toplamaktır. Ana sayfa üzerinde bu testleri yapıyorsanız, farklı kaynaklardan gelen kullanıcıları takip etmeniz ve mümkün olduğunca fazla trafik çekmeniz gerekir ki böylelikle analiz edebilecek bir veri elde edin.

Bu testleri yaparken, trafik kaynaklarını, kullanıcıların verdikleri tepkileri, geri dönüşüm oranlarını, hemen çıkma oranları gibi verileri takip etmeniz oldukça önemlidir. Aynı zamanda anormal durumları da göz önünde bulundurmanız gerekir. Örneğin Cuma günleri e-postalar üzerinden elde edilen geri dönüşümler genellikle düşmektedir. Bu durumda bu anormal işleyişleri de sürenizin içine dahil ederek, testlerinizin süresini optimize etmelisiniz.

Neden A/B testleri yapmalısınız?

Yaptığınız çalışmaları daha verimli bir hale getirerek, sizin için en iyi performansı gösteren stratejileri belirlemek için bu testlere ihtiyacınız vardır. Basit bir örnekle A/B testi ile nasıl bir ölçümleme yapabileceğinizi anlatalım.

Facebook üzerinde bir kampanya için 200 TL ayırdığınızı varsayalım. İki farklı reklam kampanyası oluşturarak bu bütçeyi ikiye bölelim. İlk reklamda 100 TL’lik bir bütçe kullandınız. Bu reklamı görerek sitenize 10 kişi gelsin ve siteniz üzerindeki ortalama sepet tutarı 25 TL olsun. Bu 10 kişiden, 8’i satın alma işlemi gerçekleştirmeden siteyi terk etti ve diğer ikisi 25’er TL’lik iki alışveriş yaptı. Bu durumda 50 TL’lik satış yapmış olmanıza rağmen, 50 TL zararda olursunuz.

İkinci reklam kampanyasında ise sitenize yine 10 kişi gelmiş olsun. Bunlardan 5’i satın alma işlemini gerçekleştirirken, diğer 5’i siteyi terk ediyor. Bu durumda ortalama sepet tutarınızı 25 TL olarak varsayarsak toplam kazancınız 125 TL olacaktır ve 25 TL kara geçmiş olursunuz.

Bu basit bir örnek olsa da yaptığınız çalışmalarda farklı alternatifleri test etmeniz, hangi çalışmanın veya stratejinin size daha iyi sonuç vereceğini görmenize yardımcı olur.

A/B testleri neler üzerinde yapılır?

A/B testlerinin kapsadığı alanlar oldukça geniştir. E-ticaret siteniz ve dijital pazarlama ile ilgili birçok alanda bu testleri yapabilirsiniz. Bunlardan birkaçını burada paylaşalım.

  • Varış sayfası tasarım testleri
  • Eyleme çağrı ifadelerinin testleri
  • Görsel öğelerin testleri (Hem reklamlarda hem web site üzerindekiler)
  • Reklamlarla ilgili testler (Hedef kitle, reklam modeli, reklam içerikleri, reklam başlıkları, görseller vb.)
  • Ürün sayfalarıyla ilgili testler (Ürün açıklamaları, görseller, tasarımsal detaylar)
  • Kullanıcı deneyimi testleri
  • E-posta abonelik testleri
  • Site üzerinde kullanılan formlarla ilgili testler

Bu örnekleri çoğaltmak mümkün. Burada önemli olan geri dönüşümlerinize etki edecek olan faktörleri belirleyerek, en iyi stratejilerinizi belirlemek olacaktır.

A/B testlerinde analiz edilecek veriler

Yaptığınız çalışmaya göre analiz etmeniz gereken verileriniz değişebilir. Ancak genel olarak ele alındığında, kullanıcıların en çok tercih ettikleri ve size en çok geri dönüşüm sağlayan bulgular sizin için önemli olacaktır.

Örneğin e-posta abonelik formlarının testlerini yaparken, form uzunluklarını analiz edebilir ve hangi formun size daha fazla abone kazandırdığını takip edebilirsiniz.

Reklam çalışmalarınızda, kullandığınız görselleri, başlık ve açıklama metinlerini inceleyebilirsiniz. Burada yine hangi reklam çalışmasında daha fazla tıklama ve erişim elde ettiğinizi ve bunlardan ne kadarının size geri dönüşüm sağladığını ölçümlemeniz gerekir. Yaptığınız çalışmalarla ilgili olabilecek ve geri dönüşümlerinizi ölçebileceğiniz verileri toplamak ve bu verileri analiz etmek önceliğiniz olmalı.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Aynı gün kargo gönderimleri yapmak neden önemli ve buna nasıl hazırlanabilirsiniz?
Aynı gün kargo gönderimleri yapmak neden önemli ve buna nasıl hazırlanabilirsiniz?
E-ticarette kargo gönderim süreleri ve ücretleri tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler arasında yer alıyor. Bundan birkaç yıl önce kargo gönderim süreleri konusunda kullanıcılar daha uzun süre beklemeye...
17 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Kargo ve iade bilgilerinizi açık ve net bir şekilde nasıl açıklayabilirsiniz?
Kargo ve iade bilgilerinizi açık ve net bir şekilde nasıl açıklayabilirsiniz?
E-ticarette kargo bilgilerinizi net ve açıklayıcı bir şekide kullanıcılara göstermeniz oldukça önemlidir. Site üzerinden alışveriş yapan kullanıcıların kargolarını ne zaman teslim alacaklarını ve hangi koşullarda ürün...
14 Haziran 2018
Sinan Oypan
Instagram'da gerçek takipçi kazanma stratejileri
Instagram'da gerçek takipçi kazanma stratejileri
Instagram’da gerçek takipçi kazanma, ulaştığınız kitleyi büyütme ve marka bilinirliğinizi artırma açısından oldukça önemli. Takipçi kazanma tek başına yeterli bir kriter olmasa da, ürün ve kampanya tanıtımlarını daha...
7 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Facebook sayfa yönetim ipuçları – 2021
Facebook sayfa yönetim ipuçları – 2021
Facebook sayfa yönetimi, sosyal medya pazarlama çalışmalarınızda üzerinde durmanız gereken konulardan biri. Facebook günümüzün en popüler ve yaygın kullanılan sosyal ağı olduğu için bu platforma önem vermeniz, pazarlama...
21 Aralık 2020
Sinan Oypan
Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?
Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?
Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklı amaçları bulunur ve her iki iş modelinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunur. Kendi e-ticaret sitenizi açmadan önce hangi iş modeline yöneleceğinize ve bu iş modeline uygun...
21 Şubat 2018
Sinan Oypan
Pandemi sonrası fiziki mağazalar neden e-ticarete yönelmeli?
Pandemi sonrası fiziki mağazalar neden e-ticarete yönelmeli?
2020 yılı pandemi ile geçti ve tüm dünya birçok konuda sıkıntılar yaşadı. Daha da önemli olan konu ise tüm dünyanın böyle bir salgın ve krize hazır olmadığı da görülmüş oldu. Tüm sektörler bu durumdan olumsuz etkilendi,...
3 Eylül 2020
Sinan Oypan
Arkadaşlarınızla iş kurarken nelere dikkat etmelisiniz?
Arkadaşlarınızla iş kurarken nelere dikkat etmelisiniz?
Arkadaşlarla beraber bir girişim kurma fikri, şuanki girişimicilik ekosisteminde oldukça yaygın; fakat sosyal çevrenizdeki kişilerle iş yapmak her zaman iyi sonuçlar vermiyor. Arkadaşlık ve iş oldukça farklı kulvarlar ve...
3 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinin başarılı olamamalarına neden olan 7 durum
E-ticaret sitelerinin başarılı olamamalarına neden olan 7 durum
İnternet üzerinden satış yapmak için bir e-ticaret sitesi kurmanız tek başına yeterli değildir. Siz sitenizi açabilirsiniz; ancak tüketicileri buraya çekemedikten ve onları site üzerinde tutarak alışveriş yapmaya...
10 Şubat 2017
Sinan Oypan
Dikey video içeriklere neden önem vermelisiniz? (İnfografik)
Dikey video içeriklere neden önem vermelisiniz? (İnfografik)
Son dönemlerde video içerik çalışmalarında dikey videolar oldukça öne çıkmaya başladı ve bunun da nedeni akıllı telefonlarda tam ekran video izleme sağlayan sosyal ağlar oldu. Birçok kişi için dikey videolar tercih edilmese de...
17 Mart 2019
Sinan Oypan
Mobil uygulama yaptırırken nelere dikkat etmelisiniz?
Mobil uygulama yaptırırken nelere dikkat etmelisiniz?
Mobil uygulama, günümüzde birçok firma tarafından kullanılmaya başlandı ve doğru yapıldığında da firmalara iyi geri dönüşümler sağlamakta. Ancak her firmanın mobil uygulama yaptırması gerekmediğini de yazının başında...
23 Kasım 2020
Sinan Oypan
SEO taktikleri ve stratejisi arasındaki farklar nelerdir?
SEO taktikleri ve stratejisi arasındaki farklar nelerdir?
SEO taktikleri ve stratejisi, e-ticaret firmalarının organik trafiklerini artırarak, sitelerine daha fazla ziyaretçi çekmeleri için oldukça önemli konular arasındadır. Doğru SEO stratejilerinin belirlenmesi, doğru SEO taktiklerinin de...
11 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi sahtecilik (Fraud) işlemlerinden nasıl koruyabilirsiniz?
E-ticaret sitenizi sahtecilik (Fraud) işlemlerinden nasıl koruyabilirsiniz?
E-ticaret sektöründe firmaların başını en çok yakan ve marka bilinirliklerine en çok zarar veren durum sahtecilik işlemleridir. Kredi kartı ile yapılan sahtecilik işlemleri, ya da bir diğer bilinen ismiyle Fraud, firmaları ciddi...
24 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin