fbpx

E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler

25 Ocak 2018
Sinan Oypan
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler

A/B testleri e-ticarette birçok farklı amaç için kullanılıyor. Herhangi bir eylemi farklı yollardan ele alarak, en iyi sonuçları ve performansı gösteren versiyonu bulmak için bu testlerden yararlanılıyor. A/B testlerinizi daha iyi bir hale getirmek ve bu testlerden daha iyi sonuçlar alabilmek için bu testlerle ilgili bir takım detayları bilmeniz gerekiyor. Bu rehberimizde de bu detayları sizlerle paylaşıyor olacağız.

A/B testi nedir?

A/B testleri yazının başında da belirttiğimiz gibi belli bir eylemi (ana sayfa tasarımı, reklam kampanyası vb.) farklı opsiyonlarla deneyerek, hangi versiyonun daha iyi performans sergilediğini görmek amacıyla yapılır.

multivariate

A/B testleri nasıl çalışır?

A/B testinin çalışma prensibini basite indirgemek için basit bir örnek üzerinden gidelim. İki farklı ana sayfa tasarımı hazırladığınızı ele alalım. Ziyaretçilerinizin yarısına 1. versiyonu, diğer yarısına da 2. versiyonu gösterdiğinizde, en çok geri dönüşümü sağlayan ya da belirlediğiniz hedefi gerçekleştiren versiyon, sizin için daha iyi sonuçlar veriyor demektir. Böylelikle bu test sayesinde ana sayfa tasarımınız konusunda bir araştırma yapmış olursunuz.

A/B testlerinin süresi ne kadar olmalı?

Bunun için tek bir doğru yanıt bulunmasa da A/B testlerinizi en az bir haftalık periyotlarla devam ettirmeniz gerekir. Bunun sebebi de yaptığınız çalışmalardan mümkün olduğunca veri toplamaktır. Ana sayfa üzerinde bu testleri yapıyorsanız, farklı kaynaklardan gelen kullanıcıları takip etmeniz ve mümkün olduğunca fazla trafik çekmeniz gerekir ki böylelikle analiz edebilecek bir veri elde edin.

Bu testleri yaparken, trafik kaynaklarını, kullanıcıların verdikleri tepkileri, geri dönüşüm oranlarını, hemen çıkma oranları gibi verileri takip etmeniz oldukça önemlidir. Aynı zamanda anormal durumları da göz önünde bulundurmanız gerekir. Örneğin Cuma günleri e-postalar üzerinden elde edilen geri dönüşümler genellikle düşmektedir. Bu durumda bu anormal işleyişleri de sürenizin içine dahil ederek, testlerinizin süresini optimize etmelisiniz.

Neden A/B testleri yapmalısınız?

Yaptığınız çalışmaları daha verimli bir hale getirerek, sizin için en iyi performansı gösteren stratejileri belirlemek için bu testlere ihtiyacınız vardır. Basit bir örnekle A/B testi ile nasıl bir ölçümleme yapabileceğinizi anlatalım.

Facebook üzerinde bir kampanya için 200 TL ayırdığınızı varsayalım. İki farklı reklam kampanyası oluşturarak bu bütçeyi ikiye bölelim. İlk reklamda 100 TL’lik bir bütçe kullandınız. Bu reklamı görerek sitenize 10 kişi gelsin ve siteniz üzerindeki ortalama sepet tutarı 25 TL olsun. Bu 10 kişiden, 8’i satın alma işlemi gerçekleştirmeden siteyi terk etti ve diğer ikisi 25’er TL’lik iki alışveriş yaptı. Bu durumda 50 TL’lik satış yapmış olmanıza rağmen, 50 TL zararda olursunuz.

İkinci reklam kampanyasında ise sitenize yine 10 kişi gelmiş olsun. Bunlardan 5’i satın alma işlemini gerçekleştirirken, diğer 5’i siteyi terk ediyor. Bu durumda ortalama sepet tutarınızı 25 TL olarak varsayarsak toplam kazancınız 125 TL olacaktır ve 25 TL kara geçmiş olursunuz.

Bu basit bir örnek olsa da yaptığınız çalışmalarda farklı alternatifleri test etmeniz, hangi çalışmanın veya stratejinin size daha iyi sonuç vereceğini görmenize yardımcı olur.

A/B testleri neler üzerinde yapılır?

A/B testlerinin kapsadığı alanlar oldukça geniştir. E-ticaret siteniz ve dijital pazarlama ile ilgili birçok alanda bu testleri yapabilirsiniz. Bunlardan birkaçını burada paylaşalım.

  • Varış sayfası tasarım testleri
  • Eyleme çağrı ifadelerinin testleri
  • Görsel öğelerin testleri (Hem reklamlarda hem web site üzerindekiler)
  • Reklamlarla ilgili testler (Hedef kitle, reklam modeli, reklam içerikleri, reklam başlıkları, görseller vb.)
  • Ürün sayfalarıyla ilgili testler (Ürün açıklamaları, görseller, tasarımsal detaylar)
  • Kullanıcı deneyimi testleri
  • E-posta abonelik testleri
  • Site üzerinde kullanılan formlarla ilgili testler

Bu örnekleri çoğaltmak mümkün. Burada önemli olan geri dönüşümlerinize etki edecek olan faktörleri belirleyerek, en iyi stratejilerinizi belirlemek olacaktır.

A/B testlerinde analiz edilecek veriler

Yaptığınız çalışmaya göre analiz etmeniz gereken verileriniz değişebilir. Ancak genel olarak ele alındığında, kullanıcıların en çok tercih ettikleri ve size en çok geri dönüşüm sağlayan bulgular sizin için önemli olacaktır.

Örneğin e-posta abonelik formlarının testlerini yaparken, form uzunluklarını analiz edebilir ve hangi formun size daha fazla abone kazandırdığını takip edebilirsiniz.

Reklam çalışmalarınızda, kullandığınız görselleri, başlık ve açıklama metinlerini inceleyebilirsiniz. Burada yine hangi reklam çalışmasında daha fazla tıklama ve erişim elde ettiğinizi ve bunlardan ne kadarının size geri dönüşüm sağladığını ölçümlemeniz gerekir. Yaptığınız çalışmalarla ilgili olabilecek ve geri dönüşümlerinizi ölçebileceğiniz verileri toplamak ve bu verileri analiz etmek önceliğiniz olmalı.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Videolarınızın izlenme sayısının düşük olmasına neden olan durumlar
Videolarınızın izlenme sayısının düşük olmasına neden olan durumlar
Son dönemlerde video içerik pazarlama, markalar tarafından oldukça yaygın kullanılan yöntemlerden biri oldu. Özellikle sosyal platformlar üzerinde reklam ya da etkileşim amaçlı videoların paylaşılması ve bu içerik türünün bir...
25 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Pazarlamacıların bilmesi gereken hikaye anlatımı ipuçları
Pazarlamacıların bilmesi gereken hikaye anlatımı ipuçları
Hikaye anlatımı ya da bir diğer adıyla hikayecilik, pazarlama ve reklam çalışmalarında geri dönüşümleri artırmada önemli rol oynayan taktiklerden biri. Hikaye anlatımı ile tüketicilerin dikkatini belli bir konu ya da ürüne...
23 Mart 2020
Sinan Oypan
Başarılı bir video içerik stratejisi nasıl oluşturulur?
Başarılı bir video içerik stratejisi nasıl oluşturulur?
Video içeriklerin popülerliğinin artmasıyla beraber firmalar da video içerik oluşturmaya ya da video içerik üreticileriyle beraber çalışmaya başladı. Etkileşim oranlarının yüksek olması nedeniyle video içerikler e-ticaret...
31 Ekim 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya hataları şirketinize pahalıya mal olabilir!
Sosyal medya hataları şirketinize pahalıya mal olabilir!
Sosyal medya hataları şirketinize pahalıya mal olabilir! Bu yazımızda yapmamanız gereken sosyal medya hataları 'ndan 4 tanesini ele alacağız. Sosyal medya hataları Sosyal medya pazarlaması e-ticaret firmaları için oldukça önemli...
15 Ocak 2017
Sinan Oypan
B2B e-ticaret firmaları B2C iş modeline geçerken neler yapmalı?
B2B e-ticaret firmaları B2C iş modeline geçerken neler yapmalı?
B2B e-ticaret firmaları, hedef kitlelerini genişletmek ve yeni bir kanal üzerinden satış yapmak için B2C iş modeline de geçebilirler. Özellikle üretici firmalar için bu durum, doğrudan tüketicilere ulaşma fırsatını sağladığı...
24 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Facebook ile web sitesi trafiği nasıl arttırılır?
Facebook ile web sitesi trafiği nasıl arttırılır?
Facebook ile web sitesi trafiği nasıl arttırılır, facebook ile web sitesi trafiği arttırma yolları ve facebook ile web sitesi trafiği arttırırken nelere dikkat etmeliyiz bu yazımızda ele alacağız. Facebook ile web sitesi trafiği...
2 Şubat 2018
Sinan Oypan
Email Marketing Hataları | En Çok Yapılan 6 Hata
Email Marketing Hataları | En Çok Yapılan 6 Hata
Email marketing hataları arasından en çok yapılan 6 hatayı bu yazımızda ele alacağız. Geri dönüşüm ve cirosal olarak önemli bir yere sahip olan email marketing'de bu 6 hatayı bir daha yapmamak için gelin hep beraber yazımızı...
20 Mart 2018
Sinan Oypan
Moda ve tekstil sektörleri için sosyal medya pazarlama ipuçları
Moda ve tekstil sektörleri için sosyal medya pazarlama ipuçları
Sosyal medyadan en çok yararlanma potansiyeli olan sektörler moda ve tekstil sektörleridir. Bu sektörlerin ürünleri görsel olarak kullanıcılara daha fazla hitap ettiği ve farklı içerik konseptleri üretilebildiği için, sosyal...
25 Haziran 2018
Sinan Oypan
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 2. Bölüm
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 2. Bölüm
Dünkü yazımızda Adwords çalışmalarınızda dikkat etmeniz gereken detaylara giriş yapmıştık. Yazının ilk bölümünü buraya tıklayarak okuyabilirsiniz. Bugünkü yazımızda ise kampanyalarınızda önem vermeniz gereken diğer...
19 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Web site tasarımları 2020'de nasıl şekillenecek?
Web site tasarımları 2020'de nasıl şekillenecek?
Web site tasarımları da her yıl değişmekte ve kullanıcılara farklı; aynı zamanda daha iyi deneyimler yaşatmak için de gelişmekte. Web site tasarım trendleri 2020 yılında da bazı değişikliklere uğrayacak. Bu trendleri bazıları,...
2 Aralık 2019
Sinan Oypan
E-ticarette geri dönüşüm optimizasyonunda yapılan hatalar
E-ticarette geri dönüşüm optimizasyonunda yapılan hatalar
E-ticaret sitenizde geri dönüşümleri artıracak çalışmalar yapmanız ve bu yönde stratejiler geliştirmeniz, uzun vadede başarılı olmanızı sağlarken, gelirlerinizi de artırmanıza yardımcı olur. Ancak kimi zaman e-ticaret...
24 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Dijital pazarlama planınızı basit bir hale nasıl getirebilirsiniz?
Dijital pazarlama planınızı basit bir hale nasıl getirebilirsiniz?
Marka bilinirliğini artırarak, yeni hedef kitlelere ulaşmak için dijital pazarlama çalışmalarından yararlanmak gerekiyor ve bunu layıkıyla yerine getirmek için de bir pazarlama stratejisine ihtiyacınız olacaktır. Yeni kurulan veya...
24 Temmuz 2016
Sinan Oypan