E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler

25 Ocak 2018
Sinan Oypan

A/B testleri e-ticarette birçok farklı amaç için kullanılıyor. Herhangi bir eylemi farklı yollardan ele alarak, en iyi sonuçları ve performansı gösteren versiyonu bulmak için bu testlerden yararlanılıyor. A/B testlerinizi daha iyi bir hale getirmek ve bu testlerden daha iyi sonuçlar alabilmek için bu testlerle ilgili bir takım detayları bilmeniz gerekiyor. Bu rehberimizde de bu detayları sizlerle paylaşıyor olacağız.

A/B testi nedir?

A/B testleri yazının başında da belirttiğimiz gibi belli bir eylemi (ana sayfa tasarımı, reklam kampanyası vb.) farklı opsiyonlarla deneyerek, hangi versiyonun daha iyi performans sergilediğini görmek amacıyla yapılır.

multivariate

A/B testleri nasıl çalışır?

A/B testinin çalışma prensibini basite indirgemek için basit bir örnek üzerinden gidelim. İki farklı ana sayfa tasarımı hazırladığınızı ele alalım. Ziyaretçilerinizin yarısına 1. versiyonu, diğer yarısına da 2. versiyonu gösterdiğinizde, en çok geri dönüşümü sağlayan ya da belirlediğiniz hedefi gerçekleştiren versiyon, sizin için daha iyi sonuçlar veriyor demektir. Böylelikle bu test sayesinde ana sayfa tasarımınız konusunda bir araştırma yapmış olursunuz.

A/B testlerinin süresi ne kadar olmalı?

Bunun için tek bir doğru yanıt bulunmasa da A/B testlerinizi en az bir haftalık periyotlarla devam ettirmeniz gerekir. Bunun sebebi de yaptığınız çalışmalardan mümkün olduğunca veri toplamaktır. Ana sayfa üzerinde bu testleri yapıyorsanız, farklı kaynaklardan gelen kullanıcıları takip etmeniz ve mümkün olduğunca fazla trafik çekmeniz gerekir ki böylelikle analiz edebilecek bir veri elde edin.

Bu testleri yaparken, trafik kaynaklarını, kullanıcıların verdikleri tepkileri, geri dönüşüm oranlarını, hemen çıkma oranları gibi verileri takip etmeniz oldukça önemlidir. Aynı zamanda anormal durumları da göz önünde bulundurmanız gerekir. Örneğin Cuma günleri e-postalar üzerinden elde edilen geri dönüşümler genellikle düşmektedir. Bu durumda bu anormal işleyişleri de sürenizin içine dahil ederek, testlerinizin süresini optimize etmelisiniz.

Neden A/B testleri yapmalısınız?

Yaptığınız çalışmaları daha verimli bir hale getirerek, sizin için en iyi performansı gösteren stratejileri belirlemek için bu testlere ihtiyacınız vardır. Basit bir örnekle A/B testi ile nasıl bir ölçümleme yapabileceğinizi anlatalım.

Facebook üzerinde bir kampanya için 200 TL ayırdığınızı varsayalım. İki farklı reklam kampanyası oluşturarak bu bütçeyi ikiye bölelim. İlk reklamda 100 TL’lik bir bütçe kullandınız. Bu reklamı görerek sitenize 10 kişi gelsin ve siteniz üzerindeki ortalama sepet tutarı 25 TL olsun. Bu 10 kişiden, 8’i satın alma işlemi gerçekleştirmeden siteyi terk etti ve diğer ikisi 25’er TL’lik iki alışveriş yaptı. Bu durumda 50 TL’lik satış yapmış olmanıza rağmen, 50 TL zararda olursunuz.

İkinci reklam kampanyasında ise sitenize yine 10 kişi gelmiş olsun. Bunlardan 5’i satın alma işlemini gerçekleştirirken, diğer 5’i siteyi terk ediyor. Bu durumda ortalama sepet tutarınızı 25 TL olarak varsayarsak toplam kazancınız 125 TL olacaktır ve 25 TL kara geçmiş olursunuz.

Bu basit bir örnek olsa da yaptığınız çalışmalarda farklı alternatifleri test etmeniz, hangi çalışmanın veya stratejinin size daha iyi sonuç vereceğini görmenize yardımcı olur.

A/B testleri neler üzerinde yapılır?

A/B testlerinin kapsadığı alanlar oldukça geniştir. E-ticaret siteniz ve dijital pazarlama ile ilgili birçok alanda bu testleri yapabilirsiniz. Bunlardan birkaçını burada paylaşalım.

  • Varış sayfası tasarım testleri
  • Eyleme çağrı ifadelerinin testleri
  • Görsel öğelerin testleri (Hem reklamlarda hem web site üzerindekiler)
  • Reklamlarla ilgili testler (Hedef kitle, reklam modeli, reklam içerikleri, reklam başlıkları, görseller vb.)
  • Ürün sayfalarıyla ilgili testler (Ürün açıklamaları, görseller, tasarımsal detaylar)
  • Kullanıcı deneyimi testleri
  • E-posta abonelik testleri
  • Site üzerinde kullanılan formlarla ilgili testler

Bu örnekleri çoğaltmak mümkün. Burada önemli olan geri dönüşümlerinize etki edecek olan faktörleri belirleyerek, en iyi stratejilerinizi belirlemek olacaktır.

A/B testlerinde analiz edilecek veriler

Yaptığınız çalışmaya göre analiz etmeniz gereken verileriniz değişebilir. Ancak genel olarak ele alındığında, kullanıcıların en çok tercih ettikleri ve size en çok geri dönüşüm sağlayan bulgular sizin için önemli olacaktır.

Örneğin e-posta abonelik formlarının testlerini yaparken, form uzunluklarını analiz edebilir ve hangi formun size daha fazla abone kazandırdığını takip edebilirsiniz.

Reklam çalışmalarınızda, kullandığınız görselleri, başlık ve açıklama metinlerini inceleyebilirsiniz. Burada yine hangi reklam çalışmasında daha fazla tıklama ve erişim elde ettiğinizi ve bunlardan ne kadarının size geri dönüşüm sağladığını ölçümlemeniz gerekir. Yaptığınız çalışmalarla ilgili olabilecek ve geri dönüşümlerinizi ölçebileceğiniz verileri toplamak ve bu verileri analiz etmek önceliğiniz olmalı.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Akıllı telefonla video çekme ipuçları
Günümüzde ürün tanıtımları ya da içerik çalışmaları için akıllı telefonla video çekme bir hayli olağan ve kullanışlı olmaya başladı. Telefonlar üzerindeki kamera ve görüntü kalitesinin teknolojiyle beraber artması,...
15 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Beden ölçü ipuçlarıyla, giyim ürünlerinde geri dönüşümlerinizi artırın
Online alışverişlerde tüketicilerin en çok sıkıntı duydukları alanlardan biri de giyim alışverişleri oluyor. Bunun sebebi ise internet üzerindeki kıyafetlerde beden sorunlarının yaşanabilecek olması. E-ticaret firmaları,...
12 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticarette yoğun sezonlarda kargo yönetimi ipuçları
Kimi firmalar için belli sezonlar satışların normalden daha fazla artış göstermesine neden olabiliyor. Bu tür durumlarda da e-ticaret firmalarının kargo yönetimi konusunda ekstra çalışmalar yapmaları ve bu yönetim sürecini iyi...
20 Ekim 2018
Sinan Oypan
SEO çalışmalarında en çok geri dönüşüm sağlayan 5 içerik türü
SEO çalışmaları yaparken, size en çok geri dönüşüm sağlayacak olan içerik türlerine yatırım yapmanız ve odaklanmanız, bu çalışmalardan alacağınız geri dönüşümleri artırmanıza yardımcı olur. Doğru içerik türleri...
3 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Sosyal içerik kalitesini artırmak için ipuçları
Sosyal içerik kalitesini artırmanız, sosyal ağlar üzerinde yaptığınız çalışmalardan daha fazla geri dönüşüm almanıza yardımcı olur. Sosyal mecralar, e-ticaret firmaları için önemli pazarlama kanalları arasında yer aldığı...
6 Mart 2020
Sinan Oypan
Google'dan e-ticaret siteleri için kullanıcı deneyimi tavsiyeleri
E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi oldukça önemli unsurlardan biri. Hem ziyaretçilerin sitede rahatlıkla vakit geçirerek, belli bir eyleme geçmelerini sağlamak için hem de web sitenin SEO değerini güçlendirmek için kullanıcı...
9 Ocak 2019
Sinan Oypan
SEO danışmanlığı nedir? Nasıl alınmalı?
E-ticaret firmaları internet üzerindeki görünürlüklerini artırmak ve sitelerine organik olarak daha fazla trafik çekmek için SEO danışmanlığı almak isteyebilirler. SEO danışmanı, en temel özetiyle, SEO konusunda sitesini...
18 Eylül 2019
Sinan Oypan
Markalar için Instagram TV (IGTV) kullanım rehberi
Instagram’ın bir süredir kullanımda olan uygulamalarından biri de Instagram TV yani IGTV. Bu özellik ile Instagram üzerinde daha uzun süreli videolar yükleyerek, takipçilerinize farklı mesajlar ve içerikler...
19 Eylül 2018
Sinan Oypan
Satış sonrası e-posta gönderimi neden önemli?
Satış sonrası e-posta gönderimi maling kampanyalarında çok önemli bir yere sahiptir. E-ticaret firmalarındae-posta pazarlamanın rolü bilindiği üzere oldukça büyük ve e-posta pazarlamadan farklı şekillerde yararlanmak mümkün....
3 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz için sıkça sorulan sorular sayfasını nasıl hazırlamalısınız?
Her e-ticaret sitesinde bulunması gereken bölümlerden biri de sıkça sorulan sorular (SSS) bölümüdür. Siteyi ziyaret edenler ya da site üzerinden alışveriş yapan tüketiciler, ürünler, hizmetler ya da herhangi bir durumla ilgili...
30 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticarette ürün yorumları nasıl yönetilmelidir?
E-ticarette ürün yorumları, sosyal kanıt niteliği taşıdığı için tüketicilerin ürüne yaklaşımları ve satışları doğrudan etkiler. Başka kullanıcıların ürünlerle ilgili yorumları, sitenizi ziyaret eden ve ürün...
12 Mart 2020
Sinan Oypan
Neden güvenilir bir e-ticaret altyapı sistemi tercih etmelisiniz?
Kendi işinizi yapmak ya da fiziki işletmenizin e-ticaret sitesini kurmak istiyorsanız, öncelikle güvenilir bir altyapısı olan bir e-ticaret sitesi kurmanız gerekiyor. Kendi imkanlarınızla bir site kurabileceğiniz gibi, özel bir site...
21 Haziran 2018
Sinan Oypan