E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler

25 Ocak 2018
Sinan Oypan
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler

A/B testleri e-ticarette birçok farklı amaç için kullanılıyor. Herhangi bir eylemi farklı yollardan ele alarak, en iyi sonuçları ve performansı gösteren versiyonu bulmak için bu testlerden yararlanılıyor. A/B testlerinizi daha iyi bir hale getirmek ve bu testlerden daha iyi sonuçlar alabilmek için bu testlerle ilgili bir takım detayları bilmeniz gerekiyor. Bu rehberimizde de bu detayları sizlerle paylaşıyor olacağız.

A/B testi nedir?

A/B testleri yazının başında da belirttiğimiz gibi belli bir eylemi (ana sayfa tasarımı, reklam kampanyası vb.) farklı opsiyonlarla deneyerek, hangi versiyonun daha iyi performans sergilediğini görmek amacıyla yapılır.

multivariate

A/B testleri nasıl çalışır?

A/B testinin çalışma prensibini basite indirgemek için basit bir örnek üzerinden gidelim. İki farklı ana sayfa tasarımı hazırladığınızı ele alalım. Ziyaretçilerinizin yarısına 1. versiyonu, diğer yarısına da 2. versiyonu gösterdiğinizde, en çok geri dönüşümü sağlayan ya da belirlediğiniz hedefi gerçekleştiren versiyon, sizin için daha iyi sonuçlar veriyor demektir. Böylelikle bu test sayesinde ana sayfa tasarımınız konusunda bir araştırma yapmış olursunuz.

A/B testlerinin süresi ne kadar olmalı?

Bunun için tek bir doğru yanıt bulunmasa da A/B testlerinizi en az bir haftalık periyotlarla devam ettirmeniz gerekir. Bunun sebebi de yaptığınız çalışmalardan mümkün olduğunca veri toplamaktır. Ana sayfa üzerinde bu testleri yapıyorsanız, farklı kaynaklardan gelen kullanıcıları takip etmeniz ve mümkün olduğunca fazla trafik çekmeniz gerekir ki böylelikle analiz edebilecek bir veri elde edin.

Bu testleri yaparken, trafik kaynaklarını, kullanıcıların verdikleri tepkileri, geri dönüşüm oranlarını, hemen çıkma oranları gibi verileri takip etmeniz oldukça önemlidir. Aynı zamanda anormal durumları da göz önünde bulundurmanız gerekir. Örneğin Cuma günleri e-postalar üzerinden elde edilen geri dönüşümler genellikle düşmektedir. Bu durumda bu anormal işleyişleri de sürenizin içine dahil ederek, testlerinizin süresini optimize etmelisiniz.

Neden A/B testleri yapmalısınız?

Yaptığınız çalışmaları daha verimli bir hale getirerek, sizin için en iyi performansı gösteren stratejileri belirlemek için bu testlere ihtiyacınız vardır. Basit bir örnekle A/B testi ile nasıl bir ölçümleme yapabileceğinizi anlatalım.

Facebook üzerinde bir kampanya için 200 TL ayırdığınızı varsayalım. İki farklı reklam kampanyası oluşturarak bu bütçeyi ikiye bölelim. İlk reklamda 100 TL’lik bir bütçe kullandınız. Bu reklamı görerek sitenize 10 kişi gelsin ve siteniz üzerindeki ortalama sepet tutarı 25 TL olsun. Bu 10 kişiden, 8’i satın alma işlemi gerçekleştirmeden siteyi terk etti ve diğer ikisi 25’er TL’lik iki alışveriş yaptı. Bu durumda 50 TL’lik satış yapmış olmanıza rağmen, 50 TL zararda olursunuz.

İkinci reklam kampanyasında ise sitenize yine 10 kişi gelmiş olsun. Bunlardan 5’i satın alma işlemini gerçekleştirirken, diğer 5’i siteyi terk ediyor. Bu durumda ortalama sepet tutarınızı 25 TL olarak varsayarsak toplam kazancınız 125 TL olacaktır ve 25 TL kara geçmiş olursunuz.

Bu basit bir örnek olsa da yaptığınız çalışmalarda farklı alternatifleri test etmeniz, hangi çalışmanın veya stratejinin size daha iyi sonuç vereceğini görmenize yardımcı olur.

A/B testleri neler üzerinde yapılır?

A/B testlerinin kapsadığı alanlar oldukça geniştir. E-ticaret siteniz ve dijital pazarlama ile ilgili birçok alanda bu testleri yapabilirsiniz. Bunlardan birkaçını burada paylaşalım.

  • Varış sayfası tasarım testleri
  • Eyleme çağrı ifadelerinin testleri
  • Görsel öğelerin testleri (Hem reklamlarda hem web site üzerindekiler)
  • Reklamlarla ilgili testler (Hedef kitle, reklam modeli, reklam içerikleri, reklam başlıkları, görseller vb.)
  • Ürün sayfalarıyla ilgili testler (Ürün açıklamaları, görseller, tasarımsal detaylar)
  • Kullanıcı deneyimi testleri
  • E-posta abonelik testleri
  • Site üzerinde kullanılan formlarla ilgili testler

Bu örnekleri çoğaltmak mümkün. Burada önemli olan geri dönüşümlerinize etki edecek olan faktörleri belirleyerek, en iyi stratejilerinizi belirlemek olacaktır.

A/B testlerinde analiz edilecek veriler

Yaptığınız çalışmaya göre analiz etmeniz gereken verileriniz değişebilir. Ancak genel olarak ele alındığında, kullanıcıların en çok tercih ettikleri ve size en çok geri dönüşüm sağlayan bulgular sizin için önemli olacaktır.

Örneğin e-posta abonelik formlarının testlerini yaparken, form uzunluklarını analiz edebilir ve hangi formun size daha fazla abone kazandırdığını takip edebilirsiniz.

Reklam çalışmalarınızda, kullandığınız görselleri, başlık ve açıklama metinlerini inceleyebilirsiniz. Burada yine hangi reklam çalışmasında daha fazla tıklama ve erişim elde ettiğinizi ve bunlardan ne kadarının size geri dönüşüm sağladığını ölçümlemeniz gerekir. Yaptığınız çalışmalarla ilgili olabilecek ve geri dönüşümlerinizi ölçebileceğiniz verileri toplamak ve bu verileri analiz etmek önceliğiniz olmalı.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret sitenizin açılma hızını artırmak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sitenizin açılma hızını artırmak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sitelerinin açılma hızları birçok farklı sebepten dolayı önemli bir yere sahiptir. Kullanıcıları site üzerinde tutmak, sayfayı terk etme oranlarını düşürmek, geri dönüşümleri artırmak ve SEO için sayfaların...
9 Nisan 2018
Sinan Oypan
B2B'de online satışları artırmak için hangi ürün detayları üzerinde durulmalı?
B2B'de online satışları artırmak için hangi ürün detayları üzerinde durulmalı?
B2B’nin yapısı B2C’den farklı olsa da aslında iki tarafta da birçok benzerlik bulunuyor. Bu benzerliklerden biri de ürün sayfaları ve ürün detayları üzerindeki bilgiler. Son kullanıcı ya da toptan alıcı da olsa, bir internet...
27 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Sosyal medya için video çekme ipuçları
Sosyal medya için video çekme ipuçları
Sosyal medya için video çekmek, etkileşimlerinizi artıracağı gibi yeni hedef kitlelere ulaşmanıza da yardımcı olarak, marka imajınızı güçlendirir. Video içeriklere olan talebin artışta olması, sosyal ağlar üzerinde de video...
15 Mart 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya pazarlamanın 5 temel elementi
Sosyal medya pazarlamanın 5 temel elementi
Dijital pazarlamada markaların ve reklam verenlerin sıklıkla yararlandıkları mecralar arasında sosyal platformlar yer alıyor. Sosyal medya tüketicilere ulaşmak, yeni hedef kitleler bulmak, tüketicilerle iletişimde kalmak ve...
18 Ocak 2018
Sinan Oypan
Instagram profil düzenleme ipuçları
Instagram profil düzenleme ipuçları
Instagram profil düzenleme ipuçları ile profilinizi detaylandırarak, ziyaretçilere sizi takip etmeleri için farklı sebepler sunabilirsiniz. Sosyal medya pazarlamada Instagram oldukça önemli bir görev üstlendiği için, profilinizi en...
14 Aralık 2020
Sinan Oypan
Kötü müşteri ilişkilerinin e-ticaret firmalarına verdiği zararlar
Kötü müşteri ilişkilerinin e-ticaret firmalarına verdiği zararlar
E-ticarette başarılı olabilmek için öncelikli olarak müşteri memnuniyetini sağlamanız gerekiyor. Mutlu müşterileriniz yoksa firma olarak bir takım sıkıntılar yaşamaya başlayabilirsiniz. Uzun vadede kötü müşteri ilişkilerine...
23 Ocak 2017
Sinan Oypan
Pazarlama ve reklam çalışmalarında hedefleme yapmak neden önemli?
Pazarlama ve reklam çalışmalarında hedefleme yapmak neden önemli?
Online reklamların en büyük avantajlarından biri, reklam kampanyalarının hangi hedef kitlelere gösterileceğinin seçilebiliyor oluşudur. İstenilen profile ve hedef gruba yönelik reklam çalışmaları yapabiliyor olmak, reklam ve...
26 Aralık 2017
Sinan Oypan
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır?
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır?
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır, SEO çalışmalarına sesli arama sorgularını nasıl dahil edilebilir, sesli arama nasıl açılır / Sesli arama nedir, sesli arama motoru ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Sesli...
11 Aralık 2017
Sinan Oypan
İçerik pazarlama çalışmalarınızın sonuç vermemesinin 5 nedeni
İçerik pazarlama çalışmalarınızın sonuç vermemesinin 5 nedeni
E-ticaret firmaları alan adı otoritelerini ve SEO değerlerini güçlendirmek, yeni tüketicilere ulaşmak, organik ve sosyal yönlendirme trafiği çekmek ve marka değeri yaratmak için içerik pazarlama çalışmaları yapıyorlar. Fakat bu...
4 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri
E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri
Stok kontrol yöntemleri, e-ticarette işinizi yaparken daha sağlık ve kontrollü bir şekilde deponuzu yönetmenizi sağlarken, stok maliyetlerinizi de düşürerek, daha bilinçli bir şekilde de deponuzu kontrol etmenizi sağlar. Stok...
7 Ekim 2019
Sinan Oypan
Fiyat bilgilendirme sayfalarında kullanabileceğiniz taktikler
Fiyat bilgilendirme sayfalarında kullanabileceğiniz taktikler
E-ticaret siteniz üzerindeki fiyat bilgilendirme sayfalarında bir takım çalışmalar yapmanız ve bu sayfaları hem tasarım hem de içerik olarak geliştirmeniz, bu sayfalar üzerinden elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza...
8 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Pazarlamada kitle psikolojisi nasıl kullanılır?
Pazarlamada kitle psikolojisi nasıl kullanılır?
Kitle psikolojisi üzerine çalışmak ve bunu anlamak, tüketicilerin satın alma kararlarını nasıl verdiklerini anlamanızı sağlar. Bunu kavradığınızda; pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi daha etkili bir şekilde...
22 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın