E-ticaret sitelerinde bulunması gereken hukuki metinler

27 Nisan 2017
Sinan Oypan

Online satış yaparken, e-ticaret siteniz üzerinde bulundurmanız gereken bir takım hukuki metinler bulunuyor. E-ticarette güven unsurunun oturtulmasının yanı sıra tüketici haklarının korunması için de bu metinlerin e-ticaret sitelerinde bulunması zorunlu bir hal almıştır.

İnternet üzerinden satış yapan sitelerde bulunan bu hukuki metin ve sözleşmeler hem satıcıyı hem de tüketiciyi korumak amaçlı hazırlanmıştır. İki tarafında güvende olabilmesi için bu sözleşmeler bir hayli önemlidir.

Mesafeli satış sözleşmesi

Alıcı ve satıcının karşı karşıya gelmediği, arada bir mesafenin bulunduğu (Onilne satışlar mesafeli satışlar olarak değerlendirilir) alışveriş işlemlerinde uygulanan bir sözleşmedir. Mesafeli satış sözleşmesi, e-ticaret siteleri üzerinden bir alışveriş yapılırken, uyulması gereken maddeleri, satıcının sorumluluklarını, iade ve garanti koşullarını barındırır. Bu sözleşme geniş kapsamlı bir hukuki metin olduğu için, e-ticaret sitesinin ihtiyaçlarına göre bu sözleşme genişletilebilir ve özelleştirilebilir.

İnternet üzerinden satışların onaylanabilmesi için tüketicilerin mesafeli satış sözleşmelerini okumaları ve sözleşmeyi kabul ettiklerini bildirmeleri gerekmektedir. Aksi takdirde satın alma işlemi tamamlanmaz.

Mesafeli satış sözleşmesi 06.03.2011 tarihli resmi gazetede 27886 sayılı yönetmelik ile düzenlenmiştir. Satıcının bu sözleşmenin onaylanmış halini en az 3 yıl boyunca saklaması gerekmektedir.

İade ve garanti koşulları

E-ticaret sitelerinde bulunması gereken bir diğer hukuki metin de iade ve garanti koşullarıdır. E-ticaret firmasının hangi koşullarda ürün iadesini kabul ettiği, tüketicinin bu konudaki sorumlulukları, iade ücretleri gibi konuların detaylı bir şekilde site üzerinde belirtilmesi gerekmektedir.

İade koşullarının yanı sıra ürünlerin garanti koşullarının da tüketicilerle paylaşıması gerekmektedir. Her ürünün garanti koşulu farklı olabileceği için, ürünle beraber ürünün garanti şartlarının tüketiciye sunulması ve ürünün garanti koşulları hakkında tüketicinin bilgilendirilmesi gerekir.

Üyelik ve kullanıcı sözleşmesi

Tüketicilerin bir e-ticaret sitesi üzerinden bir hizmet ya da ürün almadan önce hangi yasal haklara ve sorumluluklara sahip olduklarını gösteren sözleşmelerdir. Bu sözleşmelerde e-ticaret sitesinin kullanıcılara ne gibi hizmetler sunacağını ve şirketin hangi sorumlulukları olduğunu yerine getirdiğini de dile getirdiği üyelik ve kullanıcı sözleşmesi aynı zamanda kullanım koşulları görevi de görmektedir.

Kullanıcının ve şirketin yükümlü olduğu sorumlulukların yer aldığı bu sözleşme sonrasıda, kullanıcılar alışveriş sırasında ne gibi haklara sahip olduğunu bilmiş olur. Böylelikle de site üzerinden alışveriş yapmaya ya da yapmamaya karar vererek sürece devam edebilir.

Gizlilik ve güvenlik politikası

Kişisel bilgilerin saklanması da e-ticaret sitelerinin yükümlülüklerinden biridir. Gizlilik ve güvenlik politikası da bu maddeleri içeren bir sözleşmedir. Tüketiciler bir e-ticaret sitesine kayıt olduklarında, kişisel bilgilerini, e-posta adreslerini, telefon numaralarını ve adreslerinin kayıtlarını paylaşmaktadırlar. Bunların yanı sıra ödeme sayfalarında tüketicilerin ödeme bilgileri de paylaşılmaktadır.

E-ticaret sitelerinin bu bilgileri saklaması ve güvenli tutması zorunludur ve bu işlem e-ticaret sitesinin sorumluluğundadır. Gizlilik ve güvenlik politikanızda bu işlemleri tüketicilere açıklamanız ve tüketicileri bilgilendirmeniz gerekir. Bu politikada kullanıcı bilgilerinin şirket tarafından nasıl kullanılacağı, 3. parti kişi veya kurumlarla paylaşılmayacağı gibi detayların bulunması gerekir. Bunun yanı sıra tüketiciler de paylaştıkları bu bilgilerin nasıl kullanılacağını da bilmek isteyeceklerdir. Gizlilik ve güvenlik politikanız da bu bilgileri onlara sağlar.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret steniz için kullanabileceğiniz video içerik türleri
Video içerik trendinin yükselişte olması, içerik pazarlama çalışmalarının da video içeriklere kaymasına neden oluyor. Günümüzde, internet kullanıcılarının video tüketimi oldukça arttı. Uzun blog yazıları ya da sıradan...
18 Haziran 2016
Sinan Oypan
Çok kanallı müşteri hizmeti sunma ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticaret şirketlerinin başarılı olmasını sağlayan faktörlerden biri de iyi müşteri destek hizmetlerinin kalitesi. İyi bir destek hizmetinin sunulması, sadık müşteriler kazanmayı sağladığı gibi müşteri memnuniyetinin de...
5 Mart 2018
Sinan Oypan
Site içi arama e-ticaret siteleri için neden önemli?
Site içi arama özelliği e-ticaret firmaları için oldukça önemli bir role sahiptir. Bu özelliğin kullanılmaması ya da yeterli bir şekilde optimize edilmemesi, kullanıcıların site ile doğru bir şekilde etkileşime girememesine ve...
10 Ocak 2018
Sinan Oypan
E-ticarette müşteri kaybetmenize neden olacak durumlar
E-ticarette bilinçili ya da bilinçsiz olarak yapılan bir takım çalışmalar müşterileri kaçırmaya neden olabiliyor. Müşterilerle olan ilişkiler, site üzerinde yapılan tasarımsal hatalar, ürünlerle ilgili problemler, tüketicilerin...
16 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Müşteri hizmetlerinde “İlk Temasta Çözüm” nedir ve neden önemlidir?
Müşteri hizmetleri e-ticaret firmalarının en önemli alanlarından biridir ve müşteri memnuniyetini artırma adına bu bölümlerin üzerinde önemli bir yük bulunur. Satış öncesi ve sonrasında müşterilerle iyi iletişim kurmak ve...
27 Kasım 2017
Sinan Oypan
Hedef kitlenize ulaşmak için Youtube’u nasıl kullanabilirsiniz?
Video içeriklerin etkileşim ve geri dönüşüm oranlarının artması Youtube gibi video platformlarının da reklam verenler ve firmalar için daha önemli hale gelmesini sağladı. Video içerik üretimi yapan firmalar Youtube üzerinden...
15 Mart 2018
Sinan Oypan
Yoğun dönemlerde hızlı kargo gönderimi ile ilgili ipuçları
Tatil, özel günler, indirim dönemleri gibi yoğun dönemlerde hızlı kargo gönderimi yapmak ve bu sürece hazır olmak e-ticaret firmaları için önemlidir. Yoğun dönemlerde, gelen taleplerin artması kargo sürecini de zorlaştırırken,...
28 Ekim 2019
Sinan Oypan
Backlink satın almak zararlı mı değil mi?
Backlink satın almak, e-ticaret sitenizin Google’daki görünürlüğünü artırmak ve sayfalarınızın SEO değerini artırmak için her zaman iyi sonuçlar vermeyebilir. Temel olarak bakıldığında, backlink satın almak, Google’ın...
24 Mayıs 2019
Sinan Oypan
YouTube SEO nasıl yapılır?
YouTube SEO nasıl yapılır? YouTube Keywords SEO nasıl yapılır? YouTube video başlığı, açıklaması, etiketler, thumbnail ve daha fazlası bu yazımızda. YouTube SEO nasıl yapılır? Web sitesi, blog yazıları ve sosyal ağlar...
2 Kasım 2017
Sinan Oypan
PttAVM Mağaza Açmak Rehberi 2021
PttAVM Mağaza Açmak / EPttAVM de satış yapmak yapmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. EPttAVM satış yapmak, fiziki mağazası olan ya da internetten satış yapmak isteyen şirketler için ideal yöntemlerden biri...
19 Eylül 2019
Sinan Oypan
Fiziki mağazalar 2019’da gelirlerini nasıl daha fazla artırabilirler?
Perakende satışlarda gelirleri artırmak için birçok farklı yol bulunuyor. Günümüzde birçok tüketicinin herhangi bir ürün almadan önce internet üzerinden araştırma yapıyor olması ve e-ticaret firmalarındaki fırsatları takip...
12 Eylül 2018
Sinan Oypan
İndirim yapmadan geri dönüşümlerinizi artırmanızı sağlayacak satış taktikleri
E-ticarette rekabetin artmasıyla beraber satış taktikleri kullanarak, indirime bağımlı kalmadan satışlarınızı artırmanız gerekebiliyor. Çünkü sadece indirimlere bağımlı kalmanız yapacağınız satış adetlerini artırmanıza...
8 Şubat 2019
Sinan Oypan