Çapraz satış nedir ve satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?

23 Kasım 2018
Ferad Osman Sali
Çapraz satış nedir ve satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?
Çapraz satış, ticarette tüketicilerin yaptıkları alışveriş tutarını artırmaları için kullanılan satış taktiklerinden biridir ve ortalama sepet tutarını artırmak için de önemli bir taktiktir. Günlük hayatımızda birçok ürün ve mağazada çapraz satışla sıklıkla karşılaşmaktayız.

Çapraz satış nedir?

Çapraz satışı şu şekilde özetleyebiliriz; bir ürünü satarken, bu ürünü tamamlayacak bir yan ürünü, ürünle beraber tüketiciye sunarak, tüketicinin birden fazla ürünü satın almaya yönlendirecek satış yöntemidir. Özellikle ürün aksesuarları çapraz satış taktiklerinde sıklıkla kullanılır. Çapraz satışlardaki amaç tüketicinin alışveriş sırasında yaptığı ortalama harcama tutarını artırmaktır. Örneğin, internet üzerinden bir yazıcı sattığınızı ele alalım. Bu durumda yazı ile beraber sepet sayfasında ya da ürün sayfasında tüketiciye ayrıca kartuş önerisi yapmanız bir çapraz satış metotu olarak düşünebilir. Tüketiciye bu önerinin satın alma işlemi öncesinde sunulması gerekmektedir. Böylelikle satın alma sırasında tüketici daha fazla ücret ödese de yine de yaptığı asıl alışverişle ilgili bir ürünü satın almış olduğu için ödediği ücreti çok fazla yadırgamayacaktır. Bu tür çapraz satış uygulamalarında paketler (bundle) sunmanız, tüketiciye ekstra bir fırsat sunmanız anlamına gelecektir ve tüketici de belli oranda bir indirimden yararlanacağını hissedeceği için alışverişi tamamlamaya daha yatkın olacaktır.

Çapraz satış ile satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?

Çapraz satış taktiklerini e-ticaret sitenizde uygularken kullanabileceğiniz farklı yöntemler bulunuyor. Bu taktikleri kullanmanız, tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemenizde önemli bir rol oynayacaktır.

Yüzde 25 kuralı

Çapraz satışın etkili olmasını sağlayan faktörlerden biri %25 kuralıdır. Bu kurala göre, tüketiciye çapraz satış ile sunduğunuz ürünün fiyatının, asıl ürünün fiyatının yüzde 25’i kadar olmalıdır. Yani 100 TL’lik bir ürünü alan tüketiciye sunduğunuz çapraz satış ürününün üst fiyat limiti 25 TL civarında olmalıdır. Bu oranın üzerinde fiyata sahip bir ürün önerisi yapıldığında tüketici satın alma işlemini gerçekleştiremeyebilir.

Ürün ya da sepet sayfasında bu önerileri yapın

Tüketici ödeme işlemini tamamladan ona önerilerinizi yapmanız gerekir. Bu nedenle de ürün sayfasında, sayfanın alt bölümünde çapraz satış ürünlerinizi listeleyerek, tüketicilerin ilgisini çekmeye çalışabilirsiniz. Buna ek olarak aynı zamanda “Sepet” sayfası üzerinde de kullanıcının sepete eklediği ürünle ilgili olabilecek alternatif ürünleri listeleyebilirsiniz. Burada bu ürünlerin fiyat bilgilerini belirtmenin yanı sıra sepete eklenen ürünle ilgili alternatifleri burada belirtmeniz çapraz satış taktiğinizin işe yaramasında önemli bir role sahiptir.

Paket (bundle) ürünler sunun

Çapraz satışlarınızın etkisini artırmak için bir ürün sayfasında ürün alternatifi yapmanın yanı sıra birbiriyle ilgili olabilecek ürünleri bir paket yaparak da satışa çıkartabilirsiniz. Paketin daha ilgi ve dikkat çekici hale gelebilmesi için bu paketlerde belli oranda indirim uygulamanız, paket olarak bu ürünleri almayı daha cazip bir hale getirecektir.

Ürün önerilerinde belli bir limitiniz olsun

Tüketicilere sunulan seçenek sayısının artması elde edilen geri dönüşümleri azaltmakta. Karar verme aşamasında seçenekler arasında kaybolan tüketiciler, en sonunda ürünü satın almaktan vazgeçebiliyorlar. Bu nedenle de çapraz satış önerileri yaparken, 2 ya da 3 farklı üründen fazla öneri yapmamanız, elde edeceğiniz geri dönüşümleri artırmanıza yardımcı olur. Tüketiciler önerdiğinize benzer ürünleri araştırmak isterlerse bunun için ayrıca vakit ayırmak isterler; ancak hızlı bir şekilde alışverişini tamamlamak isteyen tüketiciler için az sayıda öneri sunmanız, onların daha hızlı bir şekilde eyleme geçmelerine yardımcı olur.

Önerilerinizi zaman limitli yapın

Çapraz satış taktiklerinin etkisini artırmak için kullanıcıların hızlı eyleme geçmelerini de sağlamanız gerekir. Bu nedenle de onlara sadece zaman limitli fırsatlar sunmanız, bu fırsatı kaçırma ihtimali olduğunu tüketicilere gösterecektir; bu da onların daha hızlı bir şekilde eyleme geçmelerine yardımcı olacaktır. Önerilerinizde sunduğunuz indirim oranlarını belli bir süre zarfında geçerli olacak şekilde zamanlayarak pazarlamanız satış oranlarınızı artırmanıza yardımcı olabilir.

Çok ısrarcı davranmayın

Bu taktiği uygularken çok ısrarcı olmak da negatif duyguların oluşmasına neden olabilir. Tüketiciyi çok fazla zorlamak ve çok ısrarcı bir şekilde sürekli olarak ürün önerisi sunmak, tüketicinin hoşuna gitmeyeceği için satın alma işleminden tamamen vazgeçmesine neden olabilir. Bu nedenle de sadece ürün sayfası ve sepet sayfasında bu önerileri sunmanız yeterli olacaktır. Tüketici bu ürünleri almak istediğinde kendisi harekete geçecektir.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

E-ticaret sitenizin bilgi veritabanını öne çıkarmak için 5 ipucu
E-ticaret sitenizin bilgi veritabanını öne çıkarmak için 5 ipucu
E-ticarette 7/24 müşteri desteği sağlamak oldukça zor bir iştir. Devamlı olarak müşterilerinden çağrılar alan ve müşteri hizmetleri bölümü oldukça yoğun olan firmalar için bilgi veritabanları oldukça önemlidir. Bu...
20 Eylül 2016
Ferad Osman Sali
E-ticaret İade Kanunu Süreçleri Nelerdir?
E-ticaret İade Kanunu Süreçleri Nelerdir?
E-ticarete başlamayı düşünen bir firma, şirket ya da girişimci/yatırımcıysanız, dijital ürünlerde iade hakkında tüm bilgileri bilmeniz gerekir. Çünkü işletmeler her zaman ürün iadeleri ile karşılaşır. İnsanlar aldıkları...
17 Aralık 2022
Ferad Osman Sali
E Ticaret Kargo Ücretleri 2023
E Ticaret Kargo Ücretleri 2023
E ticarette kargo ücretleri, online alışveriş dünyasına adım atmak isteyen herkes için önemlidir. Çünkü bir müşteri sipariş verdiği zaman, ürünler kargo firmaları aracılığıyla müşterilere iletilmelidir. Bu konuda fiyatlar...
10 Şubat 2023
Ferad Osman Sali
E-ticaret sitesi için tanıtım videosu hazırlama ipuçları
E-ticaret sitesi için tanıtım videosu hazırlama ipuçları
E-ticaret şirketiniz için pazarlama çalışmaları yaparken, bir tanıtım videosu hazırlamak doğru bir yaklaşım olacaktır. Markanızı henüz tanımayan kitlelere, yaptığınız işleri ve hizmetleri anlatmak için tanıtım...
9 Mayıs 2020
Ferad Osman Sali
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 2. Bölüm
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 2. Bölüm
Dünkü yazımızda Adwords çalışmalarınızda dikkat etmeniz gereken detaylara giriş yapmıştık. Yazının ilk bölümünü buraya tıklayarak okuyabilirsiniz. Bugünkü yazımızda ise kampanyalarınızda önem vermeniz gereken diğer...
19 Mayıs 2017
Ferad Osman Sali
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette bir strateji planı ya da bir diğer adıyla stratejik planlama yapmak, uzun vadede şirketin hedeflerine daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olur. Strateji planı hazırlamak ilk etapta biraz vakit alabilir; ancak uzun...
17 Temmuz 2020
Ferad Osman Sali