Çapraz satış nedir ve satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?

23 Kasım 2018
Sinan Oypan

Çapraz satış, ticarette tüketicilerin yaptıkları alışveriş tutarını artırmaları için kullanılan satış taktiklerinden biridir ve ortalama sepet tutarını artırmak için de önemli bir taktiktir. Günlük hayatımızda birçok ürün ve mağazada çapraz satışla sıklıkla karşılaşmaktayız.

Çapraz satış nedir?

Çapraz satışı şu şekilde özetleyebiliriz; bir ürünü satarken, bu ürünü tamamlayacak bir yan ürünü, ürünle beraber tüketiciye sunarak, tüketicinin birden fazla ürünü satın almaya yönlendirecek satış yöntemidir. Özellikle ürün aksesuarları çapraz satış taktiklerinde sıklıkla kullanılır.

Çapraz satışlardaki amaç tüketicinin alışveriş sırasında yaptığı ortalama harcama tutarını artırmaktır. Örneğin, internet üzerinden bir yazıcı sattığınızı ele alalım. Bu durumda yazı ile beraber sepet sayfasında ya da ürün sayfasında tüketiciye ayrıca kartuş önerisi yapmanız bir çapraz satış metotu olarak düşünebilir.

Tüketiciye bu önerinin satın alma işlemi öncesinde sunulması gerekmektedir. Böylelikle satın alma sırasında tüketici daha fazla ücret ödese de yine de yaptığı asıl alışverişle ilgili bir ürünü satın almış olduğu için ödediği ücreti çok fazla yadırgamayacaktır.

Bu tür çapraz satış uygulamalarında paketler (bundle) sunmanız, tüketiciye ekstra bir fırsat sunmanız anlamına gelecektir ve tüketici de belli oranda bir indirimden yararlanacağını hissedeceği için alışverişi tamamlamaya daha yatkın olacaktır.

Çapraz satış ile satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?

Çapraz satış taktiklerini e-ticaret sitenizde uygularken kullanabileceğiniz farklı yöntemler bulunuyor. Bu taktikleri kullanmanız, tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemenizde önemli bir rol oynayacaktır.

Yüzde 25 kuralı

Çapraz satışın etkili olmasını sağlayan faktörlerden biri %25 kuralıdır. Bu kurala göre, tüketiciye çapraz satış ile sunduğunuz ürünün fiyatının, asıl ürünün fiyatının yüzde 25’i kadar olmalıdır. Yani 100 TL’lik bir ürünü alan tüketiciye sunduğunuz çapraz satış ürününün üst fiyat limiti 25 TL civarında olmalıdır. Bu oranın üzerinde fiyata sahip bir ürün önerisi yapıldığında tüketici satın alma işlemini gerçekleştiremeyebilir.

Ürün ya da sepet sayfasında bu önerileri yapın

Tüketici ödeme işlemini tamamladan ona önerilerinizi yapmanız gerekir. Bu nedenle de ürün sayfasında, sayfanın alt bölümünde çapraz satış ürünlerinizi listeleyerek, tüketicilerin ilgisini çekmeye çalışabilirsiniz. Buna ek olarak aynı zamanda “Sepet” sayfası üzerinde de kullanıcının sepete eklediği ürünle ilgili olabilecek alternatif ürünleri listeleyebilirsiniz. Burada bu ürünlerin fiyat bilgilerini belirtmenin yanı sıra sepete eklenen ürünle ilgili alternatifleri burada belirtmeniz çapraz satış taktiğinizin işe yaramasında önemli bir role sahiptir.

Paket (bundle) ürünler sunun

Çapraz satışlarınızın etkisini artırmak için bir ürün sayfasında ürün alternatifi yapmanın yanı sıra birbiriyle ilgili olabilecek ürünleri bir paket yaparak da satışa çıkartabilirsiniz. Paketin daha ilgi ve dikkat çekici hale gelebilmesi için bu paketlerde belli oranda indirim uygulamanız, paket olarak bu ürünleri almayı daha cazip bir hale getirecektir.

Ürün önerilerinde belli bir limitiniz olsun

Tüketicilere sunulan seçenek sayısının artması elde edilen geri dönüşümleri azaltmakta. Karar verme aşamasında seçenekler arasında kaybolan tüketiciler, en sonunda ürünü satın almaktan vazgeçebiliyorlar. Bu nedenle de çapraz satış önerileri yaparken, 2 ya da 3 farklı üründen fazla öneri yapmamanız, elde edeceğiniz geri dönüşümleri artırmanıza yardımcı olur.

Tüketiciler önerdiğinize benzer ürünleri araştırmak isterlerse bunun için ayrıca vakit ayırmak isterler; ancak hızlı bir şekilde alışverişini tamamlamak isteyen tüketiciler için az sayıda öneri sunmanız, onların daha hızlı bir şekilde eyleme geçmelerine yardımcı olur.

Önerilerinizi zaman limitli yapın

Çapraz satış taktiklerinin etkisini artırmak için kullanıcıların hızlı eyleme geçmelerini de sağlamanız gerekir. Bu nedenle de onlara sadece zaman limitli fırsatlar sunmanız, bu fırsatı kaçırma ihtimali olduğunu tüketicilere gösterecektir; bu da onların daha hızlı bir şekilde eyleme geçmelerine yardımcı olacaktır.

Önerilerinizde sunduğunuz indirim oranlarını belli bir süre zarfında geçerli olacak şekilde zamanlayarak pazarlamanız satış oranlarınızı artırmanıza yardımcı olabilir.

Çok ısrarcı davranmayın

Bu taktiği uygularken çok ısrarcı olmak da negatif duyguların oluşmasına neden olabilir. Tüketiciyi çok fazla zorlamak ve çok ısrarcı bir şekilde sürekli olarak ürün önerisi sunmak, tüketicinin hoşuna gitmeyeceği için satın alma işleminden tamamen vazgeçmesine neden olabilir. Bu nedenle de sadece ürün sayfası ve sepet sayfasında bu önerileri sunmanız yeterli olacaktır. Tüketici bu ürünleri almak istediğinde kendisi harekete geçecektir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette Instagram kullanmak için 10 sebep
Instagram günümüzde en aktif şekilde kullanılan sosyal ağlardan biri ve e-ticarette Instagram kullanmak için de birçok farklı sebep bulunmakta. Marka bilinirliği artırmak, ürün tanıtımı yapmak ve yeni hedef kitlelere ulaşma gibi...
16 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarının sıklıkla yaptığı 6 finansal hata
E-ticarette bütçe yönetimi oldukça önemli bir kavramdır. Gelir ve giderlerin iyi bir şekilde tutulması, şirket içi harcamaların, maaşların ve vergilerin kontrol edilip, bütçeyi bu kriterlere göre ayarlamak e-ticaret şirketlerinin...
7 Eylül 2016
Sinan Oypan
Youtube videolarında takip etmeniz gereken 10 metrik
Geçtiğimiz günlerde Youtube’da üst sıralarda videoların listelenmesiyle ilgili bir takım bilgileri ve araştırmaları sizlerle paylaşmıştık. Videolarınız üzerinde yapacağınız bir takım çalışmalar, görüntülenmelerinizi ve...
12 Ocak 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 2. Bölüm
Dünkü yazımızda e-ticaret sitelerindeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebileceğinize dair bir giriş yapmış ve olumsuz yorum yapan kullanıcı profillerini sizlerle paylaşmıştık. Bu profilleri belirlemek ve tanımak, olumsuz yorumlara...
25 Mart 2017
Sinan Oypan
Aklınızdaki fikri işe dönüştürmeden önce kendinize sormanız gerekenler
Çok karlı olabileceğini ya da potansiyel olarak büyük bir pazara sahip olduğunu düşündüğünüz bir fikriniz olabilir. Ancak bunu hayata geçirmeden önce bir kez daha düşünmeniz ve kendinize bazı sorular sormanız gerekiyor. Her...
26 Haziran 2016
Sinan Oypan
İşinizi tanıtmak için kullanabileceğiniz reklam ve tanıtım yöntemleri
Reklam nasıl yapılır, reklam tanıtım faliyetlerinde dikkat edilmesi gerekenler nelerdir, en etkili reklam yöntemleri hangileridir, reklam ve tanıtım pazarlama kanalları ve daha fazlası bu yazımızda. Kendi işinizi kurduğunuzda,...
5 Aralık 2016
Sinan Oypan
B2B firmaları için SEO önerileri - 3. Bölüm
İnternet üzerinden iş yapan her firma gibi, arama motorlarına uyumluluk B2B firmaları için de önemlidir. Organik olarak daha fazla kişiye ulaşma şansı vereceği için, hem site trafiğini artırmak için hem de hedef kitleye ulaşarak...
23 Haziran 2017
Sinan Oypan
Kupon kodu nedir ve e-ticaret şirketleri için kupon kodu kullanım ipuçları
Kupon kodu kullanımı e-ticaret şirketlerinde oldukça yaygın olduğu gibi, tüketicileri siteye çekmek, aylık gelir ve satış hedeflerini tutturmak için de oldukça etkili bir araç. Kupon kodlarını etkili bir şekilde kullanma...
19 Kasım 2018
Sinan Oypan
Trendyol Black Friday kampanyası nasıl yapılır?
Trendyol Black Friday kampanyası hazırlayarak, Kasım ayının sonunda gerçekleşecek olan bu indirim döneminde satışlarınızı artırabilirsiniz. Ülkemizde son birkaç yıldır Black Firday döneminde markaların katılımlarında artış...
14 Ekim 2019
Sinan Oypan
Olumsuz müşteri yorumlarıyla ilgili yanlış bilinen 5 konu
E-ticarette müşteri yorumlarının sosyal kanıt konusunda önemli bir yeri vardır. Site üzerindeki müşteri yorumlarınızı artırmanız, sitenizden alışveriş yapacak olan kullanıcıların satın alma kararlarını etkilemesini sağlar...
9 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri
Stok kontrol yöntemleri, e-ticarette işinizi yaparken daha sağlık ve kontrollü bir şekilde deponuzu yönetmenizi sağlarken, stok maliyetlerinizi de düşürerek, daha bilinçli bir şekilde de deponuzu kontrol etmenizi sağlar. Stok...
7 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları Instagram Hikayeler özelliğinden nasıl faydalanabilirler?
Instagram’ın geçtiğimiz aylarda yayınladığı Hikayeler özelliği, platforma Snapchat vari bir hava katmıştı. Türkiye’de birçok e-ticaret firması Snapchat’te yer almakta zorlanıyorlar. Hem hedef kitle hem de paylaşılacak...
4 Kasım 2016
Sinan Oypan