E-ticaret şirketleri için yıllık değerlendirme raporu neden önemli?

Yazar: Ferad Osman Sali   -   Güncellenme Tarihi: 12.07.2024
E-ticaret şirketleri için yıllık değerlendirme raporu neden önemli?
Yeni yılın başlangıcıyla beraber, yeni yıl için yeni strateji ve fikirler geliştirmek gerekiyor; ancak yapılması gereken çalışmalardan biri de yıllık değerlendirme raporu hazırlamak. Bunun nedeni ise yeni yıldaki çalışmaları daha verimli bir hale getirebilmek için geçmiş yılın çalışmalarını incelemek gerekiyor. Önceki yılda yapılan çalışmaları analiz ederek, yıllık değerlendirme raporu hazırlamanız birçok konuda yeni yol haritanızı belirlerken size yardımcı olacaktır. Yıllık değerlendirme raporu hazırlarken belli başlı metrikleri ele almanız gerekiyor. Bu metriklerden önce yıllık değerlendirme raporunun neden önemli olduğunu ele alalım.

Yıllık değerlendirme raporu neden önemli?

Şirketin bir yılı nasıl geçirdiğini görürsünüz

Şirketin bir önceki yılda neler yaptığını, nereden nereye geldiğini görmüş olursunuz. Yapılan toplam satışlar, kazanılan yeni müşteriler, reklam ve pazarlama çalışmalarının sonuçları ve verimliliği, en çok satılan ürünler, satılmayan ürünler gibi birçok konu hakkında bilgi sahibi olacağınız için, yıllık değerlendirme raporu hazırlamanız önemli.

Şirketin mali kayıtlarını gözden geçirmiş olursunuz

Başka bir deyişle, şirketinizin bir yıllık kar zarar tablosunu da çıkartmış olursunuz. Böylelikle şirketin yılı nasıl kapattığını görebilir ve karlılık durumunuz hakkında daha fazla bilgi sahibi olursunuz. Karlılığınızı artıran çalışmaları analiz ederek, bir sonraki yıl için stratejilerinizi bu şekilde belirlersiniz.

Medya için değerlendirme içeriği sunabilirsiniz

Şirketinizle ilgili haber yapılmasını sağlamak için de bu raporları kullanabilirsiniz. Sektörel yayıncılara ulaşarak, yıllık değerlendirme raporlarınızı bir infografik şeklinde hazırlayarak, önemli ve kamuoyunda etki yaratacak bilgileri toplayarak, PR içerikleri hazırlayabilirsiniz.

Yatırım görüşmeleri için önemlidir

Şirketinize yatırım almayı düşünüyorsanız ya da şirketinizi satmayı düşünüyorsanız, yıllık değerlendirme raporu hazırlamanız bu süreçte size yardımcı olacaktır. Böylelikle yatırımcılara şirketin şu an ne durumda olduğunu ve önceki yıllarda nasıl olduğunu gösterebilirsiniz. Bu raporlar sayesinde şirketiniz hakkında geçmişe yönelik veriler sunacağınız için, yatırımcılar şirketinizi daha iyi analiz edebilirler.

Yıllık değerlendirme raporundaki önemli metrikler neler?

Yıllık değerlendirme raporu hazırlarken belli başlı metriklerin üzerinde durmanız gerekecektir. Bu metrikleri farklı kategoriler altında şu şekilde ayırabiliriz:

Satışlar

Satışlarla ilgili özellikle üzerinde durmanız gereken metrikler şöyle olacaktır:
  • Toplam satışlar: Şirketin bir yıl içerisinde sattığı ürün adedi ve sipariş adetlerini hesaplayarak, raporunuza dahil etmelisiniz.
  • Çok ve az satan ürünler: Yıl içerisinde en çok sattığınız ve en az sattığınız ürünleri belirlemeniz de önemli. Böylelikle müşterilerinizin hangi ürünlere daha fazla ilgi gösterdiğini görerek, yeni yıldaki planlarınızı yapabilirsiniz.
  • Müşteri segmentleri: Müşterilerinizle ilgili demografik bilgileri, ilgi alanları, cinsiyet gb farklı kırılımları analiz ederek, müşteri segmentlerinizin nasıl geliştiğini de raporlarınıza ekleyebilirsiniz.

Karlılık

Şirketin kar durumunu da analiz etmeniz gerekir.
  • Yıllık kar oranı: Yıl genelinde ne kadar karlılığınız olduğunu hesaplamalısınız.
  • Ürün başına elde edilen kar marjı: Yıl içerisindeki satış adetlerine göre, bir ürün başına ne kadarlık kar marjınız olduğunu hesaplayabilirsiniz. Böylelikle bir sonraki yıl için tahmini kar durumunuzu için plan yapabilirsiniz.

Giderler

Şirket giderlerinizle ilgili de verileri ele almanız gerekir.
  • Ofis harcamaları: Ofisle ilgili masraflarınızı kalem kalem belirlemeniz gerekir.
  • Vergiler: Yıllık olarak ödediğiniz vergilerin toplamını hesaplamalısınız.
  • Ürün ve kargo masrafları: Ürün tedarik ederkenki ya da üretimdeki masraflarınız ile ürünlerin kargo maliyetlerini hesaplamanız gerekir.
  • Çalışan maaşları: Çalışanlarınızın maaş ve sigorta giderlerini de hesaplamalısınız.
  • Diğer masraflar: Şirketle ilgili diğer tüm masraflarınızı da hesaplamalısınız. Web site bakım maliyetleri, lisanslar, sertifikalar, özel izinler gibi tüm masraflarınızı kalem kalem raporunuza dahil etmelisiniz.

Pazarlama ve reklam

Yıl içerisindeki pazarlama ve reklam çalışmalarınızı da yıllık değerlendirme raporunuza dahil etmelisiniz.
  • Yıllık reklam ve pazarlama bütçeniz: Detaylı olarak hangi mecralar üzerinde ne tür pazarlama çalışmaları yaptığınızı ve bu çalışmaların tümüne ne kadarlık bir bütçe ayırdığınızı hesaplayın.
  • Size en iyi sonuç getiren pazarlama kanalları: Yıl içerisinde size en çok geri dönüşüm sağlayan ve yatırım getirisini karşılayan pazarlama çalışmaları ve kanallarını da raporunuza dahil edin. Böylelikle yeni stratejilerinize onları yeniden dahil edebilirsiniz.

Etkileşimler

Sosyal medya ve pazarlama çalışmalarınızın aldığı sonuçları da analiz etmelisiniz.
  • Sosyal medya gönderileri: En çok etkileşim alan ve takipçilerinizin beğendiği gönderilerinizi belirleyin.
  • En popüler blog veya videolar: Takipçilerinizin en çok beğendiği ya da organik olarak en çok trafik alan video ve blog yazılarınızı belirleyin.
  • Popüler ürünler: En çok satılan ve en çok beğenilen ürünlerinizi de belirleyin. Yukarıdaki içeriklerle beraber popüler olan paylaşımlarınızı belirleyerek, bir sonraki yıl içerisinde ne tür çalışmalara odaklanmanız gerektiği konusunda fikir sahibi olabilirsiniz.

Diğer veriler

Yukarıdakiler haricinde şirketinizle ilgili olabilecek önemli metrikleri belirleyerek raporunuza dahil edebilirsiniz. Örneğin:
  • Rakip firmalar: Rakip firmalarla ilgili önemli bilgileri, onların pazarlama çalışmalarını, popüler ürünlerini ve tahmini olarak ne kadarlık satış yaparak büyüdüklerini raporunuza dahil edebilirsiniz.
Bunun gibi farklı metrikleri ve verileri de yıllık değerlendirme raporunuza dahil etmeniz, sonraki yılın stratejilerini ve planlarını yaparken size yardımcı olacak bilgiler edinmenize yardımcı olur.
ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar