fbpx

E-ticaret şirketleri için yıllık değerlendirme raporu neden önemli?

16 Ocak 2019
Sinan Oypan

Yeni yılın başlangıcıyla beraber, yeni yıl için yeni strateji ve fikirler geliştirmek gerekiyor; ancak yapılması gereken çalışmalardan biri de yıllık değerlendirme raporu hazırlamak. Bunun nedeni ise yeni yıldaki çalışmaları daha verimli bir hale getirebilmek için geçmiş yılın çalışmalarını incelemek gerekiyor. Önceki yılda yapılan çalışmaları analiz ederek, yıllık değerlendirme raporu hazırlamanız birçok konuda yeni yol haritanızı belirlerken size yardımcı olacaktır.

Yıllık değerlendirme raporu hazırlarken belli başlı metrikleri ele almanız gerekiyor. Bu metriklerden önce yıllık değerlendirme raporunun neden önemli olduğunu ele alalım.

Yıllık değerlendirme raporu neden önemli?

Şirketin bir yılı nasıl geçirdiğini görürsünüz

Şirketin bir önceki yılda neler yaptığını, nereden nereye geldiğini görmüş olursunuz. Yapılan toplam satışlar, kazanılan yeni müşteriler, reklam ve pazarlama çalışmalarının sonuçları ve verimliliği, en çok satılan ürünler, satılmayan ürünler gibi birçok konu hakkında bilgi sahibi olacağınız için, yıllık değerlendirme raporu hazırlamanız önemli.

Şirketin mali kayıtlarını gözden geçirmiş olursunuz

Başka bir deyişle, şirketinizin bir yıllık kar zarar tablosunu da çıkartmış olursunuz. Böylelikle şirketin yılı nasıl kapattığını görebilir ve karlılık durumunuz hakkında daha fazla bilgi sahibi olursunuz. Karlılığınızı artıran çalışmaları analiz ederek, bir sonraki yıl için stratejilerinizi bu şekilde belirlersiniz.

Medya için değerlendirme içeriği sunabilirsiniz

Şirketinizle ilgili haber yapılmasını sağlamak için de bu raporları kullanabilirsiniz. Sektörel yayıncılara ulaşarak, yıllık değerlendirme raporlarınızı bir infografik şeklinde hazırlayarak, önemli ve kamuoyunda etki yaratacak bilgileri toplayarak, PR içerikleri hazırlayabilirsiniz.

Yatırım görüşmeleri için önemlidir

Şirketinize yatırım almayı düşünüyorsanız ya da şirketinizi satmayı düşünüyorsanız, yıllık değerlendirme raporu hazırlamanız bu süreçte size yardımcı olacaktır. Böylelikle yatırımcılara şirketin şu an ne durumda olduğunu ve önceki yıllarda nasıl olduğunu gösterebilirsiniz. Bu raporlar sayesinde şirketiniz hakkında geçmişe yönelik veriler sunacağınız için, yatırımcılar şirketinizi daha iyi analiz edebilirler.

Yıllık değerlendirme raporundaki önemli metrikler neler?

Yıllık değerlendirme raporu hazırlarken belli başlı metriklerin üzerinde durmanız gerekecektir. Bu metrikleri farklı kategoriler altında şu şekilde ayırabiliriz:

Satışlar

Satışlarla ilgili özellikle üzerinde durmanız gereken metrikler şöyle olacaktır:

  • Toplam satışlar: Şirketin bir yıl içerisinde sattığı ürün adedi ve sipariş adetlerini hesaplayarak, raporunuza dahil etmelisiniz.
  • Çok ve az satan ürünler: Yıl içerisinde en çok sattığınız ve en az sattığınız ürünleri belirlemeniz de önemli. Böylelikle müşterilerinizin hangi ürünlere daha fazla ilgi gösterdiğini görerek, yeni yıldaki planlarınızı yapabilirsiniz.
  • Müşteri segmentleri: Müşterilerinizle ilgili demografik bilgileri, ilgi alanları, cinsiyet gb farklı kırılımları analiz ederek, müşteri segmentlerinizin nasıl geliştiğini de raporlarınıza ekleyebilirsiniz.

Karlılık

Şirketin kar durumunu da analiz etmeniz gerekir.

  • Yıllık kar oranı: Yıl genelinde ne kadar karlılığınız olduğunu hesaplamalısınız.
  • Ürün başına elde edilen kar marjı: Yıl içerisindeki satış adetlerine göre, bir ürün başına ne kadarlık kar marjınız olduğunu hesaplayabilirsiniz. Böylelikle bir sonraki yıl için tahmini kar durumunuzu için plan yapabilirsiniz.

Giderler

Şirket giderlerinizle ilgili de verileri ele almanız gerekir.

  • Ofis harcamaları: Ofisle ilgili masraflarınızı kalem kalem belirlemeniz gerekir.
  • Vergiler: Yıllık olarak ödediğiniz vergilerin toplamını hesaplamalısınız.
  • Ürün ve kargo masrafları: Ürün tedarik ederkenki ya da üretimdeki masraflarınız ile ürünlerin kargo maliyetlerini hesaplamanız gerekir.
  • Çalışan maaşları: Çalışanlarınızın maaş ve sigorta giderlerini de hesaplamalısınız.
  • Diğer masraflar: Şirketle ilgili diğer tüm masraflarınızı da hesaplamalısınız. Web site bakım maliyetleri, lisanslar, sertifikalar, özel izinler gibi tüm masraflarınızı kalem kalem raporunuza dahil etmelisiniz.

Pazarlama ve reklam

Yıl içerisindeki pazarlama ve reklam çalışmalarınızı da yıllık değerlendirme raporunuza dahil etmelisiniz.

  • Yıllık reklam ve pazarlama bütçeniz: Detaylı olarak hangi mecralar üzerinde ne tür pazarlama çalışmaları yaptığınızı ve bu çalışmaların tümüne ne kadarlık bir bütçe ayırdığınızı hesaplayın.
  • Size en iyi sonuç getiren pazarlama kanalları: Yıl içerisinde size en çok geri dönüşüm sağlayan ve yatırım getirisini karşılayan pazarlama çalışmaları ve kanallarını da raporunuza dahil edin. Böylelikle yeni stratejilerinize onları yeniden dahil edebilirsiniz.

Etkileşimler

Sosyal medya ve pazarlama çalışmalarınızın aldığı sonuçları da analiz etmelisiniz.

  • Sosyal medya gönderileri: En çok etkileşim alan ve takipçilerinizin beğendiği gönderilerinizi belirleyin.
  • En popüler blog veya videolar: Takipçilerinizin en çok beğendiği ya da organik olarak en çok trafik alan video ve blog yazılarınızı belirleyin.
  • Popüler ürünler: En çok satılan ve en çok beğenilen ürünlerinizi de belirleyin. Yukarıdaki içeriklerle beraber popüler olan paylaşımlarınızı belirleyerek, bir sonraki yıl içerisinde ne tür çalışmalara odaklanmanız gerektiği konusunda fikir sahibi olabilirsiniz.

Diğer veriler

Yukarıdakiler haricinde şirketinizle ilgili olabilecek önemli metrikleri belirleyerek raporunuza dahil edebilirsiniz. Örneğin:

  • Rakip firmalar: Rakip firmalarla ilgili önemli bilgileri, onların pazarlama çalışmalarını, popüler ürünlerini ve tahmini olarak ne kadarlık satış yaparak büyüdüklerini raporunuza dahil edebilirsiniz.

Bunun gibi farklı metrikleri ve verileri de yıllık değerlendirme raporunuza dahil etmeniz, sonraki yılın stratejilerini ve planlarını yaparken size yardımcı olacak bilgiler edinmenize yardımcı olur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Şirketiniz için belirlemeniz gereken sosyal medya hedefleri nelerdir?
Sosyal medya yönetimi ve pazarlama e-ticaret firmaları için bir hayli önemlidir. Marka bilinirliğini artırma, ürün tanıtımları yapmak ve tüketicilerle etkileşim kurabilmek için sosyal ağlar günümüzde sıklıkla ve öncelikle...
19 Şubat 2017
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için Hashtag kullanım ipuçları
Hashtag kullanımı sosyal mecralar üzerinde farklı amaçlarla yapılabiliyor. Sosyal medya pazarlama çalışmaları yapan e-ticaret firmalarının da bu Hashtag’lerden yararlanmaları ve çalışmalarında bunları kullanmaları bir hayli...
27 Haziran 2018
Sinan Oypan
Influencer Marketing nedir ve avantajları nelerdir?
Influencer Marketing nedir / influencer marketing nedir, influencer marketing ne demek; özetle influencer marketing nedir ve influencer marketing ile ilgili daha fazlası bu yazımızda. Influencer marketing uzun süredir farklı kanallar...
2 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Kargo gönderimi ile ilgili stratejileri geliştirirken bilmeniz gerekenler
Bir e-ticaret sitesinin en önemli unsurlarından biri de kargo ve depo yönetimidir. Doğru kurgulanmış bir kargo ve depo yönetimi stratejisi, uzun vadede siparişlerinizin doğru bir şekilde teslim edilmesini sağlarken, kargo ve depo...
8 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları
Pazarlama strateji hataları, marka konumlandırması ve marka algısı sürecinde problemlerin oluşmasına neden olurken, pazarlama çalışmaları için ayrılan bütçenin de boşa harcanmasına neden olmakta. Markaların sık yaptığı ...
25 Ekim 2019
Sinan Oypan
Email Marketing Hataları | En Çok Yapılan 6 Hata
Email marketing hataları arasından en çok yapılan 6 hatayı bu yazımızda ele alacağız. Geri dönüşüm ve cirosal olarak önemli bir yere sahip olan email marketing'de bu 6 hatayı bir daha yapmamak için gelin hep beraber yazımızı...
20 Mart 2018
Sinan Oypan
Soru cevap videoları neden önemli ve nasıl hazırlanır?
Soru cevap videoları, son dönemlerde kullanıcılarla etkileşime girmek ve onlara belli konularda bilgi vermek için oldukça popüler. Video içeriklerin etkileşimlerinin yüksek olmasının yanı sıra yeni kitlelere ulaşma, SEO, marka ve...
13 Mart 2020
Sinan Oypan
Birden fazla cihaz kullanan tüketicilere yönelik satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Online alışverişlerde artık birçok tüketici, alışverişini tamamlamadan önce birden fazla cihaz kullanıyor. E-ticaretin böyle şekillenmesinden dolayı da e-ticaret firmalarının kullanıcı alışkanlıklarını iyi gözlemlemesi ve...
25 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Video reklamlar verirken üzerinde durmanız gereken 4 kriter
Sosyal mecralar üzerindeki video izlenim oranlarının artması ve video içeriklerin oluşturulmasının da artık eskiye kıyasla daha kolay bir hale gelmesi, markalar için video reklamların önünü açmaya başladı. Eskiden çoğunlukla...
28 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticarette SMS pazarlama hakkında bilmeniz gerekenler
E-ticarette kullanılabilecek pazarlama araçlarından biri de SMS’lerdir. SMS gönderimleri e-posta ve diğer sosyal medya pazarlama araçlarından daha eskiye dayandığı için bilinirliği ve kullanılabilirliği daha fazladır. Günümüzde...
26 Şubat 2018
Sinan Oypan
2019’da öne çıkacak web site tasarım trendleri neler olacak?
Web site tasarım trendleri 2019’da yine biraz değişecek; ancak 2018’de popüler olan ya da popülerleşmeye başlamış olan bazı trendler, bu yıl da karşımıza çıkacak. Web site tasarım trendleri, kullanıcı alışkanlıkları ve...
11 Ocak 2019
Sinan Oypan
Örneklerle ürün fotoğraflarınızı daha iyi hale getirme yöntemleri
Ürün fotoğrafları, kullanıcıların satın alma kararlarına doğrudan etki etmekte. Dükkanın vitrini görevi gördüğü için bu fotoğrafların dikkatli bir şekilde hazırlanması ve site üzerinde kullanılması gerekir....
29 Haziran 2018
Sinan Oypan