fbpx

Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?

21 Şubat 2018
Sinan Oypan
Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?

Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklı amaçları bulunur ve her iki iş modelinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunur. Kendi e-ticaret sitenizi açmadan önce hangi iş modeline yöneleceğinize ve bu iş modeline uygun hizmet ve ürünlerinizi belirlemeniz gerekir. Peki, hangi iş modeli sizin için daha uygun?

Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklılıklarını, avantaj ve dezavantajlarını öğrenmek için Yatay ve dikey e-ticaretin farklılıkları nelerdir? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Yatay e-ticaret modelini ile ilgili bilmeniz gerekenler

Yatay e-ticaret modeli, dikey modele kıyasla biraz daha zorlu bir yapıya sahiptir. Bu modelde giriş maliyetlerinin yüksek olması, rekabet, operasyonel süreç ve gerekli olan ekip yönetimi gibi unsurlar yatay e-ticarette özellikle öne çıkıyor ve bunlar da bu iş modelinin uygulanmasını zorlaştırabiliyor. Konuyu biraz daha açmak için bu başlıkları biraz daha detaylandıralım.

Giriş maliyetlerinin yüksek olması yatay e-ticaret modeline girmeyi zorlaştırabiliyor. Yatay modelde ürün yelpazesinin geniş olması, farklı ürün kategorilerine yer vermek ve farklı sektörleri tek bir çatı altında toplamak birçok açıdan maliyetleri yükseltiyor. Ürün tedariklerinin yanı sıra depo maliyetlerinin de artacak olması giriş maliyetlerini yükseltecek faktörler arasında yer alıyor.

Giriş maliyetlerinin yükselmesi de doğal olarak sermayenizin yüksek olmasını gerektiriyor. Sermayenin yüksek olmasını gerektiren başka sebepler de bulunuyor.

Yatay alandaki birçok köşenin dolmuş olması ve sektörde marka bilinirliği yaratmış olan firmaların varlığı, rekabeti de bir hayli zorlu hale getiriyor. Rekabetle baş edebilmek ve marka bilinirliği ile güvenini artırmak için ciddi pazarlama ve reklam çalışmaları yapmak gerekiyor. Tüketiciler bu tür alışverişlerde genellikle güvenebilecekleri ve bildikleri markaları tercih ediyorlar. Bu sebeple de marka tanıtımı için yapacağınız çalışmalara bütçe ayırmanız gerekiyor. Rekabetin yüksek olması nedeniyle pazarlama bütçenizin de yüksek olması gerekecektir.

İşin altyapı ve operasyonel süreçlerini ele aldığımızda da kapsamlı ve profesyonel çözümlere ihtiyacınız olacaktır. Depo yönetimi yazılımları, otomasyon sistemleri, ürün ve kargo takip sistemlerinin yanı sıra depoda çalışacak olan personel ve bu personelin maaş ile sigortalarının karşılanması da operasyonel süreci zorlaştıran etkenler arasında yer alıyor. İşin daha kapsamlı olmasının yanı sıra maliyetler de bu doğrultuda artacaktır.

Altyapı olarak da dikkat edilmesi gereken unsurlar bulunuyor. Yatay bir e-ticaret sitesi kurduğunuzda geniş bir kitleye ulaşacağınız için web sitenizin de bu talebi karşılayacak alt yapısının olması gerekiyor. Sitenin bu talebi karşılayamaması, satışlarınızı doğrudan etkileyeceği gibi firmanızın zarar görmesine de neden olabilir. Sağlam ve güvenilir bir altyapı kurmanız bu açıdan oldukça önemlidir. Bu talepleri karşılayabilecek bir altyapı da yine maliyetlerinizi doğrudan etkileyecek bir faktördür.

Sonuç olarak ele baktığımızda yatay e-ticaret modeli için elinizde büyük bir sermaye olması gerekir. Bu sermayeye sahip olmamak, iş modelini tam anlamıyla kurmayı zorlaştıracağı gibi, rekabetle baş edilmesini de mümkün kılmayabilir.

Dikey e-ticaret modeliyle ilgili bilmeniz gerekenler

Dikey e-ticaret modeli yatay modele kıyasla daha az maliyetlidir ve başlaması daha kolaydır. Altyapı özellikleri, depo yönetimi, lojistik, ekip ve iş yönetimi olarak bakıldığında süreçler hem daha kolay hem de daha düşük sermayelerle yönetilebilir.

Niş bir kitleye ulaşıldığı için elde edilecek gelirler daha düşük olacaktır. Ancak fazla sermayesi olmayan ve düşük rekabetli pazarlarda yer almayı firmalar için daha uygun bir modeldir. Rekabetin az olması marka bilinirliğini artırmayı daha da kolaylaştırır. Reklam ve pazarlama bütçelerinin düşük olması da genel olarak giriş maliyetlerinin azalmasını sağlayacaktır.

Altyapı olarak ele aldığımızda da ulaşılacak hedef kitlenin daha niş olması, ihtiyaç duyulan altyapının da gereksinimlerinin düşük olmasını sağlayacaktır. Çok hacimli bir trafik elde edilmeyeceği için daha az maliyetli altyapı seçeneklerinden yararlanılabilir.

Depo maliyetleri de yatay modele kıyasla daha düşük olur. Ürün yelpaze ve kategorisinin az olması, stokta daha az ürün tutulmasını sağlar ve bu da daha küçük depolarla çözümler üretmenizi sağlar. Depo yönetimi de aynı şekilde kolaylaşacağı için ihtiyaç duyduğunuz yazılım çözümleri ve personel sayısı da azalcaktır. Böylelikle maliyetlerinizi önemli şekilde düşürebilirsiniz.

Özellikle niş ve henüz pazarda çok fazla rekabetin olmadığı bir alanda öne çıkarak markanızı duyurmak dikey e-ticarette daha kolaydır. Pazarın bilinen ismi olmanızı daha kolay bir şekilde sağlayabilir, pazara erken girmenin avantajıyla, pazarın büyük payına sahip olabilirsiniz.

Sonuç olarak baktığımızda, dikey e-ticaret özellikle düşük sermaye ile daha kolay bir şekilde yönetilebilecek bir alandır. Özellikle küçük ve orta ölçekli girişimciler için dikey alanlar daha elverişlidir. Elinizdeki bütçeyi göz önünde bulundurarak, dikey alanı tercih edebilirsiniz.

Niş bir alanda işe başlasanız dahi ilerleyen zamanlarda talebin artması ve başka fırsatların önünüze çıkmasıyla beraber pivot ederek iş modelinizi de değiştirebilir ve şirketinizi de büyütebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette pivot etmek nedir ve firmaların pivot etme sebepleri nelerdir?

İlgili rehber: Şirketler başarılı bir şekilde nasıl pivot edebilirler?

Kendi işinizi yapmaki dikey ya da yatay alanda bir e-ticaret sitesi kurmak istiyorsanız, İdeasoft e-ticaret paketlerinden yararlanarak 1 günde kendi e-ticaret sitenizi kurabilirsiniz. Hizmetlerimizi denemek için 15 günlük demo talebinde de bulunabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Şirket kuruluşu sırasında girişimcilerin sık yaptığı hatalar
Şirket kuruluşu sırasında girişimcilerin sık yaptığı hatalar
Şirket kuruluşu genellikle zor ve karışık bir süreçtir ve girişimciler bu süreçte bazı hataları yapabilmekte. E-ticaret şirket kuruluşu sırasında bu hataların göz ardı edilmesi ya da fark edilmemesi, ilerleyen zamanlarda bir...
28 Ocak 2019
Sinan Oypan
B2B siteleri için sosyal medya kullanım ipuçları – 2020
B2B siteleri için sosyal medya kullanım ipuçları – 2020
B2B siteleri için sosyal medya pazarlama ve yönetimi, yeni kitlelere ulaşarak ürünlerini tanıtabilmeleri ve ürünlere talep yaratabilmeleri için önemli. B2B firmalar doğrudan tüketicilere ulaşmıyor olsalar da ürünlerine talep...
14 Ağustos 2020
Sinan Oypan
SEO analiz nasıl yapılır?
SEO analiz nasıl yapılır?
E-ticaret siteniz için SEO analiz çalışmaları yapmanız, arama motoru uyumluluğu söz konusu olduğunda sitenizin ne durumda olduğunu görmenizi sağlar. SEO analiz çalışmaları, mevcut durumunuzu gösterdiği gibi, yanlış ya da sonuç...
11 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin tanıtımı için kullanabileceğiniz video fikirleri
E-ticaret sitenizin tanıtımı için kullanabileceğiniz video fikirleri
Video fikirleri bulmak ve farklı video içeriklerle e-ticaret sitenizi öne çıkartmak, yeni hedef kitlelere ulaşmanıza yardımcı olurken, ürünlerinizi tanıtmanızı da sağlar. Tabii ki farklı video fikirleri bulmak ve video...
13 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-ticarette Google reklam verme halen mantıklı mı?
E-ticarette Google reklam verme halen mantıklı mı?
Google reklam verme, birçok e-ticaret firmasının dijital pazarlama stratejilerinde üst sıralarda duran çalışmalardan biriydi. Ancak 10 Ağustos’ta Google’ın Alışveriş Reklamlarını kaldırmasından sonra, e-ticaret firmalarının...
16 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-posta pazarlama trendleri 2018
E-posta pazarlama trendleri 2018
E-posta pazarlama trendleri 2018 yılında da marketing için önemli bir yere sahip. Çünkü yıllar geçse dahi pazarlama tarafında gücünü kaybetmeyen alanlardan biri de e-posta pazarlama. E-ticaret firmalarının en sık kullandıkları ve...
4 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler
E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler
E-ticaret şirketlerinde işe alım süreci özellikle önemli bir konudur ve firma için doğru ekibi oluşturmak, şirketin başarısını da etkileyecektir. Bu sebeple de işe alım süreçlerinde özellikle bazı konuların üzerinde durmanız...
4 Ekim 2019
Sinan Oypan
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri yazımızda e ticaret sitelerinin URL'lerini nasıl kullanmalısınız, nelere dikkat etmelisiniz ve daha fazlasının cevabını bulacaksınız. SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri E-ticaret...
19 Temmuz 2018
Sinan Oypan
B2B firmaları için SEO önerileri - 3. Bölüm
B2B firmaları için SEO önerileri - 3. Bölüm
İnternet üzerinden iş yapan her firma gibi, arama motorlarına uyumluluk B2B firmaları için de önemlidir. Organik olarak daha fazla kişiye ulaşma şansı vereceği için, hem site trafiğini artırmak için hem de hedef kitleye ulaşarak...
23 Haziran 2017
Sinan Oypan
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtıktan sonra atılması gereken birçok adım bulunuyor; ancak bu adımlardan bazılarının öncelikleri daha yüksek. Başlangıç sürecinde doğru adımları atabilmek, işinizi büyütmek, markanızı yaratmak ve...
16 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Pandemide e-ticarete yatırım yapmak için atmanız gereken adımlar
Pandemide e-ticarete yatırım yapmak için atmanız gereken adımlar
Pandemi günümüzde halen bir tehdit oluşturmakta ve fiziki mağazalar için e-ticarete yatırım yapmak bu süreçte oldukça önemli bir adım oldu. Çünkü geçtiğimiz ilkbahar aylarında sokağa çıkma yasakları ve toplu olarak buluşma...
7 Eylül 2020
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada PPC reklamların size sağlayacağı avantajlar nelerdir?
Dijital pazarlamada PPC reklamların size sağlayacağı avantajlar nelerdir?
Dijital pazarlama çalışmalarında PPC reklam yöntemini kullanmak size birçok farklı konuda fayda sağlar. Tıklama başına maliyet anlamına gelen PPC, reklam bütçesinin nasıl harcanacağını belirlendiği bir metoddur ve farklı...
21 Mart 2019
Sinan Oypan