Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?

21 Şubat 2018
Sinan Oypan

Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklı amaçları bulunur ve her iki iş modelinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunur. Kendi e-ticaret sitenizi açmadan önce hangi iş modeline yöneleceğinize ve bu iş modeline uygun hizmet ve ürünlerinizi belirlemeniz gerekir. Peki, hangi iş modeli sizin için daha uygun?

Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklılıklarını, avantaj ve dezavantajlarını öğrenmek için Yatay ve dikey e-ticaretin farklılıkları nelerdir? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Yatay e-ticaret modelini ile ilgili bilmeniz gerekenler

Yatay e-ticaret modeli, dikey modele kıyasla biraz daha zorlu bir yapıya sahiptir. Bu modelde giriş maliyetlerinin yüksek olması, rekabet, operasyonel süreç ve gerekli olan ekip yönetimi gibi unsurlar yatay e-ticarette özellikle öne çıkıyor ve bunlar da bu iş modelinin uygulanmasını zorlaştırabiliyor. Konuyu biraz daha açmak için bu başlıkları biraz daha detaylandıralım.

Giriş maliyetlerinin yüksek olması yatay e-ticaret modeline girmeyi zorlaştırabiliyor. Yatay modelde ürün yelpazesinin geniş olması, farklı ürün kategorilerine yer vermek ve farklı sektörleri tek bir çatı altında toplamak birçok açıdan maliyetleri yükseltiyor. Ürün tedariklerinin yanı sıra depo maliyetlerinin de artacak olması giriş maliyetlerini yükseltecek faktörler arasında yer alıyor.

Giriş maliyetlerinin yükselmesi de doğal olarak sermayenizin yüksek olmasını gerektiriyor. Sermayenin yüksek olmasını gerektiren başka sebepler de bulunuyor.

Yatay alandaki birçok köşenin dolmuş olması ve sektörde marka bilinirliği yaratmış olan firmaların varlığı, rekabeti de bir hayli zorlu hale getiriyor. Rekabetle baş edebilmek ve marka bilinirliği ile güvenini artırmak için ciddi pazarlama ve reklam çalışmaları yapmak gerekiyor. Tüketiciler bu tür alışverişlerde genellikle güvenebilecekleri ve bildikleri markaları tercih ediyorlar. Bu sebeple de marka tanıtımı için yapacağınız çalışmalara bütçe ayırmanız gerekiyor. Rekabetin yüksek olması nedeniyle pazarlama bütçenizin de yüksek olması gerekecektir.

İşin altyapı ve operasyonel süreçlerini ele aldığımızda da kapsamlı ve profesyonel çözümlere ihtiyacınız olacaktır. Depo yönetimi yazılımları, otomasyon sistemleri, ürün ve kargo takip sistemlerinin yanı sıra depoda çalışacak olan personel ve bu personelin maaş ile sigortalarının karşılanması da operasyonel süreci zorlaştıran etkenler arasında yer alıyor. İşin daha kapsamlı olmasının yanı sıra maliyetler de bu doğrultuda artacaktır.

Altyapı olarak da dikkat edilmesi gereken unsurlar bulunuyor. Yatay bir e-ticaret sitesi kurduğunuzda geniş bir kitleye ulaşacağınız için web sitenizin de bu talebi karşılayacak alt yapısının olması gerekiyor. Sitenin bu talebi karşılayamaması, satışlarınızı doğrudan etkileyeceği gibi firmanızın zarar görmesine de neden olabilir. Sağlam ve güvenilir bir altyapı kurmanız bu açıdan oldukça önemlidir. Bu talepleri karşılayabilecek bir altyapı da yine maliyetlerinizi doğrudan etkileyecek bir faktördür.

Sonuç olarak ele baktığımızda yatay e-ticaret modeli için elinizde büyük bir sermaye olması gerekir. Bu sermayeye sahip olmamak, iş modelini tam anlamıyla kurmayı zorlaştıracağı gibi, rekabetle baş edilmesini de mümkün kılmayabilir.

Dikey e-ticaret modeliyle ilgili bilmeniz gerekenler

Dikey e-ticaret modeli yatay modele kıyasla daha az maliyetlidir ve başlaması daha kolaydır. Altyapı özellikleri, depo yönetimi, lojistik, ekip ve iş yönetimi olarak bakıldığında süreçler hem daha kolay hem de daha düşük sermayelerle yönetilebilir.

Niş bir kitleye ulaşıldığı için elde edilecek gelirler daha düşük olacaktır. Ancak fazla sermayesi olmayan ve düşük rekabetli pazarlarda yer almayı firmalar için daha uygun bir modeldir. Rekabetin az olması marka bilinirliğini artırmayı daha da kolaylaştırır. Reklam ve pazarlama bütçelerinin düşük olması da genel olarak giriş maliyetlerinin azalmasını sağlayacaktır.

Altyapı olarak ele aldığımızda da ulaşılacak hedef kitlenin daha niş olması, ihtiyaç duyulan altyapının da gereksinimlerinin düşük olmasını sağlayacaktır. Çok hacimli bir trafik elde edilmeyeceği için daha az maliyetli altyapı seçeneklerinden yararlanılabilir.

Depo maliyetleri de yatay modele kıyasla daha düşük olur. Ürün yelpaze ve kategorisinin az olması, stokta daha az ürün tutulmasını sağlar ve bu da daha küçük depolarla çözümler üretmenizi sağlar. Depo yönetimi de aynı şekilde kolaylaşacağı için ihtiyaç duyduğunuz yazılım çözümleri ve personel sayısı da azalcaktır. Böylelikle maliyetlerinizi önemli şekilde düşürebilirsiniz.

Özellikle niş ve henüz pazarda çok fazla rekabetin olmadığı bir alanda öne çıkarak markanızı duyurmak dikey e-ticarette daha kolaydır. Pazarın bilinen ismi olmanızı daha kolay bir şekilde sağlayabilir, pazara erken girmenin avantajıyla, pazarın büyük payına sahip olabilirsiniz.

Sonuç olarak baktığımızda, dikey e-ticaret özellikle düşük sermaye ile daha kolay bir şekilde yönetilebilecek bir alandır. Özellikle küçük ve orta ölçekli girişimciler için dikey alanlar daha elverişlidir. Elinizdeki bütçeyi göz önünde bulundurarak, dikey alanı tercih edebilirsiniz.

Niş bir alanda işe başlasanız dahi ilerleyen zamanlarda talebin artması ve başka fırsatların önünüze çıkmasıyla beraber pivot ederek iş modelinizi de değiştirebilir ve şirketinizi de büyütebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette pivot etmek nedir ve firmaların pivot etme sebepleri nelerdir?

İlgili rehber: Şirketler başarılı bir şekilde nasıl pivot edebilirler?

Kendi işinizi yapmaki dikey ya da yatay alanda bir e-ticaret sitesi kurmak istiyorsanız, İdeasoft e-ticaret paketlerinden yararlanarak 1 günde kendi e-ticaret sitenizi kurabilirsiniz. Hizmetlerimizi denemek için 15 günlük demo talebinde de bulunabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret şirketlerinin ilk yıl içerisinde başarısız olmasına neden olan durumlar
Başarı hikayeleri ilgi çekici olsa da başarısızlık hikayelerinden öğrenilecek daha çok şey bulunur. Başka firmaların yaptıkları hatalardan dersler çıkartmak ve bu yaşanan olumsuzluklardan kaçınmak için önlemler almak,...
22 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için e-ticarette kampanya yönetimi
E-ticarette kampanya oluşturma ve bu oluşturulan kampanyaların yönetimi oldukça önemlidir. Kampanyalar marka bilinirliğini artırma, ürün tanıtımları yapma, tüketicilerle etkileşime geçme ve ekstra trafik oluşturmak için e-ticaret...
13 Şubat 2018
Sinan Oypan
İyi bir müşteri destek servisinde olması gerekenler
E-ticarette iyi bir müşteri hizmeti sunuyor olmak, müşteri memnuniyetini artırarak, sadık müşterilere ulaşmak için oldukça önemlidir. Müşteri hizmetleri konusunda eksik olan firmalar, bu kitleleri elde etmekte zorlandıkları için...
26 Ocak 2018
Sinan Oypan
Müşterilerinizi korkutmadan onlar hakkında detaylı bilgileri nasıl alabilirsiniz?
E-ticarette kişiselleştirme ve hedef kitleyi yakından tanımak firmalara birçok avantaj sağlamaktadır. Müşterilerinizin ne istediklerini bilmek, onların ilgi alanlarını öğrenmek, satın alma davranışları hakkında bilgi sahibi...
2 Ekim 2016
Sinan Oypan
PPC reklam kampanyalarınızda kullanabileceğiniz ipuçları ve taktikler
İnternet üzerindeki görünürlüğünüzü artırmak, markanızı tanıtmak, yeni hedef kitlelere ulaşmak, ürünlerinizi tanıtmak ve web sitenize trafik çekmek için PPC reklam kampanyalarından yararlanabilirsiniz. Adwords reklamlarının...
31 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E ticaret site isimleri nasıl seçilir?
E ticaret site isimleri nasıl seçilir, e ticaret sitesi isim önerilerinde dikkat edilmesi gerekenler, eticaret isim önerileri - e ticaret isim önerilerinde izlenmesi gereken yol haritası, e ticaret sitesi isimleri listesi hazırlama ile ilgili...
19 Aralık 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya paylaşım butonları sitede nasıl kullanılmalı?
Sosyal medya paylaşım butonları e-ticaret sitenizde kullanmanız, web sitenizi ziyaret edenlerin sosyal hesaplarınızı da görmelerine yardımcı olur. Sosyal medya paylaşım butonlarını kullanarak, sosyal mecralardaki etkileşim ve...
13 Ocak 2019
Sinan Oypan
Facebook reklam vermek neden hala önemli?
Facebook reklam vermek, günümüzde halen e-ticaret firmaları için önemli pazarlama yöntemlerinden biri olarak öne çıkmakta. Facebook dediğimizde sadece bu platformu değil aynı zamanda Instagram’ı da ele almak gerekiyor....
20 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 3. Bölüm
Ürün tanıtım videoları son dönemlerde oldukça popüler olmaya başladı ve e-ticaret firmaları da hem geri dönüşümlerini artırmak hem de tüketicilere ürünlerini daha iyi yansıtmak için video içerikler üretiyor. Geçtiğimiz...
19 Mart 2017
Sinan Oypan
2021'de E-ticarette En Çok Satılması Beklenen Ürünler
E-ticarette sabit fikirlere yer yoktur. Değişimin ve gelişimin böylesine hızlı olduğu bir alanda yerinde saymak ile geri gitmek aynı anlama gelir. Dolayısıyla sürekli araştırmanız ve öğrenmeniz gerekir. Hangi ürünün daha çok...
23 Şubat 2021
Markethinkers
Google Analytics kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Google Analytics e-ticaret siteniz üzerinde gerçekleşen birçok eylemi takip edebileceğiniz ve sonrasında da bu eylemler ve aldığınız geri dönüşümlerin analizi ile yeni stratejiler geliştirmenize yardımcı olan bir araç. Ücretsiz...
11 Eylül 2018
Sinan Oypan
Teşekkürler Sayfası hazırlarken dikkat edilmesi gerekenler
Geri dönüşümleri ölçümleme ve müşteri memnuniyeti sağlama açısından teşekkürler sayfaları e-ticaret firmaları için önemli sayfalardır. Geçtiğimiz günlerde “Teşekkürler sayfası neden önemlidir?” isimli yazımızda bu...
2 Ekim 2017
Sinan Oypan