Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?

21 Şubat 2018
Sinan Oypan

Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklı amaçları bulunur ve her iki iş modelinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunur. Kendi e-ticaret sitenizi açmadan önce hangi iş modeline yöneleceğinize ve bu iş modeline uygun hizmet ve ürünlerinizi belirlemeniz gerekir. Peki, hangi iş modeli sizin için daha uygun?

Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklılıklarını, avantaj ve dezavantajlarını öğrenmek için Yatay ve dikey e-ticaretin farklılıkları nelerdir? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Yatay e-ticaret modelini ile ilgili bilmeniz gerekenler

Yatay e-ticaret modeli, dikey modele kıyasla biraz daha zorlu bir yapıya sahiptir. Bu modelde giriş maliyetlerinin yüksek olması, rekabet, operasyonel süreç ve gerekli olan ekip yönetimi gibi unsurlar yatay e-ticarette özellikle öne çıkıyor ve bunlar da bu iş modelinin uygulanmasını zorlaştırabiliyor. Konuyu biraz daha açmak için bu başlıkları biraz daha detaylandıralım.

Giriş maliyetlerinin yüksek olması yatay e-ticaret modeline girmeyi zorlaştırabiliyor. Yatay modelde ürün yelpazesinin geniş olması, farklı ürün kategorilerine yer vermek ve farklı sektörleri tek bir çatı altında toplamak birçok açıdan maliyetleri yükseltiyor. Ürün tedariklerinin yanı sıra depo maliyetlerinin de artacak olması giriş maliyetlerini yükseltecek faktörler arasında yer alıyor.

Giriş maliyetlerinin yükselmesi de doğal olarak sermayenizin yüksek olmasını gerektiriyor. Sermayenin yüksek olmasını gerektiren başka sebepler de bulunuyor.

Yatay alandaki birçok köşenin dolmuş olması ve sektörde marka bilinirliği yaratmış olan firmaların varlığı, rekabeti de bir hayli zorlu hale getiriyor. Rekabetle baş edebilmek ve marka bilinirliği ile güvenini artırmak için ciddi pazarlama ve reklam çalışmaları yapmak gerekiyor. Tüketiciler bu tür alışverişlerde genellikle güvenebilecekleri ve bildikleri markaları tercih ediyorlar. Bu sebeple de marka tanıtımı için yapacağınız çalışmalara bütçe ayırmanız gerekiyor. Rekabetin yüksek olması nedeniyle pazarlama bütçenizin de yüksek olması gerekecektir.

İşin altyapı ve operasyonel süreçlerini ele aldığımızda da kapsamlı ve profesyonel çözümlere ihtiyacınız olacaktır. Depo yönetimi yazılımları, otomasyon sistemleri, ürün ve kargo takip sistemlerinin yanı sıra depoda çalışacak olan personel ve bu personelin maaş ile sigortalarının karşılanması da operasyonel süreci zorlaştıran etkenler arasında yer alıyor. İşin daha kapsamlı olmasının yanı sıra maliyetler de bu doğrultuda artacaktır.

Altyapı olarak da dikkat edilmesi gereken unsurlar bulunuyor. Yatay bir e-ticaret sitesi kurduğunuzda geniş bir kitleye ulaşacağınız için web sitenizin de bu talebi karşılayacak alt yapısının olması gerekiyor. Sitenin bu talebi karşılayamaması, satışlarınızı doğrudan etkileyeceği gibi firmanızın zarar görmesine de neden olabilir. Sağlam ve güvenilir bir altyapı kurmanız bu açıdan oldukça önemlidir. Bu talepleri karşılayabilecek bir altyapı da yine maliyetlerinizi doğrudan etkileyecek bir faktördür.

Sonuç olarak ele baktığımızda yatay e-ticaret modeli için elinizde büyük bir sermaye olması gerekir. Bu sermayeye sahip olmamak, iş modelini tam anlamıyla kurmayı zorlaştıracağı gibi, rekabetle baş edilmesini de mümkün kılmayabilir.

Dikey e-ticaret modeliyle ilgili bilmeniz gerekenler

Dikey e-ticaret modeli yatay modele kıyasla daha az maliyetlidir ve başlaması daha kolaydır. Altyapı özellikleri, depo yönetimi, lojistik, ekip ve iş yönetimi olarak bakıldığında süreçler hem daha kolay hem de daha düşük sermayelerle yönetilebilir.

Niş bir kitleye ulaşıldığı için elde edilecek gelirler daha düşük olacaktır. Ancak fazla sermayesi olmayan ve düşük rekabetli pazarlarda yer almayı firmalar için daha uygun bir modeldir. Rekabetin az olması marka bilinirliğini artırmayı daha da kolaylaştırır. Reklam ve pazarlama bütçelerinin düşük olması da genel olarak giriş maliyetlerinin azalmasını sağlayacaktır.

Altyapı olarak ele aldığımızda da ulaşılacak hedef kitlenin daha niş olması, ihtiyaç duyulan altyapının da gereksinimlerinin düşük olmasını sağlayacaktır. Çok hacimli bir trafik elde edilmeyeceği için daha az maliyetli altyapı seçeneklerinden yararlanılabilir.

Depo maliyetleri de yatay modele kıyasla daha düşük olur. Ürün yelpaze ve kategorisinin az olması, stokta daha az ürün tutulmasını sağlar ve bu da daha küçük depolarla çözümler üretmenizi sağlar. Depo yönetimi de aynı şekilde kolaylaşacağı için ihtiyaç duyduğunuz yazılım çözümleri ve personel sayısı da azalcaktır. Böylelikle maliyetlerinizi önemli şekilde düşürebilirsiniz.

Özellikle niş ve henüz pazarda çok fazla rekabetin olmadığı bir alanda öne çıkarak markanızı duyurmak dikey e-ticarette daha kolaydır. Pazarın bilinen ismi olmanızı daha kolay bir şekilde sağlayabilir, pazara erken girmenin avantajıyla, pazarın büyük payına sahip olabilirsiniz.

Sonuç olarak baktığımızda, dikey e-ticaret özellikle düşük sermaye ile daha kolay bir şekilde yönetilebilecek bir alandır. Özellikle küçük ve orta ölçekli girişimciler için dikey alanlar daha elverişlidir. Elinizdeki bütçeyi göz önünde bulundurarak, dikey alanı tercih edebilirsiniz.

Niş bir alanda işe başlasanız dahi ilerleyen zamanlarda talebin artması ve başka fırsatların önünüze çıkmasıyla beraber pivot ederek iş modelinizi de değiştirebilir ve şirketinizi de büyütebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette pivot etmek nedir ve firmaların pivot etme sebepleri nelerdir?

İlgili rehber: Şirketler başarılı bir şekilde nasıl pivot edebilirler?

Kendi işinizi yapmaki dikey ya da yatay alanda bir e-ticaret sitesi kurmak istiyorsanız, İdeasoft e-ticaret paketlerinden yararlanarak 1 günde kendi e-ticaret sitenizi kurabilirsiniz. Hizmetlerimizi denemek için 15 günlük demo talebinde de bulunabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret sitenizi yılbaşı indirimlerine nasıl hazırlamalısınız?
Yılbaşı indirimleri, e-ticaret sitelerinin yıl sonundaki gelirlerini ve satış hedeflerini tutturmada önemli bir rol oynamakta. Bu nedenle de yılbaşı indirimleri üzerinde doğru stratejileri belirlemek ve çalışmalarınızı önceden...
7 Aralık 2018
Sinan Oypan
Yeni bir iş kurmak isteyenlere öneriler
Yaşanan ekonomik sıkıntılar, ek iş olarak iş kurmak isteyenler veya maaşlı çalışmak istemeyen bireyler kendi işini kurma yolunu seçiyor. Günümüzde girişimcilerin sayısının artması, teknoloji ve interneti iyi kullanmanın...
3 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 1. Bölüm
Sosyal kanıt, tüketicilerin satın alma kararlarını ve davranışlarını derinden etkileyen bir unsurdur ve e-ticarette de önemli bir yere sahiptir. Büyük toplulukların davranışlar, gruba dahil olmayan kişilerin de durumlara bakış...
4 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-posta kampanyalarında planlama nasıl yapılmalı?
E-posta kampanyalarında planlama hayati bir öneme sahiptir çünkü e-posta kampanyaları e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Pazarlama çalışmaları arasında en yüksek geri dönüşüm oranlarına sahip olması nedeniyle marka,...
30 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitenize backlink almak için neler yapabilirsiniz?
E-ticarette backlink alma çalışmaları, web sitenin Google üzerinde daha iyi bir şekilde sıralanmasını sağlayarak, organik trafiğin de artmasına yardımcı olur. Tabii ki backlink alma derken, “backlink satın almak”dan...
20 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya fenomenleri ile çalışırken kullanabileceğiniz ipuçları
Sosyal medya fenomenleri, uzun zamandır pazarlama çalışmalarında aktif bir şekilde yer alıyor ve markalar da bu kişi ve hesaplarla iş ortaklığı yapıyor. Doğru fenomenlerle çalışmak, doğru hedef kitleye ulaşırken marka ve ürün...
13 Şubat 2020
Sinan Oypan
Dönüşüm oranı nedir ve bu oranı nasıl artırabilirsiniz?
E-ticarette dönüşüm oranı, firmaların yaptıkları çalışmalarda ne kadar başarılı olduklarını gösteren metriklerden biridir. Tam olarak dönüşüm oranının tanımını vermemiz gerekirse: firma tarafından daha önceden...
27 Şubat 2017
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama stratejisi nasıl geliştirilir?
Pazarlama stratejisinizi hazırlarken, birçok farklı faktörü göz önünde bulundurmanız gerekiyor. Belli bir stratejinizin olmaması, ürünlerinizi ve markanızı nasıl tanıtacağınız konusunda neler yapacağınızı planlayamamanıza...
21 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için anahtar kelime bulma ipuçları
E-ticaret firmaları için SEO ve doğru anahtar kelime bulma çalışmaları yapmak, organik olarak trafik edinerek geri dönüşümlerini artırmak için oldukça önemlidir. Anahtar kelime bulma süreci zorlu olabildiği gibi, doğru...
4 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Instagram İşletme Profiline Geçme Nasıl Yapılır?
Instagram işletme profiline geçme son günlerde işletmelerin sıklıkla yaptığı şeylerden biri. instagram işletme hesabı / instagram işletme profili neden kullanılmalıdır, instagram işletme profili nedir / instagram işletme hesabı...
8 Haziran 2018
Sinan Oypan
Görsel SEO Optimizasyonu
Görsel SEO optimizasyonu yaparak; e-ticaret sitenizdeki görsellerin arama motorlarına uyumlu hale getirmek için kullanacağınız SEO taktikleri, organik olarak görsel aramalarından trafik çekmenizi sağlarken, aynı zamanda...
2 Mart 2019
Sinan Oypan
Reklam vermeden önce cevaplamanız gereken 5 önemli soru
E-ticaret sitenizin marka bilinirliğini artırmak ve ürünlerinizin tanıtımını yapmak için reklam vermeden önce bazı sorulara yanıt vermeniz gerekiyor. Bunun sebebi ise, reklam vermeden önce hangi hedef kitleye yönelik çalışmalar...
4 Ocak 2017
Sinan Oypan