Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?

21 Şubat 2018
Sinan Oypan
Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?

Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklı amaçları bulunur ve her iki iş modelinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunur. Kendi e-ticaret sitenizi açmadan önce hangi iş modeline yöneleceğinize ve bu iş modeline uygun hizmet ve ürünlerinizi belirlemeniz gerekir. Peki, hangi iş modeli sizin için daha uygun?

Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklılıklarını, avantaj ve dezavantajlarını öğrenmek için Yatay ve dikey e-ticaretin farklılıkları nelerdir? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Yatay e-ticaret modelini ile ilgili bilmeniz gerekenler

Yatay e-ticaret modeli, dikey modele kıyasla biraz daha zorlu bir yapıya sahiptir. Bu modelde giriş maliyetlerinin yüksek olması, rekabet, operasyonel süreç ve gerekli olan ekip yönetimi gibi unsurlar yatay e-ticarette özellikle öne çıkıyor ve bunlar da bu iş modelinin uygulanmasını zorlaştırabiliyor. Konuyu biraz daha açmak için bu başlıkları biraz daha detaylandıralım.

Giriş maliyetlerinin yüksek olması yatay e-ticaret modeline girmeyi zorlaştırabiliyor. Yatay modelde ürün yelpazesinin geniş olması, farklı ürün kategorilerine yer vermek ve farklı sektörleri tek bir çatı altında toplamak birçok açıdan maliyetleri yükseltiyor. Ürün tedariklerinin yanı sıra depo maliyetlerinin de artacak olması giriş maliyetlerini yükseltecek faktörler arasında yer alıyor.

Giriş maliyetlerinin yükselmesi de doğal olarak sermayenizin yüksek olmasını gerektiriyor. Sermayenin yüksek olmasını gerektiren başka sebepler de bulunuyor.

Yatay alandaki birçok köşenin dolmuş olması ve sektörde marka bilinirliği yaratmış olan firmaların varlığı, rekabeti de bir hayli zorlu hale getiriyor. Rekabetle baş edebilmek ve marka bilinirliği ile güvenini artırmak için ciddi pazarlama ve reklam çalışmaları yapmak gerekiyor. Tüketiciler bu tür alışverişlerde genellikle güvenebilecekleri ve bildikleri markaları tercih ediyorlar. Bu sebeple de marka tanıtımı için yapacağınız çalışmalara bütçe ayırmanız gerekiyor. Rekabetin yüksek olması nedeniyle pazarlama bütçenizin de yüksek olması gerekecektir.

İşin altyapı ve operasyonel süreçlerini ele aldığımızda da kapsamlı ve profesyonel çözümlere ihtiyacınız olacaktır. Depo yönetimi yazılımları, otomasyon sistemleri, ürün ve kargo takip sistemlerinin yanı sıra depoda çalışacak olan personel ve bu personelin maaş ile sigortalarının karşılanması da operasyonel süreci zorlaştıran etkenler arasında yer alıyor. İşin daha kapsamlı olmasının yanı sıra maliyetler de bu doğrultuda artacaktır.

Altyapı olarak da dikkat edilmesi gereken unsurlar bulunuyor. Yatay bir e-ticaret sitesi kurduğunuzda geniş bir kitleye ulaşacağınız için web sitenizin de bu talebi karşılayacak alt yapısının olması gerekiyor. Sitenin bu talebi karşılayamaması, satışlarınızı doğrudan etkileyeceği gibi firmanızın zarar görmesine de neden olabilir. Sağlam ve güvenilir bir altyapı kurmanız bu açıdan oldukça önemlidir. Bu talepleri karşılayabilecek bir altyapı da yine maliyetlerinizi doğrudan etkileyecek bir faktördür.

Sonuç olarak ele baktığımızda yatay e-ticaret modeli için elinizde büyük bir sermaye olması gerekir. Bu sermayeye sahip olmamak, iş modelini tam anlamıyla kurmayı zorlaştıracağı gibi, rekabetle baş edilmesini de mümkün kılmayabilir.

Dikey e-ticaret modeliyle ilgili bilmeniz gerekenler

Dikey e-ticaret modeli yatay modele kıyasla daha az maliyetlidir ve başlaması daha kolaydır. Altyapı özellikleri, depo yönetimi, lojistik, ekip ve iş yönetimi olarak bakıldığında süreçler hem daha kolay hem de daha düşük sermayelerle yönetilebilir.

Niş bir kitleye ulaşıldığı için elde edilecek gelirler daha düşük olacaktır. Ancak fazla sermayesi olmayan ve düşük rekabetli pazarlarda yer almayı firmalar için daha uygun bir modeldir. Rekabetin az olması marka bilinirliğini artırmayı daha da kolaylaştırır. Reklam ve pazarlama bütçelerinin düşük olması da genel olarak giriş maliyetlerinin azalmasını sağlayacaktır.

Altyapı olarak ele aldığımızda da ulaşılacak hedef kitlenin daha niş olması, ihtiyaç duyulan altyapının da gereksinimlerinin düşük olmasını sağlayacaktır. Çok hacimli bir trafik elde edilmeyeceği için daha az maliyetli altyapı seçeneklerinden yararlanılabilir.

Depo maliyetleri de yatay modele kıyasla daha düşük olur. Ürün yelpaze ve kategorisinin az olması, stokta daha az ürün tutulmasını sağlar ve bu da daha küçük depolarla çözümler üretmenizi sağlar. Depo yönetimi de aynı şekilde kolaylaşacağı için ihtiyaç duyduğunuz yazılım çözümleri ve personel sayısı da azalcaktır. Böylelikle maliyetlerinizi önemli şekilde düşürebilirsiniz.

Özellikle niş ve henüz pazarda çok fazla rekabetin olmadığı bir alanda öne çıkarak markanızı duyurmak dikey e-ticarette daha kolaydır. Pazarın bilinen ismi olmanızı daha kolay bir şekilde sağlayabilir, pazara erken girmenin avantajıyla, pazarın büyük payına sahip olabilirsiniz.

Sonuç olarak baktığımızda, dikey e-ticaret özellikle düşük sermaye ile daha kolay bir şekilde yönetilebilecek bir alandır. Özellikle küçük ve orta ölçekli girişimciler için dikey alanlar daha elverişlidir. Elinizdeki bütçeyi göz önünde bulundurarak, dikey alanı tercih edebilirsiniz.

Niş bir alanda işe başlasanız dahi ilerleyen zamanlarda talebin artması ve başka fırsatların önünüze çıkmasıyla beraber pivot ederek iş modelinizi de değiştirebilir ve şirketinizi de büyütebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette pivot etmek nedir ve firmaların pivot etme sebepleri nelerdir?

İlgili rehber: Şirketler başarılı bir şekilde nasıl pivot edebilirler?

Kendi işinizi yapmaki dikey ya da yatay alanda bir e-ticaret sitesi kurmak istiyorsanız, İdeasoft e-ticaret paketlerinden yararlanarak 1 günde kendi e-ticaret sitenizi kurabilirsiniz. Hizmetlerimizi denemek için 15 günlük demo talebinde de bulunabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Farklı ülkelere açılmayı düşünüyorsanız bilmeniz gereken 4 konu
Farklı ülkelere açılmayı düşünüyorsanız bilmeniz gereken 4 konu
Yurtdışına satış yapmak veya bu ülkelere yatırım yapmak üzerinde bir hayli düşünülmesi gereken konulardır. Bilmediğiniz bir pazara açılmak, bu ülkenin dinamiklerini öğrenmek, yasal konular ve lojistik gibi birçok detay göz...
30 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Web sitenizin içinde video ayarları nasıl olmalı?
Web sitenizin içinde video ayarları nasıl olmalı?
E-ticaret sitenizde video içerikler kullanmak ve yüklemek istiyorsanız bazı video ayarları ve bu videoların SEO ayarları üzerinde durmanız gerekecektir. E-ticaret sitenizde videolardan daha fazla geri dönüşüm alabilmek için bazı...
22 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticarette Google reklam verme halen mantıklı mı?
E-ticarette Google reklam verme halen mantıklı mı?
Google reklam verme, birçok e-ticaret firmasının dijital pazarlama stratejilerinde üst sıralarda duran çalışmalardan biriydi. Ancak 10 Ağustos’ta Google’ın Alışveriş Reklamlarını kaldırmasından sonra, e-ticaret firmalarının...
16 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Sitenizdeki kullanıcı yorumlarını nasıl artırabilirsiniz ve bu yorumları nasıl yönetmelisiniz?
Sitenizdeki kullanıcı yorumlarını nasıl artırabilirsiniz ve bu yorumları nasıl yönetmelisiniz?
Kullanıcı yorumları e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Müşterilerinizin markanız, ürünleriniz ve hizmetlerinizle ilgili yaptığı yorumlar, sitenizi ziyaret eden diğer kullanıcılar için bir referans olmaktadır. Site...
6 Kasım 2016
Sinan Oypan
İçerik pazarlama ve SEO arasındaki farklar nelerdir? - 2. Bölüm
İçerik pazarlama ve SEO arasındaki farklar nelerdir? - 2. Bölüm
İçerik pazarlama ve SEO birbiriyle uyum içerisinde olan; ancak iki farklı kavramdır. Bu sebeple de internet siteleri üzerinde bu çalışmaları yaparken ve bu iki unsur için stratejiler belirlerken öncelikle aralarındaki farkları bilmek...
12 Eylül 2017
Sinan Oypan
B2C Nedir?
B2C Nedir?
Klasik ticaret anlayışında üretici ile tüketici çoğu zaman bir araya gelmez. Fakat e-ticaretin yarattığı global etki, bu iki unsurun bir araya gelme oranını bir hayli artırdı. Bir ürünün tüketiciye ulaşması sürecinde üreticiden...
10 Eylül 2021
Markethinkers
Facebook Business Manager Detaylı Kurulum ve Kullanım Rehberi
Facebook Business Manager Detaylı Kurulum ve Kullanım Rehberi
Sosyal medya, artık sadece takip ettiğimiz hesapların paylaşımlarına bakarak bazen iyi vakit geçirdiğimiz bazen de yeni bilgiler edindiğimiz bir mecranın çok ötesinde bir anlam taşıyor. Hemen hemen herkes gününün çok büyük bir...
14 Eylül 2021
Markethinkers
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 1. Bölüm
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 1. Bölüm
E-ticaret sitenizin ve ürünlerinizin tanıtımını yapmak ve Google üzerinden sitenize dönüşümler sağlamak için Google Adwords kampanyalarından yararlanabilirsiniz. Adwords, Google’ın reklam aracı ve bu araç üzerinde kendi...
18 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?
Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?
İş fikirleri, her zaman karlı olmayabilir ve e-ticaret sitesi açmadan önce farklı iş fikirleri üzerinde durarak, alternatifleri değerlendirmeniz gerekir. E-ticaret iş fikirleri, her zaman ucuza mal olmayacağı için, yatırım yapmadan...
1 Haziran 2019
Sinan Oypan
2019'da görsel içerik pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken istatistikler (İnfografik)
2019'da görsel içerik pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken istatistikler (İnfografik)
Görsel içerik pazarlama her geçen daha önemli olmaya başlıyor ve içerik paylaşımlarında görsel içeriklerin olması, geri dönüşümleri de artırıyor. Yazılı içeriklerin yerini alan görseller, kullanıcıların dikkatini daha...
22 Mart 2019
Sinan Oypan
Organik olarak sosyal medyada nasıl büyüyebilir ve etkileşimlerinizi artırabilirsiniz?
Organik olarak sosyal medyada nasıl büyüyebilir ve etkileşimlerinizi artırabilirsiniz?
Sosyal medya üzerindeki görünürlüğünüzü ve etkileşimlerinizi artırmak, bu mecralar üzerinden daha fazla geri dönüşüm elde etmenize yardımcı olur. Organik olarak erişimlerinizi artırmanız, son birkaç yıldır oldukça...
24 Ocak 2018
Sinan Oypan
Online alışveriş yapanları fiziki mağazaya nasıl çekersiniz?
Online alışveriş yapanları fiziki mağazaya nasıl çekersiniz?
Fiziki mağazası olan e-ticaret firmaları, online alışveriş yapan kullanıcıları kendi mağazalarına çekmek için çalışabilirler. Aynı zamanda e-ticaret sitesi olmayan fiziki mağazalar da online alışveriş yapanları hedefleyerek,...
9 Nisan 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin