SEO Nedir? Temel Özellikleri Nelerdir?

İngilizce açılımı Search Engine Optimization olan dilimize çevrilmiş hali de Arama Motoru Optimizasyonu olan S.E.O internet sitenizi Google gibi arama motorlarını kullanarak arama yapan kullanıcılara üst sıralarda göstermek ve sitemize ziyaretçi çekmek için yapılan çalışmaların tamamına verilen isimdir.

İstatistiklere göre Google üzerinde arama yapan kullanıcıların %90’ı yaptıkları arama sonrasında ilk sayfada karşılarına çıkan internet sitelerini ziyaret etmektedir. Sadece geriye kalan %10’luk kesim diğer arama sonuçlarını incelemektedir.
 
Elimizdeki ürünü ilgili kişilere tanıtabilmek ve pazarlayabilmek için arama motorlarında üst sıralarda çıkmak; pazarlanmak istenen ya da tanıtımı yapılan ürünle, o ürünün alıcısı arasındaki ilişki açısından çok önemlidir.

Bunu örnekleyecek olursak, internet üzerinden saat satışı yapan bir mağazamız olsun, Google üzerinde arama yapan kullanıcıların saat ve saat ile ilgili arama yaptıklarında bizim internet sitemizi ilk sayfada görüp sitemizi ziyaret etmelerinin kattığı değer ile, maliyet harcayarak reklam verilen mecralardan sitemizi ziyaret eden kullanıcıların kattığı değerden daha fazladır.
 
Buna göre elimizdeki ilgili ürünü ilgili alıcıya ulaştıracak ve satış potansiyelimizi rakiplerimizin üzerine taşıyacak en etkili ve uzun vadede kalıcı en iyi yol arama motoru optimizasyonudur.

Temel Arama Motoru Optimizasyonları

Her arama motorunun site sıralamalarını ekrana getirmek için kullandığı algoritmalar vardır. Bu algoritmalar onlarca kriteri değerlendirerek arama sonuçlarında sitelerin sıralamasını belirler. Bu kriterlerin herhangi bir yerde listesi bulunmazken her algoritmaya sürekli yeni kriterler eklenerek geliştirilmektedir.
 
Arama sonuçlarındaki sıralamayı belirleyen kriterlerden en temel bilinenleri site başlığı, site açıklaması ve site içeriğidir. Anahtar kelime kullanımı Google ve diğer arama motorları tarafından yapılan güncellemelerle artık kullanılmayan kriterlerdir.
 
Google üzerinde eticaret kelimesini arayalım ve çıkan sonuçlar üzerinden başlık ve açıklama kavramlarını inceleyelim.

 
Ekran görüntüsündeki kırmızı çizilen alanlara bakarsanız 2 adet değer belirtilmiştir. Bunlar sırasıyla
  • Başlık (Title)
  • Açıklama (Description)
alanlarını ifade eder. Bir de arama sonuçlarında kullanıcıların göremediği 3. bir değer daha bulunur bu değer de anahtar kelimelerdir

Başlık (Title)

Ekran görüntüsündeki 1 ile gösterilen alan site başlığını ifade eder. Bir sayfanın başlığı aynı zamanda internet tarayıcısında ( Google Chrome, Mozilla Firefox, İnternet Explorer v.s. ) da sayfanın üstünde gösterilir.

Örnek olarak üstteki görselde, başlık olarak IdeaSoft - Akıllı Eticaret Paketleri yazıldığı için internet tarayıcısında da bu metin gözükmektedir.
 
Bir sayfaya site başlığı girerken o sayfayı en iyi şekilde temsil etmesini sağlayan, açıklayıcı bir metin girmeye dikkat edilmelidir, ayrıca başlıklar, kullanıcının arama sorgusuyla birebir ilişkilidir. Google üzerinde eticaret kelimesinin arandığı üstteki ilk ekran görüntüsündeki gibi site başlıkların eticaret kelimesini barındırdığına dikkat ediniz. Aranan bir metnin, site başlığında geçmesi faydanıza olacaktır.

Başlıklar, ekrana gelen bir arama sonucunun içeriği hakkında, daha sayfaya girmeden kullanıcılara bilgi vermesini ve yaptıkları sorguyla ne kadar alakalı olduğunu anlaması açısından çok değerlidir. Çoğunlukla hangi sonucun tıklanacağına karar verirken kullanılan en önemli kriter başlıktır, arama yapan kişi, başlıkta okuduğu metin ihtiyacını karşılayacağını düşünüyorsa o sayfaya tıklayacaktır, bu nedenle Web sayfalarınızda kullandığınız doğru başlıklar, ziyaretçilerin sizin sayfanıza giriş yapması için çok önemlidir.

Sayfa başlıkları mümkün olduğu kadar açıklayıcı ve kısa olmalıdır. Başlıkta bazen birkaç terim faydalı olabilir, ancak aynı kelimeleri veya ifadeleri birden fazla defa kullanmak gereksizdir. "Bilgisayar, bilgi sayar, bilgisayarlar" gibi bir başlık kullanıcıya yardımcı olmaz ve bu tür çok sayıda aynı kelime kullanımı arama motorlarına spam hissi uyandırabilir. Sayfanız ile ilgili olmayan bir başlık kesinlikle yazılmamalıdır.
 
Üstteki ilk ekran görüntüsündeki başlıklar şu şekildedir;
  • Akıllı E-ticaret Paketleri
  • IdeaSoft Akıllı E-ticaret Paket Yazılımları
  • Shopio Eticaret Paketleri
  • Akıllı E-ticaret Paketleri ve Eticaret Sistemi

Açıklama (Description)

Sayfanın içeriğine ilişkin kısa ve öz, kullanıcılar tarafından okunabilir bir özet yazılması gereken iyi bir yoludur. O sayfayı farklı kılan ve o sayfaya özel bilgileri girmeniz gereken alandır.
 
Bir ürün sayfalarında fiyat, yıl, marka gibi bilgilerden iyi bir açıklama oluşturulabilir.  Örneğin, aşağıdaki meta açıklaması bir kitap hakkında ayrıntılı bilgiler verir ve arama motorları için ideal bir açıklama metnidir.

İskender Pala'nın Barbaros Hayrettin Paşa'yı yazdığı Efsane isimli 284 sayfalık yeni romanı. Kargo ücretsiz.
 
Ne kadar o sayfa ile ilgili, kaliteli bir açıklama sunarsanız ziyaretçilerin o sayfaya girmesini kolaylaştırmış olursunuz. Açıklama alanına 160 karakterden fazla değer girilmemelidir. Girilirse eğer 160. karakterden sonra kesilir ve 3 nokta (...) şeklinde devam eder.
 

Şu anda okuduğunuz makale

  • SEO Nedir? Temel Özellikleri Nelerdir?

Destek talebi oluştur

Kullanıcı girişi yaparak destek talebi oluşturabilir, sorularınızı e-ticaret uzmanlarımıza sorabilirsiniz.

Müşteri Merkezi

IdeaAkademi eğitimleri

Her hafta ücretsiz olarak gerçekleşen eğitimlerimiz ile e-ticaret hakkında cevaplanmayan soru bırakmıyoruz.

Eğitim Programı

Sık sorulan sorular

E-ticaret panelinin kullanımı ile alakalı en çok merak edilip, sık sorulan soruları ve cevaplarını okuyabilirsiniz.

Sık Sorulan Sorular