fbpx

Web trafiğinizi analiz ederken bilmeniz gereken terimler

16 Nisan 2018
Sinan Oypan
Web trafiğinizi analiz ederken bilmeniz gereken terimler

E-ticaret sitenizin trafiğini yakından takip etmeniz oldukça önemlidir. Sitenize gelen ziyaretçileri bilmek, bu ziyaretçilerin site üzerinde geçirdikleri süreyi, kaç sayfayı ziyaret ettiklerini ve bunlara ek olarak yeni ziyaretçilerle geri dönen ziyaretçilerin oranlarını bilmek gerekir. Bu verilerin analizini yaparak, web sitenizin trafiğini artırmak için neler yapabileceğiniz üzerine stratejiler geliştirebilirsiniz.

Ancak öncelikle web trafik analizi yaparken hangi terimlerin kullanıldığını ve bu terimlerin ne anlama geldiğini anlamanız gerekir. Bu terimler, site trafiğinin nasıl bir şekilde analiz edileceğini anlamanızı kolaylaştırmaktadır. Bu rehber üzerinde duracağımız terimler Google Analytics üzerindeki veriler odağında olacaktır. Farklı analitik araçlarının farklı terimleri ve farklı bir şekilde ölçümlenme metotları olabilir. Bu sebeple farklı araçlardan yararlanırken, bu araçların kendi açıklamalarını da okumanız faydalı olacaktır.

Sayfa görüntülenme sayısı

Sayfa görüntülenmesi, internet siteniz üzerindeki sayfaların ne kadar ziyaret edildiğini anlamanızı sağlayan metriklerden biridir. Bu metrik, internet tarayıcısı internet sitenizin bir sayfasını açtığında, bunu bir sayfa gösterimi olarak algılamaktadır. Eğer bir kullanıcı sayfanızı açtıktan sonra, sayfayı yenileyerek yeniden açarsa, bu durumda 2 sayfa görüntülenmesi yapmış olacaktır.

Kullanıcı bir sayfayı açtıktan sonra, sitedeki farklı bir sayfaya gidip, sonrasında tekrardan ilk açtığı sayfaya geri dönerse bu durumda da 3 sayfa görüntülenmesi yapılmış olur.

Sayfa görüntülenme sayısı sitenizdeki içeriklerin ne kadar ilgi çekici olduğunu anlamanız konusunda size yardımcı olur. Kullanıcılar site üzerinde fazla kalıyor ve birden fazla sayfayı ziyaret ediyorlarsa, içerikleriniz onlara hitap ediyordur; ancak sayfa görüntülenmesi azsa ve sayfadan çıkma oranı fazlaysa, site içerikleriniz üzerinde düzenlemeler yapılması gerekir.

Tekil sayfa görüntülenmesi

Tekil sayfa görüntülenmesi ise bir kullanıcının tek bir oturumda site üzerinde kaç farklı sayfayı görüntülediğini gösteren metriktir. Genel sayfa görüntülenmesinden farkı ise, bir kullanıcı tek bir oturumda bir sayfayı birden çok kez görüntülese de bu sayfa görüntülenmesi 1 olarak algılanır.

Oturum

Oturum ise, site üzerinde geçirilen ve sizin tarafınızdan belirlenmiş bir zaman dilimi içerisinde, ziyaretçilerin yapmış olduğu eylemlerin tümünü ele alan metriktir. Bu zaman dilimi içinde kullanıcının site üzerinde kaç farklı sayfa görüntülediği, hangi linklere tıkladığı gibi değerler ölçülmektedir. Google Analytics üzerinde oturum için standart gelen süre 30 dakikadır. Dilerseniz bu süreyi değiştirerek, ziyaretçiler aktivitelerini ölçümlemek için farklı bir oturum süresi belirleyebilirsiniz.

Kullanıcı sayısı

Kullanıcı sayısı adından da anlaşılacağı gibi sitenizi ziyaret eden kullanıcıların sayısını gösteren metriktir. Belli bir zaman dilimi içerisinde, sitenizi kaç farklı kişinin ziyaret ettiğini bu metriği kontrol ederek öğrenebilirsiniz.

Yeni ve geri dönen kullanıcıların oranı

Yaptığınız SEO veya reklam çalışmaları sonrasında sitenize farklı kanallardan trafik çekebilir ve zaman içinde trafiğiniz artış gösterebilir. Bu durumda da sitenize ilk kez gelen ziyaretçiler olabilir. Bunun yanı sıra sadık müşterileriniz ya da daha önceden sitenizi ziyaret etmiş kullanıcılar sitenize yeniden gelebilirler. Bu durumda iki farklı metrik öne çıkıyor; geri dönen ziyaretçiler ve yeni ziyaretçiler.

Yeni ve geri dönen kullanıcıların oranları arasında bir denge olması oldukça önemlidir. Sadece yeni ziyaretçilerinizin olması; hedef kitlenizi büyüttüğünü gösterse de bir yandan da sadık müşteri kitleleri oluşturamadığınızı ortaya koyar. Sadık müşteri kitleleri oluşturamadığınızda da uzun vadede başarılı olmanız bir hayli zorlaşmaktadır.

Yeni ziyaretçi oranınızın düşük olması durumunda da belli bir hedef kitlenin dışına çıkamadığınızı ve SEO ya da reklam çalışmalarınızın yeni bir kitleye ulaşmak için yetersiz olduğunu gösterir. Bu sebeple de site trafiğinizde yeni ve geri dönen kullanıcılar arasında belli bir oran olması oldukça önemlidir.

Oturum başına sayfa gösterimi

Her bir oturum süresi boyunca site üzerinde kaç farklı sayfanın görüntülendiğini gösteren metriktir. Standart oturum süresi 30 dakikadır ve bu oran hesaplanırken, tek bir oturum içerisinde sitenizi ziyaret eden kullanıcıların bu süreç içerisinde kaç farklı sayfayı ziyaret ettiklerini görebilirsiniz. Bu oran, sitenizin içeriklerinin ne kadar ilgi çekici olduğunu, kullanıcı deneyimi olarak nasıl bir durumda olduğunuzu ve ziyaretçileri site üzerinde ne kadar tutabildiğinizi göstermektedir.

Oturum başına sayfa görüntülenmesinin az olduğu durumlarda siteniz üzerinde bir takım değişiklikler yapmanız gerekmektedir; çünkü kullanıcıları yeterince site üzerinde tutamıyorsunuzdur.

Ortalama oturum süresi

Ortalama oturum süresi ise sitenizi ziyaret eden kullanıcıların, ortalama olarak sitenizde ne kadar süre geçirdiklerini gösteren bir metriktir. Site üzerinde geçirilen ortalama süre, kullanıcıların sitenizle ne kadar ilgilendiğini göstermektedir.

Ortalam oturum süresini uzatmanız ve kullanıcıları site üzerinde tuttmanız gerekir. Bu sürenin az olduğu durumlarda site üzerinde elde ettiğiniz geri dönüşümleriniz de düşüş gösterebileceği için, site içeriklerinizi yeniden gözden geçirerek değişiklikler yapmanızda fayda vardır.

Hemen çıkma oranı

Hemen çıkma oranı da takip edilmesi gereken önemli metriklerden biridir. Hemen çıkma oranı, siteyi ziyaret eden bir kullanıcının site üzerinde herhangi bir eyleme geçmeden siteyi terk etmesiyle hesaplanır. Hemen çıkma oranının yüksek olması, site üzerinde bir takım yanlışlıklar olduğunu ortaya koymaktadır.

İdeal hemen çıkma oranı yüzde 25 ile 40 arasındadır. Bu aralıkta olmak önemli olsa da hemen çıkma oranının yüzde 60 ile 65’e kadar yükselmesi de iyi olarak kabul edilmektedir. Yüzde 65’in üzerine çıkılması durumunda da site üzerinde bir takım yanlışlar olduğunu ele almak gerekir. Çünkü bu oran yükseldiğinde, kullanıcıları site üzerinde tutamadığınız ve onları bir eyleme geçirmediğinizi göz önüne alabilirsiniz.

Aşağıdaki rehberlerimizi okuyarak hemen çıkma oranı ve bu oranı düşürme ile ilgili detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

İlgili rehber: Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) nedir ve nasıl hesaplanır?

İlgili rehber: Hemen çıkma oranını düşürmek için neler yapmalısınız?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Online iş yapmak isteyenlere e-ticaretin sağladığı avantajlar
Online iş yapmak isteyenlere e-ticaretin sağladığı avantajlar
Online işler konusunda arayışa girenler, işini evden yönetip, aynı zamanda kendi işinin patronu olmak isteyenler için e-ticaret pazarı; düşük riskli, az yatırımla işinizi kurabileceğiniz bir alan olarak dikkat çekiyor. ...
14 Ağustos 2020
IdeaSoft
Landing page tasarımlarında öne çıkan trendler
Landing page tasarımlarında öne çıkan trendler
E-ticaret sitenizde landing page kullanımı geri dönüşümlerinizi artırırken, ürün veya hizmetlerinizi daha iyi tanıtmanıza yardımcı olabilir. Türkçe’de varış sayfası olarak da isimlendirilen bu sayfalar, belli bir amaca...
30 Haziran 2016
Sinan Oypan
Reklam metinleri yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Reklam metinleri yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Reklam metinleri, dijital pazarlama ya da offline kanallardaki reklamlarınızın getirisini ve geri dönüşümünü etkilediği için özenle hazırlanmalıdır. Reklam metni hazırlarken bilinmesi ve dikkat edilmesi gereken birçok konu...
3 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Müşteri sadakatini artırmak için yapabileceğiniz çalışmalar
Müşteri sadakatini artırmak için yapabileceğiniz çalışmalar
Müşteri sadakati sağlamak, e-ticarette uzun vadede başarılı olmanıza yardımcı olur. Sadık müşterileriniz şirketinizin karlılığını artırmadaki en önemli faktörlerden biridir ve bu sebeple de bu konu üzerinde özellikle...
22 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?
E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?
E-ticaret şirketinizin karlılığını görmek ve devam ettirmek için gelir gider hesaplama yapmanız bir hayli önemlidir. Şirketinizin gelir durumunu, nakit akışını ve harcamalarını hesaplayarak şirketinizin karlılığını...
5 Mart 2020
Sinan Oypan
Big Data Nedir? E-ticarette Big Data'nın Yeri Nedir?
Big Data Nedir? E-ticarette Big Data'nın Yeri Nedir?
İçinde bulunduğumuz çağa “bilgi çağı” denmesinin oldukça haklı sebepleri vardır. Çünkü teknoloji bir yandan hayatı kolaylaştırırken bir yandan da kolaylaştırdığı hayat ile ilgili her şeyi öğrenir. Örneğin cep...
26 Nisan 2021
Markethinkers
Girişimciler için 5 satış ve pazarlama taktiği
Girişimciler için 5 satış ve pazarlama taktiği
Yeni girişimcilerin kendilerini ve ürünlerini tanıtmaları için hem satış hem de pazarlama taktiklerinden yararlanmaları gerekiyor. Bu iki unsur, yeni girişimler için oldukça önemlidir; çünkü pazarlama olmadan satış yapmak...
26 Ocak 2017
Sinan Oypan
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 3. Bölüm
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 3. Bölüm
Dijital içeriklerin ölçümlenmesi, e-ticaret sitesinde ve sosyal mecralarda yapılan pazarlama çalışmalarından nasıl sonuçlar alındığının görülmesini sağlar. İnternet ortamında paylaşılan içerikler olması nedeniyle de bu...
16 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Neden mobil uyumlu site tasarımına yatırım yapmalısınız?
Neden mobil uyumlu site tasarımına yatırım yapmalısınız?
Dünkü yazımızda mobil uygulamaların e-ticaret için bir zorunluluk olup olmadığını ele almıştık. Dilerseniz buraya tıklayarak dünkü yazımızı okuyabilirsiniz. Bugünkü yazımızda da e-ticaret firmalarının neden mobil uygulama...
14 Mart 2017
Sinan Oypan
Black Hat SEO Nedir? Zararları Nelerdir?
Black Hat SEO Nedir? Zararları Nelerdir?
E-ticaret siteniz ne kadar göz önünde olursa, potansiyel müşterilerin sizi tercihi etme ihtimali de o kadar artar. Kazancınızın artması için de bu ihtimalin yüksek olması gerekir. Ama bu ihtimal kendi kendine artmaz. Sizin de bir şeyler...
19 Mart 2021
Markethinkers
E-posta gönderilerini ölçümleme kriterleri
E-posta gönderilerini ölçümleme kriterleri
E-posta gönderilerini ölçümleme kritleri; e-posta pazarlama çalışmalarında geri dönüşümlerin daha iyi bir şekilde analiz edilebilmesi için gereklidir. Bu analizlerin yapılmaması, yapılan çalışmaların yatırım getirisinin...
26 Eylül 2016
Sinan Oypan
Satış sonrası e-posta gönderimi neden önemli?
Satış sonrası e-posta gönderimi neden önemli?
Satış sonrası e-posta gönderimi maling kampanyalarında çok önemli bir yere sahiptir. E-ticaret firmalarındae-posta pazarlamanın rolü bilindiği üzere oldukça büyük ve e-posta pazarlamadan farklı şekillerde yararlanmak mümkün....
3 Haziran 2016
Sinan Oypan