Web trafiğinizi analiz ederken bilmeniz gereken terimler

16 Nisan 2018
Sinan Oypan
Web trafiğinizi analiz ederken bilmeniz gereken terimler

E-ticaret sitenizin trafiğini yakından takip etmeniz oldukça önemlidir. Sitenize gelen ziyaretçileri bilmek, bu ziyaretçilerin site üzerinde geçirdikleri süreyi, kaç sayfayı ziyaret ettiklerini ve bunlara ek olarak yeni ziyaretçilerle geri dönen ziyaretçilerin oranlarını bilmek gerekir. Bu verilerin analizini yaparak, web sitenizin trafiğini artırmak için neler yapabileceğiniz üzerine stratejiler geliştirebilirsiniz.

Ancak öncelikle web trafik analizi yaparken hangi terimlerin kullanıldığını ve bu terimlerin ne anlama geldiğini anlamanız gerekir. Bu terimler, site trafiğinin nasıl bir şekilde analiz edileceğini anlamanızı kolaylaştırmaktadır. Bu rehber üzerinde duracağımız terimler Google Analytics üzerindeki veriler odağında olacaktır. Farklı analitik araçlarının farklı terimleri ve farklı bir şekilde ölçümlenme metotları olabilir. Bu sebeple farklı araçlardan yararlanırken, bu araçların kendi açıklamalarını da okumanız faydalı olacaktır.

Sayfa görüntülenme sayısı

Sayfa görüntülenmesi, internet siteniz üzerindeki sayfaların ne kadar ziyaret edildiğini anlamanızı sağlayan metriklerden biridir. Bu metrik, internet tarayıcısı internet sitenizin bir sayfasını açtığında, bunu bir sayfa gösterimi olarak algılamaktadır. Eğer bir kullanıcı sayfanızı açtıktan sonra, sayfayı yenileyerek yeniden açarsa, bu durumda 2 sayfa görüntülenmesi yapmış olacaktır.

Kullanıcı bir sayfayı açtıktan sonra, sitedeki farklı bir sayfaya gidip, sonrasında tekrardan ilk açtığı sayfaya geri dönerse bu durumda da 3 sayfa görüntülenmesi yapılmış olur.

Sayfa görüntülenme sayısı sitenizdeki içeriklerin ne kadar ilgi çekici olduğunu anlamanız konusunda size yardımcı olur. Kullanıcılar site üzerinde fazla kalıyor ve birden fazla sayfayı ziyaret ediyorlarsa, içerikleriniz onlara hitap ediyordur; ancak sayfa görüntülenmesi azsa ve sayfadan çıkma oranı fazlaysa, site içerikleriniz üzerinde düzenlemeler yapılması gerekir.

Tekil sayfa görüntülenmesi

Tekil sayfa görüntülenmesi ise bir kullanıcının tek bir oturumda site üzerinde kaç farklı sayfayı görüntülediğini gösteren metriktir. Genel sayfa görüntülenmesinden farkı ise, bir kullanıcı tek bir oturumda bir sayfayı birden çok kez görüntülese de bu sayfa görüntülenmesi 1 olarak algılanır.

Oturum

Oturum ise, site üzerinde geçirilen ve sizin tarafınızdan belirlenmiş bir zaman dilimi içerisinde, ziyaretçilerin yapmış olduğu eylemlerin tümünü ele alan metriktir. Bu zaman dilimi içinde kullanıcının site üzerinde kaç farklı sayfa görüntülediği, hangi linklere tıkladığı gibi değerler ölçülmektedir. Google Analytics üzerinde oturum için standart gelen süre 30 dakikadır. Dilerseniz bu süreyi değiştirerek, ziyaretçiler aktivitelerini ölçümlemek için farklı bir oturum süresi belirleyebilirsiniz.

Kullanıcı sayısı

Kullanıcı sayısı adından da anlaşılacağı gibi sitenizi ziyaret eden kullanıcıların sayısını gösteren metriktir. Belli bir zaman dilimi içerisinde, sitenizi kaç farklı kişinin ziyaret ettiğini bu metriği kontrol ederek öğrenebilirsiniz.

Yeni ve geri dönen kullanıcıların oranı

Yaptığınız SEO veya reklam çalışmaları sonrasında sitenize farklı kanallardan trafik çekebilir ve zaman içinde trafiğiniz artış gösterebilir. Bu durumda da sitenize ilk kez gelen ziyaretçiler olabilir. Bunun yanı sıra sadık müşterileriniz ya da daha önceden sitenizi ziyaret etmiş kullanıcılar sitenize yeniden gelebilirler. Bu durumda iki farklı metrik öne çıkıyor; geri dönen ziyaretçiler ve yeni ziyaretçiler.

Yeni ve geri dönen kullanıcıların oranları arasında bir denge olması oldukça önemlidir. Sadece yeni ziyaretçilerinizin olması; hedef kitlenizi büyüttüğünü gösterse de bir yandan da sadık müşteri kitleleri oluşturamadığınızı ortaya koyar. Sadık müşteri kitleleri oluşturamadığınızda da uzun vadede başarılı olmanız bir hayli zorlaşmaktadır.

Yeni ziyaretçi oranınızın düşük olması durumunda da belli bir hedef kitlenin dışına çıkamadığınızı ve SEO ya da reklam çalışmalarınızın yeni bir kitleye ulaşmak için yetersiz olduğunu gösterir. Bu sebeple de site trafiğinizde yeni ve geri dönen kullanıcılar arasında belli bir oran olması oldukça önemlidir.

Oturum başına sayfa gösterimi

Her bir oturum süresi boyunca site üzerinde kaç farklı sayfanın görüntülendiğini gösteren metriktir. Standart oturum süresi 30 dakikadır ve bu oran hesaplanırken, tek bir oturum içerisinde sitenizi ziyaret eden kullanıcıların bu süreç içerisinde kaç farklı sayfayı ziyaret ettiklerini görebilirsiniz. Bu oran, sitenizin içeriklerinin ne kadar ilgi çekici olduğunu, kullanıcı deneyimi olarak nasıl bir durumda olduğunuzu ve ziyaretçileri site üzerinde ne kadar tutabildiğinizi göstermektedir.

Oturum başına sayfa görüntülenmesinin az olduğu durumlarda siteniz üzerinde bir takım değişiklikler yapmanız gerekmektedir; çünkü kullanıcıları yeterince site üzerinde tutamıyorsunuzdur.

Ortalama oturum süresi

Ortalama oturum süresi ise sitenizi ziyaret eden kullanıcıların, ortalama olarak sitenizde ne kadar süre geçirdiklerini gösteren bir metriktir. Site üzerinde geçirilen ortalama süre, kullanıcıların sitenizle ne kadar ilgilendiğini göstermektedir.

Ortalam oturum süresini uzatmanız ve kullanıcıları site üzerinde tuttmanız gerekir. Bu sürenin az olduğu durumlarda site üzerinde elde ettiğiniz geri dönüşümleriniz de düşüş gösterebileceği için, site içeriklerinizi yeniden gözden geçirerek değişiklikler yapmanızda fayda vardır.

Hemen çıkma oranı

Hemen çıkma oranı da takip edilmesi gereken önemli metriklerden biridir. Hemen çıkma oranı, siteyi ziyaret eden bir kullanıcının site üzerinde herhangi bir eyleme geçmeden siteyi terk etmesiyle hesaplanır. Hemen çıkma oranının yüksek olması, site üzerinde bir takım yanlışlıklar olduğunu ortaya koymaktadır.

İdeal hemen çıkma oranı yüzde 25 ile 40 arasındadır. Bu aralıkta olmak önemli olsa da hemen çıkma oranının yüzde 60 ile 65’e kadar yükselmesi de iyi olarak kabul edilmektedir. Yüzde 65’in üzerine çıkılması durumunda da site üzerinde bir takım yanlışlar olduğunu ele almak gerekir. Çünkü bu oran yükseldiğinde, kullanıcıları site üzerinde tutamadığınız ve onları bir eyleme geçirmediğinizi göz önüne alabilirsiniz.

Aşağıdaki rehberlerimizi okuyarak hemen çıkma oranı ve bu oranı düşürme ile ilgili detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

İlgili rehber: Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) nedir ve nasıl hesaplanır?

İlgili rehber: Hemen çıkma oranını düşürmek için neler yapmalısınız?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Düşük PPC (Tıklama başına maliyet) reklam bütçesi olanlar için tavsiyeler
Düşük PPC (Tıklama başına maliyet) reklam bütçesi olanlar için tavsiyeler
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak için farklı dijital platformlardan yararlanabilirsiniz. Tabii ki bu platformlar üzerinde reklam kampanyaları oluştururken de belli bir bütçenizin olması gerekiyor. Özellikle yeni girişimler ya da...
25 Temmuz 2018
Sinan Oypan
2019’da öne çıkacak müşteri ilişkileri trendleri neler?
2019’da öne çıkacak müşteri ilişkileri trendleri neler?
2019’da e-ticaret firmalarının üzerinde durması gereken konulardan biri de müşteri ilişkileri. 2019’un müşteri ilişki trendlerine baktığımızda yapay zekanın ve çok kanallı müşteri destek hizmetlerinin öne çıktığını...
3 Ocak 2019
Sinan Oypan
Markalar için Instagram içerik fikirleri - 2020
Markalar için Instagram içerik fikirleri - 2020
Instagram içerik fikirleri, kullanıcılarla olan etkileşimlerinizi ve geri dönüşümlerinizi artırmak; aynı zamanda da içeriklerinizi çeşitlendirmek için önemlidir. Markalar, Instagram paylaşımlarında genellikle tek türde içerik...
2 Eylül 2020
Sinan Oypan
2018’de e-ticarette kişiselleştirmede nasıl başarılı olabilirsiniz?
2018’de e-ticarette kişiselleştirmede nasıl başarılı olabilirsiniz?
E-ticarette kişiselleştirme işlemi günümüzde geri dönüşümleri artırmak için oldukça iyi bir yöntem. Hem site üzerinde hem de pazarlama çalışmalarında bu kişiselleştirmeleri sunarak daha sadık ve mutlu müşteri kitleleri...
30 Kasım 2017
Sinan Oypan
Eyleme Çağrı İfadelerinizi (CTA) geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
Eyleme Çağrı İfadelerinizi (CTA) geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
E-ticarette geri dönüşümleri artırmak için eyleme çağrı ifadelerinin önemli bir yeri bulunur. Doğru kullanılan CTA’ler geri dönüşümleri artırır. Doğru eyleme çağrı ifadeleri oluşturmak için kullanabileceğiniz bazı...
12 Ekim 2017
Sinan Oypan
Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Nakit akışı yönetimi, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durmaları gereken konular arasında yer aldığı gibi yakından da takip edilmesi gereken bir konudur. Nakit akışı, belli bir zaman dilimi içerisinde şirketin...
27 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Online satış için yeni mağaza açarken yapmanız gerekenler
Online satış için yeni mağaza açarken yapmanız gerekenler
İnternetten satış yapmak için yeni mağaza açarken, bir takım konuların üzerinde durmanız ve bir takım stratejiler belirlemeniz bir hayli önemli. Sıfırdan yeni mağaza açmak, kolay bir süreç değildir ve uzun vadede sağlam...
28 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Instagram kullanıcı etkileşimlerini artırmak için stratejiler
Instagram kullanıcı etkileşimlerini artırmak için stratejiler
Instagram kullanıcı etkileşimlerini artırmak, takipçilerle daha fazla iletişim kurmanızı sağlarken, Instagram üzerindeki görünürlüğünüzü artırmanıza yardımcı olur. Etkileşimleri artırabilmek için de farklı stratejiler...
27 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde tüketicilerin güvenini kazanmanızı sağlayacak çalışmalar
E-ticaret sitenizde tüketicilerin güvenini kazanmanızı sağlayacak çalışmalar
E-ticaret sitesi üzerinde güven kazanmak, tüketicilerin markanıza olan bağlığını artırırken, sadık müşteri kitleleri edinmek için de önemlidir. İnternetten alışverişlerde tüketiciler, özellikle marka bilinirliği az olan...
28 Şubat 2019
Sinan Oypan
Google Trends’ten SEO ve içerik pazarlamada yararlanma
Google Trends’ten SEO ve içerik pazarlamada yararlanma
Google Trends’ten SEO ve içerik pazarlamada nasıl yararlanabilirsiniz? Google Trends'te anahtar kelime hacimlerini nasıl öğrenebilirsiniz? Google Trendler ile ileriye dönük çalışmalarınızı nasıl planlayabilirsiniz? Bu ve daha fazla...
28 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticarette alan adı otoritenizi nasıl yükseltebilirsiniz?
E-ticarette alan adı otoritenizi nasıl yükseltebilirsiniz?
SEO’da rakip analizinin önemini ve rakip analizinin nasıl yapılacağını önceki günlerde sizlerle paylaşmıştık. Aşağıdaki linklerden bu yazılara ulaşabilirsiniz. İlgili rehber: SEO’da rakip analizinin önemi İlgili...
19 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Youtube için kutu açılım videolarını nasıl çekebilirsiniz?
Youtube için kutu açılım videolarını nasıl çekebilirsiniz?
Kutu açılım videoları, Youtube’da en çok izlenen videolar arasında yer aldığı gibi en çok etkileşim getiren video türlerinden biri. Ürün tanıttımları yapmak, yeni kitlelere ulaşmak ve sosyal ağlar üzerinde etkileşim...
25 Nisan 2020
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin