Web trafiğinizi analiz ederken bilmeniz gereken terimler

16 Nisan 2018
Sinan Oypan

E-ticaret sitenizin trafiğini yakından takip etmeniz oldukça önemlidir. Sitenize gelen ziyaretçileri bilmek, bu ziyaretçilerin site üzerinde geçirdikleri süreyi, kaç sayfayı ziyaret ettiklerini ve bunlara ek olarak yeni ziyaretçilerle geri dönen ziyaretçilerin oranlarını bilmek gerekir. Bu verilerin analizini yaparak, web sitenizin trafiğini artırmak için neler yapabileceğiniz üzerine stratejiler geliştirebilirsiniz.

Ancak öncelikle web trafik analizi yaparken hangi terimlerin kullanıldığını ve bu terimlerin ne anlama geldiğini anlamanız gerekir. Bu terimler, site trafiğinin nasıl bir şekilde analiz edileceğini anlamanızı kolaylaştırmaktadır. Bu rehber üzerinde duracağımız terimler Google Analytics üzerindeki veriler odağında olacaktır. Farklı analitik araçlarının farklı terimleri ve farklı bir şekilde ölçümlenme metotları olabilir. Bu sebeple farklı araçlardan yararlanırken, bu araçların kendi açıklamalarını da okumanız faydalı olacaktır.

Sayfa görüntülenme sayısı

Sayfa görüntülenmesi, internet siteniz üzerindeki sayfaların ne kadar ziyaret edildiğini anlamanızı sağlayan metriklerden biridir. Bu metrik, internet tarayıcısı internet sitenizin bir sayfasını açtığında, bunu bir sayfa gösterimi olarak algılamaktadır. Eğer bir kullanıcı sayfanızı açtıktan sonra, sayfayı yenileyerek yeniden açarsa, bu durumda 2 sayfa görüntülenmesi yapmış olacaktır.

Kullanıcı bir sayfayı açtıktan sonra, sitedeki farklı bir sayfaya gidip, sonrasında tekrardan ilk açtığı sayfaya geri dönerse bu durumda da 3 sayfa görüntülenmesi yapılmış olur.

Sayfa görüntülenme sayısı sitenizdeki içeriklerin ne kadar ilgi çekici olduğunu anlamanız konusunda size yardımcı olur. Kullanıcılar site üzerinde fazla kalıyor ve birden fazla sayfayı ziyaret ediyorlarsa, içerikleriniz onlara hitap ediyordur; ancak sayfa görüntülenmesi azsa ve sayfadan çıkma oranı fazlaysa, site içerikleriniz üzerinde düzenlemeler yapılması gerekir.

Tekil sayfa görüntülenmesi

Tekil sayfa görüntülenmesi ise bir kullanıcının tek bir oturumda site üzerinde kaç farklı sayfayı görüntülediğini gösteren metriktir. Genel sayfa görüntülenmesinden farkı ise, bir kullanıcı tek bir oturumda bir sayfayı birden çok kez görüntülese de bu sayfa görüntülenmesi 1 olarak algılanır.

Oturum

Oturum ise, site üzerinde geçirilen ve sizin tarafınızdan belirlenmiş bir zaman dilimi içerisinde, ziyaretçilerin yapmış olduğu eylemlerin tümünü ele alan metriktir. Bu zaman dilimi içinde kullanıcının site üzerinde kaç farklı sayfa görüntülediği, hangi linklere tıkladığı gibi değerler ölçülmektedir. Google Analytics üzerinde oturum için standart gelen süre 30 dakikadır. Dilerseniz bu süreyi değiştirerek, ziyaretçiler aktivitelerini ölçümlemek için farklı bir oturum süresi belirleyebilirsiniz.

Kullanıcı sayısı

Kullanıcı sayısı adından da anlaşılacağı gibi sitenizi ziyaret eden kullanıcıların sayısını gösteren metriktir. Belli bir zaman dilimi içerisinde, sitenizi kaç farklı kişinin ziyaret ettiğini bu metriği kontrol ederek öğrenebilirsiniz.

Yeni ve geri dönen kullanıcıların oranı

Yaptığınız SEO veya reklam çalışmaları sonrasında sitenize farklı kanallardan trafik çekebilir ve zaman içinde trafiğiniz artış gösterebilir. Bu durumda da sitenize ilk kez gelen ziyaretçiler olabilir. Bunun yanı sıra sadık müşterileriniz ya da daha önceden sitenizi ziyaret etmiş kullanıcılar sitenize yeniden gelebilirler. Bu durumda iki farklı metrik öne çıkıyor; geri dönen ziyaretçiler ve yeni ziyaretçiler.

Yeni ve geri dönen kullanıcıların oranları arasında bir denge olması oldukça önemlidir. Sadece yeni ziyaretçilerinizin olması; hedef kitlenizi büyüttüğünü gösterse de bir yandan da sadık müşteri kitleleri oluşturamadığınızı ortaya koyar. Sadık müşteri kitleleri oluşturamadığınızda da uzun vadede başarılı olmanız bir hayli zorlaşmaktadır.

Yeni ziyaretçi oranınızın düşük olması durumunda da belli bir hedef kitlenin dışına çıkamadığınızı ve SEO ya da reklam çalışmalarınızın yeni bir kitleye ulaşmak için yetersiz olduğunu gösterir. Bu sebeple de site trafiğinizde yeni ve geri dönen kullanıcılar arasında belli bir oran olması oldukça önemlidir.

Oturum başına sayfa gösterimi

Her bir oturum süresi boyunca site üzerinde kaç farklı sayfanın görüntülendiğini gösteren metriktir. Standart oturum süresi 30 dakikadır ve bu oran hesaplanırken, tek bir oturum içerisinde sitenizi ziyaret eden kullanıcıların bu süreç içerisinde kaç farklı sayfayı ziyaret ettiklerini görebilirsiniz. Bu oran, sitenizin içeriklerinin ne kadar ilgi çekici olduğunu, kullanıcı deneyimi olarak nasıl bir durumda olduğunuzu ve ziyaretçileri site üzerinde ne kadar tutabildiğinizi göstermektedir.

Oturum başına sayfa görüntülenmesinin az olduğu durumlarda siteniz üzerinde bir takım değişiklikler yapmanız gerekmektedir; çünkü kullanıcıları yeterince site üzerinde tutamıyorsunuzdur.

Ortalama oturum süresi

Ortalama oturum süresi ise sitenizi ziyaret eden kullanıcıların, ortalama olarak sitenizde ne kadar süre geçirdiklerini gösteren bir metriktir. Site üzerinde geçirilen ortalama süre, kullanıcıların sitenizle ne kadar ilgilendiğini göstermektedir.

Ortalam oturum süresini uzatmanız ve kullanıcıları site üzerinde tuttmanız gerekir. Bu sürenin az olduğu durumlarda site üzerinde elde ettiğiniz geri dönüşümleriniz de düşüş gösterebileceği için, site içeriklerinizi yeniden gözden geçirerek değişiklikler yapmanızda fayda vardır.

Hemen çıkma oranı

Hemen çıkma oranı da takip edilmesi gereken önemli metriklerden biridir. Hemen çıkma oranı, siteyi ziyaret eden bir kullanıcının site üzerinde herhangi bir eyleme geçmeden siteyi terk etmesiyle hesaplanır. Hemen çıkma oranının yüksek olması, site üzerinde bir takım yanlışlıklar olduğunu ortaya koymaktadır.

İdeal hemen çıkma oranı yüzde 25 ile 40 arasındadır. Bu aralıkta olmak önemli olsa da hemen çıkma oranının yüzde 60 ile 65’e kadar yükselmesi de iyi olarak kabul edilmektedir. Yüzde 65’in üzerine çıkılması durumunda da site üzerinde bir takım yanlışlar olduğunu ele almak gerekir. Çünkü bu oran yükseldiğinde, kullanıcıları site üzerinde tutamadığınız ve onları bir eyleme geçirmediğinizi göz önüne alabilirsiniz.

Aşağıdaki rehberlerimizi okuyarak hemen çıkma oranı ve bu oranı düşürme ile ilgili detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

İlgili rehber: Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) nedir ve nasıl hesaplanır?

İlgili rehber: Hemen çıkma oranını düşürmek için neler yapmalısınız?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Şirketler için modern pazarlama yöntemleri – 2020
Modern pazarlama yöntemleri günümüzde şirketlerin, hedef kitlelerine daha etkili bir şekilde ulaşmalarını sağlarken, pazarlama çalışmalarından daha fazla geri dönüşüm almalarına yardımcı olur. Dijital pazarlamada güncel...
2 Ekim 2020
Sinan Oypan
Ağustos ayı için içerik pazarlama fikirleri
Dönemsel olarak farklı içerik çalışmaları yaparak, e-ticaret sitenizin blog bölümünü canlı tutabilirsiniz. Aylık olarak planlar yapmak ve bir sonraki ay için bir plan belirlemek bu açıdan faydalı bir çalışmadır. Her ay ve her...
28 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
Fiziki mağazalar, e-ticaret firmalarından birçok konuda ders alabilecekleri gibi, e-ticaret siteleri de fiziki mağaza yönetimi konusundan birçok şey öğrenebilir. Fiziki mağaza yönetimi, e-ticarete kıyasla çok uzun süredir yapılmakta...
28 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Şirket ismi bulmanızı kolaylaştıracak 5 yöntem
Şirket ismi bulma konusu genellikle birçok girişimcinin takıldığı alanlardan biri oluyor ve zorlu bir sürece dönebiliyor. Bunun nedeni de şirketinizin adının uzun yıllar boyunca markanızı yansıtacak olması ve marka bilinirliğiniz...
14 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi Black Friday indirimlerine nasıl hazırlayabilirsiniz?
Black Friday indirimleri tüm dünyada tüketicilerin merakla beklediği konular arasında yer alıyor. Geçtiğimiz yıl Türkiye’de de internet üzerinde yapılmaya başlanan Black Friday indirimleri, tüketicilerin ilgisini çekmeyi...
3 Kasım 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için site yönetimi ipuçları
Site yönetim çalışmaları ve web siteyi geliştirerek, pazarlama çalışmalarıyla bunları desteklemek e-ticaret firmaları için önemli konulardan biri. Site yönetiminizi geliştirerek, çalışmalarınızın performansını artırabilir...
9 Haziran 2020
Sinan Oypan
SEO hataları | Bunları yaparsanız siteniz ceza alabilir!
SEO hataları üzerinde durulması gereken çok ciddi bir konu. Ceza aldığınız taktirde Google'daki tüm indexiniz dahi silinebilir. Bu yazımızda yapmamanız gereken SEO hataları ile yapmamanız gereken 4 şeyi ele alacağız. SEO...
14 Ocak 2017
Sinan Oypan
301 yönlendirme nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?
301 yönlendirme işlemi, e-ticaret sitesi yönetiminde bilinmesi gereken konulardan biri. 301 yönlendirme çalışmalarını daha önce yapmadıysanız ya da bu çalışmalara ihtiyaç duymadıysanız ilerleyen zamanlarda web sitenizdeki ürün...
4 Ocak 2019
Sinan Oypan
Home office (Evden) çalışan e-ticaret firmaları için ipuçları
Home office / home ofis evden ticaret yapacaklar için hazırladığımız bu yazımızda home ofis çalışacak e-ticaret firmaları için üretkenlik ipuçlarını ele aldık. Home office / home ofis evden ticaret Son yıllarda home office...
30 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya yarışması nasıl yapılır?
Sosyal medya yarışması / sosyal medya yarışmaları nasıl yapılır? Bu yazımızda başarılı bir sosyal medya yarışması nasıl düzenlenir; sosyal medya yarışma örnekleri üzerinden inceleyeceğiz. Sosyal medya...
8 Mart 2017
Sinan Oypan
Kendi ürünlerinizi üretmenin avantaj ve dezavantajları nelerdir?
Dünkü yazımızda toptan ürün almanın artıları ve eksilerini el almıştık. E-ticarette faydalanabileceğiniz yöntemlerden biri ise kendi ürünlerinizi üretmek. Kendi ürünlerinizi üretmenin hem avantajları hem de dezavantajları...
4 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticarette sektörel pazar araştırması nasıl yapılır?
E-ticaret sektörüne girmek ve kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyenlerin, pazar araştırması yaparak, sektöre dair bir takım bilgiler edinmeleri gerekir. Pazar araştırması yaparak, sektörün mevcut durumunu, geleceğini ve sektördeki...
2 Haziran 2019
Sinan Oypan