Web trafiğinizi analiz ederken bilmeniz gereken terimler

16 Nisan 2018
Sinan Oypan
Web trafiğinizi analiz ederken bilmeniz gereken terimler

E-ticaret sitenizin trafiğini yakından takip etmeniz oldukça önemlidir. Sitenize gelen ziyaretçileri bilmek, bu ziyaretçilerin site üzerinde geçirdikleri süreyi, kaç sayfayı ziyaret ettiklerini ve bunlara ek olarak yeni ziyaretçilerle geri dönen ziyaretçilerin oranlarını bilmek gerekir. Bu verilerin analizini yaparak, web sitenizin trafiğini artırmak için neler yapabileceğiniz üzerine stratejiler geliştirebilirsiniz.

Ancak öncelikle web trafik analizi yaparken hangi terimlerin kullanıldığını ve bu terimlerin ne anlama geldiğini anlamanız gerekir. Bu terimler, site trafiğinin nasıl bir şekilde analiz edileceğini anlamanızı kolaylaştırmaktadır. Bu rehber üzerinde duracağımız terimler Google Analytics üzerindeki veriler odağında olacaktır. Farklı analitik araçlarının farklı terimleri ve farklı bir şekilde ölçümlenme metotları olabilir. Bu sebeple farklı araçlardan yararlanırken, bu araçların kendi açıklamalarını da okumanız faydalı olacaktır.

Sayfa görüntülenme sayısı

Sayfa görüntülenmesi, internet siteniz üzerindeki sayfaların ne kadar ziyaret edildiğini anlamanızı sağlayan metriklerden biridir. Bu metrik, internet tarayıcısı internet sitenizin bir sayfasını açtığında, bunu bir sayfa gösterimi olarak algılamaktadır. Eğer bir kullanıcı sayfanızı açtıktan sonra, sayfayı yenileyerek yeniden açarsa, bu durumda 2 sayfa görüntülenmesi yapmış olacaktır.

Kullanıcı bir sayfayı açtıktan sonra, sitedeki farklı bir sayfaya gidip, sonrasında tekrardan ilk açtığı sayfaya geri dönerse bu durumda da 3 sayfa görüntülenmesi yapılmış olur.

Sayfa görüntülenme sayısı sitenizdeki içeriklerin ne kadar ilgi çekici olduğunu anlamanız konusunda size yardımcı olur. Kullanıcılar site üzerinde fazla kalıyor ve birden fazla sayfayı ziyaret ediyorlarsa, içerikleriniz onlara hitap ediyordur; ancak sayfa görüntülenmesi azsa ve sayfadan çıkma oranı fazlaysa, site içerikleriniz üzerinde düzenlemeler yapılması gerekir.

Tekil sayfa görüntülenmesi

Tekil sayfa görüntülenmesi ise bir kullanıcının tek bir oturumda site üzerinde kaç farklı sayfayı görüntülediğini gösteren metriktir. Genel sayfa görüntülenmesinden farkı ise, bir kullanıcı tek bir oturumda bir sayfayı birden çok kez görüntülese de bu sayfa görüntülenmesi 1 olarak algılanır.

Oturum

Oturum ise, site üzerinde geçirilen ve sizin tarafınızdan belirlenmiş bir zaman dilimi içerisinde, ziyaretçilerin yapmış olduğu eylemlerin tümünü ele alan metriktir. Bu zaman dilimi içinde kullanıcının site üzerinde kaç farklı sayfa görüntülediği, hangi linklere tıkladığı gibi değerler ölçülmektedir. Google Analytics üzerinde oturum için standart gelen süre 30 dakikadır. Dilerseniz bu süreyi değiştirerek, ziyaretçiler aktivitelerini ölçümlemek için farklı bir oturum süresi belirleyebilirsiniz.

Kullanıcı sayısı

Kullanıcı sayısı adından da anlaşılacağı gibi sitenizi ziyaret eden kullanıcıların sayısını gösteren metriktir. Belli bir zaman dilimi içerisinde, sitenizi kaç farklı kişinin ziyaret ettiğini bu metriği kontrol ederek öğrenebilirsiniz.

Yeni ve geri dönen kullanıcıların oranı

Yaptığınız SEO veya reklam çalışmaları sonrasında sitenize farklı kanallardan trafik çekebilir ve zaman içinde trafiğiniz artış gösterebilir. Bu durumda da sitenize ilk kez gelen ziyaretçiler olabilir. Bunun yanı sıra sadık müşterileriniz ya da daha önceden sitenizi ziyaret etmiş kullanıcılar sitenize yeniden gelebilirler. Bu durumda iki farklı metrik öne çıkıyor; geri dönen ziyaretçiler ve yeni ziyaretçiler.

Yeni ve geri dönen kullanıcıların oranları arasında bir denge olması oldukça önemlidir. Sadece yeni ziyaretçilerinizin olması; hedef kitlenizi büyüttüğünü gösterse de bir yandan da sadık müşteri kitleleri oluşturamadığınızı ortaya koyar. Sadık müşteri kitleleri oluşturamadığınızda da uzun vadede başarılı olmanız bir hayli zorlaşmaktadır.

Yeni ziyaretçi oranınızın düşük olması durumunda da belli bir hedef kitlenin dışına çıkamadığınızı ve SEO ya da reklam çalışmalarınızın yeni bir kitleye ulaşmak için yetersiz olduğunu gösterir. Bu sebeple de site trafiğinizde yeni ve geri dönen kullanıcılar arasında belli bir oran olması oldukça önemlidir.

Oturum başına sayfa gösterimi

Her bir oturum süresi boyunca site üzerinde kaç farklı sayfanın görüntülendiğini gösteren metriktir. Standart oturum süresi 30 dakikadır ve bu oran hesaplanırken, tek bir oturum içerisinde sitenizi ziyaret eden kullanıcıların bu süreç içerisinde kaç farklı sayfayı ziyaret ettiklerini görebilirsiniz. Bu oran, sitenizin içeriklerinin ne kadar ilgi çekici olduğunu, kullanıcı deneyimi olarak nasıl bir durumda olduğunuzu ve ziyaretçileri site üzerinde ne kadar tutabildiğinizi göstermektedir.

Oturum başına sayfa görüntülenmesinin az olduğu durumlarda siteniz üzerinde bir takım değişiklikler yapmanız gerekmektedir; çünkü kullanıcıları yeterince site üzerinde tutamıyorsunuzdur.

Ortalama oturum süresi

Ortalama oturum süresi ise sitenizi ziyaret eden kullanıcıların, ortalama olarak sitenizde ne kadar süre geçirdiklerini gösteren bir metriktir. Site üzerinde geçirilen ortalama süre, kullanıcıların sitenizle ne kadar ilgilendiğini göstermektedir.

Ortalam oturum süresini uzatmanız ve kullanıcıları site üzerinde tuttmanız gerekir. Bu sürenin az olduğu durumlarda site üzerinde elde ettiğiniz geri dönüşümleriniz de düşüş gösterebileceği için, site içeriklerinizi yeniden gözden geçirerek değişiklikler yapmanızda fayda vardır.

Hemen çıkma oranı

Hemen çıkma oranı da takip edilmesi gereken önemli metriklerden biridir. Hemen çıkma oranı, siteyi ziyaret eden bir kullanıcının site üzerinde herhangi bir eyleme geçmeden siteyi terk etmesiyle hesaplanır. Hemen çıkma oranının yüksek olması, site üzerinde bir takım yanlışlıklar olduğunu ortaya koymaktadır.

İdeal hemen çıkma oranı yüzde 25 ile 40 arasındadır. Bu aralıkta olmak önemli olsa da hemen çıkma oranının yüzde 60 ile 65’e kadar yükselmesi de iyi olarak kabul edilmektedir. Yüzde 65’in üzerine çıkılması durumunda da site üzerinde bir takım yanlışlar olduğunu ele almak gerekir. Çünkü bu oran yükseldiğinde, kullanıcıları site üzerinde tutamadığınız ve onları bir eyleme geçirmediğinizi göz önüne alabilirsiniz.

Aşağıdaki rehberlerimizi okuyarak hemen çıkma oranı ve bu oranı düşürme ile ilgili detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

İlgili rehber: Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) nedir ve nasıl hesaplanır?

İlgili rehber: Hemen çıkma oranını düşürmek için neler yapmalısınız?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret için Vergi Mükellefi Olmak Gerekli Midir?
E-ticaret için Vergi Mükellefi Olmak Gerekli Midir?
Fiziki mağazalardaki alışveriş sürecini sanal mağazacılığa taşıma aracı olan e-ticaret, son yıllardaki dijital dönüşümün olumlu bir getirisi olarak karşımızda durur. Büyüyen e-ticaret pazarında yerini almak isteyen büyük,...
28 Şubat 2020
IdeaSoft
Site üzerinde geçirilen süreyi artırmak için kullanabileceğiniz taktikler
Site üzerinde geçirilen süreyi artırmak için kullanabileceğiniz taktikler
E-ticaret sitelerinde geçirilen süreyi artırmak, kullanıcıların site üzerinde daha fazla ürünü incelemesini sağlarken, aynı zamanda geri dönüşümlerin de artırılmasına yardımcı olur. Web site trafiği analizlerinde de önemli...
23 Nisan 2018
Sinan Oypan
Instagram video ve görsel reklam ölçüleri - (Örnekli Anlatım - 2020)
Instagram video ve görsel reklam ölçüleri - (Örnekli Anlatım - 2020)
Instagram video ve görsel reklam ölçülerini iyi bir şekilde bilmeniz, bu mecra üzerinde reklam kampanyaları hazırlarken işinizi kolaylaştıracaktır. Instagram video ve görsel reklamlarında kullanılan bu...
7 Mart 2019
Sinan Oypan
Ücretsiz e ticaret yazılımları neden kullanılmamalıdır?
Ücretsiz e ticaret yazılımları neden kullanılmamalıdır?
Ücretsiz e ticaret sitesi kurmak / ücretsiz e ticaret yazılımı kullanmak / ücretsiz e ticaret scripti kullanmak siz nasıl adlandırırsanız adlandırın ücretsiz eticaret sitesi kurmanın getirdikleri nelerdir, bu yazımızda ele...
28 Ekim 2018
Sinan Oypan
E-Ticaret Sitelerinde Google Tag Manager Kurulumu Nasıl Yapılır?
E-Ticaret Sitelerinde Google Tag Manager Kurulumu Nasıl Yapılır?
Google Tag Manager Nedir? GTM Ücretli Midir? Google’ın web sitesi yöneticileri ve dijital pazarlama uzmanları için geliştirdiği birtakım araçlar bulunmaktadır. Site yapılandırması ve pazarlama yönetimi için adeta bir kurtarıcı...
23 Ocak 2021
Markethinkers
E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Nedir? Farkları Nelerdir?
E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Nedir? Farkları Nelerdir?
Her işinizi gören internet ortamının teknolojileri gelişmeye devam ederken geleneksel yöntemleri kullanmaya devam etseniz de bazı süreçlerinizi elektronik ortama taşımak zorunlu hale gelmiştir. Ticari kazanç sağlayan her eylemin...
15 Şubat 2021
Markethinkers
Mobil reklam ve pazarlamada en çok yapılan hatalar
Mobil reklam ve pazarlamada en çok yapılan hatalar
Dijital pazarlama çalışmaları artık mobilde de önemli bir rol oynuyor ve e-ticaret firmaları mobil kullanıcılarına ulaşmak için mobil reklam ve pazarlama çalışmaları da yapıyorlar. Tabii ki mobilde pazarlama çalışmaları...
10 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Dropshipping yapanların internette satabileceği popüler ürünler 2020
Dropshipping yapanların internette satabileceği popüler ürünler 2020
Dropshipping yapanların internette satabileceği popüler ürünler nelerdir sorusunun cevabına geçmeden önce dropshipping'in ne olduğunu açıklamakta fayda var. Dropshipping, Türkçesiyle stoksuz satış e-ticaret şirketlerinin...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
SEO haricinde sitenize trafik çekmenizi sağlayacak yöntemler
SEO haricinde sitenize trafik çekmenizi sağlayacak yöntemler
E-ticaret sitenize trafik çekmek için sadece SEO çalışmalarından yararlanmanız gerekmiyor. Farklı alternatif yöntemlerden yararlanarak da web sitenize çektiğiniz trafiği artırma şansınız olur. Trafiğinizi artırmak için arama...
29 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Bug Nedir?
Bug Nedir?
Bilgisayarınızda basit bir şekilde çalışıyor gibi görünen program ve yazılımlar, aslında çok karmaşık bir altyapıya sahip olabilir. Temelinde kodlamanın yer aldığı yazılımlar düşünüldüğünde, bu karmaşıklığı anlamak...
6 Eylül 2021
Markethinkers
E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?
E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?
E-ticaret şirketlerinin özellikle dikkat etmesi ve üzerinde durması gereken konulardan biri de nakit akışı. E-ticaret firmalar genellikle karlılık üzerinde daha fazla dursalar da nakit akışı onlar için daha önemli bir konudur. Nakit...
12 Ocak 2019
Sinan Oypan
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil cihaz kullanımının artmasıyla beraber e-ticaret de bu kanala doğru şekillenmeye başladı. Mobil cihazlar üzerinde kullanılan uygulamaların yanı sıra mobil cihazlara uyumlu web sitelerinin kullanımı da arttı. Tabii ki bu...
22 Eylül 2016
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın