Ürün Paketleme ve Depo Yönetim Stratejileri ile İlgili Bilmeniz Gerekenler

7 Şubat 2020
Sinan Oypan
Ürün Paketleme ve Depo Yönetim Stratejileri ile İlgili Bilmeniz Gerekenler

Paketleme ve depo yönetiminin nasıl yapıldığı, e-ticaret firmalarının başarısını ve uzun vadedeki karlılığını koruma da önemli bir yere sahiptir. Doğru stratejilerin belirlenmesi, maliyetlerin kontrol altında tutulması, alınan siparişlerin hatasız ve hızlı bir şekilde kargolanması ve tüm bu süreçlerin iyi bir şekilde yönetilmesi müşteri memnuniyetini artırmada da önemli rol oynar.

İlgili rehber: Kargo gönderimi ile ilgili stratejileri geliştirirken bilmeniz gerekenler

Paketleme Stratejileri Nelerdir?

Ürünün nasıl paketlendiği, paketin boyutları, müşterilere nasıl bir paket açma deneyimi sunulduğu önemli konulardır. Bu sebeple de ürün paketleriniz üzerinde doğru stratejileri oluşturmanız gerekir.

Paketleme ve kargo maliyetleri:

Ürün paketlerinin boyutları, kargo maliyetlerini etkilemektedir. Bu sebeple de öncelikli olarak bu konu üzerinde durmanız gerekir. Paket boyut ve ağırlıkları arttıkça maliyetleriniz artmaktadır. Bu sebeple de farklı ürünler için farklı paket ve kutu alternatiflerinizin olması gerekir. Kargo maliyetlerini düşürmek için aynı zamanda tek kutu gönderimlere de odaklanmalısınız.

Bir kullanıcı bir alışverişinde birden fazla ürün siparişi verebilir. Bu durumda hem depo yönetimi hem de paketleme işlemlerinin koordine bir şekilde çalışması gerekmektedir. Bu müşterinin siparişlerini ayrı ayrı kutularda, farklı zamanlarda göndermek hem süreci uzatacaktır hem de maliyetlerinizin artmasına neden olacaktır. Bu sebeple de mümkün olan durumlarda tek kutu içinde gönderimler yaparak maliyetlerinizi kontrol altında tutabilirsiniz.

Paketleme yaparken dikkat etmeniz gereken bir diğer konu da siparişlerin sağlam bir şekilde teslim edilmesini sağlamaktır. Bunu sağlamak için de kutu içerisinde koruyucu önlemler almalı, ambalajlarınızı ve malzemelerinizi buna göre seçmelisiniz. Siparişlerin kargo sürecinde zarar görmesi, iade ürünlerin sayısını artıracağı gibi, şirketinizin zarar etmesine de neden olacaktır. Sonuç olarak, paketleme stratejilerinizi belirlerken, müşterilerinizin kutu açma deneyimine, maliyetlerinizi optimize ederek kontrol altında tutmaya ve siparişlerinizin sağlam bir şekilde müşterilerinize ulaşması için kutu tasarım ve malzemelerinizin seçimine odaklanmanız gerekmekte. Paketleme ile ilgili daha detaylı bilgi almak isterseniz aşağıdaki yazılarımızı da okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Akılda kalıcı bir paket açma deneyimi sunmak için neler yapmalısınız?

İlgili rehber: Ürünlerinizi sağlam bir şekilde teslim etmenizi sağlayacak paketleme ipuçları

İlgili rehber: E-ticarette ürün paketlemede gerekli olan öğeler

Depo Yönetim Stratejileri Nasıl Olur?

E-ticaretteki önemli konulardan biri de depo yönetiminin doğru ve etkin bir şekilde yapılmasıdır. Depo yönetiminin yapılmaması hem sipariş gönderimlerini zorlaştırır hem de maliyetlerinizin artmasına neden olabilir. Bu sorunlarla karşılaşmamak için depo yönetiminizi verimli bir hale getirmeniz gerekir.

Raf Düzeninizi Kurun

Stok yönetiminin doğru yapılabilmesi ve siparişlerin doğru bir şekilde paketlenerek, doğru müşterilere ulaştırılması için raf düzeninizin etkin bir şekilde yapılması gerekir. Raflarınızı farklı kategorilere ayırmak ve bu kategorileri ilgili ürünlere göre düzenlemek, depo çalışanlarınızın sipariş edilen ürünleri daha kolay bulmalarını sağlayacağı için, paketleme süreçlerinin de daha hızlı bir şekilde yapılmasını sağlayacaktır.

Sipariş ettiğiniz ve teslim aldığınız ürünlerin kontrollerini yapın

Tedarikçilerinizden stoğunuz için ürün siparişi verdiğinizde, teslim aldığınız ürün sayısıyla sipariş ettiğiniz sayıyı kontrol edin. Büyük hacimli alımlarda stok kontrolünün yapılması gerekir. Eksik ya da fazla sayıda ürün gelmesi bir takım sorunlara neden olacaktır.

Ürün Kodu ve Barkod Sistemlerinden Yararlanın

Farklı kategorilerde, farklı ürünleriniz bulunuyorsa ve idare etmeniz gereken ürün yelpazeniz genişse, bu ürünlerin kontrolünü yapmak ve stok takibi yapabilmek için ürün kodu ve barkod sistemlerinden yararlanmanız gerekecektir. Ürün sayısı arttıkça, bu ürünleri kontrol etmek de zorlaşacaktır. Bu sebeple de otomasyon sistemleri kullanmak ve barkodlardan yararlanmak, deponuzun daha verimli bir şekilde çalışmasını sağlayacaktır.

Stoklarınızı Düzenli Olarak Kontrol Edin

Stoklarınızı düzenli olarak kontrol etmeniz, olası sorunların önüne geçecektir. Siteniz üzerinde stokta olmayan ürünlerini satışını yapmanız, marka imajınızı zedeleyeceği gibi müşterilerinizle bir takım sorunlar yaşamanıza neden olacaktır. Bu sebeple de haftalık olarak stok kontrolleri yapmanız sağlıklı olacaktır. Bu kontrollerin aralıklarını, satış yoğunluğunuza ve çok talep gören ürünlere göre düzenleyebilirsiniz.

Çok Satan Ürünlerinizi Yakından Takip Edin

Siteniz üzerinde çok satan ürünlerinizi de yakından takip etmelisiniz. Bu ürünlerin stokları hızlı bir şekilde tükenebilir. Bu sebeple de çok satan ürünler için ayrı uyarılar belirleyerek stok sayılarını kontrol altında tutabilirsiniz.

Stok Alt Limiti Belirleyin

Özellikle çok satan ürünler için stok alt limitleri belirlemeniz faydalı olacaktır. Elinizdeki ürün sayısı bu alt limite ulaştığında tedarikçilerinizden yeni ürünler sipariş etmeniz için uyarılar belirleyebilirsiniz. Bu alt limiti belirlerken, ürünün tedarik edilme süresiyle, yeni gelen siparişlerin süresini iyi bir şekilde optimize etmeniz gerekir. Elinizde ürün tükendiğinde sipariş almaya devam etmeniz, müşteri memnuniyetini olumsuz yönde etkileyecek sorunlar yaşamanıza neden olacaktır.

E-ticarette Ürün Paket Tasarımlarına Neden Önem Vermelisiniz?

İnternet üzerinden satışı gerçekleştirilen bir ürün, şirketin deposundan çıkıp müşteriye teslim edilmeden önce bir paketleme işlemine tabi tutulur. Depo yönetimi sistemleri bu durum göz önünde bulundurularak, diğer bir ifade ile ürün paketlemeyi kolaylaştıracak şekilde kurulmalıdır. Zira paket, müşterinin ürün ile ilişki kurduğu ilk aşamadır. Ürünün kendisinden önce paketini görür. Dolayısıyla ürün paketleme işlemine gerekli özenin gösterilmesi, e-ticarette fark yaratma noktasında büyük önem taşır.

Geleneksel bir alışverişte müşteri, zaten gördüğü bir ürün için ödeme yapar ve fiziksel mağazadan onu teslim alarak çıkar. Hâl böyleyken ekstra bir paketleme işlemine ihtiyaç duyulmaz. Ama e-ticarette bu, opsiyonel bir işlemden ziyade zorunluluk olarak değerlendirilebilir. Peki ürün paketlemenin önemi, hangi konulardan ileri gelir?

Markanızı Diğer Firmalardan Ayrıştırır

Bir ürünü paketlemek için kullanılabilecek olan malzemeler, üç aşağı beş yukarı bellidir. Müşteri tarafından sipariş edilen ürünün cinsi doğrultusunda kutu ya da ambalaj kâğıdı gibi materyallerler, bu işlem için yeterli olur. Fakat bu noktada tercih edilen ambalaj ya da kutular, firmanızın rakipleri arasından sıyrılması için bir araca dönüşebilir.

Sattığınız ürünleri paketlerken kullandığınız her türden malzemeyi mümkün olduğunca firmanıza ait kılmak, yani markanızın renkleri ve logosu gibi görsel unsurlarla süslemek, müşteri üzerinde güçlü bir etki yaratır. Bu sayede markanızın imajı, kullanıcı tarafından özümsenir. Benzer bir farklılığı firmanız için özel kutu tasarımları yaptırarak da ortaya çıkarabilirsiniz.

Ürün Paketleri Bir Pazarlama Aracıdır

Pazarlama, ürünlerinizin daha geniş kitlelere tanıtılması ve buna bağlı olarak satış rakamlarının yukarı çıkması için yürütülen faaliyetlerden ibaret değildir. Marka kimliği ve imajının oluşturulması da pazarlamanın kapsamına girer. Bu açıdan bakınca ilk başta kulağa şaşırtıcı gelse de ürün paketlerinin de bir pazarlama aracı gibi değerlendirebileceğini söylemek yanlış olmaz. Çünkü doğrudan firmanızı işaret eden ya da oluşturmak istediğiniz imajı destekleyen paketleme malzemeleri, müşteri algısı noktasında da karşılığını bulur.

Benzer şekilde paketlemede kullanılanlar, ürünü cazip kılmak için de etkili bir araç olabilir. Yani ürünün kendisine nasıl bir paket içinde ulaşacağını bilen ya da gören müşteri, bundan etkilenerek satın alma kararı verebilir. Dolayısıyla ürün sayfalarında, kullanılan ambalajlara dair bilgiler sunmanın faydalı olabileceğini söylemek mümkündür.

Marka Farkındalığını Artırmak İçin Önemlidir

Ambalaj ya da paket, kullanıcı pozisyonundaki kişilerin bulmak istediği ürünü ararken ilk olarak baktıkları detaylardan biridir. Örnek vermek gerekirse içecek reyonunda Pepsi’yi bulmak bir kişinin gözleri, şişelerin üzerinde mavi renkli etiketler arayacaktır. Yani Pepsi, mavi etiketleri kullanarak kendi kimliğini oturmuştur ve müşteriye bu renk üzerinden alacağı ürünün ne olacağına dair bir ön bilgi sağlar. Siz de bunun bir benzerini, ürün paketlemede kullandığınız malzemeler ile yapabilirsiniz. Bir noktadan sonra, sizin imzanıza dönüşen bir paket tipini gören müşterinin zihninde firmanız ve ürünleriniz canlanır. Bu da marka farkındalığı yaratma konusunda son derece başarılı olduğunuz anlamına gelir.

Sağlam Bir Paketleme Ürünü Korumak İçin de Önemlidir

“Ürün paketleme nasıl yapılır?” sorusuna verilecek ilk yanıt, sağlamlığı öne çıkaracak şekilde olur; estetik ikinci planda kalır. Yani paketleme işleminin öncelikli amacı, satılan ürünün taşıma esnasında zarar görmeden müşteriye ulaşmasını sağlamaktır. Bu konu, öncelikle kırılma ihtimali yüksek olan eşyaları akla getirse de her tür ürün, taşınırken zarar görebilecekmiş gibi paketlenmelidir. Çünkü satılan ürünün kargoya teslim edilmesinin ardından e-ticaret şirketinin süreçteki hâkimiyeti en aza iner. Dolayısıyla taşıma sürecinin, herhangi bir hasar oluşmasına imkân vermeyecek şekilde devam etmesi için sağlam bir paketleme yapılması son derece önemlidir.

Maliyetlerinizi Düşürmenize Yardımcı Olabilir

Bir şirketin kârlılığı, gelirlerin artırılmasıyla olduğu kadar giderlerin düşürülmesiyle de alakalıdır. Yani yüksek kârlara ulaşmak için tüm masraf kalemlerinin olabildiği kadar aşağı çekilmesi gerekir. Paketleme, işlemin kendisi için kullanılan malzemeler ve taşıma işlemleri için harcanan kaynaklar üzerinden toplam maliyetleri etkiler.

Ürün paketleme için kaliteden ödün vermeden en uygun fiyatlı malzemeleri kullanma gerekliliğinin arkasında yatan birincil neden budur. Ek olarak tercih edilen materyallerin, şartlar el verdiğince küçük boyutlu ve hafif olması da önem taşır. Çünkü anlaşma yapacağınız kargo firmalarının size sunacağı teklif, genel itibarı ile boyut ve ağırlık üzerinden şekillenir. Bu iki faktörü ne kadar kontrol altında tutabilirseniz taşıma maliyetleriniz de aynı oranda düşük olur.

Sosyal Kanıt Ögesi Olarak Kullanılabilir

Paket açılışı, günümüzde önemli bir deneyim hâline gelmiştir. YouTube gibi mecralarda, doğrudan açılışa odaklanan pek çok video yayınlanır. Ayrıca paketini açmak, kullanıcının söz konusu ürünle temas kurduğu ilk an olması nedeniyle de göz ardı edilmemelidir. Paketlerin ilginç, hoş ya da yaratıcı nitelikte taşıması, bu deneyimi olumlu anlamda etkiler. Devamında da kişiler, bu anı sosyal medya kanallarında paylaşma arzusu duyar. Bunun da markanız ve ürünlerinizin çok daha geniş bir etki alanına ulaşmasına yardımcı olacağı söylenebilir.

Ürün Paketleme ve Depo Yönetim Stratejilerinde Nelere Dikkat Edilmelidir?

Ürün paketleme ve depo yönetimi, birbirinden çok farklı konular gibi gözükebilir. Ama aslında ikisi de e-ticaret süreçlerinin lojistik ayağı ile alakalıdır. “Depo yönetimi nedir?” gibi başlangıç noktasında sorulabilecek bir sorudan itibaren birlikte düşünülmesi ve ele alınması gereken kavramlardır. Çünkü depo yönetimi prosedürü sağlıklı işlemeyen bir şirkette paketleme ve devamında gönderi süreçlerinde de sorunlar yaşanması son derece olasıdır.

Sağlamlık ve maliyet, ürün paketleme konusunda özellikle dikkat edilmesi gereken konulardır. Ürünlerin paketleme yöntemleri, bu iki kavram göz önünde bulundurularak seçilmeli ve geliştirilmelidir. Depo yönetiminde başarının yolu ise yukarıda saydığımız faktörlerin bütünlüklü olarak ele alınmasından geçer. Bir depo yönetimi programı kullanarak, çok fazla detaydan oluşan ve zaman zaman karmaşık hâle gelebilecek bu işlemleri daha düzenli şekilde yürütebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Organik trafik mi sosyal trafik mi daha önemli?
Organik trafik mi sosyal trafik mi daha önemli?
E-ticaret sitenize gelen trafiğin kaynağı oldukça önemlidir. Hangi kaynaklardan trafik aldığınız belirlemek, hedef kitlenize ulaşmak için geliştireceğiniz stratejileri belirleme konusunda size yardımcı olur. Tabii ki tek bir kanala...
10 Ekim 2017
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için Youtube Hikaye kullanım rehberi
E-ticaret şirketleri için Youtube Hikaye kullanım rehberi
Youtube Hikaye özelliğinin kullanımı açılması, markalar ve içerik üreticiler için Youtube’da içerik üretimi için farklı bir kapı aralamış oldu. Youtube Hikaye özelliği, Snapchat, Facebook ve Instagram’daki Hikaye...
3 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Youtube'da video listelenme kriterleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Youtube'da video listelenme kriterleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Video içeriklerin öneminin artmasıyla beraber Youtube üzerinde içerik paylaşan firmaların sayısı da artmaya başladı. Youtube üzerinde tüketicilerle etkileşim ve iletişime geçmek önemli olsa da her gün yüzlerce videonun...
9 Ocak 2018
Sinan Oypan
Logo tasarımı yapmak için kullanabileceğiniz 7 araç
Logo tasarımı yapmak için kullanabileceğiniz 7 araç
Kendi işinizi kurarken bir kurumsal kimliğe ihtiyacınız olur. Logo tasarımı da bu kurumsal kimliğin bir parçasıdır. Tasarımı doğru yapılmış bir logo marka bilinirliğini tüketicilerin hafızalarına yerleştirirken, markanızın...
14 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-posta abonelerini farklı gruplara ayırmanın önemi
E-posta abonelerini farklı gruplara ayırmanın önemi
E-posta abonelerini farklı gruplara ayırmanın önemi nedir, e-posta abonelerini farklı gruplara ayırmada dikkat edilmesi gerekenler nelerdir; bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. E-posta pazarlamadan yararlanan e-ticaret...
12 Haziran 2016
Sinan Oypan
Facebook ürün etiketleme nasıl yapılır?
Facebook ürün etiketleme nasıl yapılır?
Facebook ürün etiketleme özelliğiyle, marka sayfalarında kullanılacak yeni bir özelliği daha sayfa yöneticilerine sundu. Bu özellikle beraber, sayfanız üzerinde bir ürün paylaşıyorsanız, bu ürünü etiketleyerek, ürün hakkında...
6 Ocak 2017
Sinan Oypan
Dijital pazarlama çalışmalarının 4 temel taşı
Dijital pazarlama çalışmalarının 4 temel taşı
Dijital pazarlama çalışmaları için bir strateji oluştururken ana temel taşlar üzerinde durmak ve stratejilerinizi bu temel taşları üzerine koymak alınacak geri dönüşümleri artırır. Tabii ki bu temel taşları oluşturabilmek...
2 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Neden hem SEO hem de sosyal medya pazarlamaya önem vermelisiniz? - 1. Bölüm
Neden hem SEO hem de sosyal medya pazarlamaya önem vermelisiniz? - 1. Bölüm
E-ticaret şirketinizin marka bilinirliğini ve internet üzerindeki görünürlüğünü artırmak için SEO ve SMM’e (sosyal medya pazarlama) ihtiyacınız vardır. Sosyal medya pazarlama birçok e-ticaret firmasının yapmakta olduğu...
20 Eylül 2017
Sinan Oypan
Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?
Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?
İnternet üzerinden satış yaparken ürün fiyatlandırma stratejileri üzerinde çalışmak ve ürünlerinizi hem tüketicilere uygun hem de pazarda rekabet edebilecek bir hale getirmeniz oldukça önemli. Ürün fiyatlandırma stratejileri...
18 Mart 2019
Sinan Oypan
İşletmeler için Instagram canlı yayın rehberi
İşletmeler için Instagram canlı yayın rehberi
Instagram canlı yayın, şu sıralar yaşanan salgın nedeniyle oldukça popülerleşti. Kullanıcıların yanı sıra markalar da bu canlı yayınlarla evde vakit geçiren tüketicilerle iletişim içerisinde kalabilmekteler. Instagram canlı...
27 Nisan 2020
Sinan Oypan
Sitenizde bulunması gereken e ticaret ödeme sistemleri
Sitenizde bulunması gereken e ticaret ödeme sistemleri
e ticaret ödeme sistemlerine ister elektronik ödeme sistemleri ister online ödeme sistemleri ister sanal ödeme sistemleri ister sanal pos ödeme sistemleri isterseniz de internet ödeme sistemleri olarak adlandırın bu yazımızda e ticaret...
10 Aralık 2016
Sinan Oypan
Markaların Instagram yönetiminde yaptıkları hatalar
Markaların Instagram yönetiminde yaptıkları hatalar
Günümüzün en popüler sosyal ağı olan Instagram, markaların da takipçileriyle etkileşime girmek ve hedef kitlelerinin genişletmek için kullandığı mecralardan biri halini aldı. Ancak Instagram yönetimi sırasında yapılan hatalar,...
16 Ekim 2017
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın