E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama

29 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama

Ürün maliyeti hesaplama, e-ticaret firmaları için önemli konulardan biridir; özellikle kendi üretimizini yapıyorsanız, şirket giderleri için bu maliyetleri bilmelisiniz. Ürün maliyetlerinizin yüksek olması, satış fiyatlarınızın da yüksek olmasını gerektirirken, işe başlamak için gerekli olan sermayenizin de yüksek olmasını sebep olur. Bu maliyetleri hesaplarken nelere dikkat etmeniz gerektiğini de bu rehberimizde kapsamlı bir şekilde ele alacağız.

Ürün maliyeti nedir?

Ürün maliyeti, bir ürünü son tüketiciye hazır hale getirmek için gerekli olan üretim işlemlerin toplam ne kadarlık bir maliyet gerektirdiğidir. Kullanılan materyallerin, gerekli iş gücünün ve fabrikasyon maliyetlerinin toplamı ile ürün maliyeti hesaplama işlemleri yapılmaktadır.

Ürün maliyeti hesaplama

Ürün maliyeti hesaplama sürecinde 3 temel gider kalemine bakılmaktadır. Bu kalem giderleri de kendi içerisinde alt dallara ayrılabilir; ancak temel olarak bu giderleri 3 ana kategori altında toplayabiliriz.

  • Hammadde giderleri
  • İşçi giderleri
  • Fabrika / üretim bandı giderleri

Hammadde ve işçi gideleri, üretim için ana giderleri oluştururken, fabrika/üretim bandı giderleri ise yan giderleri oluşturmaktadır. Yan giderlerin içeriği farklı şekilde değişebilir; her ne kadar ana gider olarak düşünülmese de ürün fiyatlandırması yaparken dikkate alınması gereken gider kalemleri arasında yer almaktadır.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Şimdi de bu ana ve yan giderleri detaylı bir şekilde inceleyelim:

Hammadde giderleri

Adından da anlaşılabileceği gibi bir ürünün üretim süreci için gerekli olan hammadde giderlerinin tümü bu kategoriye girmektedir. Bitmiş ürün için gerekli olan gerekli olan tüm malzeme ve hammaddeler, kalem kalem bu giderlerin içerisine eklenmelidir.

Örneğin, bir araba fabrikasının araba üretebilmesi için metale ve plastiğe ihtiyacı vardır. İlk üretim ve mühendislik hesaplamaları ile bir araç için ne kadarlık hammadde gittiğinin takibi yapılarak, kaydedilebilir. Böylelikle tek bir araç üretimi için gerekli hammadde giderleri hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.

Bitmiş ürün için gerekli olan bu hammaddelerin kaydının tutulması ürün maliyeti hesaplama sürecinde elinizde olması gereken verilerden biri olarak öne çıkmaktadır. Farklı ürünlerde farklı maliyetler çıkacağı gibi ürünün boyutları da gerekli olan hammadde miktarını değiştireceği için bunların da kaydının tutulması ve üretim bandından çıkan ürünlerin kategorize edilerek kendi maliyetlerinin hesaplanması gerekir.

İşçi giderleri

Doğrudan ürün üretimine dahil olan işçi gücü de ürün maliyeti hesaplama işlemine dahil edilmelidir. Bu çalışanların saatlik ve günlük maliyetlerinin hesaplanması gerekir. Bunun yanı sıra üretim işleminde farklı pozisyonları olan ve farklı maaşlar alan çalışanlar da bulunacaktır. Bu sebeple de üretimde görev alan tüm personelin maaşlarının hesaplanması önemlidir.

Örneğin, personel müdürleri ve işçilerin görevleri farklı olabileceği gibi üretim bandı üzerinde bu çalışanların yaptıkları işler de farklılaşacağı için saatlik ücretler değişecektir. Normal çalışanlarla personel şef ya da müdürlerinin maaşları farklılık gösterecektir. Bu nedenle de hesaplamlarınızı yaparken bu kriterleri de göz önünde bulundurmanız gerekir.

Fabrika / üretim bandı giderleri

Ürün maliyeti hesaplama sürecinde dikkate almanız giderlerin bir bölümünü de fabrika/üretim bandı giderleri oluşturmaktadır. Yazının başında da belirttiğimiz gibi bu giderleri yan giderler olarak ele alabilirsiniz; ancak yine de üretim sürecinde kullanıldıkları için de toplam giderlere eklenmesi gerekir. Fabrika giderleri de kendi içerisinde üçe ayrılır:

Yan ürün giderleri: Üretim sürecinde kullanılan ancak hammadde sayılmayan diğer ürünler bu kategoriye girer. Kablolar, vida, cıvatalar, bantlar, temizlik malzemeleri, yağ gibi ürün için gerekli olan diğer yan ürünleri de ürün maliyeti hesaplama işlemlerine dahil etmeniz gerekir.

İşçi giderleri: Doğrudan üretime dahil olmayan; ancak fabrikadaki üretim sürecine dışarıdan da dahil olabilen çalışanlar bu grupta yer alır. Örneğin, kalite kontrol ekibi, güvenlik görevlileri, temizlik işçileri gibi çalışanların da giderlerinin hesaplanması gerekir.

Diğer giderler: Fabrikadaki üretim sürecinde, fabrikanın kullandığı elektrik, su ve benzeri giderlerin yanı sıra fabrika alanının kira ve diğer masrafları da dikkate alınmalıdır. Bunlara ek olarak ekipmanların bakımları, sigortaları, vergiler ve fabrikanın çalışabilmesi için gerekli olan diğer kalemler bu gruba girer.

Ürün maliyeti nasıl hesaplanır?

Ürün maliyeti hesaplama işlemi için yukarıda bahsettiğimiz 3 ana gider kalemi üzerinden bir formül kullanabilirsiniz. Basit bir şekilde bu formülü şöyle yazabiliriz:

Ürün Maliyeti = Hammadde giderleri + İşçi giderleri + Fabrika giderleri

Fabrika içerisindeki giderleri de şöyle hesaplayabilirsiniz:

Fabrika giderleri = Yan ürün giderleri + İşçi Giderleri + Diğer Giderler

Bu maliyetleri hesapladıktan sonra ürün fiyatlandırma çalışmalarınızı yapabilirsiniz. Bununla beraber ürün maliyetini bildiğinizde, uzun vadede yeni ürün üretimlerinde de bu masraflarınızı baz alarak hesaplamalarınızı yapabilir ve üretim bandınızı genişletmek için ne kadarlık bir yatırım yapmanız gerektiği konusunda da planlamalarınızı yapabilirsiniz.

İlgili rehber: Ürün fiyatlandırma psikolojileriyle ilgili 5 ipucu

İlgili rehber: Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?

Ürün maliyeti hesaplamala ile ilgili sık sorulan sorular

Tek bir ürün maliyeti nasıl hesaplanır?

Tek bir ürünün maliyetini hesaplamak içinse fabrikadan çıkan toplam ürün adedi ile toplam maliyeti dikkate almanız gerekir. Tek bir ürünün maliyetini de şöyle bir formül ile bulabilirsiniz:

Tek ürün maliyeti: Toplam üretim maliyeti / Toplam üretilen ürün adedi

Bu işlem ile tek bir ürünün size ne kadara mal olduğunu bularak, ürün fiyatlandırma çalışmalarınızı yapabilirsiniz.

Pazarlama ve reklam maliyetleri ürün maliyetine dahil midir?

Ürünün üretim maliyetini hesaplarken pazarlama ve reklam maliyetlerini dikkate almamanız gerekir. Çünkü bu ürünün fabrikadan çıkış maliyetidir ve pazarlama, satış ve reklam giderleri buna dahil değildir.

Ancak ürünün fiyatlandırmasını yaparken, kargo maliyetlerini, pazarlama ve reklam bütçelerinizi, şirketinizi yönetmek için gerekli olan maliyetlerinizi de hesaplayarak, ürünün son fiyatını belirlemeniz daha doğru bir yaklaşım olur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 3. Bölüm
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 3. Bölüm
Dijital içeriklerin ölçümlenmesi, e-ticaret sitesinde ve sosyal mecralarda yapılan pazarlama çalışmalarından nasıl sonuçlar alındığının görülmesini sağlar. İnternet ortamında paylaşılan içerikler olması nedeniyle de bu...
16 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Neden hem SEO hem de sosyal medya pazarlamaya önem vermelisiniz? - 1. Bölüm
Neden hem SEO hem de sosyal medya pazarlamaya önem vermelisiniz? - 1. Bölüm
E-ticaret şirketinizin marka bilinirliğini ve internet üzerindeki görünürlüğünü artırmak için SEO ve SMM’e (sosyal medya pazarlama) ihtiyacınız vardır. Sosyal medya pazarlama birçok e-ticaret firmasının yapmakta olduğu...
20 Eylül 2017
Sinan Oypan
SEO hataları | Bunları yaparsanız siteniz ceza alabilir!
SEO hataları | Bunları yaparsanız siteniz ceza alabilir!
SEO hataları üzerinde durulması gereken çok ciddi bir konu. Ceza aldığınız taktirde Google'daki tüm indexiniz dahi silinebilir. Bu yazımızda yapmamanız gereken SEO hataları ile yapmamanız gereken 4 şeyi ele alacağız. SEO...
14 Ocak 2017
Sinan Oypan
Youtube takipçi sayısını artırmak için neler yapmanız gerekiyor?
Youtube takipçi sayısını artırmak için neler yapmanız gerekiyor?
Youtube video içerik üretimi yapan ve video reklam veren firmalar için önemli platformlardan biri. Bu da Youtube takipçi sayısını artırmanız anlamına geliyor. Youtube takipçi sayısını artırmak, videolarınızın daha fazla...
6 Aralık 2018
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri Instagram’dan para kazanmak için neler yapabilir?
E-ticaret şirketleri Instagram’dan para kazanmak için neler yapabilir?
Instagram’dan para kazanmak günümüzde birçok e-ticaret firması için önemli bir konu. Kullanıcı kitlesinin fazla olması ve bu nedenle de sosyal ağlar arasındaki popülerliği e-ticaret firmalarının bu mecra üzerine daha fazla...
26 Kasım 2018
Sinan Oypan
Mobil uygulama tasarımlarında dikkat edilmesi gerekenler 1. Bölüm
Mobil uygulama tasarımlarında dikkat edilmesi gerekenler 1. Bölüm
Geçtiğimiz günlerde mobile uyumlu site tasarımlarına neden önem vermeniz gerektiğine ve mobil uygulamaya gerçekten ihtiyacınız olup olmadığı konuları üzerinde bazı bilgiler paylaşmıştık. Aşağıdaki bağlantılardan bu...
15 Mart 2017
Sinan Oypan
Google Analytics ile metriklerin ölçümlenmesinde dikkat edilmesi gerekenler
Google Analytics ile metriklerin ölçümlenmesinde dikkat edilmesi gerekenler
E-ticarette bazı metrikler belirlemeniz ve bunları ölçümlemeniz işinizi geliştirmenizde ve uzun vadede karlılığınızı artırabilmek için önemlidir. İşinizin başarılı olabilmesi için bir takım stratejiler belirlemeniz ve...
12 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticarette kurumsal web tasarım trendleri – 2021
E-ticarette kurumsal web tasarım trendleri – 2021
E-ticarette kurumsal web tasarım trendleri 2021’de biraz değişikliğe giderken, görsel ve grafiksel anlamda bir takım değişiklikler olacak. Site tasarımları her sene farklı trendlere göre şekilleniyor olsa da yine de ilk...
2 Aralık 2020
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları
E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları
Bütçe yönetimi, e-ticaret firmaları için önemli konular arasında yer aldığı için özellikle dikkat edilmesi gereken unsurlardan biridir. Nakit akışını kontrol etmek, harcamaları kontrol altında tutmak ve şirketin kasasındaki...
17 Şubat 2019
Sinan Oypan
Küçük işletmeler için bütçe yönetimi ipuçları
Küçük işletmeler için bütçe yönetimi ipuçları
Bütçe yönetimi, elinizdeki sermayeyi iyi yönetmenizi sağlarken, uzun vade de elinizde nakit kalmasını sağladığı için gereklidir. Bütçe yönetimi hem operasyonel alan da hem de yapacağınız tanıtım alanında da kontrollü bir...
20 Haziran 2020
Sinan Oypan
Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?
Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?
Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklı amaçları bulunur ve her iki iş modelinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunur. Kendi e-ticaret sitenizi açmadan önce hangi iş modeline yöneleceğinize ve bu iş modeline uygun...
21 Şubat 2018
Sinan Oypan
Hiyerarşik kategori yönetimi e-ticaret sitenizde satışları nasıl artırır?
Hiyerarşik kategori yönetimi e-ticaret sitenizde satışları nasıl artırır?
Kategori yönetimi, ürünleri belli bir sıra ve düzen içerisinde e-ticaret sitenizde listelemek satışlarınıza etki eden faktörler arasında yer alıyor. Kategori yönetimini yaparken hiyerarşik bir düzen kullanmak ve kategorileri belli...
20 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin