E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama

29 Şubat 2020
Sinan Oypan

Ürün maliyeti hesaplama, e-ticaret firmaları için önemli konulardan biridir; özellikle kendi üretimizini yapıyorsanız, şirket giderleri için bu maliyetleri bilmelisiniz. Ürün maliyetlerinizin yüksek olması, satış fiyatlarınızın da yüksek olmasını gerektirirken, işe başlamak için gerekli olan sermayenizin de yüksek olmasını sebep olur. Bu maliyetleri hesaplarken nelere dikkat etmeniz gerektiğini de bu rehberimizde kapsamlı bir şekilde ele alacağız.

Ürün maliyeti nedir?

Ürün maliyeti, bir ürünü son tüketiciye hazır hale getirmek için gerekli olan üretim işlemlerin toplam ne kadarlık bir maliyet gerektirdiğidir. Kullanılan materyallerin, gerekli iş gücünün ve fabrikasyon maliyetlerinin toplamı ile ürün maliyeti hesaplama işlemleri yapılmaktadır.

Ürün maliyeti hesaplama

Ürün maliyeti hesaplama sürecinde 3 temel gider kalemine bakılmaktadır. Bu kalem giderleri de kendi içerisinde alt dallara ayrılabilir; ancak temel olarak bu giderleri 3 ana kategori altında toplayabiliriz.

  • Hammadde giderleri
  • İşçi giderleri
  • Fabrika / üretim bandı giderleri

Hammadde ve işçi gideleri, üretim için ana giderleri oluştururken, fabrika/üretim bandı giderleri ise yan giderleri oluşturmaktadır. Yan giderlerin içeriği farklı şekilde değişebilir; her ne kadar ana gider olarak düşünülmese de ürün fiyatlandırması yaparken dikkate alınması gereken gider kalemleri arasında yer almaktadır.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Şimdi de bu ana ve yan giderleri detaylı bir şekilde inceleyelim:

Hammadde giderleri

Adından da anlaşılabileceği gibi bir ürünün üretim süreci için gerekli olan hammadde giderlerinin tümü bu kategoriye girmektedir. Bitmiş ürün için gerekli olan gerekli olan tüm malzeme ve hammaddeler, kalem kalem bu giderlerin içerisine eklenmelidir.

Örneğin, bir araba fabrikasının araba üretebilmesi için metale ve plastiğe ihtiyacı vardır. İlk üretim ve mühendislik hesaplamaları ile bir araç için ne kadarlık hammadde gittiğinin takibi yapılarak, kaydedilebilir. Böylelikle tek bir araç üretimi için gerekli hammadde giderleri hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.

Bitmiş ürün için gerekli olan bu hammaddelerin kaydının tutulması ürün maliyeti hesaplama sürecinde elinizde olması gereken verilerden biri olarak öne çıkmaktadır. Farklı ürünlerde farklı maliyetler çıkacağı gibi ürünün boyutları da gerekli olan hammadde miktarını değiştireceği için bunların da kaydının tutulması ve üretim bandından çıkan ürünlerin kategorize edilerek kendi maliyetlerinin hesaplanması gerekir.

İşçi giderleri

Doğrudan ürün üretimine dahil olan işçi gücü de ürün maliyeti hesaplama işlemine dahil edilmelidir. Bu çalışanların saatlik ve günlük maliyetlerinin hesaplanması gerekir. Bunun yanı sıra üretim işleminde farklı pozisyonları olan ve farklı maaşlar alan çalışanlar da bulunacaktır. Bu sebeple de üretimde görev alan tüm personelin maaşlarının hesaplanması önemlidir.

Örneğin, personel müdürleri ve işçilerin görevleri farklı olabileceği gibi üretim bandı üzerinde bu çalışanların yaptıkları işler de farklılaşacağı için saatlik ücretler değişecektir. Normal çalışanlarla personel şef ya da müdürlerinin maaşları farklılık gösterecektir. Bu nedenle de hesaplamlarınızı yaparken bu kriterleri de göz önünde bulundurmanız gerekir.

Fabrika / üretim bandı giderleri

Ürün maliyeti hesaplama sürecinde dikkate almanız giderlerin bir bölümünü de fabrika/üretim bandı giderleri oluşturmaktadır. Yazının başında da belirttiğimiz gibi bu giderleri yan giderler olarak ele alabilirsiniz; ancak yine de üretim sürecinde kullanıldıkları için de toplam giderlere eklenmesi gerekir. Fabrika giderleri de kendi içerisinde üçe ayrılır:

Yan ürün giderleri: Üretim sürecinde kullanılan ancak hammadde sayılmayan diğer ürünler bu kategoriye girer. Kablolar, vida, cıvatalar, bantlar, temizlik malzemeleri, yağ gibi ürün için gerekli olan diğer yan ürünleri de ürün maliyeti hesaplama işlemlerine dahil etmeniz gerekir.

İşçi giderleri: Doğrudan üretime dahil olmayan; ancak fabrikadaki üretim sürecine dışarıdan da dahil olabilen çalışanlar bu grupta yer alır. Örneğin, kalite kontrol ekibi, güvenlik görevlileri, temizlik işçileri gibi çalışanların da giderlerinin hesaplanması gerekir.

Diğer giderler: Fabrikadaki üretim sürecinde, fabrikanın kullandığı elektrik, su ve benzeri giderlerin yanı sıra fabrika alanının kira ve diğer masrafları da dikkate alınmalıdır. Bunlara ek olarak ekipmanların bakımları, sigortaları, vergiler ve fabrikanın çalışabilmesi için gerekli olan diğer kalemler bu gruba girer.

Ürün maliyeti nasıl hesaplanır?

Ürün maliyeti hesaplama işlemi için yukarıda bahsettiğimiz 3 ana gider kalemi üzerinden bir formül kullanabilirsiniz. Basit bir şekilde bu formülü şöyle yazabiliriz:

Ürün Maliyeti = Hammadde giderleri + İşçi giderleri + Fabrika giderleri

Fabrika içerisindeki giderleri de şöyle hesaplayabilirsiniz:

Fabrika giderleri = Yan ürün giderleri + İşçi Giderleri + Diğer Giderler

Bu maliyetleri hesapladıktan sonra ürün fiyatlandırma çalışmalarınızı yapabilirsiniz. Bununla beraber ürün maliyetini bildiğinizde, uzun vadede yeni ürün üretimlerinde de bu masraflarınızı baz alarak hesaplamalarınızı yapabilir ve üretim bandınızı genişletmek için ne kadarlık bir yatırım yapmanız gerektiği konusunda da planlamalarınızı yapabilirsiniz.

İlgili rehber: Ürün fiyatlandırma psikolojileriyle ilgili 5 ipucu

İlgili rehber: Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?

Ürün maliyeti hesaplamala ile ilgili sık sorulan sorular

Tek bir ürün maliyeti nasıl hesaplanır?

Tek bir ürünün maliyetini hesaplamak içinse fabrikadan çıkan toplam ürün adedi ile toplam maliyeti dikkate almanız gerekir. Tek bir ürünün maliyetini de şöyle bir formül ile bulabilirsiniz:

Tek ürün maliyeti: Toplam üretim maliyeti / Toplam üretilen ürün adedi

Bu işlem ile tek bir ürünün size ne kadara mal olduğunu bularak, ürün fiyatlandırma çalışmalarınızı yapabilirsiniz.

Pazarlama ve reklam maliyetleri ürün maliyetine dahil midir?

Ürünün üretim maliyetini hesaplarken pazarlama ve reklam maliyetlerini dikkate almamanız gerekir. Çünkü bu ürünün fabrikadan çıkış maliyetidir ve pazarlama, satış ve reklam giderleri buna dahil değildir.

Ancak ürünün fiyatlandırmasını yaparken, kargo maliyetlerini, pazarlama ve reklam bütçelerinizi, şirketinizi yönetmek için gerekli olan maliyetlerinizi de hesaplayarak, ürünün son fiyatını belirlemeniz daha doğru bir yaklaşım olur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ürün fotoğraflama sırasında sık yapılan hatalar (Görselli Anlatım)
Ürün fotoğraflama, e-ticaret sitenizdeki ürünleri öne çıkartma ve tüketicilerin satın alma kararlarını etkileme açısından bir hayli önemli. Doğru ürün fotoğrafları kullanmak, ürüne talep yaratmanızı sağladığı gibi...
12 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticarette sahte kullanıcı yorumlarıyla ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette kullanıcı yorumları sosyal kanıt açısından oldukça önemlidir. Bu yorumlar, tüketicilerin satın alma kararlarına doğrudan etki ettiği için e-ticaret firmaları site üzerindeki kullanıcı yorumlarını artırmaya...
22 Şubat 2018
Sinan Oypan
Instagram fenomenleriyle çalışırken nelere dikkat etmelisiniz?
Instagram son dönemlerde popülerliği en çok artan sosyal ağ olarak öne çıkıyor. Firmalar da takipçisi ve etkileşimi yüksek olan Instagram kullanıcılarıyla (fenomenler) iş birliği yaparak kendi ürünlerini veya hizmetlerini...
10 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Bebek Mağazası Açmak | Online Bebek Giyim Mağazası Açmak
Bebek mağazası açmak için gerekenler nelerdir, online bebek giyim mağazası açmak ve satış yapmak için dikkat edilmesi gerekenler nelerdir? Özetle bebek mağazası açmak istiyorum / çoçuk giyim mağazası açmak istiyorum diyorsanız ve...
23 Ağustos 2017
Gökçe Beyazaslan
Sevgililer Günü'nde kullanabileceğiniz satış artırma kampanyaları
Her yıl olduğu gibi Sevgililer Günü yine satış artırma kampanyaları için ideal bir zaman. Yılın ilk özel günü olması nedeniyle yılbaşından sonra durgun geçmiş olabilecek ilk haftaları biraz hareketlendirmek için bu dönem,...
3 Şubat 2019
Sinan Oypan
Youtube videolarında takip etmeniz gereken 10 metrik
Geçtiğimiz günlerde Youtube’da üst sıralarda videoların listelenmesiyle ilgili bir takım bilgileri ve araştırmaları sizlerle paylaşmıştık. Videolarınız üzerinde yapacağınız bir takım çalışmalar, görüntülenmelerinizi ve...
12 Ocak 2018
Sinan Oypan
Başarılı bir yeni ürün lansmanını nasıl yapabilirsiniz? - 2. Bölüm
Ürün lansmanlarına doğru bir strateji ve detaylı bir planlama ile yaklaşıldığında lansmanın başarılı olması daha muhtemeldir. Plan program olmadan lansman çalışmaları yapmak, istenilen hedeflere ulaşılmasını bir hayli...
26 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Aciliyet hissini satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?
E-ticarette satışlarınızı artırmak için kullanabileceğiniz farklı strateji ve yöntemler bulunuyor. Bu yöntemlerden biri de aciliyet hissi yaratmaktır. Tüketicilerin hızlı karar vermelerini ve onları hızlı bir şekilde satın...
29 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitesi kurmak için gerekenler nelerdir?
e-ticaret sitesi kurmak, e ticaret sitesi kurulumu için zaman ayırmak, e ticaret sitesi nasıl kurulur, e ticaret sitesi yapmak yani e ticaret sitesi kurmak için gerekenler, ticari web sitesi kurmak için sanal pos ve güvenlik süreci özetle e...
5 Mart 2015
Seyhun Özkara
Az sermaye ile iş kurmak mümkün mü?
Kendi işini yapmak ve hayalini gerçekleştirmek isteyenler az sermaye ile iş kurmak ve internetten satış için farklı alternatifler aramakta. Peki, az sermaye ile iş kurmak mümkün mü? Eğer yapılabiliyorsa e-ticaret alanında neler...
4 Haziran 2020
Sinan Oypan
Google’daki sıralamanızı hızlı bir şekilde yükseltmek için neler yapabilirsiniz?
Google üzerinde iyi bir sıralamaya sahip olmak, organik olarak elde edeceğiniz trafiğin de artmasını sağlayacağı için oldukça önemlidir. Google’daki sıralamanızı artırmak için de SEO çalışmalarınızı iyi ve doğru bir...
4 Nisan 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde görsel uyumluluğunu sağlamak için neler yapmalısınız?
E-ticaret siteniz, şirketinizin vitrinidir ve siteniz üzerindeki ürün fotoğrafları da vitrininizde sergilediğiniz ürünlerdir. Vitrininizin can alıcı ve dikkat çekici olabilmesi için, buradaki ürünlerinizin yani ürün...
23 Aralık 2016
Sinan Oypan