Adım adım tüketicilerin satın alma süreçleri

28 Ağustos 2016
Sinan Oypan

Online satış yapmak isteyen firmalar, tüketicilerin satın alma süreçlerinin nasıl ilerlediğini bilmeleri, satış ve pazarlama stratejileri geliştirirken oldukça önemlidir. Hangi mecralarda nasıl yer alınacağı, ne tür pazarlama çalışmaları yapılacağı, hangi aşamalarda tüketiciyle iletişime geçileceği ve bir ürünün nasıl tanıtılacağı tüketicilerin satın alma süreçlerini bildikten sonra daha kolay bir hale gelir.

Özellikle yeni girişimlerin ve orta çaplı şirketlerin bu aşamalara dikkat etmesi gerekiyor. Belli bir müşteri tabanı oluşturabilmek ve bunu büyütebilmek için bu süreçlerin nasıl işlediğini bilmek, işlerini büyütme de onlara yardımcı olacaktır.

Bu rehberde de bir tüketicinin, bir ürünü satın almadan önce ve satın alma aşamasında hangi süreçlerden geçtiğini sizlerle paylaşacağız.

1. Adım: Problemi bulmak

Tüketiciler bir ürünü satın almadan önce, ilk olarak kendi hayatlarındaki problemi bulmaya yönelirler. Bu genellikle bir problem olarak görülmez ve bir ihtiyaç olarak değerlendirilir. Aranan ürünün bu boşluğu doldurması gerekmektedir. Bu boşluğu doldurma ihtiyacı da şirketlere bazı fırsatlar doğurur.

Bu ihtiyaçlar ve boşluk hissiyatı her sektöre göre değişiklik gösterebilir. Bu durumda da şirketlerin bu ihtiyaçları fark ederek, bu yönde stratejiler geliştirmeleri ve ürünleri bu ihtiyaçları karşılayacak şekilde pazarlamaları gerekir.

2. Adım: Ürün araştırması yapmak

Bir sonraki aşamada tüketiciler bilgi ve ürün araştırması yapmaya başlarlar. İhtiyaçlarını karşılayacak ürünlerle ilgili internet üzerinde arama yapan tüketiciler, karşılarına çıkan bilgileri ve ürünleri incelemeye başlarlar.

Bu noktada şirketlerin, internet üzerinde bu bilgileri tüketicilere sunuyor olmaları gerekiyor. Gerek blog çalışmaları, gerek reklamlar, gerekse ürün açıklamalarıyla tüketicilere ulaşmalılar. Burada içerik çalışmaları ve SEO oldukça öne çıkıyor. Çünkü tüketiciler aramalarını arama motorları üzerinde gerçekleştireceklerdir. Onlara bu bilgiler sunmanız ve üst sıralarda görünmeniz, doğrudan onlarla etkileşime geçmenize yardımcı olacaktır.

3. Adım: Alternatiflerin değerlendirilmesi

Ürün aramaları yapılırken, birden fazla ürün tüketicinin dikkatini çekebilir. Bu noktada da tüketici kendi ihtiyacını en iyi şekilde çözecek olan alternatifler üzerinde düşünmeye başlayacaktır. Bu aşamaya ürün karşılaştırma aşaması da diyebiliriz.

Bu aşamada şirketler, ürünlerini en iyi şekilde yansıtmalılar. Ürün açıklamalarını detaylı bir şekilde sunmalı, görsel açıdan da zengin bir şekilde tüketiciye sunum yapmalılar. Bu çalışmalar ürün videolarıyla ve kullanıcı yorumlarıyla da desteklenebilir. Kullanıcı yorumları, tüketicilerin ilgisini çekecektir; çünkü başka tüketicilerin ürün hakkındaki yorumları onlar için önemlidir.

Bunun yanı sıra ürün karşılaştırma alternatifi sunmak da tüketicilerin satın alma kararlarına olumlu bir şekilde yansıyabilir. Burada rakip ürünlerin karşılaştırmasını yapabileceğiniz gibi upsell uygulamalarıyla tüketicilerin ilgi duydukları ürünlerin daha üst modellerini de onlara sunabilirsiniz.

4. Adım: Satın alma kararının alınması

Ürün karşılaştırmalarından sonra tüketici artık ürünü satın alma aşamasına gelmiştir. Burada ya bulduğu sonuçlardan memnun kalıp ürünü satın alacaktır ya da bu alternatifler hoşuna gitmediği için satın almayı gerçekleştirmeyecektir.

Tüketici eğer bir ürünü sepetine ekledikten sonra satın alma işlemini gerçekleştirmiyorsa ona ulaşmayı deneyebilirsiniz. Bu durumda da sepeti terk edenlere hatırlatma e-postaları gönderebilirsiniz. Böylelikle onlara tekrar ürünü hatırlatabilirsiniz. Bu e-posta çalışmaları, çoğu zaman geri dönüşümleri artırmak için etkili bir yöntem olarak öne çıkıyor.

5. Adım: Ödeme süreci

Tüketici bir ürünü satın almaya karar verse bile halen süreç tamamlanmış değildir. İnternetten alışverişlerde tüketiciler ödeme adımında da sorunlar yaşayabilirler. Ödeme yöntemleri, kargo süreci ve bedeli, ödeme işlemlerinin kolaylığı ya da zorluğu bu adımın tamamlanmasını doğrudan etkileyen faktörlerdir.

Firma olarak, ödeme süreçlerinizi olabildiğince kolaylaştırmanız gerekiyor. Ödeme sayfalarınızın kafa karıştırıcı olmaması, birden fazla ödeme alternatifinin olması, kargo süreci ve bedeliyle ilgili gerekli bilgilerin sunulması, tüketicinin ödeme işlemini tamamlamasını kolaylaştıracaktır.

6. Adım: Satış sonrası iletişim ve destek

Tüketici alışverişini tamamladıktan sonra da yapılacaklar vardır. Tüketici için bu süreç bitmiş gibi görünse de aslında markalar bu noktada tüketicilerle yine etkileşim içinde olabilirler.

Tüketici aldığı üründen memnun olmayabilir ve bu durumda sizinle iletişime geçmek isteyebilir. Onlara çok iyi bir müşteri desteği sunmanız, ilerleyen dönemlerde bu kişilerin yeniden sizden alışveriş yapmasını sağlayabilir.

Bunun yanı sıra tüketicilere çapraz satış yapmak, onlara teşekkür etmek, onlara yeni fırsatlar sunmak için de e-posta çalışmaları yapabilirsiniz. Çapraz satış için farklı kampanyalar hazırlayarak onları yeniden alışveriş yönlendirebilirsiniz.

Hizmetlerinizden memnun kalıp kalmadıklarını sormak için onlara kısa anketler gönderebilir ya da yaptıkları alışverişten dolayı onlara teşekkür edebilirsiniz. Alışverişten sonraki süreçte, müşterilerinizle iletişime ve etkileşime geçmek, bu kişilerin uzun vadede sadık müşterilere dönüşmesine yardımcı olacaktır.

Müşterilerinize IdeaSoft e-ticaret paketleri ile daha iyi bir tüketici deneyimi yaşatın.

10 yılı aşkın e-ticaret tecrübemiz ile hemen hemen her sektörde 100'lerce firmaya hizmet verdik. Tüketicilerin davranışlarına göre e-ticaret paketlerimizi geliştirdik ve geliştirmeye devam ediyoruz.

Doğru bir e-ticaret sitesi açmak, tüketici de doğru anlamaktan geçiyor. Bu konudaki tecrübemize güveniyoruz.
Dilerseniz siz de yazılımlarımızı ücretsiz olarak deneyebilir ve bu deneyimi yaşayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

En verimli e-posta gönderim günü nasıl belirlenir?
E-posta gönderim günü eposta çalışmalarınızın başarıya ulaşmasında çok önemli bir yere sahiptir. Bilindiği üzere e posta pazarlama, günümüzde e-ticaret firmalarının halen en çok verim ve geri dönüşüm sağladığı...
6 Şubat 2017
Sinan Oypan
Markalar sosyal medya takibi yaparken nelere dikkat etmeli?
Sosyal ağlarda pazarlama çalışmaları yaparken sosyal medya takibi yapmak, markanızla ilgili konuşulan ve paylaşılanları takip etmenizi sağlarken, markanızın iyi ve eksik yaptığı çalışmaları da görmenizi sağlar. Sosyal medya...
5 Haziran 2019
Sinan Oypan
Ürün iadelerini azaltmak için yapmanız gerekenler
E-ticaret şirketlerinin en çok canlarını sıkan durumlardan biri de ürün iadeleri. Ürün iadelerinin birçok sebebi olabiliyor. Bunlar hem tüketici hem de firma kaynaklı olabiliyor. Tabii ki her zaman ürün iadeleri olacaktır; ancak bu...
16 Haziran 2016
Sinan Oypan
Online pazar yerleri mi yoksa kendi e-ticaret siteniz mi avantajlı?
Online pazar yerleri / online pazar yeri mi daha avantajlı yoksa kendi e ticaret siteniz mi daha avantajlı? Gelip hep birlikte bu sorunun cevabını arayalım. İnternet üzerinden satış yapmanın birçok farklı yolu bulunuyor. Kendi...
22 Ocak 2018
Sinan Oypan
Pandemi sonrası fiziki mağazalar neden e-ticarete yönelmeli?
2020 yılı pandemi ile geçti ve tüm dünya birçok konuda sıkıntılar yaşadı. Daha da önemli olan konu ise tüm dünyanın böyle bir salgın ve krize hazır olmadığı da görülmüş oldu. Tüm sektörler bu durumdan olumsuz etkilendi,...
3 Eylül 2020
Sinan Oypan
Trendyol Mağaza Açmak Rehberi 2020
Trendyol Mağaza Açma / Trendyol Mağaza Açmak yani trendyol da satış yapmak yapmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. İnternetten satış yapmak isteyen girişimciler ve şirketler, Trendyol mağaza açma / Trendyol...
5 Eylül 2019
Sinan Oypan
Facebook reklam hataları | 3 ölümcül hata
Facebook reklam hataları günümüzde sosyal medya reklamı veren firmalar için hayati bir öneme sahiptir. Bu yazımızda sizinle facebook reklam hataları arasından yapmamanız gereken 3 ölümcül hatayı ele alacağız. Facebook reklam...
30 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Kampanya dönemi stok yapma taktikleri
Kampanya ve fırsat dönemleri öncesinde e-ticaret sitenizde stok yapma ve yönetim çalışmalarına ağırlık vermeniz gerekir. Stok yapmak ve kampanya sürecinde öne çıkacak olan ürünleri e-ticaret sitenizde mevcut halde tutmanız ve...
23 Ekim 2020
Sinan Oypan
İnternetten antika ürün satmak isteyenler neler yapmalı?
Antika ürün satmak / antika eşya satmak istiyorum diyor ve internetten ikinci el antika eşya satışı yapmak istiyorsanız bu yazı tam size göre. İnternetten antika ürün satmak Antika ürünlerin satışı ve ikinci el eşya...
14 Ağustos 2017
Gökçe Beyazaslan
E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?
Stok maliyeti, e-ticaret firmalarının gider kalemlerinden biri olduğu için düzenli olarak kontrol edilmeli ve kayıt altında tutulmalıdır. Stok maliyeti artmaya başladığında şirketin karlılığı da zarar görebilir hatta kimi zaman...
9 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitesi nasıl geliştirilir sorusuna 8 cevap!
E-ticaret sitesi nasıl geliştirilir koronavirüs sürecinde işletmelerin merak ettiği bir soru olarak karşımıza çıkıyor. Yaşam tarzımızı krize göre şekillendirdiğimiz bu dönemde, e-ticaret sitesi nasıl daha iyi hale getirilir ya...
24 Nisan 2020
İbrahim Çelebi
Dikey video içeriklere neden önem vermelisiniz? (İnfografik)
Son dönemlerde video içerik çalışmalarında dikey videolar oldukça öne çıkmaya başladı ve bunun da nedeni akıllı telefonlarda tam ekran video izleme sağlayan sosyal ağlar oldu. Birçok kişi için dikey videolar tercih edilmese de...
17 Mart 2019
Sinan Oypan