Adım adım tüketicilerin satın alma süreçleri

28 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Adım adım tüketicilerin satın alma süreçleri

Online satış yapmak isteyen firmalar, tüketicilerin satın alma süreçlerinin nasıl ilerlediğini bilmeleri, satış ve pazarlama stratejileri geliştirirken oldukça önemlidir. Hangi mecralarda nasıl yer alınacağı, ne tür pazarlama çalışmaları yapılacağı, hangi aşamalarda tüketiciyle iletişime geçileceği ve bir ürünün nasıl tanıtılacağı tüketicilerin satın alma süreçlerini bildikten sonra daha kolay bir hale gelir.

Özellikle yeni girişimlerin ve orta çaplı şirketlerin bu aşamalara dikkat etmesi gerekiyor. Belli bir müşteri tabanı oluşturabilmek ve bunu büyütebilmek için bu süreçlerin nasıl işlediğini bilmek, işlerini büyütme de onlara yardımcı olacaktır.

Bu rehberde de bir tüketicinin, bir ürünü satın almadan önce ve satın alma aşamasında hangi süreçlerden geçtiğini sizlerle paylaşacağız.

1. Adım: Problemi bulmak

Tüketiciler bir ürünü satın almadan önce, ilk olarak kendi hayatlarındaki problemi bulmaya yönelirler. Bu genellikle bir problem olarak görülmez ve bir ihtiyaç olarak değerlendirilir. Aranan ürünün bu boşluğu doldurması gerekmektedir. Bu boşluğu doldurma ihtiyacı da şirketlere bazı fırsatlar doğurur.

Bu ihtiyaçlar ve boşluk hissiyatı her sektöre göre değişiklik gösterebilir. Bu durumda da şirketlerin bu ihtiyaçları fark ederek, bu yönde stratejiler geliştirmeleri ve ürünleri bu ihtiyaçları karşılayacak şekilde pazarlamaları gerekir.

2. Adım: Ürün araştırması yapmak

Bir sonraki aşamada tüketiciler bilgi ve ürün araştırması yapmaya başlarlar. İhtiyaçlarını karşılayacak ürünlerle ilgili internet üzerinde arama yapan tüketiciler, karşılarına çıkan bilgileri ve ürünleri incelemeye başlarlar.

Bu noktada şirketlerin, internet üzerinde bu bilgileri tüketicilere sunuyor olmaları gerekiyor. Gerek blog çalışmaları, gerek reklamlar, gerekse ürün açıklamalarıyla tüketicilere ulaşmalılar. Burada içerik çalışmaları ve SEO oldukça öne çıkıyor. Çünkü tüketiciler aramalarını arama motorları üzerinde gerçekleştireceklerdir. Onlara bu bilgiler sunmanız ve üst sıralarda görünmeniz, doğrudan onlarla etkileşime geçmenize yardımcı olacaktır.

3. Adım: Alternatiflerin değerlendirilmesi

Ürün aramaları yapılırken, birden fazla ürün tüketicinin dikkatini çekebilir. Bu noktada da tüketici kendi ihtiyacını en iyi şekilde çözecek olan alternatifler üzerinde düşünmeye başlayacaktır. Bu aşamaya ürün karşılaştırma aşaması da diyebiliriz.

Bu aşamada şirketler, ürünlerini en iyi şekilde yansıtmalılar. Ürün açıklamalarını detaylı bir şekilde sunmalı, görsel açıdan da zengin bir şekilde tüketiciye sunum yapmalılar. Bu çalışmalar ürün videolarıyla ve kullanıcı yorumlarıyla da desteklenebilir. Kullanıcı yorumları, tüketicilerin ilgisini çekecektir; çünkü başka tüketicilerin ürün hakkındaki yorumları onlar için önemlidir.

Bunun yanı sıra ürün karşılaştırma alternatifi sunmak da tüketicilerin satın alma kararlarına olumlu bir şekilde yansıyabilir. Burada rakip ürünlerin karşılaştırmasını yapabileceğiniz gibi upsell uygulamalarıyla tüketicilerin ilgi duydukları ürünlerin daha üst modellerini de onlara sunabilirsiniz.

4. Adım: Satın alma kararının alınması

Ürün karşılaştırmalarından sonra tüketici artık ürünü satın alma aşamasına gelmiştir. Burada ya bulduğu sonuçlardan memnun kalıp ürünü satın alacaktır ya da bu alternatifler hoşuna gitmediği için satın almayı gerçekleştirmeyecektir.

Tüketici eğer bir ürünü sepetine ekledikten sonra satın alma işlemini gerçekleştirmiyorsa ona ulaşmayı deneyebilirsiniz. Bu durumda da sepeti terk edenlere hatırlatma e-postaları gönderebilirsiniz. Böylelikle onlara tekrar ürünü hatırlatabilirsiniz. Bu e-posta çalışmaları, çoğu zaman geri dönüşümleri artırmak için etkili bir yöntem olarak öne çıkıyor.

5. Adım: Ödeme süreci

Tüketici bir ürünü satın almaya karar verse bile halen süreç tamamlanmış değildir. İnternetten alışverişlerde tüketiciler ödeme adımında da sorunlar yaşayabilirler. Ödeme yöntemleri, kargo süreci ve bedeli, ödeme işlemlerinin kolaylığı ya da zorluğu bu adımın tamamlanmasını doğrudan etkileyen faktörlerdir.

Firma olarak, ödeme süreçlerinizi olabildiğince kolaylaştırmanız gerekiyor. Ödeme sayfalarınızın kafa karıştırıcı olmaması, birden fazla ödeme alternatifinin olması, kargo süreci ve bedeliyle ilgili gerekli bilgilerin sunulması, tüketicinin ödeme işlemini tamamlamasını kolaylaştıracaktır.

6. Adım: Satış sonrası iletişim ve destek

Tüketici alışverişini tamamladıktan sonra da yapılacaklar vardır. Tüketici için bu süreç bitmiş gibi görünse de aslında markalar bu noktada tüketicilerle yine etkileşim içinde olabilirler.

Tüketici aldığı üründen memnun olmayabilir ve bu durumda sizinle iletişime geçmek isteyebilir. Onlara çok iyi bir müşteri desteği sunmanız, ilerleyen dönemlerde bu kişilerin yeniden sizden alışveriş yapmasını sağlayabilir.

Bunun yanı sıra tüketicilere çapraz satış yapmak, onlara teşekkür etmek, onlara yeni fırsatlar sunmak için de e-posta çalışmaları yapabilirsiniz. Çapraz satış için farklı kampanyalar hazırlayarak onları yeniden alışveriş yönlendirebilirsiniz.

Hizmetlerinizden memnun kalıp kalmadıklarını sormak için onlara kısa anketler gönderebilir ya da yaptıkları alışverişten dolayı onlara teşekkür edebilirsiniz. Alışverişten sonraki süreçte, müşterilerinizle iletişime ve etkileşime geçmek, bu kişilerin uzun vadede sadık müşterilere dönüşmesine yardımcı olacaktır.

Müşterilerinize IdeaSoft e-ticaret paketleri ile daha iyi bir tüketici deneyimi yaşatın.

10 yılı aşkın e-ticaret tecrübemiz ile hemen hemen her sektörde 100'lerce firmaya hizmet verdik. Tüketicilerin davranışlarına göre e-ticaret paketlerimizi geliştirdik ve geliştirmeye devam ediyoruz.

Doğru bir e-ticaret sitesi açmak, tüketici de doğru anlamaktan geçiyor. Bu konudaki tecrübemize güveniyoruz.
Dilerseniz siz de yazılımlarımızı ücretsiz olarak deneyebilir ve bu deneyimi yaşayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarete Nasıl Başlanır?
E-ticarete Nasıl Başlanır?
Bir ihtiyacımız ortaya çıktığında, bir ürün satın almayı düşündüğümüzde artık baktığımız ilk adres internet siteleri ya da alışveriş uygulamaları. Tabii internet üzerinden aklımızdaki ürünü sadece incelemiyoruz;...
9 Kasım 2021
Markethinkers
Facebook ürün etiketleme nasıl yapılır?
Facebook ürün etiketleme nasıl yapılır?
Facebook ürün etiketleme özelliğiyle, marka sayfalarında kullanılacak yeni bir özelliği daha sayfa yöneticilerine sundu. Bu özellikle beraber, sayfanız üzerinde bir ürün paylaşıyorsanız, bu ürünü etiketleyerek, ürün hakkında...
6 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette bir strateji planı ya da bir diğer adıyla stratejik planlama yapmak, uzun vadede şirketin hedeflerine daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olur. Strateji planı hazırlamak ilk etapta biraz vakit alabilir; ancak uzun...
17 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarının kullanabileceğini blog konuları
E-ticaret firmalarının kullanabileceğini blog konuları
E-ticaret firmaları içerik pazarlama çalışmalarında farklı blog konuları üzerinde durarak, web sitelerine trafik çekerek, marka ile ürün bilinirliklerini artırabilirler. Her endüstriye göre blog konuları farklılık gösterse de,...
25 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-posta pazarlamada gönderen ismini nasıl düzenlemelisiniz?
E-posta pazarlamada gönderen ismini nasıl düzenlemelisiniz?
Dikkat çekici bir başlıkla e-posta gönderimi yapmak ve e-posta gönderen ismini doğru bir şekilde kurgulamak e-posta çalışmalarınızın verimini ve geri dönüşümünü artırabilirsiniz. Gönderen ismi, e-postanın kimden geldiğini...
11 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Ürün filtremele özelliklerinin önemi nedir ve nasıl kullanılmalıdır?
Ürün filtremele özelliklerinin önemi nedir ve nasıl kullanılmalıdır?
E-ticaret sitelerinde geri dönüşümleri ve kullanıcı deneyimini artırmak için kullanılan özelliklerden biri de ürün filtreleme özellikleridir. Ürün filtremeleme özellikleriyle siteyi ziyaret edenler, aradıkları ürünlere daha...
4 Ağustos 2017
Sinan Oypan
E ticaret site kurulumu için gerekli olan 72 özellik (İnfografik)
E ticaret site kurulumu için gerekli olan 72 özellik (İnfografik)
E ticaret site kurulumu yaparken, sitenizde bulunması gereken birçok farklı özellik bulunur ve herbirinin farklı bir amacı bulunur. Tasarımsal ögelerin yanı sıra teknik olarak da gerekli olan özellikler bulunmakta. WebAlive’ın...
12 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Marka elçisi nedir ve pazarlamada neden önemlidir?
Marka elçisi nedir ve pazarlamada neden önemlidir?
Marka elçisi, günümüzde pazarlama çalışmalarında markalara birçok açıdan avantaj sağladığı gibi onlara farklılık da katar. Günümüzde rekabetin yüksek olması, markaları farklı pazarlama çalışmalarına yönlendirmekte....
7 Ekim 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya yönetiminde süreklilik neden önemli?
Sosyal medya yönetiminde süreklilik neden önemli?
Sosyal medya pazarlaması ile ilgili yazılarımızda devamlı olarak bahsettiğimiz konulardan biri de yaptığınız çalışmaların sürekliliğinin olması oldu. Süreklilik, sosyal medyadaki başarınız için oldukça önemli bir...
12 Kasım 2016
Sinan Oypan
Okula dönüş sürecinde e-ticaretten nasıl faydalanırsınız?
Okula dönüş sürecinde e-ticaretten nasıl faydalanırsınız?
Pandemi sürecinde okula dönüş günümüzde tartışmalı bir konu haline gelse de okul ihtiyaçları bu dönemde yine karşılanacaktır. Online ya da yüz yüze eğitim fark etmeksizin hem öğrencilerin hem de öğretim üyelerinin bu...
11 Eylül 2020
Sinan Oypan
Videolarınızı düzenlemek için kullanabileceğiniz 5 mobil uygulama
Videolarınızı düzenlemek için kullanabileceğiniz 5 mobil uygulama
Geçtiğimiz günlerde ilgi çekici ürün videoları çekmek için neler yapabileceğinizi sizlerle paylaşmıştık. Aynı zamanda videolarınıza reklam verirken dikkat etmeniz gereken kriterleri de paylaşmıştık. Bu yazımızda da kendi...
30 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
Doğru stratejileri geliştirebilmek, marka ve ürününüzü tüketicilere verimli bir şekilde ulaştırabilmek için pazarlama ilkeleri hakkında bilginizin olması gerekir. Bu sebeple de bu rehberimizde de pazarlamanın ilkelerini ve en...
28 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin