Adım adım tüketicilerin satın alma süreçleri

28 Ağustos 2016
Sinan Oypan

Online satış yapmak isteyen firmalar, tüketicilerin satın alma süreçlerinin nasıl ilerlediğini bilmeleri, satış ve pazarlama stratejileri geliştirirken oldukça önemlidir. Hangi mecralarda nasıl yer alınacağı, ne tür pazarlama çalışmaları yapılacağı, hangi aşamalarda tüketiciyle iletişime geçileceği ve bir ürünün nasıl tanıtılacağı tüketicilerin satın alma süreçlerini bildikten sonra daha kolay bir hale gelir.

Özellikle yeni girişimlerin ve orta çaplı şirketlerin bu aşamalara dikkat etmesi gerekiyor. Belli bir müşteri tabanı oluşturabilmek ve bunu büyütebilmek için bu süreçlerin nasıl işlediğini bilmek, işlerini büyütme de onlara yardımcı olacaktır.

Bu rehberde de bir tüketicinin, bir ürünü satın almadan önce ve satın alma aşamasında hangi süreçlerden geçtiğini sizlerle paylaşacağız.

1. Adım: Problemi bulmak

Tüketiciler bir ürünü satın almadan önce, ilk olarak kendi hayatlarındaki problemi bulmaya yönelirler. Bu genellikle bir problem olarak görülmez ve bir ihtiyaç olarak değerlendirilir. Aranan ürünün bu boşluğu doldurması gerekmektedir. Bu boşluğu doldurma ihtiyacı da şirketlere bazı fırsatlar doğurur.

Bu ihtiyaçlar ve boşluk hissiyatı her sektöre göre değişiklik gösterebilir. Bu durumda da şirketlerin bu ihtiyaçları fark ederek, bu yönde stratejiler geliştirmeleri ve ürünleri bu ihtiyaçları karşılayacak şekilde pazarlamaları gerekir.

2. Adım: Ürün araştırması yapmak

Bir sonraki aşamada tüketiciler bilgi ve ürün araştırması yapmaya başlarlar. İhtiyaçlarını karşılayacak ürünlerle ilgili internet üzerinde arama yapan tüketiciler, karşılarına çıkan bilgileri ve ürünleri incelemeye başlarlar.

Bu noktada şirketlerin, internet üzerinde bu bilgileri tüketicilere sunuyor olmaları gerekiyor. Gerek blog çalışmaları, gerek reklamlar, gerekse ürün açıklamalarıyla tüketicilere ulaşmalılar. Burada içerik çalışmaları ve SEO oldukça öne çıkıyor. Çünkü tüketiciler aramalarını arama motorları üzerinde gerçekleştireceklerdir. Onlara bu bilgiler sunmanız ve üst sıralarda görünmeniz, doğrudan onlarla etkileşime geçmenize yardımcı olacaktır.

3. Adım: Alternatiflerin değerlendirilmesi

Ürün aramaları yapılırken, birden fazla ürün tüketicinin dikkatini çekebilir. Bu noktada da tüketici kendi ihtiyacını en iyi şekilde çözecek olan alternatifler üzerinde düşünmeye başlayacaktır. Bu aşamaya ürün karşılaştırma aşaması da diyebiliriz.

Bu aşamada şirketler, ürünlerini en iyi şekilde yansıtmalılar. Ürün açıklamalarını detaylı bir şekilde sunmalı, görsel açıdan da zengin bir şekilde tüketiciye sunum yapmalılar. Bu çalışmalar ürün videolarıyla ve kullanıcı yorumlarıyla da desteklenebilir. Kullanıcı yorumları, tüketicilerin ilgisini çekecektir; çünkü başka tüketicilerin ürün hakkındaki yorumları onlar için önemlidir.

Bunun yanı sıra ürün karşılaştırma alternatifi sunmak da tüketicilerin satın alma kararlarına olumlu bir şekilde yansıyabilir. Burada rakip ürünlerin karşılaştırmasını yapabileceğiniz gibi upsell uygulamalarıyla tüketicilerin ilgi duydukları ürünlerin daha üst modellerini de onlara sunabilirsiniz.

4. Adım: Satın alma kararının alınması

Ürün karşılaştırmalarından sonra tüketici artık ürünü satın alma aşamasına gelmiştir. Burada ya bulduğu sonuçlardan memnun kalıp ürünü satın alacaktır ya da bu alternatifler hoşuna gitmediği için satın almayı gerçekleştirmeyecektir.

Tüketici eğer bir ürünü sepetine ekledikten sonra satın alma işlemini gerçekleştirmiyorsa ona ulaşmayı deneyebilirsiniz. Bu durumda da sepeti terk edenlere hatırlatma e-postaları gönderebilirsiniz. Böylelikle onlara tekrar ürünü hatırlatabilirsiniz. Bu e-posta çalışmaları, çoğu zaman geri dönüşümleri artırmak için etkili bir yöntem olarak öne çıkıyor.

5. Adım: Ödeme süreci

Tüketici bir ürünü satın almaya karar verse bile halen süreç tamamlanmış değildir. İnternetten alışverişlerde tüketiciler ödeme adımında da sorunlar yaşayabilirler. Ödeme yöntemleri, kargo süreci ve bedeli, ödeme işlemlerinin kolaylığı ya da zorluğu bu adımın tamamlanmasını doğrudan etkileyen faktörlerdir.

Firma olarak, ödeme süreçlerinizi olabildiğince kolaylaştırmanız gerekiyor. Ödeme sayfalarınızın kafa karıştırıcı olmaması, birden fazla ödeme alternatifinin olması, kargo süreci ve bedeliyle ilgili gerekli bilgilerin sunulması, tüketicinin ödeme işlemini tamamlamasını kolaylaştıracaktır.

6. Adım: Satış sonrası iletişim ve destek

Tüketici alışverişini tamamladıktan sonra da yapılacaklar vardır. Tüketici için bu süreç bitmiş gibi görünse de aslında markalar bu noktada tüketicilerle yine etkileşim içinde olabilirler.

Tüketici aldığı üründen memnun olmayabilir ve bu durumda sizinle iletişime geçmek isteyebilir. Onlara çok iyi bir müşteri desteği sunmanız, ilerleyen dönemlerde bu kişilerin yeniden sizden alışveriş yapmasını sağlayabilir.

Bunun yanı sıra tüketicilere çapraz satış yapmak, onlara teşekkür etmek, onlara yeni fırsatlar sunmak için de e-posta çalışmaları yapabilirsiniz. Çapraz satış için farklı kampanyalar hazırlayarak onları yeniden alışveriş yönlendirebilirsiniz.

Hizmetlerinizden memnun kalıp kalmadıklarını sormak için onlara kısa anketler gönderebilir ya da yaptıkları alışverişten dolayı onlara teşekkür edebilirsiniz. Alışverişten sonraki süreçte, müşterilerinizle iletişime ve etkileşime geçmek, bu kişilerin uzun vadede sadık müşterilere dönüşmesine yardımcı olacaktır.

Müşterilerinize IdeaSoft e-ticaret paketleri ile daha iyi bir tüketici deneyimi yaşatın.

10 yılı aşkın e-ticaret tecrübemiz ile hemen hemen her sektörde 100'lerce firmaya hizmet verdik. Tüketicilerin davranışlarına göre e-ticaret paketlerimizi geliştirdik ve geliştirmeye devam ediyoruz.

Doğru bir e-ticaret sitesi açmak, tüketici de doğru anlamaktan geçiyor. Bu konudaki tecrübemize güveniyoruz.
Dilerseniz siz de yazılımlarımızı ücretsiz olarak deneyebilir ve bu deneyimi yaşayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Yeni başlayanlar için arama motoru uyumluluğu ipuçları – 2020
Arama motoru uyumluluğu, e-ticaret sitelerinin organik olarak trafik edinmeleri ve yeni kitlelere ulaşabilmeleri için önemlidir. SEO çalışmaları ile web sitenizin internetteki görünürlüğünü artırarak, kullanıcıların markanızla...
19 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Kısa video kullanımı ile pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Kısa video kullanımı, pazarlama çalışmalarınızı geliştirerek, aldığınız etkileşim ve geri dönüşümleri artırarak, farklı hedef kitlelere ulaşmanıza yardımcı olur. Video içeriklerin günümüzdeki popülerliğini göz ardı...
8 Şubat 2020
Sinan Oypan
Marka videolarında yapmanız ve yapmamanız gerekenler
Markanızla ilgili video içerikleri oluştururken, tüketicilerin ilgisini çekebilmek ve onları videoyu gerçekten izleyerek, onlardan bir geri dönüşüm sağlamak için yapmanız gereken bir takım çalışmalar bulunuyor. Video içeriklerin...
18 Eylül 2018
Sinan Oypan
İş planı hazırlama sürecinde nelere dikkat etmelisiniz?
İş planı hazırlama, gelecek planlarını belirleme açısından yeni bir girişim ya da şirket için önemli olduğu gibi bir hayli de gereklidir. İş planı hazırlarken de bir takım önemli noktaların üzerinde durmak ve notlarınızı...
22 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Online satış için yeni mağaza açarken yapmanız gerekenler
İnternetten satış yapmak için yeni mağaza açarken, bir takım konuların üzerinde durmanız ve bir takım stratejiler belirlemeniz bir hayli önemli. Sıfırdan yeni mağaza açmak, kolay bir süreç değildir ve uzun vadede sağlam...
28 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Mobil uygulama tasarımlarında dikkat edilmesi gerekenler 2. Bölüm
Dünkü yazımızda mobil uygulama tasarımlarında dikkat edilmesi gerekenler serimizin ilk bölümünü sizlerle paylaşmıştık. Dünkü yazımızda arayüz, navigasyon ve kullanıcı arayüz tasarımları hakkında bazı bilgiler...
16 Mart 2017
Sinan Oypan
Instagram hesap açma ilgili bilmeniz gerekenler
Sosyal medya pazarlama çalışmalarınız için Instagram hesap açma ve yönetme ile ilgili de bilgi sahip olmanız gerekiyor. Günümüzdeki en popüler sosyal ağ olması nedeniye Instagram hesap açma sürecinde doğru adımları atmanız ve...
29 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin karlılığını artırmanızı sağlayacak 6 yöntem
Tüketicilerin büyük kısmı, bir e-ticaret sitesine geldiklerinde henüz alışveriş yapmaya hazır değillerdir. Öncelikle siteyi gezmek ve ürünleri incelemek isterler. Bu durumda da sizin, tüketicileri satışa yönlendirebilmeniz...
18 Şubat 2017
Sinan Oypan
İndirim kuponları ile satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
İndirim kuponları e-ticaret sitelerinde satışları artırmak ve yeni müşteriler çekmek için sıklıkla kullanılıyor. Tabii ki bu pazarlama yöntemini kullanırken, doğru adımları atmak; doğru şekil ve zamanlarda indirim kuponları...
23 Eylül 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya pazarlama için video içerik nasıl üretebilirsiniz?
Video içerik üretimi, sosyal medya pazarlama çalışmalarında etkileşim ve geri dönüşümleri artırmada önemli rol oynamaktadır. E-ticaret firmaları sosyal ağlar üzerinde daha etkili sonuçlar alabilmek için video içerik üretimine...
6 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-ticarette satışları artıracak 14 taktik - 1. Bölüm
E-ticaret sitelerinde satışı artırmak için farklı pazarlama ve reklam stratejileri geliştirilir. Bu stratejilerin yanı sıra e-ticaret sitesi üzerinde de yapılacak bir takım çalışmalar bulunur. Genel olarak satışları ve geri...
15 Eylül 2017
Sinan Oypan
Search Console Dosyası: Nedir, Veriler Nasıl Okunur, Web Sitesine Nasıl Entegre Edilir?
Google Search Console Nedir? Bir internet sitesine sahip olan herkesin arama motoru görünürlüğünü artırmak için kullanması gereken araçlardan olan Google Search Console, çeşitli performans ölçümlemeleri içeren ücretsiz bir Google...
25 Ocak 2021
Markethinkers