Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?

3 Ocak 2020
Sinan Oypan

Tüketici davranışları, e-ticaret şirketlerinin özellikle üzerinde durmaları, analiz ederek öğrenmeleri gereken konulardan biri. Tüketicilerin, satın alma ve bir ürüne ilgi duyma sürecini en iyi şekilde anlamak, pazarlama ve satış stratejileri geliştirme aşamasında önemli bir role sahiptir. Tüketicilerin alışveriş sürecinde kararlarını etkileyen birçok farklı kriter bulunuyor. Bu rehberimizde de bu kriterleri detaylı bir şekilde ele alacağız.

İlgili rehber: Ürün sayfalarınızda tüketicilerin dikkatini nasıl çekebilirsiniz?

Tüketici davranışları nelerdir?

Tüketicilerin belli bir ürün veya hizmeti satın alma sürecinde, onların bu ürün ya da hizmeti satın almaya yönlendiren unsurlar veya tüketicilerin bu ürün ya da hizmeti satın almak için hissettikleri duyguların ve onları satın almaya yönlendiren dürtülerin tamamı tüketici davranışlarını belirler. Tüketicilerin ihtiyaçları, sorunları, duyguları, maddi ya da sosyal durumlarının satın alma sürecine doğrudan etki etmektedir.

Tüketiciler farklı iş modellerinde farklı davranışlar sergilerler. B2C şirketleri doğrudan son tüketiciye ulaşırken, B2B firmaların hedef kitlesinde şirketler yer alır. Bu sebeple de yapılan iş modeline göre, çıkartılması gereken tüketici davranışları da değişkenlik gösterir.

Farklı ürün ve farklı sektörlerde tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen unsurlar farklı olsa da, temel özellikler bakıldığında tüketici davranışları 5 temel başlık altında toplanabilir.

Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler

Tüketici davranışları 5 farklı başlık altında toplanabilir. Bu başlıkları da şöyle sıralayabiliriz:

Demografik faktörler

Tüketicilerin yaş, cinsiyet, gelir durumu, eğitim seviyesi ve bulundukları konuma göre şekillenir. Bu unsular da kendi içerisinde kırılımlara uğrar. Örneğin 18-25 yaş grubunun beklenti ve istekleri değişirken, 25-40 yaş grubunun bir üründe beklentileri değişiklik gösterir.

Sosyal faktörler

Tüketici davranışları, kişilerin bulundukları sosyal durumlara göre de değişiklik gösterir. Kişiler, sosyal statüleri, bulundukları ortamlar, aileleri, sevdikleri kişiler, arkadaşları onların satın alma kararlarını etkileyebilir. Belli bir gruba ait olma hissi ve sosyal faktörler satın alma sürecinde önemli bir rol oynamaktadır.

Kişisel ve psikolojik faktörler

Tüketicilerin kişisel durumları da satın alma kararlarını etkiler. Belli bir ürün ya da hizmete duyulan ihtiyaç, yaşanan bir sorun, ilgi alanları, marka ve ürünlere bakış açısı, maddi durum ve yaşadıkları konum gibi etkenler kişisel faktörleri oluşturur.

Pazarlama faktörleri

Satın alma kararları markaların yaptığı pazarlama çalışmaları ile de etkilenmektedir. Ürünün tasarımı, kullanıcı deneyimi, fiyatı, yapılan kampanya ve fırsatlar, müşteri hizmeti, satış sırasında sunulan ekstra hizmetler de satın almaya etki eder.

Kültürel faktörler

Tüketici davranışları, içinde yaşadıkları kültüre göre şekillenir. Din, sosyal sınıf, yaşadıkları bölge, kültürel ilgi alanları, milliyet, bir yere aitlik duygusu gibi kültürü belirleyen unsurlara da dikkat etmek gerekir.

İlgili rehber: Kullanıcıları Satın Almaya Yönlendirmenin 5 Yolu

Tüketici davranışları nasıl incelenir?

Tüketici davranışlarını nasıl inceleyeceğinizi bilmek de pazarlama ve satış stratejilerinizi belirlerken önemli olacaktır. Bu süreçte üzerinde durabileceğiniz 7 adım da şöyle:

  • 1. Belli bir sınıf ve gruptaki tüketicilerin psikolojik yapılarını algılayın. Burada ulaşmak istediğini hedef kitleye ait müşteri profilini ele alabilirsiniz.
  • 2. Tüketicinin içinde bulunduğu çevreyi ele alın. Aile, sosyal çevre, kültür vb.
  • 3. Ürün araştırırken ve ödeme yaparken tüketicilerin farklı olabileceğini göz önünde bulundurun.
  • 4. Tüketicinin ürün, sektör ve rekabet hakkındaki bilgisi.
  • 5. Tüketicinin ürünü seçmesi için neler yapılabileceği, pazarlama ve satış stratejilerinin belirlenmesi.
  • 6. Tek bir müşteri profilinin yeterli olmayabileceği ve farklı ürünlere göre farklı tüketici davranışları olabileceğini unutmamalısınız.
  • 7. Satış öncesi ve sonrasında tüketicilere sunulan hizmetler.

İlgili rehber: Tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler

Tüketici davranışlarıyla ilgili sık sorulan sorular

Tüketici davranışları üzerine çalışmak neden önemli?

Tüketicilerin satın alma kararlarını anlamak ve onların davranışlarını analiz etmek, e-ticaret siteniz üzerindeki kullanıcı deneyimi ve tasarım ögeleri üzerinde çalışabilir, farklı ürün gruplarına göre farklı pazarlama stratejileri belirleyebilir, fiyat politikanızı oluşturabilir, kampanya ve fırsatlarınızı nasıl oluşturmanız gerektiği konusunda fikir sahibi olabilirsiniz. Hedef aldığınız tüketicileri anlamamanız, bu çalışmaları yapmanızı zorlaştırır.

Tüketicilerin satın alma süreçleri nelerdir?

Tüketicilerin bir ürün ya da hizmeti satın almadan önce geçtiği bir takım süreçler bulunur. Problemi bulmak, ürün araştırması yapmak, alternatif ürünlerin değerlendirilmesi, satın alma süreci, ödeme işlemi, satış sonrası iletişim ve destek, tüketicilerin geçtikleri süreçler arasındadır.

İlgili rehber: Adım adım tüketicilerin satın alma süreçleri

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 2. Bölüm
Dünkü yazımızda video ekipmanları ve planlama üzerinde durmuştuk. Yazı serimizin bugünkü bölümünde ise video çekim teknikleri ve çekim yaparken özellikle dikkat etmeniz gereken konuları ele alıyor olacağız. Serinin ilk...
18 Mart 2017
Sinan Oypan
Salgın süresince müşteri iletişimi nasıl yapılmalı?
Müşteri iletişimi, günümüzde yaşanan bu virüs salgın sürecinde e-ticaret firmaları için daha da önemli bir hal almaya başladı. Salgın nedeniyle birçok işeletme çalışma şekillerini değiştirmek zorunda kaldı. E-ticaret...
30 Nisan 2020
Sinan Oypan
E ticaret altyapısı paketi seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
E ticaret altyapısı paketi seçerken ve e-ticaret altyapı sağlayıcılarından e ticaret altyapı paketi alırken dikkat etmeniz gerekenler ve daha fazlası bu mini rehberde. E ticaret altyapısı paketi seçiminde dikkat edilmesi...
26 Haziran 2018
Sinan Oypan
Niş pazarlama nasıl yapılır ve neden önemli?
Niş pazarlama çalışmaları, benlli bir sektöre ve hedef kitleye yönelmiş; niş işletmelerin, markalarını ve ürünlerini tanıtabilmeleiri için önemlidir. Dijital pazarlama çalışmalarınızı mevcut nişiniz üzerine odaklamak ve...
7 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Şirket ismi bulmanızı kolaylaştıracak 5 yöntem
Şirket ismi bulma konusu genellikle birçok girişimcinin takıldığı alanlardan biri oluyor ve zorlu bir sürece dönebiliyor. Bunun nedeni de şirketinizin adının uzun yıllar boyunca markanızı yansıtacak olması ve marka bilinirliğiniz...
14 Nisan 2019
Sinan Oypan
Ürün incelemesi hazırlarken bilmeniz gerekenler
Ürün incelemesi, e-ticaret sitenizde sattığınız ürünlere bir talep yaratmak ve tüketicilere ürünlerinizle ilgili detaylı bilgiler sunmanıza yardımcı olur. Ürün incelemeleri sadece etkileşim yaratmak amacıyla kullanılmaz; aynı...
11 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde içerik yönetimi için ipuçları
E-ticaret sitenizde içerik yönetimi yaparak, hem blog tarafındaki hem de diğer sayfalarınızdaki içeriklerin kalitesini artırabilir ve daha planlı çalışabilirsiniz. Web sitenizdeki görsellerin yanı sıra yazılı metinlerin de...
5 Şubat 2020
Sinan Oypan
Yeni girişimcilerin uygulaması gereken 6 strateji
Yeni girişimcilerin kendi işini kurması ve aklındaki projeyi hayata geçirmesi, yola doğru adımlar atarak çıkmalarında uzun vadede daha başarılı sonuçlar almalarını sağlar. İş kolu ve sektör fark etmeksizin, yeni bir iş...
30 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Instagram Hikaye paylaşımları için alternatif fikirler (Örnekli Anlatım)
Instagram Hikaye paylaşımları günümüzde oldukça popüler olması markaları da bu özelliği kullanmaya özellikle yönlendiriyor. Geçtiğimiz yıl içerisinde hikaye kullanımlarının artmasıyla beraber buradaki reklam modellerinin de...
15 Ağustos 2020
Sinan Oypan
İyi bir blog yazısında olması gereken 6 özellik
İçerik pazarlamadan yararlanırken, blog yazıları oluşturabilirsiniz. İyi ve kaliteli bir blog yazısı yazabilmek içinse bazı özellikleri bu içeriklerinizde bulundurmanız gerekiyor. Kullanıcılarla etkileşime geçmek, onların...
1 Temmuz 2016
Sinan Oypan
İade politikanızı oluştururken dikkat etmeniz gerekenler
İnternet üzerinden satış yaparken, arka planda hazır olarak durması gereken politikalardan biri de iadeler hakkında ne gibi çalışmalar yapılacağıdır. Bir e-ticaret sitesi açmak ve ürünleri satmaya başlamak tek başına yeterli...
26 Nisan 2017
Sinan Oypan
Markalar sosyal medya takibi yaparken nelere dikkat etmeli?
Sosyal ağlarda pazarlama çalışmaları yaparken sosyal medya takibi yapmak, markanızla ilgili konuşulan ve paylaşılanları takip etmenizi sağlarken, markanızın iyi ve eksik yaptığı çalışmaları da görmenizi sağlar. Sosyal medya...
5 Haziran 2019
Sinan Oypan