Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?

3 Ocak 2020
Sinan Oypan
Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?

Tüketici davranışları, e-ticaret şirketlerinin özellikle üzerinde durmaları, analiz ederek öğrenmeleri gereken konulardan biri. Tüketicilerin, satın alma ve bir ürüne ilgi duyma sürecini en iyi şekilde anlamak, pazarlama ve satış stratejileri geliştirme aşamasında önemli bir role sahiptir. Tüketicilerin alışveriş sürecinde kararlarını etkileyen birçok farklı kriter bulunuyor. Bu rehberimizde de bu kriterleri detaylı bir şekilde ele alacağız.

İlgili rehber: Ürün sayfalarınızda tüketicilerin dikkatini nasıl çekebilirsiniz?

Tüketici davranışları nelerdir?

Tüketicilerin belli bir ürün veya hizmeti satın alma sürecinde, onların bu ürün ya da hizmeti satın almaya yönlendiren unsurlar veya tüketicilerin bu ürün ya da hizmeti satın almak için hissettikleri duyguların ve onları satın almaya yönlendiren dürtülerin tamamı tüketici davranışlarını belirler. Tüketicilerin ihtiyaçları, sorunları, duyguları, maddi ya da sosyal durumlarının satın alma sürecine doğrudan etki etmektedir.

Tüketiciler farklı iş modellerinde farklı davranışlar sergilerler. B2C şirketleri doğrudan son tüketiciye ulaşırken, B2B firmaların hedef kitlesinde şirketler yer alır. Bu sebeple de yapılan iş modeline göre, çıkartılması gereken tüketici davranışları da değişkenlik gösterir.

Farklı ürün ve farklı sektörlerde tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen unsurlar farklı olsa da, temel özellikler bakıldığında tüketici davranışları 5 temel başlık altında toplanabilir.

Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler

Tüketici davranışları 5 farklı başlık altında toplanabilir. Bu başlıkları da şöyle sıralayabiliriz:

Demografik faktörler

Tüketicilerin yaş, cinsiyet, gelir durumu, eğitim seviyesi ve bulundukları konuma göre şekillenir. Bu unsular da kendi içerisinde kırılımlara uğrar. Örneğin 18-25 yaş grubunun beklenti ve istekleri değişirken, 25-40 yaş grubunun bir üründe beklentileri değişiklik gösterir.

Sosyal faktörler

Tüketici davranışları, kişilerin bulundukları sosyal durumlara göre de değişiklik gösterir. Kişiler, sosyal statüleri, bulundukları ortamlar, aileleri, sevdikleri kişiler, arkadaşları onların satın alma kararlarını etkileyebilir. Belli bir gruba ait olma hissi ve sosyal faktörler satın alma sürecinde önemli bir rol oynamaktadır.

Kişisel ve psikolojik faktörler

Tüketicilerin kişisel durumları da satın alma kararlarını etkiler. Belli bir ürün ya da hizmete duyulan ihtiyaç, yaşanan bir sorun, ilgi alanları, marka ve ürünlere bakış açısı, maddi durum ve yaşadıkları konum gibi etkenler kişisel faktörleri oluşturur.

Pazarlama faktörleri

Satın alma kararları markaların yaptığı pazarlama çalışmaları ile de etkilenmektedir. Ürünün tasarımı, kullanıcı deneyimi, fiyatı, yapılan kampanya ve fırsatlar, müşteri hizmeti, satış sırasında sunulan ekstra hizmetler de satın almaya etki eder.

Kültürel faktörler

Tüketici davranışları, içinde yaşadıkları kültüre göre şekillenir. Din, sosyal sınıf, yaşadıkları bölge, kültürel ilgi alanları, milliyet, bir yere aitlik duygusu gibi kültürü belirleyen unsurlara da dikkat etmek gerekir.

İlgili rehber: Kullanıcıları Satın Almaya Yönlendirmenin 5 Yolu

Tüketici davranışları nasıl incelenir?

Tüketici davranışlarını nasıl inceleyeceğinizi bilmek de pazarlama ve satış stratejilerinizi belirlerken önemli olacaktır. Bu süreçte üzerinde durabileceğiniz 7 adım da şöyle:

  • 1. Belli bir sınıf ve gruptaki tüketicilerin psikolojik yapılarını algılayın. Burada ulaşmak istediğini hedef kitleye ait müşteri profilini ele alabilirsiniz.
  • 2. Tüketicinin içinde bulunduğu çevreyi ele alın. Aile, sosyal çevre, kültür vb.
  • 3. Ürün araştırırken ve ödeme yaparken tüketicilerin farklı olabileceğini göz önünde bulundurun.
  • 4. Tüketicinin ürün, sektör ve rekabet hakkındaki bilgisi.
  • 5. Tüketicinin ürünü seçmesi için neler yapılabileceği, pazarlama ve satış stratejilerinin belirlenmesi.
  • 6. Tek bir müşteri profilinin yeterli olmayabileceği ve farklı ürünlere göre farklı tüketici davranışları olabileceğini unutmamalısınız.
  • 7. Satış öncesi ve sonrasında tüketicilere sunulan hizmetler.

İlgili rehber: Tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler

Tüketici davranışlarıyla ilgili sık sorulan sorular

Tüketici davranışları üzerine çalışmak neden önemli?

Tüketicilerin satın alma kararlarını anlamak ve onların davranışlarını analiz etmek, e-ticaret siteniz üzerindeki kullanıcı deneyimi ve tasarım ögeleri üzerinde çalışabilir, farklı ürün gruplarına göre farklı pazarlama stratejileri belirleyebilir, fiyat politikanızı oluşturabilir, kampanya ve fırsatlarınızı nasıl oluşturmanız gerektiği konusunda fikir sahibi olabilirsiniz. Hedef aldığınız tüketicileri anlamamanız, bu çalışmaları yapmanızı zorlaştırır.

Tüketicilerin satın alma süreçleri nelerdir?

Tüketicilerin bir ürün ya da hizmeti satın almadan önce geçtiği bir takım süreçler bulunur. Problemi bulmak, ürün araştırması yapmak, alternatif ürünlerin değerlendirilmesi, satın alma süreci, ödeme işlemi, satış sonrası iletişim ve destek, tüketicilerin geçtikleri süreçler arasındadır.

İlgili rehber: Adım adım tüketicilerin satın alma süreçleri

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Müşterilerinizin devamlı sizden alışveriş yapmalarını sağlayacak yöntemler
Müşterilerinizin devamlı sizden alışveriş yapmalarını sağlayacak yöntemler
E-ticaret sektöründe uzun vadede başarılı olabilmek için, sadık müşteri kitlelerine ihtiyacınız vardır. Yeni hedef kitlelere ulaşmak için çalışmalar yapsanız da devamlı olarak sizden alışveriş yapan sadık müşterileriniz,...
22 Ocak 2017
Sinan Oypan
Neden SEO optimizasyon yapmalısınız?
Neden SEO optimizasyon yapmalısınız?
SEO optimizsyon, e-ticarette öne çıkabilmek, yeni kitlelere ulaşabilmek ve organik olarak web siteye trafik çekebilmek için bir hayli önemlidir. Günümüzde halen önemli olduğu gibi önümüzdeki senelerde de SEO çalışmaları...
13 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz 8 satış tekniği – 2020
E-ticarette kullanabileceğiniz 8 satış tekniği – 2020
Doğru satış tekniği kullanmak, e-ticarette satışlarınızı ve karlılığınızı artırmada önemli bir rol oynadığı için satış stratejilerinizin üzerinde planlamalar yapmanız önemlidir. İnternetten satışlarda kullanılabilecek...
28 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Neden güvenilir bir e-ticaret altyapı sistemi tercih etmelisiniz?
Neden güvenilir bir e-ticaret altyapı sistemi tercih etmelisiniz?
Kendi işinizi yapmak ya da fiziki işletmenizin e-ticaret sitesini kurmak istiyorsanız, öncelikle güvenilir bir altyapısı olan bir e-ticaret sitesi kurmanız gerekiyor. Kendi imkanlarınızla bir site kurabileceğiniz gibi, özel bir site...
21 Haziran 2018
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları
Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları
Depo yönetimi yani depo düzeni nasıl olmalı, depo düzenleme tekniklerinde nelere dikkat edilmeli, depo raf düzeni nasıl olmalı; özetle depo iş süreçleri ve depo kuralları bu yazımızda. E-ticarete yeni başlayanların bilmeleri...
15 Haziran 2016
Sinan Oypan
Advertorial Reklam Nedir?
Advertorial Reklam Nedir?
Reklam, firmalarca satılan ürün ve hizmetlerin geniş kitlelere duyurulması amacıyla gerçekleştirilen bir tanıtım faaliyetidir. Fakat bugün gelinen noktada reklam kavramı, geleneksel anlamını yitirmeye başlamış, buna bağlı olarak...
13 Aralık 2021
Markethinkers
Evden iş yapmak isteyenler için tavsiyeler
Evden iş yapmak isteyenler için tavsiyeler
Evden iş yapmak, birçok girişimcinin hayali ve son birkaç yıldır firmalar da masraflarını kısmak için evden çalışma modeline geçmektektedir. Evden iş yapma fikri kulağa güzel gelse de kendine has zorlukları da vardır. İş...
8 Ocak 2020
Sinan Oypan
Ağustos ayı için içerik pazarlama fikirleri
Ağustos ayı için içerik pazarlama fikirleri
Dönemsel olarak farklı içerik çalışmaları yaparak, e-ticaret sitenizin blog bölümünü canlı tutabilirsiniz. Aylık olarak planlar yapmak ve bir sonraki ay için bir plan belirlemek bu açıdan faydalı bir çalışmadır. Her ay ve her...
28 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-ticarette otomatik mail gönderimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette otomatik mail gönderimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Otomatik mail gönderimi, e-ticaret sitenizin e-posta listesine abone olmuş kişilere belli periyotlarda, belli konseptler üzerinden e-posta gönderimleri yapmanıza yardımcı olur. 3. parti e-posta yazılımlarıyla bu otomatik mail...
16 Şubat 2019
Sinan Oypan
KOSGEB destek kredisi nasıl alınır ve başvuru koşulları nelerdir?
KOSGEB destek kredisi nasıl alınır ve başvuru koşulları nelerdir?
Girişimciler için kredi desteği sağalayan KOSGEB’e başvurabilmek için girişimcilerin bazı kriterleri yerine getirmeleri gerektirmektedir. KOSGEB sadece KOBİ’lere destek sağlayan bir kurum değildir; girişimciler de KOSGEB’in...
17 Kasım 2016
Sinan Oypan
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı, e-ticarette geri dönüşüm sağlamanızı sağlayan bölümlerden biridir ve doğru bir şekilde optimize edilmelidir. Form doldurma alanlarının düzgün bir şekilde hazırlanmaması, kullanıcı...
9 Nisan 2019
Sinan Oypan
2017’de internet sitesi tasarım trendleri nasıl değişecek?
2017’de internet sitesi tasarım trendleri nasıl değişecek?
2017’ye az bir süre kaldı ve her yıl olduğu gibi tasarım konusunda da önümüzdeki yıl bazı değişikliklerin olacak. Yavaş yavaş internet site tasarımlarında da bu değişiklikleri görmeye de başladık. 2016’da olduğu gibi...
13 Kasım 2016
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın