Ticaret Odası Kaydı Nedir? E-Ticaret İçin Neden Önemlidir?

23 Aralık 2022
Ferad Osman Sali
Ticaret Odası Kaydı Nedir? E-Ticaret İçin Neden Önemlidir?

Ticari işletme ve tacirin, işletme sahibinin tüm bilgilerini ve kayıtlarını içeren resmi belgelere ticaret odası kaydı denmektedir. Eğer e-ticaret yapacaksanız şahıs şirketi bile olsa bir tane kurmanız gerekir. Bunun için de ticari sicil kaydını tamamlamanız şarttır. Zira şirket kurulduğu zaman tacir sıfatını alır. 

Bu kaydı oluşturmak hem üçüncü kişilerin bilgilenmesi, hem de işletmeyi takip edebilmek için zorunludur. Bunun için bir takım belgeleri hazırlamanız gerekir:

  1. Ortakların vesikalık fotoğrafları

  2. Taahhüt edilen sermayenin yüzde 0,04 tutarında, Halk Bankasına ödenen Rekabet Kurumu fonu dekontu

  3. Şirket yöneticilerinin noter tasdikli kimlik fotokopisi

  4. Şirket ana sözleşmesi

Eğer e-ticarete yeni başlamayı planlıyorsanız, süreç esnasında bilmeniz gereken pe çok şey vardır. Ticaret odası kaydı nedir de bunlardan bir tanesidir. Konuya hakim olursanız, sektöre girdiğiniz zaman daha doğru şekilde adım atmış olursunuz.

Ticaret Odası Kaydı Ne İşe Yarar?

Ticaret odası kaydı e-ticaret sitelerine büyük avantajlar kazandırır. Resmi bir sicil olarak da geçen Ticari Sicil Belgesi, üçüncü kişilerin bilgilenmesine olanak tanır. Aynı zamanda tacirin kazandığı hakları da korur. Bu sayede hukuki durumunu takip etmek daha rahat hale gelir. 

Ticaret Sicil Belgesi, aynı zamanda bilgiyi eşitlemeye de olanak tanır. Zira üçüncü kişiler ve işletme sahibinin ticaret sicilini görme hakkı mevcuttur. Bunun dışında kayıt, ilgili şirkete dair;

  1. Sicil numarası,
  2. Unvanı,

  3. Adresi,

  4. Semti,

  5. Durumu,

Gibi bilgileri de sağlar. Bu bakımdan ticaret odası kaydı yaptırmak birçok artıya sahiptir. 

Ticaret Odası Ne Yapar?

Ticaret Odası kanunla kurulan, kamu kurumu niteliğinde mesleki kuruluşlardır. Bunlar kamu yararına uygun şekilde gelişmeye olanak tanır. Üyelerin çıkarlarını korumak için çalışmalar yapar. Ayrıca şu gibi işleri de yine gerçekleştirmektedir;

  1. Üyelerin meslek ahlakı, disiplini ve dayanışma içinde çalışmasına olanak tanır. 

  2. Üye kayıtlarını tutar.

  3. Ticaret ve sanayiyi ilgilendiren bilgi ve haberleri derler ve üyelere ulaştırır. 

  4. Üyelerin gereksinim duyduğu evrakları verir ve bunlara dair hizmetleri yapar.  

  5. Mevzuatla odalara verilen görevleri yapar.

  6. Mesleklerini icra sırasında kişilere ihtiyaç duyabilecekleri bilgileri, başvuru halinde sağlar.

  7. Bölge içindeki iktisadi, ticari, sınai faaliyetlere dair istatistikler tutar ve yayınlar.

Bunların dışında ticaret odası farklı görev-sorumluluklara da sahiptir.

Ticaret Odası Kaydı Nasıl Yapılır?

Ticaret odası kaydınızı yaptırmak istiyorsanız, önce firmanın şahıs mı yoksa sermaye şirketi mi olacağına karar verilmelidir. Sermaye şirketi ise,

  1. Firmanın ana sözleşmesi,

  2. Unvanı,

  3. NACE kodu,

  4. Faaliyet alanı,

  5. Sermayesi,

  6. Adresi,

  7. Yönetimi,

Gibi konular üzerine bilgi sahibi olunmalıdır. Dolayısıyla ilk olarak bunlar incelenmeli ve kesinleştirilmelidir. Ancak İstanbul merkezli bir standart limited ve anonim şirket düşünülürse adım adım ticaret odası kaydı şu şekildedir;

  1. Ana sözleşme hazırlanır. Burada sermaye, yönetim şekli, kar dağıtım usulleri, adres gibi sabitler belirlenir. Bunun MERSİS üzerinden gerçekleştirilmesi gerekir. Mali müşavirlerden yardım alınabilir. 

  2. Notere gidilerek ana sözleşme imzalanır. Ancak İTO’da şahsen yapılırsa notere gerek kalmaz. Kurucular noterde ana sözleşmeyi imzalar. Bunun dışında mali müşavire kuruluş işlemleri için vekalet de verilebilir. Bu durumda yöneticilerden her biri için imza beyanı hazırlanır.

  3. İmza tamamlanınca sermayenin artırılması için ortaklar banka hesabı açar. Sermayenin ¼ oranını buraya yatırarak bloke yazısı alır. Firma kurulması ile beraber bu durum çözülür.

  4. Rekabet Kurumu Fonu ödenir. 

  5. Ticaret odası kaydı için birer vesikalık fotoğraf hazırlanmalıdır.  Kurucu ve yöneticiler, mali müşavirin hazırladığı dilekçe, kuruluş bildirim fonu ve oda kayıt beyannamesine imzasını atar.

  6. Gerekli evraklar ile beraber vekalet verilen müşavir İTO’ya başvuru yapar.

  7. Evraklar incelenir ve gerekliyse düzeltme talep edilir. 

  8. Evraklarda sorun yoksa şirketin kurulduğuna dair evrak alınır. 

Sicil tasdiknamesi böylece alındıktan sonra tüm yöneticiler ve vekalet verilen mali müşavir ile notere gidilmekte, imza sirküleri alınmaktadır. Böylece ticaret odası için kayıt da yapılır. Eğer sorgulatmak istiyorsanız, online bir şekilde bunu gerçekleştirmeniz mümkündür. 

Ticaret Sicili Harçları ve İlan Ücretleri

Ticaret odası kaydınızı yaptırmak istiyorsanız, firma türlerine göre ücretlerin değiştiği bilinmelidir. Limited ve anonim şirketlerde bu şöyledir;

  1. Kuruluş: Defter tasdik ücreti + kuruluş tasdik ücreti= 450 TL’dir. Artı ilan ücreti ise 1 kelimesi 0,35 TL’dir. Kuruluş işlemleri harçtan istisna tutulur.

  2. Şube açılışı: 3.897.20 TL + temsilci harcı + sicil tasdiknamesi harcı + ilan ücreti

  3. Değişiklik: 947,00 TL + ilan ücreti

  4. Temsilci: 947,00 TL + ilan ücreti

  5. Kayıt silme: 298,50 TL + ilan ücreti

  6. İstanbul’a gelen merkez nakli: 3.897,20 T + sicil tasdiknamesi harcı + ilan ücreti

Ancak şahıs firması için ticaret odası kayıt fiyatı farklılık gösterir. Bunun için fiyatlara aşağıdan ulaşmanız mümkündür.

  1. Kuruluş: 602,60 TL + sicil tasdiknamesi harcı + kuruluş tasdik ücreti + ilan ücreti 

  2. Şube açılışı: 602,60 TL + sicil tasdiknamesi harcı + ilan ücret

  3. Değişiklik/temsilci: 298,50 TL + ilan ücreti

  4. Kayıt silme: 116,10 TL + ilan ücreti

  5. İstanbul’a gelen merkez nakli: 602,60 TL + sicil tasdiknamesi harcı + ilan ücreti

Adi komandit ve kollektif şirketlerde ticaret odası kayıt fiyatı farklılık gösterir. Kuruluş 1.729.40 TL + temsilci harcı + sicil tasdiknamesi harcı + ilan ücreti şeklindedir. Değişiklik ve temsilci 427,90 TL + ilan ücreti şeklindedir. Kayıt silme ise 168,30 TL + ilan ücreti olarak belirtilmektedir.  Kooperatifler için ücretler ise aşağıdaki gibidir:

  1. Kuruluş: Temsilci Harcı + Sicil Tasdiknamesi Harcı + Defter tasdik ücreti + Kuruluş tasdik ücreti + İlan ücreti. Kuruluş işlemleri harçtan istisnadır.

  2. Şube Açılışı: 602,60 TL + Temsilci Harcı + Sicil Tasdiknamesi Harcı + İlan ücreti

  3. Değişiklik: 298,50 TL + İlan ücreti

  4. Temsilci: 298,50 TL + İlan ücreti

  5. Kayıt Silme: 116,10 TL + İlan ücreti

  6. İstanbul’a gelen merkez nakli: 602,60 TL + Sicil Tasdiknamesi Harcı + İlan ücreti

Siz de tüm bunları inceleyerek, ticaret odası kayıt fiyatı hakkında ayrıntılı bilgilere sahip olun.

Ticaret Odası Belge Harçları

Kayıt yaptırırken belge harçları da yer almaktadır. Ticaret odası kayıt fiyatları hakkında bilgi almak istiyorsanız aşağıda yer alan maddeleri ayrıntılı olarak inceleyebilirsiniz. 

  1. Merkez Nakli Belgesi: 98,80 TL

  2. Sicil Kayıt Belgesi: 98,80 TL

  3. Yetki Belgesi (Tapu): 98,80 TL

  4. Yetki Belgesi (6102 ve Seçim): 98,80 TL

  5. Sicil Tasdiknamesi: 98,80 TL

  6. Firma Durum Belgesi: 98,80 TL

  7. Belge sureti: 29,40 TL

belge harçları kapsamında Ticaret odası kayıt fiyatları bu şekildedir. 

icaret Odası Kaydı Yapmak Zorunlu Mu?

Tacirlerin kullanacağı ticaret unvanını ve hemen altına atacağı imzayı notere tasdik ettirmesi gerekir. Ardından da sicil memuruna sunması mecbur bir durumdur. Hükmi şahıs ise unvan ile beraber imza yetkisine sahip kişilerin imzası da notere tasdik ettirilmelidir. 

Ticaret odası siciline kayıtlı tacir ve söz konusu kanuna göre sanayici sıfatına sahip ehemmiyetli gerçek ve tüzel kişiler, şubeleri ve fabrikaları da bulundukları yerin kanun maddeleri gereği mensup olacağı odalara kayıt olmalıdır. 

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

Fiziki mağazalar için dijital dönüşüm rehberi
Fiziki mağazalar için dijital dönüşüm rehberi
Günümüzde dijital dönüşüm, fiziki mağazalar için de önem taşıyor; özellikle pandemi döneminde bu dönüşümün değeri daha da arttı. Dijital dönüşüm ile fiziki olarak yaptığınız işi internet ortamına taşıyabilir,...
28 Haziran 2020
Ferad Osman Sali
Estonya Vergi Oranları ve Vergi Hesaplama
Estonya Vergi Oranları ve Vergi Hesaplama
Estonya’da ticaret veya e-ticaret yapmak istiyorsanız, vergi sistemini bilmeniz gerekmekte. Estonya’da vergi oldukça liberal bir yapıda. Zira yeniden yatırımda kullanılan karın, vergi oranı yüzde 0 olarak görülmekte. Yeniden yatırım...
30 Ocak 2023
Ferad Osman Sali
Başarılı küçük işletmelerin yararlandığı 6 finansal alışkanlık
Başarılı küçük işletmelerin yararlandığı 6 finansal alışkanlık
E-ticarette başarılı olabilmek için iyi bir finansal yönetim gerekir. Eldeki sermaye ve kazanç iyi yönetilmediğinde uzun vadede şirketler birçok sorunla baş etmek zorunda kalabilirler. Eldeki parayı iyi yönetmek için de işin...
11 Mayıs 2017
Ferad Osman Sali
E-Ticaret'te Kullanabileceğiniz Stok Kontrol Yöntemleri Nelerdir?
E-Ticaret'te Kullanabileceğiniz Stok Kontrol Yöntemleri Nelerdir?
E-ticarette müşterilerin karşılaştığı en büyük sorunlardan biri, stokta bulunmayan ürünlerin hâlâ satışta olmasıdır. Beğenerek ya da bir ihtiyacını gidereceğini düşünerek sipariş ettiği ürünün kendine...
27 Temmuz 2022
Savaş Çetinkaya
Web sitenizin içinde video ayarları nasıl olmalı?
Web sitenizin içinde video ayarları nasıl olmalı?
E-ticaret sitenizde video içerikler kullanmak ve yüklemek istiyorsanız bazı video ayarları ve bu videoların SEO ayarları üzerinde durmanız gerekecektir. E-ticaret sitenizde videolardan daha fazla geri dönüşüm alabilmek için bazı...
22 Temmuz 2019
Ferad Osman Sali
Rakip SEO Analizi Nasıl Yapılır?
Rakip SEO Analizi Nasıl Yapılır?
Rakip SEO analizi nasıl yapılır, nelere dikkat edilmelidir ve daha fazlası bu yazımızda. Dünkü yazımızda SEO’da rakip analizinin önemi üzerinde durmuştuk. Bugünkü yazımızda da SEO’da rakip analizi yaparken nelere dikkat...
18 Temmuz 2016
Ferad Osman Sali