Tedarik aşaması sürecinde sık yaşanan problemler

9 Ekim 2020
Sinan Oypan

Tedarik aşaması ve tedarik zinciri yönetimi e-ticaret firmalarının işlerini etkili yapabilmesinde önemli rol oynayan faktörler arasında yer alır. Tedarik sürecinin iyi yönetilmesi, maliyetleri kontrol altına alırken, müşteri memnuniyeti açısından da üzerinde durulması gereken konulardan biridir. Ancak bu süreçte e-ticaret firmalarının yaşadığı bir takım problemler de olmakta. Bu problemlerin ne olduğunu bilmeniz, bu sorunları çözmek için çalışmalar yapmanıza da olanak tanır.

Tedarik aşaması sürecinde sık yaşanan problemler

Müşteri destek hizmetlerinin kalitesi

Tedarik aşaması, müşterilerin ihtiyaçlarına göre şekillenen bir süreç olduğu için müşteri destek hizmetlerinizin kalitesini de artırmanız gerekir. Tüketicilere siparişleriyle ilgili detaylı bilgileri sunmanız, olası bir teslimat sorununda onların problemlerini çözecek alternatifler sunmanız ve teslimat sürecini iyi yönetmeniz önemlidir.

Tedarik sürecinin iyi yönetilmemesinden kaynaklı birçok sorun yaşanmaktadır. Bu sorunlar tüketiciye yansıdığında da müşteri memnuniyeti ciddi şekilde düşer ve marka imajınızı ciddi şekilde zedelersiniz. Bu sebeple de tedarik zinciri yönetiminde müşteriler destek hizmetlerinizin de kalitesini artırarak, müşterilerinize en iyi hizmeti sunmanız bu süreçte oldukça önemlidir.

İlgili rehber: Tedarik zinciri nedir ve neden önemlidir?

Maliyet problemleri

Tedarik aşaması ile ilgili sık yaşanan problemlerden biri de maliyetleri kontrol altına alabilmekteidir. Günümüzde yaşanan ekonomik durgunluk ve sıkıntılar nedeniyle ham madde, üretim, işçi ve benzeri giderlerin maliyetleri artmaktadır ve bu da üretim ya da ürün tedariği sürecinde maliyetlerin kontrolden çıkmasına neden olur.

Tedarik zincirinde eliniz ürüne her değdinde bir ek maliyet çıkmaktadır. Tedarik sürecinde ürününüz şu aşamalardan geçiyor olabilir:

Tedarikçiden ürün yüklenmesi > Ürünün depoya teslimi > Kontrollerin yapılması > Ürünün depoya yerleşimi > Gelen sipariş sonrası ürünün stoktan çekilmesi > Kontrollerin yapılması > Paketleme > Ürünün kargoya yüklenmesi > Müşteri teslimat.

Buradaki her adımın size bir maliyeti vardır ve bu da giderlerinizi artırmaktadır. Bu giderleri azaltabilmek için ne gibi geliştirmeler yapmanız gerektiğini hesaplamanız ve planlamanız oldukça önemli.

İlgili rehber: E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?

Eğitimsiz ya da yetersiz personel

Tedarik aşaması ile ilgili problemlerden biri de personelle ilgili olanlardır. Eğitimsiz personel derken, tahsil ya da diplomadan bahsetmediğimizi de belirtelim. Depo ve stok yönetimi, sipariş süreci takibi, ürün paketleme ve kargo verilmesi gibi konularda personelinizi sizin eğitmeniz gerekir. Gerekli süreçleri ve prosedürleri onlara anlatmamanız, personelin kendi inisiyatifiyle çalışmasına neden olacaktır. Belli bir sistemin olmaması işlerin aksamasına neden olacağı gibi maliyetlerinizin de armasına neden olabilir.

İlgili rehber: Ürün paketleme ve depo yönetim stratejileri ile ilgili bilmeniz gerekenler

Bunun yanı sıra tedarik sürecinizi yönetecek yeterli personelin olmaması da bir sorun olabilir. Depo ve stok yönetiminin yapılması, siparişlerin hızlı bir şekilde hazırlanarak teslimata hazır hale getirilmesi için belli bir iş gücü gerekir. Şirketinizin kapasitesine ve günlük sipariş adedin göre belli bir ekip kurmanız da bu süreçte yapmanız gereken çalışmalar arasındadır.

İlgili rehber: E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler

Çok fazla ya da çok az tedarikçiyle çalışmak

Tedarik aşaması ile ilgili bir diğer problem de çok fazla ya da çok az tedarikçiyle çalışmaktır. Çok fazla tedarikçi ile çalıştığınızda, hem maliyetleriniz ekstra artabilir, hem ürün takibini yapmak zorlaşır. Bu da ekstra iş yükü anlamına gelmektedir. Farklı ürün grupları için farklı tedarikçilerle çalışıyor olabilirsiniz, ama aynı ürün için çok fazla tedarikçinizin olması kontrol ve yönetim sorunlarına neden olabilir.

İlgili rehber: E-ticaret firmanız için doğru tedarikçiyi nasıl bulabilirsiniz?

Az sayıda tedarikçiniz olduğunda da stok yetiştirme tarafında sorunlar yaşayabilirsiniz. Elinizde yeterli stok bulunmadığında, satış yapamazsınız ve bu da zarar etmenize neden olur. Stok yönetiminizi etkili bir şekilde yapabileceğiniz ve devamlı olarak ürün tedariği sağlayabilecek sayıda tedarikçi ile çalışmanız daha doğru bir yaklaşım olacaktır.

İlgili rehber: E-ticarette tedarikçi firmalarla çalışırken bilmeniz gerekenler

Beklenmeye gecikmeler

Özellikle pandemi döneminde, birçok firma tedarik aşaması ile ilgili problemler yaşamaya başladı. Ekonomik durgunluklar, sokağa çıkma yasakları, işten çıkartmalar gibi süreçler üretim kapasitesini ya da tedarik zincirini doğrudan etkiledi. Bunun gibi beklenmeyen geciklemeler de e-ticaret firmalarını zorda bırakmaktadır.

Bu tür sorunlarla karşılamamak ya da bu tür durumlardan en az etkiyi görmek için yedek planlarınızı oluşturmanız ve beklenmedik gecikmeler yaşandığında müşteri destek hizmetlerinizi nasıl sağlayacağınızı ve müşteri memnuniyetini yüksek tutmak için ne gibi çalışmalar yapmanız gerektiğini de bir prosedüre oturtmanız gerekir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Fotoğraflarınızı düzenlemek için kullanabileceğiniz 5 mobil uygulama
Geçtiğimiz günlerde kendi ürün fotoğraflarınızı nasıl çekebileceğinizi anlattığımız bir yazı serisi yayınladık. Bildiğiniz gibi e-ticarette ürün fotoğrafları oldukça önemlidir. Bu fotoğrafların kaliteli ve ilgi çekici...
12 Mart 2017
Sinan Oypan
Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 1. Bölüm
Sosyal kanıt, tüketicilerin satın alma kararlarını ve davranışlarını derinden etkileyen bir unsurdur ve e-ticarette de önemli bir yere sahiptir. Büyük toplulukların davranışlar, gruba dahil olmayan kişilerin de durumlara bakış...
4 Temmuz 2017
Sinan Oypan
İçerik pazarlamada kullanabileceğiniz blog fikirleri
İçerik pazarlama çalışmaları yaparken blog fikirleri hazırlamanız, uzun vadede e-ticaret siteniz için daha fazla içerik üretmenize yardımcı olur. Farklı blog fikirleri üzerinde durarak hem tüketicilere farklı şekillerde...
12 Mayıs 2019
Sinan Oypan
İşinizi yönetmek için kullanabileceğiniz proje yönetim araçları
Proje yönetim araçları, uzaktan çalışan ekipler veya ekibinin performansını ve çalışmalarını takip etmek isteyenlere çözüm sağlayan yazılımlardır. Ekip yönetimi, yeni iş atamaları, mevcut işlerin takibi, ekip işi...
10 Ocak 2020
Sinan Oypan
Kampanya dönemlerinde site trafiğiniz için kontrol etmeniz gereken 4 kriter
Yılbaşının yaklaşmasıyla beraber e-ticaret sektöründe yer alan firmalar birçok kampanya çalışmasına girmeye başlıyor. Henüz yılbaşı ile ilgili kampanyaları çok fazla görmüyor olsak da öncesinde bu çalışmalar için...
19 Kasım 2016
Sinan Oypan
Sosyal medya görsel boyutları rehberi - 2020
Sosyal medya görsel boyutları, pazarlama ve reklam çalışmalarınızda görsellerinizin her bir mecrada düzgün görünmesi için önemlidir. Sosyal ağlar günümüzde çok daha önemli bir yere sahi oldu. Kullanıcılar vakitlerinin büyük...
8 Nisan 2020
Sinan Oypan
Pazarlama ve reklam çalışmalarında hedefleme yapmak neden önemli?
Online reklamların en büyük avantajlarından biri, reklam kampanyalarının hangi hedef kitlelere gösterileceğinin seçilebiliyor oluşudur. İstenilen profile ve hedef gruba yönelik reklam çalışmaları yapabiliyor olmak, reklam ve...
26 Aralık 2017
Sinan Oypan
Youtube içerik üretmek e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube içerik üretmek, videolarla tüketicilere ulaşmak geri dönüşümleri artırmak ve marka bilinirliği artırmak için oldukça önemli. Tabii ki Youtube üzerinde yer almanın sağladığı avantajlar sadece bunlarla da sınırlı...
6 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticarette başarılı olmak için kullanabileceğiniz yönetim ilkeleri
E-ticarette başarılı olmak isteyen girişimcilerin, uygulaması gereken bir takım yönetim ilkeleri bulunuyor. Bu yönetim ilkeleri, e-ticaret sitenizi nasıl fikirler verdiği gibi size bazı konularda yol da gösterecektir. Günümüzde,...
26 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Satış odaklı video içeriklerde yapmaktan kaçınmanız gerekenler
Satış odaklı video içerik üretimi sırasında bazı konuların üzerinde özellikle durarak, videolarınızın kalitesini artırmanız oldukça önemli. Bu videoların belli bir geri dönüşüm sağlayabilmesi için bir takım kuralları...
6 Nisan 2019
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için blog sayfası tasarım ipuçları
Blog sayfası tasarımı okuyucuların, blog üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini sağlarken, diğer yazılarınızı da incelemeye teşvik eder. Blog sayfası, e-ticaret siteleri için önemli bir trafik ve geri dönüşüm kaynağı olduğu...
19 Haziran 2019
Sinan Oypan
ETBİS (Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi) nedir ve nasıl kayıt olunur?
Elektronik ticaret bilgi sistemi etbis nedir, etbis kayıt nasıl yapılır, internetten satış yapan firmaların etbis tebliğ sürecinde yapması gerekenler ve daha fazlası bu e ticaret rehberimizde. İnternetten alışverişlerde tüketiciyi...
13 Aralık 2017
Sinan Oypan