fbpx

Yoğun satış dönemlerinde stok yönetimi için ipuçları

16 Aralık 2019
Sinan Oypan

Yoğun satış ve tatil dönemlerinde stok yönetimi, e-ticaret firmaları için daha da önemli bir konu haline geldiği için özenle yapılması gereken çalışmalardan biri oluyor. Yıl sonu yaklaşırken, yılbaşı satışlarını artırmak ve hedefleri tutturmak için yapacağınız reklam kampanyaları sonrasında bu yoğun sezona stok ve depo olarak da hazır olmanız gerekiyor. Stok yönetimi yaparken, bu dönemsel değişimlere ayak uyduracak planlarınızı hazır tutmanız ve uygulamanız da önemlidir.

İlgili rehber: Kampanya dönemleri için kargo, stok ve paketleme önerileri

Yoğun satış ve tatil dönemleri için stok yönetim ipuçları

Depo yönetimi ve düzeninizi planlayın

Yoğun dönemlere hazırlık yapmak için öncelikle depo düzeninizi yapmanız gerekecektir. Siparişlerin hızlı bir şekilde hazırlanması ve kargolanması için deponuzu uygun bir hale getirmeniz gerekir. Bunun yanı sıra bu yoğun dönemde en çok satan ya da kampanyaya giren ürünlerinizi de depo üzerinde kolay erişilebilecek şekilde konumlandırmanız sipariş hazırlama sürecini kolaylaştırırken, personelin de daha etkin bir şekilde çalışmasına olanak tanıyacaktır.

Yoğun dönem öncesinde stok takibinizi yapın

Yoğun döneme geçiş öncesinde stok takibinizi kapsamlı bir şekilde yapmanız gerekir. Mevcut ürünlerin stok durumlarını kontrol etmeli; kampanyaya girecek ürünlerin stok durumuna bakmalı ve gerekli durumlarda da stok yenilemesi için işlemi başlatmanız önemli.

Stok tükenmesini önleyin

Yoğun dönemlerdeki stok yönetimi sürecinde yapmanız gereken öncelikli çalışmalardan biri stokların tükenmesini önlemek olacaktır. Özellikle kampanyalı ürünler ve en çok satacağını düşündüğünüz ürünlerde, bu satış dönemi için yeterli stoğunuzun olduğunu kontrol etmeniz gerekir. Bu dönem ortasında stoklarınızın tükenmesi, bu ürünleri tedarik edene kadar ki süreçte, satış kaçırmanıza neden olur.

Sezonsal ürünleri kategorize edin

Yoğun, tatil dönemlerinde daha fazla satılan ürünleri belirlemeniz ve sonrasında da bu ürünleri kategorize ederek, depo üzerinde bu ürünleri ayrıştırmanız önemlidir. Bu kategorizasyon sayesinde sipariş oluşturma sürecini hızlandırabilir; personelinizin de ürünleri daha kolay bulmalarını sağlayabilirsiniz.

Talep görecek ürünleri belirleyin

Stok yönetimi çalışmalarını daha verimli bir şekilde yapabilmek için, yoğun dönemlerde talep görecek ürünlerin de ön planlamasını yapmanız gerekir. Kampanyaya girecek ve talep görecek olan ürünlerin planlamalarını yapmanız, hangi ürünlerde daha fazla stok tutmanız gerektiği konusunda da size bir takım fikirler verecektir.

Yıl içindeki yoğun dönemlerin planını oluşturun

Stok yönetimi, sadece anlık yapılan bir çalışma değildir. Yıl içerisinde e-ticaret sitenizin stoklarını güncel tutmak için uzun vadeli planlar yapmanız önemlidir. Önceki yıllardaki verileri inceleyerek, yıl içerisinde hangi dönemlerde daha fazla satış yapıldığını analiz edebilir ve şirket için yoğun dönemlerin bir listesini hazırlayabilirsiniz.

Bu yoğun dönemleri belirlemenin yanı sıra bu dönemlerde hangi ürünlerin de yoğun bir şekilde talep gördüğünü araştırarak, stoklarınızı bu doğrultuda güncelleyebilir ve stratejilerinizi belirleyebilirsiniz.

Stok tedarik sürelerinizi belirleyin

Ürünlerinizin tedariğinin ne kadar zaman aldığını da planlamanız önemlidir. Özellikle yoğun dönemlerde üretici firmalara olan talepler de artabileceği için tedarik süreleri uzayabilir. Bu tür durumlarda sorun yaşamamak için tedarikçilerinizle iletişimde olmanız ve ortalama olarak stok tedarik süreçlerinizi belirleyerek, kendinizi bu sürelere hazırlamanız; aynı zamanda da bu süreleri göz önünde bulundurarak yeni ürün siparişleri vermeniz gerekir.

İade politikalarınızı gözden geçirin ve iadelere hazır olun

E-ticaret operasyonlarınız ne kadar mükemmel olsa da iade ürünlerle ilgilenmeniz gerekebilir. Tüketiciler herhangi bir sebeple verdikleri siparişleri iptal edebilirler ve ürünleri iade edebilirler. Bu durumda da iadeleri de göz önünde bulundurmanız gerekir.

İlgili rehber: İade koşullarını hazırlarken bilmeniz ve dikkat etmeniz gerekenler

Öncelikli olarak e-ticaret firmanızın iade politikalarını gözden geçirmeniz önemli olacaktır. Bu aşamadan sonra da iade yapılan ürünlerin listesini tutmanız ve iade sebeplerini araştırmanız da müşteri memnuniyeti ve ürünlerle ilgili sorunları takip etmeniz açısından önemlidir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?

Stok yönetimi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok maliyeti nasıl düşürülür?

Stok maliyeti, ürünü satın alma maliyeti, vergiler, çalışan ücretleri, garanti süresi, kargo ile nakliye ve güvenlik gibi konularla belli olmaktadır. Az satan ürünlerde düşük stok limitleri belirlemek, kargo ve nakliye masraflarını azaltmak için paketleme yöntemleri geliştirmek, talep olduğunda ürün tedariği tutmak gibi çalışmalarla bu maliyetler düşürülebilir. Bu konu hakkında daha fazla bilgi için E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Stok devir hızı nedir?

Stok devir hızı, belli bir ürünün ne kadarlık sürede satıldığı ve sonrasında da tedarik için sipariş verildiğini ölçmeye yarayan bir metriktir. Her ürünün stok devir hızı farklıdır ve e-ticaret firmalarının bu stok devir hızlarını belirlemleri, ürün tedarik sürecinde işlerini kolaylaştırır.

İlgili rehber: Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir?

Stok kodu (SKU) nedir?

Stok kodu, (SKU), her bir ürün için kullanılan ve ürünlerin tedarik edilmesini ya da siparişin hazırlanmasını kolaylaştıran bir koddur. Her bir ürün grubu için farklı stok kodu oluşturmak, bu ürünlerin tanımlanmasını kolaylaştırırken, stok yönetimi ve depo yönetimi sürecinde de ürünlerin takibinin daha kolay bir şekilde yapılmasını sağlar.

İlgili rehber: Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Instagram’da paylaşım için en doğru zamanı bulmak ve erişimleri artırmak
Günümüzün en popüler sosyal platformu olması nedeniyle Instagram üzerindeki erişimlerinizi artırmanız ve daha çok kişiye ulaşmanız, bu mecra üzerinden elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olur....
13 Eylül 2018
Sinan Oypan
Search Console Dosyası: Nedir, Veriler Nasıl Okunur, Web Sitesine Nasıl Entegre Edilir?
Google Search Console Nedir? Bir internet sitesine sahip olan herkesin arama motoru görünürlüğünü artırmak için kullanması gereken araçlardan olan Google Search Console, çeşitli performans ölçümlemeleri içeren ücretsiz bir Google...
25 Ocak 2021
Markethinkers
Olumsuz müşteri yorumlarıyla ilgili yanlış bilinen 5 konu
E-ticarette müşteri yorumlarının sosyal kanıt konusunda önemli bir yeri vardır. Site üzerindeki müşteri yorumlarınızı artırmanız, sitenizden alışveriş yapacak olan kullanıcıların satın alma kararlarını etkilemesini sağlar...
9 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitesi açarken kaçınmanız gereken hatalar
E-ticaret sektörüne girmek isteyen kişilerin genellikle yaptığı bazı hatalar, işlerinin uzun soluklu olmamasına neden oluyor. Bir e-ticaret sitesi kurmak işleri ayakta tutmak için ne yazık ki yeterli değil. Bunu bir iş kurmak olarak...
5 Kasım 2016
Sinan Oypan
Instagramda butik açmak isteyenler için tavsiyeler
Instagramda butik açmak istiyorum diyorsanız; instagram butikleri nasıl açılır / instagram kıyafet butik nasıl açılır, instagram’da butik açmak için gerekenler / butik açmak için ne gerekli, instagram butik açmak için ne kadar...
4 Aralık 2018
Sinan Oypan
2016'ya Yön Verecek Dijital Trendler Nelerdir?
E-ticaret gün geçtikçe daha çok işletmenin kullandığı bir kanal haline geliyor. İnternet fenomenlerinin hayatımıza her gün daha fazla girmesi bu kanalın gerekliliğini ve önemini vurguluyor. Gelişen teknoloji her yıl daha...
22 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
E-ticarette kargo maliyetlerini nasıl düşürebilirsiniz?
E-ticarette firmaların maliyetlerini artıran durumlardan biri de kargo süreçleridir. Tedarikçilerden gelen kargoların yanı sıra siparişler sonrasında müşterilere gönderilen kargolar, e-ticaret firmalarının maliyetlerini artırmakta....
12 Şubat 2018
Sinan Oypan
Reklam hazırlama sürecinde plan ve strateji oluşturma
Reklam hazırlama süreci oldukça ciddi bir planlama ve strateji gerektirdiği için, bu süreci en iyi şekilde yönetmek için bir planınızın olması gerekir. Reklam ile ilgili sürece dahil olan kişilerin bu plana uymaları ve belirlenen...
8 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticaret Sitenizi 2021 Anneler Günü'ne Hazırlamak
E-ticaret siteniz için belirli bir pazarlama stratejiniz vardır. Bu stratejiyi temel alarak pek çok alt stratejiler oluşturabilirsiniz, oluşturmanız da gerekir. Çünkü trafiğin yüksek olması için e-ticaret sitesinin hareketli olması...
1 Mart 2021
Markethinkers
Facebook Instagram reklamı aynı olmalı mıdır?
Facebook Instagram reklamı aynı olmalı mıdır? Aynı reklamı Facebook ve Instagram üzerinde yayınlamalı mısınız? Facebookta instagram reklamı yayınlama stratejisi doğru mu? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Facebook...
2 Şubat 2017
Sinan Oypan
Orijinal ürün açıklamaları oluşturmak için neler yapmalısınız?
Ürün açıklamalarının tüketicilerin satın alma kararlarına büyük bir etkisi bulunuyor. Dikkat ve ilgi çeken orijinal ürün açıklamaları oluşturduğunuzda ziyaretçileri sayfa üzerinde de daha fazla tutabilirsiniz. Yetersiz ve...
18 Ekim 2017
Sinan Oypan
Yazacak konu bulamadığınızda yeni içerik fikirleri nasıl oluşturabilirsiniz?
Blog içeriği oluşturmak bazen zor olabiliyor ve bu nedenle de bir süre sonra konu bulunamadığı için blog çalışmalarına ara verilebiliyor. Konu sıkıntısı çekmeye başladığınızda izleyebileceğiniz bazı yollar bulunuyor. Bu...
7 Ağustos 2016
Sinan Oypan