Yoğun satış dönemlerinde stok yönetimi için ipuçları

16 Aralık 2019
Sinan Oypan

Yoğun satış ve tatil dönemlerinde stok yönetimi, e-ticaret firmaları için daha da önemli bir konu haline geldiği için özenle yapılması gereken çalışmalardan biri oluyor. Yıl sonu yaklaşırken, yılbaşı satışlarını artırmak ve hedefleri tutturmak için yapacağınız reklam kampanyaları sonrasında bu yoğun sezona stok ve depo olarak da hazır olmanız gerekiyor. Stok yönetimi yaparken, bu dönemsel değişimlere ayak uyduracak planlarınızı hazır tutmanız ve uygulamanız da önemlidir.

İlgili rehber: Kampanya dönemleri için kargo, stok ve paketleme önerileri

Yoğun satış ve tatil dönemleri için stok yönetim ipuçları

Depo yönetimi ve düzeninizi planlayın

Yoğun dönemlere hazırlık yapmak için öncelikle depo düzeninizi yapmanız gerekecektir. Siparişlerin hızlı bir şekilde hazırlanması ve kargolanması için deponuzu uygun bir hale getirmeniz gerekir. Bunun yanı sıra bu yoğun dönemde en çok satan ya da kampanyaya giren ürünlerinizi de depo üzerinde kolay erişilebilecek şekilde konumlandırmanız sipariş hazırlama sürecini kolaylaştırırken, personelin de daha etkin bir şekilde çalışmasına olanak tanıyacaktır.

Yoğun dönem öncesinde stok takibinizi yapın

Yoğun döneme geçiş öncesinde stok takibinizi kapsamlı bir şekilde yapmanız gerekir. Mevcut ürünlerin stok durumlarını kontrol etmeli; kampanyaya girecek ürünlerin stok durumuna bakmalı ve gerekli durumlarda da stok yenilemesi için işlemi başlatmanız önemli.

Stok tükenmesini önleyin

Yoğun dönemlerdeki stok yönetimi sürecinde yapmanız gereken öncelikli çalışmalardan biri stokların tükenmesini önlemek olacaktır. Özellikle kampanyalı ürünler ve en çok satacağını düşündüğünüz ürünlerde, bu satış dönemi için yeterli stoğunuzun olduğunu kontrol etmeniz gerekir. Bu dönem ortasında stoklarınızın tükenmesi, bu ürünleri tedarik edene kadar ki süreçte, satış kaçırmanıza neden olur.

Sezonsal ürünleri kategorize edin

Yoğun, tatil dönemlerinde daha fazla satılan ürünleri belirlemeniz ve sonrasında da bu ürünleri kategorize ederek, depo üzerinde bu ürünleri ayrıştırmanız önemlidir. Bu kategorizasyon sayesinde sipariş oluşturma sürecini hızlandırabilir; personelinizin de ürünleri daha kolay bulmalarını sağlayabilirsiniz.

Talep görecek ürünleri belirleyin

Stok yönetimi çalışmalarını daha verimli bir şekilde yapabilmek için, yoğun dönemlerde talep görecek ürünlerin de ön planlamasını yapmanız gerekir. Kampanyaya girecek ve talep görecek olan ürünlerin planlamalarını yapmanız, hangi ürünlerde daha fazla stok tutmanız gerektiği konusunda da size bir takım fikirler verecektir.

Yıl içindeki yoğun dönemlerin planını oluşturun

Stok yönetimi, sadece anlık yapılan bir çalışma değildir. Yıl içerisinde e-ticaret sitenizin stoklarını güncel tutmak için uzun vadeli planlar yapmanız önemlidir. Önceki yıllardaki verileri inceleyerek, yıl içerisinde hangi dönemlerde daha fazla satış yapıldığını analiz edebilir ve şirket için yoğun dönemlerin bir listesini hazırlayabilirsiniz.

Bu yoğun dönemleri belirlemenin yanı sıra bu dönemlerde hangi ürünlerin de yoğun bir şekilde talep gördüğünü araştırarak, stoklarınızı bu doğrultuda güncelleyebilir ve stratejilerinizi belirleyebilirsiniz.

Stok tedarik sürelerinizi belirleyin

Ürünlerinizin tedariğinin ne kadar zaman aldığını da planlamanız önemlidir. Özellikle yoğun dönemlerde üretici firmalara olan talepler de artabileceği için tedarik süreleri uzayabilir. Bu tür durumlarda sorun yaşamamak için tedarikçilerinizle iletişimde olmanız ve ortalama olarak stok tedarik süreçlerinizi belirleyerek, kendinizi bu sürelere hazırlamanız; aynı zamanda da bu süreleri göz önünde bulundurarak yeni ürün siparişleri vermeniz gerekir.

İade politikalarınızı gözden geçirin ve iadelere hazır olun

E-ticaret operasyonlarınız ne kadar mükemmel olsa da iade ürünlerle ilgilenmeniz gerekebilir. Tüketiciler herhangi bir sebeple verdikleri siparişleri iptal edebilirler ve ürünleri iade edebilirler. Bu durumda da iadeleri de göz önünde bulundurmanız gerekir.

İlgili rehber: İade koşullarını hazırlarken bilmeniz ve dikkat etmeniz gerekenler

Öncelikli olarak e-ticaret firmanızın iade politikalarını gözden geçirmeniz önemli olacaktır. Bu aşamadan sonra da iade yapılan ürünlerin listesini tutmanız ve iade sebeplerini araştırmanız da müşteri memnuniyeti ve ürünlerle ilgili sorunları takip etmeniz açısından önemlidir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?

Stok yönetimi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok maliyeti nasıl düşürülür?

Stok maliyeti, ürünü satın alma maliyeti, vergiler, çalışan ücretleri, garanti süresi, kargo ile nakliye ve güvenlik gibi konularla belli olmaktadır. Az satan ürünlerde düşük stok limitleri belirlemek, kargo ve nakliye masraflarını azaltmak için paketleme yöntemleri geliştirmek, talep olduğunda ürün tedariği tutmak gibi çalışmalarla bu maliyetler düşürülebilir. Bu konu hakkında daha fazla bilgi için E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Stok devir hızı nedir?

Stok devir hızı, belli bir ürünün ne kadarlık sürede satıldığı ve sonrasında da tedarik için sipariş verildiğini ölçmeye yarayan bir metriktir. Her ürünün stok devir hızı farklıdır ve e-ticaret firmalarının bu stok devir hızlarını belirlemleri, ürün tedarik sürecinde işlerini kolaylaştırır.

İlgili rehber: Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir?

Stok kodu (SKU) nedir?

Stok kodu, (SKU), her bir ürün için kullanılan ve ürünlerin tedarik edilmesini ya da siparişin hazırlanmasını kolaylaştıran bir koddur. Her bir ürün grubu için farklı stok kodu oluşturmak, bu ürünlerin tanımlanmasını kolaylaştırırken, stok yönetimi ve depo yönetimi sürecinde de ürünlerin takibinin daha kolay bir şekilde yapılmasını sağlar.

İlgili rehber: Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette SMS pazarlama hakkında bilmeniz gerekenler
E-ticarette kullanılabilecek pazarlama araçlarından biri de SMS’lerdir. SMS gönderimleri e-posta ve diğer sosyal medya pazarlama araçlarından daha eskiye dayandığı için bilinirliği ve kullanılabilirliği daha fazladır. Günümüzde...
26 Şubat 2018
Sinan Oypan
30 günde e-ticaretteki ilk satışınızı nasıl yapabilirsiniz? 1. Bölüm
İş yerinizi internete taşıdığınızda ya da sıfırdan bir iş kurarak online satış mağazası açtığınızda ilk satışlarınızı yapmanız belli bir süre alabilir. Bir e-ticaret sitesi açmak tek başına yeterli değildir. Sizin de...
3 Mart 2017
Sinan Oypan
Şirket ismi belirlemek | Dikkat etmeniz gerekenler!
Şirket ismi belirlemek şirket kuruluşunda çok önemli bir yere sahiptir. Şahıs şirketi isimleri / limited şirketi isimleri / ingilizce şirket isimleri / şahıs şirketi ingilizce / uluslararası şirket isimleri, şirket isimleri...
23 Kasım 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 1. Bölüm
Tüketicilerle iletişim kurmak, onlara ürünlerinizi ve markanızı tanıtmak; bunların yanı sıra da müşteri desteği hizmetleri sunmak için sosyal mecralar oldukça ideal platformlardır. Sosyal medya stratejisi Özellikle...
26 Haziran 2017
Sinan Oypan
SEO nasıl yapılır?
SEO nasıl yapılır, SEO çalışması nasıl yapılır, SEO çalışmalarında anahtar kelime seçimi nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazımızda. SEO nasıl yapılır? E-ticaret sitenizi yeni kurduysanız ve SEO çalışmaları için...
3 Kasım 2017
Sinan Oypan
Organik trafik elde etmenizi sağlayacak içerik stratejisi nasıl geliştirebilirsiniz?
İçerik pazarlama çalışmaları e-ticaret sitenizin organik trafik elde etmesi için oldukça önemlidir. Farklı içerikler üreterek blog çalışmaları yapabilir ve farklı hedef kitlelere ulaşarak organik olarak elde edebileceğiniz...
13 Temmuz 2018
Sinan Oypan
E ticaret altyapısı paketi seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
E ticaret altyapısı paketi seçerken ve e-ticaret altyapı sağlayıcılarından e ticaret altyapı paketi alırken dikkat etmeniz gerekenler ve daha fazlası bu mini rehberde. E ticaret altyapısı paketi seçiminde dikkat edilmesi...
26 Haziran 2018
Sinan Oypan
Yeni bir e-ticaret sitesine ihtiyacınız olduğunu gösteren 5 durum
E-ticaret sektörünün değişen dinamiklerine ayak uydurmak için, belli zaman aralıklarında sitenizin güncellenmesi gerekmektedir. Kimi zamanlar da ise mevcut e-ticaret siteleri, yeni gelişmeleri destekleyemediği için yenilenmeye ihtiyaç...
28 Mart 2017
Sinan Oypan
SEO Analizi | SEO Stratejisi Oluşturma
SEO analizi yaptıktan sonra SEO stratejinizi oluştururken nelere dikkat etmelisiniz ve SEO stratejisi belirlerken yapmanız gerekenler ve daha fazlası bu yazımızda. SEO Analizi | SEO stratejisi oluşturma E-ticaret sitenizin arama...
3 Nisan 2018
Sinan Oypan
E-ticarette site trafiği nasıl artırılır?
E-ticarette site trafiği artırmak için organik olarak arama sorguları üzerinden kullanıcılara ulaşma haricinde de yapabileceğiniz çalışmalar bulunuyor. Site trafiğini artırmanız, e-ticaret sitenize daha fazla tüketiciyi çekmenizi...
20 Ocak 2020
Sinan Oypan
Magento E Ticaret Sitesi Kurmak Rehberi 2020
Magento e ticaret sitesi kurmak rehberimizde, bir açık kaynak yazılım olan Magento’yu artıları ve eksileriyle ele alıyoruz. Bu rehberimizde de Magento nedir, Magento kurulumu nasıl yapılır / Magento nasıl kurulur, Magento teması /...
30 Eylül 2019
Sinan Oypan
Corona virüs salgınında fiziki mağazalar e-ticaretten nasıl yararlanabilir?
Corona virüs salgını nedenilye insanların dışarıya çıkmamaları, özellikle fiziki mağazaları ciddi bir şekilde etkilemeye başladı. Sokağa çıkmama uyarıları devam ederken de fiziki mağazalar, işlerini devam ettirebilmek için...
25 Mart 2020
Sinan Oypan