Yoğun satış dönemlerinde stok yönetimi için ipuçları

16 Aralık 2019
Sinan Oypan

Yoğun satış ve tatil dönemlerinde stok yönetimi, e-ticaret firmaları için daha da önemli bir konu haline geldiği için özenle yapılması gereken çalışmalardan biri oluyor. Yıl sonu yaklaşırken, yılbaşı satışlarını artırmak ve hedefleri tutturmak için yapacağınız reklam kampanyaları sonrasında bu yoğun sezona stok ve depo olarak da hazır olmanız gerekiyor. Stok yönetimi yaparken, bu dönemsel değişimlere ayak uyduracak planlarınızı hazır tutmanız ve uygulamanız da önemlidir.

İlgili rehber: Kampanya dönemleri için kargo, stok ve paketleme önerileri

Yoğun satış ve tatil dönemleri için stok yönetim ipuçları

Depo yönetimi ve düzeninizi planlayın

Yoğun dönemlere hazırlık yapmak için öncelikle depo düzeninizi yapmanız gerekecektir. Siparişlerin hızlı bir şekilde hazırlanması ve kargolanması için deponuzu uygun bir hale getirmeniz gerekir. Bunun yanı sıra bu yoğun dönemde en çok satan ya da kampanyaya giren ürünlerinizi de depo üzerinde kolay erişilebilecek şekilde konumlandırmanız sipariş hazırlama sürecini kolaylaştırırken, personelin de daha etkin bir şekilde çalışmasına olanak tanıyacaktır.

Yoğun dönem öncesinde stok takibinizi yapın

Yoğun döneme geçiş öncesinde stok takibinizi kapsamlı bir şekilde yapmanız gerekir. Mevcut ürünlerin stok durumlarını kontrol etmeli; kampanyaya girecek ürünlerin stok durumuna bakmalı ve gerekli durumlarda da stok yenilemesi için işlemi başlatmanız önemli.

Stok tükenmesini önleyin

Yoğun dönemlerdeki stok yönetimi sürecinde yapmanız gereken öncelikli çalışmalardan biri stokların tükenmesini önlemek olacaktır. Özellikle kampanyalı ürünler ve en çok satacağını düşündüğünüz ürünlerde, bu satış dönemi için yeterli stoğunuzun olduğunu kontrol etmeniz gerekir. Bu dönem ortasında stoklarınızın tükenmesi, bu ürünleri tedarik edene kadar ki süreçte, satış kaçırmanıza neden olur.

Sezonsal ürünleri kategorize edin

Yoğun, tatil dönemlerinde daha fazla satılan ürünleri belirlemeniz ve sonrasında da bu ürünleri kategorize ederek, depo üzerinde bu ürünleri ayrıştırmanız önemlidir. Bu kategorizasyon sayesinde sipariş oluşturma sürecini hızlandırabilir; personelinizin de ürünleri daha kolay bulmalarını sağlayabilirsiniz.

Talep görecek ürünleri belirleyin

Stok yönetimi çalışmalarını daha verimli bir şekilde yapabilmek için, yoğun dönemlerde talep görecek ürünlerin de ön planlamasını yapmanız gerekir. Kampanyaya girecek ve talep görecek olan ürünlerin planlamalarını yapmanız, hangi ürünlerde daha fazla stok tutmanız gerektiği konusunda da size bir takım fikirler verecektir.

Yıl içindeki yoğun dönemlerin planını oluşturun

Stok yönetimi, sadece anlık yapılan bir çalışma değildir. Yıl içerisinde e-ticaret sitenizin stoklarını güncel tutmak için uzun vadeli planlar yapmanız önemlidir. Önceki yıllardaki verileri inceleyerek, yıl içerisinde hangi dönemlerde daha fazla satış yapıldığını analiz edebilir ve şirket için yoğun dönemlerin bir listesini hazırlayabilirsiniz.

Bu yoğun dönemleri belirlemenin yanı sıra bu dönemlerde hangi ürünlerin de yoğun bir şekilde talep gördüğünü araştırarak, stoklarınızı bu doğrultuda güncelleyebilir ve stratejilerinizi belirleyebilirsiniz.

Stok tedarik sürelerinizi belirleyin

Ürünlerinizin tedariğinin ne kadar zaman aldığını da planlamanız önemlidir. Özellikle yoğun dönemlerde üretici firmalara olan talepler de artabileceği için tedarik süreleri uzayabilir. Bu tür durumlarda sorun yaşamamak için tedarikçilerinizle iletişimde olmanız ve ortalama olarak stok tedarik süreçlerinizi belirleyerek, kendinizi bu sürelere hazırlamanız; aynı zamanda da bu süreleri göz önünde bulundurarak yeni ürün siparişleri vermeniz gerekir.

İade politikalarınızı gözden geçirin ve iadelere hazır olun

E-ticaret operasyonlarınız ne kadar mükemmel olsa da iade ürünlerle ilgilenmeniz gerekebilir. Tüketiciler herhangi bir sebeple verdikleri siparişleri iptal edebilirler ve ürünleri iade edebilirler. Bu durumda da iadeleri de göz önünde bulundurmanız gerekir.

İlgili rehber: İade koşullarını hazırlarken bilmeniz ve dikkat etmeniz gerekenler

Öncelikli olarak e-ticaret firmanızın iade politikalarını gözden geçirmeniz önemli olacaktır. Bu aşamadan sonra da iade yapılan ürünlerin listesini tutmanız ve iade sebeplerini araştırmanız da müşteri memnuniyeti ve ürünlerle ilgili sorunları takip etmeniz açısından önemlidir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?

Stok yönetimi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok maliyeti nasıl düşürülür?

Stok maliyeti, ürünü satın alma maliyeti, vergiler, çalışan ücretleri, garanti süresi, kargo ile nakliye ve güvenlik gibi konularla belli olmaktadır. Az satan ürünlerde düşük stok limitleri belirlemek, kargo ve nakliye masraflarını azaltmak için paketleme yöntemleri geliştirmek, talep olduğunda ürün tedariği tutmak gibi çalışmalarla bu maliyetler düşürülebilir. Bu konu hakkında daha fazla bilgi için E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Stok devir hızı nedir?

Stok devir hızı, belli bir ürünün ne kadarlık sürede satıldığı ve sonrasında da tedarik için sipariş verildiğini ölçmeye yarayan bir metriktir. Her ürünün stok devir hızı farklıdır ve e-ticaret firmalarının bu stok devir hızlarını belirlemleri, ürün tedarik sürecinde işlerini kolaylaştırır.

İlgili rehber: Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir?

Stok kodu (SKU) nedir?

Stok kodu, (SKU), her bir ürün için kullanılan ve ürünlerin tedarik edilmesini ya da siparişin hazırlanmasını kolaylaştıran bir koddur. Her bir ürün grubu için farklı stok kodu oluşturmak, bu ürünlerin tanımlanmasını kolaylaştırırken, stok yönetimi ve depo yönetimi sürecinde de ürünlerin takibinin daha kolay bir şekilde yapılmasını sağlar.

İlgili rehber: Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret'e Yeni Başlayanlar için E-ticaret Rehberi
E-ticaret süreçleri e-ticaret sitesi kurmak ve online satış süreçlerine başlamak isteyen firmalar için dışarıdan bakıldığında zor bir süreç gibi görünebilir. Fakat adım adım takip edeceğiniz adımlardan oluşan bir süreçtir....
2 Nisan 2015
Seyhun Özkara
Tatil dönemleri için sosyal medya reklamları ipuçları
Yılbaşının yaklaşmasıyla beraber e-ticaret firmaları için yeni bir kampanya dönemi yaklaşıyor. Bu tatil dönemleri internetten satış yapan firmalar için bir ayrı öneme sahip; çünkü yaptıkları kampanyalarla satışlarını...
15 Kasım 2016
Sinan Oypan
SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi
SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi nedir? Swot analizi örneği / swot analizi örnekleri ele alındığında en iyi swot analizi nasıl yapılır? Neden swot analizi yapmalısınız? Swot analizi ne demek? Bu ve daha...
16 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Kargo ve iade bilgilerinizi açık ve net bir şekilde nasıl açıklayabilirsiniz?
E-ticarette kargo bilgilerinizi net ve açıklayıcı bir şekide kullanıcılara göstermeniz oldukça önemlidir. Site üzerinden alışveriş yapan kullanıcıların kargolarını ne zaman teslim alacaklarını ve hangi koşullarda ürün...
14 Haziran 2018
Sinan Oypan
İnternet üzerinden yapılabilecek girişimci iş fikirleri
2020’de işini internette taşımak ya da bir e-ticaret sitesi üzerinden satış yapmak isteyenler için internetten yapılabilecek girişimci iş fikirleri bulunuyor. Kendi işinizi yapmak istiyorsanız yeni yılda burada yer verdiğimiz iş...
20 Aralık 2019
Sinan Oypan
Evden yapılabilecek işler | Online iş fikirleri
Evden yapılabilecek işler / online iş fikirleri nelerdir, evden yapılacak işler / internet üzerinden yapılabilecek işlerin avantajları ve dezavantajları nelerdir, evde yapilacak isler / iş türleri nelerdir özetle home ofis...
25 Ocak 2019
Sinan Oypan
E-ticarette geri dönüşüm optimizasyonunda yapılan hatalar
E-ticaret sitenizde geri dönüşümleri artıracak çalışmalar yapmanız ve bu yönde stratejiler geliştirmeniz, uzun vadede başarılı olmanızı sağlarken, gelirlerinizi de artırmanıza yardımcı olur. Ancak kimi zaman e-ticaret...
24 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Kozmetik ürün satışı yapan siteler için pazarlama taktikleri
Kozmetik ürünleri, tüketicilerin günlük hayatlarında yoğun bir şekilde kullandıkları ürün grupları arasında yer aldığı için, bu ürünlerin satışını yapan e-ticaret sitelerinin doğru pazarlama çalışmaları yapmaları da...
15 Nisan 2019
Sinan Oypan
Küçük işletmeler neden Google Adwords kullanmalı?
İşini büyütmek isteyen, yeni hedef kitlelere ulaşarak markasının adını duyurmak isteyen küçük işletmelerin farklı dijital pazarlama çalışmaları yapmaları gerekiyor. Özellikle dijital platformlarda reklam kampanyaları...
21 Eylül 2018
Sinan Oypan
Mobil site yüklenme hızını artırmak için neler yapabilirsiniz?
Web site hızının yanı sıra web sitenizin mobildeki açılma hızı da kullanıcı deneyimini önemli bir şekilde etkileyeceği için üzerinde durulması gereken bir konudur. Kullanıcıların mobil kullanım alışkanlıklarının artması...
13 Nisan 2018
Sinan Oypan
Eposta pazarlama çalışmalarında görsel ögeler neden önemli?
Eposta pazarlama çalışmaları, doğru stratejiler ve içeriklerle yapıldığında e-ticaret firmalarına yüksek geri dönüşümler sağlar. Eposta pazarlama çalışmaları da zaman içerisinde değişim göstermeye başladığı için,...
30 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticarette “Güven Damgası” ile ilgili bilmeniz gerekenler
Türk e-ticaret ekosisteminde tüketicilerin online alışverişe olan güvenlerinin artırılması ve şirketlerin de bu konuda daha dikkatli olmaları amacıyla hazırlanan Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ 6 Haziran 2017...
12 Haziran 2017
Sinan Oypan