Yoğun satış dönemlerinde stok yönetimi için ipuçları

16 Aralık 2019
Sinan Oypan

Yoğun satış ve tatil dönemlerinde stok yönetimi, e-ticaret firmaları için daha da önemli bir konu haline geldiği için özenle yapılması gereken çalışmalardan biri oluyor. Yıl sonu yaklaşırken, yılbaşı satışlarını artırmak ve hedefleri tutturmak için yapacağınız reklam kampanyaları sonrasında bu yoğun sezona stok ve depo olarak da hazır olmanız gerekiyor. Stok yönetimi yaparken, bu dönemsel değişimlere ayak uyduracak planlarınızı hazır tutmanız ve uygulamanız da önemlidir.

İlgili rehber: Kampanya dönemleri için kargo, stok ve paketleme önerileri

Yoğun satış ve tatil dönemleri için stok yönetim ipuçları

Depo yönetimi ve düzeninizi planlayın

Yoğun dönemlere hazırlık yapmak için öncelikle depo düzeninizi yapmanız gerekecektir. Siparişlerin hızlı bir şekilde hazırlanması ve kargolanması için deponuzu uygun bir hale getirmeniz gerekir. Bunun yanı sıra bu yoğun dönemde en çok satan ya da kampanyaya giren ürünlerinizi de depo üzerinde kolay erişilebilecek şekilde konumlandırmanız sipariş hazırlama sürecini kolaylaştırırken, personelin de daha etkin bir şekilde çalışmasına olanak tanıyacaktır.

Yoğun dönem öncesinde stok takibinizi yapın

Yoğun döneme geçiş öncesinde stok takibinizi kapsamlı bir şekilde yapmanız gerekir. Mevcut ürünlerin stok durumlarını kontrol etmeli; kampanyaya girecek ürünlerin stok durumuna bakmalı ve gerekli durumlarda da stok yenilemesi için işlemi başlatmanız önemli.

Stok tükenmesini önleyin

Yoğun dönemlerdeki stok yönetimi sürecinde yapmanız gereken öncelikli çalışmalardan biri stokların tükenmesini önlemek olacaktır. Özellikle kampanyalı ürünler ve en çok satacağını düşündüğünüz ürünlerde, bu satış dönemi için yeterli stoğunuzun olduğunu kontrol etmeniz gerekir. Bu dönem ortasında stoklarınızın tükenmesi, bu ürünleri tedarik edene kadar ki süreçte, satış kaçırmanıza neden olur.

Sezonsal ürünleri kategorize edin

Yoğun, tatil dönemlerinde daha fazla satılan ürünleri belirlemeniz ve sonrasında da bu ürünleri kategorize ederek, depo üzerinde bu ürünleri ayrıştırmanız önemlidir. Bu kategorizasyon sayesinde sipariş oluşturma sürecini hızlandırabilir; personelinizin de ürünleri daha kolay bulmalarını sağlayabilirsiniz.

Talep görecek ürünleri belirleyin

Stok yönetimi çalışmalarını daha verimli bir şekilde yapabilmek için, yoğun dönemlerde talep görecek ürünlerin de ön planlamasını yapmanız gerekir. Kampanyaya girecek ve talep görecek olan ürünlerin planlamalarını yapmanız, hangi ürünlerde daha fazla stok tutmanız gerektiği konusunda da size bir takım fikirler verecektir.

Yıl içindeki yoğun dönemlerin planını oluşturun

Stok yönetimi, sadece anlık yapılan bir çalışma değildir. Yıl içerisinde e-ticaret sitenizin stoklarını güncel tutmak için uzun vadeli planlar yapmanız önemlidir. Önceki yıllardaki verileri inceleyerek, yıl içerisinde hangi dönemlerde daha fazla satış yapıldığını analiz edebilir ve şirket için yoğun dönemlerin bir listesini hazırlayabilirsiniz.

Bu yoğun dönemleri belirlemenin yanı sıra bu dönemlerde hangi ürünlerin de yoğun bir şekilde talep gördüğünü araştırarak, stoklarınızı bu doğrultuda güncelleyebilir ve stratejilerinizi belirleyebilirsiniz.

Stok tedarik sürelerinizi belirleyin

Ürünlerinizin tedariğinin ne kadar zaman aldığını da planlamanız önemlidir. Özellikle yoğun dönemlerde üretici firmalara olan talepler de artabileceği için tedarik süreleri uzayabilir. Bu tür durumlarda sorun yaşamamak için tedarikçilerinizle iletişimde olmanız ve ortalama olarak stok tedarik süreçlerinizi belirleyerek, kendinizi bu sürelere hazırlamanız; aynı zamanda da bu süreleri göz önünde bulundurarak yeni ürün siparişleri vermeniz gerekir.

İade politikalarınızı gözden geçirin ve iadelere hazır olun

E-ticaret operasyonlarınız ne kadar mükemmel olsa da iade ürünlerle ilgilenmeniz gerekebilir. Tüketiciler herhangi bir sebeple verdikleri siparişleri iptal edebilirler ve ürünleri iade edebilirler. Bu durumda da iadeleri de göz önünde bulundurmanız gerekir.

İlgili rehber: İade koşullarını hazırlarken bilmeniz ve dikkat etmeniz gerekenler

Öncelikli olarak e-ticaret firmanızın iade politikalarını gözden geçirmeniz önemli olacaktır. Bu aşamadan sonra da iade yapılan ürünlerin listesini tutmanız ve iade sebeplerini araştırmanız da müşteri memnuniyeti ve ürünlerle ilgili sorunları takip etmeniz açısından önemlidir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?

Stok yönetimi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok maliyeti nasıl düşürülür?

Stok maliyeti, ürünü satın alma maliyeti, vergiler, çalışan ücretleri, garanti süresi, kargo ile nakliye ve güvenlik gibi konularla belli olmaktadır. Az satan ürünlerde düşük stok limitleri belirlemek, kargo ve nakliye masraflarını azaltmak için paketleme yöntemleri geliştirmek, talep olduğunda ürün tedariği tutmak gibi çalışmalarla bu maliyetler düşürülebilir. Bu konu hakkında daha fazla bilgi için E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Stok devir hızı nedir?

Stok devir hızı, belli bir ürünün ne kadarlık sürede satıldığı ve sonrasında da tedarik için sipariş verildiğini ölçmeye yarayan bir metriktir. Her ürünün stok devir hızı farklıdır ve e-ticaret firmalarının bu stok devir hızlarını belirlemleri, ürün tedarik sürecinde işlerini kolaylaştırır.

İlgili rehber: Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir?

Stok kodu (SKU) nedir?

Stok kodu, (SKU), her bir ürün için kullanılan ve ürünlerin tedarik edilmesini ya da siparişin hazırlanmasını kolaylaştıran bir koddur. Her bir ürün grubu için farklı stok kodu oluşturmak, bu ürünlerin tanımlanmasını kolaylaştırırken, stok yönetimi ve depo yönetimi sürecinde de ürünlerin takibinin daha kolay bir şekilde yapılmasını sağlar.

İlgili rehber: Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Kargo sürecinde müşterileri mutsuz eden 3 durum
E-ticarette müşteri memnuniyetini sağlamak için en önemli unsurlardan biri de kargo ve kargo sürecinin yönetilmesi. Bu süreçte sorun yaşanmaması ve mümkün olan en kısa sürede kargonun, alıcıya teslim edilmesi, müşterilerin...
24 Aralık 2016
Sinan Oypan
Girişimcilerin, kişisel markalarını güçlendirmeleri için yapması gerekenler
Girişimcilerin, projelerini güçlendirmenin yanı sıra kişisel markalarını, yani kendi isimlerini de güçlendirmeleri gerekiyor. Başarılı bir kariyere ulaşmak için, işinize değer katarken kendi isminize de aynı değeri katmanız...
8 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Pandemi sonrası fiziki mağazalar neden e-ticarete yönelmeli?
2020 yılı pandemi ile geçti ve tüm dünya birçok konuda sıkıntılar yaşadı. Daha da önemli olan konu ise tüm dünyanın böyle bir salgın ve krize hazır olmadığı da görülmüş oldu. Tüm sektörler bu durumdan olumsuz etkilendi,...
3 Eylül 2020
Sinan Oypan
Ücretsiz e ticaret yazılımları neden kullanılmamalıdır?
Ücretsiz e ticaret sitesi kurmak / ücretsiz e ticaret yazılımı kullanmak / ücretsiz e ticaret scripti kullanmak siz nasıl adlandırırsanız adlandırın ücretsiz eticaret sitesi kurmanın getirdikleri nelerdir, bu yazımızda ele...
28 Ekim 2018
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için Hashtag kullanım ipuçları
Hashtag kullanımı sosyal mecralar üzerinde farklı amaçlarla yapılabiliyor. Sosyal medya pazarlama çalışmaları yapan e-ticaret firmalarının da bu Hashtag’lerden yararlanmaları ve çalışmalarında bunları kullanmaları bir hayli...
27 Haziran 2018
Sinan Oypan
Fiziki mağazanızı internete taşımadan önce bilmeniz gerekenler
Fiziki mağaza sahipleri internet üzerinden satış yapabilmek için e-ticaret sektörüne yönelmeye başlıyor. Türkiye’deki e-ticaret hacminin düzenli olarak artmasından ve kullanıcıların internetten alışveriş alışkanlığı...
13 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticaret site tasarımında bulunan 3 temel öge
E-ticaret site tasarımı yapılırken özellikle dikkat edilmesi ve üzerinde durulması gereken temel ögeler bulunmakta. Bu unsurların eksik oluşu ya da amacına uygun bir şekilde tasarlanmaması, e-ticaret sitesini ziyaret edenlerin site...
6 Şubat 2019
Sinan Oypan
IdeaAkademi'de Online Kayıt Dönemi Başladı
IdeaAkademi olarak, çağımızın ve geleceğin yükselen sektörü olan E-ticaret ile ilgili süreçleri ve uygulamaları ayrıntılı bir şekilde öğreterek, hayata geçirmenize ve etkin bir şekilde kullanmanıza yardımcı olmayı...
16 Haziran 2016
Savaş Çetinkaya
Moda sektöründekiler için düşük bütçeli içerik pazarlama ipuçları
Moda sektöründe içerik pazarlamanın farklı türlerinden yararlanmak mümkün. Özellikle içerik üretimi için çok fazla bütçesi olmayan yeni veya orta ölçekli firmalar bu içerik çalışmalarından yararlanarak hem sitelerinin SEO...
1 Ağustos 2018
Sinan Oypan
İnternetten el işi satışı nasıl yapılır?
İnternetten el işi satışı nasıl yapılır, el emeği satış siteleri, el işi satış siteleri / blogları, el emeği satış yerleri yani pazaryerleri ve satacağınız ürünün piyasası neden araştırılmalıdır?El yapımı ürünler...
7 Ağustos 2017
Gökçe Beyazaslan
Videolarınızın izlenme sayılarını artırmak için neler yapmalısınız?
E-ticaret sitenizi ve ürünlerinizi tanıtmak için video içerikler oluşturuyor; fakat izlenme sayılarınızı artıramıyorsanız, bazı konularda yanlışlıklar yapıyor olabilirsiniz. Video izlenme sayılarınızı artırmak için bazı...
9 Kasım 2016
Sinan Oypan
Youtube üzerindeki görünürlüğünüzü artırmak için yapabileceğiniz çalışmalar
Youtube üzerindeki görünürlüğü artırma çalışmaları yapmak, videolarınızın daha fazla izlenmesini ve ulaştığınız hedef kitleyi daha da büyütmenizi sağlar. Tabii ki buradaki etkileşimlerinizin artması video...
19 Nisan 2018
Sinan Oypan