Yoğun satış dönemlerinde stok yönetimi için ipuçları

16 Aralık 2019
Sinan Oypan
Yoğun satış dönemlerinde stok yönetimi için ipuçları

Yoğun satış ve tatil dönemlerinde stok yönetimi, e-ticaret firmaları için daha da önemli bir konu haline geldiği için özenle yapılması gereken çalışmalardan biri oluyor. Yıl sonu yaklaşırken, yılbaşı satışlarını artırmak ve hedefleri tutturmak için yapacağınız reklam kampanyaları sonrasında bu yoğun sezona stok ve depo olarak da hazır olmanız gerekiyor. Stok yönetimi yaparken, bu dönemsel değişimlere ayak uyduracak planlarınızı hazır tutmanız ve uygulamanız da önemlidir.

İlgili rehber: Kampanya dönemleri için kargo, stok ve paketleme önerileri

Yoğun satış ve tatil dönemleri için stok yönetim ipuçları

Depo yönetimi ve düzeninizi planlayın

Yoğun dönemlere hazırlık yapmak için öncelikle depo düzeninizi yapmanız gerekecektir. Siparişlerin hızlı bir şekilde hazırlanması ve kargolanması için deponuzu uygun bir hale getirmeniz gerekir. Bunun yanı sıra bu yoğun dönemde en çok satan ya da kampanyaya giren ürünlerinizi de depo üzerinde kolay erişilebilecek şekilde konumlandırmanız sipariş hazırlama sürecini kolaylaştırırken, personelin de daha etkin bir şekilde çalışmasına olanak tanıyacaktır.

Yoğun dönem öncesinde stok takibinizi yapın

Yoğun döneme geçiş öncesinde stok takibinizi kapsamlı bir şekilde yapmanız gerekir. Mevcut ürünlerin stok durumlarını kontrol etmeli; kampanyaya girecek ürünlerin stok durumuna bakmalı ve gerekli durumlarda da stok yenilemesi için işlemi başlatmanız önemli.

Stok tükenmesini önleyin

Yoğun dönemlerdeki stok yönetimi sürecinde yapmanız gereken öncelikli çalışmalardan biri stokların tükenmesini önlemek olacaktır. Özellikle kampanyalı ürünler ve en çok satacağını düşündüğünüz ürünlerde, bu satış dönemi için yeterli stoğunuzun olduğunu kontrol etmeniz gerekir. Bu dönem ortasında stoklarınızın tükenmesi, bu ürünleri tedarik edene kadar ki süreçte, satış kaçırmanıza neden olur.

Sezonsal ürünleri kategorize edin

Yoğun, tatil dönemlerinde daha fazla satılan ürünleri belirlemeniz ve sonrasında da bu ürünleri kategorize ederek, depo üzerinde bu ürünleri ayrıştırmanız önemlidir. Bu kategorizasyon sayesinde sipariş oluşturma sürecini hızlandırabilir; personelinizin de ürünleri daha kolay bulmalarını sağlayabilirsiniz.

Talep görecek ürünleri belirleyin

Stok yönetimi çalışmalarını daha verimli bir şekilde yapabilmek için, yoğun dönemlerde talep görecek ürünlerin de ön planlamasını yapmanız gerekir. Kampanyaya girecek ve talep görecek olan ürünlerin planlamalarını yapmanız, hangi ürünlerde daha fazla stok tutmanız gerektiği konusunda da size bir takım fikirler verecektir.

Yıl içindeki yoğun dönemlerin planını oluşturun

Stok yönetimi, sadece anlık yapılan bir çalışma değildir. Yıl içerisinde e-ticaret sitenizin stoklarını güncel tutmak için uzun vadeli planlar yapmanız önemlidir. Önceki yıllardaki verileri inceleyerek, yıl içerisinde hangi dönemlerde daha fazla satış yapıldığını analiz edebilir ve şirket için yoğun dönemlerin bir listesini hazırlayabilirsiniz.

Bu yoğun dönemleri belirlemenin yanı sıra bu dönemlerde hangi ürünlerin de yoğun bir şekilde talep gördüğünü araştırarak, stoklarınızı bu doğrultuda güncelleyebilir ve stratejilerinizi belirleyebilirsiniz.

Stok tedarik sürelerinizi belirleyin

Ürünlerinizin tedariğinin ne kadar zaman aldığını da planlamanız önemlidir. Özellikle yoğun dönemlerde üretici firmalara olan talepler de artabileceği için tedarik süreleri uzayabilir. Bu tür durumlarda sorun yaşamamak için tedarikçilerinizle iletişimde olmanız ve ortalama olarak stok tedarik süreçlerinizi belirleyerek, kendinizi bu sürelere hazırlamanız; aynı zamanda da bu süreleri göz önünde bulundurarak yeni ürün siparişleri vermeniz gerekir.

İade politikalarınızı gözden geçirin ve iadelere hazır olun

E-ticaret operasyonlarınız ne kadar mükemmel olsa da iade ürünlerle ilgilenmeniz gerekebilir. Tüketiciler herhangi bir sebeple verdikleri siparişleri iptal edebilirler ve ürünleri iade edebilirler. Bu durumda da iadeleri de göz önünde bulundurmanız gerekir.

İlgili rehber: İade koşullarını hazırlarken bilmeniz ve dikkat etmeniz gerekenler

Öncelikli olarak e-ticaret firmanızın iade politikalarını gözden geçirmeniz önemli olacaktır. Bu aşamadan sonra da iade yapılan ürünlerin listesini tutmanız ve iade sebeplerini araştırmanız da müşteri memnuniyeti ve ürünlerle ilgili sorunları takip etmeniz açısından önemlidir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?

Stok yönetimi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok maliyeti nasıl düşürülür?

Stok maliyeti, ürünü satın alma maliyeti, vergiler, çalışan ücretleri, garanti süresi, kargo ile nakliye ve güvenlik gibi konularla belli olmaktadır. Az satan ürünlerde düşük stok limitleri belirlemek, kargo ve nakliye masraflarını azaltmak için paketleme yöntemleri geliştirmek, talep olduğunda ürün tedariği tutmak gibi çalışmalarla bu maliyetler düşürülebilir. Bu konu hakkında daha fazla bilgi için E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Stok devir hızı nedir?

Stok devir hızı, belli bir ürünün ne kadarlık sürede satıldığı ve sonrasında da tedarik için sipariş verildiğini ölçmeye yarayan bir metriktir. Her ürünün stok devir hızı farklıdır ve e-ticaret firmalarının bu stok devir hızlarını belirlemleri, ürün tedarik sürecinde işlerini kolaylaştırır.

İlgili rehber: Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir?

Stok kodu (SKU) nedir?

Stok kodu, (SKU), her bir ürün için kullanılan ve ürünlerin tedarik edilmesini ya da siparişin hazırlanmasını kolaylaştıran bir koddur. Her bir ürün grubu için farklı stok kodu oluşturmak, bu ürünlerin tanımlanmasını kolaylaştırırken, stok yönetimi ve depo yönetimi sürecinde de ürünlerin takibinin daha kolay bir şekilde yapılmasını sağlar.

İlgili rehber: Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Girişiminizin satış ekibini kurarken dikkat etmeniz gereken 4 önemli husus
Girişiminizin satış ekibini kurarken dikkat etmeniz gereken 4 önemli husus
Satış ekipleri, girişimlerin oldukça önemli bölümlerinden biridir ve bu birimlerin kuruluş aşamasında bazı hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir. Hem ekip kurulumu sırasında hem de satış için kullanılacak olan teknolojilerin...
2 Ağustos 2016
Sinan Oypan
M-ticaret yaparken geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
M-ticaret yaparken geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
M-ticaret yani mobil ticaret, günümüzde internetten alışverişlerde önemli bir role sahip ve akıllı telefonlar üzerinden yapılan satın alma işlemleri her yıl artmakta. M-ticaret söz konusu olduğunda firmaların yapması gereken...
23 Temmuz 2019
Sinan Oypan
B2B firmalarının yaptığı kategori yönetimi hataları
B2B firmalarının yaptığı kategori yönetimi hataları
B2B firmaları için kategori yönetimi oldukça önemli bir konudur ve bu sebeple de kategorileri ve katalogları oluştururken bazı kural ve konulara dikkat etmeleri gerekir. Kategori yönetiminizi iyi yapmanız ve e-ticaret sitenizde...
10 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticarette dikkat çekici bir menü tasarımı ve navigasyon hazırlama ipuçları
E-ticarette dikkat çekici bir menü tasarımı ve navigasyon hazırlama ipuçları
Menü tasarımı ve navigasyon, e-ticaret siteleri üzerinde tüketicilerin aradıkları ürün ya da içeriklere ulaşmalarını sağlar. Bu nedenle de kullanıcı deneyimi açısından da bu iki unsur önemli bir rol oynamaktadır. İyi...
14 Haziran 2020
Sinan Oypan
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmazları - 2. Bölüm
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmazları - 2. Bölüm
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmaz birçok farklı özelliği bulunuyor. Bu özellikler üzerinde durmak, bu özellikleri geliştirmek ve tüketicilere iyi bir alışveriş deneyimi sunmak, doğal olarak alacağınız geri dönüşlerin...
30 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-ticarette marka sadakati oluşturmak için neler yapmalısınız?
E-ticarette marka sadakati oluşturmak için neler yapmalısınız?
Marka sadakati, e-ticaret firmaları için günümüzde üstünde durmaları gerken en önemli unsurlardan biri olarak öne çıkıyor. Özellikle fiyat odaklı pazarlarda, tüketicileri sadece ürün fiyatıyla değil, sunulan hizmetlerle...
4 Kasım 2019
Sinan Oypan
İş kurma kredisi veren bankalar hangileri ve bu kredilere nasıl başvurulur?
İş kurma kredisi veren bankalar hangileri ve bu kredilere nasıl başvurulur?
Kendi işinizi kurmak ya da başarılı olacağını düşündüğünüz bir projenizi hayata geçirmek istiyor; ancak elinizde işe başlamak ya da işi büyütmek için yeterli sermayeniz yok. Böyle bir durum içerisindeyseniz, iş kurmak için...
23 Kasım 2016
Sinan Oypan
Kargo maliyetlerini düşürmek için ortalama sepet tutarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Kargo maliyetlerini düşürmek için ortalama sepet tutarınızı nasıl artırabilirsiniz?
E-ticaret firmalarının en yüksek gider kalemlerinden biri de kargo maliyetleridir. Kargo firmalarıyla anlaşmalar yapılsa dahi ürün gönderim başına belli bir ücret ödenmesi gerekir. Kargo maliyetlerini düşürmek için e-ticaret...
28 Şubat 2018
Sinan Oypan
Şirket ismi seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
Şirket ismi seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
Şirket ismi seçerken dikkat etmeniz gerekenler nelerdir, şirket ismi nasıl olmalı, şahıs şirketi isimleri / şahıs şirketi isim örnekleri / limited şirket isimleri / limited şirket isim örnekleri / yabancı şirket isimleri / yabancı...
30 Temmuz 2018
Sinan Oypan
İlgi çekici ürün kutusu tasarımları nasıl yapılır?
İlgi çekici ürün kutusu tasarımları nasıl yapılır?
İlgi çekici ürün kutusu tasarımları, ürün satışlarını artırabileceği gibi tüketicilerin de dikkatini daha fazla çektiği için ürüne olan merakı da artırır. Bunun yanı sıra ilgi çekici kutu tasarımları, kutu açılım...
6 Haziran 2020
Sinan Oypan
Instagram reklamlarınızdan daha iyi performans almanızı sağlayacak ipuçları
Instagram reklamlarınızdan daha iyi performans almanızı sağlayacak ipuçları
Instagram reklam performanslarını artırmak, hem sağlayacağınız etkileşim oranlarını hem de reklamlarınızın yatırım getirilerini artıracaktır. Daha iyi geri dönüşümler sağlamaya başladığınızda, hem müşteri kitlenizi hem...
20 Aralık 2017
Sinan Oypan
İnternet sitenize trafik çekmenizi sağlayacak 16 yöntem
İnternet sitenize trafik çekmenizi sağlayacak 16 yöntem
İnternet sitenizin trafiğini artırmanız, gelirlerinizi de artırmanıza yardımcı olacaktır. E-ticaret sitenize trafik çekmek için birçok farklı yöntem bulunuyor ve bunları yaptığınızda hem trafiğinizi hem de gelirlerinizi...
6 Ekim 2016
Sinan Oypan