Sosyal medyanın psikolojisini anlayarak pazarlama çalışmalarınızı geliştirin

12 Temmuz 2017
Sinan Oypan

Sosyal medya pazarlama markaların sıklıkla kullandığı pazarlama yöntemlerinden biri. Markaların sosyal ağlara bu kadar yönelmesinin sebebini ise, internet kullanıcılarının günlük zamanlarının önemli bir bölümünü bu mecralarda geçirmesi şeklinde özetleyebiliriz. İnternet kullanıcılarının aktif bir şekilde farklı sosyal platformlarda aktif bir şekilde yer alması, sosyal mecraların da bu alanları reklam ve pazarlama amaçlı kullanmalarına olanak tanıyor.

Sosyal medya pazarlama çalışmalarından daha iyi geri dönüşler alabilmek için de bu mecraların psikolojisini anlamak gerekiyor. İnternet kullanıcılarının bu mecralar hakkında ne düşündüklerini, ne gibi bir yaklaşımları olduğunu ve nasıl bir psikoloji ile bu mecralardaki içeriklere yaklaştıklarını bilmek, sosyal ağlarda yaptığınız çalışmalardan daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlayabilir. Bu rehberimizde de pazarlama çalışmalarınızı geliştirmek için sosyal ağların psikolojisini sizlerle paylaşacağız.

Kısa dikkat ve ilgi süresi

Sosyal medyada dikkati uzun süre tek bir yerde tutmak oldukça zor bir eylemdir. İnternet kullanıcıları gün içinde yüzlerce içerikle karşılaşabilir ve bu nedenle de tek bir içerik üzerinde çok fazla vakit harcamak istemezler. Vakit harcamanın yanı sıra, çok fazla içeriğin olması kullanıcılarda diğer içeriklere de göz atma isteği uyandırmaktadır.

İnternet kullanıcılarının dikkat ve ilgisini çekebilmek bu nedenle sosyal ağlarda bir hayli zordur. Paylaşılan içerik türü, paylaşımın içerdiği metinler, görseller, videolar ve videoların öne çıkan görselleri dahi bu konuda önemli bir unsur.

Kullanıcıların ilgisini çekebilmek ve belli bir süre bu içerikte bu ilgiyi tutmak için, paylaşımlarınız üzerinde önemli ölçüde çalışmanız gerekmektedir. Bu nedenle de çalışmalarınızı önceden planlamanız, takipçi kitlenizi iyi tanıyarak onların ilgi alanında paylaşımlar yapmak, paylaşımlarınıza daha fazla ilgi çekmenize olanak tanır.

Her sosyal ağın amacı farklıdır

Sosyal medya pazarlamada birden fazla kanaldan yararlanan firmaların buna özellikle dikkat etmeleri gerekiyor. Kullanıcıların herbir sosyal ağı kullanma amacı farklılık gösterir ve sizin de farklı sosyal ağlarda farklı bir içerik planı ve bu ağa farklı bir yaklaşım göstermeniz gerekir.

Sosyal ağların hangi amaçlara hizmet ettiklerini "Hangi sosyal mecra hangi amaca hizmet ediyor? isimli rehberimizde okuyabilir ve farklı mecralar için farklı stratejiler geliştirebilirsiniz.

Bir şeyleri kaçırma korkusu (FOMO)

Sosyal ağların kullanıcılar arasında yaygınlaşmasıyla beraber, internet kullanıcılarında görünen korkulardan biri de “bir şeyleri kaçırma korkusu”, İngilizce kısaltmasıyla (FOMO) oldu. Bunun nedeni de günün büyük bir bölümünü online geçiren kişilerin, kendi çevrelerindeki ya da dünyadaki gelişmeleri yakından takip ederek hiçbir şeyi kaçırmamak istemelerinden kaynaklanıyor.

FOMO’nun etkisi nedeniyle de kullanıcılar sürekli online içeriklere göz atmaya çalışıyor ve bu nedenle de tek bir gönderi üzerine çok fazla dikkatini veremiyor. FOMO, kullanıcıların sosyal ağlarda vakit geçiremediklerinde huzursuz olmalarına da neden oluyor.

Pazarlama yaklaşımı açısından baktığımızda da, bir şeyleri kaçırma korkusunu kendi lehinize çevirebilirsiniz. Özellikle kampanya ve fırsat paylaşımlarını duyurmadan önce bununla ilgili bilgiler vermek ve merak uyandırmak, takipçilerinizin bu fırsatlardan haberdar olmak için sayfanıza ayrıca dikkat etmelerine neden olur. Kampanya ya da fırsat haricindeki önemli gelişmelerde de, öncelikle merak uyandıracak bazı paylaşımlar yapmak; asıl duyuru öncesinde takipçilerinizin dikkatini çekebilir.

Duygular her zaman daha fazla paylaşılır

Sosyal medyanın özelliklerinden biri de internet kullanıcılarının duygularını devamlı olarak paylaştıkları bir alan olması. Günlük hayatlarında yaşadıkları olayların duygusal yaklaşımını devamlı olarak paylaşma eğilimindedirler. Bunun yanı sıra duygusal bir olay olduğunda, bu içerikleri de paylaşarak empati yapmaya meyillidirler. Bu tür duygusal içerikler dünya genelinde bir değer taşır ve hızlı bir şekilde birçok insan tarafından paylaşılabilir.

Özellikle sosyal medya üzerinden müşteri desteği sunarken bu konuya önem vermek gerekir. Kullanıcılar yaşadıkları bir sorunda sosyal ağlarda markalara ulaşabilirler ve buradaki duyguları, başka takipçilerin de dikkatini çekebilir. Kuracağınız iletişimin bu nedenle de önemli olması ve negatif konuşmaları uzatmadan, kullanıcı ile başka bir kanal üzerinden iletişime geçerek konuyu çözmeye odaklanmalısınız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

İnternetten Ayakkabı Satmak Rehberi 2020
İnternetten ayakkabı satmak için bir e-ticaret sitesi kurmanız gerekiyor. Online mağazanız üzerinden kendi ürettiğiniz ayakkabıları satabileceğiniz gibi toptan aldığınız ürünleri ya da stoksuz satış (Dropshipping) yöntemiyle...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
Şirketiniz için belirlemeniz gereken sosyal medya hedefleri nelerdir?
Sosyal medya yönetimi ve pazarlama e-ticaret firmaları için bir hayli önemlidir. Marka bilinirliğini artırma, ürün tanıtımları yapmak ve tüketicilerle etkileşim kurabilmek için sosyal ağlar günümüzde sıklıkla ve öncelikle...
19 Şubat 2017
Sinan Oypan
Instagram’da paylaşım yapmak için en ideal saatler
Instagram’da paylaşım yapmak, sosyal medya paylaşım saatleri özellikle instagram paylaşım saatleri, instagramda hangi saatlerde paylaşım yapılmalı yani instagram en iyi paylaşım saatleri ve daha fazla bu yazımızda… Sosyal medya...
5 Aralık 2017
Sinan Oypan
Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru
Yatırım almak yeni girişimcilerin işlerini büyütebilmek adına yatırımcılarla görüştüğü en önemli aşamadır. Ancak yatırımcıların dikkatini çekmek tek başına yeterli değil. Aynı zamanda yatırımcılarla yapılacak olan ...
20 Ekim 2017
Sinan Oypan
IdeaSoft’a Yeni Yılda Yeni Başarı
E-ticaret yazılımı alanında sektör lideri IdeaSoft, Türkiye’nin en hızlı büyüyen 100 şirketi arasında ikinci kez yerini aldı. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) öncülüğünde, Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma...
6 Şubat 2017
Savaş Çetinkaya
Dijital pazarlamada PPC reklamların size sağlayacağı avantajlar nelerdir?
Dijital pazarlama çalışmalarında PPC reklam yöntemini kullanmak size birçok farklı konuda fayda sağlar. Tıklama başına maliyet anlamına gelen PPC, reklam bütçesinin nasıl harcanacağını belirlendiği bir metoddur ve farklı...
21 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizdeki ürün çekimi nasıl yapılır?
E-ticaret sitenizdeki ürün çekimi nasıl yapılır, ürün fotoğrafı çekmek için gerekenler, ürün çekimi için fotoğraf makinesi, ürün çekimi için ışık, evde ürün fotoğrafı çekmek, profesyonel ürün fotoğraf çekimi,...
10 Ekim 2016
Sinan Oypan
Toptan satış kanalı ile perakendecilere nasıl ulaşabilirsiniz?
Toptan satış diğer adıyla B2B, e-ticaret pazarının büyük bir bölümünü oluşturmakta. Toptan satış kanalı ile perakende satış yapan firmalara ulaşmak ve ürünlerinizi doğru pazarlara ulaştırmak gelirlerinizi artırmanıza...
5 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde uygulayabileceğiniz farklı indirim kampanyaları
İndirim kampanyaları, yeni müşteriler edinmek ya da sitenizi ziyaret edenlerden geri dönüşüm kazanmak için iyi bir yöntemdir. Tabii ki indirim yaparken belli unsurları göz önünde bulundurmanız ve indirimlerde aşırıya kaçarak,...
20 Ocak 2019
Sinan Oypan
Takı satışı yapanlar için dijital pazarlama ipuçları
İnternetten takı satışı yapan firmalar için dijital pazarlama çalışmaları, geri dönüşümlerini ve satışlarını artırmak için gereklidir. Bu çalışmalar olmadan sadece organik büyümeye bağımlı kalmak, beklenen sonuçların...
8 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz düşük bütçeli dijital pazarlama yöntemleri
Dijital pazarlama çalışmaları e-ticaret firmalarının kendilerini ve ürünlerini tanıtmaları için büyük önem taşıyor. Tabii ki büyük firmaların ellerinde dijital pazarlama için yeterli bir bütçe bulunuyor; ancak küçük ve...
11 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Evden çalışanlar için üretkenlik artırma ipuçları
Bugünlerde birçok firma evden çalışma yöntemine geçiş yaptı ve evden çalışırken üretkenlik artırma da çalışanların problemlerinden biri oldu. Evde çalışmak ofiste çalışmaktan çok daha farklı olduğu için bazı...
7 Nisan 2020
Sinan Oypan