Sosyal kanıt nedir ve e-ticaret firmalarına yararları nelerdir?

3 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Sosyal kanıt nedir ve e-ticaret firmalarına yararları nelerdir?

Sosyal kanıt uzun süredir hem günlük hayattaki davranışları hem de tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemektedir. Başkalarının fikirlerinden ve deneyimlerinden yola çıkarak kararlar vermek ve bu önceki kararlara göre kendi fikirlerimizi oluşturmak birçok konuda hayatımızı etkiler.

Sosyal kanıtı psikolojik bir davranış durumudur. İnsanların geri bildirimlerine, davranışlarına ve deneyimlerine dayanarak belirli bir durum, olay ya da eylem hakkında nelerin iyi nelerin kötü olduğuna karar verilmesidir. İnsanların bir konu hakkında düşünceleri, o konu hakkında herhangi bir deneyimi olmayan kişilerin fikirlerini ve o konuya yaklaşımını doğrudan etkileyebilir.

Bir örnek üzerinden ilerleyecek olursak; yan yana iki restoranı ele alabiliriz. Birinin önünde insanların kuyruk oluşturduğunu, bekleme listesine isimlerini yazdıklarını; diğer restoranın ise boş olduğunu ele alalım. Otomatik olarak bu boş olan restoranın bazı konularda sorunlu olduğunu düşünmeye başlarız. Yemekleri lezzetli olmayabilir, hizmet kalitesi iyi olmayabilir. Ancak diğer tarafta kuyruk olan restoranın ise daha iyi olduğunu düşünmeye başlarız. Daha önce bu iki restoranda yemek yememiş, adlarını dahi duymamış olsanız sadece insanların tercihlerine bakarak böyle bir izlenime kapılırsınız.

Bu da sosyal kanıtın günlük hayatımızı ne kadar derinden etkilediğinin bir göstergesidir. Yukarıdaki örneğin dışında da sosyal kanıt hayatımızın büyük bir bölümünü etkilemektedir ve son yıllarda sosyal mecraların da günlük hayatımızda önemli bir yere sahip olması nedeniyle, sosyal kanıt konusu bu alanda da önemli bir yere sahip olmaya başlıyor.

Sosyal kanıtı 6 farklı türde ele alabiliriz

Sosyal kanıtın farklı türleri bulunmaktadır. Bunları şu şekilde ele alabilir:

Uzman: Belli bir sektör ya da endüstrideki uzman kişilerin yaptıkları yorumlar, öneriler ve geri bildirimlerdir.

Ünlü kişiler: Ünlü simaların bir ürün hakkında yaptıkları yorumlar ve önerilerdir. Başka bir deyişle ünlü isimlerin belli bir ürün ya da markanın tanıtımını yapmalarıdır.

Kullanıcılar: Ünlü ya da uzman olmayan, normal kullanıcıların bir ürün ya da marka hakkında verdikleri geri bilgidirimler ve yaptıkları yorumlardır. Kullanıcı yorumları ve sosyal mecralar üzerinde kullanıcıların yaptıkları paylaşımlardır.

Kitle odaklı kanıt: Belli bir kitlenin oluşturduğu grubun bir marka ya da ürünü önermesi ve desteklemesidir. Birkaç bin takipçi ya da müşterinizin olması ve pazarlama çalışmalarınızda bunu öner çıkarmanız kitle odaklı kanıta bir örnektir.

Arkadaş odaklı kanıt: Bir önceki maddeden daha farklı olarak kişilerin arkadaşlarının ve yakın çevrelerinin bir ürün ya da markaya olan yaklaşımlarını içerir. Örneğin, internet sitenizde Facebook sayfanızın reklamını yaparken, 20+ arkadaşın bu sayfayı beğendi şeklinde bir ifade vermek bu sosyal kanıt türüne girmektedir.

Sertifika: Belli kurumların bir markaya verdikleri sertifikalar aracılığı ile yapılan sosyal kanıt örnekleridir.

Neden sosyal kanıta önem vermelisiniz?

Sosyal kanıt, pazarlama kadar eski bir geçmişe sahiptir ve önemli de bir pazarlama aracıdır. Bu sebeple de sosyal kanıt e-ticaret firmaları için de bir hayli önemlidir.

Tüketicilerin bir marka, ürün ya da hizmet ile ilgili fikirleri, yaptıkları yorumlar ve geri bildirimler, diğer tüketicilerin bu ürün ya da markaya olan yaklaşımlarını doğrudan etkilemektedir.

Bunun en net örneklerinden biri site üzerindeki ürün yorumları, kullanıcıların marka ile yaptıkları yorumlar ve sosyal mecralarda yapılan yorumlardır. Online alışveriş yapanlar marka ya da ürün hakkında bilgi almak için diğer tüketicilerin geri bildirimlerini inceler, aldıkları hizmetten memnun olup olmadıklarını araştırır ve genel olarak marka hakkında genel bir bilgiye sahip olurlar. Edindikleri bu bilgiler de onların satın alma kararlarına doğrudan etki eder.

Firmaların özellikle ürün sayfalarındaki kullanıcı yorumlarına ve sosyal mecralar üzerindeki olumlu imaja bu sebeple ihtiyaçları vardır. Ne kadar çok kişi marka hakkında olumlu yorum yaparsa, diğer tüketicilerin de markaya olan yaklaşımı olumlu bir şekilde etkilenir.

Bir sonraki yazımızda da sosyal kanıtı nasıl kullanabileceğinizle ilgili ipuçlarını sizlerle paylaşıyor olacağız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Dikey video içeriklere neden önem vermelisiniz? (İnfografik)
Dikey video içeriklere neden önem vermelisiniz? (İnfografik)
Son dönemlerde video içerik çalışmalarında dikey videolar oldukça öne çıkmaya başladı ve bunun da nedeni akıllı telefonlarda tam ekran video izleme sağlayan sosyal ağlar oldu. Birçok kişi için dikey videolar tercih edilmese de...
17 Mart 2019
Sinan Oypan
Instagram yönetimi için kullanabilecek araçlar - 1. Bölüm
Instagram yönetimi için kullanabilecek araçlar - 1. Bölüm
Popülerliği artan ve bu sebeple de markaların da önemli sosyal medya kanallarından biri haline gelen Instagram, doğru kullanıldığında yeni hedef kitlelere ulaşma, marka bilinirliği artırma ve geri dönüşüm sağlama konusunda...
13 Eylül 2017
Sinan Oypan
Markanız için dijital ajans seçmeden önce bilmeniz gerekenler
Markanız için dijital ajans seçmeden önce bilmeniz gerekenler
E-ticaret firmanızın internet üzerinde pazarlama çalışmaları için bir dijital pazarlama ajansı ile çalışabilirsiniz. Fakat her ajansın çalışma biçimi ve sunduğu hizmetler farklılık gösterecektir. Bunun yanı sıra sizin de...
21 Ekim 2016
Sinan Oypan
Yılbaşında geri dönüşümlerinizi artıracak dijital pazarlama çalışmaları
Yılbaşında geri dönüşümlerinizi artıracak dijital pazarlama çalışmaları
Yılbaşı için geri sayımlar başladı ve firmalar da yavaş yavaş pazarlama çalışmalarıyla yılbaşı satışlarını artırmak için planlar yapmaya başladı. Dijital pazarlama çalışmaları aracılığıyla yılbaşına özel...
7 Aralık 2017
Sinan Oypan
Geri dönüşümlerinizi artıracak Pop-Up tasarımları için 5 ipucu
Geri dönüşümlerinizi artıracak Pop-Up tasarımları için 5 ipucu
Pop-Up’lar e-ticaret sitelerinde ziyaretçileri belli eylemlere geçirmek için sıklıkla kullanılıyor. E-posta aboneliği, yeni kampanya duyuruları, indirim duyuruları ya da yeni ürün ve fırsatlarla ilgili bilgiler bu Pop-Up’lar...
16 Ocak 2018
Sinan Oypan
Yerel işletmeler internetten satışa nasıl başlayabilirler?
Yerel işletmeler internetten satışa nasıl başlayabilirler?
Yerel işletmeler, fiziki mağazaları üzerinden sadece belli bir konuma satış yapabildikleri için, işletmelerini büyütmeleri de daha zor olabiliyor. Sadece bu konumu ziyaret eden kişilerin belli bir bölümüne ulaşabildikleri için bu...
1 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Facebook reklam kampanyalarını masaüstü ve mobilde bir arada nasıl kullanabilirsiniz?
Facebook reklam kampanyalarını masaüstü ve mobilde bir arada nasıl kullanabilirsiniz?
Sosyal medya pazarlamada en çok tercih edilen platformlardan biri halen Facebook. Gelişmiş reklam modelleri ve yüksek aktif kullanıcı sayısı Facebook’u, reklam verenler için önemli bir pazarlama alanı haline getiriyor. Mobil cihaz...
16 Kasım 2017
Sinan Oypan
İnternet üzerinden tişört satmak için bilmeniz gerekenler
İnternet üzerinden tişört satmak için bilmeniz gerekenler
İnternet üzerinden tişört satmak için bilmeniz gerekenler nelerdir, tişört tasarımı nasıl yapılır, tshirt baskı çeşitleri, tişört baskısı nasıl yapılır, tişört baskı fiyatları nelere göre belirlenir, tişörte baskı...
22 Kasım 2017
Sinan Oypan
IdeaSoft - 2017 KOBİ E-ticaret Raporu yayınlandı
IdeaSoft - 2017 KOBİ E-ticaret Raporu yayınlandı
Küçük ve orta ölçekli işletmelere e-ticaret süreçlerinde ışık tutması amacıyla hazırladığımız 2017 Kobi E-ticaret Raporu yayında! Kobilerin e-ticaretteki rolüne ilişkin önemli detaylar içeren raporumuzda; aktif...
28 Mayıs 2018
Savaş Çetinkaya
E-ticarette blog yönetimi nasıl yapılır?
E-ticarette blog yönetimi nasıl yapılır?
Blog yönetimi, doğru yapıldığında e-ticaret sitesine organik trafik sağlamanın yanı sıra yeni kitlelere ulaşma konusunda da önemli bir görev üstlenir. Blog yönetimi yaparken özellikle dikkat edilmesi gereken unsurlar bulunur. Bu...
27 Temmuz 2020
Sinan Oypan
İşinizi geliştirmenize yardımcı olacak 25 ücretsiz online araç
İşinizi geliştirmenize yardımcı olacak 25 ücretsiz online araç
E-ticaret sitenizin yönetirken bazı araçlar işinizi bir hayli kolaylaştıracaktır. İnternet üzerinden iş yaptığınız için bu araçların bazılarını da internet üzerinde kullanmanız gerekecek. Bu araçlar, iş yönetimi, dosya...
26 Aralık 2016
Sinan Oypan
SEO çalışmaları nasıl şekillenecek? | 2019 İnfografik
SEO çalışmaları nasıl şekillenecek? | 2019 İnfografik
SEO çalışmaları her konuda olduğu gibi yıldan yıla farklı bir kulvara geçecek ve markaların bu değişime ayak uydurması gerekecek. SEO çalışmaları özellikle uzun vadede iyi sonuçlar getirerek, organik olarak sürekli bir trafik...
26 Aralık 2018
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin