Sosyal kanıt nedir ve e-ticaret firmalarına yararları nelerdir?

3 Temmuz 2017
Sinan Oypan

Sosyal kanıt uzun süredir hem günlük hayattaki davranışları hem de tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemektedir. Başkalarının fikirlerinden ve deneyimlerinden yola çıkarak kararlar vermek ve bu önceki kararlara göre kendi fikirlerimizi oluşturmak birçok konuda hayatımızı etkiler.

Sosyal kanıtı psikolojik bir davranış durumudur. İnsanların geri bildirimlerine, davranışlarına ve deneyimlerine dayanarak belirli bir durum, olay ya da eylem hakkında nelerin iyi nelerin kötü olduğuna karar verilmesidir. İnsanların bir konu hakkında düşünceleri, o konu hakkında herhangi bir deneyimi olmayan kişilerin fikirlerini ve o konuya yaklaşımını doğrudan etkileyebilir.

Bir örnek üzerinden ilerleyecek olursak; yan yana iki restoranı ele alabiliriz. Birinin önünde insanların kuyruk oluşturduğunu, bekleme listesine isimlerini yazdıklarını; diğer restoranın ise boş olduğunu ele alalım. Otomatik olarak bu boş olan restoranın bazı konularda sorunlu olduğunu düşünmeye başlarız. Yemekleri lezzetli olmayabilir, hizmet kalitesi iyi olmayabilir. Ancak diğer tarafta kuyruk olan restoranın ise daha iyi olduğunu düşünmeye başlarız. Daha önce bu iki restoranda yemek yememiş, adlarını dahi duymamış olsanız sadece insanların tercihlerine bakarak böyle bir izlenime kapılırsınız.

Bu da sosyal kanıtın günlük hayatımızı ne kadar derinden etkilediğinin bir göstergesidir. Yukarıdaki örneğin dışında da sosyal kanıt hayatımızın büyük bir bölümünü etkilemektedir ve son yıllarda sosyal mecraların da günlük hayatımızda önemli bir yere sahip olması nedeniyle, sosyal kanıt konusu bu alanda da önemli bir yere sahip olmaya başlıyor.

Sosyal kanıtı 6 farklı türde ele alabiliriz

Sosyal kanıtın farklı türleri bulunmaktadır. Bunları şu şekilde ele alabilir:

Uzman: Belli bir sektör ya da endüstrideki uzman kişilerin yaptıkları yorumlar, öneriler ve geri bildirimlerdir.

Ünlü kişiler: Ünlü simaların bir ürün hakkında yaptıkları yorumlar ve önerilerdir. Başka bir deyişle ünlü isimlerin belli bir ürün ya da markanın tanıtımını yapmalarıdır.

Kullanıcılar: Ünlü ya da uzman olmayan, normal kullanıcıların bir ürün ya da marka hakkında verdikleri geri bilgidirimler ve yaptıkları yorumlardır. Kullanıcı yorumları ve sosyal mecralar üzerinde kullanıcıların yaptıkları paylaşımlardır.

Kitle odaklı kanıt: Belli bir kitlenin oluşturduğu grubun bir marka ya da ürünü önermesi ve desteklemesidir. Birkaç bin takipçi ya da müşterinizin olması ve pazarlama çalışmalarınızda bunu öner çıkarmanız kitle odaklı kanıta bir örnektir.

Arkadaş odaklı kanıt: Bir önceki maddeden daha farklı olarak kişilerin arkadaşlarının ve yakın çevrelerinin bir ürün ya da markaya olan yaklaşımlarını içerir. Örneğin, internet sitenizde Facebook sayfanızın reklamını yaparken, 20+ arkadaşın bu sayfayı beğendi şeklinde bir ifade vermek bu sosyal kanıt türüne girmektedir.

Sertifika: Belli kurumların bir markaya verdikleri sertifikalar aracılığı ile yapılan sosyal kanıt örnekleridir.

Neden sosyal kanıta önem vermelisiniz?

Sosyal kanıt, pazarlama kadar eski bir geçmişe sahiptir ve önemli de bir pazarlama aracıdır. Bu sebeple de sosyal kanıt e-ticaret firmaları için de bir hayli önemlidir.

Tüketicilerin bir marka, ürün ya da hizmet ile ilgili fikirleri, yaptıkları yorumlar ve geri bildirimler, diğer tüketicilerin bu ürün ya da markaya olan yaklaşımlarını doğrudan etkilemektedir.

Bunun en net örneklerinden biri site üzerindeki ürün yorumları, kullanıcıların marka ile yaptıkları yorumlar ve sosyal mecralarda yapılan yorumlardır. Online alışveriş yapanlar marka ya da ürün hakkında bilgi almak için diğer tüketicilerin geri bildirimlerini inceler, aldıkları hizmetten memnun olup olmadıklarını araştırır ve genel olarak marka hakkında genel bir bilgiye sahip olurlar. Edindikleri bu bilgiler de onların satın alma kararlarına doğrudan etki eder.

Firmaların özellikle ürün sayfalarındaki kullanıcı yorumlarına ve sosyal mecralar üzerindeki olumlu imaja bu sebeple ihtiyaçları vardır. Ne kadar çok kişi marka hakkında olumlu yorum yaparsa, diğer tüketicilerin de markaya olan yaklaşımı olumlu bir şekilde etkilenir.

Bir sonraki yazımızda da sosyal kanıtı nasıl kullanabileceğinizle ilgili ipuçlarını sizlerle paylaşıyor olacağız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

İçerik pazarlamayı farkındalık aşamalarını geliştirmek için nasıl kullanabilirsiniz?
İçerik pazarlama çalışmaları e-ticaret sitenizde birçok farklı amaçla kullanılabilmekte. Bu amaçlardan biri de kullanıcıların marka ve ürünle ilgili farkındalık aşamalarını geliştirmektir. Ürün ve marka bilinirliğini...
9 Mart 2019
Sinan Oypan
Basın bülteninizi göndermeden önce dikkat etmeniz gerekenler
Dünkü yazımızda dikkat çekici bir basın bülteninin nasıl hazırlanacağını sizinle paylaşmıştık. Bugünkü yazımızda da basın bülteninizi yayıncılara göndermedence dikkat etmeniz ve bilmeniz gereken bir takım detayları...
7 Mart 2017
Sinan Oypan
Sosyal mecralar kampanya tanıtımları için nasıl kullanılır?
Sosyal mecralar ürün, marka ve kampanya tanıtımları yapmak için uzun süredir firmalar tarafından sıklıkla kullanılmakta. Günümüzde tanıtım için en sık kullanılan dijital pazarlama yöntemlerinden biri olması nedeniyle...
6 Eylül 2020
Sinan Oypan
İleri seviye pazarlama yönetimi ipuçları
Pazarlama yönetimi doğru yapıldığında, firmanın marka ve ürün bilinirliği artırılırken, yeni hedef kitlelere ulaşılarak, sağlanan geri dönüşümler de artırılır. Pazarlama çalışmalarınızı bir adım daha ileri taşımak...
12 Şubat 2020
Sinan Oypan
Yeni iş fikirleri bulmak için kullanabileceğiniz 5 yöntem
Yeni iş fikirleri bulmak, e ticaret iş fikirleri / e ticaret fikirleri bulmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazıda. Yeni bir iş fikri bulmak kimi zaman zor olabiliyor. Yenilikleri takip etmek, tüketicilerin yaşadıkları sorunları...
27 Aralık 2016
Sinan Oypan
Geri dönüşüm sağlayan bir video içerik stratejisinde neler olmalı?
Video içerik stratejileri, günümüzde işletmelerin asıl strateji odakları haline gelmeye başlamasıyla beraber, pazarlama ve reklam stratejilerinin de önemli bir bölümünü oluşturuyor. 2016’da popülerleşmeye başlayan ve 2017’de...
28 Mart 2019
Sinan Oypan
Instagram Hikayelerini pazarlama çalışmalarında nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram hikayelerini pazarlama çalışmalarında neden kullanmalısınız, instagram hikayelerini paylaşırken dikkat etmeniz gerekenler ve daha fazlası bu yazımızda. Instagram’ın Hikayeler özelliği son dönemlerin en popüler içerik...
21 Ekim 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarına sosyal medyanın faydaları nelerdir?
Marka bilinirliğini artırma, yeni kitlelere ulaşma ve iletişim kurma sosyal medyanın faydaları arasında öne çıkanlardan sadece bazıları. E-ticaret firmaları, sosyal medya pazarlamadan faydalanırken, onun birçok faydasından...
18 Mart 2020
Sinan Oypan
Düşük PPC (Tıklama başına maliyet) reklam bütçesi olanlar için tavsiyeler
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak için farklı dijital platformlardan yararlanabilirsiniz. Tabii ki bu platformlar üzerinde reklam kampanyaları oluştururken de belli bir bütçenizin olması gerekiyor. Özellikle yeni girişimler ya da...
25 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Google optimizasyon neden önemli?
Google optimizasyon yani bir diğer adıyla da SEO çalışmaları, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durması gereken konulardan biri. Organik arama trafiği yaratmak, güvenilirlik sağlamak ve rekabette öne çıkabilmek için bu...
17 Haziran 2020
Sinan Oypan
Twitter istatistik aracı nasıl kullanılır?
Twitter istatistik, bir diğer adıyla analitik özelliği, Twitter üzerinde yaptığınız çalışmaların verimini ölçümlemenize yardımcı olur. 3. parti yazılımlar üzerinden de Twitter ile ilgili istatistiki veriler elde...
17 Nisan 2020
Sinan Oypan
Influencer Marketing ve E-ticaret Sektörü
Türkiye’de sosyal medya platformlarının kullanımının artması pazarlama tekniklerinin de şekil değiştirmesine neden olmuştur. Kullanıcıların internet üzerinde geçirdikleri sürenin çoğunlukla sosyal medya üzerinde olması...
6 Mart 2020
İbrahim Çelebi