Sosyal kanıt nedir ve e-ticaret firmalarına yararları nelerdir?

3 Temmuz 2017
Sinan Oypan

Sosyal kanıt uzun süredir hem günlük hayattaki davranışları hem de tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemektedir. Başkalarının fikirlerinden ve deneyimlerinden yola çıkarak kararlar vermek ve bu önceki kararlara göre kendi fikirlerimizi oluşturmak birçok konuda hayatımızı etkiler.

Sosyal kanıtı psikolojik bir davranış durumudur. İnsanların geri bildirimlerine, davranışlarına ve deneyimlerine dayanarak belirli bir durum, olay ya da eylem hakkında nelerin iyi nelerin kötü olduğuna karar verilmesidir. İnsanların bir konu hakkında düşünceleri, o konu hakkında herhangi bir deneyimi olmayan kişilerin fikirlerini ve o konuya yaklaşımını doğrudan etkileyebilir.

Bir örnek üzerinden ilerleyecek olursak; yan yana iki restoranı ele alabiliriz. Birinin önünde insanların kuyruk oluşturduğunu, bekleme listesine isimlerini yazdıklarını; diğer restoranın ise boş olduğunu ele alalım. Otomatik olarak bu boş olan restoranın bazı konularda sorunlu olduğunu düşünmeye başlarız. Yemekleri lezzetli olmayabilir, hizmet kalitesi iyi olmayabilir. Ancak diğer tarafta kuyruk olan restoranın ise daha iyi olduğunu düşünmeye başlarız. Daha önce bu iki restoranda yemek yememiş, adlarını dahi duymamış olsanız sadece insanların tercihlerine bakarak böyle bir izlenime kapılırsınız.

Bu da sosyal kanıtın günlük hayatımızı ne kadar derinden etkilediğinin bir göstergesidir. Yukarıdaki örneğin dışında da sosyal kanıt hayatımızın büyük bir bölümünü etkilemektedir ve son yıllarda sosyal mecraların da günlük hayatımızda önemli bir yere sahip olması nedeniyle, sosyal kanıt konusu bu alanda da önemli bir yere sahip olmaya başlıyor.

Sosyal kanıtı 6 farklı türde ele alabiliriz

Sosyal kanıtın farklı türleri bulunmaktadır. Bunları şu şekilde ele alabilir:

Uzman: Belli bir sektör ya da endüstrideki uzman kişilerin yaptıkları yorumlar, öneriler ve geri bildirimlerdir.

Ünlü kişiler: Ünlü simaların bir ürün hakkında yaptıkları yorumlar ve önerilerdir. Başka bir deyişle ünlü isimlerin belli bir ürün ya da markanın tanıtımını yapmalarıdır.

Kullanıcılar: Ünlü ya da uzman olmayan, normal kullanıcıların bir ürün ya da marka hakkında verdikleri geri bilgidirimler ve yaptıkları yorumlardır. Kullanıcı yorumları ve sosyal mecralar üzerinde kullanıcıların yaptıkları paylaşımlardır.

Kitle odaklı kanıt: Belli bir kitlenin oluşturduğu grubun bir marka ya da ürünü önermesi ve desteklemesidir. Birkaç bin takipçi ya da müşterinizin olması ve pazarlama çalışmalarınızda bunu öner çıkarmanız kitle odaklı kanıta bir örnektir.

Arkadaş odaklı kanıt: Bir önceki maddeden daha farklı olarak kişilerin arkadaşlarının ve yakın çevrelerinin bir ürün ya da markaya olan yaklaşımlarını içerir. Örneğin, internet sitenizde Facebook sayfanızın reklamını yaparken, 20+ arkadaşın bu sayfayı beğendi şeklinde bir ifade vermek bu sosyal kanıt türüne girmektedir.

Sertifika: Belli kurumların bir markaya verdikleri sertifikalar aracılığı ile yapılan sosyal kanıt örnekleridir.

Neden sosyal kanıta önem vermelisiniz?

Sosyal kanıt, pazarlama kadar eski bir geçmişe sahiptir ve önemli de bir pazarlama aracıdır. Bu sebeple de sosyal kanıt e-ticaret firmaları için de bir hayli önemlidir.

Tüketicilerin bir marka, ürün ya da hizmet ile ilgili fikirleri, yaptıkları yorumlar ve geri bildirimler, diğer tüketicilerin bu ürün ya da markaya olan yaklaşımlarını doğrudan etkilemektedir.

Bunun en net örneklerinden biri site üzerindeki ürün yorumları, kullanıcıların marka ile yaptıkları yorumlar ve sosyal mecralarda yapılan yorumlardır. Online alışveriş yapanlar marka ya da ürün hakkında bilgi almak için diğer tüketicilerin geri bildirimlerini inceler, aldıkları hizmetten memnun olup olmadıklarını araştırır ve genel olarak marka hakkında genel bir bilgiye sahip olurlar. Edindikleri bu bilgiler de onların satın alma kararlarına doğrudan etki eder.

Firmaların özellikle ürün sayfalarındaki kullanıcı yorumlarına ve sosyal mecralar üzerindeki olumlu imaja bu sebeple ihtiyaçları vardır. Ne kadar çok kişi marka hakkında olumlu yorum yaparsa, diğer tüketicilerin de markaya olan yaklaşımı olumlu bir şekilde etkilenir.

Bir sonraki yazımızda da sosyal kanıtı nasıl kullanabileceğinizle ilgili ipuçlarını sizlerle paylaşıyor olacağız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

SEO kuralları | Blog yazarken dikkat etmeniz gerekenler
SEO kuralları | Blog yazarken dikkat etmeniz gerekenler adlı yazımızda blog yazarken dikkat etmeniz gereken SEO kuralları arasında en önemli 6'lıyı ele alacağız. SEO kuralları E-ticaret sitenizde blog çalışmaları yaparak,...
8 Ekim 2016
Sinan Oypan
Bir e-ticaret şirketinin iflas etmesine neden olan durumlar
E-ticarette başarı hikayelerinin yanı sıra başarısızlık hikayeleri de bulunuyor. Birçok firma farklı sebeplerden dolayı iflasını açıklayarak işini sonlandırabiliyor. Başarı hikayelerinden dersler alındığı gibi...
5 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Bebek Mağazası Açmak | Online Bebek Giyim Mağazası Açmak
Bebek mağazası açmak için gerekenler nelerdir, online bebek giyim mağazası açmak ve satış yapmak için dikkat edilmesi gerekenler nelerdir? Özetle bebek mağazası açmak istiyorum / çoçuk giyim mağazası açmak istiyorum diyorsanız ve...
23 Ağustos 2017
Gökçe Beyazaslan
Fiziki mağazalar yeni normal dönemi nasıl yönetmelidir?
Corona virüse yönelik yönetilen normalleşme süreci kapsamında kapatılan alışveriş merkezleri ve fiziki mağazalar geçtiğimiz günlerde belirli kurallar dahilinde açılmaya başladı. Pandemide online alışverişe olan ilginin...
18 Mayıs 2020
İbrahim Çelebi
Instagram video paylaşım yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Instagram video paylaşım yaparken, bazı konulara ve unsulara dikkat etmeniz, alacağınız etkileşimleri de artırmanıza yardımcı olur. Daha fazla izlenme, erişim ve etkileşim için kullanıcıların beklentisini karşılamanız...
25 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Reklam resimleri seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam resimleri, reklamların performansını ve geri dönüşümünü ciddi şekilde etkilediği için özellikle üzerinde durulması gereken konulardan biri. İlgi çekici görseller kullanmak ve reklam türüne göre doğru formatları tercih...
22 Nisan 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya yönetiminde firmaların en sık yaptığı hatalar
Sosyal medya, firmaların markalarını ve ürünlerini tanıtmaları için en sık kullandıkları mecralar. Tabii ki kullanıcıların da sosyal platformlarda çok fazla aktif olması, markaları bu kanalları kullanmaya biraz daha...
17 Ekim 2016
Sinan Oypan
Facebook'ta mağaza açmak ve satış yapmak için öneriler
Facebook'ta mağaza açmak çok kolay. Facebooktan satış yapmak istiyorum ya da bir diğer deyişle facebook üzerinden satış yapmak istiyorum mu diyorsunuz? Facebook store nasıl açılır, facebook mağaza açmak için gerekenler, facebook...
25 Ekim 2016
Savaş Çetinkaya
Giyim kuşam ürünlerinde iadeleri nasıl azaltabilirsiniz?
Giyim kuşam ürünlerinde iadeler oldukça fazla olduğu için bu ürünleri satan e-ticaret firmaları için bu önemli bir sorun olabiliyor. Ürün iadesi marka değerine zarar verirken, müşteri memnuniyetsizliğini ve maddi zarara da neden...
7 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Facebook'da Takipçi Arttırma İpuçları
Facebook takipçi kasma (face takipçi kasma) diğer bir deyişle facebook takipçi arttırma, facebook takipçi açma ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazıda. Facebook üzerinde açmış olduğunuz sayfanızın çok fazla sayıda kişi...
13 Mart 2014
Savaş Çetinkaya
E-ticarette satışlarınızı artırmak için bundle ürünleri nasıl kullanabilirsiniz?
E-ticarette satışlarınızı artırmak için farklı stratejilerden yararlanabilirsiniz. Bu stratejilerden biri de bundle ürünlerdir. Uzun süredir e-ticaret sitelerinde kullanılan bu yöntem kullanıcıların satın alma kararlarını...
23 Mayıs 2018
Sinan Oypan
SEO analiz nasıl yapılır?
E-ticaret siteniz için SEO analiz çalışmaları yapmanız, arama motoru uyumluluğu söz konusu olduğunda sitenizin ne durumda olduğunu görmenizi sağlar. SEO analiz çalışmaları, mevcut durumunuzu gösterdiği gibi, yanlış ya da sonuç...
11 Ekim 2019
Sinan Oypan