fbpx

Sosyal kanıt nedir ve e-ticaret firmalarına yararları nelerdir?

3 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Sosyal kanıt nedir ve e-ticaret firmalarına yararları nelerdir?

Sosyal kanıt uzun süredir hem günlük hayattaki davranışları hem de tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemektedir. Başkalarının fikirlerinden ve deneyimlerinden yola çıkarak kararlar vermek ve bu önceki kararlara göre kendi fikirlerimizi oluşturmak birçok konuda hayatımızı etkiler.

Sosyal kanıtı psikolojik bir davranış durumudur. İnsanların geri bildirimlerine, davranışlarına ve deneyimlerine dayanarak belirli bir durum, olay ya da eylem hakkında nelerin iyi nelerin kötü olduğuna karar verilmesidir. İnsanların bir konu hakkında düşünceleri, o konu hakkında herhangi bir deneyimi olmayan kişilerin fikirlerini ve o konuya yaklaşımını doğrudan etkileyebilir.

Bir örnek üzerinden ilerleyecek olursak; yan yana iki restoranı ele alabiliriz. Birinin önünde insanların kuyruk oluşturduğunu, bekleme listesine isimlerini yazdıklarını; diğer restoranın ise boş olduğunu ele alalım. Otomatik olarak bu boş olan restoranın bazı konularda sorunlu olduğunu düşünmeye başlarız. Yemekleri lezzetli olmayabilir, hizmet kalitesi iyi olmayabilir. Ancak diğer tarafta kuyruk olan restoranın ise daha iyi olduğunu düşünmeye başlarız. Daha önce bu iki restoranda yemek yememiş, adlarını dahi duymamış olsanız sadece insanların tercihlerine bakarak böyle bir izlenime kapılırsınız.

Bu da sosyal kanıtın günlük hayatımızı ne kadar derinden etkilediğinin bir göstergesidir. Yukarıdaki örneğin dışında da sosyal kanıt hayatımızın büyük bir bölümünü etkilemektedir ve son yıllarda sosyal mecraların da günlük hayatımızda önemli bir yere sahip olması nedeniyle, sosyal kanıt konusu bu alanda da önemli bir yere sahip olmaya başlıyor.

Sosyal kanıtı 6 farklı türde ele alabiliriz

Sosyal kanıtın farklı türleri bulunmaktadır. Bunları şu şekilde ele alabilir:

Uzman: Belli bir sektör ya da endüstrideki uzman kişilerin yaptıkları yorumlar, öneriler ve geri bildirimlerdir.

Ünlü kişiler: Ünlü simaların bir ürün hakkında yaptıkları yorumlar ve önerilerdir. Başka bir deyişle ünlü isimlerin belli bir ürün ya da markanın tanıtımını yapmalarıdır.

Kullanıcılar: Ünlü ya da uzman olmayan, normal kullanıcıların bir ürün ya da marka hakkında verdikleri geri bilgidirimler ve yaptıkları yorumlardır. Kullanıcı yorumları ve sosyal mecralar üzerinde kullanıcıların yaptıkları paylaşımlardır.

Kitle odaklı kanıt: Belli bir kitlenin oluşturduğu grubun bir marka ya da ürünü önermesi ve desteklemesidir. Birkaç bin takipçi ya da müşterinizin olması ve pazarlama çalışmalarınızda bunu öner çıkarmanız kitle odaklı kanıta bir örnektir.

Arkadaş odaklı kanıt: Bir önceki maddeden daha farklı olarak kişilerin arkadaşlarının ve yakın çevrelerinin bir ürün ya da markaya olan yaklaşımlarını içerir. Örneğin, internet sitenizde Facebook sayfanızın reklamını yaparken, 20+ arkadaşın bu sayfayı beğendi şeklinde bir ifade vermek bu sosyal kanıt türüne girmektedir.

Sertifika: Belli kurumların bir markaya verdikleri sertifikalar aracılığı ile yapılan sosyal kanıt örnekleridir.

Neden sosyal kanıta önem vermelisiniz?

Sosyal kanıt, pazarlama kadar eski bir geçmişe sahiptir ve önemli de bir pazarlama aracıdır. Bu sebeple de sosyal kanıt e-ticaret firmaları için de bir hayli önemlidir.

Tüketicilerin bir marka, ürün ya da hizmet ile ilgili fikirleri, yaptıkları yorumlar ve geri bildirimler, diğer tüketicilerin bu ürün ya da markaya olan yaklaşımlarını doğrudan etkilemektedir.

Bunun en net örneklerinden biri site üzerindeki ürün yorumları, kullanıcıların marka ile yaptıkları yorumlar ve sosyal mecralarda yapılan yorumlardır. Online alışveriş yapanlar marka ya da ürün hakkında bilgi almak için diğer tüketicilerin geri bildirimlerini inceler, aldıkları hizmetten memnun olup olmadıklarını araştırır ve genel olarak marka hakkında genel bir bilgiye sahip olurlar. Edindikleri bu bilgiler de onların satın alma kararlarına doğrudan etki eder.

Firmaların özellikle ürün sayfalarındaki kullanıcı yorumlarına ve sosyal mecralar üzerindeki olumlu imaja bu sebeple ihtiyaçları vardır. Ne kadar çok kişi marka hakkında olumlu yorum yaparsa, diğer tüketicilerin de markaya olan yaklaşımı olumlu bir şekilde etkilenir.

Bir sonraki yazımızda da sosyal kanıtı nasıl kullanabileceğinizle ilgili ipuçlarını sizlerle paylaşıyor olacağız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Landing page tasarımlarında öne çıkan trendler
Landing page tasarımlarında öne çıkan trendler
E-ticaret sitenizde landing page kullanımı geri dönüşümlerinizi artırırken, ürün veya hizmetlerinizi daha iyi tanıtmanıza yardımcı olabilir. Türkçe’de varış sayfası olarak da isimlendirilen bu sayfalar, belli bir amaca...
30 Haziran 2016
Sinan Oypan
Amazon'da kullanabileceğiniz reklam modelleri
Amazon'da kullanabileceğiniz reklam modelleri
Amazon, dünyanın en büyük online alışveriş sitelerinden biri ve bu nedenle de Amazon reklamları, Amazon’da satış yapan işletmelerin geri dönüşümlerini artırmaları için oldukça önemli. Amazon reklamları, farklı şekillerde...
8 Aralık 2018
Sinan Oypan
Online itibar yönetimi hakkında bilmeniz gerekenler
Online itibar yönetimi hakkında bilmeniz gerekenler
Online itibar yönetimi, internet üzerinden iş yapan tüm kurum ve kişilerin özellikle üzerinde durması gereken konulardan biri. Adından da anlaşılabileceği gibi bu kavram, internet üzerinde yaptığınız işler sonucunda edindiğiniz...
23 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticarette satış yönetimi için takip etmeniz gereken metrikleri
E-ticarette satış yönetimi için takip etmeniz gereken metrikleri
E-ticaret şirketinizde satış yönetimi yapılabilmesi ve yapılan satışların doğru bir şekilde analiz edilmesi için ölçümlemeniz gereken bazı metrikler bulunuyor. Bu metriklerin ölçümlenmemesi, şirketinizin yaptığı...
14 Mart 2019
Sinan Oypan
Dijital pazarlama ile ilgili yanlış bilinen bilgiler
Dijital pazarlama ile ilgili yanlış bilinen bilgiler
Dijital pazarlama hem fiziki mağazalar hem de e-ticaret şirketleri için oldukça önemli bir konudur. Doğru yapıldığında farklı hedef kitlelere ulaşılarak, marka ve ürün bilinirliğini artırma konusunda oldukça etkilidir. Ancak...
29 Eylül 2017
Sinan Oypan
Mobilde kullanabileceğiniz farklı pazarlama türleri hangileridir?
Mobilde kullanabileceğiniz farklı pazarlama türleri hangileridir?
Mobil cihazları hedef alan pazarlama çalışmaları son yıllarda oldukça popülerleşmeye başladı. Sosyal mecralardaki reklam faaliyetlerinin yanı sıra mobil cihazlara hedefleyen diğer reklam mecraları ve türleri de markaların...
16 Temmuz 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 2. Bölüm
E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 2. Bölüm
Dünkü yazımızda e-ticaret sitelerindeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebileceğinize dair bir giriş yapmış ve olumsuz yorum yapan kullanıcı profillerini sizlerle paylaşmıştık. Bu profilleri belirlemek ve tanımak, olumsuz yorumlara...
25 Mart 2017
Sinan Oypan
Girişimciler için 5 satış ve pazarlama taktiği
Girişimciler için 5 satış ve pazarlama taktiği
Yeni girişimcilerin kendilerini ve ürünlerini tanıtmaları için hem satış hem de pazarlama taktiklerinden yararlanmaları gerekiyor. Bu iki unsur, yeni girişimler için oldukça önemlidir; çünkü pazarlama olmadan satış yapmak...
26 Ocak 2017
Sinan Oypan
PPC nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?
PPC nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?
Dijital pazarlamada öne çıkan ve markaların bilmesi gereken terimlerden biri PPC’dir. İngilizce’de Pay Per Click olarak geçen, Türkçe karşılığı da “Tıklama Başına Maliyet” olan bu terim, internet üzerindeki reklam...
1 Mart 2018
Sinan Oypan
E-ticarette otomatik mail gönderimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette otomatik mail gönderimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Otomatik mail gönderimi, e-ticaret sitenizin e-posta listesine abone olmuş kişilere belli periyotlarda, belli konseptler üzerinden e-posta gönderimleri yapmanıza yardımcı olur. 3. parti e-posta yazılımlarıyla bu otomatik mail...
16 Şubat 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya hesabı açmadan önce bilmeniz gerekenler
Sosyal medya hesabı açmadan önce bilmeniz gerekenler
Sosyal medya hesabı açmadan önce, hem kullanacağınız sosyal ağ ile ilgili bazı bilgiler toplamanız hem de genel olarak sosyal medya pazarlama hakkında bir takım bilgilere sahip olmanız önemli. Sosyal medya için içerik üretmek,...
23 Nisan 2020
Sinan Oypan
Gerilla pazarlama nedir, avantajları nelerdir? (Gerilla pazarlama örnekleri)
Gerilla pazarlama nedir, avantajları nelerdir? (Gerilla pazarlama örnekleri)
Son yıllarda özellikle birçok firmanın başvurduğu; markaya dikkat çekerek, marka bilinirliğini artırmak için yapılan gerilla pazarlama çalışmaları, hiç beklenmedik bir anda tüketicilerin karşısına çıkması ve yaratıcı...
7 Ağustos 2018
Sinan Oypan