Sosyal kanıt nedir ve e-ticaret firmalarına yararları nelerdir?

3 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Sosyal kanıt nedir ve e-ticaret firmalarına yararları nelerdir?

Sosyal kanıt uzun süredir hem günlük hayattaki davranışları hem de tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemektedir. Başkalarının fikirlerinden ve deneyimlerinden yola çıkarak kararlar vermek ve bu önceki kararlara göre kendi fikirlerimizi oluşturmak birçok konuda hayatımızı etkiler.

Sosyal kanıtı psikolojik bir davranış durumudur. İnsanların geri bildirimlerine, davranışlarına ve deneyimlerine dayanarak belirli bir durum, olay ya da eylem hakkında nelerin iyi nelerin kötü olduğuna karar verilmesidir. İnsanların bir konu hakkında düşünceleri, o konu hakkında herhangi bir deneyimi olmayan kişilerin fikirlerini ve o konuya yaklaşımını doğrudan etkileyebilir.

Bir örnek üzerinden ilerleyecek olursak; yan yana iki restoranı ele alabiliriz. Birinin önünde insanların kuyruk oluşturduğunu, bekleme listesine isimlerini yazdıklarını; diğer restoranın ise boş olduğunu ele alalım. Otomatik olarak bu boş olan restoranın bazı konularda sorunlu olduğunu düşünmeye başlarız. Yemekleri lezzetli olmayabilir, hizmet kalitesi iyi olmayabilir. Ancak diğer tarafta kuyruk olan restoranın ise daha iyi olduğunu düşünmeye başlarız. Daha önce bu iki restoranda yemek yememiş, adlarını dahi duymamış olsanız sadece insanların tercihlerine bakarak böyle bir izlenime kapılırsınız.

Bu da sosyal kanıtın günlük hayatımızı ne kadar derinden etkilediğinin bir göstergesidir. Yukarıdaki örneğin dışında da sosyal kanıt hayatımızın büyük bir bölümünü etkilemektedir ve son yıllarda sosyal mecraların da günlük hayatımızda önemli bir yere sahip olması nedeniyle, sosyal kanıt konusu bu alanda da önemli bir yere sahip olmaya başlıyor.

Sosyal kanıtı 6 farklı türde ele alabiliriz

Sosyal kanıtın farklı türleri bulunmaktadır. Bunları şu şekilde ele alabilir:

Uzman: Belli bir sektör ya da endüstrideki uzman kişilerin yaptıkları yorumlar, öneriler ve geri bildirimlerdir.

Ünlü kişiler: Ünlü simaların bir ürün hakkında yaptıkları yorumlar ve önerilerdir. Başka bir deyişle ünlü isimlerin belli bir ürün ya da markanın tanıtımını yapmalarıdır.

Kullanıcılar: Ünlü ya da uzman olmayan, normal kullanıcıların bir ürün ya da marka hakkında verdikleri geri bilgidirimler ve yaptıkları yorumlardır. Kullanıcı yorumları ve sosyal mecralar üzerinde kullanıcıların yaptıkları paylaşımlardır.

Kitle odaklı kanıt: Belli bir kitlenin oluşturduğu grubun bir marka ya da ürünü önermesi ve desteklemesidir. Birkaç bin takipçi ya da müşterinizin olması ve pazarlama çalışmalarınızda bunu öner çıkarmanız kitle odaklı kanıta bir örnektir.

Arkadaş odaklı kanıt: Bir önceki maddeden daha farklı olarak kişilerin arkadaşlarının ve yakın çevrelerinin bir ürün ya da markaya olan yaklaşımlarını içerir. Örneğin, internet sitenizde Facebook sayfanızın reklamını yaparken, 20+ arkadaşın bu sayfayı beğendi şeklinde bir ifade vermek bu sosyal kanıt türüne girmektedir.

Sertifika: Belli kurumların bir markaya verdikleri sertifikalar aracılığı ile yapılan sosyal kanıt örnekleridir.

Neden sosyal kanıta önem vermelisiniz?

Sosyal kanıt, pazarlama kadar eski bir geçmişe sahiptir ve önemli de bir pazarlama aracıdır. Bu sebeple de sosyal kanıt e-ticaret firmaları için de bir hayli önemlidir.

Tüketicilerin bir marka, ürün ya da hizmet ile ilgili fikirleri, yaptıkları yorumlar ve geri bildirimler, diğer tüketicilerin bu ürün ya da markaya olan yaklaşımlarını doğrudan etkilemektedir.

Bunun en net örneklerinden biri site üzerindeki ürün yorumları, kullanıcıların marka ile yaptıkları yorumlar ve sosyal mecralarda yapılan yorumlardır. Online alışveriş yapanlar marka ya da ürün hakkında bilgi almak için diğer tüketicilerin geri bildirimlerini inceler, aldıkları hizmetten memnun olup olmadıklarını araştırır ve genel olarak marka hakkında genel bir bilgiye sahip olurlar. Edindikleri bu bilgiler de onların satın alma kararlarına doğrudan etki eder.

Firmaların özellikle ürün sayfalarındaki kullanıcı yorumlarına ve sosyal mecralar üzerindeki olumlu imaja bu sebeple ihtiyaçları vardır. Ne kadar çok kişi marka hakkında olumlu yorum yaparsa, diğer tüketicilerin de markaya olan yaklaşımı olumlu bir şekilde etkilenir.

Bir sonraki yazımızda da sosyal kanıtı nasıl kullanabileceğinizle ilgili ipuçlarını sizlerle paylaşıyor olacağız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Hoş geldin e-postası nasıl hazırlanır?
Hoş geldin e-postası nasıl hazırlanır?
Hoş geldin e-postası internetten satış yapan firmaların, tüketicilerle olan iletişimlerinde iyi bir başlangıç yapmaları için çok önemlidir. İyi bir şekilde hazırlanmış ilk e-postalar iyi bir izlenim bırakacağı gibi,...
16 Eylül 2016
Sinan Oypan
Satış sonrası müşteri destek hizmetleriniz geliştirmenizi sağlacak ipuçları
Satış sonrası müşteri destek hizmetleriniz geliştirmenizi sağlacak ipuçları
E-ticarette müşteri destek hizmetlerini geliştirmek müşteri memnuniyetini ve sadakatini artırmak için oldukça önemlidir. Müşteri destek hizmetlerini satış öncesi ve satış sonrası olarak değerlendirmek gerekir. Müşterileriniz...
25 Mayıs 2018
Sinan Oypan
KOSGEB girişimcilik kredileri nelerdir?
KOSGEB girişimcilik kredileri nelerdir?
Girişimcilerin en sık yaşadığı sorunlardan biri de işlerini açtıktan sonra, işlerini sürdürebilmek için yeterli sermayeleri olmaması oluyor. Sermaye eksikliği de birçok kişinin girişimciliğe adım atmamasına neden olabiliyor....
18 Kasım 2016
Sinan Oypan
İşinizi yönetmek için kullanabileceğiniz proje yönetim araçları
İşinizi yönetmek için kullanabileceğiniz proje yönetim araçları
Proje yönetim araçları, uzaktan çalışan ekipler veya ekibinin performansını ve çalışmalarını takip etmek isteyenlere çözüm sağlayan yazılımlardır. Ekip yönetimi, yeni iş atamaları, mevcut işlerin takibi, ekip işi...
10 Ocak 2020
Sinan Oypan
Sosyal medyada kriz yönetimini nasıl yapmalısınız?
Sosyal medyada kriz yönetimini nasıl yapmalısınız?
Sosyal medya üzerindeki müşteri ilişkileri çoğu zaman krizlere neden olabiliyor ve sosyal paylaşım platformlarındaki bu tür krizler, markalar için büyük tehlikelere yol açabiliyor. Bu krizlerin büyümesinin sebebi ise, sosyal...
20 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Facebook reklamları ile bilmeniz gereken 5 taktik
Facebook reklamları ile bilmeniz gereken 5 taktik
Facebook reklamları ile bilmeniz gerekenler nelerdir, facebook reklamları işe yarıyor mu, facebook reklam verme teknikleri / facebook reklam verme taktikleri ve daha fazlası bu yazımızda. Sosyal medya pazarlamada, Facebook reklamları...
10 Ocak 2017
Sinan Oypan
Online alışveriş yapanları fiziki mağazaya nasıl çekersiniz?
Online alışveriş yapanları fiziki mağazaya nasıl çekersiniz?
Fiziki mağazası olan e-ticaret firmaları, online alışveriş yapan kullanıcıları kendi mağazalarına çekmek için çalışabilirler. Aynı zamanda e-ticaret sitesi olmayan fiziki mağazalar da online alışveriş yapanları hedefleyerek,...
9 Nisan 2017
Sinan Oypan
Şirketler için zaman yönetimi neden önemlidir ve nasıl yapılır?
Şirketler için zaman yönetimi neden önemlidir ve nasıl yapılır?
Günümüzde en çok yakındığımız durumlardan biri de zamanın yetersiz gelmesidir. Hem işte hem de özel hayatımızda vaktin yetersiz gelmesi, istediğimiz işlere ve kişilere yeterli zamanı ayıramamak stresin oluşmasına neden olur....
17 Mayıs 2017
Sinan Oypan
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir? Nelere Dikkat Edilmelidir?
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir? Nelere Dikkat Edilmelidir?
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir? Dijital ortamdaki izin süreçlerinin yönetilmesine ilişkin düzenlemelerin gelmesi üzerine, ticari elektronik ileti akışını düzenlemek amaçlı İleti Yönetim Sistemi devreye sokuldu. Peki, İleti...
16 Aralık 2020
Markethinkers
E-ticaret firmalarını ilgilendiren 6 sosyal medya güncellemesi
E-ticaret firmalarını ilgilendiren 6 sosyal medya güncellemesi
Sosyal medya pazarlama, e-ticaret firmalarının sıklıkla kullandığı pazarlama yöntemlerinden biri. Marka ve ürün tanıtımlarının yanı sıra yeni hedef kitlelere ulaşmak için de sosyal platformalar, firmalar için önemli bir rol...
29 Mart 2017
Sinan Oypan
Online satış için yeni mağaza açarken yapmanız gerekenler
Online satış için yeni mağaza açarken yapmanız gerekenler
İnternetten satış yapmak için yeni mağaza açarken, bir takım konuların üzerinde durmanız ve bir takım stratejiler belirlemeniz bir hayli önemli. Sıfırdan yeni mağaza açmak, kolay bir süreç değildir ve uzun vadede sağlam...
28 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz için pazaryeri entegrasyonu gerekli midir?
E-ticaret siteniz için pazaryeri entegrasyonu gerekli midir?
Pazaryeri entegrasyonu için e-ticarette bir bütünü oluşturan parçalardan bir tanesi diyebiliriz. Pazaryeri entegrasyonları e-ticaret sitenizi dilediğiniz bir online pazaryerine entegre etmenizi sağlar. İşinize özel bir e ticaret sitesi...
7 Ağustos 2020
IdeaSoft
Detaylı Bilgi İçin Arayın