Sitemap Rehberi: Site Haritası Nedir? Nasıl Oluşturulur?

12 Temmuz 2021
Markethinkers
Sitemap Rehberi: Site Haritası Nedir? Nasıl Oluşturulur?

Sitemap.xml Nedir?

İnternet sitelerinin arama motoru botları tarafından daha iyi taranabilmesi ve dizine eklenerek aramalarda listelenmesi için oluşturulan dosya, sitemap (site haritası) olarak adlandırılmaktadır. Bu haritalar, xml dosya formatında hazırlanır ve içerisinde sadece internet sitesinde mevcut olan sayfaların adreslerini barındırır. Günümüzde site haritaları her site için olmazsa olmazlardan biridir.

Bir restorana gittiğinizi ve yemek sipariş etmek istediğinizi düşünün. Eğer bir menü yoksa restoranda hangi yiyecek ve içeceklerin sunulduğunu bulmak zor olacaktır, değil mi? Site haritaları da tıpkı menüler gibidir. Botlar site haritasını ziyaret ettiğinde sitedeki tüm sayfaları görebilir, bu sayfaların önem sırasını tespit edebilir ve sayfalarda değişiklik yapılma sıklığını algılayabilir. 

Sitemap.xml Kullanmanın Avantajları Nelerdir?

Google, Yandex, Bing ve diğer arama motorlarının botları devamlı olarak internet sitelerini ziyaret eder. Bu ziyarette sayfalarda yapılan yenilikleri tespit eder ve yeni bir sayfa oluşturulduysa söz konusu sayfayı da tarayarak arama motoru sorgulamalarında listelenmesini sağlar. Site haritası kullanılmadığı zaman, botlar yine siteyi tarar ancak bu tarama süreci çok daha yavaş ilerler. Sitemap xml kullanımı ise taramayı hızlandırır ve dolayısıyla değişiklik yapılan ve yeni açılan sayfaların hızlıca aramalarda listelenmesine olanak sağlar.

Sitemap, sitenizde bulunan tüm sayfaların yapılandırılmış hâlini sunar. Belirli bir öncelik sırası olduğu için botlar hangi sayfanın daha önemli olduğunu tespit edebilir. Sürekli olarak güncellendiği görülen sayfalar botlar tarafından daha çok ziyaret edilmeye başlanır ve bu da sitenin indekslenme hızına doğrudan etki eder.

Site haritası bulunmayan internet sitelerinde botlar her sayfaya tek tek ulaşmak durumunda kalır. Link yapısına göre bazı sayfalara ulaşmak için çok fazla sayfanın geçilmesi ve alt katmanlara inilmesi gerektiğinden tarama süreci ciddi ölçüde uzar. Öte yandan site haritası olan internet sitelerinde vakit kaybı olmadan sayfaların botlar tarafından keşfedilmesi mümkündür.

Google’ın kendi yardım sayfasında paylaştığı bilgiler ve SEO uzmanlarının yaptığı denemeler göstermektedir ki site haritası oluşturma işlemi botların işini oldukça kolaylaştırır. Google’daki yetkili isimlerden biri olan Gary Illyes tarafından yapılan açıklamaya göre site haritaları; önceden keşfedilmiş olan bağlantılar ve köprülerin ardından Google tarafından en çok taranan bağlantı kaynağı konumundadır.

Sitemap.xml Kullanmanın SEO açısından Önemi Nedir?

Sitemap tüm sitelerin yeni veya güncellenmiş sayfalarının arama motorları tarafından keşfedilmesi için son derece önemlidir. Sitemap sayfasını ziyaret eden botlar, yapılandırılmış bağlantı listesi sayesinde alt katmanlarda kalan sayfalara bile kolayca ulaşabilir ve bu sayfaları aramalarda listeleyebilir. 

Her site için kritik öneme sahip olsa da özellikle çok fazla sayfası bulunan e-ticaret, haber ve benzeri sitelerde sitemap kullanımı kesinlikle önerilmektedir. Sayfa sayısı arttıkça botların tarama süresi uzayabileceği için sitemap kullanımı daha fazla önem kazanır. Sitemap kullanımının direkt olarak sayfa sıralamasına etkisi bulunmamaktadır. Fakat site haritası önemli bir SEO kriteri olarak değerlendirilmektedir.

Sitemap oluşturmanın en önemli SEO avantajı, sayfaların daha hızlı bir şekilde taranmasını ve arama motorunda gösterilmesini sağlamasıdır. Google, Yandex, Bing ve benzeri arama motorlarının botları devamlı olarak siteleri ziyaret ederek sayfalarını tarar. Site haritası olmayan çok sayfalı sitelerde tarama süreci oldukça uzun sürebilir. Site haritası bu süreci epey kısaltır ve yeni ya da güncellenmiş sayfaların hızlıca arama sonuçlarında yer almasını sağlar. 

Site haritaları, web sitelerinin derinlerinde yer alan sayfaların kolayca taranmasını sağlar. Ana sayfadan direkt olarak ulaşılamayan ve birkaç tıklama ile ancak görülebilen bu sayfalara normal şartlarda botların ulaşması uzun sürebilir. Ancak sitenin tüm sayfalarını düzenli olarak bir arada sunan site haritası ile derin sayfalar da kolayca taranır ve arama sonuçlarında listelenir.

Sitenin tüm sayfalarını düzenli olarak listeleyen site haritaları aracılığıyla sayfa bağlantılarının sağlıklı olup olmadığı da zahmetsizce anlaşılabilir. Site haritasını Google Search Console’a veya diğer arama motorlarının panellerine ekleyerek bağlantıların durumunu kontrol edebilir; 3xx, 4xx ve 5xx gibi hata kodlarıyla dönen bağlantıları anında tespit ederek gerekli adımları atabilirsiniz.

Sitemap.xml Oluşturma Yolları Nelerdir?

Sitemap oluşturma işlemini gerçekleştirebilmek için birkaç farklı yöntem bulunmaktadır. Bu yöntemler arasından birini tercih ederek site haritanızı kısa süre içerisinde oluşturabilir, internet sitenizin arama motorlarının bot yazılımları tarafından daha kolay bir şekilde indekslenmesini sağlayabilirsiniz. Eğer bunu nasıl yapacağınızı merak ediyorsanız IdeaSoft e-ticaret sitelerinde site haritası oluşturmak ve site doğrulamak ile ilgili blog yazımıza göz atabilirsiniz.

Sitemap Oluştururken Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • Sitemap.xml dosyası sıkıştırılmamış hâlde en fazla 50 MB olabilir. Ayrıca bir site haritasında olabilecek maksimum bağlantı sayısı 50 bindir. Daha yüksek sayıda bağlantı ekleyebilmek için birden fazla sitemap xml oluşturma gereklidir. 
  • Site haritası oluştururken UTF-8 kodlaması kullanılmalıdır.
  • Site haritası genelde ana dizinde bulunmaktadır.
  • Sitemap oluştururken mobil ve masaüstü linklerin ayrı haritalara eklenmesi tavsiye edilir. Ancak tek site haritasında tüm bağlantılara yer verilecekse buna uygun olarak ”rel="alternate” gibi bir etiket kullanılabilir. 
  • Harita oluştururken sadece ASCII karakterler kullanılabilir ve özel karakterlere yer verilemez.
  • Bağlantıların haritadaki sıralaması herhangi bir şekilde taramaya etki etmez. Çünkü arama motorları buradaki sıralamaya göre tarama yapmaz. Ayrıca Google, site haritasına eklenen tüm bağlantıları taramayı da taahhüt etmemektedir.
  • Resim, video ve haber gibi farklı türler için ayrı site haritaları oluşturmanız önerilir.

Manuel Olarak Sitemap Oluşturma

Kodlama bilgisi gerektiren bu yöntemde hazırlanan site haritası dinamik yapıda olmadığı için elle güncellemeye ihtiyaç duyar. Az sayfalı sitelerde kullanışlı olsa da devamlı olarak güncellenen, büyük sitelerde tercih edilmemektedir.

Sitemap Oluşturucu Siteleri Kullanma

Sitemap oluşturmayı kolaylaştırmak için “sitemap generator” adlı internet siteleri bulunmaktadır. Bu sitelerden birini kullanarak siteniz için hızlıca site haritası oluşturabilirsiniz. Bu siteler arasında en popüler olanlardan biri XML-Sitemaps isimli internet sitesidir. 

Eklentiyle Sitemap Oluşturma

WordPress kullanıyorsanız aşağıdaki eklentiler ile kolayca sitemap oluşturabilirsiniz. Bu SEO eklentileri otomatik olarak dinamik site haritaları oluşturur ve dışarıdan müdahale edilmesine gerek kalmaz.

  • Yoast SEO
  • Premium SEO Pack
  • All in One SEO Pack
  • Rank Math SEO
  • Google XML Sitemaps

IdeaSoft ile Sitemap.XML Oluşturma

IdeaSoft ile kurduğunuz e-ticaret sitesi için tek tıkla sitemap.xml oluşturabilirsiniz. Yönetim paneliniz üzerinde Ayarlar → SEO → Google Sitemap Oluşturma menüsü aracılığıyla sitemap xml’inizi hızlıca oluşturabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

İlgi çekici bir etkinlik videosu nasıl hazırlanır?
İlgi çekici bir etkinlik videosu nasıl hazırlanır?
Etkinlik videosu, firma olarak katıldığınız ya da kendiniz düzenlediğiniz etkinlikleri öne çıkartmanızı ve tanıtımlarınız yapmanızı sağlar. Etkinliklerinizde çekeceğiniz farklı görüntülerle, sosyal ağlar veya e-ticaret...
28 Mart 2020
Sinan Oypan
Yeni ürünleriniz satmak için video içeriklerinizi nasıl hazırlayabilirsiniz?
Yeni ürünleriniz satmak için video içeriklerinizi nasıl hazırlayabilirsiniz?
Daha önceki yazılarımızda e-ticarette video kullanmanın öneminden bahsetmiştik. Videolar blog yazılarından ve fotoğraflardan daha çok ilgi görüyor ve ürünler hakkında daha görsel bir izlenim yarattığı için tüketicilerin...
1 Ağustos 2016
Sinan Oypan
FOMO'yu kullanabileceğiniz pazarlama teknikleri
FOMO'yu kullanabileceğiniz pazarlama teknikleri
FOMO (Fear of Missing out), yani Türkçesiyle “birşeyleri kaçırma korkusu”, pazarlama teknikleri ile birleştirildiğinde, firmalara iyi geri dönüşüm sağlayabilecek bir araçtır. İnternet kullanıcılarının birçoğunda olan FOMO,...
10 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya için video çekme ipuçları
Sosyal medya için video çekme ipuçları
Sosyal medya için video çekmek, etkileşimlerinizi artıracağı gibi yeni hedef kitlelere ulaşmanıza da yardımcı olarak, marka imajınızı güçlendirir. Video içeriklere olan talebin artışta olması, sosyal ağlar üzerinde de video...
15 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticaret şirketinizin çalışanlarında olması gereken 7 özellik
E-ticaret şirketinizin çalışanlarında olması gereken 7 özellik
E-ticaret sitenizin başarısı sadece sağlam bir altyapı, güzel bir tasarım ve ürün kalitesinde gizli değildir. Başarılı olmanızı sağlayacak en önemli faktör şirketinizde çalışan kişiler ve bu kişilerin nitelikleridir. Arka...
20 Nisan 2017
Sinan Oypan
Küçük işletmeler için bütçe yönetimi ipuçları
Küçük işletmeler için bütçe yönetimi ipuçları
Bütçe yönetimi, elinizdeki sermayeyi iyi yönetmenizi sağlarken, uzun vade de elinizde nakit kalmasını sağladığı için gereklidir. Bütçe yönetimi hem operasyonel alan da hem de yapacağınız tanıtım alanında da kontrollü bir...
20 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarının sıklıkla yaptığı 6 finansal hata
E-ticaret firmalarının sıklıkla yaptığı 6 finansal hata
E-ticarette bütçe yönetimi oldukça önemli bir kavramdır. Gelir ve giderlerin iyi bir şekilde tutulması, şirket içi harcamaların, maaşların ve vergilerin kontrol edilip, bütçeyi bu kriterlere göre ayarlamak e-ticaret şirketlerinin...
7 Eylül 2016
Sinan Oypan
İşletmeler için takipçi artıracak Tiktok içerik fikirleri
İşletmeler için takipçi artıracak Tiktok içerik fikirleri
Tiktok içerik fikirleri, kullanıcılar arasında popüler olmaya başlayan ve gelecek vaad eden bu platform üzerindeki çalışmalarınız için önemli. Özellikle takipçi kazanmak ve bu platformdaki verimliliğini artırmak isteyen...
6 Kasım 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları Instagram Hikayeler özelliğinden nasıl faydalanabilirler?
E-ticaret firmaları Instagram Hikayeler özelliğinden nasıl faydalanabilirler?
Instagram’ın geçtiğimiz aylarda yayınladığı Hikayeler özelliği, platforma Snapchat vari bir hava katmıştı. Türkiye’de birçok e-ticaret firması Snapchat’te yer almakta zorlanıyorlar. Hem hedef kitle hem de paylaşılacak...
4 Kasım 2016
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde kredi kartı dolandırıcılığını nasıl önleyebilirsiniz?
E-ticaret sitenizde kredi kartı dolandırıcılığını nasıl önleyebilirsiniz?
İnternetten alışverişlerde e-ticaret firmalarının en korkulu rüyalarından biri de kredi kartı dolandırıcılığı ile karşılaşmak. Kredi kartı dolandırıcılığı hem tüketicileri mağdur ederken hem de bu işlemin...
13 Şubat 2019
Sinan Oypan
Sitenizde bulunması gereken e ticaret ödeme sistemleri
Sitenizde bulunması gereken e ticaret ödeme sistemleri
e ticaret ödeme sistemlerine ister elektronik ödeme sistemleri ister online ödeme sistemleri ister sanal ödeme sistemleri ister sanal pos ödeme sistemleri isterseniz de internet ödeme sistemleri olarak adlandırın bu yazımızda e ticaret...
10 Aralık 2016
Sinan Oypan
Ana sayfada slider kullanmak e-ticarette neden iyi bir yöntem değil?
Ana sayfada slider kullanmak e-ticarette neden iyi bir yöntem değil?
İnternet sitesi tasarımlarında slider kullanmak oldukça yaygın yöntemlerden biri; ancak son birkaç yıldır tasarım trendlerinin değişmesi ve kullanıcı deneyimini artıracak yeni çözümlerin araştırılması, ana sayfada slider...
16 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin