Sitemap Rehberi: Site Haritası Nedir? Nasıl Oluşturulur?

12 Temmuz 2021
Markethinkers
Sitemap Rehberi: Site Haritası Nedir? Nasıl Oluşturulur?

Sitemap.xml Nedir?

İnternet sitelerinin arama motoru botları tarafından daha iyi taranabilmesi ve dizine eklenerek aramalarda listelenmesi için oluşturulan dosya, sitemap (site haritası) olarak adlandırılmaktadır. Bu haritalar, xml dosya formatında hazırlanır ve içerisinde sadece internet sitesinde mevcut olan sayfaların adreslerini barındırır. Günümüzde site haritaları her site için olmazsa olmazlardan biridir.

Bir restorana gittiğinizi ve yemek sipariş etmek istediğinizi düşünün. Eğer bir menü yoksa restoranda hangi yiyecek ve içeceklerin sunulduğunu bulmak zor olacaktır, değil mi? Site haritaları da tıpkı menüler gibidir. Botlar site haritasını ziyaret ettiğinde sitedeki tüm sayfaları görebilir, bu sayfaların önem sırasını tespit edebilir ve sayfalarda değişiklik yapılma sıklığını algılayabilir. 

Sitemap.xml Kullanmanın Avantajları Nelerdir?

Google, Yandex, Bing ve diğer arama motorlarının botları devamlı olarak internet sitelerini ziyaret eder. Bu ziyarette sayfalarda yapılan yenilikleri tespit eder ve yeni bir sayfa oluşturulduysa söz konusu sayfayı da tarayarak arama motoru sorgulamalarında listelenmesini sağlar. Site haritası kullanılmadığı zaman, botlar yine siteyi tarar ancak bu tarama süreci çok daha yavaş ilerler. Sitemap xml kullanımı ise taramayı hızlandırır ve dolayısıyla değişiklik yapılan ve yeni açılan sayfaların hızlıca aramalarda listelenmesine olanak sağlar.

Sitemap, sitenizde bulunan tüm sayfaların yapılandırılmış hâlini sunar. Belirli bir öncelik sırası olduğu için botlar hangi sayfanın daha önemli olduğunu tespit edebilir. Sürekli olarak güncellendiği görülen sayfalar botlar tarafından daha çok ziyaret edilmeye başlanır ve bu da sitenin indekslenme hızına doğrudan etki eder.

Site haritası bulunmayan internet sitelerinde botlar her sayfaya tek tek ulaşmak durumunda kalır. Link yapısına göre bazı sayfalara ulaşmak için çok fazla sayfanın geçilmesi ve alt katmanlara inilmesi gerektiğinden tarama süreci ciddi ölçüde uzar. Öte yandan site haritası olan internet sitelerinde vakit kaybı olmadan sayfaların botlar tarafından keşfedilmesi mümkündür.

Google’ın kendi yardım sayfasında paylaştığı bilgiler ve SEO uzmanlarının yaptığı denemeler göstermektedir ki site haritası oluşturma işlemi botların işini oldukça kolaylaştırır. Google’daki yetkili isimlerden biri olan Gary Illyes tarafından yapılan açıklamaya göre site haritaları; önceden keşfedilmiş olan bağlantılar ve köprülerin ardından Google tarafından en çok taranan bağlantı kaynağı konumundadır.

Sitemap.xml Kullanmanın SEO açısından Önemi Nedir?

Sitemap tüm sitelerin yeni veya güncellenmiş sayfalarının arama motorları tarafından keşfedilmesi için son derece önemlidir. Sitemap sayfasını ziyaret eden botlar, yapılandırılmış bağlantı listesi sayesinde alt katmanlarda kalan sayfalara bile kolayca ulaşabilir ve bu sayfaları aramalarda listeleyebilir. 

Her site için kritik öneme sahip olsa da özellikle çok fazla sayfası bulunan e-ticaret, haber ve benzeri sitelerde sitemap kullanımı kesinlikle önerilmektedir. Sayfa sayısı arttıkça botların tarama süresi uzayabileceği için sitemap kullanımı daha fazla önem kazanır. Sitemap kullanımının direkt olarak sayfa sıralamasına etkisi bulunmamaktadır. Fakat site haritası önemli bir SEO kriteri olarak değerlendirilmektedir.

Sitemap oluşturmanın en önemli SEO avantajı, sayfaların daha hızlı bir şekilde taranmasını ve arama motorunda gösterilmesini sağlamasıdır. Google, Yandex, Bing ve benzeri arama motorlarının botları devamlı olarak siteleri ziyaret ederek sayfalarını tarar. Site haritası olmayan çok sayfalı sitelerde tarama süreci oldukça uzun sürebilir. Site haritası bu süreci epey kısaltır ve yeni ya da güncellenmiş sayfaların hızlıca arama sonuçlarında yer almasını sağlar. 

Site haritaları, web sitelerinin derinlerinde yer alan sayfaların kolayca taranmasını sağlar. Ana sayfadan direkt olarak ulaşılamayan ve birkaç tıklama ile ancak görülebilen bu sayfalara normal şartlarda botların ulaşması uzun sürebilir. Ancak sitenin tüm sayfalarını düzenli olarak bir arada sunan site haritası ile derin sayfalar da kolayca taranır ve arama sonuçlarında listelenir.

Sitenin tüm sayfalarını düzenli olarak listeleyen site haritaları aracılığıyla sayfa bağlantılarının sağlıklı olup olmadığı da zahmetsizce anlaşılabilir. Site haritasını Google Search Console’a veya diğer arama motorlarının panellerine ekleyerek bağlantıların durumunu kontrol edebilir; 3xx, 4xx ve 5xx gibi hata kodlarıyla dönen bağlantıları anında tespit ederek gerekli adımları atabilirsiniz.

Sitemap.xml Oluşturma Yolları Nelerdir?

Sitemap oluşturma işlemini gerçekleştirebilmek için birkaç farklı yöntem bulunmaktadır. Bu yöntemler arasından birini tercih ederek site haritanızı kısa süre içerisinde oluşturabilir, internet sitenizin arama motorlarının bot yazılımları tarafından daha kolay bir şekilde indekslenmesini sağlayabilirsiniz. Eğer bunu nasıl yapacağınızı merak ediyorsanız IdeaSoft e-ticaret sitelerinde site haritası oluşturmak ve site doğrulamak ile ilgili blog yazımıza göz atabilirsiniz.

Sitemap Oluştururken Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • Sitemap.xml dosyası sıkıştırılmamış hâlde en fazla 50 MB olabilir. Ayrıca bir site haritasında olabilecek maksimum bağlantı sayısı 50 bindir. Daha yüksek sayıda bağlantı ekleyebilmek için birden fazla sitemap xml oluşturma gereklidir. 
  • Site haritası oluştururken UTF-8 kodlaması kullanılmalıdır.
  • Site haritası genelde ana dizinde bulunmaktadır.
  • Sitemap oluştururken mobil ve masaüstü linklerin ayrı haritalara eklenmesi tavsiye edilir. Ancak tek site haritasında tüm bağlantılara yer verilecekse buna uygun olarak ”rel="alternate” gibi bir etiket kullanılabilir. 
  • Harita oluştururken sadece ASCII karakterler kullanılabilir ve özel karakterlere yer verilemez.
  • Bağlantıların haritadaki sıralaması herhangi bir şekilde taramaya etki etmez. Çünkü arama motorları buradaki sıralamaya göre tarama yapmaz. Ayrıca Google, site haritasına eklenen tüm bağlantıları taramayı da taahhüt etmemektedir.
  • Resim, video ve haber gibi farklı türler için ayrı site haritaları oluşturmanız önerilir.

Manuel Olarak Sitemap Oluşturma

Kodlama bilgisi gerektiren bu yöntemde hazırlanan site haritası dinamik yapıda olmadığı için elle güncellemeye ihtiyaç duyar. Az sayfalı sitelerde kullanışlı olsa da devamlı olarak güncellenen, büyük sitelerde tercih edilmemektedir.

Sitemap Oluşturucu Siteleri Kullanma

Sitemap oluşturmayı kolaylaştırmak için “sitemap generator” adlı internet siteleri bulunmaktadır. Bu sitelerden birini kullanarak siteniz için hızlıca site haritası oluşturabilirsiniz. Bu siteler arasında en popüler olanlardan biri XML-Sitemaps isimli internet sitesidir. 

Eklentiyle Sitemap Oluşturma

WordPress kullanıyorsanız aşağıdaki eklentiler ile kolayca sitemap oluşturabilirsiniz. Bu SEO eklentileri otomatik olarak dinamik site haritaları oluşturur ve dışarıdan müdahale edilmesine gerek kalmaz.

  • Yoast SEO
  • Premium SEO Pack
  • All in One SEO Pack
  • Rank Math SEO
  • Google XML Sitemaps

IdeaSoft ile Sitemap.XML Oluşturma

IdeaSoft ile kurduğunuz e-ticaret sitesi için tek tıkla sitemap.xml oluşturabilirsiniz. Yönetim paneliniz üzerinde Ayarlar → SEO → Google Sitemap Oluşturma menüsü aracılığıyla sitemap xml’inizi hızlıca oluşturabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Gerçek zamanlı pazarlama nedir ve önemi nedir?
Gerçek zamanlı pazarlama nedir ve önemi nedir?
E-ticaret şirketinizin ve ürünlerinizin tanıtımını yaparken kullanabileceğiniz pazarlama yöntemlerinden biri de gerçek zamanlı pazarlamadır. Geçtiğimiz yıllarda da sıklıkla kullanılan ve halen kullanılmaya devam eden...
1 Mayıs 2018
Sinan Oypan
E-ticarette kendi markanızı nasıl yaratabilirsiniz?
E-ticarette kendi markanızı nasıl yaratabilirsiniz?
Marka yaratma süreci e-ticaret firmalarını bir hayli zorlayabiliyor. Özellikle yeni ya da belli bir süredir pazarda olan; ancak belli bir hedef kitleye kendini tanıtamamış firmalar için, markalaşma biraz zorlu bir süreç. E-ticarette...
28 Mart 2018
Sinan Oypan
6 adımda rehber (how-to) içeriği nasıl oluşturulur?
6 adımda rehber (how-to) içeriği nasıl oluşturulur?
E-ticaret firmalarının içerik pazarlamada en çok işlerine yarayabilecek içerik türlerinden biri de “rehber” (how-to) içerikleridir. Ürünler ve hizmetler hakkında tüketicileri bilgilendirici içerikler oluşturarak, hem...
9 Haziran 2016
Sinan Oypan
Mevcut içeriklerinizde SEO geliştirmelerini nasıl yapabilirsiniz?
Mevcut içeriklerinizde SEO geliştirmelerini nasıl yapabilirsiniz?
Sitenizin SEO performansını yükseltmek için yapabileceğiniz bir takım çalışmalar bulunuyor. Özellikle site üzerindeki içeriklerinizde yapacağınız geliştirmeler ve değiştirmeler arama motorlarındaki görünürlüğünüzü de...
6 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticarette ürün fotoğrafları neden kaliteli olmalı?
E-ticarette ürün fotoğrafları neden kaliteli olmalı?
Ürün fotoğrafları, e-ticarette ürüne olan ilgiyi ve güveni artırma konusunda da bir görev üstlendikleri için de kalite bu noktada önemli bir konudur. Ürünlerinizi tüketicilere doğru bir şekilde tanıtmanın yanı sıra bu...
3 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler
E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin yaygınlaşmasıyla beraber tüketiciler de yasal hakları konusunda daha bilgili bir hale gelmeye başladı. Satıcı firmayı koruyan yasal hakların olduğu kadar tüketiciyi koruyan bir takım...
28 Nisan 2017
Sinan Oypan
Uzaktan çalışma e-ticaret firmaları için avantajlı mı?
Uzaktan çalışma e-ticaret firmaları için avantajlı mı?
E-ticarette uzaktan çalışma, özellikle yeni ve küçük girişimler için etkili çözümlerden biri olduğu gibi maliyet açısından da önemli avantajlar sağlıyor. Uzaktan çalışma yöntemi ile belli bir ofis ortamına ihtiyaç...
11 Kasım 2019
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada PPC reklamların size sağlayacağı avantajlar nelerdir?
Dijital pazarlamada PPC reklamların size sağlayacağı avantajlar nelerdir?
Dijital pazarlama çalışmalarında PPC reklam yöntemini kullanmak size birçok farklı konuda fayda sağlar. Tıklama başına maliyet anlamına gelen PPC, reklam bütçesinin nasıl harcanacağını belirlendiği bir metoddur ve farklı...
21 Mart 2019
Sinan Oypan
İhracat Rehberi: İhracat Nedir? E-İhracat Nasıl Yapılır?
İhracat Rehberi: İhracat Nedir? E-İhracat Nasıl Yapılır?
Ticaretin boyutu, hizmet ağının genişliğine göre büyür. Bu nedenle özellikle yurt dışına satış yapabilen firmalar için “büyük” unvanı kullanılır. Ülkeler arasında alım satımın yapıldığı bir ticaret ortamında ise her...
16 Şubat 2021
Markethinkers
Instagram’ın istatistik özellikleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram’ın istatistik özellikleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram üzerinde yaptığınız tüm çalışmaların sonuçlarını Instagram Analytics aracı üzerinden gözlemleyerek, çalışmalarınızın sonuçları hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Bu çalışmaların sonuçlarını...
7 Haziran 2018
Sinan Oypan
İlgi çekici fırsat ürün tanıtımları nasıl yapılır?
İlgi çekici fırsat ürün tanıtımları nasıl yapılır?
Fırsat ürün tanıtımlarını ilgi çekici hale getirmek, kampanyalı ürünlerinizi daha fazla öne çıkartmanızı sağlarken, geri dönüşümlerinizi de artırır. Kampanyalı ürünlerinizi öne çıkartmak için kullanabileceğiniz...
3 Nisan 2020
Sinan Oypan
Sosyal medyanın psikolojisini anlayarak pazarlama çalışmalarınızı geliştirin
Sosyal medyanın psikolojisini anlayarak pazarlama çalışmalarınızı geliştirin
Sosyal medya pazarlama markaların sıklıkla kullandığı pazarlama yöntemlerinden biri. Markaların sosyal ağlara bu kadar yönelmesinin sebebini ise, internet kullanıcılarının günlük zamanlarının önemli bir bölümünü bu...
12 Temmuz 2017
Sinan Oypan