Şirket performans analizi için ölçmeniz gereken metrikler hangileri?

19 Ocak 2019
Sinan Oypan

Şirketiniz için performans analiz çalışmaları yapmanız, şirketinizin durumu hakkında size bir takım bilgiler sunarken, ilerleyen dönemler için de stratejiler belirlerken size yardımcı olur. Şirket performans analizi yaparken özellikle üzerinde durmanız gereken bazı metrikler var. Bu metrikleri de aşağıda sizinle paylaşıyoruz.

Şirket performans analizlerini belli dönemlerde düzenli olarak yapmanız, bu süreçler içerisinde şirketinizin nasıl bir yol aldığını görmenizi sağlayacağı için düzenli olarak yapılması gerekir. Örneğin 3 aylık, 6 aylık ya da yıllık olarak performans analizi raporlarınızı hazırlayabilirsiniz.

Gelirler

Belli bir dönem içerisindeki gelirlerinizin analizini yapmanız ve bu süreç içerisinde şirkete ne kadar pozitif nakit akışı sağlandığını takip etmeniz, şirketinizin durumu konusunda size fikir verecektir. Pozitif nakit akışının, negatif akıştan yüksek olması şirketinin karlılığını gösterecektir. Eğer şirketinizden çıkan para daha fazlaysa bu durumda da gelirleriniz, masraflarınızı karşılamıyordur ve sizin bu konuda bir takım çalışmalar yapmanız gerekir.

Geri dönüşüm oranı

Geri dönüşüm oranı, web siteniz üzerinde belli bir eylemi gerçekleştiren ziyaretçi veya kullanıcıların oranıdır. Bu geri dönüşümler, bir ürün satın alınması veya e-posta aboneliği gibi bir eylem olabilir. Geri dönüşümleriniz ne kadar yüksekse, yaptığınız çalışmalarının başarısı da bir o kadar yüksektir.

Geri dönüşüm hesabı şöyle hesaplanır:

Geri dönüşüm oranı = (geri dönüşümler / toplam ziyaretçi) x %100

Örneğin, bir ay içerisinde web sitenizi 100.000 kişi ziyaret etmiş ve 5000 kişi bir geri dönüşüm gerçekleştirmişse, geri dönüşüm oranınız %5’tir.

Müşteri kazanma maliyeti

Performans analizi sırasında ölçmeniz gereken metriklerden biri de müşteri kazanma maliyetidir. Bir müşteriyi kazanmak ve onun sitenizden alışveriş yapmasını sağlamak için harcadığınız parayı gösterir. Bu maliyet, pazarlama çalışmalarınızda harcadığınız bütçenin ne kadarının bir müşteriyi kazandırdığını gösterdiği için önemlidir. Bu maliyetin yüksek olması, müşteri kazanmak için pazarlama çalışmalarınıza daha fazla para harcamanız gerektiği anlamına gelecektir.

Bu maliyetleri düşürebilmek için, çalışmalarınızı tekrar analiz ederek, size en iyi performansı veren kanallar üzerine stratejiler geliştirmeniz gerekir. Bunu yapmak için de tüm pazarlama çalışmalarınızı analiz ederek, herbir kanal üzerindeki müşteri kazanma maliyetlerinizi hesaplamanız gerekir.

Ortalama sipariş tutarı

Bir diğer metrik ise ortalama sipariş ya da sepet tutarıdır. Bu metrik, sitenizden alışveriş yapan bir müşterinin, ortalama olarak ne kadar harcadığını göstermektedir. Ortalama sipariş tutarını artırmanız, şirketinizin gelirlerini artırmanızı sağladığı için önemlidir. Sepet ortalamasını artırmak için neler yapabilirsiniz? isimli rehberimizi okuyarak bu konuda neler yapabileceğinizi öğrenebilirsiniz.

Yatırım getirisi

Yatırım getirisi (ROI), de performans analizi yaparken önemlidir. Yaptığınız pazarlama ve reklam çalışmalarının size ne kadarlık bir kazanç sağladığını görmek için bu analizi yapmanız gerekir. Bu analizi yaptıktan sonra da yatırım getirinizi yükseltmek için yeni stratejiler geliştirebilirsiniz. Yatırım getirinizi şöyle hesaplayabilirsiniz:

(Net kar - pazarlama yatırımları) / pazarlama yatırımları

ROAS (Reklam harcamalarından elde edilen gelir)

Reklam harcamalarınızdan ne kadar gelir elde ettiğinizi de gözlemlemeniz ve takip etmeniz gerektiği için, performans analizlerinizde bu metriğinde yer alması gerekir. Herbir reklam kampanyasından aldığınız geri dönüşümleri ve her kampanyadan elde edilen satış rakamlarını hesaplayarak, reklam harcamalarınızın size ne kadar kazanç sağladığını takip edebilirsiniz.

Toplam web site trafiği

Performans analizi yaptığınız dönem içerisinde, webi sitenize gelen toplam trafiği de analiz etmelisiniz. Böylelikle bu analiz dönemleri arasındaki trafik değişiklikleri de takip edebilirsiniz. Hangi dönemlerde trafiğin daha yüksek hangilerinde daha düşük olduğunu gözlemleyerek, SEO ya da pazarlama çalışmalarınızın performanslarını gözlemleyebilir; organik ve yönlendirme trafik oranlarınızı görerek, hangi kanallara daha fazla yatırım yapmanız gerektiği konusunda fikir sahibi olabilirsiniz.

E-posta takipçi /abone sayısı

E-posta pazarlama çalışmaları yapıyorsanız, performans analizi çalışmalarınıza bu veriyi de eklemelisiniz. Belli bir dönem içerisinde, e-posta listelerinize kaç kişinin abone olduğunu ve kaç kişinin abonelikten çıktığını takip etmelisiniz.

E-posta ile ilgili verileri daha da detaylandırmak için e-posta pazarlama çalışmalarınızın sonuçlarını da bu analize ekleyebilirsiniz. E-posta açılma ve tıklanma oranları, e-postadan elde edilen geri dönüşüm oranları gibi metriklerin de takibini yaparak, bu çalışmaların verimliliğini ölçebilirsiniz.

Sosyal medya takipçileri ve etkileşim oranları

Performans analizinizde sosyal medya takipçi değişimlerini ve etkileşim oranlarını da göz önünde tutabilirsiniz. Sosyal medya, pazarlama konusunda önemli bir yere sahip olduğu için, buradaki çalışmalarınızı takip etmeniz ve sonuçları analiz etmeniz, yeni stratejiler ve planlar yapma konusunda sizi yönlendirecektir. Belli bir dönemdeki takipçi artış ve düşüş oranlarının yanı sıra gönderilerinizin aldığı etkileşim oranlarının da ölçümlerini yapabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Rakiplerinizin anahtar kelimelerini takip etmenizi sağlayacak 3 araç
E-ticaret firmalarının en çok yatırım yaptıkları alanlardan biri de arama motoru optimizasyonu. SEO kurgularının iyi yapılması, firmalara Google üzerinden organik trafik sağlar. Tabii ki bu durum firmalar arası rekabetin de yoğun...
30 Eylül 2016
Sinan Oypan
Black Friday indirim dönemi için yapmanız gereken kontrol listesi
Black Friday indirim dönemi, son birkaç yıldır Türkiye’de de ilgi ve talep görmeye başladığı için e-ticaret siteleri bu döneme şimdiden hazırlanmaya başlamalılar. Bu sene 29 Kasım Cuma gününe denk gelecek olan Black Friday...
30 Eylül 2019
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için lojistik yönetimi ipuçları
Lojistik yönetimi, e-ticaret firmalarının sorumlu olduğu ve doğru bir şekilde yapmaları gereken çalışmalardan biri. Tüketicilerin siparişlerini takip etmek, doğru ürünleri doğru müşterilere göndermek, çalışacak güvenili...
4 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?
İnternet üzerinden satış yaparken ürün fiyatlandırma stratejileri üzerinde çalışmak ve ürünlerinizi hem tüketicilere uygun hem de pazarda rekabet edebilecek bir hale getirmeniz oldukça önemli. Ürün fiyatlandırma stratejileri...
18 Mart 2019
Sinan Oypan
Remarketing çalışmalarında sıklıkla yapılan hatalar
E-ticaret sitenizi ziyaret eden ancak herhangi bir sebeple siteyi terk eden kullanıcıları tekrar sitenize çekmek için kullandığınız retargeting reklamların optimizasyonu oldukça önemlidir. Bu optimizasyonların yapılmaması...
3 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 2. Bölüm
Dünkü yazımızda video ekipmanları ve planlama üzerinde durmuştuk. Yazı serimizin bugünkü bölümünde ise video çekim teknikleri ve çekim yaparken özellikle dikkat etmeniz gereken konuları ele alıyor olacağız. Serinin ilk...
18 Mart 2017
Sinan Oypan
Müşterilerinizin devamlı sizden alışveriş yapmalarını sağlayacak yöntemler
E-ticaret sektöründe uzun vadede başarılı olabilmek için, sadık müşteri kitlelerine ihtiyacınız vardır. Yeni hedef kitlelere ulaşmak için çalışmalar yapsanız da devamlı olarak sizden alışveriş yapan sadık müşterileriniz,...
22 Ocak 2017
Sinan Oypan
Markalar sosyal medya takibi yaparken nelere dikkat etmeli?
Sosyal ağlarda pazarlama çalışmaları yaparken sosyal medya takibi yapmak, markanızla ilgili konuşulan ve paylaşılanları takip etmenizi sağlarken, markanızın iyi ve eksik yaptığı çalışmaları da görmenizi sağlar. Sosyal medya...
5 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde hemen uygulayabileceğiniz ileri seviye SEO teknikleri
E-ticaret sitenizi arama motorlarının daha iyi tarayabildiği ve daha iyi indeksleyebildiği bir hale getirmek organik olarak elde edeceğiniz trafiği artıracağı için, elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olur....
13 Kasım 2017
Sinan Oypan
Müşterilerinizi memnun etmek mi istiyorsunuz? Hızlı geri dönüş yapın
E-ticaret sitenizi ziyaret eden kullanıcıları ve müşterilerinizi memnun etmek için önelikle yapmanız gerkenler onların sorularına ve sıkıntılarına hızlı bir şekilde geri dönüş yapmanız gerekiyor. Online alışverişlerde...
20 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi sahtecilik (Fraud) işlemlerinden nasıl koruyabilirsiniz?
E-ticaret sektöründe firmaların başını en çok yakan ve marka bilinirliklerine en çok zarar veren durum sahtecilik işlemleridir. Kredi kartı ile yapılan sahtecilik işlemleri, ya da bir diğer bilinen ismiyle Fraud, firmaları ciddi...
24 Ekim 2016
Sinan Oypan
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir? Nelere Dikkat Edilmelidir?
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir? Dijital ortamdaki izin süreçlerinin yönetilmesine ilişkin düzenlemelerin gelmesi üzerine, ticari elektronik ileti akışını düzenlemek amaçlı İleti Yönetim Sistemi devreye sokuldu. Peki, İleti...
16 Aralık 2020
Markethinkers