Sahte takipçi satın almak neden markanıza zarar verir?

7 Haziran 2017
Sinan Oypan

Sosyal medya pazarlamada markaların dikkat ettikleri kriterlerden biri de takipçi sayısıdır. Geçtiğimiz günlerde yazdığımız Instagram’da ölçümlenmesi gereken 4 önemli metrik isimli rehberimizde de bu konuya değinmiştik. Takipçi sayısının önemli olması nedeniyle de markalar bu sayıyı artırmak için kimi zaman sahte takipçi satın alabiliyorlar.

Bazı firmalar gerçek kullanıcı, yorum ve beğeni sattıklarını belirtseler de bu tür bir yaklaşım markanız için pek de faydalı olmayacaktır. Bunun birçok farklı sebebi bulunuyor ve bu rehberimizde de neden takipçi satın almanın sosyal medya pazarlama da size bir faydası olmadığını ele alacağız.

Marka değeriniz bir sayıdan oluşur

Firmaların takipçi satın alma sebeplerinin arkasında prestijlerini artırmak yatıyor. Çok fazla takipçinin olması markanın daha fazla bilindiği imajını yaratsa da marka bilinirliğiniz gerçek anlamda sadece bir sayıdan oluşacaktır.

Markaya değer katan gerçek kullanıcılardır. Gerçek takipçilere ulaşmadan hem marka bilinirliğinizi gerçek anlamda artıramaz hem de sadık müşteri kitlelere yaratamazsınız. Bu sebeple de organik olarak hesabınızı büyütmek daha faydalıdır.

Etkileşim oranlarınız düşer

Sosyal medya pazarlamadaki en önemli metriklerden biri etkileşim oranlarıdır. Etkileşim oranı yaptığınız çalışmaların ne kadar başarılı olduğunun bir göstergesidir. Etkileşim oranını hesaplarken, paylaşım başına gelen yorum ve beğenilerin, toplam takipçi sayısına bölümü dikkate alınır.

Bu durumda da takipçi sayınız çok fazla; ancak paylaşım başına gelen yorum ve beğeni sayısı çok düşük olursa etkileşim oranlarınız bir hayli düşük olacaktır. Takipçi satın aldığınızda da yaşayacağınız durum bu olmaktadır. Onbinlerce takipçiniz varken, paylaşım başına 10 beğeni ya da yorum alıyorsanız, etkileşim oranlarınız düşük seviyelerde olacağı için bu çalışmalardan beklediğiniz geri dönüşümleri alamayacaksanız.

Bunun yerine organik olarak büyüyen bir hesabın etkileşim oranları daha yüksek olur; çünkü doğrudan firma ile ilgili olan kişiler hesabı takip edecekleri için içeriklerinize de daha fazla ilgi göstereceklerdir.

Beğeni ve yorum satın almak

Bir süredir takipçinin yanı sıra beğeni ve yorum satın alma gibi işlemler de olmakta. Bu tür işlemler etkileşim oranlarınızı artırabilir; fakat burada sorulması gereken başka bir soru daha bulunuyor. Bu etkileşimin yüzde kaçlık bir oranı sitenize gelerek bir geri dönüşüm sağlıyor. Etkileşimin amacı, sosyal medya paylaşımları sonrasında kullanıcıları belli bir eyleme yönlendirmek olduğu için, etkileşim de tek başına yeterli olacak kriterlerden biri değildir.

Beğeni ve yorum satın aldığınızda, sayfanızdaki etkileşim oranlarınız yükseltebilirsiniz; fakat bu kişiler markanızla gerçek bir etkileşime girmiş olmayacaklardır. Ürünleriniz ya da hizmetlerinizle ilgilenmedikleri için sadece sosyal medya üzerinde bir gösteriş sağlayarak, markanıza herhangi bir geri dönüş sağlamayacaklardır. Bu durum da yine yaptığınız yatırımlar boşuna gidecektir. Bu tür hizmetler sadece sosyal medya üzerinde bir eylem yarattığı için, size bir yatırım getirisi sağlamayabilir.

Bu takipçiler silinebilir

Geçtiğimiz yıl Instagram, kendi platformu üzerindeki sahte hesapları silmiş ve birçok marka ve ünlü ismin hesabında büyük değişiklikler olmuştu. Bu tutum, sahte takipçi kullanan kişi ve markaları doğrudan gözler önüne sermişti ve bu da doğal olarak olumsuz bir izlenim yaratmıştı. Bu sebeple de takipçi satın aldığınızda sizin de başınıza böyle bir durum gelebilir. Hem yaptığınız yatırım boşa gitmiş olur hem de sahte takipçileriniz olduğu için marka imajınız zedelenebilir.

Beklediğiniz geri dönüşümleri alamazsınız

Sosyal medya pazarlama için hem belli bir bütçe hem de zaman harcayacaksınız ve bir şekilde bu çalışmaların karşılığını almak isteyeceksiniz. Başka bir deyişle yatırım getirisi (ROI) beklentiniz olacak. Ancak satın almış olduğunuz takipçiler doğrudan markanızla ilgilenmedikleri için size bir artı değer katmayacaklardır. Beğeni ve yorum sayılarınızı yine bu şekilde artırsanız dahi, e-ticaret sitenize bir yönlenme olmayacağı için yatırım getirisi beklentilerinizi karşılamamış olacaksınız.

Peki, ne yapmak gerekiyor?

Sahte takipçi, beğeni ya da yorum almak yerine organik olarak sayfanızı büyütmeniz daha doğru bir yaklaşımdır. Organik olarak büyüdüğünüzde markanızla ilgilenen kişilere ulaşmış olursunuz. Bu da hem etkileşimlerinizi hem de yatırım getirilerinizi artıracaktır.

Organik olarak tüketicilere ulaştığınızda onların ilgi alanlarında olduğunuz için onlara daha iyi bir şekilde ulaşmış olursunuz. Etkileşim oranlarınızın yükselmesi içeriklerinizin daha fazla gösterilmesini sağlarken, yeni hedef kitlelere ulaşmak için de bazı kapılar açmış olur.

Verdiğiniz emeğin ve harcadığınız paranın karşılığını almak için organik olarak büyümeye önem vermeniz gerekir. Sosyal medya yönetimi konusunda detaylı bilgi almak için “sosyal medya pazarlama rehberlerimizi” okuyabilir ve hesaplarınızı yönetme konusunda detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Salgın döneminde e-ticarette youtube kullanımının önemi
Dünyanın mücadele ettiği corona virüs döneminde; değişen sosyal alışkanlıklar, evde geçirilen sürenin artması tüketicileri dijital mecralara ve sürekli içerik izlemeye ve üretmeye teşvik ediyor. Video içerik izleme oranlarında...
12 Mayıs 2020
İbrahim Çelebi
İş planınızı tek sayfa olacak şekilde nasıl hazırlarsınız?
Fikrini bir işe dönüştürmek isteyen girişimcilerin ilk olarak yaptıkları ya da yapmaları gereken çalışmalardan biri de iş planı hazırlamak. İş planı hazırlamak, hem uzun vadede neler yapabileceğinizi görmeniz hem de doğru bir...
1 Şubat 2017
Sinan Oypan
Girişimcilik hakkında bilinmesi gereken 46 önemli istatistik (İnfografik)
Girişimcilik ekosistemi her geçen gün daha fazla talep görmeye başlıyor. Kişilerin, kendi işlerini yapma istekleri, farklı pazarlarda gördükleri fırsatlar ve kendi ekipleriyle çalışma istekleri gibi birçok faktör girişimcilik...
14 Kasım 2016
Sinan Oypan
Lojistik hizmetleri geliştirmek için neler yapabilirsiniz?
E-ticarette lojistik hizmetleri geliştirmeniz, depo, stok ve ürün yönetiminizi kolaylaştırırıken, tedarik süreçlerinizi ve müşteri memnuniyetini artırır. Lojistik yönetimi, e-ticarette özellikle dikkat etmeniz gereken konulardan...
10 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Yeni normalde internetten satılacak ürünler ve öne çıkan sektörler
E-ticarete başlamak isteyen ve internetten satılacak ürünler konusunda arayışa giren işletmeler için e-ticaret pazarı birçok fırsatı içinde barındırıyor. Corona virüs sonrası tüketicilerin yaşam alanlarında güvendeyken,...
8 Mayıs 2020
İbrahim Çelebi
Dikkat çekici bir basın bülteni nasıl yazılır?
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak için kullanabileceğiniz araçlardan biri de basın bültenidir. Bir PR ajansı ile çalışıyorsanız, PR ajansınız sizin için basın bültenlerinizi hazırlayabilir ve bu bültenleri ilgili...
6 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde ilk blog yazınızı yazarken bilmeniz gerekenler
E-ticaret sitenizde ilk blog yazınızı hazırlarken dikkat etmeniz ve bilmeniz gereken bazı konular bulunuyor. İçerik pazarlamaya adım atarken blog içeriklerinizi en iyi şekilde oluşturmanız doğru stratejileri belirlemeniz gerekir....
6 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Facebook video fikirleri
Facebook video içerikleri, etkileşimleri ve geri dönüşümleri artırma için etkili olduğu gibi yeni kitlelere ulaşma konusunda da etkilidir. Farklı içerik türlerinden ve fikirlerinden yararlanmak, kullanıcılarla farklı etkileşimler...
24 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Yeni ürün araştırma yöntemleri nelerdir?
İnternetten ürün satış yapmak isteyen ya da yeni ürünler bulmak isteyenler farklı araştırma yöntemleri kullanarak, satacak yeni ürünler bulabilirler. Yeni ve farklı ürünler, tüketicilere ulaşmak için etkili olacağı gibi...
9 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 2. Bölüm
Dijital pazarlama çalışmaları yaparken, dijital içeriklerin ölçümlenmesi ve çalışmaların sonuçlarının analiz edilerek, bu içeriklerin performanslarının takip edilmesi, pazarlama çalışmaları için oldukça gereklidir. Dijital...
15 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları
Pazarlama strateji hataları, marka konumlandırması ve marka algısı sürecinde problemlerin oluşmasına neden olurken, pazarlama çalışmaları için ayrılan bütçenin de boşa harcanmasına neden olmakta. Markaların sık yaptığı ...
25 Ekim 2019
Sinan Oypan
Etkileşim yaratacak bir dijital deneyim sunmak için yapabileceğiniz 7 çalışma
E-ticaret siteniz üzerinde daha fazla etkileşim yaratmak, kullancı deneyimini artırmak ve ziyaretçilerinizin site üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini sağlamak için bazı çalışmalar yapmanız gerekir. Tasarım söz konusu olduğunda...
22 Nisan 2017
Sinan Oypan