Blog

Reklam vermeden önce cevaplamanız gereken 5 önemli soru

E-ticaret sitenizin marka bilinirliğini artırmak ve ürünlerinizin tanıtımını yapmak için reklam vermeden önce bazı sorulara yanıt vermeniz gerekiyor. Bunun sebebi ise, reklam vermeden önce hangi hedef kitleye yönelik çalışmalar yapacağınızı, amaçlarınızı ve ne kadar para harcayacağınız gibi soruları yanıtlamak olacaktır.

İnternet üzerinden reklam vermek için birçok farklı kanal bulunuyor ve bu platformlar üzerinden kolay bir şekilde reklam kampanyası hazırlanabiliyor. Ancak plansız ve hazırlıksız yapılan reklam çalışmaları istenen sonuçları getirmeyebiliyor. Bu sebeple de reklamlarınızı vermeden önce bazı ön hazırlıklar yapmanız yararlı olacaktır.

Hedef kitleniz kim?

Reklam çalışmaları yapmadan önce ilk olarak yapmanız gerekenlerden biri hedef kitlenizdir. Hedef kitlenizin kim olduğu, hangi mecrada, nasıl bir reklam çalışması yapacağınız konusunda size fikir verecektir. Gerek reklamınızı vereceğiniz sosyal mecra, gerekse reklam metinleriniz hedef kitlenize göre değişiklik gösterecektir.

Reklamınızın, doğrudan sizin ürünlerinizle ilgili kişilere gösterilmesi için de hedef kitlenizi iyi belirlemeniz oldukça önemlidir.

Offline reklamlarda da (dergi, gazete, bilboard) hedef kitlenizin büyük önemi bulunmaktadır. Eğer kurumsal bir dergiye reklam verecekseniz, hedef kitlenizin bu dergileri okuyup okumadığını araştırmalısınız. Bilboard reklamları vermeyi planlıyorsanız, hedef kitlenizin demografik özelliklerini göz önünde bulundurmalı ve bilboard lokasyonlarını buna göre seçmelisiniz.

Aksi takdirde, reklamlarınız hedef kitleniz ulaşmayabilir ve bunun sonucunda da yaptığınız harcamalardan bir geri dönüş alamazsınız. Bu da yatırım getirinizi (ROI) bir hayli düşürecektir.

Amaçlarınız nedir?

Bir reklam kampanyası hazırlamaktaki amaçlarınız nelerdir? Bu reklam ile ne elde etmeyi umuyorsunuz? Reklam kampanyanızı oluşturmadan önce öncelikle hedeflerinizi de belirlemelisiniz.

Çünkü hedeflerinizi belirlemeden sadece bir ürün fotoğrafı paylaşmak ya da ürün için reklam vermek, beklediğiniz etkiyi yaratmayabilir. Ya da internet sitenize tüketicileri çekmek için reklam verdiğinizde, site trafiğinizi artırabilirsiniz; ancak satışlarınızda bir değişiklik olmayabilir. Bu sebeple de reklamlarınızı amaçlarına göre bölmelisiniz.

Amaçlarınız arasında marka bilinirliğini artırmak, ürün tanıtımı yapmak, kampanya ve fırsatları duyurmak ya da iletişim adreslerinizi duyurmak olabilir. Bu durumda da bu amaca uygun reklam çalışmasını hazırlamanız oldukça önemli. Kullanacağınız reklam metinleri ve görselleri, bu amaca göre değişiklik gösterecektir. Bunun yanı sıra kullanacağınız reklam modeli ve reklamın yer alacağı mecra da değişiklik gösterecektir.

Ne kadarlık bir bütçe ayırabileceksiniz?

Yıllık iş planı hazırlarken bir pazarlama ve reklam bütçesi de planlamanız gerekmektedir. Eğer henüz yapmadıysanız, 2017’nin başında bu çalışmaları yaparak, yıllık reklam ve pazarlama için ne kadar harcayacağınız şimdiden planlayabilirsiniz.

Reklam bütçenizi planlamak şu açıdan önemli: Yıl içerisinden birden fazla reklam kampanyası hazırlayacaksınız ve bu sebeple de bütçenizi de buna göre planlamalısınız.

Tek bir reklam kampanyası için elinizde ne kadarlık bir bütçeniz olacak? Hangi reklam modelleri için, ne kadar para harcayacaksınız? Hangi sosyal mecra ve Adwords için ne kadarlık bütçeniz bulunuyor?

Bu sorulara yanıt vermeniz ve reklam türlerine göre, bu kampanyalar için ne kadarlık bir bütçe ayırabileceğinizi reklamlarınızı vermeden önce hazırlamanız gerekiyor.

Reklamlarınızı nerede yayınlayacaksınız?

Bir diğer önemli konu ise reklamlarınızı hangi mecralarda yayınlayacağınız konusu. İnternette reklam verebileceğiniz birçok farklı mecra ve reklam modeli bulunuyor.

Sosyal medya reklamları, Google Adwords, blog çalışmaları, Adsense reklamlar gibi birçok alternatifiniz bulunuyor. Bu mecraların hangisinde ya da hangilerinde yer almayı planlıyorsunuz? Buna karar vermek için de hedef kitlenizin hangi mecralarda daha aktif olduğunu araştırmanız gerekiyor. Kullanabileceğiniz dijital pazarlama ve reklam modelleri hakkında bilgi almak için aşağıdaki yazıyı okuyabilirsiniz.

İşinizi tanıtmak için kullanabileceğiniz reklam ve tanıtım yöntemleri

Dijital mecraların dışında, fiziki mecralar da bulunuyor. Dergiler, gazeteler, bilboardlar, afişler, broşürler, radyo ve TV reklamları gibi birçok seçeneğiniz var.

Bu fiziksel reklam alanlarını da seçmeden önce hedef kitlenizi belirlemeli ve hedef kitlenizin yer aldığı mecralar üzerinde reklam çalışmaları yapmalısınız. Aksi halde yukarıda da bahsettiğimiz gibi, elinizdeki reklam bütçenizi boşa harcayabilirsiniz.

Reklamlarınızı nasıl ölçümleyeceksiniz?

Yatırım getirisi (ROI) analizleri yapabilmek için verdiğiniz reklamların sonuçlarını ölçümleyebilmeniz gerekmektedir. Dijital mecralar üzerinde reklam çalışmaları yaptığınızda reklamlarınızın analitik sonuçlarını görmeniz oldukça kolay.

Sosyal ağlar üzerinde reklam kampanyaları oluşturuyorsanız, bu platformlar kendi analitik araçlarını sizlere sunuyor ve reklamlarınızın performanslarını size bir rapor olarak sunuyor. Adwords ve Adsense de kendi istatistiklerini sunarak, size bir rapor sunuyor.

Ancak fiziki mecralarda bir ölçümleme yapmak zor bir hale geliyor. Bunun sebebi de, oradaki reklamlarınızı görerek kimin sitenize geldiğini ve alışveriş yaptığını takip etmeniz pek de kolay değil. Reklamlarınızı kaç kişinin gördüğünü ve nasıl bir eyleme geçtiğini fiziki reklamlar üzerinden ölçümlemeniz oldukça zor bir işlem.

Reklamlarınızın analizini yapmak, ilerleyen dönemlerde vereceğiniz reklamların kalitesini ve yatırım getirisini daha da artıracağı için, oldukça önemlidir. Bu sebeple de reklamlarınızın ölçümlemesini yapamayacağınız mecralar üzerindeki reklam bütçelerinizi düşürerek, analiz yapabileceğiniz mecralar üzerinden reklam çalışmaları yapmanız oldukça yararlı olacaktır.

En Çok Okunan Yazılar

15 Gün Ücretsiz Deneyin!

Akıllı E-ticaret Paketleri ile e-ticaret keyfini
15 gün boyunca ücretsiz deneyin!

E-Bültene Kayıt Olun

Siz de İşinizi E-ticaret’e Taşıyın!

Akıllı E-ticaret Paketlerini 15 gün ücretsiz deneyin. Kendi e-ticaret sitenizi oluşturun!