Reklam vermeden önce cevaplamanız gereken 5 önemli soru

4 Ocak 2017
Sinan Oypan
Reklam vermeden önce cevaplamanız gereken 5 önemli soru

E-ticaret sitenizin marka bilinirliğini artırmak ve ürünlerinizin tanıtımını yapmak için reklam vermeden önce bazı sorulara yanıt vermeniz gerekiyor. Bunun sebebi ise, reklam vermeden önce hangi hedef kitleye yönelik çalışmalar yapacağınızı, amaçlarınızı ve ne kadar para harcayacağınız gibi soruları yanıtlamak olacaktır.

İnternet üzerinden reklam vermek için birçok farklı kanal bulunuyor ve bu platformlar üzerinden kolay bir şekilde reklam kampanyası hazırlanabiliyor. Ancak plansız ve hazırlıksız yapılan reklam çalışmaları istenen sonuçları getirmeyebiliyor. Bu sebeple de reklamlarınızı vermeden önce bazı ön hazırlıklar yapmanız yararlı olacaktır.

Hedef kitleniz kim?

Reklam çalışmaları yapmadan önce ilk olarak yapmanız gerekenlerden biri hedef kitlenizdir. Hedef kitlenizin kim olduğu, hangi mecrada, nasıl bir reklam çalışması yapacağınız konusunda size fikir verecektir. Gerek reklamınızı vereceğiniz sosyal mecra, gerekse reklam metinleriniz hedef kitlenize göre değişiklik gösterecektir.

Reklamınızın, doğrudan sizin ürünlerinizle ilgili kişilere gösterilmesi için de hedef kitlenizi iyi belirlemeniz oldukça önemlidir.

Offline reklamlarda da (dergi, gazete, bilboard) hedef kitlenizin büyük önemi bulunmaktadır. Eğer kurumsal bir dergiye reklam verecekseniz, hedef kitlenizin bu dergileri okuyup okumadığını araştırmalısınız. Bilboard reklamları vermeyi planlıyorsanız, hedef kitlenizin demografik özelliklerini göz önünde bulundurmalı ve bilboard lokasyonlarını buna göre seçmelisiniz.

Aksi takdirde, reklamlarınız hedef kitleniz ulaşmayabilir ve bunun sonucunda da yaptığınız harcamalardan bir geri dönüş alamazsınız. Bu da yatırım getirinizi (ROI) bir hayli düşürecektir.

Amaçlarınız nedir?

Bir reklam kampanyası hazırlamaktaki amaçlarınız nelerdir? Bu reklam ile ne elde etmeyi umuyorsunuz? Reklam kampanyanızı oluşturmadan önce öncelikle hedeflerinizi de belirlemelisiniz.

Çünkü hedeflerinizi belirlemeden sadece bir ürün fotoğrafı paylaşmak ya da ürün için reklam vermek, beklediğiniz etkiyi yaratmayabilir. Ya da internet sitenize tüketicileri çekmek için reklam verdiğinizde, site trafiğinizi artırabilirsiniz; ancak satışlarınızda bir değişiklik olmayabilir. Bu sebeple de reklamlarınızı amaçlarına göre bölmelisiniz.

Amaçlarınız arasında marka bilinirliğini artırmak, ürün tanıtımı yapmak, kampanya ve fırsatları duyurmak ya da iletişim adreslerinizi duyurmak olabilir. Bu durumda da bu amaca uygun reklam çalışmasını hazırlamanız oldukça önemli. Kullanacağınız reklam metinleri ve görselleri, bu amaca göre değişiklik gösterecektir. Bunun yanı sıra kullanacağınız reklam modeli ve reklamın yer alacağı mecra da değişiklik gösterecektir.

Ne kadarlık bir bütçe ayırabileceksiniz?

Yıllık iş planı hazırlarken bir pazarlama ve reklam bütçesi de planlamanız gerekmektedir. Eğer henüz yapmadıysanız, 2017’nin başında bu çalışmaları yaparak, yıllık reklam ve pazarlama için ne kadar harcayacağınız şimdiden planlayabilirsiniz.

Reklam bütçenizi planlamak şu açıdan önemli: Yıl içerisinden birden fazla reklam kampanyası hazırlayacaksınız ve bu sebeple de bütçenizi de buna göre planlamalısınız.

Tek bir reklam kampanyası için elinizde ne kadarlık bir bütçeniz olacak? Hangi reklam modelleri için, ne kadar para harcayacaksınız? Hangi sosyal mecra ve Adwords için ne kadarlık bütçeniz bulunuyor?

Bu sorulara yanıt vermeniz ve reklam türlerine göre, bu kampanyalar için ne kadarlık bir bütçe ayırabileceğinizi reklamlarınızı vermeden önce hazırlamanız gerekiyor.

Reklamlarınızı nerede yayınlayacaksınız?

Bir diğer önemli konu ise reklamlarınızı hangi mecralarda yayınlayacağınız konusu. İnternette reklam verebileceğiniz birçok farklı mecra ve reklam modeli bulunuyor.

Sosyal medya reklamları, Google Adwords, blog çalışmaları, Adsense reklamlar gibi birçok alternatifiniz bulunuyor. Bu mecraların hangisinde ya da hangilerinde yer almayı planlıyorsunuz? Buna karar vermek için de hedef kitlenizin hangi mecralarda daha aktif olduğunu araştırmanız gerekiyor. Kullanabileceğiniz dijital pazarlama ve reklam modelleri hakkında bilgi almak için aşağıdaki yazıyı okuyabilirsiniz.

İşinizi tanıtmak için kullanabileceğiniz reklam ve tanıtım yöntemleri

Dijital mecraların dışında, fiziki mecralar da bulunuyor. Dergiler, gazeteler, bilboardlar, afişler, broşürler, radyo ve TV reklamları gibi birçok seçeneğiniz var.

Bu fiziksel reklam alanlarını da seçmeden önce hedef kitlenizi belirlemeli ve hedef kitlenizin yer aldığı mecralar üzerinde reklam çalışmaları yapmalısınız. Aksi halde yukarıda da bahsettiğimiz gibi, elinizdeki reklam bütçenizi boşa harcayabilirsiniz.

Reklamlarınızı nasıl ölçümleyeceksiniz?

Yatırım getirisi (ROI) analizleri yapabilmek için verdiğiniz reklamların sonuçlarını ölçümleyebilmeniz gerekmektedir. Dijital mecralar üzerinde reklam çalışmaları yaptığınızda reklamlarınızın analitik sonuçlarını görmeniz oldukça kolay.

Sosyal ağlar üzerinde reklam kampanyaları oluşturuyorsanız, bu platformlar kendi analitik araçlarını sizlere sunuyor ve reklamlarınızın performanslarını size bir rapor olarak sunuyor. Adwords ve Adsense de kendi istatistiklerini sunarak, size bir rapor sunuyor.

Ancak fiziki mecralarda bir ölçümleme yapmak zor bir hale geliyor. Bunun sebebi de, oradaki reklamlarınızı görerek kimin sitenize geldiğini ve alışveriş yaptığını takip etmeniz pek de kolay değil. Reklamlarınızı kaç kişinin gördüğünü ve nasıl bir eyleme geçtiğini fiziki reklamlar üzerinden ölçümlemeniz oldukça zor bir işlem.

Reklamlarınızın analizini yapmak, ilerleyen dönemlerde vereceğiniz reklamların kalitesini ve yatırım getirisini daha da artıracağı için, oldukça önemlidir. Bu sebeple de reklamlarınızın ölçümlemesini yapamayacağınız mecralar üzerindeki reklam bütçelerinizi düşürerek, analiz yapabileceğiniz mecralar üzerinden reklam çalışmaları yapmanız oldukça yararlı olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

KOBİ’ler E-ticaretle Satışlarını %30 Artırıyor
KOBİ’ler E-ticaretle Satışlarını %30 Artırıyor
Geleneksel ticaretin aksine hızlı bir büyüme ivmesi yakalayan e-ticaret; tüketicileri, şirketleri ve ekonomileri hızla dijitalleştiriyor. Tüketicilerin %78’i bugün internetten araştırarak satın alma kararını veriyor. E-ticaretin...
7 Kasım 2019
Savaş Çetinkaya
Ürün özellikleri ve faydaları pazarlamada neden önemli?
Ürün özellikleri ve faydaları pazarlamada neden önemli?
Ürün özellikleri ve faydaları, bir ürüne talep yaratma ve tüketicilerin ilgisini çekme konusundaki önemli kriterler arasında yer almaktadır. Bir ürünün özellikleri ve faydaları farklı konular olsa da; pazarlama çalışmalarında...
14 Temmuz 2020
Sinan Oypan
50 büyük e-ticaret sitesinin analizinden öne çıkan önemli bilgiler
50 büyük e-ticaret sitesinin analizinden öne çıkan önemli bilgiler
Günümüzde bir e-ticaret sitesi kurmak tek başına yeterli değil, işinizi büyütmek için doğru adımları atmanız, sitenizi iyi tasarlamanız, altyapınızı iyi kurmanız gerekir. Büyük ve başarılı e-ticaret siteleri bunları iyi...
26 Mart 2019
Sinan Oypan
Başarılı bir tatil dönemi kampanyasının 5 önemli kuralı
Başarılı bir tatil dönemi kampanyasının 5 önemli kuralı
Kurban Bayramı’nın yaklaşmakta olduğu şu dönemlerde, markalar bayram tatiline yönelik reklam çalışmaları yapmaya başlıyorlar. Bu bayram dönemi, 2017’deki Ramazan Bayramı’na kadarki son uzun tatil dönemi olması nedeniyle de...
26 Ağustos 2016
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz için sıkça sorulan sorular sayfasını nasıl hazırlamalısınız?
E-ticaret siteniz için sıkça sorulan sorular sayfasını nasıl hazırlamalısınız?
Her e-ticaret sitesinde bulunması gereken bölümlerden biri de sıkça sorulan sorular (SSS) bölümüdür. Siteyi ziyaret edenler ya da site üzerinden alışveriş yapan tüketiciler, ürünler, hizmetler ya da herhangi bir durumla ilgili...
30 Ekim 2016
Sinan Oypan
Abonelerin e-posta listelerinden çıkma sebepleri
Abonelerin e-posta listelerinden çıkma sebepleri
Abonelerin e-posta listelerinden çıkma sebepleri nelerdir, abonelerin e-posta listelerinden çıkmaması için dikkat etmeniz gerekenler nelerdir, abonelerin e-posta listelerinden neden çıkarlar; bu ve daha fazlasının cevabı bu...
8 Mart 2018
Sinan Oypan
İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları
İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları
E-ticaret siteniz için ideal hedef kitlenizi bulmanız oldukça önemli. Pazarlama ve reklam çalışmalarınızda bu hedef kitleye yönelik çalışmalar yapmanız gerekecektir. Aksi takdirde daha geniş bir kitleye yönelik çalışmalar...
10 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticaret hosting seçimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticaret hosting seçimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Online alışverişlerde en önemli unsurlardan biri de e-ticaret hosting seçimidir. Doğru hosting seçimi e-ticaret sitenizin düzgün çalışmasını sağlarken, tüketicilerin güvenli bir şekilde internet üzerinden alışveriş...
26 Ekim 2018
Sinan Oypan
İçerik pazarlamanın e-ticaret firmanıza ne gibi yararları olur?
İçerik pazarlamanın e-ticaret firmanıza ne gibi yararları olur?
2017’de pazarlama trendlerinde içerik pazarlamanın bu yıl oldukça önemli bir hale geleceğinden bahsetmiştik. Bunun nedeni de artık tüketiciler, doğrudan reklam içeriklerini görmek istemeyip, kendilerine bir fayda sağlayacak...
31 Ocak 2017
Sinan Oypan
Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 3. Bölüm
Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 3. Bölüm
Online satışlarda geri dönüşümleri artırmak şirketin karlılığını ve satış oranlarını artıracağı için özellikle üzerinde durulması gereken konulardan biridir. Satış sayfalarınızda hem içerik hem de tasarım olarak...
17 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Online alışveriş yapanları fiziki mağazaya nasıl çekersiniz?
Online alışveriş yapanları fiziki mağazaya nasıl çekersiniz?
Fiziki mağazası olan e-ticaret firmaları, online alışveriş yapan kullanıcıları kendi mağazalarına çekmek için çalışabilirler. Aynı zamanda e-ticaret sitesi olmayan fiziki mağazalar da online alışveriş yapanları hedefleyerek,...
9 Nisan 2017
Sinan Oypan
İşletmeler için takipçi artıracak Tiktok içerik fikirleri
İşletmeler için takipçi artıracak Tiktok içerik fikirleri
Tiktok içerik fikirleri, kullanıcılar arasında popüler olmaya başlayan ve gelecek vaad eden bu platform üzerindeki çalışmalarınız için önemli. Özellikle takipçi kazanmak ve bu platformdaki verimliliğini artırmak isteyen...
6 Kasım 2020
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin