Reklam vermeden önce cevaplamanız gereken 5 önemli soru

4 Ocak 2017
Sinan Oypan

E-ticaret sitenizin marka bilinirliğini artırmak ve ürünlerinizin tanıtımını yapmak için reklam vermeden önce bazı sorulara yanıt vermeniz gerekiyor. Bunun sebebi ise, reklam vermeden önce hangi hedef kitleye yönelik çalışmalar yapacağınızı, amaçlarınızı ve ne kadar para harcayacağınız gibi soruları yanıtlamak olacaktır.

İnternet üzerinden reklam vermek için birçok farklı kanal bulunuyor ve bu platformlar üzerinden kolay bir şekilde reklam kampanyası hazırlanabiliyor. Ancak plansız ve hazırlıksız yapılan reklam çalışmaları istenen sonuçları getirmeyebiliyor. Bu sebeple de reklamlarınızı vermeden önce bazı ön hazırlıklar yapmanız yararlı olacaktır.

Hedef kitleniz kim?

Reklam çalışmaları yapmadan önce ilk olarak yapmanız gerekenlerden biri hedef kitlenizdir. Hedef kitlenizin kim olduğu, hangi mecrada, nasıl bir reklam çalışması yapacağınız konusunda size fikir verecektir. Gerek reklamınızı vereceğiniz sosyal mecra, gerekse reklam metinleriniz hedef kitlenize göre değişiklik gösterecektir.

Reklamınızın, doğrudan sizin ürünlerinizle ilgili kişilere gösterilmesi için de hedef kitlenizi iyi belirlemeniz oldukça önemlidir.

Offline reklamlarda da (dergi, gazete, bilboard) hedef kitlenizin büyük önemi bulunmaktadır. Eğer kurumsal bir dergiye reklam verecekseniz, hedef kitlenizin bu dergileri okuyup okumadığını araştırmalısınız. Bilboard reklamları vermeyi planlıyorsanız, hedef kitlenizin demografik özelliklerini göz önünde bulundurmalı ve bilboard lokasyonlarını buna göre seçmelisiniz.

Aksi takdirde, reklamlarınız hedef kitleniz ulaşmayabilir ve bunun sonucunda da yaptığınız harcamalardan bir geri dönüş alamazsınız. Bu da yatırım getirinizi (ROI) bir hayli düşürecektir.

Amaçlarınız nedir?

Bir reklam kampanyası hazırlamaktaki amaçlarınız nelerdir? Bu reklam ile ne elde etmeyi umuyorsunuz? Reklam kampanyanızı oluşturmadan önce öncelikle hedeflerinizi de belirlemelisiniz.

Çünkü hedeflerinizi belirlemeden sadece bir ürün fotoğrafı paylaşmak ya da ürün için reklam vermek, beklediğiniz etkiyi yaratmayabilir. Ya da internet sitenize tüketicileri çekmek için reklam verdiğinizde, site trafiğinizi artırabilirsiniz; ancak satışlarınızda bir değişiklik olmayabilir. Bu sebeple de reklamlarınızı amaçlarına göre bölmelisiniz.

Amaçlarınız arasında marka bilinirliğini artırmak, ürün tanıtımı yapmak, kampanya ve fırsatları duyurmak ya da iletişim adreslerinizi duyurmak olabilir. Bu durumda da bu amaca uygun reklam çalışmasını hazırlamanız oldukça önemli. Kullanacağınız reklam metinleri ve görselleri, bu amaca göre değişiklik gösterecektir. Bunun yanı sıra kullanacağınız reklam modeli ve reklamın yer alacağı mecra da değişiklik gösterecektir.

Ne kadarlık bir bütçe ayırabileceksiniz?

Yıllık iş planı hazırlarken bir pazarlama ve reklam bütçesi de planlamanız gerekmektedir. Eğer henüz yapmadıysanız, 2017’nin başında bu çalışmaları yaparak, yıllık reklam ve pazarlama için ne kadar harcayacağınız şimdiden planlayabilirsiniz.

Reklam bütçenizi planlamak şu açıdan önemli: Yıl içerisinden birden fazla reklam kampanyası hazırlayacaksınız ve bu sebeple de bütçenizi de buna göre planlamalısınız.

Tek bir reklam kampanyası için elinizde ne kadarlık bir bütçeniz olacak? Hangi reklam modelleri için, ne kadar para harcayacaksınız? Hangi sosyal mecra ve Adwords için ne kadarlık bütçeniz bulunuyor?

Bu sorulara yanıt vermeniz ve reklam türlerine göre, bu kampanyalar için ne kadarlık bir bütçe ayırabileceğinizi reklamlarınızı vermeden önce hazırlamanız gerekiyor.

Reklamlarınızı nerede yayınlayacaksınız?

Bir diğer önemli konu ise reklamlarınızı hangi mecralarda yayınlayacağınız konusu. İnternette reklam verebileceğiniz birçok farklı mecra ve reklam modeli bulunuyor.

Sosyal medya reklamları, Google Adwords, blog çalışmaları, Adsense reklamlar gibi birçok alternatifiniz bulunuyor. Bu mecraların hangisinde ya da hangilerinde yer almayı planlıyorsunuz? Buna karar vermek için de hedef kitlenizin hangi mecralarda daha aktif olduğunu araştırmanız gerekiyor. Kullanabileceğiniz dijital pazarlama ve reklam modelleri hakkında bilgi almak için aşağıdaki yazıyı okuyabilirsiniz.

İşinizi tanıtmak için kullanabileceğiniz reklam ve tanıtım yöntemleri

Dijital mecraların dışında, fiziki mecralar da bulunuyor. Dergiler, gazeteler, bilboardlar, afişler, broşürler, radyo ve TV reklamları gibi birçok seçeneğiniz var.

Bu fiziksel reklam alanlarını da seçmeden önce hedef kitlenizi belirlemeli ve hedef kitlenizin yer aldığı mecralar üzerinde reklam çalışmaları yapmalısınız. Aksi halde yukarıda da bahsettiğimiz gibi, elinizdeki reklam bütçenizi boşa harcayabilirsiniz.

Reklamlarınızı nasıl ölçümleyeceksiniz?

Yatırım getirisi (ROI) analizleri yapabilmek için verdiğiniz reklamların sonuçlarını ölçümleyebilmeniz gerekmektedir. Dijital mecralar üzerinde reklam çalışmaları yaptığınızda reklamlarınızın analitik sonuçlarını görmeniz oldukça kolay.

Sosyal ağlar üzerinde reklam kampanyaları oluşturuyorsanız, bu platformlar kendi analitik araçlarını sizlere sunuyor ve reklamlarınızın performanslarını size bir rapor olarak sunuyor. Adwords ve Adsense de kendi istatistiklerini sunarak, size bir rapor sunuyor.

Ancak fiziki mecralarda bir ölçümleme yapmak zor bir hale geliyor. Bunun sebebi de, oradaki reklamlarınızı görerek kimin sitenize geldiğini ve alışveriş yaptığını takip etmeniz pek de kolay değil. Reklamlarınızı kaç kişinin gördüğünü ve nasıl bir eyleme geçtiğini fiziki reklamlar üzerinden ölçümlemeniz oldukça zor bir işlem.

Reklamlarınızın analizini yapmak, ilerleyen dönemlerde vereceğiniz reklamların kalitesini ve yatırım getirisini daha da artıracağı için, oldukça önemlidir. Bu sebeple de reklamlarınızın ölçümlemesini yapamayacağınız mecralar üzerindeki reklam bütçelerinizi düşürerek, analiz yapabileceğiniz mecralar üzerinden reklam çalışmaları yapmanız oldukça yararlı olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Çapraz satış nedir ve satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?
Çapraz satış, ticarette tüketicilerin yaptıkları alışveriş tutarını artırmaları için kullanılan satış taktiklerinden biridir ve ortalama sepet tutarını artırmak için de önemli bir taktiktir. Günlük hayatımızda birçok...
23 Kasım 2018
Sinan Oypan
Marka bilinirliğinizi artırmanıza yardımcı olacak ipuçları
Marka bilinirliğini artırmak, tüketiciler arasında markanızın daha çok bilinmesini, markanız hakkında daha çok konuşulmasını ve markanızla ilgilenen kişilerin sayısını artırmayı sağlar. Bu sebeple de özellikle küçük ve...
2 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Rekabeti yüksek bir pazarda öne çıkmanıza yardımcı olabilecek ipuçları
E-ticaret şirketleri arasındaki rekabet her geçen gün biraz daha artıyor. Sektörlerin büyümesi ve her gün yeni firmaların pazara dahil olması, sektörde tutunmayı zorlaştırabiliyor. Bu nedenle de rekabeti yüksek olan pazarlarda...
5 Eylül 2018
Sinan Oypan
B2B firmaları için içerik pazarlama trendleri | 2019 (İnfografik)
İçerik pazarlama çalışmaları B2C firmaları için önemli olduğu gibi B2B firmaları için de gereklidir. İçerik pazarlama çalışmaları, organik olarak trafiği artırmanın yanı sıra, farklı hedef kitlelere ulaşmayı sağlarken,...
28 Nisan 2019
Sinan Oypan
Kozmetik ürün satışı yapan siteler için pazarlama taktikleri
Kozmetik ürünleri, tüketicilerin günlük hayatlarında yoğun bir şekilde kullandıkları ürün grupları arasında yer aldığı için, bu ürünlerin satışını yapan e-ticaret sitelerinin doğru pazarlama çalışmaları yapmaları da...
15 Nisan 2019
Sinan Oypan
İnternet üzerinden yapılabilecek girişimci iş fikirleri
2020’de işini internette taşımak ya da bir e-ticaret sitesi üzerinden satış yapmak isteyenler için internetten yapılabilecek girişimci iş fikirleri bulunuyor. Kendi işinizi yapmak istiyorsanız yeni yılda burada yer verdiğimiz iş...
20 Aralık 2019
Sinan Oypan
Ürün incelemesi hazırlarken bilmeniz gerekenler
Ürün incelemesi, e-ticaret sitenizde sattığınız ürünlere bir talep yaratmak ve tüketicilere ürünlerinizle ilgili detaylı bilgiler sunmanıza yardımcı olur. Ürün incelemeleri sadece etkileşim yaratmak amacıyla kullanılmaz; aynı...
11 Şubat 2020
Sinan Oypan
Günümüzde içerik pazarlama çalışmalarının durumu (İnfografik | 2019)
Günümüzde içerik pazarlama, firmalar ve reklam verenler için oldukça önemli pazarlama kanallarından biri olmaya devam ediyor. Kullanıcılara farklı içeriklerle ulaşmak, SEO odaklı içeriklerle organik olarak web siteye trafik çekmek,...
7 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?
Son birkaç aydır küresel olarak yaşanan sağlık krizi, firmaların pazarlama ve reklam verme yöntemlerini de değiştirmeye başladı. Yaşanan gelişmeler nedeniyle insanların alışveriş ve yaşam alışkanlıklarının değişmesi...
5 Nisan 2020
Sinan Oypan
Mobil site optimizasyon teknikleri
Mobil site optimizasyon teknikleri, sitenizin mobile uyumluluğunu sağlamak ve mobildeki kullanıcı deneyimini artırmak için önemlidir. Kullanıcılar günümüzde web sitelerini mobil cihazlarından ziyaret ettikleri için mobile uyumluluk...
10 Haziran 2020
Sinan Oypan
Sevgililer Günü’nde satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Sevgililer Günü her yıl olduğu gibi e-ticaret firmalarının dört gözle beklediği dönemlerden biri. E-ticaret firmaları bu dönemde düzenledikleri kampanyalar ve fırsatlarla satışlarını artırabilirler. Tüketicilerin ilgi...
29 Ocak 2018
Sinan Oypan
Web mağaza açmadan önce yapmanız gerekenler
Kendi işinizi yapmak ve internetten satış için web mağaza açmayı düşünüyorsanız, öncesinde yapmanız gereken bir takım çalışmalar bulunuyor. Bu çalışmalar, yapacağınız işini temellerini atmanızı sağlayacağı gibi...
27 Haziran 2020
Sinan Oypan